Geef goud als je van elkaar houdt 't (SJoubboyycrttc TOTALE UITVERKOOP ALLES MOET WEG KORTING Daihatsu Charade diesel: goedkope en zuinige wagen 'AiirrtTiDt 'AUTOTIPS 10P25 ƒ95,— 98,50 TOT AXEL HULST 'n Goeie pensioentijd, daar moet je ntk al aanwerken. VP KLEDINGMAGAZIJN REORGANISEERT DAAROM WORDT DE ZAAK IN HULST OPGEHEVEN Omslag punt \f i Modellen Joop Hendr gepromoot in Capelle a Twee avonde in schouwbu dverteren houdt de zaak draaiend, dealer. vanaf 11 november Boil Stuur op naar Postbus 259,1000 AG Amsterdam. Graag ontvang ik het gratis boekje "Straks met pensioen INFORMA TIE OVER A UT O EN VERKEER Jazz Extension en uc OICIVI VAN UUNUthUAü 1U NUVtlVIBtH 19ÖJ (en koop het bij 't Gouddoppertje) 't Goudoppertje heeft in Zeeland vier winkels en daardoor ook voor Sinterklaas de ruimste keuze. Voorbeelden uit onze winkels: Hartje met V gediamanteerde rand. Mèt pareltje zoals afgebeeld Ruim keuze uit allerlei gouden ringen. Zeeuwse pegel met opengewerkte kap over geslepen onix 385,— Gouden Zeeuwse knop als hanger. Vanaf Originele Zeeuwse trouwring uit eigen ateliers 575,— Zeeuwse knopring vanaf 115,50 Lange Kerkstraat 48. tel 01100-14863. Goes Korte Kerkstraat 12, tel 01100-15094, Goes Axelsestraat 28. tel 01150-13904, Terneuzen Walstraat 88, tel. 01184-16400. Vhssmgen 't Leek altijd vèraf. Maar nu zie je het dichterbij komen, je eigen pensionering. Hoe voelt 'n mens zich daarna? Uitgerangeerd? Het ligt vaak voor een groot deel aan onszelf. Is het niet óók een kwestie van je er goed op voorbereiden? Vraag het speciale boekje over hoe je dat het beste doet Het staat vol praktische tips en ideeen om na te volgen. Vraag het aan, met deze bon. nmr Publikatte aangeboden door dit blad. in samenwerking met tjl&fJu de Stichting Ideele Redame (SIRE) Naam, Adres, Postcode/Plaats, toNPERPAG 10 NOV1 Daihatsu heeft de Chara de diesel op de markt ge bracht, die meteen de goedkoopste en zuinigste diesel in Nederland werd. De Charade diesel kost namelijk 15.995,- en dat is dan de TS Economy Die sel, het basis Charade mo del met 3 deuren. De luxe versie, de TSD kost 16.995,-, de 5 deurs ver sie de CDS kost 17.995,-. Ook de duurste Charade diesel is tot op heden in Ne derland nog steeds de goedkoopste dieselauto. Dieselrijden is in Nederland zeer aantrekkelijk, immers de prijs van een liter dieselolie verschilt nogal van een liter benzine. Een liter die sel is voor zo'n 1,15 te krijgen, benzine kost zo'n 1,80 tot 1,85, een verschil derhalve van 70 cent per liter, althans in de maand september '83. Daarbij springt een diesel in het algemeen zuiniger om met zijn brandstof, dus er wordt behoorlijk voordelig gere den. Ware het echter niet dat de fiscus de diesel (en ook de Ipg mo tor) extra belast in de wegenbelas ting. De voordelen van de brand stofprijs en het zuinig verbruik moeten dan afgewogen worden te gen de meerprijs wegenbelasting, de meerprijs voor de aanschafprijs van de dieselauto alsmede meer prijzen in verzekeringspremie en eventuele onderdelen. Tegenover dit laatste staat echter weer dat on derdelen veel langer meegaan, een dieseluitlaat mag bijvoorbeeld wat duurder zijn in aanschaf, hij gaat vaak veel langer mee dan de ben- zineuitlaat, een diesel is in het al gemeen veel minder reparatiege- voelig dan een benzineauto. Blijft toch dat de meeste diesels in aan schaf aanzienlijk duurder zijn dan hun vergelijkbare benzinebroe ders, zwaarder in gewicht zijn en daarbij ook nog extra duur zijn in de wegenbelasting door de extra dieselheffing. Op die manier wordt dan het omslagpunt uitgerekend, het punt in de kilometrage waarop de diesel goedkoper gaat rijden dan de benzinebroeder. Dit om slagpunt ligt gemiddeld rond de 15 tot 20.000 kilometer per jaar. Maar nu de Charade diesel, dat is toch wel een grote uitzondering op deze regel. Ten eerste is de Charade diesel helemaal niet zoveel duurder als de Charade benzineversie. Ge steld is al dat de charade diesel vanaf 15 995,- te koop is, de benzineversie van de TS kost 14.295,- een prijsverschil van slechts 1700,- in extra afschrij ving over 5 jaar (maar de diesel gaat vaak langer mee en brengt meestal bij verkoop iets meer op Jt een jaarlijks meerkosten bedrag van hooguit J 650,-. De diesel is echter zuiniger met brandstof dan de benzine versie, je komt dus per liter verder In kilometers, terwijl die liter tenminste 70 cent minder kost. De ANWB heeft uitgerekend dat de diesel per kilometer ruim een dub beltje minder kost Op die manier kunnen we dus het omslagpunt van de Charade diesel berekenen, namelijk hoeveel kilometer moet er per jaar gereden worden eer de Charade diesel in de winst gaat zit ten, dat is dan 650,-: 0,10 6500 km/jaar of te wel de Charade diesel is dus al bij 6500, of mooi af gerond 7000 km/jaar goedkoper in gebruik dan de benzineauto. Welnu dat is een aantal dat prak tisch een ieder haalt. Elke kilome ter boven dit aantal bespaart de dan de benzinebroeder) geeft dat een bedrag per jaar van rond de 300,-. Vervolgens is de Charade in wegenbelasting helemaal niet zoveel duurder. Eerstens weegt hij niet veel zwaarder dan de benzine versie, waardoor hij in dezelfde wegenbelastingsgewichtklasse blijft en ten tweede valt hij door zijn lage gewichtsklasse in geld per jaar echt niet zo duur uit. In de 650 tot 750 kg klasse moet per jaar aan wegenbelasting betaald worden voor benzine f 300,- en voor die sel 585,-, een verschil derhalve van J 285,- Per jaar komt de die sel dus op een meerprijs van 300,- 1 285,- 585,- Ne men we daarbij dan nog diverse andere factoren zoals verzekering, onderhoud e.d. dan komen we aan Charade diesel de eigenaar dus een dubbeltje of te wel een tientje op 100 km. Maar laten we de cijfers even voor wat ze zijn, dan zal een ieder tel kens het verschil aan de pomp ze ker aanspreken Voor de particulier zijn aanschaf en wegenbelasting „éénmalige" uitgaven en voor de Charade verschillen die éénmalige uitgaven niet zoveel in de vergelij king benzine- en dieselversie. De tank aan de pomp, bij de Charade meestel per volle taitik zo'n 30 liter (tankinhoud 34 liter), scheelt wel telkens 30 x 0,70 en dat is 21,-. Tot slot geldt voor de Cha rade diesel dan ook nog dat je met zo'n volle tank zeker 600 kilometer kan afleggen, wie heel zuinig rijdt wel 900 kilometer. Waarmee we dan maar gelijk even bij het bruik zijn aangeland. Volgens heeft de Charade diesel op km/u een verbruik van 1:25 stadsverkeer is dat volgens ECC| tijd nog 1:20, Wie nu heel rè| rijdt zal dus op het gemiddelde, komen 1:22,5, wie meer buiter, (provinciaal- of rijksweg) rijdt in de stad zal zeker boven de( uitkomen, tenminste als hij/zn alleen maar topsnelheid rijdt 6 km/u bijvoorbeeld is het verb, 1:30 en op provinciale weger' dat de normale gemiddelde heid. Kortom met deze Chat diesel kan uiterst zuinig ger, worden, een vakantiereisje Zuid-Duitsland of Zuid-Franl hoeft aan brandstof dus niet veel kosten. Aan comfort kan het makks want ook op de lange afstand Charade behoorlijk comfort zeker voor een gezin met ♦wee kinderen De dieselversie schilt namelijk in niets van de zineversie. Het is qua bouw e deling exact dezelfde wagen modern gestyleerde wagen een goed aërodynamisch uilen] netjes afgewerkt en gesto' goed geïsoleerd, het geluidsr*., in de auto bedroeg bij de bentri versie bij 100 km/u 74 decibeli bij 120 km/u 78 decibel. De di zal daar niet veel van afwijken hij is redelijk stil, een uitgebii test zal zo spoedig mogelijk vj gen. De motor van de Charade is dezelfde als in de benzine met uiteraard de diverse verst gingen nodig voor de dieselaj passing. Hij meer 993 cc, I» een vermogen van 37 Pk en koppel van 60 Nm bij 3500 toer De topsnelheid bedraagt l km/u. De benzinemotor m eveneens 993 cc, heeft een vei gen van 52 Pk en een koppel 75 Nm. De topsnelheid ligt uli aard hoger en bedraagt 145 kitii Daihatsu heeft nu 3 modellen im Charade, daarvan zijn er 10 bef, nemodellen en 3 dieselmodek In carosserie verschillen is er en 5-deurs model verkrijgbaars mede een model met een hoogd dak, de zgn. Dan zijn er de technische verscl len in benzine en dieselmoto maar ook in 4- en 5 bak ot de aut maat, de Daimatic Tenslotte zijn verschillen in uitvoering dusiM meer luxe. De goedkoopste Char de is de 3-deürs TG, hii'6 13 295,-, 'de1 3-deurs TS f 14.295,èT? TS diesel"' 15.995,- De goedkoopste deurs is de CS en kost 1488 de GS diesel 17.595 - Del» Top (verhoogd dak) is er alle met 5 deuren dus in de CS se' de 4 bak kost dan 16.295,-.Se bak 16.695,-, de TS sport ra! bak tenslotte kost 16.795 waarmee we praktisch de K Charade serie hebben doorlopen 0e jazz-avond in de Roode Leeuw in Capelle aan de IJssei staat aanstaande dinsdag 15 november in het teken van het Joop Hendriks kwartet. De bedoeling van de avond is de promotie van de jongste elpee van het kwar- 1 tet, getiteld 'Both sides' (ver schenen op Feel the Jazz). Stukken van de plaat zullen worden gespeeld. De bezetting van het kwartet: Joop Hendriks (sax), Wout Hendriks (pia no), Hein v. d. Geijn (bas) en Erik Ineke (tenorsax, piano, bas, drums). Alvin McDuffy, gastdans Djazzex Dance Company. C Breda. De twee laatste avonden van het Dansfestival Breda staan in het teken van pop- Dolfin en jazzballet. Het Jazz Ex tension Dance Theatre van Henny Kamerman presen teert vijf nieuwe choreogra fieën op zaterdag 12 novem ber. Djazzex Dance Compa ny, eveneens een Nederland se groep, die sinds kort sterk de aandacht trekt, laat op zondag 13 november nieuw werk zien, waaronder een choreografie van en met de zwarte Newyorkse danser- choreograaf Alvin McDuffy. Beide groepen hebben ge meen, dat zij werken onder uiterst harde omstandighe den, zonder subsidie, en les moeten geven om aan de kost te komen. Terwijl Jazz Extension zich richt op jazz ballet bij popmuziek, maakt Djazzex ook gebruik van de technieken van Martha Graham en meer serieuze, eigentijdse muziek. Show en glitter komen er bij Djazzex niet aan te pas. Jazz Extension geeft in Bre da de première van 'Beneath the Moon of Pause' van Fred Benjamin, 'Beispiele Para- lormale Tonbandstimme' Laurie Anderson in een Inlichtingen De Stem, 076-236911

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16