Erik Fleskens: autorijden in zijn puurste vorm Een Austin Healey voor dagelijks gebruik N I E T J E S ORKS ROUTE ITT MSDIGIVISION :ertalent ;eheim' ëvv* ITT Digivision TV, jaar in jaar uit een fabriekszuiver beeld. Slipcursus loor auto )n caravan bestvorming nog niet bestreden Wegtransport kan liefst 40 miljoen besparen Opnieuw R5 Parisienne Monsterrit per 'Tractio A vant' het beeld dat telt VRIJDAG 4 NOVEMBER 1983 olte overleden OP WEG T4 PAGINA 4 Brute kracht Bladgoud Beest HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 Weer te rug. Bloemen Eten en drinken Pasar Malam Antiquaren Poppen Ganzebord Pijpen Prettig weekeinde Bob Scholte is in de nacht van ilotervaart-ziekenhuis in Am- fgelopen weekeinde nog optrad Amsterdam geboren. Al op, :t de legendarische Fien de la maf die periode stamt zijn bij- furore bij de Avro, waar hij op /erkte aan het programma 'De )lte als zanger zijn come-back, vooral ook in België mocht hij rheugen. Zijn bekendste num- ie' en 'Breng eens een zonnetje ;er Bob Scholte zal worden be- iaar boek Jan Terlouw Koese n klein half uur brengt Veronica, nd, een nieuwe jeugdserie uit, ige boek van Jan Terlouw. in een spionage-komplot te rechtgekomen te zijn. Een fraaie rol Wordt ver vuld door Henk van Ulsen die behalve boef ook lerares Frans is, een griezelig, pinnig wijf dat te maken heeft met het mysterie. Regisseur Stuur verkeerde aanvankelijk in de illusie dat niemand in de gaten zou hebben dat een man de le rares zou uitbeelden (en daar mee hoopte hij op een extra ontknoping), maar Van Ulsen is dermate herkenbaar dat niemand daarin zal trappen. 'Briefgeheim' is een vrij re delijk gemaakte serie, waar van tezijnertijd een bioscoop versie wordt gemaakt. Het is tevens het debuut van Veroni ca op het gebied van drama. Opvallend is de bijdrage van de groep Massada die heel lu gubere muziek op maat ge maakt heeft voor de serie. Van wat ik van de serie heb gezien (dat is twee afleveringen) kan ik bepaald niet zeggen dat de spanning uit de kieren kruipt. Ik vind sommige scenes nogal traag en het geluid is onverzorgd (op de muziek na). NOS: 17.53 Marktber. i.s.m. KNBTB. 17.55 Meded. 18.06 Echo magazine. (Met om: 18.35 Kruis punt interview). 19.02 Levensliet en leed. 19.30 Man en paard. 20.03 Country time. 21.02 Nine o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. EO: 0.02 EO's coun- try-uur. 01.02 Stuff tot nadenken. 02.02 Voor wie niet slapen kan. 04.02 Zingen in de nacht. 05.02 Sna renspel. EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Door Ton Roks Onder de Nederlandse auto liefhebbers is een behoorlijk aantal dat een klassieke auto bezit en tracht in goede staat le houden. Wat gebeurt er doorgaans met zo'n wagen? Hij wordt vooral veel gewas sen en gepoetst. Op zonnige dagen mag het automobiel van stal voor een ritje, meestal naar een concours waar al het moois bekeken wordt en met geestverwan ten over de auto gepraat wordt. Een van de weinigen die zijn klassieker gebruikt waarvoor het ding gemaakt is, is de Bredanaar Erik Fles kens. Al vijfjaar rijdt hij da gelijks in zijn 17 jaar oude Austin Healey, voor kenners DE na-oorlogse sportwagen. Fleskens rijdt nimmer in een voorzichtig sukkelgangetje, maar zoals het met een 'Big Healey' hoort: hard. Naar al le bestemmingen waar zijn werk -hij is advocaat en sta tenlid- hem brengt, dik 20.000 kilometer per jaar. En de wit/blauwe sportwagen, bouwjaar 1966, houdt zich taai: noemenswaardige pro blemen met mechaniek en carrosserie hebben zich in de laatste vier jaar niet voorge daan. Voor sommige lezers zal mr. E. Fleskens geen onbe kende zijn: in het verleden was hij meerdere malen in deze krant aan het woord als advocaat van de Dintelsasse I berger Geert Theunisse, be- kend van de Mi Amigo-af- I faire. Onder de kap van een E Healey 3000 MklII gaat een E zescilinder motor met een in- vier jaar loopt hij probleem loos", aldus Erik Fleskens. 'jt '*5" ?>'- -kS-a. t Erik Fleskens bij de Austin Healey die hij al vijfjaar dagelijks gebruikt. iïuM SS a Sc VsT houd van 2912 cc schuil. Het vermogen van 148 pk is ruim voldoende om de tweezitter met een hoog tempo naar een snelheid van rond de 195 ki lometer per uur te stuwen. Van de 3000's zijn er meer dan 40.000 gebouwd in de MG-fabriek in het Engelse Abingdon, waarvan het grootste deel een eigenaar vond in de Verenigde Staten. De Healey is een zeer Spar taanse wagen. De vering is stug, elk comfort ontbreekt, de bediening is zwaar maar onder de motorkap gaat veel brute kracht schuil. De En gelsen noemen hem niet voor niets „the beast". Een goed gerestaureerd exemplaar is te koop voor een bedrag tus sen de twintig- en dertigdui zend gulden. „Als kleine jongen droom de ik al van zo'n auto. Een Healey is voor mij nog steeds DE na-oorlogse sportwagen. Er stond er een bij een gara ge in Eindhoven in de etalage en als ik van de ULO kwam fietste ik speciaal een eindje om om te kijken. Toen ik een kans kreeg om een Healey te kunnen rijden, greep ik die onmiddellijk aan", vertelt Erik Fleskens. Die kans werd Fleskens geboden toen hij werd opge nomen in een juristen-maat schap in Tilburg. „Ik moest natuurlijk een auto hebben voor m'n werk. Er werd daar tegen mij gezegd 'Kies er maar een uit'. Mijn collega's reden in Saabs 900 en Peu- geots 505, wagens die al gauw 40.000 gulden kosten. Toen ben ik een Healey gaan ko pen, een in aanschaf véél goedkopere auto. Dat was in '78. In het eerste jaar moest ik vrij veel aan het ding la ten doen, maar de laatste Hij zet uiteen dat de Hea ley ook in andere opzichten voordeliger is dan de wagens van zijn collega's. „Ik ben wat meer geld kwijt aan re paraties en het benzinever bruik is 20 procent hoger. Maar als ik die kosten optel, kom ik altijd nog behoorlijk lager uit dan het bedrag dat anderen voor hun midden klasser moeten uitgeven aan afschrijving en rente. Dat loopt in de duizenden gul dens per jaar. En dan hebben we het nog niet eens over het onderhoud gehad. Bij mijn Healey heb ik niet met af schrijving te maken. Die wa gen blijft dezelfde waarde houden, zolang hij in goede staat is. En in goede staat houd ik hem natuurlijk. Als ik aan mijn auto had uitge geven wat mijn collega's aan afschrijving hebben moeten spenderen, was de Healey al met bladgoud belegd ge weest". Wat zijn collega's wel ge nieten in hun middenklas sers, tegen een hoge prijs weliswaar, is comfort. Daar aan ontbreekt het in de Big Healey. De bestuurder heeft weliswaar veel rijplezier (Fleskens: „Het is autorijden in zijn meest pure vorm"), maar moet tegen tocht, kou en water kunnen. Meerdere malen heeft Erik Fleskens in zijn achtertuin dossiers, die hij in de auto had laten lig gen, aan de waslijn te drogen moeten hangen. De Healey van Fleskens is afkomstig uit Florida en is voor hem gerestaureerd door Wim Westenberg uit Gilze. Dat karwei omvatte een complete motorrevisie. Het restaureren van een derge lijke auto is overigens be trekkelijk gemakkelijk. Zo als vrijwel alle klassieke of semi-klassieke auto's heeft een Healey een apart en zeer stevig chassis, waarop de carrosserie geschroefd zit. Het mechaniek is zeer stevig, het wordt niet erg zwaar be last en staat bekend als niet goedkoop. Het benzinever bruik is ongeveer 1 op 7. Fleskens: „Ik scheur er nogal mee". Een korte proefrit, waarbij het tempo wegens mistban ken niet hoger dan 75 mijl komt, wijst uit dat er nauwe lijks iets anders dan scheu ren mogelijk is met de Hea ley. De ideale houding achter het stuur (beide armen bijna gestrekt) is niet mogelijk. Het grote stuurwiel staat na genoeg verticaal en op gerin ge afstand van de borst van de bestuurder. De richting aanwijzer zit midden op de stuurkolom. Het schakelen vereist enige spierkracht, voor het bedienen van de koppeling moet een flinke slag gemaakt worden. Aan vering ontbreekt het vrijwel geheel. De gewilligheid van de zescilinder om met een diep gegrom hogere toeren tallen op te zoeken lijkt vrij wel eindeloos. In elke ver snelling volgt er op het geven van gas een flinke snuk en een adembenemende verho ging van het tempo. En na slechts enkele minuten rij den staat een ding meteen al vast: de benaming 'the beast' is volkomen terecht. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllmui VPRO: 7.00 Nws. 7.11 Radio nieuwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 en 3.30 Nws.) NOS: 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws. VPRO: 9.33 De blanke top der dui nen. Overheidsvoorlichting: 10.45 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 11.00 AVRO's denksport- programma. AVRO-VARA: 11.10 De Nederlandse schoolradio. NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homonos. 12.00 NOS-Werkbank. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen het nieuws. 13.00 Nws. 13.10 Meer over minder (13.30 Nws.) 14.20 Voor blinden en slechtzienden. 14.30 Nws. TELEAC: 14.33 Por Fa vor, cursus Spaans, les 2. VARA: 15.03 Radioweekblad. (15.05 Het vonnis. 15.15 In- en uitgezonden. 15.32 In gesprek. 16.05 Bericht uit het Koninkrijk. 16.32 De stem des volks, 17.05 Onder vuur. 15.30,16.30. 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag). 18.00 Nws. 18.10 VARA's reaktietelefoon. PP: 18.20 Uitz. van de GPV. Overh.voorl.: 18.30 Onder anderen. VARA: 18.40 Het circuit. (20.00 Nws.) FEDUCO: 21.40 Thema 2: Waarom andere geneeswijze (herh.). RVU: 22.10 De buren zeg gen.NOS: 22.30 Nws. 22.40 Oost- West. VARA: 23.00 Het zout in de pap. 23.55 Nws. Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De muzikale fruitmand. 10.03 Muziek motief. NCRV: 10.30 Popstation, (ea 11.45 Weerman Hans de Jong). VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparade. 15.03 Top 40. (16.30 Popjoum. 17.30 Concertagenda.) NOS: 18.04 De avondspits. VOO: 19.02 Bart en De Zwart. 22.02 Countdown Café. VOO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtendstem ming. (8.00 Nws.) 9.00 Veronica's meesterwerken (op compact-disc). 10.30 Muz. voor miljoenen, lichte klass. muz. 12.00 Strauss en Co. 13.00 Nws. 13.05 Veronica Klassiek. VPRO: 14.30 Muziek-op-vier. (14.30 Oktober Jazzmaand. 16.00 Willem de Ridder radiola improvisatie sa lon) NOS: 20.00 Europees Concert- prodium: Omr. Ork. met Groot Omr. Koor en solist: Werken van Bartok. 21.15 Joegoslavische volks muziek. 22.00 Prome NOS Ensem ble; Hedendaagse muziek. AM-zender Hilversum 1) NOS: 19.02 Nieuws voor buitenlan ders. 19.02 Bulletin in het Marok kaans-Arabisch. 19.10 Bulletin in het Berbers. 19.20 Bulletin in het Turks. 19.30 Bulletin in het Spaans. pEN HAAG - In Ypenburg en iiDeelen is de KNAC begon- len met een nieuwe anti-slip- larsus voor auto metcaravan. 1 De cursus, die behalve met fcparte caravans ook met spe- lale lesauto's wordt gegeven. Huurt een hele dag en kost 7225.-. De KNAC is juist op dit mo ment met deze aktie gestart, (mdat over niet al te lange meer Nederlanders dan loorheen met de caravan naar Ie wintersportgebieden ver- Irekken. IJs, sneeuw, ijzel of iquaplaning kan men dan ge makkelijk onderweg tegenko- lARIJS - Auto's die na 1979 (in gemaakt, kunnen, gevoeli- |er voor roestvorming zijn, jan wagens uit de daarvoor legende jaren. 1 Tot die opvallend conclusie |wam het Franse blad „Que jjoisir", een uitgave van de franse consumentenbond, na I® enquête onder de lezers. 1 Kj het onderzoek kwamen verschillende modellen |an de orde. Van de onder- aagde automobilisten had procent te klagen over [tttvorming aan kofferdek- 'l (leuren en motorkap. I Als gevoelige typen werden Alfasud, de Citroen 2-CV, ('Fiat 131, de Peugeot 504, de Tiault 4, 5 en 14, de Citroen en de Fuego genoemd. °e Fransen concludeerden Fi dat fabrikanten als Audi, jïW, Ford, Mazda, Mercedes, [Jitsubishi, Opel en Volvo er s beter in slagen om pre- (Wtitieve maatregelen tegen l'Tstvorming te nemen. BRUSSEL - Bij het wegtrans port wordt niet op een liter brandstof gekeken. Tot die conclusie is de olie maatschappij Mobil gekomen, nadat een analyse was ge maakt van een groot aantal dieselmotoren in vrachtwa gens. De afgelopen jaren heeft Mobil de vrachtwagens van de klanten uitvoerig getest en uit die onderzoeken bleek dat ruim één op de vijf geanaly seerde vrachtwagens, een af wijking van de compressie te zien gaven. Uit de testgegevens van Mobil Diesel Diagnose Service van de laatste 10 jaar bleek verder dat 20 procent van de onderzochte motoren te wei nig of te veel vermogen lever den. Bij vrachtwagens, die voor zien zijn van inspuitmotoren, bleek ook het e.e.a. fout te zit ten. Zeker 10 procent van deze wagens hadden een verkeerd inspuitmoment van de brand stof. Mobil rekende daarom eens uit hoeveel brandstof het wegtransport in de Benelux jaarlijks teveel verbruikt. De totale consumptie van het vrachtverkeer in de Benelux bedroeg in 1982 2,5 miljard li ter. Door de afwijking in de compressie (meerverbruik 2 procent) zou 11 miljoen liter dieselolie per jaar teveel ver bruikt zijn; het te hoge of te lage vermogen (meer verbruik 5 procent) leidt tot 25 miljoen liter teveel getankte brand stof, terwijl een verkeerd in spuitmoment (meerverbruik 2 procent) ook nogeens 5 mil joen liter diesel over de balk gooit. Aan de hand van de testen en analyses van Mobil, kan uitgerekend worden dat het wegtransport alleen al in 1982 41 miljoen liter brandstof te veel in de tanks heeft gehad. In geld komt dat neer op een bedrag van zeker 40 miljoen gulden per jaar. AMSTERDAM Renault komt opnieuw met een R5 Pa risienne uit. De wagen onderscheidt zich van de normale R5 door een aantal bijzondere accessoires (o.a. uitklapbaar zonnedak van getint glas, sportvelgen, spoilers en wisser/sproeier op de achterruit) en een zwaar dere 956cc motor die voor be tere prestaties zorgt. De prijs van de R5 Parisienne II, die slechts in beperkte serie ge maakt wordt, is 13.995.-. Will de Hek en Peter Wilders bij de Traction waarin zij straks de monsterrit met goed gevolg hopen af te leggen. foto citroen Nederland IN 1984 is het 50 jaar geleden dat de legendarische Citroen Traction Avant op de markt kwam. Om dat te vieren orga niseren twee leden van 'Trac tion Avant Nederland', met 1400 leden één van de grootste merkenclubs, een rit Moskou- Parijs. Zij volgen daarmee het spoor van de Fransman Lecot, die in 1934 naar Moskou reed met een Traction om de kwa liteiten van de auto te bewij zen. Lecot was ook de man die een jaar lang opo en neer pen delde tussen Parijs en Mar seille om de kwaliteiten van de auto te bewijzen. Op die manier legde hij 400.000 kilo meter af zonder noemens waardige problemen. De 7500kilometer lange monsterrit wordt verreden per Traction Avant tussen 17 juli en 11 augustus 1984. Tot nu toe hebbenzich reeds 70 Nederlandse deelnemers ge meld. De onderhandelingen met de ambassades van de Oostbloklanden zijn bevred- dlgend verlopen. De otcht start op 7 juli 1984 onder de Eifeltoren, van waaruit men via secundaire wegen richting Amsterdam gaat. Vandaar voert de route over Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Turku in Fin land naar Leningrad. Daarna gaat het via Novgorod en Ka linin naar Moskou, waar het Rode Plein dan zwart zal moeten zien van de Tractions. De terugreis voert de deel nemers over Smolensk, Minsk en Brest in Rusland, War schau in Polen en Karl Marx- stadt in de DDR, om uitein- denlijk via Verdun om 11 augustus Parijs weer te berei ken. Het gemiddelde dagtra ject zal ongeveer 350 kilometer bedragen. De organisatie zorgt voor onderdelenvoorzie- ning, er wordt overnacht op kampeerterreinen. Geïnteresseerde bezitters van een Traction Avant kun nen zich melden bij bij Ci troen Nederland (020-5701911) of bij de organisatoren, Will de Hek en Peter Wilders (023- 360418, na 18.00 uur). van even weg geweest. Een frisse neus gehaald in de schitte rende herfstbossen. En hoewel de weerkundigen ook voor de komen de dagen rustig herfstweer voor spellen gaat het grootste deel van de navolgende tips niet over het fraaie 'buitengebeuren'. Dat mag U dus zelf opzoeken. Ook binnenshuis kan men van de natuur genieten. Dat kan dit week einde in Aalsmeer, waar de in drukwekkende Nationale Bloe- menvaktentoonstelling wordt ge houden. Zaterdag van 9 tot 22 uur en zondag van 9 tot 18 uur kan men Neerlands' trots bewonderen, onder meer deze drie meter hoge stekel-gigant. DOOR HANS LUTZ Tot en met zondag staat Scheve- ningen culinair voor de bezoekers klaar: dan vindt het vierde Interna tionaal Culinair Festival plaats, waarin niet minder dan achttien restauranthouders en chef-koks nieuw-gecreëerde gerechten of specialiteiten en wijnen uit vele soms exotische landen presente ren. In het Europa Hotel windt dit weekeinde de Culinaire Markt plaats. En nu we het toch over eten en drinken hebben: in het Turfschip in Breda wordt tot en met dit week einde de Pasar Malam gehouden. Overigens kan men daar niet al leen verrukkelijke exotische hap jes consumeren maar ook een ein deloze variatie andere produkten bekijken en kopen. Zestig handelaren in oude boeken en prenten nemen deel aan de Ne derlandse Antiquarenbeurs op vrijdag zaterdag en zondag res pectievelijk van 13 tot 22,11 tot 20 en 11 tot 18 uur, in de Beyneshal in Haarlem. Vijftien poppenma(a)k(st)ers tonen in de weekends van 5 en 6 en 12 en 13 november in het dierenpark Amersfoort een keuze uit hun werk en wel alle vier dagen van 10.30 tot 17.30 uur. Wereld tentoonstelling Amsterdam herbergde in 1883 de 'Internationale, Koloniale en Uit voerhandel Tentoonstelling', beter bekend als de Wereldtentoonstel ling. Dat feit wordt nu, een eeuw later, herdacht met een tentoon stelling in het Amsterdams Histo risch Museum aan de Kaiverstraat. De tentoonstelling duurt tot en met 8 januari en de openingsuren zijn zondags van 13 tot 17 uur en dins dags tot en met zaterdags van 10 tot 17 uur Drie eeuwen ganzenbordspelen zijn vertegenwoordigd op een ten toonstelling tot en met 29 januari 1984 in museum Atlas van Stolk in Rotterdam/Delfshaven (zondags 11 tot 17 uur, dinsdags tot en met zaterdags 10 tot 17 uur). Vierhonderd jaar geschiedenis en vorstenhuis, afgebeeld op Goudse pijpen, is het onderwerp van een tentoonstelling tot en met 31 de cember in het Ceramisch Museum in Willemstad (woensdags tot en met zaterdags 10 tot 12 en 13 tot 17 uur). (ADVERTENTIE) Met liefst 282 onderdelen minder, levert de ITT Digivision jarenlang een betrouwbaar, en beter nog, een constant zuiver beeld. De ITT Digivision bestaat voor meer dan 60% uit computerbouwstenen, waarin alle gege vens voor optimale beeldscherpte, -kleur en -vorm digitaal zijn vastgelegd. Niet alleen bediening en programmering, maar ook beeld - en klanksignalen worden digitaal verwerkt. Elk antenne-signaal wordt in honderdsten van seconden gecodeerd, getest en daarna pas doorgegeven aan het beeldscherm. Elke verandering door verou dering wordt automatisch gecorrigeerd. Teruglopende beeldkwaliteit is dus verleden tijd. De digivision bewaakt uw beeld en dat is de toekomst. Leverbaar v.a. december 1983. Een wereldprimeur in de Nederlandse ITT radio- en TV- speciaalzaken. Voor verdere informatie: Revah Hesse B.V., Vaalserbergweg 317, 5628 CH Eindhoven, tel. 040- tel. 040-415525

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17