IT Armlastig letterkundig museum verrijkt met Lucebert-panelen ONTDEK DE VERSCHILLEN 0.89 1.69 1.09 1.89 0.99 2.45 1.69 2.29 2.89 0.39 0.55 'T SNELST BESTELD ALS U EVEN te kunst te keur nva 2.. 'Academy of St. Martin in the Fields' in Bergen op Zoom Kunstmarkt rnardusplein 24 SEN OP ZOOM, JLST, Overdam- lOaraibisch Groepsexpósitie 1 EXTRA SNELLE EN ZEKERE MANIER OM UW BESTELLING IN HUIS TE KRIJGEN: BEL NU 010 020 62 06 22 9713 61 DAGELIJKS EN IN HET WEEKEND VAN 08.00 TOT 24.00 UUR. UW VOLLEDIG INGEVULDE BESTELKAART MAG U OOK INLEVEREN BIJ ÉÉN VAN ONZE 150 CHAUFFEURS/ BESTELLERS. WIJ GARANDEREN DAN AFLEVERING VAN UW BESTELLING RUIMSCHOOTS VOOR DE SINT. ROTTERDAM I my Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen A69 DENSDAG 16 NOVEMBER 1983 T3Z PAGINA GIOS 2 N ik witte 7 Itr. >in r Itr. n, nsen- JOO, ten, 7-50, ch osfaat- oen gr. olade- en f gr. èpe ompact 2 70 r eester zuur- Clyde Lo-A-Njoe en Els Icon Noordende: verschu ilende technieken, 't Speel luis, Helmond. Open: dage- lliiks tijdens openingsuren Icon dit cultureel centrum (tot 15 december). 3CLYDE IS een Caraïbisch ■kunstenaar. Hij stamt van ■Aruba. Zijn beeldend werk Ijioudt het midden tussen ■westerse rationaliteit en Ca- [raïbische emotionaliteit. Onlangs hebben we aan- Idacht besteed aan zijn geïl- llustreerde dichtbundel Ba- Iliamentu/Dansen (uitg. De \n ipscheer, f21,50). Deze [expositie is een nader geïllu- treerde 'uitleg' van deze wereld. Lo-A-Njoe maakt teke ningen, vanuit een soort Escheriaanse rationaliteit. |llaar deze bedachte con structies krijgen een warm bloedig ritme mee. Ik vind jfiet conflictkunst, waarbij - ■in dit geval - het koele wes- i het toch nog aanwezige Jzuidamerikaanse gevoel overheerst. Als ik de vlin- jderserie (vlinders zijn vaak aspiratie tot kunst in Zuid- nerika) van Clyde zie en de abstraheringen daarna, :ben ik toch geneigd te den- 'ken, dat hij niet vanuit de [abstrahering, maar vanuit ten Caraibische authentici teit dit proces het beste lvorm kan geven. Hoe interessant soms ook, ■toch is Lo-A-Njoe mij te Ibraaf, teveel lopend in het Igareel van het gezag in de [kunst en nog te weinig van- juit zijn eigen oorspronke lijkheid. Als zijn ingekader- Ice emotionaliteit nu al vaak Interessante bladen ople- jvert, dan vraag je je af wat [het zal zijn als Clyde zichzelf is en niet handelt 'volgens Ivoorschrift'. Zijn levensgezellin Els rft als vertrekpunt de [textielkunst, afdeling appli catie. Er hangt één voor bid daarvan. Daaraan zie te dat ze een neiging tot het ldecoratieve, tot demonstra tie, heeft. Haar kleurrijke Meningen zijn daarvan een [veerslagbijna twee-de- piensionale, wat stripachti- i figuren met een gevoel Ivoor effect.Hier en daar is er jten neiging tot schilderen, «aar dan merk je, dat ze de letechniek niet beheerst. Met de technieken die ze |écht beheerst, maakte ze he- e aangename, oogstrelende iguraties - de reminiscentie Paul Klee, die ze zelf laakt, is juist - die evenwel biet die intense spanningen lebben, dat er sprake is van pgrijpend werk. Het is oog- trelend; voor sommigen is lat genoeg, voor anderen piet. Alles bijeen is het en noble Clyde/Els erg aange- laam. Mensen om van te louden, als mens en kunste- tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS naar, zei dr. Marco de Cas tro, gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen bij de opening. Henk Egbers 'Kunstmarkt 1983', ver kooptentoonstelling objec ten van Westbrabantse kun stenaars. De Beyerd, centrum voor beeldende kunst, Bosch straat 22, Breda. Open: dins dag t/m zaterdag van 10-17, zondag van 13-17 en gedu rende de koopavonden van 19-21 uur (tot 12 december). DE BEYERD heeft de draad die in '75 was blijven liggen, weer opgepakt. In smenwerking met de Arto theek, afdeling kunstuitleen Breda, heeft men namelijk weer een zogeheten ver kooptentoonstelling samen gesteld. Op deze expositie worden objecten van West brabantse kunstenaars - voor een alleszins redelijke prijs - te koop aangeboden. Vergelijkbaar met de si tuatie acht jaar geleden, heeft men ook nu weer kun stenaars, die reeds in de ar totheek met werk vertegen woordigd zijn, gevraagd en kele stukken te selecteren voor dit evenement. Restric tie dit jaar was echter wel, dat de kunstenaar vijf jaar in de artotheek ingeschre ven diende te staan. Opmer kelijk detail is dan dat van de nü exposerende kusnte- naars er zeker een derde deel ook in '75 met objecten aanwezig was. Met deze qua kwaliteit sterk wisselende vertoning, speelt de organisatie duide lijk in op de teneur van de december-maand, tijdens welke periode festiviteiten als Sinterklaas en Kerst ga rant staan voor een kooplus tig publiek. Afgezien nog van het tijdstip duiden ook de prijzen - variërend van 60 tot 500 gulden - op een soort algehele opruimingssfeer. De intentie achter dit ge beuren kan men goed- of af keuren, feit blijft dat het vijftigtal kunstenaars, ieder aanwezig met vier of vijf werken, een aardig beeld schetst van het Westbra bantse kunstgebeuren. Uit gezonderd de sterke onder waardering van het ruimte lijk werk, valt de enorme variëteit bij het tweedimen sionale onmiddellijk op. Re latief kleine, zeer subtiel uitgewerkte etsen van Mi chael Jepkes zijn aanwezig, naast zeer expressief ogende krijttekeningen van Atelier 11-B. Mindere acryls van Henk Kooien naast impres- S sionistische stillevens van 5 A. Witteveen. Kortom: voor elk wat wils. Daarmee be- antwoordt het gebeuren ge- s heel aan de opzet. Rob Schoonen 'Groepstentoonstelling'. 5 Galerie Kokon, Stationstraat 38, Tilburg. Geopend: dins- dag tot en met zaterdag van 12.00-17.00 uur (tot en met j| 24 december). DE JAARLIJKS terugke- rende groepstentoonstelling in galerie Kokon is ook dit- j§ maal in veel opzichten een aangename presentatie. Zo'n zeventig etsen, litho's, teke- ningen, zeefdrukken, goua- ches en kleinplastiek van een dertigtal kunstenaars maken - zo samengebracht in één expositie - een op- merkelijk homogene indruk. Het gegeven dat al de expo- 5 santen permanent door ga- s lerie Kokon worden verte- 5 genwoordigd is daar uiter- aard niet vreemd aan. De karakteristiek van de- ze tentoonstelling geeft logi- scherwijze een heel aardige indruk van wat de galerie er voor voorkeuren op na 5 houdt; welke stijlen en sfeerbeelden men prevaleert boven andere uitingen. Op- vallend is dan dat wanneer men dat eigene wil om- schrijven, de voor de hand liggende stijlbegrippen als bijvoorbeeld lyrische abs- tractie of nieuwe figuratie wel een indicatie geven, s maar het geheel zeker niet afdoende bespreken. Raakvlakken met andere stromingen zijn er voldoen- de aan te wijzen. Bovendien is daar het feit dat wat mo- menteel als typerend voor de galerie kan worden om- schreven, bijvoorbeeld vijf jaar geleden zeker de lading niet geheel zou dekken. In die context is er dus sprake van - voorzichtige - accent- verschuivingen. Zo valt op S dat het gevoelvolle realisme als dat van Dorethy Wight enigszins plaats heeft moe- S ten maken voor een wat for- ser, duidelijker schrift waarbij het recente werk van onder anderen Evelyn j= Ortlieb genoemd kan wor- den. 3 Deze beide uitingen zijn vooralsnog op deze groeps- tentoonstelling vertegen- woordigd, naast geometri- s sche tendenzen (Henneman, Luiken), expressionistische bladen (Lataster, Corneille) en bijna surrealistische ob- jecten als dat van Visser of Gerritz, alsook het fraaie 3 keramiek van Van Grins- 3 ven. Uitzonderingen daar- gelaten staan vrijwel alle bladen op een hoog niveau, bovendien zijn de prijzen vrijwel steeds redelijk te S noemen. Rob Schoonen (ADVERTENTIE) De NVA is de Nederlandse Vereniging van Makelaars in Assurantiën en Assurantie-adviseurs, waarvan uit sluitend assurantie-kantoren lid zijn, die zijn toegelaten op hun kwaliteit van advies en begeleiding. lo rna9"^jdv/e\°c (30 5®° De NVA is uw verzekering voor het beste advies. DEN HAAG (ANP) - Het Ne derlands Letterkundig Mu seum en Documentatiecen trum in Den Haag is verrijkt met zes reusachtige panelen van dichter-schilder Lucebert. De panelen, die zijn geënt op de in de verzameling van het museum veelvuldig voorko mende groepsfoto's van Ne derlandse auteurs, beslaan de hele wand van de foyer van het museum. De hoofdconservator van het museum, Anton Korteweg, vermeldde niet zonder trots, dat hij er als eerste van de vier gebruikers van het nieuwe complex aan het Prinses Ire- nepad in Den Haag in was ge slaagd een kunstwerk binnen de muren te halen. De andere gebruikers zijn de Koninklijke Bibliotheek, het Rijksbureau voor Kunsthistorische Docu mentatie en de Rijkscommis sie voor Vaderlandse Geschie denis. Het gebouwencomplex ligt achter het nog in aanbouw zijnde ministerie van buiten landse zaken, vlakbij het Cen traal Station. In allerlei ande re opzichten ligt het muséum helaas ver achter, aldus Kor teweg. Hoewel de veel te klei ne behuizing in de Juffrouw Idastraat in Den Haag al in september is verlaten, is het museum in de nieuwe behui zing nog steeds niet in staat een permanente expositie ruimte in te richten. Pas in september volgend jaar zal het ministerie van WVC de hier voor benodigde drie ton ver schaffen, zo verwacht Korte weg. Tegen die tijd kan het ge bouw eindelijk zijn museum functie vervullen. Op het ogenblik fungeert het alleen als documentatie- centrum.Oorzaak van de ver traging is de financiële nood waarin het museum gedeelte-, lijk buiten eigen schuld is ver-' zeild geraakt. De nieuwbouw kwam later dan verwacht be schikbaar, zodat een half jaar lang dubbele lasten moesten worden opgebracht. Ook een geschil met de Rijksgebou wendienst over de huur van het gebouw zorgde voor pro blemen. Deze zaak lijkt bijge legd, nu via een ingewikkelde constructie uiteindelijk het ministerie van financiën de huur van het museum gaat betalen. Tot overmaat van ramp verdween de boekhouder van het museum vorig jaar met zes ton en subsidiegeld. De man werd na een maandenlange reis door het Verre Oosten aangehouden en veroordeeld, maar het museum procedeert nog steeds over de teruggave van een ton, aldus Korteweg zaterdag. Al deze financiële proble men ten spijt heeft het mu seum een eerste trekpleister verworven. Lucebert, die af gelopen dinsdag nog uit han den van de koning Boudewijn van België de prijs der Neder landse Letteren ontving, zegt in een toelichting op dit werk dat het hem was opgevallen hoe vaak Nederlandse schrij vers met elkaar op de foto gaan. De vraag daarbij is of dit voortkomt uit oerhollandse gezelligheid, of dat er een ze kere achterdocht uit spreekt. Lucebert. Houden ze elkaar met andere woorden in de gaten, zo vraagt de schilder zich af. Lucebert vindt het aardig dat hij aan sluiting kon zoeken bij een traditie in de nationale schil derkunst, het groepsportret, van in dit geval de rederij kerskamers. De verbondenheid van de schilder met zijn motief (Lu cebert had zijn werk al af toen de opdracht officieel nog niet aan hem was verstrekt) heeft geleid tot het meest monu mentale werk van Lucebert tot dusver. De zes panelen zijn bijna drie meter hoog en sa men 45 meter lang. Omdat de wand in de foyer telkens in springt is het werk echter niet - FOTO ARCHIEF DE STEM als één geheel te beschou- wen.In uitbundige kleuren zet Lucebert zijn collega's op on herkenbare wijze neer. Alle fi guren lijken een ellenlange tong uit te steken naar de toe schouwer. Op deze lintachtige tongen citeert Lucebert passages uit het werk van reeds gestorven auteurs. Aan de citaten zijn de schrijvers uiteindelijk te her- kennen.De schilderijen van Lucebert zijn elke werkdag van tien tot vijf te bezichtigen. Galerie Nouvelles Images in Den Haag wijdt tot en met 7 december een tentoonstelling aan het ontstaan van de pane len en aanverwant werk van Lucebert, dat in dezelfde pe riode is ontstaan. (ADVERTENTIE) (uitknippen en bewaren) GOES Grandtheater - 20 u. Gandhi, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u Merry Christmas mr. Lawrence. Alhambra 2 - 20 u. Sophies choice. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Le marginal. Rex-Club - 12,14, 16.30,19 en 21.30 u. Table for five Metro I - 12,15,18 en 21 u. For those I loved. Metro II - 12,14.20,16 45, 19.10 en 21.30 uBad boys. Odëon - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Brandende liefde. Rubens - 12,15,18 en 21 u. Return of the Jedi. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Flashdance. Vendome - 14,16,18. 20 en 22 u. Fire and ice. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. De lilt. Quellin II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The concrete jungle. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zapped. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u Cannonball Run. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u, Flerbie rides again Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Stingray Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u Electric blue. Ambassades - 12,15,18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Cujo. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. I'Ami de Vincent. Ambassades-Club III - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Breathless. Ambassades-Club IV - 12, 14 20,16.45,19.10 en 21.30u The gods must be crazy Festa - 13,15, 17,19en 21 u. Smorgasbord. Brabo - 12, 14,16,18, 20en 22 u. Revence of the Nlnja, Tijl - 12,14.30, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Joy. Wapper - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 u. Return of the Jedi 22.30 u Sunday Lovers. Gulden Vlies 2 14.30,17.15 en 20 u. Bad Boys. 22.30 u. Dernier amour. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Private popsicle. Memling 14.30 en 20 u. Zipp Zapped, a.l. Rembrandt 20 u. Brandende liefde. GENT Decascoop 1.15,17.30, 20 en 22.30 u. Return of the Jedi. 2.15,17.30 en 20 u. Octopussy 3. 15. 17.30. 20 en 22.30 u. Flashdance. 4.15,17.30, 20 en 22.30 u. Brussels by night. 5. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Joy. 6.15, 17.30, 20 en 22.30 u. De lip. 7.15,17.30, 20 en 22.30 u. Brandende liefde. 8. 15, 17 30, 20 en 22.30 u. De dolle kever komt terug. 9. 22.30 u. Citizen Kane. 10.15,17.30 en 20 u. The outsiders. 11.15,17.30, 20 en 22.30 u. My tutor 12. 15,17.30 20 en 22.30 u. Local Hero. 13 22.30 u. De vierde man. 14. 22.30 u Koyaanisqatsi. 15.15,17.30, 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. DE KLINGE Rene de Moor - 15 u. kalkoenschieting. exposities IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J. Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur. Geop ma. t/m vrij. 10-12 en 13.30—17.00 u. Zat en zond. 14-17 u. (t.m. 18 dec.). iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirittt Van onze kunstredactie BERGEN OP ZOOM - Het wereldvermaarde strijkersen semble 'The Academy of St. Martin in the Fields' concer teert op woensdag 23 novem ber in De Stoelemat in Bergen op Zoom. Als soliste treedt op Iona Brown, die tevens con certmeester van het ensemble is. Op het programma, dat om 20.15 uur begint, staan werken van Georg Friedrich Handel, Artcangelo Corelli en Carlo Riciotti en 'De Vier Jaargetij den' van Antonio Vivaldi. 'The Aacdemy of St. Martin in the Fields' werd in 1959 c gericht, toen leden van strijk groepen van het Londen Symphony Orchestra werder] uitgenodigd om barokmuziek te spelen in de kerk van Sf Martin in the Fields. Anderi kamermuziek-vertolkers slof ten zich aan en zo ontstond hef gezelschap dat snel internatio-i nale roem vergaarde. Kaarten kosten 25 gulden e zijn verkrijgbaar bij de W Bergen op Zoom, de WV theaterbespreekbureau's aan de zaal van De Stoelema op 23 november (vanaf 19.3 u.). iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiitfiiiiHmiti

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23