Ieder mens heeft de macht over zichzelf99 Schilderen in trance DE DOL Kreuner De schakel tussen huwelijk en baarstoel heet kind Dicht bundels Clarence swingend' dan Sprin- 11 Boek van Pieter van Dijk en Nenette van Dinteren over bewust denken HET HELDERE ZIEN VAN MEYLING DINSDAG 1 NOVEMBER 1983 EXTRA DINSDAG 1 NOVEMBEÏ Lucky Luke: Finge Lppie Happie En De Mgir] Door Henk Egbers „Opeens ontdek je tot je schrik, dat je als de meeste huisartsen bezig bent met het be strijden van de gevolgen - symtoombestrij- ding - dat je mensen vaak wel van bepaalde lichamelijke of psychische pijnen kunt af helpen, maar ze onvoldoende leert om be wust om te gaan met de oorzaken van hun kwalen. Daarom hebben Nenette en ik het boek geschreven". Dat vertelt Pieter Wouter van Dijk (53), als we met hem en Nenette van Dinte- ren (37) praten over 'Bewust Denken - Leven in harmonie -' (uitg. De Ster - 26,50). Aan de Oudendijk 144 in Dordrecht staat een qardig bouwwerk, waarin Piet, zoon Kees, Hans Dirven uit Roosendaal en Nenette een praktijk hebben als zogehe ten para-normale genezers. Daarbij worden behalve helderziendheid en magne tiseren ook gesprekstherapie en cursussen in filosofie ge hanteerd. Piet vindt zelf, dat mensen zeer kritisch dienen te staan tegenover alterna tieve geneeskunst. Dordrecht. „Om de mensen, met behulp van magnetise ren, leren zichzelf te hel pen", zegt ze. Scheppend Energie „In ons boek wordt door ook op gewezen. Helder ziendheid bijvoorbeeld is een momentopname. Het vreet energie. Dat kun je geen zestig keer per dag, zo als bijvoorbeeld gebeurt in afgehuurde motel zaaltjes....". Hij vertelt dat zijn kracht tot helderziend heid sterk gebonden is aan bepaalde cyclussen in het jaar. Aura's ziet hij soms, maar is huiverig om er diag noses uit te trekken. Nenet te kent geen cycli en ziet geen aura's, maar werkt als Piet vanuit helderziendheid en magnetische uitstraling krachten. „Het was een angstig en moeizaam proces deze krachten in jezelf te ontdek ken en ermee om te leren gaan", aldus Van Dijk, die van huis uit en tot zijn 35e levensjaar tekenaar/con structeur was; afkomstig uit het Brabantse Rijswijk. „De voornaamste voorwaarde om dan psycho-therapeut te worden is: Van mensen hou den Hij studeerde op de grote voorgangers in de hu manistische psychologie en filosofie. In de literatuurlijst van het boek kom je namen tegen als Bhagavad Gita, Saswitha, R. Steiner e.a., zonder dat hij zich met een van hen identificeert. Ook Nanette, die zich als kind al bewust was van bij zondere ervaringen, is eerst op latere leeftijd gekomen tot acceptatie van haar ver mogen. Ze had inmiddels ge studeerd aan de koninklijke academie (schilderkunst) te Den Haag en kwam vier jaar geleden vanuit het Zuidhollandse Rijswijk naar Piet van Dijk wil niet spreken van 'bijzondere ga ven'. Want, „het wordt je niet gegeven. Alles in je le ven is eigen verdiensten. Je hebt een vrije wil, waarmee je scheppend bezig kunt zijn; positief en negatief". Hun werk vat hij samen met 'voelen, zien en luisteren'. Hij is er zich van bewust dat ze niemand iets kunnen aanpraten. Wat ze proberen is de cliënten leren eigen krachten te ontdekken. Mensen met allerlei physie- ke- en psychische klachten komen er over de vloer. Slechts bij hogere uitzonde ring stellen ze hun krachten in dienst van andere- dan gezondheidsproblemen. „We worden door verschillende artsen geaccepteerd en inge schakeld. Door anderen ver afschuwd. Ik kan mij het wantrouwen voorstellen. Op de eerste plaats is het werk, dat wij doen nogal ongrijp baar en op de tweede plaats wordt er niet altijd goed mee omgegaan". Proef Beiden legden hun proef af voor de commissie voor helderziendheid en magne tisme van de organisatie van para-normale genezers (NFPN), die ook het consult tarief van 18,75 vaststelde. Geld - of beter het gebrek aan eraan - mag nooit een oorzaak zijn dat een behan deling geen doorgang zou kunen vinden, vinden zij. Samen schreven zij het boek om de mensen bewust te maken van hun gevoel om er iets mee te kunnen doen in relatie met de gezondheid. „Mensen vereenzelvigen zich met hun gevoel. Ze heb ben geen verdriet; ze zijn het verdriet en daardoor ont staan er lichamelijke klach ten. Je trekt het zelf aan. Er felijkheid bestaat ook niet, want je doet het jezelf alle maal aan" menen zij. „Ons boek is steeds gebaseerd op eigen ervaringen"... Nanette van Dinteren en Piet van Dijk op hun kantoor: Van mensen houden, Eerlijk „Bewust denken" is mede ontstaan uit de cursus filo sofie, die Piet iedere week in zijn praktijk in Dordrecht geeft, maar ook wel elders op aanvraag. Het wil tevens een leerboek zijn. Daarom zijn er vragen en oefeningen in opgenomen. Thema's die aan de orde komen zijn on der meer; waarnemen, ver- schilsbewustwording, oor zaak en gevolg, emoties, het kleine en grote Zelf, gezond heid en ziekte, vrije wil, karna/reïncarnatie, tijd en ruimte, paranormaliteit et cetera. De intenties van het boek zijn eerlijk. Sensatie wordt vermeden. Misschien is daarom de taal wat droog en tractaatachtig. Die stroeve toon komt de helderheid niet ten goede. Ook krijg ik het gevoel dat de auteurs regel matig met zichzelf in de clinch liggen. Nogal wat uit spraken vind ik haaks staan op hun kosmische eenheids ervaring; ze hebben te ma ken met een gespleten Aris totelisch/christelijk wereld beeld. Dat vind ik jammer, juist omdat ze ook veel goe de dingen te zeggen hebben; waarschijnlijk nog betere dingen doen in hun praktijk. In de tekst klinkt vaak de toon door van een burgerlijk harmoniemodel, dat niet de wijdsheid heeft van een kos mische belevenis. Belangrijk lijkt me bij voorbeeld wat zij schrijven over de wet van karma, over het verschijnsel, dat de meeste mensen in tegenstel ling daarmee geleerd heb ben om alle oorzaken en ge volgen in hun leven buiten zichzelf te plaatsen. Ze vin den dan dat het „de ande ren" zijn, die het leed in hun leven veroorzaken! Kunnen ze het niet aan anderen, om standigheden of onmacht toeschrijven, dan hebben ze altijd nog God achter de hand, constateren de auteurs. Ook wordt gewezen op het feit, dat mensen hun eigen afhankelijkheid ver oorzaken; omdat ze menen zich telkens te moeten aan passen aan waarden die an deren toekennen. Het gedrag richt zich daarnaar. „Een juistere handeling is een handeling waarbij de we reld in ons en buiten ons volledig met elkaar in even wicht is", zo heet het. De el lende/ziekte wordt veroor zaakt door disharmonie tus sen beiden. En wat dan? Als ik dan lees dat je „je zieleleven moet leren vrij maken van emoties en be geerten" voel ik me wat on gemakkelijk. Niet meer als me duidelijk wordt ge maakt, dat je kunt leren om die gevoelens te hanteren. Het kosmisch-bewustzijn wordt geplaatst tegenover het aards-bewustzijn; ons denken en handelen in bet, tijdelijke tegenover die in^de tijdloze ruimte. Wegen wijzen Bij het uitwerken van de ze gedachte klinken in mij ouderwetse preken door, die hier en hiernamaals tegen elkaar uitspeelden. Maar te gelijk wordt ook gezegd „De westerse mens moet door de dualistische manier van denken heen, voordat hij zijn Wezen in een bewust denken in analogieën vorm kan geven". Ik vraag me af - FOTO DÉ STEM/J0HAN VAN GURP wie dat snapt? Wat iedereen wel moet begrijpen uit dit boek is dat we onszelf meestal vastdraaien in de ellende en dat je tevens in jezelf de krachten bezit om daarboven uit te groeien. Beide therapeuten willen daarbij wegen wijzen, des noods een wandelstok aan geven, maar je moet ze zelf bewandelen. Op weg om dat bewustzijn omtrent jezelf te ontwikkelen; dat je laat vi breren in de kosmos en zo nieuwe kracht of macht (want. dat speel^ een grote nel tn'JieftlW&) ipver-jêraK T te' oMIJJ „Uv? hlleW vensloop is bepalend voor uw ziek worden. Tracht de positieve kracht van het ziek-zijn in te zien. Laat u zich er niet door beheersen. Ieder mens heeft de macht over zichzelf". Dat is de boodschap van Piet en Na nette. En de resultaten? Een huis vol bloemen, planten en kunstvoorwerpen van dank bare mensen uit een drukke praktijk. Ze vonden er zich zelf en daarmee hun gezond heid terug. Henk Egbers In 1522 werd in Hamburg dokter Wertt levend ver brand, omdat hij als vrouw verkleed een bevalling had bijgewoond. In die tijd kwam er alleen een vroed vrouw aan te pas. Maar in de vorige eeuw was de preuts heid nog zo groot dat de arts, die weliswaar assistentie mocht verlenen, toch nog als een blinde onder het laken zijn werk moest doen. Deze en andere anecdotes bracht MARIA VAN LAMOEN bij een in het boek ROND HET KRAAMBED VAN TOEN (uitg. Servire - f 19.90). Anecdotes. De schrijfster heeft nogal wat feiten en feitjes, die speelden rond het geboren-worden op deze we reld, bijeengebracht. Hoewel dat vaak erg interessant en heel merkwaardig is, mis ik vaak wat achtergrondinfor matie over de wortels van het onstaan ervan. Met deze restrictie blijft het een le zenswaardige verzameling wel en wee. „Meisjes bidden om een man", zo luidt het eerste hoofdstuk - het omgekeerde schijnt niet voor te komen -. „Naar Sinte Anneke gaat men om een manneke", is een gezegde dat in Molenschot geboren moet zijn. Maar een kapel voor deze heilige vind je dan in Sint Anna Ter Mui den aan het Zwin. Het vierde concilie van Carthago in 389 bepaalde naar aanleiding van het Sara en Tobias-ver- haal uit de bijbel, dat er de eerste nacht van het huwe lijk niet gevreeën mocht worden; in de Middeleeuwen werden daarvan zelfs drie dagen gemaakt. Maria van Lamoen heeft gespeurd in oude boeken en in de kunstgeschiedenis om te sprokkelen naar geboorte- nieuws. Je komt in haar boek nu bijvoorbeeld een huwe- lijksstoel en een baarstoel te gen; van het een komt het ander. De huwelijksstoel heeft twee leuningen: een Verloskundige baarstoel voor en een achter. Het was de bedoeling dat je samen de eerste nacht daarop door bracht. Op een baarstoel - (illustratie uit het boek) mocht de vrouw alleen, maar de geschiedenis spreekt toch ook van kraamheren. Maar deze heer was een soort trot se haan. Er zijn trouwens ook volken die bij moeizame baringen korte metten maakten. Door middel van spugen, slaan, schoppen, la ten schrikken of uitroken werd de baby tot meer snel heid gemaand. En dan de kindjes maar uit de kool laten komen! Het is niet duidelijk om welke kool het ging, zo lees je. Het meest kwamen de rode- en de boe renkool in aanmerking. De ooievaar is al vanaf de Ger manen het symbool van de voortplanting, maar een brenger van kindertjes werd hij pas in de 18e eeuw. Hoe dan ook, op een schilderij van Jan Steen is al een zwangerschapstest - het zo geheten „piskijken" - afge beeld. En als de vrouw bij het orgasme de adem niet had ingehouden, mocht je aannemen dat er nieuw le ven op komst waS. Was het allemaal goed ge lukt - en dat was vroeger vaak niet het geval - dan viel er heel wat te vieren met fa milie en buurt. De Hansje in-de-kelder-bokaal was een van de sprekendste kraam- gebruiken vóór de bevallen. Wanneer de drinkschaal met wijn werd gevuld kwam „Hansje" te voorschijn door een klepje van de halfronde bol. Men bracht dan een toost uit op de nog onzichtbare toekomstige bewoner van deze aarde. Eenmaal aange komen werden kandeel, kraamanijs en engeltjesli keur gedronken. Zo vertelt dit boekje hon derden dingen rond dit the ma: tot de dood toe. De ge storven kraamvrouw, het kind dat het niet lang maak te, zoals Vondel moest dich ten: „Constantijntje, 't salig kijntje,/Cherubijntje, van om hoogh...". Maria van La moen doceert onder meer de geschiedenis van de verple ging aan de school voor ver pleegkundigen in Voorburg. Geen wonder dat ze er veel van weet. Een boek vol weetjes. WILLEM BIJSTER. BOSCH: ALARMFASE EEN (uitg. Bert Bakker - f 19.50)een dichter met veel gevoel voor klinkers. Daardoor zijn zijn woor denspelletjes vaak heel melodieus. Zijn beeldtaal is hallucinerend. In een van de gedichten komt een figuur voor uit het werk van Kurt Schwitters; niet voor niets en kenmerkend voor Bijsterbosch. „Woor den wekken elkaar/ en ik wil weten wat dan van/ daar ik jou vrag: wat nu'" C.W. SCRAA: KLEIN LIED (uitg. Arcanum - f 18.00): gedichten van kin deren. Schraa, een onder wijzer die creatief met zijn schoolkinderen omgaat, stelde een sympathieke bundel samen met kinder rijm. Hij verzamelde tij dens zijn praktijkjaren in de Noordbeemster, Zaan dijk en Oud-Leusden. Hij schrijft korte toelichtin gen, waarin verteld wordt hoe verwonderd de kinde ren waren dat ze zo moch ten „leren" en hoeveel on begrip er was over zijn „methode" bij schoolin spectie en ouders. „De klad/ Ligt op de mat./ Hij vindt 't niet fijn/ Waar om?/ Hij weet 't niet/ Hij is maar klein". BERT BEVERS: DE NA DERING (uitg. Wel, Bar? gen op Zoom)poëzie van?- uit het verscheurde hart) Vaak treffend en krachtig uitgedrukt, soms minder fraai („af'en toe kreupelt ons besef"). Deze Berge- naar is een romanticus. „Waar zijn de dagen/ dat de eenzaamheid/ alom was?/ Waar zijn de vra gen?". WILLEM M. ROGGE MAN: HET ZWART VAN GOYA (uitg. Manteau - f 14.90): deze adjunct-di recteur van het Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond in Amster dam is een goede beheer der van de taal. Zijn cultu rele gerichtheid is daarbij duidelijk conform de titel van deze bundel. Poëzie meer uit de geest dan het hart; meer rationeel dan emotioneel. Maar vaak erg mooi. „De stilte van je woorden/ De klanken van io iPTittWon tiaar rcr'iiS'ïJÏ'''VioV* loof mij. Op mijn woord". LEO HERBERGHS: GE DICHT (uitg. Corrie Zee-, len - f 12.90): de natuur, de elementen, blijven een niet uitputtende inspiratiebron. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Ook het zicht van deze dichter daarop voegt weinig toe. maar af en toe verrast hij toch. „Ik neem deel/ aan het ene/ heel even/ op mijn weg/ verschenen,/ leegte waar wind is liggen/ ge bleven". Door Henk Egbers Wim Gmelig Meyling is een bekend paragnost geweest, die in 1975 is overleden. HERMAN LABRUYERE ontving van hem op zijn sterfbed een manuscript, dat hij nu persoonlijk verwerkt heeft tot het boek HELDER ZIEN (uitg. Ankh-Hermes, 39,50). Dit boek is bedoeld als een vervolg op 'De aura, uitstraling van mens, dier, plant en steen', dat Meyling indertijd met behulp van Wim Gijsen schreef. In 'Helder zien' doet Mey ling vooral verslag van zijn ervaringen en zijn mentale instelling daarbij. Het geeft weinig informatie over de processen, die ten grondslag liggen aan verschillende ver schijnselen. Daarvoor moet je andere literatuur raadple gen. Wim Meyling vertelt hoe hij 50 jaar geleden met zijn broer Jaap in een donkere kelder proefondervindelijk de aura rond hun handen ontdekten ende energie die daarmee wordt opgeroe pen. „Duivelse krachten. Daarbij wordt dan opge merkt: „Satan schep je zélf, als een deel van jezelf, als een negatieve gedachte." Maar óók harmonieuze krachten komen er vrij Het hoofdstuk 'Schilderen in trance' vermeldt: „Naar schatting hebben de gebroe ders Meyling zo'n 7.500 schil deringen van andere werel den 'doorgekregen' - surrea lisme, realisme, impressio nisme, naturalisme en Ja pans en Chinees stileerwerk, om nog maar niet te spreken van de aquarellen, olieverf schilderijen, tekeningen, houtsnijwerk, Indisch me- taalzaagwerk en het zoge naamde parafinewerk. En dat alles zonder een artis tiek begaafde achtergrond. Het boek drukt een groot aantal gekleurde reproduc ties af, die dan weliswaar niet getuigen van grote ar- Een van de schilderingen door Meyling (illustratie uit boek) tistieke producten, maar feiten ver'teld.>De béeldingen vaak op zijn minst zeer inte- hebben- veelal" een symboli sche' betekenis met betrek king tot het géboren worden in ruihite en tijd. Veel aandacht is'er voor de v»»-»- j *-■- t ressant zijn. Meyling vond ze zelf vaak niet eens mooi. Wel ervaarde hij mediamiek be zig te zijn. Daarover worden samenhang 'tüssen meditatié'' en de zogeheten 'uittreding'. Hij zegt: „Door meditatie' kunnen we ons ontdoen van de karmische formaties - die het trillingsgetal van het in dividu bepalen - en zullen we in staat zijn de situatie in de astrale gebieden min of meer zelf in handen te hou- den." Ik citeer hier bewust, omdat ik weet dat deze taal voor sommigen abacadabra is en voor anderen zeer ver trouwd. Het is de sfeer van het boek. Ook het thema van de reïncarnatie wordt bekeken. Hij bedoelt dat letterlijk of beter gezegd: niet in thera peutische zin. Reïncarnatie als een voortdurend geboor teproces van het bewustzijn. De opmerking in dit deel „Het is bijvoorbeeld bepaald niet zo dat we zelf onze ouders bewust kiezen" is in tegenspraak met andere uit spraken. Ook bij dit zogehe ten indalen van het ego zijn tekeningen ontstaan. De ge gevens doen denken aan de gedachtenwereld van Jung. Het is Meylings werkelijk heid. „Er zullen mensen zijn die erom lachen of anderen zullen denken dat het alle maal fantasie is of grote on zin. Voor mij is het echter een werkelijkheid, reëler dan- enige ervaring uit mijn leven hier op aarde", aldus de pa ragnost. Het boek bevat veel inte ressante gegevens, die je als je dat wenst ter discussie, kunt stéllen. Het is zeki geen boek dat als eerste in troductie in deze werkelijk heid kan functioneren; daar voor is het te fragmentarisch en te onvolledig. BRUCE SPRINGSTEEN'S E Street Band begint zo lang zamerhand de creatieve ba sis te worden voor interes sante solo-projecten van de diverse leden. Nadat Miami Steve van Zandt als 'Little Steven and the disciples of Soul' zowel op de plaat als op de podium al een succes bleek te zijn, is er nu een plaat uit van Clarence Cle- mons, de saxofonist van de Springsteen's begeleidings band. En eigenlijk klopt dat woord begeleider niet zo. Het geluid op Springsteen's platen staat of valt met de aanwezigheid van de saxo foon van Clemons. 'Nebras- ka was door de afwezigheid ervan eigenlijk maar een matige elpee, die het meer van de naam Springsteen dan van zijn kwaliteit moest hebben. Hoe goed Clemons is blijkt op deze eerste solo-elpee met de titel 'Rescue'. Samen met zanger John 'J.T.' Bowen en een groep begeleiders onder de naam The Red Bank Roe- IN EEN wereld, waarin tweederangs filmacteurs het tot president van Amerika kunnen brengen is het niet eens zo verwonderlijk, dat er platen gemaakt worden door mensen, die niet eens zingen kunnen. En zoals zo'n acteur er in slaagt de meeste kiezers achter zich te krijgen zo kunnen de niet-zangers er in slagen toch veel platen te n| verkopen. De Dolly Dots vormen van dat laatste een levend bewijs. Slimme ver- R pakking en presentatie doen z het voorkomen alsof deze zes meisjes echt kunnen zin- t gen en zelfs iets op hun pla- r ten te bieden hebben, maar c WALTER GROOTAERS en zijn Kreuners traden een jaar of vier geleden in de voetsporen van Johan Ver minnen en Raymond van het Groenewoud om zo furo re te maken met Vlaamstali- ge popmuziek. Met 'Natuurlijk zijn er geen Alpen in de Pyreneeën' is de groep aan de derde el pee toe. Een moment dus, waarop je verdiensten van de Kreuners op een rijtje kan zetten. Dan blijkt dat de Kreuners op een elpee niet zo geweldig uit de verf ko men. De vorige elpee 'Er sterft een beer in de Taiga' was weliswaar een sterke elpee, maar de kracht zat 'm vooral in de openheid over het thema echtscheiding en MAO eg eezwAAtt iï«u mijm KAuee Mer K palxohg re eeten Xépgtu* uike.IKWAABpeee Y'-fiierK: - bat a «wn ««tone- aeootme osSISSLAAM pg eoavezneae v ie\ete 0Npe««TEUWr. czffr vesMzw«r AÏIdN ICAN-6 zeeg! ik word c*sr- cguiee- Boat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 22