Gigantische tekorten bij luxueuze Duitse Spoorwegen HeT RAPPORTUittreding uit nieuwe religieuze bewegingen' van de psycholoog drs. Frans Derks, is het eindverslag van Actie Oi ZATERDAG 29 OKTO ZATERDAG 29 OKTOBER 1983 W2 TIS dat de Duitse minister van Financiën Gerhard Stoltenberg al jarenlang sneeuwwit haar heeft. Anders zou menigeen concluderen dat de enorme tekorten bij de Duitse Spoorwegen 's mans conditie slopen. Alleen al voor dit jaar moet de bewindsman knarsetandend DM 13,5 miljard bijpassen om Duitsland's uiterst comfortabele treinen aan het rijden te houden. Recordhoogte Traditie een onderzoeksproject over de identiteitsverwarring bij ex-sekteleden. Na drie jaar onderzoek en gesprekken met ex-sekteleden kwam Derks op wetenschappelijke gronden tot de conclusie dat het met die verwarring en vervreemding best meevalt. Niet ernstig Psychische problemen van ex-leden vallen mee Verergerd Op zoek 'NZE COh Verenigde Sta keerde dezer tweeweekse reis Dank zij de v Amerikaanse mh zaken en van Am plaatse, kon hij militaire dictato linkse en ree opstandige bisi Commandanten groepen kreeg serie, die onze ervaringen schr geen politiek ui zijn, maar een sc onthutsende 'bo zich dat afspee Guatemala, I Nicaraguc verhalenreek worden afgesl militaire analyse geheel Ce lllllllllllilllllllllllllllllllll Door onze correspondent Gerard Kessels BONN - Er helpt geen moe dertjelief aan: de Deutsche Bundesbahn, de grootste slo kop van Stoltenberg's begro ting, zal moeten bezuinigen. De minister heeft het duurste en meest verlieslijdende staatsbedrijf aller tijden de wacht aangezegd. De 13,5 miljard die Bonn zowel in 1982 als 1983 bijlapt, vor men het absolute maximum. Die aankondiging heeft op de voorhoofden van het in Frankfurt zetelende manage ment zweetdruppels op doen parelen. De Spoorweg-top wil alleen voor volgend jaar al minstens 15,5 miljard, anders moeten peperdure uitbrei dingsinvesteringen worden stilgelegd. „Een crisis met comfort", zo be- schijft een Duits weekblad de proble men bij de Spoorwegen. Inderdaad. Op de Duitse Spoorwegen valt, ook vanuit de optiek van de reizigers, niet zoveel aan te merken. Het is goed toe ven in de Duitse treinen. Ze zijn punctueel, snel en comfortabel. De restauratiewagens hebben een kaart die reikt van een compleet ontbijt tot een royale keuze uit lunches en di ners. Tussen de grote steden rijdt vaak elk kwartier, elke twintig mi nuten een trein. Witte vlekken in het dichte net worden snel weggewerkt. De Bundes bahn investeert dat het een lieve lust is. Voor de nieuwe lijn van Hannover naar Würtzburg is inmiddels al 1,7 miljard uitgegeven. De lijn Mann- heim-Stuttgart heeft al 1 miljard ge kost. Maar terwijl de top van de Spoorwegen het voorstelt alsof deze nieuwe lijnen het miljarden verlies straks aanzienlijk zullen verminde ren, komt het ministerie van Finan ciën tot heel andere conclusies. Deze twee nieuwe lijnen, die in totaal DM 15 miljard gaan kosten, zullen het toch al gigantische verlies naar nieuwe recordhoogtes drijven. Ondanks de miljardentekorten is de Deutsche Bundesbahn een luxueus bedrijf. Een werknemer in de Bonds republiek kan nauwelijks een royale- ré werkgever hebben. Bij 'Der Bahn' werken 305.000 mensen. Ter vergelij king: de Engelse Spoorwegen, die on geveer evenveel verkeer afwikkelen, hebben 140.000 man op de loonlijst. Het ziekteverzuim bij de Spoorwegen in Duitsland is 8,8 procent, dat is aanzienlijk boven het Duitse gemid delde, dat 4,5 procent bedraagt. Met een daling van het ziekteverzuim naar het Duitse gemiddelde zouden bij de Spoorwegen 12.000 arbeids- plaatsfen kunnen vervallen. GERIEFLIJK op reis met de Deutsche Bundesbahn. Worden ook de Duitse treinen het slachtoffer van de economische recessie? - FOTO AP Alleen al de ziektenkostenverzeke- ring van het Spoorweg-personeel kost DM 1,1 miljard per jaar. Dat is veertig procent van de totale inkom sten uit het reizigersverkeer. In de so ciale premies van het personeel dra gen de Spoorwegen twee keer zoveel bij als het Rijk bij zijn ambtenaren. Het wegpoetsen van dit voordeel zou al goed zijn voor een besparing van een half miljard. Weinig werknemers gaan zo snel met pensioen als het Spoorweg-per soneel. Machinisten houden het ge middeld met 54 jaar al voor gezien, opzichters met 51 en conducteurs met 50. Deze geldsmijterij is Bonn een doorn in het oog. Een bedrijf dat zich dergelijke riante regelingen kan per mitteren zou met minder steun uit moeten kunnen komen, zo wordt er aan de Rijn geredeneerd. Dat er volop te bezuinigen valt heeft de Bundesbahn-top dit jaar zelf bewezen. Een lid van de Raad van Bestuur maakte een rondgang langs alle directies om te bezien waar be zuinigd kan worden. Het resultaat: bijna DM 1 miljard. Maar ondanks de spectaculaire uit komst van deze actie meent de Bun desbahn, daarin gesteund door minis ter van Verkeer Dollinger, niet uit te kunnen komen met Stoltenberg's DM 13,5 miljard per jaar. Dat is vol gens hen te weinig om de nieuwe in vesteringen te bekostigen en het j aar lij ks exploitatieverlies 1 van DM 5 miljard te verminderen. Bovendien zou het personeelsbe stand veel sterker ingekrompen moe ten worden dan de 80.000 man die 'Der Bahn' tot 1990 kwijt wil door het natuurlijk verloop niet aan te vullen. Om met de 13 miljard uit te komen moeten de Spoorwegen tot 1990 min stens 120.000 man kwijt en een derge lijke operatie valt niet door te voeren zonder gedwongen ontslagen. En daar is de Bundesbahn als des doods voor. De Spoorwegen willen aan hun tradi tie van geen gedwongen ontslagen vasthouden. Minister Dollinger bevindt zich in een moeilijke positie. Hij wordt ge mangeld tussen de Bundesbahn-top en Stoltenberg, een van de sterkste ministers uit Kohl's kabinet. Dat hij in de problemen is gekomen heeft Dollinger grotendeels aan zichzelf te wijten. In het kabinet ging hij er mee' akkoord dat zijn totale begroting tot 1987 niet meer groeit. Tegelijkertijd stelde de Beier zich aan het hoofd van de beweging die het peperdure en zeer omstreden Rijn-Main-Donau-kanaal af wil ma ken. Ook de Saar moet verder be vaarbaar worden gemaakt. Boven dien wil Dollinger maar met mond jesmaat op de wegenbouw bezuini gen. Dat alles heeft er toe geleid dat Dollinger geen geld heeft voor een grondige sanering van de Spoorwe gen. 'SEKTE MMKT NIET GEK' Door Frits Stommels NIJMEGEN - „Normale jon geren worden in een sekte niet gek gemaakt, maar gek ken worden er ook niet nor maal. Lidmaatschap van een sekte blijkt, ondanks alle ver halen over hersenspoeling, nauwelijks van invloed te zijn op iemands geestvermogens." De Nijmeegse psycholoog drs. Frans Derks (vakgroep cultuur- en godsdienstpsychologie) heeft de afge lopen jaren veel gepraat met ex-sek teleden van 'Kinderen van God', 'Di vine Light Mission', 'Scientology Kerk', 'Verenigingskerk', twee pro testantse 'Jeugd-Evangelisatie-be wegingen' en Boeddhistische Medita tie-beweging (Hinayana-Boeddhis- me). Volgens hem blijken slechts weini gen na hun uittreden in psychische moeilijkheden te verkeren. Bij wie dat wel het geval was bleek daarmee, aldus Derks, ook al vóór zijn of haar toetreding te kampen. Bij een kwart van de ondervraag den deden zich aanpassingsmoeilijk heden voor, maar die waren niet zo ernstig dat ze het psychische en so ciale handelen langdurig nadelig be ïnvloedden. Door de groep verontruste ouders zal de conclusie van dit onderzoek niet zo in dank worden afgenomen. Derks: „Bij voortduring benadruk ken ouders hoe harmonieus hun gezin was tot het moment waarop een van de kinderen de beslissing nam zich bij een van deze bewegingen aan te slui ten. En bij voortduring leggen ze er de nadruk op hoe normaal hun kind tot op dat moment was: levenslustig, initiatiefrijk, veel vrienden, goede studieresultaten, muzikaal begaafd en idealistisch." Maar misschien is het, aldus Derks, tekenend dat er bij de jongere onder een dunne laag van oppervlakkige blijmoedigheid vaak ernstige proble men schuil gaan, die niet zelden juist verergerd worden door de onmoge lijkheid om ze met de ouders te be spreken. „Als zo'n jongere dan iemand ont moet die wél bereid is erover te pra ten en die bovendien in een religieuze beweging een oplossing heeft gevon den is de eerste stap op weg naar een sekte - ik spreek liever over een nieu we religieuze beweging - al gezet." Het is, volgens Derks, in de meeste gevallen trouwens niet de leer die de jongere doet toetreden. „De meesten worden lid vanwege het gemeen schapsgevoel, uit protest tegen hun ouders of wegens persoonlijke pro blemen. De toetreders streven in het algemeen hun eigen geluk ria en niet dat van de mensheid als geheel. De groep en de leefwijze van de leden is SEKTELEDEN rond de goeroe. Hoe diep is de val als men de sekte loslaat? - FOTO ANP voor de meesten het aantrekkelijke en niet de leer." Het zijn, aldus Derks, over het al gemeen jongeren die op zoek zijn naar zichzelf (wie ben ik, wat wil ik) en naar een levensbeschouwelijke basis voor hun bestaan. Een aantal treedt toe met de gedachte dat binnen de sekte een oplossing gevonden kan worden voor al bestaande problemen. Als zich na uittreding ernstige pro blemen voordoen kunnen die, volgens Derks, niet worden toegeschreven aan het sektelidmaatschap. „Het feit echter dat de betrokkenen in de religieuze beweging een oplos sing zochten heeft tot gevolg dat zij na uittreding zeer terughoudend zijn bij het zoeken van psychiatrische hulp. Zij zijn eerder geneigd om bui ten het officiële circuit van hulpver leners een andere oplossing te zoe ken." Derks waarschuwt dan ook dan ook dat hulpverleners die met ex- sekteleden in contact komen zich daarvan bewust moeten zijn. Volgens hem mag het er niet toe doen of een hulpverlener een voor- of tegenstan der van sekten is, hij of zij dient een ex-sektelid serieus te benaderen. In veel gevallen gebeurt dat ook en daarom is een speciaal opvangcen trum voor ex-sekteleden, volgens hem, overbodig. „De problemen van ex-sekteleden zijn in wezen niet afwijkend van de problemen van andere jongeren en bovendien is ons gebleken dat er hulpverleners zijn die goed raad we ten met deze problemen. Ex-sektele den spraken zeer lovend over hen." Volgens Derks is er zowel van we tenschap als journalistiek vaak een onevenredig grote aandacht voor de sekten, die qua ledenaantallen over het algemeen klein zijn. Ook de kri tiek die de sekten oproepen is over het algemeen niet terecht. De beschuldiging dat sekten op een misleidende wijze werven en dat zij zelfs gebruik maken van hersenspoe lingstechnieken wordt door Derks en zijn eindverslag weersproken. Door Bert van Velzen Begint nu de hete herfst? Als de kater na de vredesroes zich onverschillig uitrekt in de grauwe maandag worden we dan pas echt ziedend in het dwangbuis van bezuinigin gen? Hoe kwaad we precies mogen worden is onderwerp van debat. Ik vind dat er voor zelfs lichte vormen van agres sie, zoals een rukje aan de re genjas van de minister-presi dent, geen plaats is. Volgens enkele leden van mijn familie die door slechte ervaringen zijn geradicali seerd mag je hem flink tegen de schenen trappen. De toe lichting daarbij is: hij heeft het er naar gemaakt. Hij pro voceert het. Dan moet die laf aard maar door de achterdeur naar binnen komen. Hoeveel mensen denken dat geweld verdedigbaar is als een dimen sie van legitiem protest? Ik heb het nu niet over El Salva dor of de Libanon, maar over Nederland, toch alles behalve een strafkolonie. De kwaliteit van ons bestaan valt met ge weld niet te verbeteren. De Klu Klux Klan probeert het tegendeel te bewijzen. Wat doe je dan als de zachte en harde acties tegen het sociaal- economische uitbenen niets opleveren? Het antwoord is: niets. Men moet zich daar geen illusies over maken. We kun nen geen burgeroorlog aan spannen en gaan kwaad de pot op totdat we naar de stembus worden geroepen. De hete herfst is koel begon nen met rituelen van stiptheid onder ambtenaren, die tradi tioneel al van een zekere mate van arbeidsrust werden ver dacht. Ons leven wordt er niet door ontwricht. De rekenin gen vallen wat later in de bus en de bus wacht geen sekonde als je er een halve straat in een rode nevel achteraan hebt ge rend. Als je struikelt over een zachte actie vergeet je meestal de regering te verwensen. In Engeland, waar „industrial action", dat is teruggedraaide of lamgelegde activiteit, als een schimmel op het dagelijk se bestaan ligt heeft men er mee leren leven zoals de oude lord met zijn jicht. Sommige Engelse acties werden door reactionaire bladen als The Sun opgeklopt tot gruwelijke drama's: brute vakbondsbeu- len versperden de iveg van de desperate burger die zich met een defecte pacemaker naar het ziekenhuis spoedde: hon gersnood bedreigde de bejaar den in de grote steden toen de vrachtrijders staakten en er ging een rilling van afschuw door de Britse natie toen graf delvers in Liverpool hun be- grafeniswerk stil legden. Ik herinner me levendige dis cussies rond die doodgravers: wat moest er met oma gebeu ren als zij niet aan de schoot der aarde kon worden toever trouwd? De oplossing die ten slotte werd aangedragen was een zeemansgraf. Jawel, de do den van Liverpool zouden buitengaats gebracht worden en daar, met 'n 'een twee drie in Godsnaam' overboord wor den gezet. Het is gelukkig nooit zo ver gekomen, want de britten weten vrij aardig hoe ver ze kunnen gaan, jichtig en wel. Ik denk dat acties hun vorm vinden in de publiciteit. Er wordt een bonus gegeven voor originaliteit. De VARA-radio riep kort geleden luisteraars op om oorspronkelijke of aar dige acties te bedenken. De oogst viel bitter tegen en de eerste, wat drastische suggestie was dat we allemaal zelfmoord zouden moeten plegen. Er was duidelijk een wat korzelig persoon aan het woord, iemand die het niet zo erg meer zag zitten. Er zijn inmiddels enkele boeiende voorstellen gedaan. Bijvoorbeeld om het huisvuil in de straat van Ed Nijpels te laten liggen, waardoor hij bonje met de meegestrafte bu ren krijgt en er zich wellicht kolonies van reuzenratten gaan vestigen dank zij etens resten van hoogwaardige kwaliteit. Of het censureren van alle doelpunten uit tv-re- portages. Leuk is anders, maar we zullen toch op een of ande re manier moeten demonstre ren dat we kwaad zijn. Er bre ken moeilijke tijden aan. Hete herfst, bittere winter, zwarte lente? Door Ma\ DE HITTE, speld, valt m uit 25 grade lucht is loodz let van zwar jagen de vliegveld va ty. Het regei den-Amerik; einde. Het welkom zeven mannen, vullen met de e een reusachtige nen zijn gedoofi van de Guatem; „U zult hier het ten. En we zuil ken, waar wij v rilla's. Maar ma rust. We zullen Op weg naar die zwaar schor: len in het asfal gratis stortbad, de rijbaan loper het hoofd, lij k< trekken van kletsnatte jurke lijf. Ze bewegen van tropische waartussen zich ten daken schuil mer van de deur mannen bijeen. Er zijn veel s Met machinegew hoeken van de hebben wat ki smerige t-shirtje heen verzameld, de bewonderaar! dan de jongens in Vanuit het lux wordt het uitzich men door statig: begroeiing vol k< kleuren-tv verto Amerikaanse bs het hoofdkussen pakt chocolaatje DE VOLG kennen door ste bijna, bli; sneden. Op de hel afvalmateriaal s; de armsten der meer dan de hel miljoen bewoner: ty worden genoe er nauwelijks. 1976 is verwoeste hart van de stad verspreide nieuw langrijkste bastic zijn, zoals zo vaal De rampzalige ri ren van de magn in Spaans-koloni stenen kruis een Het Nationaal Pa president zetelt, e diens onmiddell aartsbisschop, vei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 22