1 VAN FIETSEN JATTEN TOT JANMAAT KIEZEN HERFST Veranderend Nederland In deze Weekend: Glds- Alle radio en I tv-programma's I van het weekend op de achterpagina 1 NORMVERVAGING IN DE CRISISTIJD: PAGINA ZEELAND 5 Premier Lubbers en zijn kabinet hebben er een jaar opzitten. Een roerig jaar. Lubbers praat openhartig over 'de Toestand'. Een harde heelmeester die lijkt te weten wat hij wil. Carnavalsbal voor doven Nederland beleeft zijn hete herfst. Tegen kernraketten komen meer dan een half miljoen mensen mar Den Haag, ambtenaren voeren acties en bedreigen de minister president. Zelfs politiemensen, de traditionele verdedigers van het gezag, willen het bijltje er bij neer gooien. Ieleeft de democratie een crisis? Al irenlang geven burgers er de voor keur aan zelf te bepalen of de wet hun uitkomt. Honderd kilometer op de snelweg? Als ik geen haast heb. Verboden te parkeren? Als ik in de buurt mijn auto kwijt kan raken. Bouwvergunning aanvra gen? Kan na het bouwen ook nog wel, als de controleur langs komt. Aftrekposten voor de belasting? Leuke sport om naar eigen inzicht te gebruiken. Deze crisis in het aanzien van de wet doet zich al jarenlang voor. Er :omt in de hete herfst een dimensie bij; men kondigt bij voorbaat aan zich niet bij de uitslag van de ka merdebatten te willen neerleggen. „Wij pikken het niet", waarschu wen ambtenaren en anti-kernwa pens-betogers het kabinet. Burge- ijke ongehoorzaamheid is plots een ttgrip dat van toepassing kan wor den op de Nederlandse politieke si tuatie. Verslaggevers Henk Boot en Wil lem Reijn vroegen zich afin hoe verre de Nederlander zich al bij de wet wilde neerleggen voordat de hete herfst inzette. Zij bezochten politici (Ien Dales, Hans Janmaat), actievoerders (Onkruit, Bonje), voetbalsupporters, kenners van de ['Nederlandse politiek en wetgeving oud-staatssecretaris en rechtsfilo- 'o/ Jan Glastra van Loon, commis saris van de koningin in Gronin gen Henk Vonhoff), rechter L.C. |l'an der Plas, officieren van justitie Van Woensel en Van Benthem, de Bredase commissaris van politie 'an Bruggen, slachtoffers van mis drijven, reden met politieagenten «e en spraken met adjunct-direc teur van de Bredase sociale dienst Van Boxmeer. In vijf afleveringen wordt in De Stem een weergave van deze tocht Wgeven. Nederland: het land waar 'Msenjatten en het creëren van ge ageerde belasting aftrekposten tot nationale folklore is gaan beho- Ten. Nederland, waar de tolerantie pijd hoog in het vaandel staat ge schreven, maar Hans Janmaat de Centrumpartij vertegenwoordigt in het parlement. Pe wet als norm. In een democratie Kaakt het volk de dienst uit. Maar a's de norm niet door de bevolking >rdt onderschreven en de wet niet Wordt nageleefd, dreigt de demo cratie een farce te worden. De fWakkere in de samenleving wordt dan het kind van de rekening. Hiërarchie Op zijn reis door Latijns Amerika deed onze correspondent Mare de Koninck ook het ongelukkige, gewelddadige Ei Salvador aan. Een reportage uit een land vol dreiging. Heijboer Kaal kamertje Trektouw uur, ds. D.W. Koelman. (Goed* Herderkerk) 10.00 uur, jjj Schoenmaker uit Zoutelande. Iq'qa uur, ds. D.W. Koelman. (Opstap; dingskerk) 10.30 uur, ds. C. Hqq* gendoorn. WATERLANDKERKJE: 10.00 uur dienst in Zuidzande. ijzendijke: 11.00 uur, ds. W.a.q Meeuse. ZAAMSLAG: 10.00 uur, mevroir ds. R.M. Hartog. ZUIDZANDE: 10.00 uur, ds. Hooymeijer. GEREFORMEERDE KERKEN AXEL: 10.00 en 17.00 Uur* ds. a I Lunshof. - I HOEK. 10.00 uur, de heer D. del Best, 15.00 uur, ds. L. de Nood. f TERNEUZEN(Noprdstr^atkerk) l 10.30 uur, ds. Weerstra; (Opstan'l dingskerk) 9.00 uur, ds. Weerstra-1 17.00 uur, ds. Foley. ZAAMSLAG: 10.00 en 15.00 uur,< M. Voet. AARDENBURG: 10.45 uur, ds. J I Paksy r BRESKENS: 17.00 uur, ds. J. Blok OOSTBURG: 9.30 uur, ds. J. Paksy I CHRISTELIJKE MEERDE KERK gerefor. ZAAMSLAG: 10.00 en 15.00 uur, ds I D. Slagboom uit Katwijk. GEREFORMEERDE VRIJGEMAAKT kerken! AXEL: 10.00 en 15.00 uur, ds. J,| Borgdorff. HOEK: 10.00 uur, ds. H* van Berg, 15.00 uur, ds. C. Mewe, TERNEUZEN: 9 00 uur, ds. C. Me-| we; 15.00 uur, ds. H. van de Berg ZAAMSLAG: 10.30 uur, ds. C. Me-| we; 16.00 uur, ds. P. van de Laan. DOOPSGEZINDE GEMEENTE AARDENBURG: Geen dienst. LEGER DES HEILS TERNEUZEN: 10.00 uur, Heili-I gingssamenkomst; 18.30 uur bid-j stond; 19.00 uur verlossingssamen- komst. centrum Open Hof, A. Gogelweg:! zond. 11.15 en 19 u. Lieve Vrouwe-] kerk, Singel: zat. 19 en zond. 10 u. Souburg - Martinuskerk. zond, 10.30 u. Domburg- Willibrorduskerk-j zond. 8.45 u. Zoutelande - Catharinakerk: zatf 19 u. zond. 10 u. OOST - ZEEUWSCH - VLAAN-j DEREN Clinge - H. Hendrikus. zat. 1<) u,! zond. 8.30 en 10 Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u,] zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelope- ning. zat. 19 u. zond. 9 u. St. Jansteen - H. Johannes de Do- per. zat. 19 u. zond. 8 en 10 u. Boschkapelle - H. Petrus en Pau-j lus. zat. 19 u. en zond. 9 u. Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie, zat 19 u. zond. 8 en 10 u. Hengstdijk - H. Catharina. zat 17] u. en zond. 10.30 u. Heikant - H. Theresia. zat. 19 u,] zond. 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. zat.] 18.30 u. zond. 9 en 10.30 u. Koewacht - H. H. Philippus en Ja- cobus. zat. 19 u. zond. 8.30 ên 10 u.Lamswaarde - H. Cornelis. zatj 19 u. zond. 10 u. Nieuw-Namen - H. Jozef. zat. 17 u.j zond. 10.30 u. Ossenisse - H. WUU^rordus. zat 1! k u. zond. 10.30 u. K Stoppeldijk - PP (Ger ulphes. zat. u. zond. 8 en 10 li. Sluiskil - St. Antonius. zat. 19 zond. 11 u. Terhole - H. Gerardus Majella. zat 19 u. zond. 8 en 10 u. Axel - H. Gregorius de Grote, zat,] 19 u. zond. llu. Philippine - O. L. Vr. Hemelvaart] zat. 17 u, zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemelvaart,] zat. 19 u, zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van Ars,] zond. 10 u. Terneuzen - H. Willibrordus(Tri- niteitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 10.30 u. Verrezen Christus - maanc t.m. zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur: Hoek - H. Kruiskerk, zond. 10.30 u. Zuiddorpe - H. Maria Hemelvaar zat. 17 u. zond. 9.45 u. vember officieel in Terneuzen. Gisteren meldden we abu-| sievelijk een andere datum, een vergissing waarvoor del redaktie eigenlijk de zak van| Zwarte Piet verdient. De aankomst van Sin terklaas op televisie vindt een] week later plaats, op zaterdaj 19 november. Juist dit feit heeft tot grote irritatie geleid] bij een aantal Terneuzei kleuterleidsters. Dit omdat di leidsters van mening zijn dal ze een dergelijke vroege aan-j komst niet aan de kleuter kunnen 'verkopen'. Het Ter] neuzens Evenementencomi! heeft zich, als organisator vai het Sinterklaasfeest, van kritiek gedistantiëerd. Van een onzer verslaggevers E7TEN-LEUR - De DovenclHl '80 te Etten-Leur houdt zate" dagavond -een week voor i' feitelijke elf-elfviering- ee' carnavalsbal in zaal Internos Dat bal begint om half en duurt tot twee uur in o' nacht. De muziek wordt zorgd door het dansorkest Amusanten uit Rijsberge' Voor de leukst verklede cam»' valsgasten zijn prijzen te iX1' dienen. izer verslaggevers 'oor de leden van het kabinet- V aangebroken, ook alle andere maken nazomerse dagen met a door. lige medewerker Hugo van den gemiddelde maximum-tempe- te dagen van november 15°C, te- gemiddelde nachttemperatuur 13°C, terwijl een temperatuur ie van het jaar 's nachts gewoon temperaturen tijdens de eerste 979, doet november '83 bijna tro- gedurende de eerste tien dagen (met als laagste temperatuur imber bleef het 24 uur lang vrie- Inbraken in auto's met dui zenden guldens aan schade worden samengevat in ander halve kranteregel. Ambtena ren worden in de kraag gevat wegens valsheid in geschrifte, jeugdigen gaan over op prole tarisch winkelen en krakers weigeren rechterlijke bevelen uit te voeren. Het gezicht van uw och tendblad op een willekeurige dag. Er blijkt een grote groep lieden rond te lopen, die ele mentaire fatsoens- en om gangsregels in de samenle ving niet meer naleven. Zij die vanwege hun levensbe schouwing of maatschappij visie menen zich wel aan re gels te moeten houden, wor den door de wetsovertreders gezien als 'sukkels', dieven van de eigen portemonnee. De burgers, die de regels nog loyaal naleven, lijken in de minderheid komen. In de hedendaagse samenleving wordt de burger heel wat voorge schreven. Er zijn zoveel wetten en verordeningen, dat menigeen niet meer in staat is te achterhalen wat hij nu wel en wat hij niet mag. Om eens een paar voorbeelden te noemen: je mag je niet langer op een openbaar urinoir bevinden, dan strikt noodza kelijk is, je mag langs de openbare weg niet in een boom klimmen, niet harder dan honderd rijden op een weg, die als racebaan is gebouwd, je auto niet bij een kapotte parkeerme- ter parkeren. Maar er is meer aan de hand. Op verjaardagsfeestjes wordt met trots verkondigd voor hoeveel oom of tante de belasting een oor heeft aangenaaid (,,'t zijn toch dieven") of dat neef Kees een heel goedkoop mannetje weet voor de tienduizend kilometerbeurt van je auto, „want die monteur loopt al een tijdje in de ww". Waarden en normen in Nederland. Netzomin als in de kerk er nog een uniform normenpatroon bestaat zijn er voor de samenleving als geheel nog algemeen gerespecteerde regels. „Verloedering", hoor je oudere men sen knorrig brommen. Wie de politie- nieuwtjes in zijn regionale krant da gelijks leest, gaat meebrommen: dief stallen van nieuwe BMW's en Merce- dessen worden met één regel afge daan. Over fietsendieven maakte Vit- torio de Sica vlak na de oorlog nog een hele, ontroerende, film. In uw ochtendblad wordt er van deze dief stallen (honderden guldens per keer) al lang geen bericht meer gemaakt. De samenleving was vroeger over zichtelijker, want hiërarchisch opge bouwd. Iedereen werd op zijn plaats gewezen. De koppeling van gezag en functies liet zich door de gevestigd orde niet ter discussie stellen. Veel normen die kerk en overheid voorschreven, waren nagenoeg gelijk aan de normen, die door de mensen als rechtvaardig werden ervaren. 'Gij zult niet stelen' werd je in het hoofd gestampt door de kapelaan, die de kinderen in het ware geloof kwam dompelen. Stelen was ook volgens de wet verboden en vader zou je zelf bij de politie aangeven, als je met een 'verkeerde' fiets thuis kwam. „Mijn zoon een dief", zou hij boos en ver drietig hebben gezucht. De normen werden op vele manie ren gehandhaafd. Dat kon, omdat de burger sterk werd gecontroleerd door de overheid, door de kerk, door zijn buurt, door zijn gezin. Maar met het stijgen van de welvaart in de ja ren zestig kon de burger zich ontdoen van deze ketenen, die de individuele vrijheid beklemden en ontplooiing van persoonlijk levensgeluk vaak in de weg stonden. Psychologen, sociologen en andere wetenschappers verkondigden, dat de burger zijn eigen verantwoordelijk heid moest kunnen dragen. Maar conservatieven riepen dat die grotere vrijheid tot een Sodom en Gomorra zou leiden, tot bandeloosheid, een verloedering van de samenleving. Om de nieuwe vrijheid inhoud te geven, was een verdere herverdeling van inkomen, al ingezet door 'va dertje Drees', nodig, alsmede een groot aantal wetten. „De overheid ging politieke normen voorschrijven", vertelt Jan Glastra van Loon, oud-staatssecretaris - van justitie en hoogleraar rechtsfilosofie in Amsterdam. Hij heeft ruim de tijd genomen om zijn gedachten over de normverandering in de samenleving te ventileren. In zijn ruime woon- en 'werkkamer hangt een schilderij van MR. L.C. van der Plas ...bon- nier. Anton Heijboer, getuigend van een goede smaak, daaronder de laconiek onderuit zittende Glastra van Loon. „Er is denk ik niet zozeer sprake van een verslapping van het normbe sef; het probleem is dat normen met elkaar in conflict raken", zegt hij. „In da klassieke nachtwakerstaat hoefde de overheid alleen maar de bestaande normen in wetten onder te brengen. Je mag niemand doden, niet stelen, dat soort dingen. Maar na de tweede wereldoorlog ontstond dé sturende overheid. Dat schept problemen, om dat de overheid zelf normen ging op leggen". Er valt wat af te sturen in een mo derne welvaartsstaat. Voor elke po tentiële kiezersgroep (arbeiders, fa brieksdirecteuren, minderheden, ambtenaren, huurders, huizenbezit ters) zijn er regels gekomen, heel ver fijnd, zodat er geen dubbeltje ver keerd zou kunnen rollen in Neder land. „Er heeft zich een ware explosie van wetten voorgedaan", zegt Glastra van Loon. „Dat werkt de vervreem ding van de burger ten opzichte van zijn samenleving in de hand. De men sen kunnen steeds minder zelf rege len, de overheid schrijft wel voor, hoe problemen moeten worden opgelost. En daarvoor zijn steeds meer wetten nodig, want de burger wordt daar door afwachtender". Als links liberaal democraat in hart en nieren zet Glastra van Loon de mens voorop in zijn benadering. „Laat de burgers zelf meer regelen, er hoeft niet overal een ambtenaar aan te pas te komen". Als we bij de vice-president van de Bredase rechtbank, mi. L.C. van der Plas op bezoek komen, worden we HANS Janmaat; „U moet ons niet kwalijk nemen als we met zeven tot negen zetels terugkeren in de ka mer". VERANDERENDE. NORMEN IN NEDERLAND DOOH.HENK BOOT EN WILLEM REIJN vriendelijk verzocht de hond niet aan te raken. Dat is veiliger. De zwarte bouvier checkt ons op de kledinggeur en gaat als waakhond van de onaf hankelijkheid van de rechterlijke macht naast zijn baas liggen. „Ik maak mee, dat verdachten lie ver een tijdje in het Huis van Bewa ring doorbrengen. Zij kunnen zich nauwelijks meer handhaven in deze gecompliceerde maatschappij", con stateert hij. „Het is voor mensen met alleen lagere school niet bij te benen: onleesbare formulieren moeten irf- vullen voor huursubsidie, kinderbij slag, en al die andere papieren roms- JAN Glastra van Loon: geen ver slapping van normbesef, maar ver vreemding. plomp die je op je af krijgt". Voor de rechter is het trouwens ook nauwelijks mogelijk om aan alle wet telijke voorschriften te voldoen, be denkt hij. „Omdat ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Water staat eens hebben uitgedacht, dat bij het inschakelen van het mistachter- licht op het dashboard van je auto een groen lampje moet branden in plaats van het oranje dat er normaal inzit, moet ik zelf dat lampje nog steeds vervangen". De meeste zaken die de rechtbank bereiken, hebben betrekking op de relatief eenvoudige wetgeving: dief stal, mishandeling, doodslag. Hoewel volgens de statistieken dat aantal snel toeneemt, ziet Van der Plas dat gegeven niet als echte normverva ging: „Als een inbreker voor me staat, wegens een diefstal, is hij de eerste die onderschrijft dat stelen niet mag. Als zijn raadsman dan allerlei rede nen aanvoert waarom het geval niet ernstig zou zijn, staat de man zelf het vreemdst te kijken. Met krakers ligt dat moeilijker, die zeggen: Uw rechtsorde is de onze niet". Onkruiters Roel en Frank ontmoe ten we op een kaal kamertje in het Bredase Stemgebouw. „Komt wel be kend voor, zo'n kamertje met een blonde, besnorde man tegenover ons", merken ze de gelijkenis met een poli tieverhoor op. Ieder heeft zo zijn eigen belevingswereld. Roel en Frank bouwen intuïtief hun eigen rechtswereld. Roel: „Wet ten zijn heel leuk, ze hebben daar ook dikke boeken mee, vol geschreven, BURGER en overheid. Steeds meer rode lichten, steeds meer doorrij ders. - foto de stem/johan van gurp maar ik begin altijd voor mezelf wet ten te maken. ïk vraag mezelf af wat ik andere mensen niet aan wil doen. De normen die ik aanleg, hangen af van de persoon die ik tegenover me heb. Anti-militarisme is ons belang rijkste doel. Ik kan militairen niet luchten of zien. Ik kan ze wel schieten behalve dan dat ik niet schiet. Maar tegenover zulke mensen leg ik heel ruime normen aan". „Ik geef toe: een kleine minderheid mag een grote meerderheid zijn wil niet opleggen. We zeggen niet: wat wij vinden is de beste oplossing. Die moeten de mensen zelf maar zoeken. Wij zoeken een nieuwe wereld, daar voor is een continue strijd nodig. Doordat wij ons onttrekken aan de macht van de overheid, groeit er een staat binnen de staat. Je ziet dan een circuit van tweedehands klerenwin- keltjes zonder vergunningen ont staan, illegale kroegjes, je kunt met je vriendje vrijen omdat je dat fijner vindt dan met een vriendinnetje. Ne derland leek tolerant met die dingen, maar door de depressie kan men niet meer tolerant zijn als het systeem echt wordt aangevallen". Het niet gebruiken van geweld is een norm, die door de Onkruiters worden gehanteerd afhankelijk van de situatie. Want bij het contact van extreme, elkaar niet welgevallige po litieke actiegroepen blijken vuisten soms betere argumenten dan treffen de scherpe zinsneden. Frank: „Als er CP'ers (Centrumpartijleden) komen en die slaan een maatje van je in el kaar, dan moet je je wel gaan verde digen en een stok in je zak steken. Je moet er nu wel tegenaan, anders blijft rechts groeien. Nu hebben we nog de kans ons te verzetten, over een paar jaar zijn er wellicht teveel fas cisten". Omdat we niet graag te laat ko men, kunnen we eerst even rondwan delen in de omgeving van de woning van Hans Janmaat, parlementslid voor de Centrum Partij. Een typische negentiende eeuwse wijk, waar mo dern welzij nsdenken zijn sporen heeft achtergelaten. Het parkje van een plein is benut voor een modern speeltuintje, waar tussen de houten klimrekken bouviers en Mechelse herders hun hopen achterlaten. Voor de tram is een aparte baan aangelegd. De brievenbussen worden gevuld met aanbiedingsbrieven van de plaatse lijke middenstand, rondgebracht door een jeugdige vertegenwoordiger van de tweede generatie buitenlanders. Hans Janmaat wacht ons boven aan de trap op, de deur is openge maakt met het trektouw. Hij lijkt blij dat we komen praten over het onder werp 'normvervaging'. Hij ruikt een kans om de ongerustheid van zijn achterban kwijt te kunnen via de me dia, die hem boycotten. Gejaagd legt hij uit, waarom de Centrum Partij een politieke macht van betekenis zal worden. Voor de CP is de politiek eenvoudig, omdat vol gens Janmaat alle politieke partijen de schuld van de crisis meedragen. „Onze onvrede vindt zijn wortels in de tijd dat PvdA en VVD de polarisa tie uitvonden. Zij gaven schijnwaar heden aan de kiezer. Dat kan trou wens ook moeilijk anders, omdat het CDA altijd meeregeert". Aandachtig luistert de oude heer Konst, vader van de vice-voorzitter van de CP mee. Janmaat laat zich ge matigd uit over de buitenlanders, probeert het gesprek te brengen op onderwerpen als milieu en economie, maar weet daarbij op wonderlijke wijze zijn adagium 'Nederland voor de Nederlanders' te benadrukken. Als Janmaat de kamer verlaat om een kopje koffie te halen en het band apparaat even wordt afgezet, zegt Konst: ,,'t Komt allemaal door die Turken en Marokkanen. „U maakt nog mee dat we hier een burgeroorlog krijgen. Vooral die Turken, die zijn het ergste, die gooien verscheurde bijbels in de achtertuin bij ons hotel". Als we hem vragen dat even te her halen, want dan hebben we het met een op de cassette staan, weert hij af. „Neen, dat hoeft niet". „U moet mij niet kwalijk nemen, als we straks zeven tot tien zetels in de kamer halen", zegt Janmaat later. „Door het regeringsbeleid is ons land de afgelopen twintig jaar in de pro blemen terecht gekomen. Mede dank zij ons wordt dit nu nog redelijk vroeg in het daglicht gebracht, nu kan er misschien nog iets aan worden gedaan". Hij zegt dat vlak voordat hij op va- kantie gaat. In Almere zijn plaatselij ke verkiezingen gehouden, een dag na Prinsjesdag. De Centrum Partij haalt negen procent van de kiezers. De 'foute', gevestigde politieke partijen roepen ach en wee, er wordt een anti fascistische demonstratie gehouden. Hoewel Janmaat al een jaar op een achterste bankje van de Tweede Ka mer heeft gebivakeerd, weten de poli tici het nu pas: er bestaat in Neder land een Centrum Partij.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19