IT
Armlastig letterkundig museum
verrijkt met Lucebert-panelen
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
0.89
1.69
1.09
1.89
0.99
2.45
1.69
2.29
2.89
0.39
0.55
'T SNELST BESTELD
ALS U EVEN
te kunst
te keur
nva 2..
'Academy of St. Martin
in the Fields'
in Bergen op Zoom
Kunstmarkt
rnardusplein 24
SEN OP ZOOM,
JLST, Overdam-
lOaraibisch
Groepsexpósitie 1
EXTRA SNELLE EN ZEKERE MANIER OM
UW BESTELLING IN HUIS TE KRIJGEN:
BEL NU 010
020
62 06 22
9713 61
DAGELIJKS EN IN HET WEEKEND
VAN 08.00 TOT 24.00 UUR.
UW VOLLEDIG INGEVULDE
BESTELKAART MAG U OOK INLEVEREN
BIJ ÉÉN VAN ONZE 150 CHAUFFEURS/
BESTELLERS.
WIJ GARANDEREN DAN AFLEVERING
VAN UW BESTELLING RUIMSCHOOTS
VOOR DE SINT.
ROTTERDAM
I
my Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
A69
DENSDAG 16 NOVEMBER 1983
T3Z PAGINA GIOS 2
N
ik
witte
7 Itr.
>in
r Itr.
n,
nsen-
JOO,
ten,
7-50,
ch
osfaat-
oen
gr.
olade-
en
f
gr.
èpe
ompact 2 70
r
eester
zuur-
Clyde Lo-A-Njoe en Els
Icon Noordende: verschu
ilende technieken, 't Speel
luis, Helmond. Open: dage-
lliiks tijdens openingsuren
Icon dit cultureel centrum
(tot 15 december).
3CLYDE IS een Caraïbisch
■kunstenaar. Hij stamt van
■Aruba. Zijn beeldend werk
Ijioudt het midden tussen
■westerse rationaliteit en Ca-
[raïbische emotionaliteit.
Onlangs hebben we aan-
Idacht besteed aan zijn geïl-
llustreerde dichtbundel Ba-
Iliamentu/Dansen (uitg. De
\n ipscheer, f21,50). Deze
[expositie is een nader geïllu-
treerde 'uitleg' van deze
wereld.
Lo-A-Njoe maakt teke
ningen, vanuit een soort
Escheriaanse rationaliteit.
|llaar deze bedachte con
structies krijgen een warm
bloedig ritme mee. Ik vind
jfiet conflictkunst, waarbij -
■in dit geval - het koele wes-
i het toch nog aanwezige
Jzuidamerikaanse gevoel
overheerst. Als ik de vlin-
jderserie (vlinders zijn vaak
aspiratie tot kunst in Zuid-
nerika) van Clyde zie en
de abstraheringen daarna,
:ben ik toch geneigd te den-
'ken, dat hij niet vanuit de
[abstrahering, maar vanuit
ten Caraibische authentici
teit dit proces het beste
lvorm kan geven.
Hoe interessant soms ook,
■toch is Lo-A-Njoe mij te
Ibraaf, teveel lopend in het
Igareel van het gezag in de
[kunst en nog te weinig van-
juit zijn eigen oorspronke
lijkheid. Als zijn ingekader-
Ice emotionaliteit nu al vaak
Interessante bladen ople-
jvert, dan vraag je je af wat
[het zal zijn als Clyde zichzelf
is en niet handelt 'volgens
Ivoorschrift'.
Zijn levensgezellin Els
rft als vertrekpunt de
[textielkunst, afdeling appli
catie. Er hangt één voor
bid daarvan. Daaraan zie
te dat ze een neiging tot het
ldecoratieve, tot demonstra
tie, heeft. Haar kleurrijke
Meningen zijn daarvan een
[veerslagbijna twee-de-
piensionale, wat stripachti-
i figuren met een gevoel
Ivoor effect.Hier en daar is er
jten neiging tot schilderen,
«aar dan merk je, dat ze de
letechniek niet beheerst.
Met de technieken die ze
|écht beheerst, maakte ze he-
e aangename, oogstrelende
iguraties - de reminiscentie
Paul Klee, die ze zelf
laakt, is juist - die evenwel
biet die intense spanningen
lebben, dat er sprake is van
pgrijpend werk. Het is oog-
trelend; voor sommigen is
lat genoeg, voor anderen
piet. Alles bijeen is het en
noble Clyde/Els erg aange-
laam. Mensen om van te
louden, als mens en kunste-
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
naar, zei dr. Marco de Cas
tro, gevolmachtigd minister
van de Nederlandse Antillen
bij de opening.
Henk Egbers
'Kunstmarkt 1983', ver
kooptentoonstelling objec
ten van Westbrabantse kun
stenaars. De Beyerd, centrum
voor beeldende kunst, Bosch
straat 22, Breda. Open: dins
dag t/m zaterdag van 10-17,
zondag van 13-17 en gedu
rende de koopavonden van
19-21 uur (tot 12 december).
DE BEYERD heeft de
draad die in '75 was blijven
liggen, weer opgepakt. In
smenwerking met de Arto
theek, afdeling kunstuitleen
Breda, heeft men namelijk
weer een zogeheten ver
kooptentoonstelling samen
gesteld. Op deze expositie
worden objecten van West
brabantse kunstenaars -
voor een alleszins redelijke
prijs - te koop aangeboden.
Vergelijkbaar met de si
tuatie acht jaar geleden,
heeft men ook nu weer kun
stenaars, die reeds in de ar
totheek met werk vertegen
woordigd zijn, gevraagd en
kele stukken te selecteren
voor dit evenement. Restric
tie dit jaar was echter wel,
dat de kunstenaar vijf jaar
in de artotheek ingeschre
ven diende te staan. Opmer
kelijk detail is dan dat van
de nü exposerende kusnte-
naars er zeker een derde
deel ook in '75 met objecten
aanwezig was.
Met deze qua kwaliteit
sterk wisselende vertoning,
speelt de organisatie duide
lijk in op de teneur van de
december-maand, tijdens
welke periode festiviteiten
als Sinterklaas en Kerst ga
rant staan voor een kooplus
tig publiek. Afgezien nog
van het tijdstip duiden ook
de prijzen - variërend van 60
tot 500 gulden - op een soort
algehele opruimingssfeer.
De intentie achter dit ge
beuren kan men goed- of af
keuren, feit blijft dat het
vijftigtal kunstenaars, ieder
aanwezig met vier of vijf
werken, een aardig beeld
schetst van het Westbra
bantse kunstgebeuren. Uit
gezonderd de sterke onder
waardering van het ruimte
lijk werk, valt de enorme
variëteit bij het tweedimen
sionale onmiddellijk op. Re
latief kleine, zeer subtiel
uitgewerkte etsen van Mi
chael Jepkes zijn aanwezig,
naast zeer expressief ogende
krijttekeningen van Atelier
11-B. Mindere acryls van
Henk Kooien naast impres- S
sionistische stillevens van 5
A. Witteveen. Kortom: voor
elk wat wils. Daarmee be-
antwoordt het gebeuren ge- s
heel aan de opzet.
Rob Schoonen
'Groepstentoonstelling'. 5
Galerie Kokon, Stationstraat
38, Tilburg. Geopend: dins-
dag tot en met zaterdag van
12.00-17.00 uur (tot en met j|
24 december).
DE JAARLIJKS terugke-
rende groepstentoonstelling
in galerie Kokon is ook dit- j§
maal in veel opzichten een
aangename presentatie. Zo'n
zeventig etsen, litho's, teke-
ningen, zeefdrukken, goua-
ches en kleinplastiek van
een dertigtal kunstenaars
maken - zo samengebracht
in één expositie - een op-
merkelijk homogene indruk.
Het gegeven dat al de expo- 5
santen permanent door ga- s
lerie Kokon worden verte- 5
genwoordigd is daar uiter-
aard niet vreemd aan.
De karakteristiek van de-
ze tentoonstelling geeft logi-
scherwijze een heel aardige
indruk van wat de galerie er
voor voorkeuren op na 5
houdt; welke stijlen en
sfeerbeelden men prevaleert
boven andere uitingen. Op-
vallend is dan dat wanneer
men dat eigene wil om-
schrijven, de voor de hand
liggende stijlbegrippen als
bijvoorbeeld lyrische abs-
tractie of nieuwe figuratie
wel een indicatie geven, s
maar het geheel zeker niet
afdoende bespreken.
Raakvlakken met andere
stromingen zijn er voldoen-
de aan te wijzen. Bovendien
is daar het feit dat wat mo-
menteel als typerend voor de
galerie kan worden om-
schreven, bijvoorbeeld vijf
jaar geleden zeker de lading
niet geheel zou dekken. In
die context is er dus sprake
van - voorzichtige - accent-
verschuivingen. Zo valt op S
dat het gevoelvolle realisme
als dat van Dorethy Wight
enigszins plaats heeft moe- S
ten maken voor een wat for-
ser, duidelijker schrift
waarbij het recente werk
van onder anderen Evelyn j=
Ortlieb genoemd kan wor-
den. 3
Deze beide uitingen zijn
vooralsnog op deze groeps-
tentoonstelling vertegen-
woordigd, naast geometri- s
sche tendenzen (Henneman,
Luiken), expressionistische
bladen (Lataster, Corneille)
en bijna surrealistische ob-
jecten als dat van Visser of
Gerritz, alsook het fraaie 3
keramiek van Van Grins- 3
ven. Uitzonderingen daar-
gelaten staan vrijwel alle
bladen op een hoog niveau,
bovendien zijn de prijzen
vrijwel steeds redelijk te S
noemen.
Rob Schoonen
(ADVERTENTIE)
De NVA is de Nederlandse Vereniging
van Makelaars in Assurantiën en
Assurantie-adviseurs, waarvan uit
sluitend assurantie-kantoren lid zijn,
die zijn toegelaten op hun kwaliteit
van advies en begeleiding.
lo rna9"^jdv/e\°c
(30 5®°
De NVA is uw verzekering
voor het beste advies.
DEN HAAG (ANP) - Het Ne
derlands Letterkundig Mu
seum en Documentatiecen
trum in Den Haag is verrijkt
met zes reusachtige panelen
van dichter-schilder Lucebert.
De panelen, die zijn geënt op
de in de verzameling van het
museum veelvuldig voorko
mende groepsfoto's van Ne
derlandse auteurs, beslaan de
hele wand van de foyer van
het museum.
De hoofdconservator van
het museum, Anton Korteweg,
vermeldde niet zonder trots,
dat hij er als eerste van de vier
gebruikers van het nieuwe
complex aan het Prinses Ire-
nepad in Den Haag in was ge
slaagd een kunstwerk binnen
de muren te halen. De andere
gebruikers zijn de Koninklijke
Bibliotheek, het Rijksbureau
voor Kunsthistorische Docu
mentatie en de Rijkscommis
sie voor Vaderlandse Geschie
denis.
Het gebouwencomplex ligt
achter het nog in aanbouw
zijnde ministerie van buiten
landse zaken, vlakbij het Cen
traal Station. In allerlei ande
re opzichten ligt het muséum
helaas ver achter, aldus Kor
teweg. Hoewel de veel te klei
ne behuizing in de Juffrouw
Idastraat in Den Haag al in
september is verlaten, is het
museum in de nieuwe behui
zing nog steeds niet in staat
een permanente expositie
ruimte in te richten. Pas in
september volgend jaar zal het
ministerie van WVC de hier
voor benodigde drie ton ver
schaffen, zo verwacht Korte
weg. Tegen die tijd kan het ge
bouw eindelijk zijn museum
functie vervullen.
Op het ogenblik fungeert
het alleen als documentatie-
centrum.Oorzaak van de ver
traging is de financiële nood
waarin het museum gedeelte-,
lijk buiten eigen schuld is ver-'
zeild geraakt. De nieuwbouw
kwam later dan verwacht be
schikbaar, zodat een half jaar
lang dubbele lasten moesten
worden opgebracht. Ook een
geschil met de Rijksgebou
wendienst over de huur van
het gebouw zorgde voor pro
blemen. Deze zaak lijkt bijge
legd, nu via een ingewikkelde
constructie uiteindelijk het
ministerie van financiën de
huur van het museum gaat
betalen.
Tot overmaat van ramp
verdween de boekhouder van
het museum vorig jaar met zes
ton en subsidiegeld. De man
werd na een maandenlange
reis door het Verre Oosten
aangehouden en veroordeeld,
maar het museum procedeert
nog steeds over de teruggave
van een ton, aldus Korteweg
zaterdag.
Al deze financiële proble
men ten spijt heeft het mu
seum een eerste trekpleister
verworven. Lucebert, die af
gelopen dinsdag nog uit han
den van de koning Boudewijn
van België de prijs der Neder
landse Letteren ontving, zegt
in een toelichting op dit werk
dat het hem was opgevallen
hoe vaak Nederlandse schrij
vers met elkaar op de foto
gaan. De vraag daarbij is of
dit voortkomt uit oerhollandse
gezelligheid, of dat er een ze
kere achterdocht uit spreekt.
Lucebert.
Houden ze elkaar met andere
woorden in de gaten, zo vraagt
de schilder zich af. Lucebert
vindt het aardig dat hij aan
sluiting kon zoeken bij een
traditie in de nationale schil
derkunst, het groepsportret,
van in dit geval de rederij
kerskamers.
De verbondenheid van de
schilder met zijn motief (Lu
cebert had zijn werk al af toen
de opdracht officieel nog niet
aan hem was verstrekt) heeft
geleid tot het meest monu
mentale werk van Lucebert
tot dusver.
De zes panelen zijn
bijna drie meter hoog en sa
men 45 meter lang. Omdat de
wand in de foyer telkens in
springt is het werk echter niet
- FOTO ARCHIEF DE STEM
als één geheel te beschou-
wen.In uitbundige kleuren zet
Lucebert zijn collega's op on
herkenbare wijze neer. Alle fi
guren lijken een ellenlange
tong uit te steken naar de toe
schouwer.
Op deze lintachtige tongen
citeert Lucebert passages uit
het werk van reeds gestorven
auteurs. Aan de citaten zijn de
schrijvers uiteindelijk te her-
kennen.De schilderijen van
Lucebert zijn elke werkdag
van tien tot vijf te bezichtigen.
Galerie Nouvelles Images in
Den Haag wijdt tot en met 7
december een tentoonstelling
aan het ontstaan van de pane
len en aanverwant werk van
Lucebert, dat in dezelfde pe
riode is ontstaan.
(ADVERTENTIE)
(uitknippen en bewaren)
GOES
Grandtheater - 20 u.
Gandhi, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u
Merry Christmas mr. Lawrence.
Alhambra 2 - 20 u.
Sophies choice.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
u. Le marginal.
Rex-Club - 12,14, 16.30,19
en 21.30 u. Table for five
Metro I - 12,15,18 en 21 u.
For those I loved.
Metro II - 12,14.20,16 45,
19.10 en 21.30 uBad boys.
Odëon - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Brandende liefde.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
Return of the Jedi.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Flashdance.
Vendome - 14,16,18. 20 en
22 u. Fire and ice.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. De lilt.
Quellin II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The concrete jungle.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zapped.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u Cannonball Run.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u, Flerbie rides again
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Stingray
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u Electric blue.
Ambassades - 12,15,18 en
21 u. Frances.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Cujo.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. I'Ami
de Vincent.
Ambassades-Club III - 12,
14, 16, 18, 20 en 22 u.
Breathless.
Ambassades-Club IV - 12,
14 20,16.45,19.10 en 21.30u
The gods must be crazy
Festa - 13,15, 17,19en 21 u.
Smorgasbord.
Brabo - 12, 14,16,18, 20en
22 u. Revence of the Nlnja,
Tijl - 12,14.30, 16.45, 19.10
en 21.30 u. Joy.
Wapper - 12,14, 16,18, 20
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30,17.15 en 20 u.
Return of the Jedi
22.30 u Sunday Lovers.
Gulden Vlies 2
14.30,17.15 en 20 u. Bad Boys.
22.30 u. Dernier amour.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en 22.30 u.
Private popsicle.
Memling
14.30 en 20 u. Zipp Zapped, a.l.
Rembrandt
20 u. Brandende liefde.
GENT
Decascoop
1.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Return of the Jedi.
2.15,17.30 en 20 u.
Octopussy
3. 15. 17.30. 20 en 22.30 u.
Flashdance.
4.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brussels by night.
5. 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Joy.
6.15, 17.30, 20 en 22.30 u.
De lip.
7.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brandende liefde.
8. 15, 17 30, 20 en 22.30 u.
De dolle kever komt terug.
9. 22.30 u. Citizen Kane.
10.15,17.30 en 20 u.
The outsiders.
11.15,17.30, 20 en 22.30 u.
My tutor
12. 15,17.30 20 en 22.30 u.
Local Hero.
13 22.30 u. De vierde man.
14. 22.30 u Koyaanisqatsi.
15.15,17.30, 20 en 22.30 u.
De ballade van Narayama.
DE KLINGE
Rene de Moor - 15 u.
kalkoenschieting.
exposities
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J.
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur.
Geop ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30—17.00 u. Zat en zond.
14-17 u. (t.m. 18 dec.).
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirittt
Van onze kunstredactie
BERGEN OP ZOOM - Het
wereldvermaarde strijkersen
semble 'The Academy of St.
Martin in the Fields' concer
teert op woensdag 23 novem
ber in De Stoelemat in Bergen
op Zoom. Als soliste treedt op
Iona Brown, die tevens con
certmeester van het ensemble
is.
Op het programma, dat om
20.15 uur begint, staan werken
van Georg Friedrich Handel,
Artcangelo Corelli en Carlo
Riciotti en 'De Vier Jaargetij
den' van Antonio Vivaldi.
'The Aacdemy of St. Martin
in the Fields' werd in 1959 c
gericht, toen leden van strijk
groepen van het Londen
Symphony Orchestra werder]
uitgenodigd om barokmuziek
te spelen in de kerk van Sf
Martin in the Fields. Anderi
kamermuziek-vertolkers slof
ten zich aan en zo ontstond hef
gezelschap dat snel internatio-i
nale roem vergaarde.
Kaarten kosten 25 gulden e
zijn verkrijgbaar bij de W
Bergen op Zoom, de WV
theaterbespreekbureau's
aan de zaal van De Stoelema
op 23 november (vanaf 19.3
u.).
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiitfiiiiHmiti