Waarom is de ambtenaar zo woedend? GELIJKE MONNIKKEN, GELIJKE KAPPEN? Acties naar een climax Portugal wint van Polen Beloning: Gehuwde werknemer, 35 jaar, 2 kinderen Wereldtitel turnen voor Bilosertsjev Mölby -ZATERDAG 29 OKTOBER 1983 EXTRA Drie koks Feestneuzen Amateurbokser Opsomming Monnikken L/E ACTIES van de ambtenaren en trend volgers bereiken een climax. Komende woensdag praten ze met minister Rietkerk over het kabinetsplan om hun bruto-sala- rissen met 3,5 pro cent te verlagen. In die vergadering krij gen de bondsbe- stuurders te horen of het kabinet onwrik baar vasthoudt aan de eenzijdige maat regel, die de ambte naren het gevoel geeft dat ze onrecht vaardig behandeld worden, in vergelij king met de werkne mers in het bedrijfs leven die deze keer niet gekort worden. Maar is het gevoel van 'achterstelling' wel terecht? Een ver gelijking tussen de ambtenarensalaris sen en de werkne mersionen. Ambtenaar heeft een voorsprong V oetbalstadion Hangijzer Leegloop OVERHEID Schaal 18. schrijver A Schaal 71. Commies BEDRIJFSLEVEN Schaal 148, administrateur Conclusie DE STEM „de 4 'T47 Door John van Oppen Zegt de ene ambtenaar tegen de andere: heb je al uit het raam gekeken vandaag? „Nee," is het antwoord, „ik wacht ermee tot vanmid dag, anders heb ik dan niks meer te doen." Een wrang grapje dat licht werpt op de mening die in Ne derland wortel heeft gescho ten als het gaat om 'de' ambte naar. Een mening die geba seerd is op de veronderstelling dat het bedrijfsleven de enige bron van onze welvaart is. Ambtenaren en trendvolgers, zo heet het dan, zijn tweede rangs werkers, die smullen uit de door de marktsector gevul de staatsruif - maar allez, ze doen er af en toe tenminste nog 'iets' voor. Dat laatste dan in tegenstelling tot de uitke ringstrekkers, die zonder eni ge tegenprestatie hun graantjes meepikken. Door hun ongenuanceerd heid grenzen zulke versimpe lingen aan het boosaardige. Ze doen geen recht aan de inzet en/of persoonlijke geschiede nis van mensen. Bovendien gaan ze voorbij aan de onlogi sche principes waarop de Westerse economie functio neert. Want in onze economie worden gelijke vormen van arbeid die wel degelijk gelijk zijn, niet als zodanig erkend. Een voorbeeld: alle econo men zijn het erover eens dat een kok die in een winstge vend restaurant werkt „een kurk is waar onze economie op drijft." De kok die daarente gen in het bejaardenhuis exact hetzelfde menu op tafel brengt, jaagt (omdat hij trend volger is) de belastingen om hoog. En de huisvrouw die de zelfde maaltijd thuis opdient voor haar gezin, valt zelfs he lemaal buiten de Westerse op vatting over arbeid. Een ander voorbeeld van de irrationele trekjes in ons eco nomisch stelsel: wie in het particuliere bedrijfsleven op winstgevende wijze feestneu zen, toeters of luchtballonen produceert, verhoogt de wel vaart. Alleen als er sprake is van winst worden zaken als onderwijs, bejaarden- en ge zondheidszorg betaalbaar. De verplegers en leerkrachten 'mogen die feestneus-fabri kant dus wel dankbaar zijn, want zonder zijn winst konden hun ambtelijke salarissen niet bekostigd worden. Toch kan moeilijk volge houden worden dat een ballo nenfabrikant zinvoller werk verricht dan een ziekenver zorger, dat een makelaar nut tiger werk verricht dan een ambtenaar op het kadaster, dat een particuliere bewa kingsdienst 'noodzakelijker' is dan een politiekorps, dat een bus-chauffeur minder inspan ning verricht dan een vracht wagenchauffeur, dat een ty piste bij de gemeente niet het zelfde doet als de typiste in een assurantiekantoor. De werknemers in de collec tieve sector vinden dan ook dat ze recht hebben op gelijke behandeling met het bedrijfs leven. Momenteel bekruipt hen echter het gevoel dat aan dit recht getornd wordt, zeker als het kabinet bij zijn plan nen blijft om hun brutosala rissen per 1 januari met 3,5 procent te verlagen. Welis waar worden de uitkeringen in dezelfde mate verlaagd, maar omdat de lonen in het bedrijfsleven ongemoeid blij ven, hebben de ambtenaren toch het gevoel dat ze eenzij dig moeten opdraaien voor de geldtekorten bij de overheid: „Alsof de ziekenverpleger en de AOW-er verantwoordelijk mogen worden gesteld voor die geldtekorten, en de balon- nenfabrikant niet." Jaap van der Scheur, 56 jaar, was in het verleden ge vreesd als halfzwaargewicht- amateurbokser. Nu is hij spreekbuis van de overheids functionarissen, want hij is voorzitter van de omvangrijk ste vakbond in ons land: de ambtenarencentrale Abva Kabo, die 248.000 leden telt en de grootste bij de FNV aange sloten werknemersorganisatie is. Van der Scheur vindt het „nogal wiedes" dat de ambte naren een spijkerhard front vormen tegen de kortings plannen. „De overheid heeft een directe greep op de inko mens van twee groepen: uit keringsgerechtigden en amb tenaren. En het zijn uitslui tend deze twee groepen waar dit kabinet haar problemen op afwentelt. Dat is niet eerlijk, want we hebben de laatste ja ren al veel meer ingeleverd dan elke andere inkomens groep in Nederland," krast Van der Scheur met zijn schorre, Haagse stem. Zijn arm schiet opzij en met een linkse hoek mept hij een rapport in de richting van de gesprekspartner. De titel van het rapport spreekt boekdelen. 'Inventarisatie Besparingen Arbeidsvoorwaarden Collec tieve Sectoren' staat op de kaft. Alleen een ambtenaar speelt het klaar om een lezer met zo'n opschrift te ontmoe digen. Het praatpapier is op ver zoek van het kabinet vervaar digd en onlangs aangeboden aan de VVD-er Koos Rietkerk, die als minister van Binnen landse zaken tevens 'werkge ver' van de ambtenaren is. In het rapport zijn alle sala rismaatregelen, die de laatste vijf jaar werden doorgevoerd, op een rijtje gezet en opgeteld. Van der Scheur noemt de re sultaten „schokkend". Want uit die opsomming blijkt dat de salariskorting bij ambtena ren de laatste vijf jaar 9,9 pro cent ruimer heeft uitgepakt dan de salariskorting bij de werknemers in de marktsec tor. Daar dreigt nu dus nog eens 3,5 procent bij te komen. „En zo'n ongelijke inkomens verlaging, zó snel doorge voerd, is voor ons onaan vaardbaar" aldus Van der Scheur. „Gelijke monnikken, gelijke kappen," zo vragen de ambte- narencentrales. Merkwaardig genoeg is dat nu juist het ar gument dat ook tégen hen in stelling wordt gebracht. Want hebben met name de hoogste ambtenaren wel zoveel reden om te mopperen? Voeren de ambtenarenbonden nu niet actie voor een groep waarin tal van mensen zitten die, in vergelijking met anderen, maar bitter weinig reden tot klagen hebben? Ze zijn er de laatste tijd ongetwijfeld har der op achteruit gegaan dan de werknemers in de markt sector, maar hebben ze toch AMBTENAREN in Amster dam protesteren net als hun collega's elders in den lande tegen de voorgenomen snoei-operatie. - fotoanp Als een ambtenaar en een werknemer in het bedrijfs leven hetzelfde brutobedrag op de loonstrook hebben staan, houdt de ambtenaar netto méér over. Dat blijkt onomstotelijk uit het hier naast staande salarisverge- lijk. Bij een schaalloon van 2.629 per maand is het net to-voordeel voor een ambte naar 230,72. Bij een gelijk maandloon van 3.375 krijgt een ambtenaar 678,39 meer op zijn salarisrekening overgemaakt. Het verschil in de netto-be loning wordt vooral veroor zaakt door de 'premievrij dom' voor ambtenaren. Op hun schaalloon wordt im mers geen premie AOW- en WAO-premie meer inge houden. Wél wordt sedert 1981 een 'vereveningsbijdra- ge sociale premiestijging' gevraagd, waardoor de ambtenaren net zo hard aan koopkracht inboeten als de werknemers in het bedrijfs leven, als voor hun de socia le premies omhoog gaan. De ambtenarenbonden heb ben overigens bezwaren te gen nevenstaande inko mensvergelijking. Dit om dat, aldus woordvoerder Xander den Uyl van de Ab- va-Kabo, er sprake is van „een optisch probleem." Volgens de Abva-kabo wor den op de salarissen van ambtenaren wel degelijk AOW- en WAO-premies in gehouden, maar gebeurt dit vóórdat de loonschalen op gesteld werden. „Dat blij kt met name uit de tabellen voor de inkomens belasting. Het schaalloon van een ambtenaar is niet zijn brutoloon. Dat bruto loon van een ambtenaar ligt in werkelijkheid nog eens 250 bóven het schaalloon. Een bruto-salaris van 3.375 in het bedrijfsleven moet daarom vergeleken worden met een salaris van 2.629 in overheidsdienst. Dan kom je netto ook gelijk uit," aldus de woordvoerder. Maar ook voor degene die deze visie van de ambtena renbonden niet wenst aan te vechten, blijft na deze uitleg een belangrijk probleem be staan. Immers, als een werknemer in het bedrijfs leven en een ambtenaar bei den het bruto-minimumloon verdienen, krijgt de werk nemer in de marktsector netto iefst 250 minder in handen. Bij een lage oplei ding en lage functiewaarde ring is het voordeel van werken in overheidsdienst dus onbetwistbaar. In het bedrijfsleven is het netto-beloningsverschil tus sen de laagste en middelbare functies circa 300. Het be- loningsverschil tussen laag- en middelbaar personeel in overheidsdienst lijkt daar niet veel van af te wijken. Daaruit zou dan de conclusie moeten volgen, dat een mid delbare functie in over heidsdienst over het alge meen tot een hogere finan ciële beloning leidt dan een middelbare functie in het bedrijfsleven. Abva-woordvoerder Xander den Uyl erkent volmondig dat de laagst geplaatste ambtenaren er beter aan toe zijn dan de laagst gesala rieerde werknemers in het bedrijfsleven. „Maar dat is een kwestie van sociaal be leid en jarenlange loonpoli tiek van de ambtenarenbon den. Bij ons is de totale loon som véél gelij kmatiger ver deeld tussen hoog- en laag betaalden. De wil om te ni velleren was bij ons veel groter dan in het bedrijfsle ven. In het bedrijfsleven ligt het minimumloon nu hon derden gulden lager dan het laagste schaalloon voor een ambtenaar. Maar de hóógste lonen in het bedrijfsleven steken ook ver uit boven de hoogste lonen voor over heidsfunctionarissen." De ambtenarenbonden plaatsen nog meer kantteke ningen bij de hiernaast ge toonde inkomensvergelij - king. Dit omdat inkomens bestanddelen die in sommige bedrijven 'gewoon' zijn maar die ambtenaren moe ten ontberen, niet in de ver gelijking zijn opgenomen: winstdeling, dertiende maand, gratis goederen en/ of diensten, auto op kosten van de baas etc. Anderzijds komen echter ook bepaalde voordeeltjes voor ambtenaren niet tot uitdrukking in deze verge lijking, zoals de veel betere pensioenregeling, de wacht geldregeling voor 'tijdelijk overtollige' ambtenaren, de speciale ambtenarenkorting bij de autoverzekering, en het feit dat een ambtenaar meer overhoudt van zijn bruto-vakantiegeld, omdat daar geen WAO en AOW- premie op ingehouden wordt. Een woordvoerder van de Vervoersbond CNV wijst er tenslotte op, dat heel wat mensen die getroffen drei gen te worden door de kor ting van 3,5 procent, niet de voordelen van het werken in overheidsdienst, maar wel de lasten van het 'trendvol gen' moeten dragen. Bij heel wat trendvolgers (zoals zie kenhuispersoneel) worden wel degelijk alle sociale pre mies van het schaalloon af getrokken. Bij andere groepen trend volgers, met name bij de PTT-ers, het NS-personeel en het personeel bij de mees te stads- en streekvervoers- bedrijven, worden volgens de Vervoersbond CNV de 'inhoudingen' op het bruto loon echter hetzelfde ver zorgd als bij de 'gewone' ambtenaren en onderwijs krachten. Dus wél een koop krachtkorting voor de socia le premiestijging sedert 1981, maar géén volledige inhou ding van WAO- en AOW- premies. Tenslotte wijst de Abvo-Ka- bo erop, dat het verzet tegen het gewraakte 3,5 procents plan, zich ook richt tegen de 3,5 procentskorting op de soiclae uitkeringen en het minimumloon. „Want de korting raakt niet alleen de ambtenaren, maar ook de huidige en toekomstige werklozen en arbeidsonge schikten in het bedrijfsleven én de mensen die daar het minimumloon verdienen. nog altijd niet een riante voor sprong overgehouden: zowel wat inkomen als wat rechtsze kerheid betreft? Premier Lubbers heeft dat idee onlangs plastisch onder woorden gebracht: „Vraag aan een voetbalstadion vol mensen of degenen die ooit in het particulier bedrijfsleven ontslagen zijn, hun vinger wil len opsteken. Dan zullen heel wat armen omhoog gaan. Vraag daarna of de ambtena ren, die ooit ontslagen zijn, hun vinger willen opsteken - en zie hoe het verschil in rechtszekerheid zich open baart," zo sprak de minister president. De ambtenarenbonden vin den die beeldspraak van Lub bers boeiend, maar achter haald. „De kans om in het be drijfsleven op de keien te vlie gen, was groter dan in de overheidssector. Maar de tijd dat gedwongen ontslagen bij de overheid ondenkbaar wa ren, is voorbij. In het onder wijs verloren dit jaar duizen den leerkrachten hun baan. En dan praat ik nog niet over de plannen voor gedwongen ont slagen in academische zieken huizen, bij gemeenten, bij uni versiteiten," aldus Xander den Uyl, beleidsmedewerker van de Abva-kabo. Van die eens zo riante 'voor sprong' in rechtszekerheid is volgens hem niets meer over, zeker niet nu het kabinet het plan heeft opgevat om het aantal ambtenaren met 2 pro cent te verminderen. Xander den Uyl: „Rietkerk heeft ons niet eens kunnen garanderen dat die 2 procents-operatie in 1984 zónder gedwongen ont slagen doorgevoerd zal wor den. We gaan naast de prijs compensatie van 2,5 procent toch geen 3,5 procent van ons brutoloon afstaan terwijl we niet eens de garantie krijgen dat we onze baan kunnen be houden? Als we de kabinets plannen voor lief nemen, moe ten we straks voor minder loon harder werken, want er vliegen dan duizenden mensen de laan uit. Een vakbond die zulke ontwikkelingen poeslief slikt, is geen knip voor de neus waard." Blijft over hét hangijzer als het gaat om de vergelijking van ambtenaren en werkne mers in de marktsector: het verschil in netto-beloningen. Hoewel de vergelijking slechts met het nodige voorbe houd gemaakt kan worden, blijkt uit het bijgevoegde staatje dat een ambtenaar netto méér in handen krijgt dan een werknemer in de marktsector, ook al is er spra ke van een gelijkwaardige op leiding, gelijkwaardige func ties en hetzelfde bruto-loon. Volgens de Abva-Kabo ver dwijnt het voordeel voor de ambtenaren echter rond func ties van 70.000. Vanaf dat moment zou het bedrijfsleven royaler zijn met loonbetalin- gen. De recente 'leegloop' bij de Belastingdienst lijkt deze stel ling te onderstrepen. Tal van inspecteurs, die op kosten van het rijk een jarenlange oplei ding hadden gevolgd, werden na hun studie door particulie re accountantskantoren weg gekocht bij de fiscus, doodge woon omdat zelfs de hoogste Bruto 2629,00 Bruto 3375.00 - Pensioenpremie ABP 145.34 - Pensioenpremie ABP 239.16 - Koopkrachtkorting 259,31 Koopkrachtkorting 332,70 - IZA-premie1) 110,26 - IZA-premie 141.50 Belastbaar loon 2374.57 Belastbaar loon 2944.64 Loonbel. (Tar. 4) 250.50 Loonbel. (Tar. 4) 427.10 Netto 1903.63 Netto 2634.54 Bruto 2629.00 - Pens.- VUT-premie2) 146,43 - ZW-WW-WAO-premie 205,26 - Ziekenfondspremie 125,64 Belastbaar loon 2398,89 - A0W-AWW 305,00 - Loonbelasting 177,80 Netto 1672,91 Bruto 3375.00 - Pens.- VUT-premie 253,28 - ZW-WW-WAO-premie 363.15 -Ziekenfondspremie 154,92 Belastbaar loon 2953,49 A0W-AWW Loonbelasting Netto 378.30 309.20 1956.15 Bruto 6561.00 - Pensioenpremie ABP 636.91 - Koopkrachtkorting 774,45 - IZA-premie 184,28 Belastbaar loon 5316.36 Loonbel. (Tar. 4) 1416,20 Netto 3549,16 Bruto 6561,00 - Pens.- VUT-premie 488.98 - ZW-WW-WAO-premie 953.09 Ziekenfondspremie3) 118.00 Belastbaar loon 5236,93 - A0W-AWW 672.50 - Loonbelasting 1033.80 - Ziektekostenver. 351.00 Netto 3179,63 loonschaal bij de Inspectie niet opwoog tegen de vooruitzich ten die de particuliere belas tingadviseurs konden bieden. Uit het bovenstaande kan echter niet de conclusie ge trokken worden dat de over heid zich schuldig maakt'aan overbetaling van lagere amb telijke functies en onderwaar dering van de hogere banen Uit de feiten kan immers net zo goed geconcludeerd worden dat het bedrijfsleven fout zit, dat de hoge functies daar overgewaardeerd worden, ten koste van lage functies. Abva-Kabo-woordvoerder Xander den Uyl: „Eigenlijk is er maar één objectieve gevolg trekking mogelijk: dat de to tale loonsom bij de ambtena ren anders is verdeeld dan de totale loonsom in het particu liere bedrijfsleven. Bij ons is stringenter genivelleerd. Mi nister Ruding zegt nu dat de overheidstekorten een verla ging van de loonsom noodza kelijk maken. Maar daarom hoeft nog niet op zo korte ter mijn zo fel in de salarissen ge hakt te worden. Er moeten an dere bezuinigingen in de be groting te vinden zijn." BOEDAPEST (DPA) - De 17- jarige Dimitri Bilosertsjev is vrijdag in Boedapest wereld kampioen turnen bij de heren geworden met 119.20. Hij ver zekerde zich tijdens de vrije oefeningen van de titel. Na de verplichte oefenstof deelde hij na een gewonnen protest na de vrije oefeningen - nog de eerste plaats met de Chinees Tong Fei. Tong Fei faalde gis teren verschillende keren. De Japnner Koji Gushiken ein digde op de tweede plaats met 118.425. Het brons was voor de Chinees Lu Yun met 118.125. Eindstand persoonlijke wed strijd (respectievelijk vrije oef., voltige, ringen, sprong, brug, rek, gem.van voorwedstrijd, totaal): 1. Belosertsjev (Sov) 10,00 9.95 9.95 10.00 9.95 10.00 39.350 119.200, 2. Gushiken (Jap) 9.90 9.95 9.90 9.90 9.85 9.90 59.025 118.425, 3. Akopjan (Sov) 9.80 9.90 9.85 9.85 9.80 9.85 59.075 118.125,4. Lu Yun (Chi) 9.90 9.80 9.90 9.95 9.90 9.75 58.925 118.125, 5. Guczoghy (Hon) 9.85 10.00 9.95 9.80 9.75 9.80 58.825 117.975, 6. Li Ning (Chi) 9.90 9.40 9.90 9.90 9.60 9.90 59.200 117.800, 7. Kajitani (Jap) 9.70 9.80 9.80 9.80 9.85 9.90 58.675 117.525, 8. Gay- lord (VSt) 9.75 9.85 9.85 9.80 9.70 9.70 58.575 117.425, 9. Vidmar (VSt) 9.70 9.80 9.90 9.80 9.70 9.80 58.450 117.150, 10. Pogorelov (Sov) 9.75 9.70 10.00 9.90 9.20 9.35 59.050 117.150, 11. Conner (VSt) 9.65 9.85 9.80 9.80 9.80 9.90 58.300 117.100, 12. Hoffmann (OD1) 9.55 9.75 9.90 9.90 9.70 9.85 58.425 117.075. IZA-premie berekend volgens tarieven in de provincie Gelderland. 2) Pensioen- en VUT-premie berekend in willekeurig bedrijf. 3) Werkgeversaandeel ziektekostenverzekering. WROCLAW (DPA) - Portugal heeft een kans behouden op plaatsing voor de eindronde van het Europees voetbalkam pioenschap volgend jaar in Frankrijk. Portugal versloeg vrijdagavond Polen in Wro claw met 1-0 doelpunt van Manuei in de 31ste minuut) en kwam daardoor op een punt achterstand van de Sovjet Unie. De beslissing in de voor- rondegroep 2 valt op 13 no vember in Lissabon als Portu gal tegen de Sovjet Unie speelt. Stand groep 2: 1. Sovjet Unie 5 4 1 0 9 11- 1 2. Portugal 5 4 0 1 8 10- 6 3. Polen 6 1 2 3 4 6-9 4. Finland 60151 3-14 ZEIST (ANP) - Ajax moet het de komende drie competitie wedstrijden stellen zonder Jan Mölby. De Deen, die zondag in het duel met Go Ahaed Eagles uit het veld werd gestuurd, kreeg die straf vrijdagavond in een mondelinge behande ling door de tuchtcommissie van de KNVB opgelegd. Hij moet bovendien een boete be talen van 200 gulden. (ADVERTENTIE) Postcode I Woonplaats: VR1JBL1JVEN1 VOOR DE HALV (Met betalen wacht ik o| IDeze bon in een open envelop naar Dagblad De Stem. Antwooi ^800 VB BREDA. Bellen kan oo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 6