sAi die gladjanussen
moeten verdwijnen uit
de platenbusiness'
VAN h
voor
Het aardige en
ergerlijke van
verzamelelpees
miüissH
popspraak
DINSDAG 25 OKTOBER 1983
Amerikaanse zangeres Melanie weer op tournee
Succes
Serie met Britse popmuziek uit jaren zestig
Shap
ïro
NEDERLANDSE
PROGRAMMA'S
NEDERLAND 1
DUITSLAND 1
BELGIE NED 2
DUITSLAND 2
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2
BELGIE FRANS 2
DUITSLAND 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 3
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
DINSDAG 25 OKTOBE
lske en Wiske: De
'7!
upic Happie En De
Door Raoul van den Booren
HET KLEINE meisje,
dat altijd zo grappig
giechelde tijdens haar
optredens, dreigde on
danks vele hits als
'Lay down', 'Beautiful
People' en 'I'm back in
town' vergeten te wor
den.
Maar nu is Melanie Safka
terug. Of eigenlijk is ze nooit
weggeweest. Dat beweert ze
tenminste zelf. „Ik heb het
gewoon een tijdje wat rusti
ger aangedaan omdat ik drie
kinderen kreeg. Maar echt
gestopt ben ik nooit".
Haar stem klinkt onver
wacht 'laag' voor wie zich
Melanie herinnert als de
zangeres die haar liedjes
eigenlijk niet echt zóng,
maar haar teksten meer als
een beminnelijke bakvis uit-
kraaide.
De reden voor haar tijde
lijke afwezigheid in de mu
ziekwereld blijkt echter niet
alleen haar kroost te zijn.
Melanie kan inmiddels méér
dan alleen liedjes maken en
schreef samen met de auteur
Ed Kelleher de musical 'The
Life of Calamity Jane' die in
januari op Broadway in pre
mière gaat en waarin zij zelf
een van de hoofdrollen
speelt.
Stilgezeten heeft Melanie
dus niet en dat resulteerde
behalve de musical ook in
een nieuwe plaat 'Seventh
Wave' die in Nederland -
vreemd genoeg als de con
certen al achter de rug zijn -
hog moet verschijnen.
Melanie: „Naarmate je
ouder wordt leer je de tijd
beter indelen. Ik kan nu een
hoop dingen tegelijk doen
omdat ik mezelf niet meer zo
serieus neem. Vroeger was
ik als de dood voor wat de
mensen van me vonden. Nu
heb ik het gevoel dat ik alles
kan. Ik ben niet meer bang
om mezelf voor schut te zet
ten. En het gekke is dat de
mensen me serieuzer nemen
sinds ik gestopt ben me daar
zorgen over te maken".
i
En de muziek. Is die ook
veranderd? „Natuurlijk!
Mijn stem is krachtiger ge
worden. Je herkent me nog
wel als Melanie, maar de
liedjes zitten wat slimmer in
mekaar".
Volwassenen dus? Mela
nie klinkt na deze vraag als
een verschrikt vogeltje. „In
godsnaam nee. Je zult me
nooit ervan kunnen beschul
digen dat ik volwassen lied
jes schrijf. Dat strookt trou
wens niet met mekaar. Mu
ziek is niet voor het volwas
sen deel, maar voor het kind
in de mens".
Melanie wordt vaak geas
socieerd met de 'flower po-
wer'-tijd, waarin muziek-
makers nog een onbegrensd
optimisme aan de dag leg
den. Toch ziet Melanie zich
zelf niet als een echte verte
genwoordigster van 'de ge
lukkigejaren zestig'.
„Ik heb het gevoel dat ik
in die hele toestand geperst
ben. Toen ik op Woodstock
optrad was ik nog volkomen
onbekend. Ik heb mezelf
nooit als een protestzangeres
gezien. Toen ik 'Peace Will
Come' schreef ging dat over
een heel persoonlijke, inner
lijke vrede. Maar de mensen
dachten dat het over een of
andere moeilijke oorlog
ging. Ach, van mij mogen ze
trouwens".
Melanie Safka: „Muziek is voor het kind in de mens".
- F0T0RCA
Haar a-politieke opstel
ling verhinderde de zange
res niet om afgelopen zon
dag tijdens de vredesdemon
stratie in Brussel op te tre-
den. „Zolang er maar geen
politieke beweging mee ge
moeid is die via de senti
menten van mensen de vre
de wil promoten," luidt haar
standpunt daarover.
Veel artiesten die ook suc
ces hadden in Melanies glo
rietijd is het later voor de
wind gegaan. Het lijkt wel
of de 'oude' generatie mu-
ziekmakers niet wil uitster
ven. Hebben de jongere pop
muzikanten dan zo weinig te
bieden op muziekgebied?
Wat vindt Melanie van de
platen van tegenwoordig?
Een spraakwaterval volgt.
„Sommigen zijn erg goed,
zoals de Eurythmics en Boy
George. Maar er is ook een
hoop junk. Garbage. Mensen
die niet weten hoe ze een
plaat moeten maken. Ze
doen alleen mee aan een
trend. De platenindustrie is
een modeverschijnsel ge
worden. De maatschappijen
worden beheerd door juris
ten die helemaal niet naar
muziek luisteren maar al
leen willen verkopen.
Toen ik succes had wisten
de platenmensen uit paniek
niet wat ze moesten doen. Ze
verdienden enorme bedra
gen en begrepen niet waar
ze dat aan te danken had
den. Je hoefde niet eens een
goed uiterlijk te hebbën om
het als artiest te maken.
Nou, daar snapten ze dus
niets van. Wat nu moet ge
beuren is dat de gladjanus
sen zo snel mogelijk uit de
platenbizz verdwijnen. De
platen die nu gemaakt wor
den zijn slechts een Holly -
woodversie van wat de mu
ziek van de toekomst moet
zijn. Maar het is niet de ech
te".
Muziek is haar hele leven.
Daar laat Melanie geen
twijfel over bestaan. Stop
pen is er voorlopig wat haar
betreft dan ook niet bij.
„Mijn carrière verloopt op
dit moment misschien wat
minder succesvol. Maar dat
komt binnenkort weer. Ik
heb vroeger succes gehad en
voelde dat toen aankomen.
En ik voel nu dat het wéér
gebeurt! Ik ben erg trots op
mijn werk en juist dat heeft
me steeds staande gehou
den".
Tijdens haar concerten in
Europa neemt Melanie maar
één gitarist mee, Russell Ja-
vors uit de groep van Billy
Joel.
„Ik kan maar geen hechte
groep bij elkaar krijgen,"
klaagt de zangeres. „Ik heb
de grootste problemen als ik
al een drummer moet zoe
ken. Ik wil geen 'beater',
maar een zachte, melodieuze
j azz-slagwerker".
„Ach, ik doe wel een paar
oude liedjes. Maar het groot
ste deel van het programma
bestaat toch uit nieuwe din
gen. Per slot van rekening
moet ik vitaal blijven."
Door Dirk Vellenga
Nu Billy J. Kramer weer optreedt met zijn Da-
kota's en Wayne Fontana herenigd is me zijn
Mindbenders en het oude Neil Diamond-num
mer 'Red, red wine' succes heeft in de versie
van UB-40, voelen de platemmaatschappijen
dat oude successen weer een kansje hebben. Zo
komt EMI met een negendelige serie, getiteld
'Original British Invasion', met verzamelel-
pees van Gerry and the Pacemakers, Freddie
and the Dreamers, de Swinging Blue Jeans,
Herman's Hermits, Manfred Mann, Peter and
Gordon, Helen Shapiro, de Seekers en Frank
Ifield.
Voor wie zich helder herinnert dat deze mu
ziek uit transistorradiootjes kwam, is dat na
tuurlijk goed nieuws. Als deze klanken ooit je
puberteitshormonen prikkelden, dan hoor je
bij de generatie voor wie het nu de tijd is om
twintig jaar terug te dobberen in de tijd.
Dit zou dus een sentimenteel verhaal kun
nen worden over de aandoenlijk primitieve
bandjes die de wegkwijnende rock en roll
nieuw leven inbliezen en in de hele wereld, ook
in Amerika, de grote popexplosie aankondig
den. Ik zou behuilde alinea's kunnen schrijven
over de kortstondige roem van melkboer Fred
die Garrity (van de Dreamers), Gordon Waller
(van Peter), die later vertegenwoordiger werd
en Peter Noone, die niets meer klaar kreeg
toen hij eenmaal volwassen was en niet meer
zo lief 'Mrs. Brown, you've got a lovely daugh
ter' zong.
Natuurlijk zou ik sentimenteel eindigen met
de verzuchting dat alles toen veel leuker,
knusser, gezelliger en optimistischer was.
Maar zover zal het niet komen. Het heeft veel
meer nut de platenconsument even te waar
schuwen voor hij zich overmand door nostal
gie laat verleiden de hele reeks ongezien in één
klap aan te schaffen.
Het eerste wat niet helemaal deugt is de
naam, 'Original British Invasion'. Wat er nu
'original' is, is niet duidelijk. Maar goed, er is
inderdad sprake geweest van een Britse mu-
ziekinvasie vanaf ongeveer 1963. Dat is een
heel interessant gegeven in de popmuziek (die
nog 'beatmuziek' werd genoemd) en het zou
aardig zijn die periode op de plaat en via een
verklarende tekst eens goed toe te lichten.
Maar hoe moet ik Helen Shapiro plaatsen
die haar grote successen juist in de jaren daar
vóór beleefde en juist door de 'beat-golf' werd
verdreven? Waarom zit Frank Ifield, zomaar
een zoetgevooise middle-of-the-road zanger,
erbij en de Australische folkgroep de Seekers,
die totaal niet de prententie had te vernieu
wen?
Het is een weinig logische verzameling en
daar komt nog bij dat de hoesteksten weinig
bruikbare informatie geven. Waarom geen
jaartallen, namen van producers en achter-
grondgevens? De teksten werden uit de losse
pols geschreven door Tom Mulder, de man die
jarenlang het radio-programma 'Poster' pre
senteert met een grote minachting voor de
luisteraar. Hij vertaalt Engelstalige interviews
niet en draait belangrijke nummers weg als
hem dat uitkomt. Van hem valt dan ook geen
enkele poging tot goede documentatie te ver
wachten.
Wie serieus de achtergronden van de beat-
explosie wil toelichten komt snel terecht bij de
paradox dat de beweging zijn inspiratie vond
in Amerika. De bandjes in havensteden als Li
verpool begonnen stuk voor stuk hun loopbaan
met het naspelen van minder bekende Ameri
kaanse rythm-and-bluesnummers. Ze gaven
de nummers een rauwe, ongepolijste sfeer en
dat bleek nu juist de succesformule te zijn.
In tweede instantie gingen de Engelsen ook
zelf componeren en kwam een man als Mitch
Murray naar voren die voor Gerry and the Pa
cemakers 'How do you do' en 'I like it' schreef
en voor Freddie and the Dreamers 'I'm telling
you now' en 'You were made for me'. Graham
Gouldman componeerde o.a. 'No milk today'
and 'Just one look' voordat hij veel later met
Eric Stewart uit de Mindminders (van 'Groovy
kind of love') de groep 10CC zou vormen.
Een andere probleem bij deze 'Invasion'-se-
rie is dat groepen als Gerry and the Pacema
kers en Freddie and the Dreamers maar een
paar nummers opgenomen hebben die histori
sche waarde hebben, of althans het jeugd
puistjes-stadium overleefd hebben. Hun elpees
moesten derhalve opgevuld worden met cover
versies van nummers die anderen veel beter
hebben gedaan. En dat is zonde van je geld. Er
zijn elpees in de handel waarop de beste num
mers van verschillende groepen uit de hele
beat-periode staan.
Het zal duidelijk zijn dat een serie als 'Ori
ginal British Invasion' niet in de eerste plaats
gemaakt is om de nostalgische 'zestiger' een
plezier te doen. De serie was voor EMI-Bove-
ma een aardig excuus om een reeks nummers
die in de archieven liggen weg te kwijnen, te
gelde te maken. De verzamelaars zijn gewaar
schuwd.
weg op en grote buitenland
se reizen maken. Het lijkt
erop, dat er een chauffeur
teveel is.
23.00
Kijk haar
20.15
Gered door
de liefde
16.50
Globe
trotter!
Ons buurland West-Duits-
land beschikt over een ul
tra-modern ziekenhuis,
waarin je alleen opgenomen
kunt worden als je een
paard bent. Het jeugdpro
gramma 'Globetrotten' pre
senteert een reportage over
dit medisch centrum, waar
racepaarden, die vaak tij
dens hun carrière botafwij-
kingen hebben opgedaan,
geopereerd worden.
JEen ander dierlijk onder
werp komt uit Japan, waar
de politie ter identificatie
neusafdrukken van paarden
en koeien maakt, zodat ze bij
diefstal gemakkelijker te
achterhalen zijn. 'Globetrot
ten' besteedt verder nog
aandacht aan de Inka-cul-
tuur en de eetgewoonten in
de wereld.
Met de grote vredesdemon
stratie voor de deur staat het
vrouwenprogramma 'Kijk
haar' in het teken van dit
gebeuren.
Een groot gedeelte van de
uitzending is gewijd aan de
vrouwelijke burgemeester
van Brummen, Gerda van
den Bosch (62), die als chris-
ten-socialiste de kernwa
penwedloop veroordeelt.
Ook komen twee huisvrou
wen uit Woensdrecht voor
de camera's, die vroeger
nooit bij enige politieke acti
viteit betrokken waren,
maar nu menen zich te moe
ten verzetten tegen de kruis
raketten.
De film 'Gered door de lief
de' verhaalt een periode uit
het leven van de actrice Pa
tricia Neal en haar man, de
schrijver Roald Dahl. Ter
wijl ze drie maanden in ver
wachting was, werd Patricia
door een mysterieuze ver
lamming getroffen. Roald
Dahl gaf tijdelijk zijn
schrijverscarrière op om
zijn vrouw bij te staan. Door
middel van zijn intensief
trainingsprogramma stond
zij na twee jaar weer op de
planken.
De rollen van het echtpaar
worden in de film gespeeld
door Glenda Jackson en
Dirk Bogarde.
19.30
De walvis-
lagune^
19.30
Verkehrs-
gericht
20.28 Transport
Al twintig jaar rijdt Marcel
voor het bedrijf van zijn in
middels overleden vriend
Jos. Zijn zoon Leo, die nu de
firma leidt, heeft grote plan
nen. Oudere chauffeurs zijn
volgens hem lastig en kosten
teveel, zodat hij Marcel
graag kwijt wil. Bovendien
wil hij zelf met de wagen de
Het is van de grijze walvis
bekend, dat hij enorme af
standen aflegt, reizen van
zo'n 20.000 km heen en terug
zijn geen uitzondering, 's
Zomers zwemt hij in de
Noordelijke IJszee en het
noorden van de Grote Oce
aan, 's winters zien we hem
langs de kust van Californië
en Mexico. De documentaire
'De Walvislagune' laat ons
kennismaken met deze lan
ge afstandzwemmer.
In de nieuwe serie 'Ver-
keersrechtbank' gaat het
tweede Duitse net verkeers
ongevallen van alledag be
spreken, die hiervoor uit de
dossiers van rechtbanken en
verzekeringen werden ge
licht.
In de eerste aflevering
wordt de zaak behandeld
van Wolfgang Angermann,
een vertegenwoordiger in
wijn, die op een vrijdagmid
dag bij een verkeerscontrole
wordt aangehouden. Hij
blijkt met een klant een
paar glaasjes wijn gedron
ken te hebben. Angermann
moet zijn rijbewijs inleve
ren, maar hij twijfelt aan de
juistheid van deze maatre
gel. Een paar dagen later is
hij zonder rijbewijs op weg
en wordt aangereden.
22.05
Gestolen
kussen
Patricia Neal en Roald Dahl, wier leven de inspiratie
vormde voor de tv-film 'Gered door de liefde' (België-
Ned. net 2, 20.15 u.). - fotoap
Als derde bijdrage in de An-
toine Doinel-serie van Fra
ncois Truffaut toont het
tweede net de speelfilm 'Ge
stolen kussen', die in 1969
eAi Oscar kreeg.
Antoine Doinel (Jean-Pierre
Léaud) is nu bijna volwas
sen. Voor de militaire dienst
blijkt hij ongeschikt te zijn
en hij gaat als nachtportier
in Montmartre werken. Dat
houdt hij niet lang vol. Zijn
volgende beroep is privé-de-
tective. Terwijl hij de op
dracht krijgt het personeel
van een schoenenzaak na te
gaan, wordt hij verliefd op
de vrouw van de eigenaar
(Delphine Seyrig).
NOS
09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS-NOT
10.00 Pak-je prentenboek, afl.
3.
10.30 Jeugdwerkeloosheid, afl.
I.
II.00 Tante Tingeling, afl. 1.
11.30-12.00 Lief zijn voor
elkaar, afl. 5.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS-NOT
14.00 In Vredesnaam.
14.30-15.00 Schrijvers op
school, afl. 4.
RVU
15.30 Vrouw, voel je goed. Afl.
5: Depressief zijn.
NCRV
16.00 James Herriot,
belevenissen van een veearts.
Afl. 4: Kalverliefde.
16.50 Globetrotten,
jeugdmagazine.
17.10 Yakari, tekenfilmserie.
TELEAC
18.25 Follow Me-I, Engels voor
beginners, herh. Les 3.
18.40 Follow Me-I, les 4.
VARA.
18.55 Popeye, tekenfilm.
19.00 Niels Holgersson,
tekenfilmserie. Afl. 17: Haspel
de kraai.
19.25 Zeg 'ns AAA.
Comedyserie rond de huisarts
Lydie van der Ploeg. Afl. 4
(herh.).
NOS
20.00 Journaal.
VARA
20.28 Transport, serie over
vrachtwagenchauffeurs. Afl.
4: Chauffeur teveel.
21.20 Achter het nieuws.
Actualiteitenrubriek.
22.00 Sonja op dinsdag,
gevarieerd programma met
gasten rechtstreeks vanuit de
Meervaart in Amsterdam.
23.00 Kijk Haar,
vrouwenmagazine.
NOS
23.40 Journaal.
23.45 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.20 Paspoort voor
Joegoslaven en Italianen.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
EO
19.12 D'r kan nog meer bij,
programma m.m.v. kinderen
van 'Het Kleutereiland' uit
Nieuw Loosdrecht.
19.30 De Walvislague,
natuurfilm over de grijze
walvis. Q
20.20 Tijdsein,actualiteitenen
informatie.
20.50 De psalmen van David
(1). Met James Galway op zoek
naar de oude joodse traditie in
Jeruzalem.
21.15 Het Evangelie naar
Johannes. Vanavond:
Johannes 18 - de
gevangenneming.
NOS
21.40 Omnibus, kunstkroniek
van Theo Stokkink.
22.30 Journaal.
22.45 Den Haag Vandaag.
23.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
14.00-16.00 Schooltelevisie.
16.50 Teletekst voor iedereen.
17.00 Schooltelevisie.
18.00 Quaquao,
tekenfilmserie.
18.05 Klein, klein kleutertje:
Jacobus en Corneel, herh.
18.20 Er was een keerkort
verhaal van Guido Staes, door
Jef Burm (herh.).
18.30 Beter schrijven (Open
school), afl. 3.
19.00 Tij drover: Lieve
plantjes. Selaginella of Engels
mos.
19.10 Kijk uit! Verkeerstips:
Schaderegeling.
19.15 Drakendagen
'Draghetto).
19.25 Uitzending door derden:
St. Synd. Omr.ver.
19.40 Lotto-winnaars,
mededeling en Vanavond.
19.45 Journaal.
20.10 Kunst-Zaken.
20.15 I.Q., quiz met denk- en
weetvragen. Presentatie:
Herman van Molle.
20.45 Verover de aarde:'n
Labje in de ruimte. Over het
eerste Europese
Ruimtelaboratorium.
21.35 Pièces de clavecin van
Rameau en Couperin,
geïllustreerd met
tijdsdocumenten uit de
beeldende kunst.
22.05 Journaal.
19.00 Het leven rondom ons:
De zonnekijkers.
19.25 Juke Box: Vangelis.
19.35 Kijkuit! Verkeerstips:
Schaderegeling.
19.40 Mededelingenen
Vanavond.
19.45 Journaal.
20.10 Kunst-Zaken.
20.15 Gered door de liefde (An
Act of Love), tv-film over het
leven van Patricia Neal. E3
21.50 Leven met
gehandicapten, discussie.
22.40 Open schoolTechnisch
en wetenschappelijk Engels,
afl. 1 (herh.).
23.10 Open schoolHandel en
wandel. Stress, afl. 3 (herh.).
17.30 Plein jeu, gevarieerd
kinderprogramma.
19.05 Ce soir, regionaal
magazine.
19.25 Consumententips.
19.26 Lotto.
19.30 Journaal.
20.00 Les nouvelles Brigades
du Tigre, Franse politieserie.
20.55 Vidéogram,
spelprogramma.
21.40 Salut l'artiste,
gevarieerd theatermagazine.
22.30 Presentatie van de opera
'La Passion de Gilles de Rais'.
22.45 Journaal.
23.00 Tribune économique et
sociale.
18.05 Le coeur au ventre, tv-
serie.
19.00 Tribune économique et
sociale.
19.30 Journaal.
20.00 Nuances: Een
benadering van de
menswetenschappen.
21.30 Cycle Pierre Chenal: La
Maison du Maltais, Franse
film uit 1938.
13.00 Journaal.
13.15 Videotext für alle.
15.40 Videotext für.alle.
16.10 Journaal.
16.15 Die vergeudete Energie,
reportage van Dieter Stengel.
17.00 Mal seh'n, wie's
weitergeht?!, uit 'Denkste?!'.
17.50 Journaal.
18.00 Hier und Heute,
actualiteiten.
18.25 Kontakt bitteDer
falsche Weg.
19.00 Falcon Crest,
Amerikaanse tv-serie.
20.00 Journaal.
20.15 An hellen Tagen:
Schwarzwald.
21.00 Panorama.
Actualiteiten.
21.45 Dallas, Amerikaanse tv-
serie.
22.30 Tagesthemen,
actualiteiten.
23.00 Kulturweltspiegel,
cultureel magazine.
23.45 Journaal.
11.20 Rund um Big Ben.
12.10 Raumfahrt
international, afl. 3.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15 Videotext für alle.
15.25 Enorm in Form, Tele-
aerobic (herh. 26).
15.40 Videotext füy alle.
15.57 Programma-overzicht.
16.00 Journaal.
16.04 Mosaik. Magazine voor
ouderen.
16.35 Geigensolo im
U-Bahnschacht, tekenfilm.
17.00 Journaal.
17.15 Tele-Illustrierte,
magazine.
17.50 Ein Wort aus Musik,
spelprogramma met Heinz
Eckner.
18.20 Mein Name ist Hase
(Bugs Bunny), tekenfilm
serie.
18.57 Programma-overzicht.
19.00 Journaal.
19.30 Verkehrsgericht, tv-
rechtbank over
verkeersdelicten.
21.00 Journaal.
21.20 Die Traumfabrik - Von
der heimlichen Macht des
Lore-Romans. Reportage over
pulpliteratuur.
22.05 Truffauts Geschichten
von Doinel (3): Geraubte
Küsse (Baisers volés), Franse
speelfilm uit 1968.
23.35 Journaal.
18.30 Sesamstraat.
19.00 Aktuelle Stunde,
actualiteiten.
20.00 Journaal.
20.15 Lander-Menschen-Aben
teuer, reportage over
Groenland.
21.00 Weltreise (3), zes
concurrenten op reis.
21.45 Landesspiegel: New
York City, can you hear
meReportage.
22.15 Drei vor Mitternacht.
Aansl.: Journaal.
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02
Auto in? AVRO aan (7.02, 7.30, 8.06
en 8.30 AVRO's Radiojournaal. 7.33
en 8.33 Per saldo). 9.03 Steunpunt.
9.08 Arbeidsvitaminen. (10.03 Dui-
meland). 11.15 Uit is In. 11.30 De
brekers. 12.03 Muzikaal onthaal.
13.06 AVRO's Radiojournaal. 13.20
De AVRO Diligence. 13.57 Per sal
do. 14.03 Mazzel. 15.03 De tweede
ronde. 16.02 Hersengymnastiek.
16.30 Kom 'ns langs in 'Des Indes'.
17.52 Per saldo. 17.55 Mededelingen
(NOS). AVRO: 18.06 AVRO's Ra
diojournaal. 18.25 Toppers van
toen. 19.02 Pim Jacobs' platenscala.
19.45 Hollywood Boulevard. 20.03
Operette-musical. 21.02 Wie zwijgt
stemt toehoorsp.serie. 21.41
Lichte grammof oonmuz. 22.02
AVRO's sportpan. eretrib. NOS:
23.02 Met het oog op morgen. VA
RA: 0.02 Elpee tuin. 2.02 Groot
licht. 5.02 Truck.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort, 7.12
Het levende woord. 7.20 Echo. (7.30,
8.00 en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900. I
NOS: 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa
terstanden. 9.30 Nws. KRO:
Schoolradio: Als je haar maar g
zit. 10.00 Angels en klemmen. (10.30
Nws.). 11.00 Ouder worden we alle
maal. 11.30 Nws. 11.33 Met Anne.
12.00 Kruispunt. Overheidsvoor- J
lichting: 12.16 Uitzending voor de
landbouw. NOS: 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw. 12.301
Nws. KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws
13.10 Echo-politiek. 13.30 Nws. 13.33
Schoolradio. NOS: 14.30 Nws. FE-
DUCO: 14.32 Thema 1: Omgaan]
met je buren NOS: 15.03 NOS-Om-1
budsman. 15.30 Nws. 15.32 Een le-
ven lang. TROS: Na ieder half uur
een uitzending van Aktua. 16.001
TROS Nieuwsshow. (16.30, 17.30 en
18.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uitzending]
van de EVP. Hum.Verb.: 18.30Het]
voordeel van de twijfel. TROS:]
19.00 TROS Klantenservice. 20.00 1
Nws. 20.03 Finale. 21.00 Om het
boek. TELEAC: 21.30 Onderwijs-]
kunde, les 3. 22.00 Por favor, intro-
duktieprogramma Spaans. TROS:]
22.30 Nws. 22.40 Een dode uit het
Oosten (7), hoorsp. 23.00 Proeflo-]
kaal. 23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. VARA: Van
7.00-18.00 aktualiteiten via Dingen]
van de dag. 7.02 Gesodemeurders-
9.03 In afwachting van... ljL®|
Doorloper. 12.03 Paviljoen 3. 14.W"]
Peter Holland. 16.03 De verrukkf I
lijke 15. NOS: 18.04 De avondspi&l
VARA: 19.02 Hof van Eden. "n
Popkrant. 21.02 Moondogs.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een
morgen met Tineke BeishuizejH
(8.00 Nws). 9.00 Continu klassi»'
11.00 TROS-Concertzaalhet Resi
dentie Ork., met solist: klass. ffi#
13.00 Nws. 13.05 De meest verkoch
te klassieke tien. NCRV14.00 Vo
caal recital. 14.40 In kleine bezen
ting. 15.15 Beroemde soloconcerten
16.00 Literama, of: Het kunsttr
drijf. 16.45 Woord in de middas
NCRV: 20.00 Concertante muz.
Saint-Saëns (6). 20.50 Werken v
Jacob Obrecht. 21.30 Thonj®
Müntzer: Reformator en opstand^
ling: Het monster van Frank®'
hausen, docudrama v. Ab van ET
Aansl.: Thomas Müntzer, lituref
vernieuwer en comp. met o.m. zl>
Duitse mis.
(Via AM-zender Hilversum
NOS: 19.02 Bulletin in Mar»
kaans-Arabisch. 19.10 Bulletin
het Berbers. 19.20 Bulletin in
Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa^
EEN ZUIDERLING, dus ook
een Belg, snijdt zijn kaas
met een mes. Een Hollander
niet, die heeft de kaasschaaf
uitgevonden, opdat er vooral
niet te veel in één keer ge
nuttigd zal worden. Met de
muziek is het eigenlijk al net
zo. Waar zuiderlingen
royaal met emoties om
springen, daar schaaft de
Hollander hooguit dunne
plakjes van zijn calvinisti
sche ziel.
eindredactie
wim van leest
Sinds het fenomeen 'Ne
derlandstalig' de popmuziek
hier terroriseert, is er een
stortvloed aan kleinzielig
heid op platen verschenen.
Voorzien van simpele deu
nen ging al die verstaan
baarheid echter niet verder
dan onthullingen over een in
aanleg al stomvervelend le
ven.
Na pakweg twee jaar Ne
derlandstalige pop is er dan
ook geen nummer totstand
gekomen, dat in de schaduw
van het werk van Raymond
van het Groenewoud kan
staan. Van het Groenewoud
klinkt op al zijn platen beter
dan het gemiddelde Goede
Doel, Toontje Lager of Doe
Maar. Dat bijvoorbeeld ook
DE DERDE elpee van een
groep of artiest wordt vaak
als de cruciale plaat gezien.
Zal men de stijgende lijn
voortzetten of is 't allemaal
toevallig geweest, vragen de
critici zich af, om in ieder
geval het begin van een re
censie te hebben.
TC Matic is met 'Choco'
aan die derde elpee toe. Die
elpee komt op 31 oktober uit.
Popspraak kreeg alvast een
cassette van de elpee en bij
een bezoek aan Brussel vori
ge week werd er ook nog
even met Jean-Marie Aerts,
gitarist en producer van TC
Matic, gesproken.
'Choco' is harder dan de
vorige twee TC Matic-pla-
ten.
Aerts: „Het is meer een
gitaarplaat geworden. Een
plaat ook, die het dichtst in
de buurt komt van ons live-
geluid. Want die platen ko
men op de tweede plaats, wij
'zijn vooral een podium-
jgroep."
Het nummer 'Putain, pu-
tain' is de single van de el-
,pee. Aerts zegt er meteen bij
dat de groep niet om een hit
i verlegen zit.
J' „Met een hit trek je toch
tiet verkeerde publiek aan,
mensen die per se dat num
mer willen horen en dat is
net onze bedoeling. Maar
singles worden nu eenmaal
verwacht."
D
si
Ja m mimun om hllb. 50mm I
Mi/haf laren mommn.
ponwan nam mate hp
T0[ nut BLimat-
z!_Mia two utmo: lot.