sAi die gladjanussen moeten verdwijnen uit de platenbusiness' VAN h voor Het aardige en ergerlijke van verzamelelpees miüissH popspraak DINSDAG 25 OKTOBER 1983 Amerikaanse zangeres Melanie weer op tournee Succes Serie met Britse popmuziek uit jaren zestig Shap ïro NEDERLANDSE PROGRAMMA'S NEDERLAND 1 DUITSLAND 1 BELGIE NED 2 DUITSLAND 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 3 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 DINSDAG 25 OKTOBE lske en Wiske: De '7! upic Happie En De Door Raoul van den Booren HET KLEINE meisje, dat altijd zo grappig giechelde tijdens haar optredens, dreigde on danks vele hits als 'Lay down', 'Beautiful People' en 'I'm back in town' vergeten te wor den. Maar nu is Melanie Safka terug. Of eigenlijk is ze nooit weggeweest. Dat beweert ze tenminste zelf. „Ik heb het gewoon een tijdje wat rusti ger aangedaan omdat ik drie kinderen kreeg. Maar echt gestopt ben ik nooit". Haar stem klinkt onver wacht 'laag' voor wie zich Melanie herinnert als de zangeres die haar liedjes eigenlijk niet echt zóng, maar haar teksten meer als een beminnelijke bakvis uit- kraaide. De reden voor haar tijde lijke afwezigheid in de mu ziekwereld blijkt echter niet alleen haar kroost te zijn. Melanie kan inmiddels méér dan alleen liedjes maken en schreef samen met de auteur Ed Kelleher de musical 'The Life of Calamity Jane' die in januari op Broadway in pre mière gaat en waarin zij zelf een van de hoofdrollen speelt. Stilgezeten heeft Melanie dus niet en dat resulteerde behalve de musical ook in een nieuwe plaat 'Seventh Wave' die in Nederland - vreemd genoeg als de con certen al achter de rug zijn - hog moet verschijnen. Melanie: „Naarmate je ouder wordt leer je de tijd beter indelen. Ik kan nu een hoop dingen tegelijk doen omdat ik mezelf niet meer zo serieus neem. Vroeger was ik als de dood voor wat de mensen van me vonden. Nu heb ik het gevoel dat ik alles kan. Ik ben niet meer bang om mezelf voor schut te zet ten. En het gekke is dat de mensen me serieuzer nemen sinds ik gestopt ben me daar zorgen over te maken". i En de muziek. Is die ook veranderd? „Natuurlijk! Mijn stem is krachtiger ge worden. Je herkent me nog wel als Melanie, maar de liedjes zitten wat slimmer in mekaar". Volwassenen dus? Mela nie klinkt na deze vraag als een verschrikt vogeltje. „In godsnaam nee. Je zult me nooit ervan kunnen beschul digen dat ik volwassen lied jes schrijf. Dat strookt trou wens niet met mekaar. Mu ziek is niet voor het volwas sen deel, maar voor het kind in de mens". Melanie wordt vaak geas socieerd met de 'flower po- wer'-tijd, waarin muziek- makers nog een onbegrensd optimisme aan de dag leg den. Toch ziet Melanie zich zelf niet als een echte verte genwoordigster van 'de ge lukkigejaren zestig'. „Ik heb het gevoel dat ik in die hele toestand geperst ben. Toen ik op Woodstock optrad was ik nog volkomen onbekend. Ik heb mezelf nooit als een protestzangeres gezien. Toen ik 'Peace Will Come' schreef ging dat over een heel persoonlijke, inner lijke vrede. Maar de mensen dachten dat het over een of andere moeilijke oorlog ging. Ach, van mij mogen ze trouwens". Melanie Safka: „Muziek is voor het kind in de mens". - F0T0RCA Haar a-politieke opstel ling verhinderde de zange res niet om afgelopen zon dag tijdens de vredesdemon stratie in Brussel op te tre- den. „Zolang er maar geen politieke beweging mee ge moeid is die via de senti menten van mensen de vre de wil promoten," luidt haar standpunt daarover. Veel artiesten die ook suc ces hadden in Melanies glo rietijd is het later voor de wind gegaan. Het lijkt wel of de 'oude' generatie mu- ziekmakers niet wil uitster ven. Hebben de jongere pop muzikanten dan zo weinig te bieden op muziekgebied? Wat vindt Melanie van de platen van tegenwoordig? Een spraakwaterval volgt. „Sommigen zijn erg goed, zoals de Eurythmics en Boy George. Maar er is ook een hoop junk. Garbage. Mensen die niet weten hoe ze een plaat moeten maken. Ze doen alleen mee aan een trend. De platenindustrie is een modeverschijnsel ge worden. De maatschappijen worden beheerd door juris ten die helemaal niet naar muziek luisteren maar al leen willen verkopen. Toen ik succes had wisten de platenmensen uit paniek niet wat ze moesten doen. Ze verdienden enorme bedra gen en begrepen niet waar ze dat aan te danken had den. Je hoefde niet eens een goed uiterlijk te hebbën om het als artiest te maken. Nou, daar snapten ze dus niets van. Wat nu moet ge beuren is dat de gladjanus sen zo snel mogelijk uit de platenbizz verdwijnen. De platen die nu gemaakt wor den zijn slechts een Holly - woodversie van wat de mu ziek van de toekomst moet zijn. Maar het is niet de ech te". Muziek is haar hele leven. Daar laat Melanie geen twijfel over bestaan. Stop pen is er voorlopig wat haar betreft dan ook niet bij. „Mijn carrière verloopt op dit moment misschien wat minder succesvol. Maar dat komt binnenkort weer. Ik heb vroeger succes gehad en voelde dat toen aankomen. En ik voel nu dat het wéér gebeurt! Ik ben erg trots op mijn werk en juist dat heeft me steeds staande gehou den". Tijdens haar concerten in Europa neemt Melanie maar één gitarist mee, Russell Ja- vors uit de groep van Billy Joel. „Ik kan maar geen hechte groep bij elkaar krijgen," klaagt de zangeres. „Ik heb de grootste problemen als ik al een drummer moet zoe ken. Ik wil geen 'beater', maar een zachte, melodieuze j azz-slagwerker". „Ach, ik doe wel een paar oude liedjes. Maar het groot ste deel van het programma bestaat toch uit nieuwe din gen. Per slot van rekening moet ik vitaal blijven." Door Dirk Vellenga Nu Billy J. Kramer weer optreedt met zijn Da- kota's en Wayne Fontana herenigd is me zijn Mindbenders en het oude Neil Diamond-num mer 'Red, red wine' succes heeft in de versie van UB-40, voelen de platemmaatschappijen dat oude successen weer een kansje hebben. Zo komt EMI met een negendelige serie, getiteld 'Original British Invasion', met verzamelel- pees van Gerry and the Pacemakers, Freddie and the Dreamers, de Swinging Blue Jeans, Herman's Hermits, Manfred Mann, Peter and Gordon, Helen Shapiro, de Seekers en Frank Ifield. Voor wie zich helder herinnert dat deze mu ziek uit transistorradiootjes kwam, is dat na tuurlijk goed nieuws. Als deze klanken ooit je puberteitshormonen prikkelden, dan hoor je bij de generatie voor wie het nu de tijd is om twintig jaar terug te dobberen in de tijd. Dit zou dus een sentimenteel verhaal kun nen worden over de aandoenlijk primitieve bandjes die de wegkwijnende rock en roll nieuw leven inbliezen en in de hele wereld, ook in Amerika, de grote popexplosie aankondig den. Ik zou behuilde alinea's kunnen schrijven over de kortstondige roem van melkboer Fred die Garrity (van de Dreamers), Gordon Waller (van Peter), die later vertegenwoordiger werd en Peter Noone, die niets meer klaar kreeg toen hij eenmaal volwassen was en niet meer zo lief 'Mrs. Brown, you've got a lovely daugh ter' zong. Natuurlijk zou ik sentimenteel eindigen met de verzuchting dat alles toen veel leuker, knusser, gezelliger en optimistischer was. Maar zover zal het niet komen. Het heeft veel meer nut de platenconsument even te waar schuwen voor hij zich overmand door nostal gie laat verleiden de hele reeks ongezien in één klap aan te schaffen. Het eerste wat niet helemaal deugt is de naam, 'Original British Invasion'. Wat er nu 'original' is, is niet duidelijk. Maar goed, er is inderdad sprake geweest van een Britse mu- ziekinvasie vanaf ongeveer 1963. Dat is een heel interessant gegeven in de popmuziek (die nog 'beatmuziek' werd genoemd) en het zou aardig zijn die periode op de plaat en via een verklarende tekst eens goed toe te lichten. Maar hoe moet ik Helen Shapiro plaatsen die haar grote successen juist in de jaren daar vóór beleefde en juist door de 'beat-golf' werd verdreven? Waarom zit Frank Ifield, zomaar een zoetgevooise middle-of-the-road zanger, erbij en de Australische folkgroep de Seekers, die totaal niet de prententie had te vernieu wen? Het is een weinig logische verzameling en daar komt nog bij dat de hoesteksten weinig bruikbare informatie geven. Waarom geen jaartallen, namen van producers en achter- grondgevens? De teksten werden uit de losse pols geschreven door Tom Mulder, de man die jarenlang het radio-programma 'Poster' pre senteert met een grote minachting voor de luisteraar. Hij vertaalt Engelstalige interviews niet en draait belangrijke nummers weg als hem dat uitkomt. Van hem valt dan ook geen enkele poging tot goede documentatie te ver wachten. Wie serieus de achtergronden van de beat- explosie wil toelichten komt snel terecht bij de paradox dat de beweging zijn inspiratie vond in Amerika. De bandjes in havensteden als Li verpool begonnen stuk voor stuk hun loopbaan met het naspelen van minder bekende Ameri kaanse rythm-and-bluesnummers. Ze gaven de nummers een rauwe, ongepolijste sfeer en dat bleek nu juist de succesformule te zijn. In tweede instantie gingen de Engelsen ook zelf componeren en kwam een man als Mitch Murray naar voren die voor Gerry and the Pa cemakers 'How do you do' en 'I like it' schreef en voor Freddie and the Dreamers 'I'm telling you now' en 'You were made for me'. Graham Gouldman componeerde o.a. 'No milk today' and 'Just one look' voordat hij veel later met Eric Stewart uit de Mindminders (van 'Groovy kind of love') de groep 10CC zou vormen. Een andere probleem bij deze 'Invasion'-se- rie is dat groepen als Gerry and the Pacema kers en Freddie and the Dreamers maar een paar nummers opgenomen hebben die histori sche waarde hebben, of althans het jeugd puistjes-stadium overleefd hebben. Hun elpees moesten derhalve opgevuld worden met cover versies van nummers die anderen veel beter hebben gedaan. En dat is zonde van je geld. Er zijn elpees in de handel waarop de beste num mers van verschillende groepen uit de hele beat-periode staan. Het zal duidelijk zijn dat een serie als 'Ori ginal British Invasion' niet in de eerste plaats gemaakt is om de nostalgische 'zestiger' een plezier te doen. De serie was voor EMI-Bove- ma een aardig excuus om een reeks nummers die in de archieven liggen weg te kwijnen, te gelde te maken. De verzamelaars zijn gewaar schuwd. weg op en grote buitenland se reizen maken. Het lijkt erop, dat er een chauffeur teveel is. 23.00 Kijk haar 20.15 Gered door de liefde 16.50 Globe trotter! Ons buurland West-Duits- land beschikt over een ul tra-modern ziekenhuis, waarin je alleen opgenomen kunt worden als je een paard bent. Het jeugdpro gramma 'Globetrotten' pre senteert een reportage over dit medisch centrum, waar racepaarden, die vaak tij dens hun carrière botafwij- kingen hebben opgedaan, geopereerd worden. JEen ander dierlijk onder werp komt uit Japan, waar de politie ter identificatie neusafdrukken van paarden en koeien maakt, zodat ze bij diefstal gemakkelijker te achterhalen zijn. 'Globetrot ten' besteedt verder nog aandacht aan de Inka-cul- tuur en de eetgewoonten in de wereld. Met de grote vredesdemon stratie voor de deur staat het vrouwenprogramma 'Kijk haar' in het teken van dit gebeuren. Een groot gedeelte van de uitzending is gewijd aan de vrouwelijke burgemeester van Brummen, Gerda van den Bosch (62), die als chris- ten-socialiste de kernwa penwedloop veroordeelt. Ook komen twee huisvrou wen uit Woensdrecht voor de camera's, die vroeger nooit bij enige politieke acti viteit betrokken waren, maar nu menen zich te moe ten verzetten tegen de kruis raketten. De film 'Gered door de lief de' verhaalt een periode uit het leven van de actrice Pa tricia Neal en haar man, de schrijver Roald Dahl. Ter wijl ze drie maanden in ver wachting was, werd Patricia door een mysterieuze ver lamming getroffen. Roald Dahl gaf tijdelijk zijn schrijverscarrière op om zijn vrouw bij te staan. Door middel van zijn intensief trainingsprogramma stond zij na twee jaar weer op de planken. De rollen van het echtpaar worden in de film gespeeld door Glenda Jackson en Dirk Bogarde. 19.30 De walvis- lagune^ 19.30 Verkehrs- gericht 20.28 Transport Al twintig jaar rijdt Marcel voor het bedrijf van zijn in middels overleden vriend Jos. Zijn zoon Leo, die nu de firma leidt, heeft grote plan nen. Oudere chauffeurs zijn volgens hem lastig en kosten teveel, zodat hij Marcel graag kwijt wil. Bovendien wil hij zelf met de wagen de Het is van de grijze walvis bekend, dat hij enorme af standen aflegt, reizen van zo'n 20.000 km heen en terug zijn geen uitzondering, 's Zomers zwemt hij in de Noordelijke IJszee en het noorden van de Grote Oce aan, 's winters zien we hem langs de kust van Californië en Mexico. De documentaire 'De Walvislagune' laat ons kennismaken met deze lan ge afstandzwemmer. In de nieuwe serie 'Ver- keersrechtbank' gaat het tweede Duitse net verkeers ongevallen van alledag be spreken, die hiervoor uit de dossiers van rechtbanken en verzekeringen werden ge licht. In de eerste aflevering wordt de zaak behandeld van Wolfgang Angermann, een vertegenwoordiger in wijn, die op een vrijdagmid dag bij een verkeerscontrole wordt aangehouden. Hij blijkt met een klant een paar glaasjes wijn gedron ken te hebben. Angermann moet zijn rijbewijs inleve ren, maar hij twijfelt aan de juistheid van deze maatre gel. Een paar dagen later is hij zonder rijbewijs op weg en wordt aangereden. 22.05 Gestolen kussen Patricia Neal en Roald Dahl, wier leven de inspiratie vormde voor de tv-film 'Gered door de liefde' (België- Ned. net 2, 20.15 u.). - fotoap Als derde bijdrage in de An- toine Doinel-serie van Fra ncois Truffaut toont het tweede net de speelfilm 'Ge stolen kussen', die in 1969 eAi Oscar kreeg. Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud) is nu bijna volwas sen. Voor de militaire dienst blijkt hij ongeschikt te zijn en hij gaat als nachtportier in Montmartre werken. Dat houdt hij niet lang vol. Zijn volgende beroep is privé-de- tective. Terwijl hij de op dracht krijgt het personeel van een schoenenzaak na te gaan, wordt hij verliefd op de vrouw van de eigenaar (Delphine Seyrig). NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS-NOT 10.00 Pak-je prentenboek, afl. 3. 10.30 Jeugdwerkeloosheid, afl. I. II.00 Tante Tingeling, afl. 1. 11.30-12.00 Lief zijn voor elkaar, afl. 5. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS-NOT 14.00 In Vredesnaam. 14.30-15.00 Schrijvers op school, afl. 4. RVU 15.30 Vrouw, voel je goed. Afl. 5: Depressief zijn. NCRV 16.00 James Herriot, belevenissen van een veearts. Afl. 4: Kalverliefde. 16.50 Globetrotten, jeugdmagazine. 17.10 Yakari, tekenfilmserie. TELEAC 18.25 Follow Me-I, Engels voor beginners, herh. Les 3. 18.40 Follow Me-I, les 4. VARA. 18.55 Popeye, tekenfilm. 19.00 Niels Holgersson, tekenfilmserie. Afl. 17: Haspel de kraai. 19.25 Zeg 'ns AAA. Comedyserie rond de huisarts Lydie van der Ploeg. Afl. 4 (herh.). NOS 20.00 Journaal. VARA 20.28 Transport, serie over vrachtwagenchauffeurs. Afl. 4: Chauffeur teveel. 21.20 Achter het nieuws. Actualiteitenrubriek. 22.00 Sonja op dinsdag, gevarieerd programma met gasten rechtstreeks vanuit de Meervaart in Amsterdam. 23.00 Kijk Haar, vrouwenmagazine. NOS 23.40 Journaal. 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.20 Paspoort voor Joegoslaven en Italianen. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. EO 19.12 D'r kan nog meer bij, programma m.m.v. kinderen van 'Het Kleutereiland' uit Nieuw Loosdrecht. 19.30 De Walvislague, natuurfilm over de grijze walvis. Q 20.20 Tijdsein,actualiteitenen informatie. 20.50 De psalmen van David (1). Met James Galway op zoek naar de oude joodse traditie in Jeruzalem. 21.15 Het Evangelie naar Johannes. Vanavond: Johannes 18 - de gevangenneming. NOS 21.40 Omnibus, kunstkroniek van Theo Stokkink. 22.30 Journaal. 22.45 Den Haag Vandaag. 23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 14.00-16.00 Schooltelevisie. 16.50 Teletekst voor iedereen. 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Quaquao, tekenfilmserie. 18.05 Klein, klein kleutertje: Jacobus en Corneel, herh. 18.20 Er was een keerkort verhaal van Guido Staes, door Jef Burm (herh.). 18.30 Beter schrijven (Open school), afl. 3. 19.00 Tij drover: Lieve plantjes. Selaginella of Engels mos. 19.10 Kijk uit! Verkeerstips: Schaderegeling. 19.15 Drakendagen 'Draghetto). 19.25 Uitzending door derden: St. Synd. Omr.ver. 19.40 Lotto-winnaars, mededeling en Vanavond. 19.45 Journaal. 20.10 Kunst-Zaken. 20.15 I.Q., quiz met denk- en weetvragen. Presentatie: Herman van Molle. 20.45 Verover de aarde:'n Labje in de ruimte. Over het eerste Europese Ruimtelaboratorium. 21.35 Pièces de clavecin van Rameau en Couperin, geïllustreerd met tijdsdocumenten uit de beeldende kunst. 22.05 Journaal. 19.00 Het leven rondom ons: De zonnekijkers. 19.25 Juke Box: Vangelis. 19.35 Kijkuit! Verkeerstips: Schaderegeling. 19.40 Mededelingenen Vanavond. 19.45 Journaal. 20.10 Kunst-Zaken. 20.15 Gered door de liefde (An Act of Love), tv-film over het leven van Patricia Neal. E3 21.50 Leven met gehandicapten, discussie. 22.40 Open schoolTechnisch en wetenschappelijk Engels, afl. 1 (herh.). 23.10 Open schoolHandel en wandel. Stress, afl. 3 (herh.). 17.30 Plein jeu, gevarieerd kinderprogramma. 19.05 Ce soir, regionaal magazine. 19.25 Consumententips. 19.26 Lotto. 19.30 Journaal. 20.00 Les nouvelles Brigades du Tigre, Franse politieserie. 20.55 Vidéogram, spelprogramma. 21.40 Salut l'artiste, gevarieerd theatermagazine. 22.30 Presentatie van de opera 'La Passion de Gilles de Rais'. 22.45 Journaal. 23.00 Tribune économique et sociale. 18.05 Le coeur au ventre, tv- serie. 19.00 Tribune économique et sociale. 19.30 Journaal. 20.00 Nuances: Een benadering van de menswetenschappen. 21.30 Cycle Pierre Chenal: La Maison du Maltais, Franse film uit 1938. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext für alle. 15.40 Videotext für.alle. 16.10 Journaal. 16.15 Die vergeudete Energie, reportage van Dieter Stengel. 17.00 Mal seh'n, wie's weitergeht?!, uit 'Denkste?!'. 17.50 Journaal. 18.00 Hier und Heute, actualiteiten. 18.25 Kontakt bitteDer falsche Weg. 19.00 Falcon Crest, Amerikaanse tv-serie. 20.00 Journaal. 20.15 An hellen Tagen: Schwarzwald. 21.00 Panorama. Actualiteiten. 21.45 Dallas, Amerikaanse tv- serie. 22.30 Tagesthemen, actualiteiten. 23.00 Kulturweltspiegel, cultureel magazine. 23.45 Journaal. 11.20 Rund um Big Ben. 12.10 Raumfahrt international, afl. 3. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext für alle. 15.25 Enorm in Form, Tele- aerobic (herh. 26). 15.40 Videotext füy alle. 15.57 Programma-overzicht. 16.00 Journaal. 16.04 Mosaik. Magazine voor ouderen. 16.35 Geigensolo im U-Bahnschacht, tekenfilm. 17.00 Journaal. 17.15 Tele-Illustrierte, magazine. 17.50 Ein Wort aus Musik, spelprogramma met Heinz Eckner. 18.20 Mein Name ist Hase (Bugs Bunny), tekenfilm serie. 18.57 Programma-overzicht. 19.00 Journaal. 19.30 Verkehrsgericht, tv- rechtbank over verkeersdelicten. 21.00 Journaal. 21.20 Die Traumfabrik - Von der heimlichen Macht des Lore-Romans. Reportage over pulpliteratuur. 22.05 Truffauts Geschichten von Doinel (3): Geraubte Küsse (Baisers volés), Franse speelfilm uit 1968. 23.35 Journaal. 18.30 Sesamstraat. 19.00 Aktuelle Stunde, actualiteiten. 20.00 Journaal. 20.15 Lander-Menschen-Aben teuer, reportage over Groenland. 21.00 Weltreise (3), zes concurrenten op reis. 21.45 Landesspiegel: New York City, can you hear meReportage. 22.15 Drei vor Mitternacht. Aansl.: Journaal. Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02 Auto in? AVRO aan (7.02, 7.30, 8.06 en 8.30 AVRO's Radiojournaal. 7.33 en 8.33 Per saldo). 9.03 Steunpunt. 9.08 Arbeidsvitaminen. (10.03 Dui- meland). 11.15 Uit is In. 11.30 De brekers. 12.03 Muzikaal onthaal. 13.06 AVRO's Radiojournaal. 13.20 De AVRO Diligence. 13.57 Per sal do. 14.03 Mazzel. 15.03 De tweede ronde. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 Kom 'ns langs in 'Des Indes'. 17.52 Per saldo. 17.55 Mededelingen (NOS). AVRO: 18.06 AVRO's Ra diojournaal. 18.25 Toppers van toen. 19.02 Pim Jacobs' platenscala. 19.45 Hollywood Boulevard. 20.03 Operette-musical. 21.02 Wie zwijgt stemt toehoorsp.serie. 21.41 Lichte grammof oonmuz. 22.02 AVRO's sportpan. eretrib. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. VA RA: 0.02 Elpee tuin. 2.02 Groot licht. 5.02 Truck. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort, 7.12 Het levende woord. 7.20 Echo. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus 900. I NOS: 9.05 NOS-Sportief. 9.24 Wa terstanden. 9.30 Nws. KRO: Schoolradio: Als je haar maar g zit. 10.00 Angels en klemmen. (10.30 Nws.). 11.00 Ouder worden we alle maal. 11.30 Nws. 11.33 Met Anne. 12.00 Kruispunt. Overheidsvoor- J lichting: 12.16 Uitzending voor de landbouw. NOS: 12.26 Mededelin gen voor land- en tuinbouw. 12.301 Nws. KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws 13.10 Echo-politiek. 13.30 Nws. 13.33 Schoolradio. NOS: 14.30 Nws. FE- DUCO: 14.32 Thema 1: Omgaan] met je buren NOS: 15.03 NOS-Om-1 budsman. 15.30 Nws. 15.32 Een le- ven lang. TROS: Na ieder half uur een uitzending van Aktua. 16.001 TROS Nieuwsshow. (16.30, 17.30 en 18.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uitzending] van de EVP. Hum.Verb.: 18.30Het] voordeel van de twijfel. TROS:] 19.00 TROS Klantenservice. 20.00 1 Nws. 20.03 Finale. 21.00 Om het boek. TELEAC: 21.30 Onderwijs-] kunde, les 3. 22.00 Por favor, intro- duktieprogramma Spaans. TROS:] 22.30 Nws. 22.40 Een dode uit het Oosten (7), hoorsp. 23.00 Proeflo-] kaal. 23.55 Nws. Ieder heel uur nieuws. VARA: Van 7.00-18.00 aktualiteiten via Dingen] van de dag. 7.02 Gesodemeurders- 9.03 In afwachting van... ljL®| Doorloper. 12.03 Paviljoen 3. 14.W"] Peter Holland. 16.03 De verrukkf I lijke 15. NOS: 18.04 De avondspi&l VARA: 19.02 Hof van Eden. "n Popkrant. 21.02 Moondogs. TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een morgen met Tineke BeishuizejH (8.00 Nws). 9.00 Continu klassi»' 11.00 TROS-Concertzaalhet Resi dentie Ork., met solist: klass. ffi# 13.00 Nws. 13.05 De meest verkoch te klassieke tien. NCRV14.00 Vo caal recital. 14.40 In kleine bezen ting. 15.15 Beroemde soloconcerten 16.00 Literama, of: Het kunsttr drijf. 16.45 Woord in de middas NCRV: 20.00 Concertante muz. Saint-Saëns (6). 20.50 Werken v Jacob Obrecht. 21.30 Thonj® Müntzer: Reformator en opstand^ ling: Het monster van Frank®' hausen, docudrama v. Ab van ET Aansl.: Thomas Müntzer, lituref vernieuwer en comp. met o.m. zl> Duitse mis. (Via AM-zender Hilversum NOS: 19.02 Bulletin in Mar» kaans-Arabisch. 19.10 Bulletin het Berbers. 19.20 Bulletin in Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa^ EEN ZUIDERLING, dus ook een Belg, snijdt zijn kaas met een mes. Een Hollander niet, die heeft de kaasschaaf uitgevonden, opdat er vooral niet te veel in één keer ge nuttigd zal worden. Met de muziek is het eigenlijk al net zo. Waar zuiderlingen royaal met emoties om springen, daar schaaft de Hollander hooguit dunne plakjes van zijn calvinisti sche ziel. eindredactie wim van leest Sinds het fenomeen 'Ne derlandstalig' de popmuziek hier terroriseert, is er een stortvloed aan kleinzielig heid op platen verschenen. Voorzien van simpele deu nen ging al die verstaan baarheid echter niet verder dan onthullingen over een in aanleg al stomvervelend le ven. Na pakweg twee jaar Ne derlandstalige pop is er dan ook geen nummer totstand gekomen, dat in de schaduw van het werk van Raymond van het Groenewoud kan staan. Van het Groenewoud klinkt op al zijn platen beter dan het gemiddelde Goede Doel, Toontje Lager of Doe Maar. Dat bijvoorbeeld ook DE DERDE elpee van een groep of artiest wordt vaak als de cruciale plaat gezien. Zal men de stijgende lijn voortzetten of is 't allemaal toevallig geweest, vragen de critici zich af, om in ieder geval het begin van een re censie te hebben. TC Matic is met 'Choco' aan die derde elpee toe. Die elpee komt op 31 oktober uit. Popspraak kreeg alvast een cassette van de elpee en bij een bezoek aan Brussel vori ge week werd er ook nog even met Jean-Marie Aerts, gitarist en producer van TC Matic, gesproken. 'Choco' is harder dan de vorige twee TC Matic-pla- ten. Aerts: „Het is meer een gitaarplaat geworden. Een plaat ook, die het dichtst in de buurt komt van ons live- geluid. Want die platen ko men op de tweede plaats, wij 'zijn vooral een podium- jgroep." Het nummer 'Putain, pu- tain' is de single van de el- ,pee. Aerts zegt er meteen bij dat de groep niet om een hit i verlegen zit. J' „Met een hit trek je toch tiet verkeerde publiek aan, mensen die per se dat num mer willen horen en dat is net onze bedoeling. Maar singles worden nu eenmaal verwacht." D si Ja m mimun om hllb. 50mm I Mi/haf laren mommn. ponwan nam mate hp T0[ nut BLimat- z!_Mia two utmo: lot.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 14