Dylan pakt de draad weer op Paul Simon steeds veelzeggender Bewegingsgroep Bart Stuyf brengt 4Sticht 'De Rode Schoentjes' wordt hervertoond Zeeuws Platenboek Sederlanders villen mdertiteling 1ILVERSUM 1 1ILVERSUM 2 1ILVERSUM 3 Saaie plaat iran Paul McCartney DANSFESTIVAL BREDA KLASSIEKE BALLETFILM films 'why Luke: Fingers Suske en Wiske: De Gouden Ganzeneer Kót» trftbeunif Ul ftleu tienjem\fBom 'Waarom (nooit meer booy.JI lou ik bom lijn L (tedi imbih (op w'n lief me! Kan lerufaen! Ot bloemetje)!0e vyiijaL Ben weer puUtij leronumhe!Kijk uitPaar heb je de baron*! typie Happie En Dè Bolle Uit Zwolle a/r ztv&aé ënj app/^happ/s f\ 'Boes OPLOSSING IMSDAG 8 NOVEMBER 1983 T3 PAGINA GIDS 2 k niet zo leuk. ht geluk hebben, •essant Bede Kamerlid (VVD) Door onze correspondent IRUSSEL - Nederlandse ïlevisiekijkers willen iets weten van nasynch- onisatie. Zij willen on- iertiteling. De Italianen, Ie Duitsers en de Fran- en daarentegen willen le eigen taal horen, ook 1 is er sprake van een nvervalste western. Dat blijkt uit een on- lerzoek op het gebied an de televisie in Euro- ia, dat verricht werd in ipdracht van de Europe- e Commissie. De vraag tond daarbij voorop in toeverre de bewoners an de verschillende lan- len binnen de EG geïnte- esseerd zijn in een Euro- lees televisienet en dan ilijkt dat Nederlanders laar tamelijk onverschil- ig tegenover staan. 29 irocent van de Nederlan- lers zegt sterk geïnteres seerd te zijn in zo'n net, naar 21 procent kan het liet schelen. De rest weeft daar tussenin. Vooral de Fransen voornamelijk uit de om- jeving van Parijs) en de talianen (uit het Zuiden) onen zich sterk geïnte resseerd. Op de vraag in velke taal programma's ran een Europees net uit- 'ezonden zouden moeten vorden antwoordde 73 irocent van de Europea- ïen dat dit beslist in de ïigen taal moet. En hier- lit blijkt weer dat 88 pro ent van de Luxembur gers en 60 procent van de Mederlanders (de twee loogste scoresjin staat zijn programma's in be haalde vreemde talen te runnen volgen. Van de Ieren is dat maar 8 pro cent, terwijl de Britten 16 procent lieten noteren. Het onderzoek werd verricht om de mogelijk heden na te gaan van een Europees net via een sa telliet. er heel uur nieuws. AVRO: 7.02 to in? AVRO aan (7.02, 7.30, 8 8.30 AVRO's radiojournaal. 7.33 8.33 Per saldo). 9.03 Steunpunt. Arbeidsvitaminen. (10.03 Dui- land). 11.15 Uit is in. 11.30 De ■kers. 12.03 Muzikaal onthaal. )6 AVRO's radiojournaal. 13.20 AVRO-diligence. 13.57 Per sal- 14.03 Mazzel. 15.03 De tweede ide. 16.02 Hersengymnastiek. jO Kom 'ns langs in 'Des Indes'. >2 Per saldo. 17.55 Mededelingen DS). AVRO: 18.06 AVRO's radio- rnaal. 18.25 Toppers van toen. )2 Pim Jacobs' Platenscala. 19.45 llywood Boulevard. 20.03 Ope- te/musical. 21.02 De Coltmoor- hoorsp.serie. 21.35 Lichte immofoonmuz. 22.02 AVRO's rtpan. Eretrib. NOS: 23.02 Met oog op morgen. VARA: 0.02 El- tuin. 2.02 Groot licht. 5.02 ïck. O: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12 t levende woord. 7.20 Echo. (7.3f en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900. 'S: 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa- standen. 9.30 Nws. KRO: 9.33 ïoolradio: Als je haar maar goed 10.00 Angels en klemmen. (10.30 rs.). 11.00 Ouder worden we alle- al. 11.30 Nws. 11.33 Met Anne. 10 Kruispunt. Overheidsvoor- iting:12.16 Uitzending voor de dbouw. NOS: 12.26 Mededelin- i voor land- en tuinbouw. 12.30 s. KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. 0 Echo-politiek. 13.30 Nws. 13.33 ïoolradio. NOS: 14.30 Nws. FE- CO: 14.32 Thema 3: U mag kie- NOS: 15.03 NOS-Ombudsman. >0 Nws. 15.32 Een leven lang. OS: 16.00 TROS Nws.shoW. 30, 17.30 en 18.00 Nws. 16.00, 55, 1700 en 17.36 Aktua) P.P-: Ï0 Uitzending van de EVP- m.Verb.: 18.30 Het voordeel van twijfel. TROS: 19.00 TROS ntenservice. 20.00 Nws. 20.03 Fi- e. 21.00 Om het boek. TELEAC: !0 Onderwijskunde, les 5. 22.00 Favor, herh. v. les 2. TROS: 10 Nws. 22.40 Een dode uit het ten (9), hoorsp. 23.00 Proeflo- Bl. 23.55 Nws. er heel uur nieuws. VARA: Van )-18.00 aktualiteiten via Dingen n de dag. 7.02 Gesodemeurders- In afwachting van... 11-0® or loper. 12.03 Paviljoen 3. 14.00 ter Holland. 16.03 De verrukke- te 15. NOS: 18.04 De avondspits. lRA: 19.02 Hof van Heden. 20-02 pkrant. 21.02 Moondogs. tOS: 7.00 Nws. 7.02 Een goede Ergen met Han Lammers. (8.00 's). 9.00 Continu klassiek. H-W OS-Concertzaal. 13.00 De meest rkochte klassieke tien. NCR*- po Vocaal recital. 14.40 12 Etuden (29), Villa-Lobos. 15.15 Beroemde joconcerten. 16.00 Literama, of •t Kunstbedrijf. 16.45 Woord »n middag. NCRV: 20.00 Radio Fik rmonisch Ork: klass. muz. 21.30 •ndel had een kousenwinkel, h" ama-kwis. 22.25 De orgelmaker nsch. eindredactie wim van leest ZONDAGMIDDAG bij het I draaien van Paul McCart- I I ncy's nieuwe elpee 'Pipes I I of peace' bedacht ik me op- I eens, dat het leven godver- I geien saai zou zijn als de I muziek louter uit platen van deze ex-Beatle zou be- staan. Want hoe goed McCart- I ney in het verleden ook ge- I weest is, zijn nieuwe plaat 1 kan me niet boeien. Luiste- rend naar 'Pipes of peace' ontkom ik niet aan de in- I druk, dat Paul op die plaat I veel minder geeft dan hij 1 m zich heeft. Hij blijft bij voortduring oppervlakkig 5 en zegt niet meer dan de I voorspelbare 'I love yous'. Dat is natuurlijk zijn goed recht, maar je kunt het nauwelijks interessant I noemen. 1 Van de goede deuntjes I komt het op 'Pipes of pea-1 I ce' ook al niet. Zo klinkt Keep under cover' als het: I Electric Light Orchestra,! dat de Beatles imiteert en 'So bad' matte-veerti-1 [gers-muziek zoals Burti I Bacharach en Hal David, ldie bijna 20 jaar geleden voor Dionne Warwick: I schreven. E I De twee aardigste num- I I roers zijn die, waarop Mi- E I cnael Jackson van de par- E I lij is. 'Say, say, say' is in- I middels bekend en 'The I man' laat horen, dat Paul I Locaal niet op kan tegen 1 Michael. I Instrumentaal valt er op I de plaat weinig af te din- I I gen. Steve Gadd, Stanley Clarke, 10 CC's Eric Ste- j I wart, Ringo Starr en Andy j I McKay van Roxy Music j I spelen de saaie deuntjes I vlekkeloos. De produktie I van George Martin is zoals I anouds perfect, maar ook I die produktie kan de alge- hele meligheid op deze el- j I pee met verhullen. En dat terwijl de voor- I I ganger 'Tug of war' liet I I horen, dat McCartney wel I degelijk nog steeds tot j I <nappe dingen in staat 1 moet worden geacht. HET BESLUIT van Bob Dy lan om van zijn christelijke geloofsovertuiging op platen te gaan getuigen, was voor veel critici aanleiding om uit dat besluit voortvloeiende platen als 'Slow train co ming' en 'Shot of love' af te kraken om de aanwezigheid van die overtuiging. Vreemd, want diezelfde cri tici prezen wel reggae-pla- ten, waarop een mogelijk nog fanatieker geloofsover tuiging stond. De nieuwe Dylan-elpee 'Infidels' zal wel weer goed in de smaak vallen, want Bob lijkt op het eerste ge hoor genezen te zijn van zijn behoefte om te getuigen. Lijkt, want tussen de regels door is de overtuiging nog steeds aanwezig, al zal er nu niemand zich nog echt aan kunnen storen. De liefhebber kan zich op 'Infidels' met name in 'Jo- kerman' weer verdiepen in diepzinnige beeldspraak. Daarnaast toont Dylan zich weer een uitstekend vertel ler over relaties en daarmee samenhangende situaties. Nummers als 'Sweetheart li ke you', 'I and I' en 'Don't fall apart on me tonight' la- ten de diepmenselijke twij fel zien, waarop geen enkele godsdienst het antwoord weet. De protestzanger Dylan komt in vier nummers naar voren. 'Neigborhood bully' is zijn pro-Israel-song. 'Licen se to kill' gaat over de niet sontziende honger naar macht bij mannen en de machteloosheid bij vrouwen. 'Man of peace' waarschuwt voor figuren, die zich als lei- Bob Dylan:veel te vertellen FOTO CBS ders opwerpen. 'Sometimes Satan comes as a man of peace' is de kernzin in dat betoog. Het is meteen het sterkste nummer van de plaat, ook al lijkt de melodie geleend van 'It's all over now' van de Rolling Stones. Het vierde protestnummer is 'Union sundown', waarin Bob zich boos maakt over het feit, dat er door de machtstrijd tussen vakbon den en grootkapitaal in Amerika bijna niets meer geproduceerd wordt. Het is een redelijk rechts nummer; Dylan beticht de bonden van hebzucht en het weinig oog hebben voor de VS zelf. De instrumentale kant van de plaat staat als een huis. Naast Mark Knopfler heeft Dylan voor deze plaat ook de hulp ingeroepen van het gerenommeerde ritme duo Sly Dunbar en Robbie Shakespeare. Dat drietal zet samen met gitarist Mick Taylor en toetsenist Alan Clark muziek weg, die beter klinkt dan Dylan instru mentaal ooit geklonken heeft. 'Neighborhood bully' en 'Union sundown' worden daardoor krachtige rockers en zodoende wordt het pro testkarakter van met name het eerste nummer nog eens extra onderstreept. Al met al is 'Infidels' een plaat die instrumentaal ge sproken rijker klinkt. De teksten halen niet helemaal het peil van bijvoorbeeld 'Blood on the tracks' of 'Des ire' maar niettemin is het een sterke en bij vlagen ge dreven Dylan-elpee, die laat horen dat Bob nog steeds veel te vertellen heeft. In een interview met New Musical Express geeft Dylan zelf antwoord op de vraag of hij nog zo fanatiek christe lijk is: „Zij die willen weten waar ik sta, moeten naar 'Shot of love' van de 'Shot of love'-elpee lijsteren. Dat is mijn meest perfecte song. Hij laat horen waar is geestelijk, muzikaal, roman tisch of hoe dan ook gezien sta." HEB IK bij zijn muzikale generatiegenoten nog wel eens het idee, dat hun be langrijkste werk alweer ja ren achter ons ligt, van Paul Simon vind ik, dat hij per el pee veelzeggender wordt. Niet alleen in zijn teksten, maar ook in zijn muziek komt een steeds rijkere per soonlijkheid naar voren. Simon's nieuwe elpee 'He- arts and bones' is een nieuw hoogtepunt in zijn loopbaan. Meer nog dan de uitstekende voorganger 'One trick pony' is 'Hearts and bones' een plaat, waarop tekst en mu ziek een hechte eenheid vor men. Die eenheid is zo ver doorgevoerd, dat muziek en woord haast niet te scheiden zijn. Paul Simon heeft een graad van perfectie bereikt, die je voorheen alleen in het beste van de Beatles en Steely Dan aantrof. Paul Simon legt op zijn laatste platen een voorkeur voor de jazzrock aan de dag en dat mondt op 'Hearts and bones' uit in een nagenoeg perfect klinkende samen werking met klasse-muzi kanten als Al DiMeola, Ri chard Tee, Anthony Jack son, Steve Gadd, Dean Parks en Greg Phillinganes. Bo vendien zijn in 'Think too much (a)' en 'Cars are cars' Nile Rodgers en Bernard Edwards van Chic van de partij en daardoor krijgt de elpee er een funky dimensie bij. In zijn teksten toont Paul Simon zich iemand, die goed kan kijken en luisteren en die de aldus opgedane erva ringen op verbluffend effec tieve wijze in woorden weer kan geven. Er zweeft bij voortduring zoiets als wee moed door de teksten en die sfeer wordt nog eens aange dikt door Simon's karakte ristieke stemgeluid. Hoogte punt is wat dat betreft 'The late great Johnny Ace', een prachtige ballad over de dood van John Lennon. 'Hearts and bones' toont aan dat een echte componist nooit ophoudt zich verder te ontwikkelen. Anders dan de eerste de beste liedjesschrij ver doet, legt Paul Simon gevoel in zij n nummers. Ge voel, dat nergens sentimen teel wordt om de doodeen voudige reden, dat Simon niet uit is op goedkoop suc ces, maar juist erg integer te werk gaat. Had hij grof geld willen verdienen, dan had hij immers wel een nieuwe Simon Garfunkel-elpee gemaakt. DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Elvis Costello, vandaag in Utrecht (Vredenburg) Mitch Ryder, 11 november in Rot terdam (Arena) Andreas Vollenweider, 24 novem ber in Tilburg (Schouwburg) Fleshtones, 11 november in Eind hoven (Effenaar) Nina Hagen, 11 november in Utrecht (Vredenburg) Kim Wilde, 3 december in Utrecht (Vredenburg) Tina Turner, 13 december in Am sterdam (Carré) John Hiatt, 2 december in Utrecht (Vredenburg) en 4 december in Rotterdam (Lantaren) Philip Glass, 16 en 17 november in Utrecht (Vredenburg) - FOTO BOB VAN DANTZIG Een scène uit 'Endless' van bewegingsgroep Bart Stuyf Van onze kunstredactie BREDA - Bewegingsgroep Bart Stuyf, die menselijke be weging en ruimtelijke objec ten tot een samenhangend ge heel tracht te componeren, is in Breda geen onbekende ver schijning. De afgelopen jaren gaf zij in de Grote Kerk visueel interes sante voorstellingen. Thans komt de groep naar het Dans- festival Breda in de Stads schouwburg op woensdag 9 november. Uigevoerd wordt de nieuwe produktie 'Sticht' welke titel (vertaald: stiksteek) door de groep wordt uitgelegd als het doen van één stap vooruit en twee stappen achteruit. Maar ook als het gevoel hebben dat ogenschijnlijk alles klopt, maar dat even later de hele zaak weer in elkaar stort. Er wordt gebruik gemaakt van dertien grote schermen, die in spiegelwanden kunnen veranderen, waarin de bewe gingen van de dansers (steeds verschuivend) weerspiegelen. De synthesizermuziek is van Johanna d'Armagnac. De groep bestaat uit vier dansers en drie danseressen, bijna al lemaal nieuwe krachten. De voorstelling is vooral abstract, hoewel er op een gegeven mo ment wel een erotische span ning wordt opgewekt tussen dansers en danseressen. Van onze filmredactie BREDA - In het kader van het Dansfestival Breda en als onder deel van de serie 'Film als Theater' wordt op donderdag 10 no vember de klassieke kleurenfilm 'De Rode Schoentjes' uit 1948 in Theater Achtherom vertoond. De film is een mijlpaal in de filmhistorie geworden door de bijzondere integratie van de dans in het verhaal. Moira Shearer maakte er haar filmdebuut mee. 'The Red Shoes' van Michael Powell is een mooi gestileerd sprookje over een jonge ballerina, die wordt verscheurd door haar liefde voor twee, artistieke en bezitterige mannen. De een is een zwoegende componist, de andere een nogal dic tatoriale dans-impresario. In dat verhaal zijn schitterende dans-scènes opgenomen, zelfs een complete choreografie van een kwartier, van Robert Helpman, die samen met Ludmilla Tcherina ook de overige danscomposities schreef. In 'De Rode Schoentjes', gebaseerd op een sprookje van Andersen over een meisje wier balletschoentjes wegdansten en niet meer wilden ophouden, zien we ook Leonide Massine. De film was, heel geavanceerd voor 1948, in technicolor ge maakt. Voor de hervertoning in Nederland werden nieuwe ko pieën gemaakt. De film heeft indertijd op aankomend balletta lent grote indruk gemaakt. Op Rudi van Dantzig zelfs zozeer, dat hij na het zien ervan besloot om balletdanser te worden. GOES Grandtheater - 20 u. Gandhi, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Nummertje op verzoek, 18 j- 20 u. High road to China, a.l. 20 u. Bad boys, 16 j. 20 u. Return of the Jedi, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u Blue thunder. Alhambra 2 - 20 u. Porky's deel 2. ANTWERPEN Rex - 12,14,16.18, 20en22 u. Le marginal. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Vivement di- manche. Metro I - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Bad boys. Odeon - 14.16,18, 20 en 22 u. Brandende liefde. Rubens - 12,15,18en 21 u. Return of the Jedi. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Flashdance. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Fire and ice. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. De lift. Quellin II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The concrete jungle. Quellin III - 12,14,16,18.20 en 22 u. Zapped. Astra - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Mad Max 1 Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Herbie rides again. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Revenge of the ninja. Savoy - 12.14,16,18, 20en 22 u. Electric blue. Ambassades - 12,15,18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Cujo. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Superman 3. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Breath less. Ambassades-Club IV - 12, 14.20,16 45,19.10 en 21.30u. The gods must be crazy. Festa - 13,15,17.19 en 21 u. The last American virgin. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u. 48 Hours. Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. L'Ami de Vincent. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Survival zone BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 20 u. Bad boys. 22.30 u The wicked lady. Gulden Vlies 2 20 u. Octopussy 22.30 u. Heksenjacht. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Private popsicle Memling - 20 u Star wars 3: Return of the Jedi Rembrandt 20 u. Brandende liefde. GENT Decascoop 1.15,17.30, 20 en 22.30 u. Star wars 3: Return of the Jedi. 2.15,17.30, 20 en 22.30 u. Octopussy, 3.15,17.30, 20 en 22.30 u. Flashdance. 4.15,17.30, 20 en 22.30 u. Brussels by night. 5.15,17.30, 20 en 22.30 u. Brandende liefde. 6.15,17.30, 20 en 22.30 u. Joy. 7.15,17.30, 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. 8.15,17.30, 20 en 22.30 u. Local hero. 9.15,17.30, 20en 22.30 u. De lift. 10.15,17.30 en 20 u. De dolle kever komt terug. 11.15,17.30 en 20 u. The out siders. 12.15,17.30 en 20 u. My tutor 13. 22.30 u. Koyaanisqatsi 14. 22.30 u. De vierde man. 15. 22.30 u De toekomst van 1936. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. Schieting voor bejaarden. IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop.ma. t/m vrij. 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat. en zond 14-17 u. (t.m. 18 dec Van een onzer verslaggevers GOES - Eind november verschijnt het Zeeuws Platenboek. Het gaat om een uitgave op groot formaat, die een dwars doorsnede geeft van het leven en werken in Zee land. Het Zeeuws Platenboek is vervaardigd door de 28-ja- rige Rino Visser uit Goes en de 34-jarige Frans van den Driest uit Serooskerke. Het Zeeuws Platenboek valt vooral op door het grote aantal getekende il lustraties. Daarbij wordt aandacht besteed aan alle aspecten van het Zeeuwse leven: flora, fauna, folklo re, het wonen en het wer ken. Er zijn beelden van de oogst, van de Zeeuwse knollen, maar ook van de combine. Niet alleen over zichtjes, maar ook details zoals bijvoorbeeld de 'klepstikken' van de Zeeuwse boer of het gou den oorijzer, eveneens be horend bij de oude kleder drachten. De uitgave van het Zeeuws Platenboek is een initiatief van de Middel burgse uitgeverij Fanoy Boeken en Pitman BV te Goes. De eerste druk is in middels via inschrijving al bijna uitverkocht, een tweede druk staat op sta pel. Het eerste exemplaar van het Zeeuws Platen boek wordt op 23 novem ber overhandigd aan dr. C. Boertien, commissaris van de koningin in Zeeland. Een aardige bijkomstig heid is dat er van het Zeeuws Platenboek ook een Engelse editie zal ver schijnen. I&ecw PtfAöWT! pie *?0C7E.tfNC?Efc<JAANl7E 2öN EN IrWLATEN) HET P0€T Mt PENK6N AAN HgT p WN EEN EENZAME VCt? VAN H(M4\ Hebben AllebsI maar ooo v/oor de ik /i •S51UII UEUI §ru 'U9A -oquappiiu 'ueppxin uaua^s 'uaAoqs;ipaj 'Suijappqos do uaaq 's^qoaa japrioqos qa^ej 's^uq ^aoA 'squq pueq 'japuosquiq;

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17