Dylan pakt de
draad weer op
Paul Simon steeds
veelzeggender
Bewegingsgroep
Bart Stuyf
brengt 4Sticht
'De Rode Schoentjes'
wordt hervertoond
Zeeuws Platenboek
Sederlanders
villen
mdertiteling
1ILVERSUM 1
1ILVERSUM 2
1ILVERSUM 3
Saaie plaat
iran Paul
McCartney
DANSFESTIVAL BREDA
KLASSIEKE BALLETFILM
films
'why Luke: Fingers
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeneer
Kót» trftbeunif
Ul
ftleu tienjem\fBom 'Waarom
(nooit meer booy.JI lou ik bom lijn L
(tedi imbih (op w'n lief me!
Kan lerufaen! Ot bloemetje)!0e vyiijaL Ben weer puUtij leronumhe!Kijk uitPaar heb je de baron*!
typie Happie En Dè Bolle Uit Zwolle
a/r ztv&aé ënj app/^happ/s f\
'Boes
OPLOSSING
IMSDAG 8 NOVEMBER 1983
T3 PAGINA GIDS 2
k niet zo leuk.
ht geluk hebben,
•essant
Bede Kamerlid (VVD)
Door onze correspondent
IRUSSEL - Nederlandse
ïlevisiekijkers willen
iets weten van nasynch-
onisatie. Zij willen on-
iertiteling. De Italianen,
Ie Duitsers en de Fran-
en daarentegen willen
le eigen taal horen, ook
1 is er sprake van een
nvervalste western.
Dat blijkt uit een on-
lerzoek op het gebied
an de televisie in Euro-
ia, dat verricht werd in
ipdracht van de Europe-
e Commissie. De vraag
tond daarbij voorop in
toeverre de bewoners
an de verschillende lan-
len binnen de EG geïnte-
esseerd zijn in een Euro-
lees televisienet en dan
ilijkt dat Nederlanders
laar tamelijk onverschil-
ig tegenover staan. 29
irocent van de Nederlan-
lers zegt sterk geïnteres
seerd te zijn in zo'n net,
naar 21 procent kan het
liet schelen. De rest
weeft daar tussenin.
Vooral de Fransen
voornamelijk uit de om-
jeving van Parijs) en de
talianen (uit het Zuiden)
onen zich sterk geïnte
resseerd. Op de vraag in
velke taal programma's
ran een Europees net uit-
'ezonden zouden moeten
vorden antwoordde 73
irocent van de Europea-
ïen dat dit beslist in de
ïigen taal moet. En hier-
lit blijkt weer dat 88 pro
ent van de Luxembur
gers en 60 procent van de
Mederlanders (de twee
loogste scoresjin staat
zijn programma's in be
haalde vreemde talen te
runnen volgen. Van de
Ieren is dat maar 8 pro
cent, terwijl de Britten 16
procent lieten noteren.
Het onderzoek werd
verricht om de mogelijk
heden na te gaan van een
Europees net via een sa
telliet.
er heel uur nieuws. AVRO: 7.02
to in? AVRO aan (7.02, 7.30, 8
8.30 AVRO's radiojournaal. 7.33
8.33 Per saldo). 9.03 Steunpunt.
Arbeidsvitaminen. (10.03 Dui-
land). 11.15 Uit is in. 11.30 De
■kers. 12.03 Muzikaal onthaal.
)6 AVRO's radiojournaal. 13.20
AVRO-diligence. 13.57 Per sal-
14.03 Mazzel. 15.03 De tweede
ide. 16.02 Hersengymnastiek.
jO Kom 'ns langs in 'Des Indes'.
>2 Per saldo. 17.55 Mededelingen
DS). AVRO: 18.06 AVRO's radio-
rnaal. 18.25 Toppers van toen.
)2 Pim Jacobs' Platenscala. 19.45
llywood Boulevard. 20.03 Ope-
te/musical. 21.02 De Coltmoor-
hoorsp.serie. 21.35 Lichte
immofoonmuz. 22.02 AVRO's
rtpan. Eretrib. NOS: 23.02 Met
oog op morgen. VARA: 0.02 El-
tuin. 2.02 Groot licht. 5.02
ïck.
O: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12
t levende woord. 7.20 Echo. (7.3f
en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900.
'S: 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa-
standen. 9.30 Nws. KRO: 9.33
ïoolradio: Als je haar maar goed
10.00 Angels en klemmen. (10.30
rs.). 11.00 Ouder worden we alle-
al. 11.30 Nws. 11.33 Met Anne.
10 Kruispunt. Overheidsvoor-
iting:12.16 Uitzending voor de
dbouw. NOS: 12.26 Mededelin-
i voor land- en tuinbouw. 12.30
s. KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws.
0 Echo-politiek. 13.30 Nws. 13.33
ïoolradio. NOS: 14.30 Nws. FE-
CO: 14.32 Thema 3: U mag kie-
NOS: 15.03 NOS-Ombudsman.
>0 Nws. 15.32 Een leven lang.
OS: 16.00 TROS Nws.shoW.
30, 17.30 en 18.00 Nws. 16.00,
55, 1700 en 17.36 Aktua) P.P-:
Ï0 Uitzending van de EVP-
m.Verb.: 18.30 Het voordeel van
twijfel. TROS: 19.00 TROS
ntenservice. 20.00 Nws. 20.03 Fi-
e. 21.00 Om het boek. TELEAC:
!0 Onderwijskunde, les 5. 22.00
Favor, herh. v. les 2. TROS:
10 Nws. 22.40 Een dode uit het
ten (9), hoorsp. 23.00 Proeflo-
Bl. 23.55 Nws.
er heel uur nieuws. VARA: Van
)-18.00 aktualiteiten via Dingen
n de dag. 7.02 Gesodemeurders-
In afwachting van... 11-0®
or loper. 12.03 Paviljoen 3. 14.00
ter Holland. 16.03 De verrukke-
te 15. NOS: 18.04 De avondspits.
lRA: 19.02 Hof van Heden. 20-02
pkrant. 21.02 Moondogs.
tOS: 7.00 Nws. 7.02 Een goede
Ergen met Han Lammers. (8.00
's). 9.00 Continu klassiek. H-W
OS-Concertzaal. 13.00 De meest
rkochte klassieke tien. NCR*-
po Vocaal recital. 14.40 12 Etuden
(29), Villa-Lobos. 15.15 Beroemde
joconcerten. 16.00 Literama, of
•t Kunstbedrijf. 16.45 Woord »n
middag. NCRV: 20.00 Radio Fik
rmonisch Ork: klass. muz. 21.30
•ndel had een kousenwinkel, h"
ama-kwis. 22.25 De orgelmaker
nsch.
eindredactie wim van leest
ZONDAGMIDDAG bij het
I draaien van Paul McCart- I
I ncy's nieuwe elpee 'Pipes I
I of peace' bedacht ik me op-
I eens, dat het leven godver-
I geien saai zou zijn als de
I muziek louter uit platen
van deze ex-Beatle zou be-
staan.
Want hoe goed McCart-
I ney in het verleden ook ge-
I weest is, zijn nieuwe plaat
1 kan me niet boeien. Luiste-
rend naar 'Pipes of peace'
ontkom ik niet aan de in-
I druk, dat Paul op die plaat
I veel minder geeft dan hij
1 m zich heeft. Hij blijft bij
voortduring oppervlakkig 5
en zegt niet meer dan de
I voorspelbare 'I love yous'.
Dat is natuurlijk zijn goed
recht, maar je kunt het
nauwelijks interessant
I noemen. 1
Van de goede deuntjes
I komt het op 'Pipes of pea-1
I ce' ook al niet. Zo klinkt
Keep under cover' als het:
I Electric Light Orchestra,!
dat de Beatles imiteert en
'So bad' matte-veerti-1
[gers-muziek zoals Burti
I Bacharach en Hal David,
ldie bijna 20 jaar geleden
voor Dionne Warwick:
I schreven. E
I De twee aardigste num- I
I roers zijn die, waarop Mi- E
I cnael Jackson van de par- E
I lij is. 'Say, say, say' is in-
I middels bekend en 'The
I man' laat horen, dat Paul I
Locaal niet op kan tegen
1 Michael. I
Instrumentaal valt er op
I de plaat weinig af te din- I
I gen. Steve Gadd, Stanley
Clarke, 10 CC's Eric Ste- j
I wart, Ringo Starr en Andy j
I McKay van Roxy Music j
I spelen de saaie deuntjes
I vlekkeloos. De produktie
I van George Martin is zoals
I anouds perfect, maar ook
I die produktie kan de alge-
hele meligheid op deze el- j
I pee met verhullen.
En dat terwijl de voor- I
I ganger 'Tug of war' liet I
I horen, dat McCartney wel
I degelijk nog steeds tot j
I <nappe dingen in staat
1 moet worden geacht.
HET BESLUIT van Bob Dy
lan om van zijn christelijke
geloofsovertuiging op platen
te gaan getuigen, was voor
veel critici aanleiding om uit
dat besluit voortvloeiende
platen als 'Slow train co
ming' en 'Shot of love' af te
kraken om de aanwezigheid
van die overtuiging.
Vreemd, want diezelfde cri
tici prezen wel reggae-pla-
ten, waarop een mogelijk
nog fanatieker geloofsover
tuiging stond.
De nieuwe Dylan-elpee
'Infidels' zal wel weer goed
in de smaak vallen, want
Bob lijkt op het eerste ge
hoor genezen te zijn van zijn
behoefte om te getuigen.
Lijkt, want tussen de regels
door is de overtuiging nog
steeds aanwezig, al zal er nu
niemand zich nog echt aan
kunnen storen.
De liefhebber kan zich op
'Infidels' met name in 'Jo-
kerman' weer verdiepen in
diepzinnige beeldspraak.
Daarnaast toont Dylan zich
weer een uitstekend vertel
ler over relaties en daarmee
samenhangende situaties.
Nummers als 'Sweetheart li
ke you', 'I and I' en 'Don't
fall apart on me tonight' la-
ten de diepmenselijke twij
fel zien, waarop geen enkele
godsdienst het antwoord
weet.
De protestzanger Dylan
komt in vier nummers naar
voren. 'Neigborhood bully' is
zijn pro-Israel-song. 'Licen
se to kill' gaat over de niet
sontziende honger naar
macht bij mannen en de
machteloosheid bij vrouwen.
'Man of peace' waarschuwt
voor figuren, die zich als lei-
Bob Dylan:veel te vertellen
FOTO CBS
ders opwerpen. 'Sometimes
Satan comes as a man of
peace' is de kernzin in dat
betoog. Het is meteen het
sterkste nummer van de
plaat, ook al lijkt de melodie
geleend van 'It's all over
now' van de Rolling Stones.
Het vierde protestnummer
is 'Union sundown', waarin
Bob zich boos maakt over
het feit, dat er door de
machtstrijd tussen vakbon
den en grootkapitaal in
Amerika bijna niets meer
geproduceerd wordt. Het is
een redelijk rechts nummer;
Dylan beticht de bonden van
hebzucht en het weinig oog
hebben voor de VS zelf.
De instrumentale kant
van de plaat staat als een
huis. Naast Mark Knopfler
heeft Dylan voor deze plaat
ook de hulp ingeroepen van
het gerenommeerde ritme
duo Sly Dunbar en Robbie
Shakespeare. Dat drietal zet
samen met gitarist Mick
Taylor en toetsenist Alan
Clark muziek weg, die beter
klinkt dan Dylan instru
mentaal ooit geklonken
heeft. 'Neighborhood bully'
en 'Union sundown' worden
daardoor krachtige rockers
en zodoende wordt het pro
testkarakter van met name
het eerste nummer nog eens
extra onderstreept.
Al met al is 'Infidels' een
plaat die instrumentaal ge
sproken rijker klinkt. De
teksten halen niet helemaal
het peil van bijvoorbeeld
'Blood on the tracks' of 'Des
ire' maar niettemin is het
een sterke en bij vlagen ge
dreven Dylan-elpee, die laat
horen dat Bob nog steeds
veel te vertellen heeft.
In een interview met New
Musical Express geeft Dylan
zelf antwoord op de vraag of
hij nog zo fanatiek christe
lijk is: „Zij die willen weten
waar ik sta, moeten naar
'Shot of love' van de 'Shot of
love'-elpee lijsteren. Dat is
mijn meest perfecte song.
Hij laat horen waar is
geestelijk, muzikaal, roman
tisch of hoe dan ook gezien
sta."
HEB IK bij zijn muzikale
generatiegenoten nog wel
eens het idee, dat hun be
langrijkste werk alweer ja
ren achter ons ligt, van Paul
Simon vind ik, dat hij per el
pee veelzeggender wordt.
Niet alleen in zijn teksten,
maar ook in zijn muziek
komt een steeds rijkere per
soonlijkheid naar voren.
Simon's nieuwe elpee 'He-
arts and bones' is een nieuw
hoogtepunt in zijn loopbaan.
Meer nog dan de uitstekende
voorganger 'One trick pony'
is 'Hearts and bones' een
plaat, waarop tekst en mu
ziek een hechte eenheid vor
men. Die eenheid is zo ver
doorgevoerd, dat muziek en
woord haast niet te scheiden
zijn. Paul Simon heeft een
graad van perfectie bereikt,
die je voorheen alleen in het
beste van de Beatles en
Steely Dan aantrof.
Paul Simon legt op zijn
laatste platen een voorkeur
voor de jazzrock aan de dag
en dat mondt op 'Hearts and
bones' uit in een nagenoeg
perfect klinkende samen
werking met klasse-muzi
kanten als Al DiMeola, Ri
chard Tee, Anthony Jack
son, Steve Gadd, Dean Parks
en Greg Phillinganes. Bo
vendien zijn in 'Think too
much (a)' en 'Cars are cars'
Nile Rodgers en Bernard
Edwards van Chic van de
partij en daardoor krijgt de
elpee er een funky dimensie
bij.
In zijn teksten toont Paul
Simon zich iemand, die goed
kan kijken en luisteren en
die de aldus opgedane erva
ringen op verbluffend effec
tieve wijze in woorden weer
kan geven. Er zweeft bij
voortduring zoiets als wee
moed door de teksten en die
sfeer wordt nog eens aange
dikt door Simon's karakte
ristieke stemgeluid. Hoogte
punt is wat dat betreft 'The
late great Johnny Ace', een
prachtige ballad over de
dood van John Lennon.
'Hearts and bones' toont
aan dat een echte componist
nooit ophoudt zich verder te
ontwikkelen. Anders dan de
eerste de beste liedjesschrij
ver doet, legt Paul Simon
gevoel in zij n nummers. Ge
voel, dat nergens sentimen
teel wordt om de doodeen
voudige reden, dat Simon
niet uit is op goedkoop suc
ces, maar juist erg integer te
werk gaat. Had hij grof geld
willen verdienen, dan had
hij immers wel een nieuwe
Simon Garfunkel-elpee
gemaakt.
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Elvis Costello, vandaag in Utrecht
(Vredenburg)
Mitch Ryder, 11 november in Rot
terdam (Arena)
Andreas Vollenweider, 24 novem
ber in Tilburg (Schouwburg)
Fleshtones, 11 november in Eind
hoven (Effenaar)
Nina Hagen, 11 november in
Utrecht (Vredenburg)
Kim Wilde, 3 december in Utrecht
(Vredenburg)
Tina Turner, 13 december in Am
sterdam (Carré)
John Hiatt, 2 december in Utrecht
(Vredenburg) en 4 december in
Rotterdam (Lantaren)
Philip Glass, 16 en 17 november in
Utrecht (Vredenburg)
- FOTO BOB VAN DANTZIG
Een scène uit 'Endless' van bewegingsgroep Bart Stuyf
Van onze kunstredactie
BREDA - Bewegingsgroep
Bart Stuyf, die menselijke be
weging en ruimtelijke objec
ten tot een samenhangend ge
heel tracht te componeren, is
in Breda geen onbekende ver
schijning.
De afgelopen jaren gaf zij in
de Grote Kerk visueel interes
sante voorstellingen. Thans
komt de groep naar het Dans-
festival Breda in de Stads
schouwburg op woensdag
9 november.
Uigevoerd wordt de nieuwe
produktie 'Sticht' welke titel
(vertaald: stiksteek) door de
groep wordt uitgelegd als het
doen van één stap vooruit en
twee stappen achteruit. Maar
ook als het gevoel hebben dat
ogenschijnlijk alles klopt,
maar dat even later de hele
zaak weer in elkaar stort.
Er wordt gebruik gemaakt
van dertien grote schermen,
die in spiegelwanden kunnen
veranderen, waarin de bewe
gingen van de dansers (steeds
verschuivend) weerspiegelen.
De synthesizermuziek is van
Johanna d'Armagnac. De
groep bestaat uit vier dansers
en drie danseressen, bijna al
lemaal nieuwe krachten. De
voorstelling is vooral abstract,
hoewel er op een gegeven mo
ment wel een erotische span
ning wordt opgewekt tussen
dansers en danseressen.
Van onze filmredactie
BREDA - In het kader van het Dansfestival Breda en als onder
deel van de serie 'Film als Theater' wordt op donderdag 10 no
vember de klassieke kleurenfilm 'De Rode Schoentjes' uit 1948 in
Theater Achtherom vertoond.
De film is een mijlpaal in de filmhistorie geworden door de
bijzondere integratie van de dans in het verhaal. Moira Shearer
maakte er haar filmdebuut mee. 'The Red Shoes' van Michael
Powell is een mooi gestileerd sprookje over een jonge ballerina,
die wordt verscheurd door haar liefde voor twee, artistieke en
bezitterige mannen.
De een is een zwoegende componist, de andere een nogal dic
tatoriale dans-impresario. In dat verhaal zijn schitterende
dans-scènes opgenomen, zelfs een complete choreografie van
een kwartier, van Robert Helpman, die samen met Ludmilla
Tcherina ook de overige danscomposities schreef. In 'De Rode
Schoentjes', gebaseerd op een sprookje van Andersen over een
meisje wier balletschoentjes wegdansten en niet meer wilden
ophouden, zien we ook Leonide Massine.
De film was, heel geavanceerd voor 1948, in technicolor ge
maakt. Voor de hervertoning in Nederland werden nieuwe ko
pieën gemaakt. De film heeft indertijd op aankomend balletta
lent grote indruk gemaakt. Op Rudi van Dantzig zelfs zozeer,
dat hij na het zien ervan besloot om balletdanser te worden.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Gandhi, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Nummertje op verzoek, 18
j-
20 u. High road to China, a.l.
20 u. Bad boys, 16 j.
20 u. Return of the Jedi, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u
Blue thunder.
Alhambra 2 - 20 u.
Porky's deel 2.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16.18, 20en22
u. Le marginal.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Vivement di-
manche.
Metro I - 12,14,16.30,19 en
21.30 u. Table for five.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Bad boys.
Odeon - 14.16,18, 20 en 22
u. Brandende liefde.
Rubens - 12,15,18en 21 u.
Return of the Jedi.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Flashdance.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Fire and ice.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. De lift.
Quellin II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The concrete jungle.
Quellin III - 12,14,16,18.20
en 22 u. Zapped.
Astra - 12,14, 16,18, 20 en
22 u. Mad Max 1
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Herbie rides again.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Revenge of the ninja.
Savoy - 12.14,16,18, 20en
22 u. Electric blue.
Ambassades - 12,15,18 en
21 u. Frances.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Cujo.
Ambassades-Club II - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Superman 3.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Breath
less.
Ambassades-Club IV - 12,
14.20,16 45,19.10 en 21.30u.
The gods must be crazy.
Festa - 13,15,17.19 en 21 u.
The last American virgin.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22 u. 48 Hours.
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. L'Ami de Vincent.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Survival zone
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Bad boys.
22.30 u The wicked lady.
Gulden Vlies 2
20 u. Octopussy
22.30 u. Heksenjacht.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Private
popsicle
Memling - 20 u
Star wars 3: Return of the Jedi
Rembrandt
20 u. Brandende liefde.
GENT
Decascoop
1.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Star wars 3: Return of the Jedi.
2.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Octopussy,
3.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Flashdance.
4.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brussels by night.
5.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brandende liefde.
6.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Joy.
7.15,17.30, 20 en 22.30 u.
De ballade van Narayama.
8.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Local hero.
9.15,17.30, 20en 22.30 u.
De lift.
10.15,17.30 en 20 u. De dolle
kever komt terug.
11.15,17.30 en 20 u. The out
siders.
12.15,17.30 en 20 u. My tutor
13. 22.30 u. Koyaanisqatsi
14. 22.30 u. De vierde man.
15. 22.30 u De toekomst van
1936.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
Schieting voor bejaarden.
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop.ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat. en zond
14-17 u. (t.m. 18 dec
Van een onzer verslaggevers
GOES - Eind november
verschijnt het Zeeuws
Platenboek. Het gaat
om een uitgave op groot
formaat, die een dwars
doorsnede geeft van het
leven en werken in Zee
land.
Het Zeeuws Platenboek is
vervaardigd door de 28-ja-
rige Rino Visser uit Goes
en de 34-jarige Frans van
den Driest uit Serooskerke.
Het Zeeuws Platenboek
valt vooral op door het
grote aantal getekende il
lustraties. Daarbij wordt
aandacht besteed aan alle
aspecten van het Zeeuwse
leven: flora, fauna, folklo
re, het wonen en het wer
ken. Er zijn beelden van de
oogst, van de Zeeuwse
knollen, maar ook van de
combine. Niet alleen over
zichtjes, maar ook details
zoals bijvoorbeeld de
'klepstikken' van de
Zeeuwse boer of het gou
den oorijzer, eveneens be
horend bij de oude kleder
drachten.
De uitgave van het
Zeeuws Platenboek is een
initiatief van de Middel
burgse uitgeverij Fanoy
Boeken en Pitman BV te
Goes. De eerste druk is in
middels via inschrijving al
bijna uitverkocht, een
tweede druk staat op sta
pel. Het eerste exemplaar
van het Zeeuws Platen
boek wordt op 23 novem
ber overhandigd aan dr. C.
Boertien, commissaris van
de koningin in Zeeland.
Een aardige bijkomstig
heid is dat er van het
Zeeuws Platenboek ook
een Engelse editie zal ver
schijnen.
I&ecw PtfAöWT! pie *?0C7E.tfNC?Efc<JAANl7E 2öN EN
IrWLATEN) HET P0€T Mt PENK6N AAN HgT
p WN EEN EENZAME VCt? VAN H(M4\
Hebben AllebsI maar ooo v/oor de
ik /i
•S51UII UEUI §ru 'U9A
-oquappiiu 'ueppxin uaua^s 'uaAoqs;ipaj
'Suijappqos do uaaq 's^qoaa japrioqos
qa^ej 's^uq ^aoA 'squq pueq 'japuosquiq;