Politie: Geen heksenjacht BlBflM VAN ZEELAND j20 PAGINA ZEELAND 4 DINSDAG 22 NOVEMBER 1983 DINGEN N ZEKERHEID van plan bent wat aan studie jrsoneel en rganisatie mmunicatie nbaar bestuur Rechten lakelaardij ïmunicatieve ardigheden gaan doen economie Computer Gebruiker Marketing Miezerige regen, mist en vette klei. Zwaaiende ruitenwissers op de voorruit....dan plotseling twee kleine lichtjes, gloeiende spijkers. aaagement De dodelijke GEN BEDRIJFSTRAININGEN ur Sociale Wetenschappen eweg 39-41,2596 CG 's-GRA ïSMtmmmS. ACHTEROP een boerenkar wordt een reflecterende oranje strip aangebracht. Maar vaak zitten die strips onder het t RIJKSPOLITIE controleert het bietenvervoer op eventuele technische gebreken. - fotos de stem cor j de boer slijk... anagement Assistente Vliddle Management eidend Hoger Management int voor Non Profit organisaties 'ment voor Non Profit organisaties logere Bedrijfsleiding ►irectie-Secretaris m/v ilijke vorming en Presentatie ergang Personeels/aken )rganisaliekunde Public Relations 'raktische Journalistiek ment in )verheidsorganisaties lemische Studie Rechten Bedrijfsrecht aar in onroerende goederen etitiecursus Makelaar o.g. Basiscursus Notuleren menvattend Opschrijven Luistertraining Efficiënt liezen derlands in de organisatie f stuur de bon even op. U krijgt dan iplete ISW studieprogramma in huis vandaag nog de studiegids van het u kunt u dan tijdig oriënteren, uim jaar specialist op het gebied ig avondonderwijs. Tienduizenden bij een aanvullende studie mogen r zijn vele studiemogelijkheden, die even op vooropleiding en interesse fseconoom (MLA(niveau) (fseconoom (HEA(niveau) jkdiploma Bedrijfseconomie Assistent Econoom M.(Economie Credit management eiding Computerboekhouden en Administratie (CBA) ïniek voorde Marketing Manager lingen worden verzorgd i.s.rn. het rmatie Management Centrum. Plaats ?rcieel-Economische Praktijk Marketing Praktijk eting Assistent (NIMA-A) •petitiet ursus NIM A A eting Manager (NIMA B) L'petïtiecursus NIM A B mg Management (NIMA C') ndustriële Marketing Industriële Verkoop igement(NIMA Verkoopleider) Retail Marketing Direct Marketing hniek voorde Marketing Manager arketing van Diensten door Paul de Schipper Je denkt dat ze ver weg zijn, maar ineens doemt er een bak met bieten op... een boer op weg naar de suikerfabriek. Zeeuwsch-Vlaanderen kent het beeld, het beeld van de bietencampagne. Drie maanden waarin automobilisten angstwek kend haasje-over spelen, van bietenkar naar bieten- kar. Soms eindigen ze als eénkoiommers in de regio nale krant. De bietencam pagne is anderhalve maand aan de gang. De oogst tot nu toe: Twee doden, vier zwaar gewonden en tien geplette auto's. Om vrij naar Kniertje te spreken: In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt de suiker duur be taald. Elke bietencampagne val len er doden. Auto's die ach ter op een bietenkar knallen. De oorzaak: slecht weer, on voldoende verlichting en snelheden die niet thuisho ren in het moderne verkeer. 'Een automobolist wordt geacht ten alle tijde zijn voertuig op tijd tot stilstand te kunnen brengen'. Zo staat het in het wegenverkeers reglement. Wie dus op een bietenkar ïijdt is fout, maar daarmee is nog niet alles ge zegd. Juist in Zeeuwsch- Vlaanderen doen zich naar verhouding veel dodelijke ongevallen voor tijdens de bietencampagne. Reflecterend Een van de oorzaken, de slechte verlichting van de aanhangers, is in het nabije verleden al vaak bekriti seerd. De suikerfabrieken in Sas van Gent stelde gratis reflecterende borden be schikbaar. Blijven die bor den blubbervrij dan is het een prima waarschuwing, ■haar niet elke boer houdt dat bord schoon. Ook de ver lichting is de meeste geval len wel in orde. Er doen zich echter andere Problemen voor. Een daar van is het beperkte wegen net van Zeeuwsch-Vlaande ren. Wie zijn bieten over een wat grotere afstand moet vervoeren kan nauwelijks buiten de doorgaande ver- keersroutes. De regio bene den de Westerschelde is vanouds een landbouwge bied. Zeeuwsch-Vlaanderen kent 45.000 ha akkerbouw land, daarvan is 6000 ha be stemd voor de aardappel teelt en 9000 ha voor de sui kerbieten. De oogst van de aardappelen levert over het a'gemeen weinig problemen °P- Nadert de bietenoogst zÖn hoogtepunt - oktober, november - dan beginnen de nggen 'te korten' en met het Weer wordt het ook minder. De boeren beschikken over een kleine 5000 tracto ren waarmee ze niet alleen hun interne transport doen, Jhaar waarmee ze ook de Weten naar de fabrieken in Sas van Gent rijden. Loonwerkers Tot 1973 waren er in Zeeuwsch-Vlaanderen twee verzamelplaatsen: in Wal soorden en in Breskens. Na die tijd concentreerde men het vervoer rechtsstreeks op de Suikerunie en de CSM te Sas van Gent, mede omdat het wegvervoer een steeds groter aandeel in het trans port kreeg. Anno 1983 vindt 70 tot 75 procent van het bie tenvervoer plaats met de vrachtauto. Het resterende aandeel komt voor rekening van loonwerkers met tracto ren en daarnaast is er nog een kleine categorie boeren- die zelf hun bieten brengen bieten, vooral landbouwers uit Westdorpe. Zowel loon werkers en boeren krijgen voor dat vervoer een ver goeding van de fabrieken. De grens van die vergoeding ligt op maximaal 24 kilome ter, gerekend vanaf Sas van gent. Voordeel Het-aandeel van de loon werkers is trouwens een doorn in het oog van veel vrachtrijders. Boeren rijden immers met 'rooie diesel' en dat betekent een duidelijk kostenvoordeel ten opzichte van het geregeld wegver voer. Een kwart van het bieten- vervoer in Zeeuwsch- Vlaanderen gebeurt met de tractor. Dat betekent in de praktijk dat er wekelijks duizend bietentractoren met aanhanger op de weg ko men. Op het hoogtepunt van de campagne vindt dat ver voer vaak tot laat in de avond plaats. Een van de meest riskante trajecten is de weg Sas van Gent-Ter- neuzen, parallel aan het ka naal. „Boeren die in het donker op de weg zitten met hun tractor, spelen met hun le ven", zo vindt M. Murre van de Suikerunie te Sas van Gent. Hij vindt dat lang zaam verkeer van een af stand waargenomen moet kunnen worden, zeker als een beetje nevelig of regen achtig weer is, zoals vaak in het najaar. „Een zwaailicht of een knipperlicht zou het beste zijn, maar dan kom je op het terrein van de natio nale verkeersregels. De wet geving die er nu is voor het landbouwverkeer stamt nog uit de paarden tijd. De Rijks verkeersinspectie zou het liefst zien dat wij als Sui kerindustrie de aanvoer per tractor gewoon stoppen om dat dan het probleem uiit de wereld is. Dat kan niet, als Suikerunie zijn we een coö peratie vanuit de landbouw en zolang een boer of een loonwerker een stuk van zijn inkomsten uit dit ver voer haalt dan ondersteunen wij dat". Het idee van de Oostburg- se wethouder A. de Feyter om het lafiTgzaam verkeer in bietencampagne Zeeuwsch-Vlaanderen over verbrede fietspaden te lei den onderschrijft hij. Murre: „Maar dat kost een heleboel, het punt is dat we verzuimd hebben om in de goeie tijd ons wegennet aan te passen. We zijn te zuinig geweest". Commandant Verplanke van de Verkeersgroep van de Rijkspolitie in Terneuzen zegt eveneens een voorstan der te zijn van een verplicht zwaailicht voor elke vorm van langzaam vervoer. „Het gaat erom dat de de achter opkomende automobilist op tijd attent wordt gemaakt op wat voor hem rijdt. De hui dige markering is redelijk als-ie maar goed schoon wordt gehouden, maar dat is nog wel eens een probleem". Inmiddels houden ook provinciale staten van Zee land zich met het probleem van het bietentransport be zig. Maar een 'bietenslikno- ta' van Rijkswaterstaat is al bijna anderhalf jaar onder weg. 'Ziekte en drukke werkzaamheden', zo luidde het excuus van gedeputeer de J.de Voogd toen hem van uit de statencommissie voor verkeer naar de nota werd gevraagd. Al met al lijkt een directe oplossing niet bij de hand. De suikerfabrieken hebben hun goede wil getoond en de gemeenten hun bezorgdheid. In Den Haag is het probleem bekend en in politiek Mid delburg rijdt de ambtelijke tractor voorlopig nog lang zamer dan sloomste boeren kar beneden de Wester schelde. Vrijwel elke bieten campagne vallen er doden. Hoeveel moeten er nog volgen voor er echt maatregelen wor den genomen? HET stereotyp van Zeeuwsch-Vlaanderen tijdens de bietencampagne: voorop in defile rijdt een tractor met bietenaanhanjer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19