De kleine man pikt het niet Boos-op-Koos: wie gaat de strijd winnen? pagina 7&terdag 12 november 1983 Foto's Achterstand Inleveren Eerlijke lastenverdeling ACHTERGROND Vulkaan Evangelie Grens Uitrazen Blunder Toeval Vraagtekens T11 T47 letariërs aller landen vel nig u" en „Godsdienst is J opium voor het volk", ny al te gaarne maakte Lelj gebruik van de godsdje, van het plattelandsvolk als kolcholzeboeren de stendom hofsteden toeëiJJ den en hun keuterhoeven| eigen bezit namen. oC[, IJzerfront korporaal uit ij Adolf Hitler kwam als ciaal Democraat' aan volksmacht. In 1933 wenjil Duits rijkskanselier. Sanv met fascistenleider Musso) ni hielp Hitler in de Spa J Burgeroorlog de falangj tenleider Franco in het a del. Luidruchtig toegejiJ;j schreeuwde Hitier dat hij] Krieg niet wilde, maar' werd hem opgedrongen i leider van Groot-Brittann Frankenrijk en Noor] Amerika waagden het i te herbewapenen, uit vrA dat Hitier dit als neutral teitschennis zou bescho] wen. Ook Nederland wacJ te de aanval van Hitler J zoet gehouden door de Stic] ting Ontwikkeling en OrJ spanning. Aan de Noor] Amerikanen hebben de R J sen en West-Europeanen U te danken dat de asmogeri heden niet het ImperjJ Trihumviraat van Euro'a] geworden zijn. Het waJ géén stompzinnigen, ma] wel valserikken en daara; mag geen wetgevende, ui, voerende en rechtspreken! macht worden toevef trouwd. Daarom is voort, handhaven van de vrede ti bezit van moderne wap» nodig. Roosendaal C. van Tilburg De schokkende en hartvel scheurende foto's van oorlogsgeweld in het lli| den-oosten snijden dwaf door mijn ziel! Vooral i beeltenissen met in letterlil ke doodsangst verkeren! kinderen brengen tranen f mijn ogen. Eigenlijk mot men dit eens onder brengen bij de verantwo delijke leiders der strijden! partijen. En ze dan vragef zou u dit leed mede door| veroorzaakt nu ook aan i eigen kinderen doen toekl men? Als ik één wens moei doen, dan was het deze: all wapens van deze wereld! Helaas nog een illusie, jan] mer genoeg. Bergen op Zoom J.C. v.d. Ketterij Meer dan treurig dat de p litie, de rij kspolitie, NS, d bus, de giro, de PTT all| maal staken. Dan Rotte dam, was een van de groc ste havens van de were! Nu door de staking gaanj boten uitwijken naar Anl werpen en Hamburg. Wal zijn de bonden en ons vo) mee bezig? Zij allen hebt* het zo goed. Kleding van politie, NS, rijkspolitie, krijgen dat allemaal, en wordt niet aan gedacht, f land krijgt daarmee groj achterstand. (Naam van inzender bij Redactie bekend) In de regionale bladen (zj ook De Stem van 8 noven] ber) laat de heer M. v| Broek ons regelmatig welf wat voor een goed christa en rechtvaardige hij is hoe slecht de mensen die a ders denken dan hij. mensen die niet aan de vrd desmars deelnamen vinj hij laf en afgodendienaai] Hij vond de Vredesmars e (anti-Amerikaans?) feest. 1 die mars konden we leze] „Liever een Rus in danenz. Zoiets gee moed, ook voor onze stip] heid-acteurs. Want moetf wij straks de Ruskies ve| welkomen, dan mogen geen 3% inleveren maar v 70% en wellicht hun vroui Van den Broek, leidt u totj heil (wat?). Rucphen J. Marijnissen De schade voor de bedrijve] die ontstaat door de stak'J gen, zal via computer-m dellen gemakkelijk vast I stellen zijn. Daar het »j drijfsleven via de belastij gen toch al de ambtenare salarissen moet betalen, het billijk dat de extra-»] ten op de veroorzaker wol den verhaald. Stel oi a schade één miljard is. dan het bedrijfsleven punten eenmalige verlag'! van de vennootschap-b®3! ting, dat die schade wotl vergoed. Laat de regering! het door de bonden zoWl gewenste en geëiste over! treden, welke ambtenarij groepen de openstaande J kening van 1 miljard zn'l betalen en in welke ver dingen en dat via een f malige extra korting °P salarissen. Over een ree vaardige verdeling van d 1 nota mogen de bonden z een bindend advies uitbr I gen, mits de rekening wordt voldaan. Oosterhout Jac. P. Sluis Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Pre mier Lubbers haalt zijn schouders op. „Hoe lang de acties kunnen gaan duren? Dat is in de eerste plaats de verant woordelij kheid van de actievoerders." Maar hoe lang blijft het kabinet dan toezien dat trei nen niet op tijd rijden, vuil nis niet wordt opgehaald en brieven onbezorgd bij de PTT blijven liggen? Tot Kerstmis, tot Oud en Nieuw? „U verwacht toch niet dat ik die vraag beantwoord We moeten nog drie dagen wachten om wat meer duide lijkheid te krijgen op de vraag hoe lang de ambtena ren-acties gaan duren. Want, zo heeft de rechter gezegd, het kabinet en de ambtena ren-bonden moeten snel aan tafel te gaan zitten om te praten over de arbeidsvoor waarden van de ambtenaren en over het tijdstip waarop de acties worden beëindigd. De acties kunnen, aldus mr. Wijnholt, in ieder geval niet verboden worden, want ze zijn geoorloofd. Met zijn uitspraak heeft de rechter het de bonden en Rietkerk makkelijker ge maakt om zonder gezichts verlies weer aan tafel te gaan zitten. Maar waarom moest er een rechter aan te pas komen om de strijdende partijen weer aan tafel te krijgen? Het leven wordt aardig ontregelt en toch maakt het kabinet een wat treuzelende indruk? „Misschien denkt Lubbers wel: laat het maar een paar weken uitrazen", zegt FNV- voorzitter Wim Kok om er direct aan toe te voegen: „Als de regering dat inderdaad denkt, is dat wel kortzich tig." Waarom raakt er in Den Haag niemand in paniek? „De regering registreert de acties met een verbijsterende onverschilligheid. Men on derschat wat er in de samen leving aan de hand is. Als ik Ruding over de acties hoor zeggen „Ach, dat is een rim peling", dan denk ik dat we met aan aantal wereld vreemde mensen te maken hebben, die absoluut niet in de gaten hebben wat er in dit land allemaal aan de hand is", meent PvdA-er Marcel van Dam. „Wat er nu gebeurt heeft grote consequenties voor de samenleving. Want hoe het ook met de acties afloopt, het zal altijd fout aflopen. Als de acties succes hebben, levert dat bij dit economisch beleid financiële consequenties op die ons verder achterop brengen. Maar als de acties mislukken dan is de schade in de samenleving waar schijnlijk nog groter. De ver warring in de vakbeweging zal dan zeer groot zijn, ter wijl de verbittering onder de mensen een explosief karak ter zal krijgen." Is er op het moment spra ke van een „simpel" conflict over het al dan niet inleveren van drie procent van het bruto-inkomen of zijn de ac ties van vandaag de aankon diging van een uitbarsting van een vulkaan van verzet? In de eerste plaats is er na tuurlijk een conflict tussen de ambtenaren en hun werk gever, minister Rietkerk (Binnenlandse zaken). Werk gever Rietkerk wil bezuini gen op de personeelskosten en de salarissen van de amb tenaren met drie procent verlagen. Die korting geldt dan ook voor de trendvolgers en dat zijn verpleegsters, welzijnswerkers, ministers, Tweede Kamerleden en vele anderen die de ambtenaren in hun loonontwikkeling (de trend) volgen. In totaal gaat het dan om 1,2 miljoen wer kende Nederlanders, die de korting van drie procent straks op hun loonstrookje zullen terugvinden. Daarnaast geldt deze ver- laging ook voor alle mensen met een sociale uitkering (van AOW tot WAO), die er °P 1 januari bruto 3 procent op achteruit gaan. Inclusief de AOW-ers hebben 3,5 mil joen Nederlanders een uitke ring, zodat in totaal bijna vijf miljoen Nederlanders direct betrokken zijn bij het Boos-op-Koos-conflict. Daarnaast hebben werk nemers in de bedrijven ook ie maken met het conflict. De Boos-op-Koos-acties zijn immers principieel gericht legen het feit dat mensen die wat hun inkomen betreft van de overheid afhankelijk zijn, anders behandeld wor den dan werknemers in het bedrijfsleven. In feite krij sen die werknemers daar door de vraag voorgelegd of ze bereid zijn wat extra in te leveren ten bate van ambte naren, trendvolgers en men sen met een uitkering. Ook de voorzitters van de centrale vakbonden FNV en EEN dame, die de vertragingen bij NS en PTT nu al zat is, schiet een heer met Boos-op-Koos-button aan. „Mijnheer, met u acties pakt u niet de politici, maar de kleine man". Zegt de heer: „Mevrouw, ik ben de kleine man." Hoe lang kunnen de acties doorgaan? Hoe lang kunnen de acties doorgaan zonder ongelukken? Wanneer barst de bom van irritatie? Wanneer barst de vulkaan van verzet? „Er is op dit moment een geweldige afkeer van het politieke bedrijf", zegt Harm van der Meulen. Wat doet men in Den Haag om dat vertrouwen in de parlementaire democratie te herstel len? Hoe reageert men aan het Binnen hof op de voorspelling dat de acties weieens heel lang kunnen gaan duren? Ruud Lubbers: .„zaak van de bonden" CNV, Wim Kok en Harm van der Meulen, vinden het on juist om slechts te spreken van een geïsoleerd conflict tussen Rietkerk en zijn werknemers. Daarom hou den ze zich ook intensief met deze zaak bezig. Ze proberen de innerlijke verdeeldheid van hun leden (ambtenaren bonden tegenover bedrij ven bonden) te voorkomen, ze willen zich sterk maken voor de uitkeringstrekkers en ze moeten er voor zorgen dat er niet verder geknaagd wordt aan de tanende kracht van de vakbeweging. Want, on danks een recente stroom aanmeldingen, neemt het le dental van de vakbonden steeds verder af en ook met de politieke invloed van de vakbeweging gaat het de zelfde kant op. Wim Kok: „De vraag is wat onze argumenten nog waard zijn, als ze keer op keer door het geweld van de voortdenderende bezuini- gingstrein worden verbrij zeld. Natuurlijk, de financië le situatie in ons land is ern stig. Maar dat mag voor re gering en regeringspartijen geen vrijbrief zijn om de stem van de vakbeweging stelselmatig te negeren." Niet alleen Kok klaagt daarover, ook Harm van der Meulen voelt zich in de steek gelaten door het kabinet dat „zo op cijfers gefixeerd is" en het CDA dat zich zo „kil" op stelt. Is het CDA doof voor het CNV? „Wat er ook gebeurt, het zal altijd fout aflopen' Harm van der Meulen: .„in de steek gelaten". Wim Kok: geen vrij brief' Marcel van Dam: .„verbijsterend" J.de Koning: .„niet zo gemakkelijk" „Nee", zegt Gerrit Gerrit- se, de sociaal-economische specialist van de CDA-frac- tie en, als oud-CFO-bestuur- der, nog steeds „met overtui ging" lid van het CNV: „Het is ook een misverstand dat de mening van CDA en CNV samen zouden lopen of sa men zouden moeten lopen. CNV en CDA gaan uit van dezelfde principes, het is het evangelie dat ons samen bindt. Maar dat geldt ook voor de christelijke werkge vers. Dat hoeft toch niet te betekenen dat we het over alles eens zijn. Op het mo ment zou een CNV-lid zich op inkomens-politiek terrein misschien meer thuis voelen bij de PvdA, maar op al die andere terreinen? Ik denk van niet." Gerritse vindt dat de te genstelling tussen CDA en CNV een beetje te breed wordt uitgemeten. „Toen ik zelf bij het CNV werkte kon ik ook vaak terecht bij ARP en CHU, maar als ik met an dere partijen beter zakeru kon doen, deed ik dat. Dat doet het CNV nu ook." Ondanks zijn CNV-liefde, vindt Gerritse het te ver gaan om van hem te verlan gen dat hij zich opstelt als een CNV-exponent in de Tweede Kamer. „Het zou ook onjuist zijn als ik dat zou zijn. Ik maak er geen geheim van dat ik CNV-lid ben, maar dat wil niet zeggen dat ik in de Tweede Kamer al leen maar briefjes van het CNV zou willen voorlezen." Daar lijkt het op het mo ment ook niet op. Er zijn CNV-ers die teleurgesteld hun lidmaatschap van het CDA opzeggen en Van der Meulen voelt zich „door het CDA in de steek gelaten". Die kritiek laat het CDA niet koud. Maar, relativeert Ger ritse, „we zouden nu op korte termijn wel de mooie jongen kunnen uithangen. Maar dat betekent dat de financiële problemen over enkele jaren veel en veel groter zijn. Het zou natuurlijk leuk zijn om applaus te krijgen als ik nu zeg dat we niet hoeven te be zuinigen, maar daar lossen we de problemen niet mee op. Als we nu niet saneren worden de problemen alleen maar groter. En dat is a-so ciaal beleid." Hebben CDA en WD de mogelijkheid op overeen stemming tussen Rietkerk en de bonden niet kleiner ge maakt door akkoord te gaan met het laatste bod van het kabinet, dat door de bonden wordt afgewezen. „Wie zegt dat het het laat ste bod is?" Tijdens het Kamerdebat zei Eversdijk toch dat dit het uiterste was dat het kabinet kon doen? „Nee, hij sprak over een uiterste krachtinspanning, ik heb, dat zelf geschreven. Er is sprake van nieuw overleg met de ambtenaren, dus het kabinetsbod is nog open. De situatie is wel erg verhard en teerd. Als het kabinet nu niet naar de ambtenarenbonden luistert, zullen de ambtena- •ren dat niet vergeten. Wie niet horen wil, moet voelen. Dat zal het kabinet dan mer ken. Als het kabinet door gaat met het uitspelen van groepen tegen elkaar, dan speelt het met vuur." Hans Alders: .„blunder" daardoor zal het moeilijk worden om het eens te wor den, helemaal over de maat regelen voor 1984. Maar voor wat 1985 en 1986 betreft zijn er zeker openingen." Maar waarom zet het CDA in de Tweede Kamer niet nog een extra stapje, zodat de ac ties snel af kunnen lopen? „De Tweede Kamer moet zich niet met dat overleg be moeien. Het is een zaak tus sen werkgever en werkne mers. Daar moeten we niet met onze klompen doorheen fietsen, dat zegt de vakbewe ging ook altijd." Heeft de Kamer dat al niet gedaan, door „ja" te zeggen tegen de begroting waarin die korting verwerkt is? „De overheid is natuurlijk niet alleen werkgever, de overheid moet ook de publie ke portemonnee beheren. Daarover heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken." Lijkt het er nu niet op dat het kabinet de zaak laat uit razen, waardoor de vakbewe ging een deuk oploopt? „Daar heeft het kabinet niet zoveel belang bij. Het kabinet realiseert zich dat men de vakbonden hoe dan ook verder nodig heeft." Maar ontstaat er geen ge vaar voor de samenleving als de vakbeweging verdeeld en met lege handen uit de strijd zou komen? "Een kabinetscrisis is ook heel gevaarlijk. We moeten er in ieder geval voor zorgen dat er uit nieuw overleg een akkoord komt, waarbij beide partijen geen, of zo weinig mogelijk, gezichtsverlies lij den. Eens moeten beide par tijen het toch eens kunnen worden." Gerrit Gerritse: „saneren móet". In tegenstelling tot Gerrit se vindt Hans Alders, de ambtenaren-specialist van de PvdA-fractie, wel dat CDA en WD in de Tweede Kamer medeschuldig zijn. Ze hadden zich moeten onthou den van een oordeel over de kabinetsplannen. „Het kabinet heeft nu een dictaat aan de bonden opge legd en de meerderheid van de Tweede Kamer heeft daarmee ingestemd. Dat mag niet. Het mag ook niet zo zijn dat Rietkerk tegen de amb tenarenbonden roept: Ik heb steun van de Tweede Kamer. Dat is niet relevant in vrije onderhandelingen, waarvan de resultaten pas aan het eind in de Tweede Kamer besproken moeten worden. Als er sprake is van zinvol overleg, dan moeten de re sultaten van dat overleg niet bij voorbaat worden vastge legd. Dat heeft het kabinet wel gedaan en daarmee is gelij kwaardig overleg tussen werkgever en werknemers onmogelijk gemaakt." Hans Alders verwijt het kabinet met de bezuinigings maatregel te hebben willen in spelen op anti-ambte naar-sentiment bij veel Ne derlanders en dat te doen met een onjuiste voorstelling van zaken. Alders: „De ambtenaren hebben de afgelopen jaren al tien procent ingeleverd, dat heeft het kabinet zelf bere kend. En nu wordt toch ge daan dat het maar om één keer drie procent zou gaan. Maar er is al ingeleverd en ook in 1985 en 1985 moet die drie procent opnieuw ingele verd worden. En zijn die ba nen van die 1,2 miljoen amb tenaren en trendvolgers zo vast als we moeten geloven? Bij de rijksdiensten zijn geen ontslagen gevallen, maar bij de gemeenten, in het onder wijs, de ziekenhuizen? Daar zijn ontslagen toch aan de orde van de dag." Alders: „Het kabinet speelt in op sentimenten, zo van: die mensen die uit de staatsruif eten hebben het toch zo slecht nog niet daar kan best wat van af. Maar we praten niet alleen over top-ambtenaren, maar ook over de vuilnisman, de con ducteur, de gezinsverzorg ster, heel wat minimumlo ners die worden getroffen. En wat is daarvan de recht vaardiging? Er is geen argu mentatie om die ene groep van 1,2 miljoen Nederlanders anders te behandelen en ze een dictaat op te leggen, waarin staat dat ze drie pro cent extra moeten inleveren. De ambtenaren zijn best be reid in te leveren. Maar dan moet eerst dat dictaat van tafel. In de onderhandelin gen die dan volgen zullen de ambtenaren en trendvolgers bereid zijn een stap in de richting van het kabinet te zetten." Maar dat lijkt er nu niet in te zitten. Het kabinet dient de wetsontwerpen met de 3%- korting al ijl. Hoe moet het dan verder? Zou het de be doeling kunnen zijn dat het kabinet de actievoerders laat uitrazen in de hoop dat de vakbeweging daarmee aan kracht verliest en ook verzet tegen komende maatregelen bij voorbaat de kop in wordt gedrukt, omdat het toch vechten tegen de bierkaai is? „Dat zou dan de grootst mogelijk blunder zijn. Het is niet zo dat er alleen maar wat vakbondsleiders boos zijn, al die mensen weten zelf dat ze onredelijk behandeld Ina Brouwer: .„hooghartig". worden. Hoe is het mogelijk dat mensen die nooit actie voeren nu opeens zo boos worden? Waarom voelen die mensen zich nu opeens zo vernederd? Dan moet het kabinet toch wel heel wat gepresteerd hebben. En dat zegt niet alleen het oppositie lid Alders, dat zeggen niet alleen een paar vakbondslei ders, nee dat zeggen al die vakbondsleden en al die mensen die nu actie voeren. Allemaal mensen die vinden dat er sprake is van onrede lijk beleid. Die mensen wor den op hun ziel getrapt, die worden onrechtvaardig be handeld. De vakbeweging heeft toch altijd enorme ver antwoordelijk meegewerkt met,Den Haag. Als je de vak beweging nu hard gaat aan pakken, dan ben je bezig aan maatschappelijk ontwrich ting. Dan ontstaat er straks ongecontroleerd verzet", zegt Alders om een beetje veront waardigd te vervolgen: „En de ambtenaren, die hebben toch altijd enorm verantwoordelijk meege werkt. Waarom kan de poli tie in Amsterdam het werk nog aan? Omdat de politie mensen bereid zijn zich ex tra in te zetten. Eén typerend voorbeeld. Vijfhonderd amb tenaren van het ministerie van Economische Zaken hebben minister Van Aar- denne een brief geschreven. Daarin stond een heel be langrijke zin: „Stel dat het kabinet het conflict met de ambtenarenbonden wint, denkt u dan dat wij ooit nog met dezelfde inzet als vroe ger kunnen werken". Dat wordt geschreven door enorm loyale medewerkers van minister Van Aardenne. En dat maakt het duidelijk: stel dat het kabinet dit con flict wint, dan krijgt het la ter de rekening gepresen- Daar is Ina Brouwer, frac tievoorzitter van de CPN, het helemaal mee eens. Ze denkt dat het kabinet een verkeer de inschatting heeft gemaakt van het verzet dat zou ont staan. „Er is een grens aan het opzij zetten van grote groe pen mensen. Er is een grens aan het hooghartig in de wind slaan van de woorden van de vakbeweging. Ik denk dat het kabinet het verzet te gen de maatregelen verkeerd heeft ingeschat. Gedacht was dat groepen in de samenle ving zich wel tegen elkaar zouden laten uitspelen (werknemers tegen ambte naren en werkenden tegen uitkeringsgerechtigden), maar die zeggen nu samen nee. Het kabinet is uit op een confrontatie met de vakbe weging en ik ben er van overtuigd dat het niet vast staat dat de overheid de sterkste is in zo'n krachtme ting. En als het kabinet deze maatregel toch doordrukt dan komen er straks nieuwe acties tegen komende maat regelen." Maar zou het kabinet als de acties nu nog lang doorgaan niet een keer moeten ingrij pen, sommige mensen zullen het misschien wel beu wor den om tevergeefs op de trein en de posbode te moeten wachten? „Bij die wachtende trein reizigers zullen toch ook heel wat mensen zijn, die zelf de dupe van de kabinetsmaat regelen zijn. Het is niet zo dat er een paar actievoerders zijn en dat de rest van de mensen het daarmee oneens zou zijn. Acties zijn soms vervelend, maar ik heb nog geen stenengooiende passa giers gezien." Wat Ina Brouwer veel ho ger zit is de telex die minis ter Rietkerk heeft laten uit gaan naar de burgemeesters en commissarissen van de koningin over het inzetten van de Marechaussee en het leger als dat nodig zou zijn. Dat telex-bericht werd openbaar vlak voordat de rechter uitspraak moest doen in het kort geding van de staat tegen de politiebonden. „Zonder aan de onafhan kelijkheid van de rechter te twijfelen, vind ik dat Riet kerk op onverantwoorde wijze druk op de rechter heeft uitgeoefend. Ook vind ik dat Rietkerk zich schuldig maakt aan stemmingmake rij Hij heeft gedaan alsof de politiebonden zouden hebben geweigerd er voqr te zorgen dat de openbare orde ge handhaafd wordt. Maar de politiebonden hebben steeds gezegd dat dat juist niet de bedoeling was. Door het te gendeel te suggereren heeft Rietkerk de politiemensen in een kwaad daglicht gesteld. Uit democratisch oogpunt is het een kwalijke zaak dat Rietkerk van te voren heeft gedreigd dat het leger inge zet zou kunnen worden. Dat is intimidatie", zegt Ina Brouwer. Minister Rietkerk ontkent dat. Die telex is niet bewust uitgegaan omdat de rechter een uitspraak ging doen: „Dat is volstrekt toeval. Het is op generlei wijze zo ge pland". Ook de inhoud van dat (overigens vertrouwelijk bedoelde) telex-bericht, als zou Rietkerk het leger in willen zetten als bepaalde overheidsdienaren hun werk niet zouden uitvoeren, is vol gens de minister verkeerd uitgelegd. „Ik heb juist het tegenovergestelde beoogd." Het was juist zijn bedoeling dat de burgemeesters en commissarissen der koningin terughoudend zouden zijn met het inzetten van Mare chaussee „en ander krijgs volk" („zo staat dat nu een maal in de wet") en dat die inzet goed politiek gecontro leerd zou kunnen worden. Het is zover nog niet geko men. De soldaten zitten nog in de kazernes. De rechter heeft de staat en de boze bonden nu wel gedwongen om aan tafel te gaan zitten om te praten over een moge lijk vredige afloop van de Boos-op-Koos-acties, maar dat wil niet zeggen dat die acties nu direct voor afgelo pen verklaard kunnen wor den. Zullen de strijdbare Ab- va-Kabo en de andere bon den op één lijn uitkomen? Zullen de actievoerders be reid zijn direct het eindsein op te volgen? Zullen de irri taties bij mensen die door de acties worden „getroffen" (werkgevers die naar de rechter stappen, passagiers die er veel voor voelen om actievoerende NS-ers naar de keel te grijpen) en interne ruzies, niet uit de hand lo pen? En wat voor diepe won den laat de Boos-op-Koos- actie achter? Dinsdag weten we meer. Dan kan duidelijk worden of er een akkoord te bereiken is en hoe lang de Boos-op-Koos acties worden voortgezet. De rechter heeft de strijdende partijen weer aan tafel ge dwongen: verplichte onder handelingen op een vulkaan van verzet. En ondertussen? De acties gaan door. Wat moeten we nu zeggen tegen die mensen die op de perrons kleumend staan te wachten op hun nog steeds vertraagde trein? De Koning: „Rustig blijven staan. Rustig blijven staan."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 5