Erik Fleskens: autorijden in zijn puurste vorm
Een Austin Healey voor dagelijks gebruik
N I E
T J E S
ORKS ROUTE
ITT
MSDIGIVISION
:ertalent
;eheim'
ëvv*
ITT Digivision TV, jaar in
jaar uit een fabriekszuiver beeld.
Slipcursus
loor auto
)n caravan
bestvorming
nog niet
bestreden
Wegtransport
kan liefst
40 miljoen
besparen
Opnieuw R5
Parisienne
Monsterrit per 'Tractio A vant'
het beeld dat telt
VRIJDAG 4 NOVEMBER 1983
olte overleden
OP WEG
T4 PAGINA 4
Brute kracht
Bladgoud
Beest
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
Weer te rug.
Bloemen
Eten en
drinken
Pasar Malam
Antiquaren
Poppen
Ganzebord
Pijpen
Prettig weekeinde
Bob Scholte is in de nacht van
ilotervaart-ziekenhuis in Am-
fgelopen weekeinde nog optrad
Amsterdam geboren. Al op,
:t de legendarische Fien de la
maf die periode stamt zijn bij-
furore bij de Avro, waar hij op
/erkte aan het programma 'De
)lte als zanger zijn come-back,
vooral ook in België mocht hij
rheugen. Zijn bekendste num-
ie' en 'Breng eens een zonnetje
;er Bob Scholte zal worden be-
iaar boek Jan Terlouw
Koese n
klein half uur brengt Veronica,
nd, een nieuwe jeugdserie uit,
ige boek van Jan Terlouw.
in een spionage-komplot te
rechtgekomen te zijn.
Een fraaie rol Wordt ver
vuld door Henk van Ulsen die
behalve boef ook lerares
Frans is, een griezelig, pinnig
wijf dat te maken heeft met
het mysterie. Regisseur Stuur
verkeerde aanvankelijk in de
illusie dat niemand in de gaten
zou hebben dat een man de le
rares zou uitbeelden (en daar
mee hoopte hij op een extra
ontknoping), maar Van Ulsen
is dermate herkenbaar dat
niemand daarin zal trappen.
'Briefgeheim' is een vrij re
delijk gemaakte serie, waar
van tezijnertijd een bioscoop
versie wordt gemaakt. Het is
tevens het debuut van Veroni
ca op het gebied van drama.
Opvallend is de bijdrage van
de groep Massada die heel lu
gubere muziek op maat ge
maakt heeft voor de serie. Van
wat ik van de serie heb gezien
(dat is twee afleveringen) kan
ik bepaald niet zeggen dat de
spanning uit de kieren kruipt.
Ik vind sommige scenes
nogal traag en het geluid is
onverzorgd (op de muziek na).
NOS: 17.53 Marktber. i.s.m.
KNBTB. 17.55 Meded. 18.06 Echo
magazine. (Met om: 18.35 Kruis
punt interview). 19.02 Levensliet en
leed. 19.30 Man en paard. 20.03
Country time. 21.02 Nine o'clock
jazz. 22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het
oog op morgen. EO: 0.02 EO's coun-
try-uur. 01.02 Stuff tot nadenken.
02.02 Voor wie niet slapen kan.
04.02 Zingen in de nacht. 05.02 Sna
renspel.
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Door Ton Roks
Onder de Nederlandse auto
liefhebbers is een behoorlijk
aantal dat een klassieke auto
bezit en tracht in goede staat
le houden. Wat gebeurt er
doorgaans met zo'n wagen?
Hij wordt vooral veel gewas
sen en gepoetst. Op zonnige
dagen mag het automobiel
van stal voor een ritje,
meestal naar een concours
waar al het moois bekeken
wordt en met geestverwan
ten over de auto gepraat
wordt.
Een van de weinigen die
zijn klassieker gebruikt
waarvoor het ding gemaakt
is, is de Bredanaar Erik Fles
kens. Al vijfjaar rijdt hij da
gelijks in zijn 17 jaar oude
Austin Healey, voor kenners
DE na-oorlogse sportwagen.
Fleskens rijdt nimmer in een
voorzichtig sukkelgangetje,
maar zoals het met een 'Big
Healey' hoort: hard. Naar al
le bestemmingen waar zijn
werk -hij is advocaat en sta
tenlid- hem brengt, dik 20.000
kilometer per jaar. En de
wit/blauwe sportwagen,
bouwjaar 1966, houdt zich
taai: noemenswaardige pro
blemen met mechaniek en
carrosserie hebben zich in de
laatste vier jaar niet voorge
daan.
Voor sommige lezers zal
mr. E. Fleskens geen onbe
kende zijn: in het verleden
was hij meerdere malen in
deze krant aan het woord als
advocaat van de Dintelsasse
I berger Geert Theunisse, be-
kend van de Mi Amigo-af-
I faire.
Onder de kap van een
E Healey 3000 MklII gaat een
E zescilinder motor met een in-
vier jaar loopt hij probleem
loos", aldus Erik Fleskens.
'jt '*5" ?>'- -kS-a. t
Erik Fleskens bij de Austin Healey die hij al vijfjaar dagelijks gebruikt.
iïuM SS
a Sc VsT
houd van 2912 cc schuil. Het
vermogen van 148 pk is ruim
voldoende om de tweezitter
met een hoog tempo naar een
snelheid van rond de 195 ki
lometer per uur te stuwen.
Van de 3000's zijn er meer
dan 40.000 gebouwd in de
MG-fabriek in het Engelse
Abingdon, waarvan het
grootste deel een eigenaar
vond in de Verenigde Staten.
De Healey is een zeer Spar
taanse wagen. De vering is
stug, elk comfort ontbreekt,
de bediening is zwaar maar
onder de motorkap gaat veel
brute kracht schuil. De En
gelsen noemen hem niet voor
niets „the beast". Een goed
gerestaureerd exemplaar is
te koop voor een bedrag tus
sen de twintig- en dertigdui
zend gulden.
„Als kleine jongen droom
de ik al van zo'n auto. Een
Healey is voor mij nog steeds
DE na-oorlogse sportwagen.
Er stond er een bij een gara
ge in Eindhoven in de etalage
en als ik van de ULO kwam
fietste ik speciaal een eindje
om om te kijken. Toen ik een
kans kreeg om een Healey te
kunnen rijden, greep ik die
onmiddellijk aan", vertelt
Erik Fleskens.
Die kans werd Fleskens
geboden toen hij werd opge
nomen in een juristen-maat
schap in Tilburg. „Ik moest
natuurlijk een auto hebben
voor m'n werk.
Er werd daar
tegen mij gezegd 'Kies er
maar een uit'. Mijn collega's
reden in Saabs 900 en Peu-
geots 505, wagens die al gauw
40.000 gulden kosten. Toen
ben ik een Healey gaan ko
pen, een in aanschaf véél
goedkopere auto. Dat was in
'78. In het eerste jaar moest
ik vrij veel aan het ding la
ten doen, maar de laatste
Hij zet uiteen dat de Hea
ley ook in andere opzichten
voordeliger is dan de wagens
van zijn collega's. „Ik ben
wat meer geld kwijt aan re
paraties en het benzinever
bruik is 20 procent hoger.
Maar als ik die kosten optel,
kom ik altijd nog behoorlijk
lager uit dan het bedrag dat
anderen voor hun midden
klasser moeten uitgeven aan
afschrijving en rente. Dat
loopt in de duizenden gul
dens per jaar. En dan hebben
we het nog niet eens over het
onderhoud gehad. Bij mijn
Healey heb ik niet met af
schrijving te maken. Die wa
gen blijft dezelfde waarde
houden, zolang hij in goede
staat is. En in goede staat
houd ik hem natuurlijk. Als
ik aan mijn auto had uitge
geven wat mijn collega's aan
afschrijving hebben moeten
spenderen, was de Healey al
met bladgoud belegd ge
weest".
Wat zijn collega's wel ge
nieten in hun middenklas
sers, tegen een hoge prijs
weliswaar, is comfort. Daar
aan ontbreekt het in de Big
Healey. De bestuurder heeft
weliswaar veel rijplezier
(Fleskens: „Het is autorijden
in zijn meest pure vorm"),
maar moet tegen tocht, kou
en water kunnen. Meerdere
malen heeft Erik Fleskens in
zijn achtertuin dossiers, die
hij in de auto had laten lig
gen, aan de waslijn te drogen
moeten hangen.
De Healey van Fleskens is
afkomstig uit Florida en is
voor hem gerestaureerd door
Wim Westenberg uit Gilze.
Dat karwei omvatte een
complete motorrevisie. Het
restaureren van een derge
lijke auto is overigens be
trekkelijk gemakkelijk. Zo
als vrijwel alle klassieke of
semi-klassieke auto's heeft
een Healey een apart en zeer
stevig chassis, waarop de
carrosserie geschroefd zit.
Het mechaniek is zeer stevig,
het wordt niet erg zwaar be
last en staat bekend als niet
goedkoop. Het benzinever
bruik is ongeveer 1 op 7.
Fleskens: „Ik scheur er nogal
mee".
Een korte proefrit, waarbij
het tempo wegens mistban
ken niet hoger dan 75 mijl
komt, wijst uit dat er nauwe
lijks iets anders dan scheu
ren mogelijk is met de Hea
ley. De ideale houding achter
het stuur (beide armen bijna
gestrekt) is niet mogelijk.
Het grote stuurwiel staat na
genoeg verticaal en op gerin
ge afstand van de borst van
de bestuurder. De richting
aanwijzer zit midden op de
stuurkolom. Het schakelen
vereist enige spierkracht,
voor het bedienen van de
koppeling moet een flinke
slag gemaakt worden. Aan
vering ontbreekt het vrijwel
geheel. De gewilligheid van
de zescilinder om met een
diep gegrom hogere toeren
tallen op te zoeken lijkt vrij
wel eindeloos. In elke ver
snelling volgt er op het geven
van gas een flinke snuk en
een adembenemende verho
ging van het tempo. En na
slechts enkele minuten rij
den staat een ding meteen al
vast: de benaming 'the beast'
is volkomen terecht.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllmui
VPRO: 7.00 Nws. 7.11 Radio
nieuwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 en
3.30 Nws.) NOS: 9.05 NOS-Sportief.
9.24 Waterstanden. 9.30 Nws.
VPRO: 9.33 De blanke top der dui
nen. Overheidsvoorlichting: 10.45
Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 11.00 AVRO's denksport-
programma. AVRO-VARA: 11.10
De Nederlandse schoolradio. NOS:
11.30 Nws. 11.33 Homonos. 12.00
NOS-Werkbank. 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36
Tussen het nieuws. 13.00 Nws. 13.10
Meer over minder (13.30 Nws.) 14.20
Voor blinden en slechtzienden.
14.30 Nws. TELEAC: 14.33 Por Fa
vor, cursus Spaans, les 2. VARA:
15.03 Radioweekblad. (15.05 Het
vonnis. 15.15 In- en uitgezonden.
15.32 In gesprek. 16.05 Bericht uit
het Koninkrijk. 16.32 De stem des
volks, 17.05 Onder vuur. 15.30,16.30.
17.30 Nws. 17.36 Dingen van de
dag). 18.00 Nws. 18.10 VARA's
reaktietelefoon. PP: 18.20 Uitz. van
de GPV. Overh.voorl.: 18.30 Onder
anderen. VARA: 18.40 Het circuit.
(20.00 Nws.) FEDUCO: 21.40 Thema
2: Waarom andere geneeswijze
(herh.). RVU: 22.10 De buren zeg
gen.NOS: 22.30 Nws. 22.40 Oost-
West. VARA: 23.00 Het zout in de
pap. 23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02
Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De
muzikale fruitmand. 10.03 Muziek
motief. NCRV: 10.30 Popstation, (ea
11.45 Weerman Hans de Jong).
VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparade.
15.03 Top 40. (16.30 Popjoum. 17.30
Concertagenda.) NOS: 18.04 De
avondspits. VOO: 19.02 Bart en De
Zwart. 22.02 Countdown Café.
VOO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtendstem
ming. (8.00 Nws.) 9.00 Veronica's
meesterwerken (op compact-disc).
10.30 Muz. voor miljoenen, lichte
klass. muz. 12.00 Strauss en Co.
13.00 Nws. 13.05 Veronica Klassiek.
VPRO: 14.30 Muziek-op-vier. (14.30
Oktober Jazzmaand. 16.00 Willem
de Ridder radiola improvisatie sa
lon) NOS: 20.00 Europees Concert-
prodium: Omr. Ork. met Groot
Omr. Koor en solist: Werken van
Bartok. 21.15 Joegoslavische volks
muziek. 22.00 Prome NOS Ensem
ble; Hedendaagse muziek.
AM-zender Hilversum 1)
NOS: 19.02 Nieuws voor buitenlan
ders. 19.02 Bulletin in het Marok
kaans-Arabisch. 19.10 Bulletin in
het Berbers. 19.20 Bulletin in het
Turks. 19.30 Bulletin in het Spaans.
pEN HAAG - In Ypenburg en
iiDeelen is de KNAC begon-
len met een nieuwe anti-slip-
larsus voor auto metcaravan.
1 De cursus, die behalve met
fcparte caravans ook met spe-
lale lesauto's wordt gegeven.
Huurt een hele dag en kost
7225.-.
De KNAC is juist op dit mo
ment met deze aktie gestart,
(mdat over niet al te lange
meer Nederlanders dan
loorheen met de caravan naar
Ie wintersportgebieden ver-
Irekken. IJs, sneeuw, ijzel of
iquaplaning kan men dan ge
makkelijk onderweg tegenko-
lARIJS - Auto's die na 1979
(in gemaakt, kunnen, gevoeli-
|er voor roestvorming zijn,
jan wagens uit de daarvoor
legende jaren.
1 Tot die opvallend conclusie
|wam het Franse blad „Que
jjoisir", een uitgave van de
franse consumentenbond, na
I® enquête onder de lezers.
1 Kj het onderzoek kwamen
verschillende modellen
|an de orde. Van de onder-
aagde automobilisten had
procent te klagen over
[tttvorming aan kofferdek-
'l (leuren en motorkap.
I Als gevoelige typen werden
Alfasud, de Citroen 2-CV,
('Fiat 131, de Peugeot 504, de
Tiault 4, 5 en 14, de Citroen
en de Fuego genoemd.
°e Fransen concludeerden
Fi dat fabrikanten als Audi,
jïW, Ford, Mazda, Mercedes,
[Jitsubishi, Opel en Volvo er
s beter in slagen om pre-
(Wtitieve maatregelen tegen
l'Tstvorming te nemen.
BRUSSEL - Bij het wegtrans
port wordt niet op een liter
brandstof gekeken.
Tot die conclusie is de olie
maatschappij Mobil gekomen,
nadat een analyse was ge
maakt van een groot aantal
dieselmotoren in vrachtwa
gens.
De afgelopen jaren heeft
Mobil de vrachtwagens van de
klanten uitvoerig getest en uit
die onderzoeken bleek dat
ruim één op de vijf geanaly
seerde vrachtwagens, een af
wijking van de compressie te
zien gaven.
Uit de testgegevens van
Mobil Diesel Diagnose Service
van de laatste 10 jaar bleek
verder dat 20 procent van de
onderzochte motoren te wei
nig of te veel vermogen lever
den.
Bij vrachtwagens, die voor
zien zijn van inspuitmotoren,
bleek ook het e.e.a. fout te zit
ten. Zeker 10 procent van deze
wagens hadden een verkeerd
inspuitmoment van de brand
stof.
Mobil rekende daarom eens
uit hoeveel brandstof het
wegtransport in de Benelux
jaarlijks teveel verbruikt. De
totale consumptie van het
vrachtverkeer in de Benelux
bedroeg in 1982 2,5 miljard li
ter. Door de afwijking in de
compressie (meerverbruik 2
procent) zou 11 miljoen liter
dieselolie per jaar teveel ver
bruikt zijn; het te hoge of te
lage vermogen (meer verbruik
5 procent) leidt tot 25 miljoen
liter teveel getankte brand
stof, terwijl een verkeerd in
spuitmoment (meerverbruik 2
procent) ook nogeens 5 mil
joen liter diesel over de balk
gooit.
Aan de hand van de testen
en analyses van Mobil, kan
uitgerekend worden dat het
wegtransport alleen al in 1982
41 miljoen liter brandstof te
veel in de tanks heeft gehad.
In geld komt dat neer op een
bedrag van zeker 40 miljoen
gulden per jaar.
AMSTERDAM Renault
komt opnieuw met een R5 Pa
risienne uit.
De wagen onderscheidt zich
van de normale R5 door een
aantal bijzondere accessoires
(o.a. uitklapbaar zonnedak
van getint glas, sportvelgen,
spoilers en wisser/sproeier op
de achterruit) en een zwaar
dere 956cc motor die voor be
tere prestaties zorgt. De prijs
van de R5 Parisienne II, die
slechts in beperkte serie ge
maakt wordt, is 13.995.-.
Will de Hek en Peter Wilders bij de Traction waarin zij straks de monsterrit met goed
gevolg hopen af te leggen. foto citroen Nederland
IN 1984 is het 50 jaar geleden
dat de legendarische Citroen
Traction Avant op de markt
kwam. Om dat te vieren orga
niseren twee leden van 'Trac
tion Avant Nederland', met
1400 leden één van de grootste
merkenclubs, een rit Moskou-
Parijs.
Zij volgen daarmee het
spoor van de Fransman Lecot,
die in 1934 naar Moskou reed
met een Traction om de kwa
liteiten van de auto te bewij
zen. Lecot was ook de man die
een jaar lang opo en neer pen
delde tussen Parijs en Mar
seille om de kwaliteiten van
de auto te bewijzen. Op die
manier legde hij 400.000 kilo
meter af zonder noemens
waardige problemen.
De 7500kilometer lange
monsterrit wordt verreden
per Traction Avant tussen 17
juli en 11 augustus 1984. Tot
nu toe hebbenzich reeds 70
Nederlandse deelnemers ge
meld. De onderhandelingen
met de ambassades van de
Oostbloklanden zijn bevred-
dlgend verlopen.
De otcht start op 7 juli 1984
onder de Eifeltoren, van
waaruit men via secundaire
wegen richting Amsterdam
gaat. Vandaar voert de route
over Hamburg, Kopenhagen,
Stockholm en Turku in Fin
land naar Leningrad. Daarna
gaat het via Novgorod en Ka
linin naar Moskou, waar het
Rode Plein dan zwart zal
moeten zien van de Tractions.
De terugreis voert de deel
nemers over Smolensk, Minsk
en Brest in Rusland, War
schau in Polen en Karl Marx-
stadt in de DDR, om uitein-
denlijk via Verdun om 11
augustus Parijs weer te berei
ken. Het gemiddelde dagtra
ject zal ongeveer 350 kilometer
bedragen. De organisatie
zorgt voor onderdelenvoorzie-
ning, er wordt overnacht op
kampeerterreinen.
Geïnteresseerde bezitters
van een Traction Avant kun
nen zich melden bij bij Ci
troen Nederland (020-5701911)
of bij de organisatoren, Will
de Hek en Peter Wilders (023-
360418, na 18.00 uur).
van even weg geweest. Een
frisse neus gehaald in de schitte
rende herfstbossen. En hoewel de
weerkundigen ook voor de komen
de dagen rustig herfstweer voor
spellen gaat het grootste deel van
de navolgende tips niet over het
fraaie 'buitengebeuren'. Dat mag
U dus zelf opzoeken.
Ook binnenshuis kan men van de
natuur genieten. Dat kan dit week
einde in Aalsmeer, waar de in
drukwekkende Nationale Bloe-
menvaktentoonstelling wordt ge
houden. Zaterdag van 9 tot 22 uur
en zondag van 9 tot 18 uur kan
men Neerlands' trots bewonderen,
onder meer deze drie meter hoge
stekel-gigant.
DOOR HANS LUTZ
Tot en met zondag staat Scheve-
ningen culinair voor de bezoekers
klaar: dan vindt het vierde Interna
tionaal Culinair Festival plaats,
waarin niet minder dan achttien
restauranthouders en chef-koks
nieuw-gecreëerde gerechten of
specialiteiten en wijnen uit vele
soms exotische landen presente
ren. In het Europa Hotel windt dit
weekeinde de Culinaire Markt
plaats.
En nu we het toch over eten en
drinken hebben: in het Turfschip
in Breda wordt tot en met dit week
einde de Pasar Malam gehouden.
Overigens kan men daar niet al
leen verrukkelijke exotische hap
jes consumeren maar ook een ein
deloze variatie andere produkten
bekijken en kopen.
Zestig handelaren in oude boeken
en prenten nemen deel aan de Ne
derlandse Antiquarenbeurs op
vrijdag zaterdag en zondag res
pectievelijk van 13 tot 22,11 tot 20
en 11 tot 18 uur, in de Beyneshal
in Haarlem.
Vijftien poppenma(a)k(st)ers tonen
in de weekends van 5 en 6 en 12
en 13 november in het dierenpark
Amersfoort een keuze uit hun
werk en wel alle vier dagen van
10.30 tot 17.30 uur.
Wereld
tentoonstelling
Amsterdam herbergde in 1883 de
'Internationale, Koloniale en Uit
voerhandel Tentoonstelling', beter
bekend als de Wereldtentoonstel
ling. Dat feit wordt nu, een eeuw
later, herdacht met een tentoon
stelling in het Amsterdams Histo
risch Museum aan de Kaiverstraat.
De tentoonstelling duurt tot en met
8 januari en de openingsuren zijn
zondags van 13 tot 17 uur en dins
dags tot en met zaterdags van 10
tot 17 uur
Drie eeuwen ganzenbordspelen
zijn vertegenwoordigd op een ten
toonstelling tot en met 29 januari
1984 in museum Atlas van Stolk in
Rotterdam/Delfshaven (zondags
11 tot 17 uur, dinsdags tot en met
zaterdags 10 tot 17 uur).
Vierhonderd jaar geschiedenis en
vorstenhuis, afgebeeld op Goudse
pijpen, is het onderwerp van een
tentoonstelling tot en met 31 de
cember in het Ceramisch Museum
in Willemstad (woensdags tot en
met zaterdags 10 tot 12 en 13 tot
17 uur).
(ADVERTENTIE)
Met liefst 282 onderdelen minder, levert de
ITT Digivision jarenlang een betrouwbaar,
en beter nog, een constant zuiver beeld. De
ITT Digivision bestaat voor meer dan 60%
uit computerbouwstenen, waarin alle gege
vens voor optimale beeldscherpte, -kleur en
-vorm digitaal zijn vastgelegd. Niet alleen
bediening en programmering, maar ook
beeld - en klanksignalen worden digitaal
verwerkt. Elk antenne-signaal wordt in
honderdsten van seconden gecodeerd,
getest en daarna pas doorgegeven aan het
beeldscherm. Elke verandering door verou
dering wordt automatisch gecorrigeerd.
Teruglopende beeldkwaliteit is dus verleden
tijd. De digivision bewaakt uw beeld en dat
is de toekomst.
Leverbaar v.a.
december 1983.
Een wereldprimeur in de Nederlandse ITT radio- en TV-
speciaalzaken.
Voor verdere informatie: Revah Hesse B.V., Vaalserbergweg 317,
5628 CH Eindhoven, tel. 040- tel. 040-415525