xilUMggEDStó
VAN HET GROEN WOUD
voor eventjes terug
WERK VAN JOO
PRIESTER
IN KAPELLE
Het voordeel van\an Lanschot.
8,50 Procent RerCent
4
DEK DE
ILLEN
dige en
ke van
elelpees
CHOCO,
de hardere
TC Matic
popspraak
.-OPLOSSING
IdINSDAG 25 OKTOBER 1983
lê
Spaardeposito's
Spaarbrievén
met geld
ée en Wiske: De Gouden Ganzeveer-
Lucky Luke
p wiwr/i nam inm.it hp
fin m fro feu£ wtm-
iut/fr /i/iflfl cf nmt lot.
>pie
Ajn
etje
Happie En De Bolle Uit Zwolle
HILVERSUM 5
Boes
T3Z PAGINA GIDS 2
producers en achter
ten werden uit de losse
'om Mulder, de man die
irogramma 'Poster' pre-
>te minachting voor de
t Engelstalige interviews
rijke nummers weg als
hem valt dan ook geen
de documentatie te ver-
EEN ZUIDERLING, dus ook
een Belg, snijdt zijn kaas
met een mes. Een Hollander
niet, die heeft de kaasschaaf
uitgevonden, opdat er vooral
niet te veel In één keer ge
nuttigd zal worden. Met de
muziek is het eigenlijk al net
zo. Waar zuiderlingen
royaal met emoties om
springen, daar schaaft de
I Hollander hooguit dunne
I plakjes van zijn calvinisti-
I sche ziel.
tergronden van de beat-
komt snel terecht bij de
ging zijn inspiratie vond
es in havensteden als Li-
jc voor stuk hun loopbaan
minder bekende Ameri-
luesnummers. Ze gaven
ive, ongepolijste sfeer en
uccesformule te zijn.
gingen de Engelsen ook
wam een man als Mitch
e voor Gerry and the Pa-
u do' en 'I like it' schreef
the Dreamers 'I'm telling
■e made for me'. Graham
rde o.a. 'No milk today'
oordat hij veel later met
indminders (van 'Groovy
110CC zou vormen.
im bij deze 'Invasion'-se-
Gerry and the Pacema-
the Dreamers maar een
omen hebben die histori-
of althans het jeugd-
rleefd hebben. Hun elpees
;evuld worden met cover
die anderen veel beter
at is zonde van je geld. Er
lel waarop de beste num-
nde groepen uit de hele
ijn dat een serie als 'Ori-
n' niet in de eerste plaats
ïostalgische 'zestiger' een
erie was voor EMI-Bove-
is om een reeks nummers
liggen weg te kwijnen, te
erzamelaars zijn gewaar- ,1
eindredactie
wim van leest
Sinds het fenomeen 'Ne-
I derlandstalig' de popmuziek
I hier terroriseert, is er een
I stortvloed aan kleinzielig-
I heid op platen verschenen.
Ivoorzien van simpele deu-
I nen ging al die verstaan
baarheid echter niet verder
I dan onthullingen over een in
1 aanleg al stomvervelend le-
een.
Na pakweg twee jaar Ne-
I derlandstalige pop is er dan
I ook geen nummer totstand-
I gekomen, dat in de schaduw
I .an het werk van Raymond
Ivan het Groenewoud kan
I staan. Van het Groenewoud
Iklinkt op al zijn platen beter
llan het gemiddelde Goede
IDoel, Toontje Lager of Doe
lMaar. Dat bijvoorbeeld ook
zijn nieuwe elpee 'Brussels
by night' meer hoorbare
emotie bevat in tekst en mu
ziek is een kwestie van veel
verder zijn in je ontwikke
ling gekoppeld aan een grote
uitdrukkingsvaardigheid.
Raymond was er niet al
leen eerder, hij was er ook
beter. Bovendien had hij lef.
Lef om op het toppunt van
zijn roem er uit te stappen.
'Brussels by night' is zijn
eerste elpee sinds 'Ethisch
reveil'. Tussendoor ver
scheen nog de verzamelelpee
'Leven en liefde' en de single
'Cha cha cha'.
'Brussels by night' is de
soundtrack bij het gelijkna
mige filmdebuut van ex-
popjournalist Mare Didden.
Daardoor is het een elpee,
die je niet helemaal voor vol
aan kunt zien en dat is te ho
ren ook. Er staan stukken op
die los van de begeleidende
beelden mager overkomen,
al zijn ze op de elpee ver in
de minderheid.
RAYMOND met Mare
Didden, de regisseur van
'Brussels by night'.
Vorige week ben ging
Popspraak in Brussel de
persvoorstelling van de film
gaan zien en bij die gelegen
heid vertelde Van het Groe
newoud over het waarom
van die plaat.
Was hij er niet voor ge
vraagd door Mare Didden
dan zou er tot op heden niets
van hem op de plaat ver
schenen zijn. De stilte na de
storm is Raymond erg goed
bevallen. „Het is iets, dat ik
veel eerder had moeten
doen. Ik dacht, dat ik een gat
terecht zou komen als ik met
optreden zou stoppen, maar
dat is reuze meegevallen."
Eenmaal in de studio
kreeg Van het Groenewoud
toch weer de geest over zich:
„Ik heb nog aan mijn pla-
tendirecteur gevraagd of ik!
niet meteen nog een elpee
zou maken, zo'n zin had ik er
19.02 Pim Jacobs' platenscala.
Hollywood Boulevard. 20.UJ
stte-musical. 21.02 Wie zwijgt
toe.... hoorsp.sene. 21.41
grammofoonmuz. 2Z.UZ
O's sportpan. eretrib. NOS:
Met het oog op morgen. VA-
0.02 Elpee tuin. 2.02 Groot
5.02 Truck.
ILVERSUM 2
7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12
evende woord. 7.20 Echo. (7.30,
i 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900.
9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa
anden. 9.30 Nws. KRO: 9.33
olradio: Als je haar maar goed
0.00 Angels en klemmen. (ÏUJU
11.00 Ouder worden we alle-
11.30 Nws. 11.33 Met Anne.
Kruispunt. Overheidsvoor-
ing: 12.16 Uitzending voor de
bouw. NOS: 12.26 Mededelm-
voor land- en tuinbouw. lz.ou
KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws.
Echo-politiek. 13.30 Nws. 1333
jolradio. NOS: 14.30 Nws. Fï.-
14.32 Thema 1: Omgaan
je buren NOS: 15.03 NOS-Orn-
sman. 15.30 Nws. 15.32 Een le-
lang. TROS: Na ieder half uur
uitzending van Aktua. 16™
DS Nieuwsshow. (16.30, D30en
Nws.) P.P.: 18.20 Uitzending i
de EVP. Hum.Verb.: 18.30 Het
bdeel van de twijfel. TROS.
0 TROS Klantenservice, zuw
20.03 Finale. 21.00 Om het
k TELEAC: 21.30 Onderwijs-
ide, les 3. 22.00 Por favor, intro-
:tieprogramma Spaans. TKUö-
0 Nws. 22.40 Een dode uit nei
sten (7), hoorsp. 23.00 Proeflo-
il. 23.55 Nws.
IDE DERDE elpee van een
liroep of artiest wordt vaak
lils de cruciale plaat gezien.
IZal men de stijgende lijn
ltoortzetten of is 't allemaal
lltevaliig geweest, vragen de
Itritici zich af, om in ieder
1 pal het begin van een re-
Itcusie te hebben.
TC Matic is met 'Choco'
lan die derde elpee toe. Die
lflpeekomt op 31 oktober uit.
1 Opspraak kreeg alvast een
1 cassette van de elpee en bij
1 te,bezoek aan Brussel vori-
I s -eek werd er ook nog
i met Jean-Marie Aerts,
fëarist en producer van TC
lilatic, gesproken.
1 Choco' is harder dan de
Érige twee TC Matic-pla-
I Aerts: „Het is meer een
parplaat geworden. Een
|p'.aat ook, die het dichtst in
buurt komt van ons live-
lieluid. Want die platen ko
nen op de tweede plaats, wij
«in vooral een podium-
poep."
Het nummer 'Putain, pu-
pin' is de single van de el-
Aerts zegt er meteen bij
Jat de groep niet om een hit
ierlegen zit.
1 „Met een hit trek je toch
pt verkeerde publiek aan,
Pensen die per se dat num-
willen horen en dat is
onze bedoeling. Maar
worden nu eenmaal
wacht."
Om het live-geluid te be
naderen is de TC Matic-
sound op 'Choco' ontdaan
van alle franje. Lag op de
eerste platen de nadruk nog
al op de ritmesectie, op 'Cho
co' is het vooral de gitaar
van Aerts, die centraal staat.
Daardoor doet de muziek zo
nu en dan heavy metal-ach-
tig aan, met dien verstande
dat er van dom geloei geen
sprake is.
Opvallend is ook dat er
maar één rustig nummer op
'Choco' staat ('L'amour n'est
pas avec moi') en dat er min
der hoorbare invloeden op
staan. Geen melodieën dus,
die stoelen op Europese tra
dities, zoals op 'L'Apache' en
ook minder soul dan op de
vorige platen.
Wat- er wel op staat is een
eigen TC Matic-geluid, dat
steeds beter gaat klinken.
Want 'Choco' wordt zonder
meer de beste TC Matic-el-
pee totnogtoe. De nummers
vertonen nog meer samen
hang,. de composities zijn
nog krachtiger en ondanks
het kale geluid maakt TC
Matic meer indruk.
Aerts' produktie is er een,
die alle lof verdient. De
plaat knalt je boxen uit en
eens te meer blijkt, dat
Aerts tot de topproducers
van dit moment gerekend
kan worden.
Dat zal binnekort ook
blijken op Nederlandse pla
ten, want Jean-Marie ver
telde, dat hij bezig is met
produktie van de Tilburgse
groep Piu Piu en zangeres
Monica Chen van de groep
Cheyenne. Op voorwaarde
dat die artiesten sterk ge
noeg zijn, kunnen daar door
Aerts' produktie te gekke
platen uit rollen. Heeft een
groep te weinig ideeën, dan
zal Aerts niet nalaten er zijn
stempel op te drukken.
„Dat heb ik met de Kreu-
ners meegemaakt. Die wis
ten niet wat ze wilden toen
ze de studio ingingen en dus
heb ik het het heft maar in
handen genomen. Daarom
klinkt hun tweede elpee bij
vlagen als TC Matic. Maar
hoeven doet dat niet. Kijk
maar naar Jo Lemaire. Dat
is totaal andere muziek dan
de onze, maar als producer
kun je daar heel goed mee
uit de voeten."
in. Had hij op dat moment
aangedrongen, dan had ik
het gedaan. Maar er was
geen druk, dus na drie we
ken was' die zin over."
Raymond leidt tegen
woordig een teruggetrokken
leven. Hij wordt vader bin
nenkort en zo nu en dan
klimt hij weer eens op het
podium om met een stel
vrienden balmuziek te spe
len.
'Brussels by night' heeft
inmiddels ook een single op
geleverd in de vorm van
'Piece of my heart'. Janis
Joplin heeft dat nummer
ooit de klassieke status be
zorgd, maar dat vindt RvhG
geen bezwaar. „Ik heb Janis
Joplin nooit geweldig ge
vonden, dus een remming
om dat nummer niet te doen,
omdat het al zo geweldig op
de plaat was gezet, had ik
niet."
'Brussels by night' is geen
overdonderende plaat, zoals
bijvoorbeeld 'Nooit meer
drinken' of 'Ethisch reveil'
dat wel waren. Niettemin
staat er tussen voor bij de
film bedoelde stukken een
stel sterke nummers. Vooral
'Hallo..soms ben ik verle
gen' laat horen, dat Ray
mond als geen ander in staat
is rockmuziek met Neder
landstalige teksten te ver
weven. Geen krampachtig
gerijm, geen teksten, waar
bij een deuntje is bedacht
maar een vanzelfsprekende
eenheid. Met de meeste Ne
derlandstalige teksten is het
ongeveer net zo als met de
Nederlandse films; de taal
klinkt krampachtig en te
clichématig en Van het
Groenewoud en trouwens
ook de film 'Brussels by
night' hebben daar geen last
van.
Als het allemaal gaat zo
als gepland, dan zal Ray
mond volgend jaar weer met
eigen materiaal de podia be
stijgen. Al hoeft het van hem
eigenlijk niet echt meer.
Conditie en publiek zijn
daar de oorzaak van. „Mijn
fysiek is te zwak. Als ik bij
voorbeeld een paar pinten
drink, dan heb ikdaar de
volgende dag veel last van.
En spelen was op het laatst
niet leuk meer. Bij elk rustig
nummer was er wel een zat
lap in een leren jack, die er
dwars doorheen om rock
and roll ging staan brullen."
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Elvis Costello, 8 november in
Utrecht (Vredenburg)
Fats Domino, 29 oktober in
Eindhoven (POC)
Mitch Ryder, 11 november in
Rotterdam (Arena)
Paul Young, 11 november in
Amsterdam (Paradiso)
Andreas Vollenweider, 24 no
vember in Tilburg (Schouw
burg)
Het concert van Kool and the
Gang is verzet naar januari van
het volgend jaar.
Door Willem Enzinck
KAPELLE -Voor wie het nog
niet wist is het niet meer of
niet minder dan een verba
zingwekkende openbaring:
dat er zich aan het vriendelij
ke en karakteristieke Kerk
plein van het Zeeuwse dorpje
Kapelle ai jaren een meubel
zaak bevindt, die het met zijn
collectie hypermoderne meu
belen met menige exclusieve
zaak in de grote stad kan op
nemen.
Geleid wordt het bedrijf
'JA' door de gebroeders Bas en
Mar de Jager, die alles, van
goed en comfortabel wonen
afweten. Derhalve weten zij
ook dat een goede interieurin
richting alles te maken heeft
met beeldende kunst en zo is
het hun vaste gewoonte bij
hun enkele malen per jaar
plaatsvindende meubelshows
een schilder en/of beeldhou
der tot een expositie in hun
grote ruimten uit te nodigen.
Een groot deel van de wand-
ruimte werd ter beschikking
gesteld aan de in 1936 geboren
Rotterdamse schilder Joo
Priester, die een opleiding
volgde aan de vrije academie
Artibus te Utrecht, aan de
Academie voor Beeldende
Kunsten te Rotterdam en die
ook een jaar lang les kreeg
van Diana Vandenberg.'
Priester toont hier een over
zicht van zijn artistieke activi
teit gedurende meerdere ja
ren. Daarbij blijkt hij over een
goede technische bagage te be
schikken, die vooral tot uit
drukking komt in de periode
waarin hij zich aan de surrea
listisch getinte gladschildering
overgaf. In dit genre bereikt
hij qua beeldinhoud soms wel,
soms niet overtuigende, maar
in elk geval naar kleur en
compositie een eenheid vor-
mende resulaten.
Anders wordt dit wanneer
hij de gladschildering en het
surrealisme of fantastisch
realisme verlaat en zoals in de
laatste tijd de 'gewone' werke
lijkheid van landschap, figuur
en stilleven met een vervagen
de blik aangaat. Dan treden er
mede ten gevolge van zijn
moeilijkheden met een ander
soortige verfbehandeling dik
wijls hinderlijke breuken in
zijn beeldvoorstellingen op.
Ook een gewild geniale vlot
heid en schetsmatigheid laten
hem struikelen, b.v. in een stu
die van een vrouw in zonne-
stoel.
Over het geheel is Priester
nog niet tot een voor hem ken
merkende eigen beeldende
taal gekomen. Het zuiverst is
hij hier in een enkel land
schap, stilleven of een aquarel
met vliegende uil, waarin
minder bewust gewild en ge
streefd wordt en schilders-
spontaniteit overheerst. In elk
geval echter toont deze exposi
tie een talent in beweging en is
daarom boeiend.
Expositie Joo Priester bij Meu
belmagazijn Ja, Kerkplein 57, Ka
pelle. Open: alle dagen gedurende
winkeltijd. Te bezichtigen tot
15 december a.s.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Brandende liefde, 12 j.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Return ot the jedi, a.l.
20 u. Psycho, deel 2,16 j.
20 u. Nena, a.l.
20 u. Schule der lust, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Vrolijke maar zondige melodie,
18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Bad boys, 16 j.
20 u. De vier vuisten op safari,
a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Return of the Jedi, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
De illusionist, a.l.
ANTWERPEN
Hex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. De lift.
Rex—Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Coupe de
foudre.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Revange of the ninja.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Bad boys.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Brandende liefde.
Rubens 12,16 en 20 u. Ben
Hur.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Flashdance.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Parasite.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zapped.
Quellin II - 12,14.16,18. 20
en 22 u. The concrete jungle.
Quellin III - 12.14,16,18.20
en 22 u. Breathless.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. Mad Max 1.
Astrld - 12,14,16,18,20 en
22 u. Herbie rides again.
Capltole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Mad mission 2.
4,5 of 6 jaar vast 8,50%
Jaarlijkse rente. Minimum-inleg f 1.000,-.
U maakt een bedrag van f 1.000,- of
hoger over op onze bankgiro
22.51.75.002 of postgiro 1117570, met
vermelding van de door u gewenste
spaarvorm, looptijd en het kantoor
van uw keuze.
F van Lanschot Bankiers. Sinds 1737.
Hoge Steenweg 29,
5211JN 's-Hertogenbosch. Viditel 711.
Voor alle informatie kunt u bellen
073 -15 34 61 of een van onderstaande
telefoonnummers.
Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haae (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 77 25),
's-Hertoeenbosch(073-153461) Hilversum(035-48641). Nijmegen(080-226455), Roosendaal(01650-40970)
Rotterdam (010-33 25 44). Slttard (04490-2 26 00). Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35)
Vught (073-5616 62), Waalwijk (04160-3 58 25), Zaanstad (075-214211), Zwolle (038-22 46 44).
4,5 of 6 jaar vast 8,50%
Coupures: f 1.000,-, f 2.500,-, f 5.000,-,
f 10.000,-.
Rente op basis samengestelde
interest.
Wijzigingen voorbehouden.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Katharina, die nackte zarin.
Ambassades - 12,14.20,
16.45, 19.10 en 21.30U.
Vivement dimanche.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Cujo.
Ambassades-Club II - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
Superman 3.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18,20 en 22 u. La femme
de mon pote
Ambassades-Club IV - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
The gods must be crazy.
Festa - 13,15.30,18 en 20.30
u. Furyo.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Blue Ihunder.
TIJI - 12, 14.20,16.45, 19.10
en 21.30 u. Raise the Titanic.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. 48 hours.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Wicked lady.
22.30 u. Furyo.
Gulden Vlies 2
20 u. Octopussy.
22.30 u. Terro eyes.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Private popsicle.
Memling
20 u. Brandende liefde.
Rembrandt
20 u. Prison camp girls.
GENT
Decascoop
1.15,17.30, 20 en 22.30 U.
Octopussy.
2. 15,17.30, 20 en 22.30 u.
De lift.
3.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Flashdance.
4.15,17.30, 20 en 22.30 u.
De ballade van Narayama.
5.15,17.30 en 20 u. De dolle
kever komt terug.
6.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brandende liefde.
7.15,17.30, 20 en 22.30 u.
The outsiders.
8.15,17.30, 20 en 22.30 u.
My tutor.
9.15,17.30, 20 en 22.30 u.
De vierde man.
10. 22.30 u. De mooie slavin.
11. 22.30 u. Benvenuta.
AXEL
Streekmuseum „Het Land van
Axel" - Serie schilderijen met
gemengde technieken door Ine
ke van Loo. Geop.: woe. t.m. zat.
13.30-17.00 uur. Vrijd. ook van
19—21 uur (t/m 5 nov.).
TERNEUZEN
Artikof, Schoolweg 4 - Aqua
rellen van Bernard Guski. Geop.
werkd. tot 18 u. (t/m 31 okt.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J.
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur.
Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat. en zond.
14-17 u. (t.m. 18 dec
HEIKANT
Th. de Block - 15 u.
kermisschieting.
HULST
Blaauwe Hoeve - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
IILVERSUM 3
Ier heel uur nieuws. VARA: Van
I—18.00 aktualiteiten via Dingen
de dag. 7.02 Gesodemeurders
In afwachting van... R-J5
Jbrloper. 12.03 Paviljoen 3. 14W
Ier Holland. 16.03 De verrukke
ke 15. NOS: 18.04 De avondspiw
IRA: 19.02 Hof van Eden. 20.(0
pkrant. 21.02 Moondogs.
ILVERSUM4
los: 7.00 Nws. 7.02 Een 8«d
ïrgen met Tineke Beishuizen-
i Nws). 9.00 Continu klassiek
uO TROS-Concertzaal: het nes
ktie Ork., met solist: klass. m
4)0 Nws. 13.05 De meest verkocn
(klassieke tien. NCRV14.00
lal recital. 14.40 In kleine beze
tg. 15.15 Beroemde soloconcert^;
■00 Literama, of: Het kunst
lijf. 16.45 Woord in de middag-
njRV: 20.00 Concertante muz.
lint-Saëns (6). 20.50 Werken s
■cob Obrecht. 21.30 Thornj»
Punteer: Reformator en opstan"
ng: Het monster van Franse
Lusen, docudrama v. Ab van M
lansl.: Thomas Müntzer, btuW
JTrnieuwer en comp. met o.m.
luitse mis.
Fikt
AM-zender Hilversumi*
|OS: 19.02 Bulletin in
kans-Arabisch. 19.10 Bulleb t
Et Berbers. 19.20 Bulletin m
tirks. 19.30 Bulletin in het Spaa
•jjon uba snau 'jaza TUBjpiaAoq 'jsoa
'uitnp 'sjjuq aljjnap daaaSpusq 'sppaj
•aftjrtap 'Cuapirqos do atj-iBB; 'spmi 'iaj
-Bd japuo dftdsjfaojq 'sjjutj jjjoa uba puBj,