Politie: Geen heksenjacht
BlBflM
VAN ZEELAND
j20 PAGINA ZEELAND 4
DINSDAG 22 NOVEMBER 1983
DINGEN
N ZEKERHEID
van plan bent
wat aan studie
jrsoneel en
rganisatie
mmunicatie
nbaar bestuur
Rechten
lakelaardij
ïmunicatieve
ardigheden
gaan doen
economie
Computer
Gebruiker
Marketing
Miezerige regen, mist en vette
klei. Zwaaiende ruitenwissers op
de voorruit....dan plotseling twee
kleine lichtjes, gloeiende spijkers.
aaagement
De dodelijke
GEN BEDRIJFSTRAININGEN
ur Sociale Wetenschappen
eweg 39-41,2596 CG 's-GRA
ïSMtmmmS.
ACHTEROP een boerenkar wordt een reflecterende oranje strip aangebracht. Maar vaak zitten die strips onder het t RIJKSPOLITIE controleert het bietenvervoer op eventuele technische gebreken. - fotos de stem cor j de boer
slijk...
anagement Assistente
Vliddle Management
eidend Hoger Management
int voor Non Profit organisaties
'ment voor Non Profit organisaties
logere Bedrijfsleiding
►irectie-Secretaris m/v
ilijke vorming en Presentatie
ergang Personeels/aken
)rganisaliekunde
Public Relations
'raktische Journalistiek
ment in )verheidsorganisaties
lemische Studie Rechten
Bedrijfsrecht
aar in onroerende goederen
etitiecursus Makelaar o.g.
Basiscursus Notuleren
menvattend Opschrijven
Luistertraining
Efficiënt liezen
derlands in de organisatie
f stuur de bon even op. U krijgt dan
iplete ISW studieprogramma in huis
vandaag nog de studiegids van het
u kunt u dan tijdig oriënteren,
uim jaar specialist op het gebied
ig avondonderwijs. Tienduizenden
bij een aanvullende studie mogen
r zijn vele studiemogelijkheden, die
even op vooropleiding en interesse
fseconoom (MLA(niveau)
(fseconoom (HEA(niveau)
jkdiploma Bedrijfseconomie
Assistent Econoom
M.(Economie
Credit management
eiding Computerboekhouden en
Administratie (CBA)
ïniek voorde Marketing Manager
lingen worden verzorgd i.s.rn. het
rmatie Management Centrum.
Plaats
?rcieel-Economische Praktijk
Marketing Praktijk
eting Assistent (NIMA-A)
•petitiet ursus NIM A A
eting Manager (NIMA B)
L'petïtiecursus NIM A B
mg Management (NIMA C')
ndustriële Marketing
Industriële Verkoop
igement(NIMA Verkoopleider)
Retail Marketing
Direct Marketing
hniek voorde Marketing Manager
arketing van Diensten
door Paul de Schipper
Je denkt dat ze ver weg zijn, maar ineens doemt
er een bak met bieten op... een boer op weg naar de
suikerfabriek. Zeeuwsch-Vlaanderen kent het
beeld, het beeld van de bietencampagne.
Drie maanden waarin
automobilisten angstwek
kend haasje-over spelen,
van bietenkar naar bieten-
kar. Soms eindigen ze als
eénkoiommers in de regio
nale krant. De bietencam
pagne is anderhalve maand
aan de gang. De oogst tot nu
toe: Twee doden, vier zwaar
gewonden en tien geplette
auto's. Om vrij naar
Kniertje te spreken: In
Zeeuwsch-Vlaanderen
wordt de suiker duur be
taald.
Elke bietencampagne val
len er doden. Auto's die ach
ter op een bietenkar knallen.
De oorzaak: slecht weer, on
voldoende verlichting en
snelheden die niet thuisho
ren in het moderne verkeer.
'Een automobolist wordt
geacht ten alle tijde zijn
voertuig op tijd tot stilstand
te kunnen brengen'. Zo staat
het in het wegenverkeers
reglement. Wie dus op een
bietenkar ïijdt is fout, maar
daarmee is nog niet alles ge
zegd. Juist in Zeeuwsch-
Vlaanderen doen zich naar
verhouding veel dodelijke
ongevallen voor tijdens de
bietencampagne.
Reflecterend
Een van de oorzaken, de
slechte verlichting van de
aanhangers, is in het nabije
verleden al vaak bekriti
seerd. De suikerfabrieken in
Sas van Gent stelde gratis
reflecterende borden be
schikbaar. Blijven die bor
den blubbervrij dan is het
een prima waarschuwing,
■haar niet elke boer houdt
dat bord schoon. Ook de ver
lichting is de meeste geval
len wel in orde.
Er doen zich echter andere
Problemen voor. Een daar
van is het beperkte wegen
net van Zeeuwsch-Vlaande
ren. Wie zijn bieten over een
wat grotere afstand moet
vervoeren kan nauwelijks
buiten de doorgaande ver-
keersroutes. De regio bene
den de Westerschelde is
vanouds een landbouwge
bied. Zeeuwsch-Vlaanderen
kent 45.000 ha akkerbouw
land, daarvan is 6000 ha be
stemd voor de aardappel
teelt en 9000 ha voor de sui
kerbieten. De oogst van de
aardappelen levert over het
a'gemeen weinig problemen
°P- Nadert de bietenoogst
zÖn hoogtepunt - oktober,
november - dan beginnen de
nggen 'te korten' en met het
Weer wordt het ook minder.
De boeren beschikken
over een kleine 5000 tracto
ren waarmee ze niet alleen
hun interne transport doen,
Jhaar waarmee ze ook de
Weten naar de fabrieken in
Sas van Gent rijden.
Loonwerkers
Tot 1973 waren er in
Zeeuwsch-Vlaanderen twee
verzamelplaatsen: in Wal
soorden en in Breskens. Na
die tijd concentreerde men
het vervoer rechtsstreeks op
de Suikerunie en de CSM te
Sas van Gent, mede omdat
het wegvervoer een steeds
groter aandeel in het trans
port kreeg. Anno 1983 vindt
70 tot 75 procent van het bie
tenvervoer plaats met de
vrachtauto. Het resterende
aandeel komt voor rekening
van loonwerkers met tracto
ren en daarnaast is er nog
een kleine categorie boeren-
die zelf hun bieten brengen
bieten, vooral landbouwers
uit Westdorpe. Zowel loon
werkers en boeren krijgen
voor dat vervoer een ver
goeding van de fabrieken.
De grens van die vergoeding
ligt op maximaal 24 kilome
ter, gerekend vanaf Sas van
gent.
Voordeel
Het-aandeel van de loon
werkers is trouwens een
doorn in het oog van veel
vrachtrijders. Boeren rijden
immers met 'rooie diesel' en
dat betekent een duidelijk
kostenvoordeel ten opzichte
van het geregeld wegver
voer.
Een kwart van het bieten-
vervoer in Zeeuwsch-
Vlaanderen gebeurt met de
tractor. Dat betekent in de
praktijk dat er wekelijks
duizend bietentractoren met
aanhanger op de weg ko
men. Op het hoogtepunt van
de campagne vindt dat ver
voer vaak tot laat in de
avond plaats. Een van de
meest riskante trajecten is
de weg Sas van Gent-Ter-
neuzen, parallel aan het ka
naal.
„Boeren die in het donker
op de weg zitten met hun
tractor, spelen met hun le
ven", zo vindt M. Murre van
de Suikerunie te Sas van
Gent. Hij vindt dat lang
zaam verkeer van een af
stand waargenomen moet
kunnen worden, zeker als
een beetje nevelig of regen
achtig weer is, zoals vaak in
het najaar. „Een zwaailicht
of een knipperlicht zou het
beste zijn, maar dan kom je
op het terrein van de natio
nale verkeersregels. De wet
geving die er nu is voor het
landbouwverkeer stamt nog
uit de paarden tijd. De Rijks
verkeersinspectie zou het
liefst zien dat wij als Sui
kerindustrie de aanvoer per
tractor gewoon stoppen om
dat dan het probleem uiit de
wereld is. Dat kan niet, als
Suikerunie zijn we een coö
peratie vanuit de landbouw
en zolang een boer of een
loonwerker een stuk van
zijn inkomsten uit dit ver
voer haalt dan ondersteunen
wij dat".
Het idee van de Oostburg-
se wethouder A. de Feyter
om het lafiTgzaam verkeer in
bietencampagne
Zeeuwsch-Vlaanderen over
verbrede fietspaden te lei
den onderschrijft hij. Murre:
„Maar dat kost een heleboel,
het punt is dat we verzuimd
hebben om in de goeie tijd
ons wegennet aan te passen.
We zijn te zuinig geweest".
Commandant Verplanke
van de Verkeersgroep van
de Rijkspolitie in Terneuzen
zegt eveneens een voorstan
der te zijn van een verplicht
zwaailicht voor elke vorm
van langzaam vervoer. „Het
gaat erom dat de de achter
opkomende automobilist op
tijd attent wordt gemaakt op
wat voor hem rijdt. De hui
dige markering is redelijk
als-ie maar goed schoon
wordt gehouden, maar dat is
nog wel eens een probleem".
Inmiddels houden ook
provinciale staten van Zee
land zich met het probleem
van het bietentransport be
zig. Maar een 'bietenslikno-
ta' van Rijkswaterstaat is al
bijna anderhalf jaar onder
weg. 'Ziekte en drukke
werkzaamheden', zo luidde
het excuus van gedeputeer
de J.de Voogd toen hem van
uit de statencommissie voor
verkeer naar de nota werd
gevraagd.
Al met al lijkt een directe
oplossing niet bij de hand.
De suikerfabrieken hebben
hun goede wil getoond en de
gemeenten hun bezorgdheid.
In Den Haag is het probleem
bekend en in politiek Mid
delburg rijdt de ambtelijke
tractor voorlopig nog lang
zamer dan sloomste boeren
kar beneden de Wester
schelde.
Vrijwel elke bieten
campagne vallen er
doden. Hoeveel moeten
er nog volgen voor er
echt maatregelen wor
den genomen?
HET stereotyp van Zeeuwsch-Vlaanderen tijdens de bietencampagne: voorop in defile rijdt een tractor met bietenaanhanjer.