Geef goud als je van elkaar houdt
't (SJoubboyycrttc
TOTALE UITVERKOOP
ALLES MOET WEG
KORTING
Daihatsu Charade diesel:
goedkope en zuinige wagen
'AiirrtTiDt
'AUTOTIPS
10P25
ƒ95,—
98,50
TOT
AXEL
HULST
'n Goeie pensioentijd,
daar moet je ntk al aanwerken.
VP
KLEDINGMAGAZIJN
REORGANISEERT
DAAROM WORDT DE ZAAK IN HULST OPGEHEVEN
Omslag punt
\f i
Modellen
Joop Hendr
gepromoot
in Capelle a
Twee avonde
in schouwbu
dverteren
houdt de zaak draaiend,
dealer.
vanaf 11 november
Boil Stuur op naar Postbus 259,1000 AG
Amsterdam. Graag ontvang ik het gratis
boekje "Straks met pensioen
INFORMA TIE OVER A UT O EN VERKEER
Jazz Extension en
uc OICIVI VAN UUNUthUAü 1U NUVtlVIBtH 19ÖJ
(en koop het bij 't Gouddoppertje)
't Goudoppertje heeft in Zeeland vier winkels
en daardoor ook voor Sinterklaas de ruimste keuze.
Voorbeelden uit onze winkels:
Hartje met
V gediamanteerde
rand. Mèt
pareltje zoals
afgebeeld
Ruim keuze
uit allerlei
gouden
ringen.
Zeeuwse pegel
met opengewerkte
kap over
geslepen onix
385,—
Gouden Zeeuwse
knop als
hanger.
Vanaf
Originele
Zeeuwse
trouwring
uit eigen
ateliers 575,—
Zeeuwse
knopring
vanaf 115,50
Lange Kerkstraat 48. tel 01100-14863. Goes
Korte Kerkstraat 12, tel 01100-15094, Goes
Axelsestraat 28. tel 01150-13904, Terneuzen
Walstraat 88, tel. 01184-16400. Vhssmgen
't Leek altijd vèraf. Maar nu zie je het dichterbij komen, je eigen pensionering.
Hoe voelt 'n mens zich daarna? Uitgerangeerd? Het ligt vaak voor een groot
deel aan onszelf.
Is het niet óók een kwestie van je er goed op voorbereiden? Vraag het
speciale boekje over hoe je dat het beste doet Het staat vol praktische tips en
ideeen om na te volgen. Vraag het aan, met deze bon.
nmr Publikatte aangeboden door dit blad. in samenwerking met
tjl&fJu de Stichting Ideele Redame (SIRE)
Naam,
Adres,
Postcode/Plaats,
toNPERPAG 10 NOV1
Daihatsu heeft de Chara
de diesel op de markt ge
bracht, die meteen de
goedkoopste en zuinigste
diesel in Nederland werd.
De Charade diesel kost
namelijk 15.995,- en dat
is dan de TS Economy Die
sel, het basis Charade mo
del met 3 deuren. De luxe
versie, de TSD kost
16.995,-, de 5 deurs ver
sie de CDS kost 17.995,-.
Ook de duurste Charade
diesel is tot op heden in Ne
derland nog steeds de
goedkoopste dieselauto.
Dieselrijden is in Nederland zeer
aantrekkelijk, immers de prijs van
een liter dieselolie verschilt nogal
van een liter benzine. Een liter die
sel is voor zo'n 1,15 te krijgen,
benzine kost zo'n 1,80 tot
1,85, een verschil derhalve van
70 cent per liter, althans in de
maand september '83. Daarbij
springt een diesel in het algemeen
zuiniger om met zijn brandstof, dus
er wordt behoorlijk voordelig gere
den. Ware het echter niet dat de
fiscus de diesel (en ook de Ipg mo
tor) extra belast in de wegenbelas
ting. De voordelen van de brand
stofprijs en het zuinig verbruik
moeten dan afgewogen worden te
gen de meerprijs wegenbelasting,
de meerprijs voor de aanschafprijs
van de dieselauto alsmede meer
prijzen in verzekeringspremie en
eventuele onderdelen. Tegenover
dit laatste staat echter weer dat on
derdelen veel langer meegaan, een
dieseluitlaat mag bijvoorbeeld wat
duurder zijn in aanschaf, hij gaat
vaak veel langer mee dan de ben-
zineuitlaat, een diesel is in het al
gemeen veel minder reparatiege-
voelig dan een benzineauto. Blijft
toch dat de meeste diesels in aan
schaf aanzienlijk duurder zijn dan
hun vergelijkbare benzinebroe
ders, zwaarder in gewicht zijn en
daarbij ook nog extra duur zijn in
de wegenbelasting door de extra
dieselheffing. Op die manier wordt
dan het omslagpunt uitgerekend,
het punt in de kilometrage waarop
de diesel goedkoper gaat rijden
dan de benzinebroeder. Dit om
slagpunt ligt gemiddeld rond de 15
tot 20.000 kilometer per jaar. Maar
nu de Charade diesel, dat is toch
wel een grote uitzondering op deze
regel. Ten eerste is de Charade
diesel helemaal niet zoveel duurder
als de Charade benzineversie. Ge
steld is al dat de charade diesel
vanaf 15 995,- te koop is, de
benzineversie van de TS kost
14.295,- een prijsverschil van
slechts 1700,- in extra afschrij
ving over 5 jaar (maar de diesel
gaat vaak langer mee en brengt
meestal bij verkoop iets meer op
Jt
een jaarlijks meerkosten bedrag
van hooguit J 650,-. De diesel is
echter zuiniger met brandstof dan
de benzine versie, je komt dus per
liter verder In kilometers, terwijl die
liter tenminste 70 cent minder kost.
De ANWB heeft uitgerekend dat de
diesel per kilometer ruim een dub
beltje minder kost Op die manier
kunnen we dus het omslagpunt
van de Charade diesel berekenen,
namelijk hoeveel kilometer moet er
per jaar gereden worden eer de
Charade diesel in de winst gaat zit
ten, dat is dan 650,-: 0,10
6500 km/jaar of te wel de Charade
diesel is dus al bij 6500, of mooi af
gerond 7000 km/jaar goedkoper
in gebruik dan de benzineauto.
Welnu dat is een aantal dat prak
tisch een ieder haalt. Elke kilome
ter boven dit aantal bespaart de
dan de benzinebroeder) geeft dat
een bedrag per jaar van rond de
300,-. Vervolgens is de Charade
in wegenbelasting helemaal niet
zoveel duurder. Eerstens weegt hij
niet veel zwaarder dan de benzine
versie, waardoor hij in dezelfde
wegenbelastingsgewichtklasse
blijft en ten tweede valt hij door zijn
lage gewichtsklasse in geld per
jaar echt niet zo duur uit. In de 650
tot 750 kg klasse moet per jaar aan
wegenbelasting betaald worden
voor benzine f 300,- en voor die
sel 585,-, een verschil derhalve
van J 285,- Per jaar komt de die
sel dus op een meerprijs van
300,- 1 285,- 585,- Ne
men we daarbij dan nog diverse
andere factoren zoals verzekering,
onderhoud e.d. dan komen we aan
Charade diesel de eigenaar dus
een dubbeltje of te wel een tientje
op 100 km.
Maar laten we de cijfers even voor
wat ze zijn, dan zal een ieder tel
kens het verschil aan de pomp ze
ker aanspreken Voor de particulier
zijn aanschaf en wegenbelasting
„éénmalige" uitgaven en voor de
Charade verschillen die éénmalige
uitgaven niet zoveel in de vergelij
king benzine- en dieselversie. De
tank aan de pomp, bij de Charade
meestel per volle taitik zo'n 30 liter
(tankinhoud 34 liter), scheelt wel
telkens 30 x 0,70 en dat is
21,-. Tot slot geldt voor de Cha
rade diesel dan ook nog dat je met
zo'n volle tank zeker 600 kilometer
kan afleggen, wie heel zuinig rijdt
wel 900 kilometer. Waarmee we
dan maar gelijk even bij het
bruik zijn aangeland. Volgens
heeft de Charade diesel op
km/u een verbruik van 1:25
stadsverkeer is dat volgens ECC|
tijd nog 1:20, Wie nu heel rè|
rijdt zal dus op het gemiddelde,
komen 1:22,5, wie meer buiter,
(provinciaal- of rijksweg) rijdt
in de stad zal zeker boven de(
uitkomen, tenminste als hij/zn
alleen maar topsnelheid rijdt 6
km/u bijvoorbeeld is het verb,
1:30 en op provinciale weger'
dat de normale gemiddelde
heid. Kortom met deze Chat
diesel kan uiterst zuinig ger,
worden, een vakantiereisje
Zuid-Duitsland of Zuid-Franl
hoeft aan brandstof dus niet veel
kosten.
Aan comfort kan het makks
want ook op de lange afstand
Charade behoorlijk comfort
zeker voor een gezin met
♦wee kinderen De dieselversie
schilt namelijk in niets van de
zineversie. Het is qua bouw e
deling exact dezelfde wagen
modern gestyleerde wagen
een goed aërodynamisch uilen]
netjes afgewerkt en gesto'
goed geïsoleerd, het geluidsr*.,
in de auto bedroeg bij de bentri
versie bij 100 km/u 74 decibeli
bij 120 km/u 78 decibel. De di
zal daar niet veel van afwijken
hij is redelijk stil, een uitgebii
test zal zo spoedig mogelijk vj
gen.
De motor van de Charade
is dezelfde als in de benzine
met uiteraard de diverse verst
gingen nodig voor de dieselaj
passing. Hij meer 993 cc, I»
een vermogen van 37 Pk en
koppel van 60 Nm bij 3500 toer
De topsnelheid bedraagt l
km/u. De benzinemotor m
eveneens 993 cc, heeft een vei
gen van 52 Pk en een koppel
75 Nm. De topsnelheid ligt uli
aard hoger en bedraagt 145 kitii
Daihatsu heeft nu 3 modellen im
Charade, daarvan zijn er 10 bef,
nemodellen en 3 dieselmodek
In carosserie verschillen is er
en 5-deurs model verkrijgbaars
mede een model met een
hoogd dak, de zgn.
Dan zijn er de technische verscl
len in benzine en dieselmoto
maar ook in 4- en 5 bak ot de aut
maat, de Daimatic Tenslotte zijn
verschillen in uitvoering dusiM
meer luxe. De goedkoopste Char
de is de 3-deürs TG, hii'6
13 295,-, 'de1 3-deurs TS
f 14.295,èT? TS diesel"'
15.995,- De goedkoopste
deurs is de CS en kost 1488
de GS diesel 17.595 - Del»
Top (verhoogd dak) is er alle
met 5 deuren dus in de CS se'
de 4 bak kost dan 16.295,-.Se
bak 16.695,-, de TS sport ra!
bak tenslotte kost 16.795
waarmee we praktisch de K
Charade serie hebben doorlopen
0e jazz-avond in de Roode
Leeuw in Capelle aan de
IJssei staat aanstaande
dinsdag 15 november in het
teken van het Joop Hendriks
kwartet.
De bedoeling van de
avond is de promotie van de
jongste elpee van het kwar-
1 tet, getiteld 'Both sides' (ver
schenen op Feel the Jazz).
Stukken van de plaat zullen
worden gespeeld.
De bezetting van het
kwartet: Joop Hendriks
(sax), Wout Hendriks (pia
no), Hein v. d. Geijn (bas) en
Erik Ineke (tenorsax, piano,
bas, drums).
Alvin McDuffy, gastdans
Djazzex Dance Company. C
Breda.
De twee laatste avonden van
het Dansfestival Breda
staan in het teken van pop-
Dolfin en jazzballet. Het Jazz Ex
tension Dance Theatre van
Henny Kamerman presen
teert vijf nieuwe choreogra
fieën op zaterdag 12 novem
ber. Djazzex Dance Compa
ny, eveneens een Nederland
se groep, die sinds kort sterk
de aandacht trekt, laat op
zondag 13 november nieuw
werk zien, waaronder een
choreografie van en met de
zwarte Newyorkse danser-
choreograaf Alvin McDuffy.
Beide groepen hebben ge
meen, dat zij werken onder
uiterst harde omstandighe
den, zonder subsidie, en les
moeten geven om aan de
kost te komen. Terwijl Jazz
Extension zich richt op jazz
ballet bij popmuziek, maakt
Djazzex ook gebruik van de
technieken van Martha
Graham en meer serieuze,
eigentijdse muziek.
Show en glitter komen er
bij Djazzex niet aan te pas.
Jazz Extension geeft in Bre
da de première van 'Beneath
the Moon of Pause' van Fred
Benjamin, 'Beispiele Para-
lormale Tonbandstimme'
Laurie Anderson in een
Inlichtingen De Stem, 076-236911