xilUMggEDStó VAN HET GROEN WOUD voor eventjes terug WERK VAN JOO PRIESTER IN KAPELLE Het voordeel van\an Lanschot. 8,50 Procent RerCent 4 DEK DE ILLEN dige en ke van elelpees CHOCO, de hardere TC Matic popspraak .-OPLOSSING IdINSDAG 25 OKTOBER 1983 lê Spaardeposito's Spaarbrievén met geld ée en Wiske: De Gouden Ganzeveer- Lucky Luke p wiwr/i nam inm.it hp fin m fro feu£ wtm- iut/fr /i/iflfl cf nmt lot. >pie Ajn etje Happie En De Bolle Uit Zwolle HILVERSUM 5 Boes T3Z PAGINA GIDS 2 producers en achter ten werden uit de losse 'om Mulder, de man die irogramma 'Poster' pre- >te minachting voor de t Engelstalige interviews rijke nummers weg als hem valt dan ook geen de documentatie te ver- EEN ZUIDERLING, dus ook een Belg, snijdt zijn kaas met een mes. Een Hollander niet, die heeft de kaasschaaf uitgevonden, opdat er vooral niet te veel In één keer ge nuttigd zal worden. Met de muziek is het eigenlijk al net zo. Waar zuiderlingen royaal met emoties om springen, daar schaaft de I Hollander hooguit dunne I plakjes van zijn calvinisti- I sche ziel. tergronden van de beat- komt snel terecht bij de ging zijn inspiratie vond es in havensteden als Li- jc voor stuk hun loopbaan minder bekende Ameri- luesnummers. Ze gaven ive, ongepolijste sfeer en uccesformule te zijn. gingen de Engelsen ook wam een man als Mitch e voor Gerry and the Pa- u do' en 'I like it' schreef the Dreamers 'I'm telling ■e made for me'. Graham rde o.a. 'No milk today' oordat hij veel later met indminders (van 'Groovy 110CC zou vormen. im bij deze 'Invasion'-se- Gerry and the Pacema- the Dreamers maar een omen hebben die histori- of althans het jeugd- rleefd hebben. Hun elpees ;evuld worden met cover die anderen veel beter at is zonde van je geld. Er lel waarop de beste num- nde groepen uit de hele ijn dat een serie als 'Ori- n' niet in de eerste plaats ïostalgische 'zestiger' een erie was voor EMI-Bove- is om een reeks nummers liggen weg te kwijnen, te erzamelaars zijn gewaar- ,1 eindredactie wim van leest Sinds het fenomeen 'Ne- I derlandstalig' de popmuziek I hier terroriseert, is er een I stortvloed aan kleinzielig- I heid op platen verschenen. Ivoorzien van simpele deu- I nen ging al die verstaan baarheid echter niet verder I dan onthullingen over een in 1 aanleg al stomvervelend le- een. Na pakweg twee jaar Ne- I derlandstalige pop is er dan I ook geen nummer totstand- I gekomen, dat in de schaduw I .an het werk van Raymond Ivan het Groenewoud kan I staan. Van het Groenewoud Iklinkt op al zijn platen beter llan het gemiddelde Goede IDoel, Toontje Lager of Doe lMaar. Dat bijvoorbeeld ook zijn nieuwe elpee 'Brussels by night' meer hoorbare emotie bevat in tekst en mu ziek is een kwestie van veel verder zijn in je ontwikke ling gekoppeld aan een grote uitdrukkingsvaardigheid. Raymond was er niet al leen eerder, hij was er ook beter. Bovendien had hij lef. Lef om op het toppunt van zijn roem er uit te stappen. 'Brussels by night' is zijn eerste elpee sinds 'Ethisch reveil'. Tussendoor ver scheen nog de verzamelelpee 'Leven en liefde' en de single 'Cha cha cha'. 'Brussels by night' is de soundtrack bij het gelijkna mige filmdebuut van ex- popjournalist Mare Didden. Daardoor is het een elpee, die je niet helemaal voor vol aan kunt zien en dat is te ho ren ook. Er staan stukken op die los van de begeleidende beelden mager overkomen, al zijn ze op de elpee ver in de minderheid. RAYMOND met Mare Didden, de regisseur van 'Brussels by night'. Vorige week ben ging Popspraak in Brussel de persvoorstelling van de film gaan zien en bij die gelegen heid vertelde Van het Groe newoud over het waarom van die plaat. Was hij er niet voor ge vraagd door Mare Didden dan zou er tot op heden niets van hem op de plaat ver schenen zijn. De stilte na de storm is Raymond erg goed bevallen. „Het is iets, dat ik veel eerder had moeten doen. Ik dacht, dat ik een gat terecht zou komen als ik met optreden zou stoppen, maar dat is reuze meegevallen." Eenmaal in de studio kreeg Van het Groenewoud toch weer de geest over zich: „Ik heb nog aan mijn pla- tendirecteur gevraagd of ik! niet meteen nog een elpee zou maken, zo'n zin had ik er 19.02 Pim Jacobs' platenscala. Hollywood Boulevard. 20.UJ stte-musical. 21.02 Wie zwijgt toe.... hoorsp.sene. 21.41 grammofoonmuz. 2Z.UZ O's sportpan. eretrib. NOS: Met het oog op morgen. VA- 0.02 Elpee tuin. 2.02 Groot 5.02 Truck. ILVERSUM 2 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12 evende woord. 7.20 Echo. (7.30, i 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900. 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa anden. 9.30 Nws. KRO: 9.33 olradio: Als je haar maar goed 0.00 Angels en klemmen. (ÏUJU 11.00 Ouder worden we alle- 11.30 Nws. 11.33 Met Anne. Kruispunt. Overheidsvoor- ing: 12.16 Uitzending voor de bouw. NOS: 12.26 Mededelm- voor land- en tuinbouw. lz.ou KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. Echo-politiek. 13.30 Nws. 1333 jolradio. NOS: 14.30 Nws. Fï.- 14.32 Thema 1: Omgaan je buren NOS: 15.03 NOS-Orn- sman. 15.30 Nws. 15.32 Een le- lang. TROS: Na ieder half uur uitzending van Aktua. 16™ DS Nieuwsshow. (16.30, D30en Nws.) P.P.: 18.20 Uitzending i de EVP. Hum.Verb.: 18.30 Het bdeel van de twijfel. TROS. 0 TROS Klantenservice, zuw 20.03 Finale. 21.00 Om het k TELEAC: 21.30 Onderwijs- ide, les 3. 22.00 Por favor, intro- :tieprogramma Spaans. TKUö- 0 Nws. 22.40 Een dode uit nei sten (7), hoorsp. 23.00 Proeflo- il. 23.55 Nws. IDE DERDE elpee van een liroep of artiest wordt vaak lils de cruciale plaat gezien. IZal men de stijgende lijn ltoortzetten of is 't allemaal lltevaliig geweest, vragen de Itritici zich af, om in ieder 1 pal het begin van een re- Itcusie te hebben. TC Matic is met 'Choco' lan die derde elpee toe. Die lflpeekomt op 31 oktober uit. 1 Opspraak kreeg alvast een 1 cassette van de elpee en bij 1 te,bezoek aan Brussel vori- I s -eek werd er ook nog i met Jean-Marie Aerts, fëarist en producer van TC lilatic, gesproken. 1 Choco' is harder dan de Érige twee TC Matic-pla- I Aerts: „Het is meer een parplaat geworden. Een |p'.aat ook, die het dichtst in buurt komt van ons live- lieluid. Want die platen ko nen op de tweede plaats, wij «in vooral een podium- poep." Het nummer 'Putain, pu- pin' is de single van de el- Aerts zegt er meteen bij Jat de groep niet om een hit ierlegen zit. 1 „Met een hit trek je toch pt verkeerde publiek aan, Pensen die per se dat num- willen horen en dat is onze bedoeling. Maar worden nu eenmaal wacht." Om het live-geluid te be naderen is de TC Matic- sound op 'Choco' ontdaan van alle franje. Lag op de eerste platen de nadruk nog al op de ritmesectie, op 'Cho co' is het vooral de gitaar van Aerts, die centraal staat. Daardoor doet de muziek zo nu en dan heavy metal-ach- tig aan, met dien verstande dat er van dom geloei geen sprake is. Opvallend is ook dat er maar één rustig nummer op 'Choco' staat ('L'amour n'est pas avec moi') en dat er min der hoorbare invloeden op staan. Geen melodieën dus, die stoelen op Europese tra dities, zoals op 'L'Apache' en ook minder soul dan op de vorige platen. Wat- er wel op staat is een eigen TC Matic-geluid, dat steeds beter gaat klinken. Want 'Choco' wordt zonder meer de beste TC Matic-el- pee totnogtoe. De nummers vertonen nog meer samen hang,. de composities zijn nog krachtiger en ondanks het kale geluid maakt TC Matic meer indruk. Aerts' produktie is er een, die alle lof verdient. De plaat knalt je boxen uit en eens te meer blijkt, dat Aerts tot de topproducers van dit moment gerekend kan worden. Dat zal binnekort ook blijken op Nederlandse pla ten, want Jean-Marie ver telde, dat hij bezig is met produktie van de Tilburgse groep Piu Piu en zangeres Monica Chen van de groep Cheyenne. Op voorwaarde dat die artiesten sterk ge noeg zijn, kunnen daar door Aerts' produktie te gekke platen uit rollen. Heeft een groep te weinig ideeën, dan zal Aerts niet nalaten er zijn stempel op te drukken. „Dat heb ik met de Kreu- ners meegemaakt. Die wis ten niet wat ze wilden toen ze de studio ingingen en dus heb ik het het heft maar in handen genomen. Daarom klinkt hun tweede elpee bij vlagen als TC Matic. Maar hoeven doet dat niet. Kijk maar naar Jo Lemaire. Dat is totaal andere muziek dan de onze, maar als producer kun je daar heel goed mee uit de voeten." in. Had hij op dat moment aangedrongen, dan had ik het gedaan. Maar er was geen druk, dus na drie we ken was' die zin over." Raymond leidt tegen woordig een teruggetrokken leven. Hij wordt vader bin nenkort en zo nu en dan klimt hij weer eens op het podium om met een stel vrienden balmuziek te spe len. 'Brussels by night' heeft inmiddels ook een single op geleverd in de vorm van 'Piece of my heart'. Janis Joplin heeft dat nummer ooit de klassieke status be zorgd, maar dat vindt RvhG geen bezwaar. „Ik heb Janis Joplin nooit geweldig ge vonden, dus een remming om dat nummer niet te doen, omdat het al zo geweldig op de plaat was gezet, had ik niet." 'Brussels by night' is geen overdonderende plaat, zoals bijvoorbeeld 'Nooit meer drinken' of 'Ethisch reveil' dat wel waren. Niettemin staat er tussen voor bij de film bedoelde stukken een stel sterke nummers. Vooral 'Hallo..soms ben ik verle gen' laat horen, dat Ray mond als geen ander in staat is rockmuziek met Neder landstalige teksten te ver weven. Geen krampachtig gerijm, geen teksten, waar bij een deuntje is bedacht maar een vanzelfsprekende eenheid. Met de meeste Ne derlandstalige teksten is het ongeveer net zo als met de Nederlandse films; de taal klinkt krampachtig en te clichématig en Van het Groenewoud en trouwens ook de film 'Brussels by night' hebben daar geen last van. Als het allemaal gaat zo als gepland, dan zal Ray mond volgend jaar weer met eigen materiaal de podia be stijgen. Al hoeft het van hem eigenlijk niet echt meer. Conditie en publiek zijn daar de oorzaak van. „Mijn fysiek is te zwak. Als ik bij voorbeeld een paar pinten drink, dan heb ikdaar de volgende dag veel last van. En spelen was op het laatst niet leuk meer. Bij elk rustig nummer was er wel een zat lap in een leren jack, die er dwars doorheen om rock and roll ging staan brullen." DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Elvis Costello, 8 november in Utrecht (Vredenburg) Fats Domino, 29 oktober in Eindhoven (POC) Mitch Ryder, 11 november in Rotterdam (Arena) Paul Young, 11 november in Amsterdam (Paradiso) Andreas Vollenweider, 24 no vember in Tilburg (Schouw burg) Het concert van Kool and the Gang is verzet naar januari van het volgend jaar. Door Willem Enzinck KAPELLE -Voor wie het nog niet wist is het niet meer of niet minder dan een verba zingwekkende openbaring: dat er zich aan het vriendelij ke en karakteristieke Kerk plein van het Zeeuwse dorpje Kapelle ai jaren een meubel zaak bevindt, die het met zijn collectie hypermoderne meu belen met menige exclusieve zaak in de grote stad kan op nemen. Geleid wordt het bedrijf 'JA' door de gebroeders Bas en Mar de Jager, die alles, van goed en comfortabel wonen afweten. Derhalve weten zij ook dat een goede interieurin richting alles te maken heeft met beeldende kunst en zo is het hun vaste gewoonte bij hun enkele malen per jaar plaatsvindende meubelshows een schilder en/of beeldhou der tot een expositie in hun grote ruimten uit te nodigen. Een groot deel van de wand- ruimte werd ter beschikking gesteld aan de in 1936 geboren Rotterdamse schilder Joo Priester, die een opleiding volgde aan de vrije academie Artibus te Utrecht, aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam en die ook een jaar lang les kreeg van Diana Vandenberg.' Priester toont hier een over zicht van zijn artistieke activi teit gedurende meerdere ja ren. Daarbij blijkt hij over een goede technische bagage te be schikken, die vooral tot uit drukking komt in de periode waarin hij zich aan de surrea listisch getinte gladschildering overgaf. In dit genre bereikt hij qua beeldinhoud soms wel, soms niet overtuigende, maar in elk geval naar kleur en compositie een eenheid vor- mende resulaten. Anders wordt dit wanneer hij de gladschildering en het surrealisme of fantastisch realisme verlaat en zoals in de laatste tijd de 'gewone' werke lijkheid van landschap, figuur en stilleven met een vervagen de blik aangaat. Dan treden er mede ten gevolge van zijn moeilijkheden met een ander soortige verfbehandeling dik wijls hinderlijke breuken in zijn beeldvoorstellingen op. Ook een gewild geniale vlot heid en schetsmatigheid laten hem struikelen, b.v. in een stu die van een vrouw in zonne- stoel. Over het geheel is Priester nog niet tot een voor hem ken merkende eigen beeldende taal gekomen. Het zuiverst is hij hier in een enkel land schap, stilleven of een aquarel met vliegende uil, waarin minder bewust gewild en ge streefd wordt en schilders- spontaniteit overheerst. In elk geval echter toont deze exposi tie een talent in beweging en is daarom boeiend. Expositie Joo Priester bij Meu belmagazijn Ja, Kerkplein 57, Ka pelle. Open: alle dagen gedurende winkeltijd. Te bezichtigen tot 15 december a.s. GOES Grandtheater - 20 u. Brandende liefde, 12 j. HULST Koning van Engeland 20 u. Return ot the jedi, a.l. 20 u. Psycho, deel 2,16 j. 20 u. Nena, a.l. 20 u. Schule der lust, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Vrolijke maar zondige melodie, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Bad boys, 16 j. 20 u. De vier vuisten op safari, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Return of the Jedi, a.l. Alhambra 2 - 20 u. De illusionist, a.l. ANTWERPEN Hex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. De lift. Rex—Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Coupe de foudre. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Revange of the ninja. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Bad boys. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Brandende liefde. Rubens 12,16 en 20 u. Ben Hur. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Flashdance. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Parasite. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zapped. Quellin II - 12,14.16,18. 20 en 22 u. The concrete jungle. Quellin III - 12.14,16,18.20 en 22 u. Breathless. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. Mad Max 1. Astrld - 12,14,16,18,20 en 22 u. Herbie rides again. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Mad mission 2. 4,5 of 6 jaar vast 8,50% Jaarlijkse rente. Minimum-inleg f 1.000,-. U maakt een bedrag van f 1.000,- of hoger over op onze bankgiro 22.51.75.002 of postgiro 1117570, met vermelding van de door u gewenste spaarvorm, looptijd en het kantoor van uw keuze. F van Lanschot Bankiers. Sinds 1737. Hoge Steenweg 29, 5211JN 's-Hertogenbosch. Viditel 711. Voor alle informatie kunt u bellen 073 -15 34 61 of een van onderstaande telefoonnummers. Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haae (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 77 25), 's-Hertoeenbosch(073-153461) Hilversum(035-48641). Nijmegen(080-226455), Roosendaal(01650-40970) Rotterdam (010-33 25 44). Slttard (04490-2 26 00). Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35) Vught (073-5616 62), Waalwijk (04160-3 58 25), Zaanstad (075-214211), Zwolle (038-22 46 44). 4,5 of 6 jaar vast 8,50% Coupures: f 1.000,-, f 2.500,-, f 5.000,-, f 10.000,-. Rente op basis samengestelde interest. Wijzigingen voorbehouden. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Katharina, die nackte zarin. Ambassades - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30U. Vivement dimanche. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Cujo. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u. Superman 3. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18,20 en 22 u. La femme de mon pote Ambassades-Club IV - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The gods must be crazy. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Furyo. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Blue Ihunder. TIJI - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Raise the Titanic. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. 48 hours. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Wicked lady. 22.30 u. Furyo. Gulden Vlies 2 20 u. Octopussy. 22.30 u. Terro eyes. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Private popsicle. Memling 20 u. Brandende liefde. Rembrandt 20 u. Prison camp girls. GENT Decascoop 1.15,17.30, 20 en 22.30 U. Octopussy. 2. 15,17.30, 20 en 22.30 u. De lift. 3.15,17.30, 20 en 22.30 u. Flashdance. 4.15,17.30, 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. 5.15,17.30 en 20 u. De dolle kever komt terug. 6.15,17.30, 20 en 22.30 u. Brandende liefde. 7.15,17.30, 20 en 22.30 u. The outsiders. 8.15,17.30, 20 en 22.30 u. My tutor. 9.15,17.30, 20 en 22.30 u. De vierde man. 10. 22.30 u. De mooie slavin. 11. 22.30 u. Benvenuta. AXEL Streekmuseum „Het Land van Axel" - Serie schilderijen met gemengde technieken door Ine ke van Loo. Geop.: woe. t.m. zat. 13.30-17.00 uur. Vrijd. ook van 19—21 uur (t/m 5 nov.). TERNEUZEN Artikof, Schoolweg 4 - Aqua rellen van Bernard Guski. Geop. werkd. tot 18 u. (t/m 31 okt.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J. Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur. Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat. en zond. 14-17 u. (t.m. 18 dec HEIKANT Th. de Block - 15 u. kermisschieting. HULST Blaauwe Hoeve - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. IILVERSUM 3 Ier heel uur nieuws. VARA: Van I—18.00 aktualiteiten via Dingen de dag. 7.02 Gesodemeurders In afwachting van... R-J5 Jbrloper. 12.03 Paviljoen 3. 14W Ier Holland. 16.03 De verrukke ke 15. NOS: 18.04 De avondspiw IRA: 19.02 Hof van Eden. 20.(0 pkrant. 21.02 Moondogs. ILVERSUM4 los: 7.00 Nws. 7.02 Een 8«d ïrgen met Tineke Beishuizen- i Nws). 9.00 Continu klassiek uO TROS-Concertzaal: het nes ktie Ork., met solist: klass. m 4)0 Nws. 13.05 De meest verkocn (klassieke tien. NCRV14.00 lal recital. 14.40 In kleine beze tg. 15.15 Beroemde soloconcert^; ■00 Literama, of: Het kunst lijf. 16.45 Woord in de middag- njRV: 20.00 Concertante muz. lint-Saëns (6). 20.50 Werken s ■cob Obrecht. 21.30 Thornj» Punteer: Reformator en opstan" ng: Het monster van Franse Lusen, docudrama v. Ab van M lansl.: Thomas Müntzer, btuW JTrnieuwer en comp. met o.m. luitse mis. Fikt AM-zender Hilversumi* |OS: 19.02 Bulletin in kans-Arabisch. 19.10 Bulleb t Et Berbers. 19.20 Bulletin m tirks. 19.30 Bulletin in het Spaa •jjon uba snau 'jaza TUBjpiaAoq 'jsoa 'uitnp 'sjjuq aljjnap daaaSpusq 'sppaj •aftjrtap 'Cuapirqos do atj-iBB; 'spmi 'iaj -Bd japuo dftdsjfaojq 'sjjutj jjjoa uba puBj,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15