Wi
Ri
Het aanstekelijke optimisme van Huub Hangop
Verbri
Tegen
raketter
gaat de
vredesr
raTERDAG 22 OKTOBE
ZATERDAG 22 OKTOBER 1983
UUD van de Berg alias Huub
Hangop is een van die musici die
hun vrije weekenden doorbrengen
in de kale kleedkamers van
gemeenschapsgebouwen en
jongerensocieteiten in dorpen en
gehuchten. Tegen de troosteloze
achtergrond van basketbalnetten
en klimrekken geven ze hun show
en hopen ze ondanks alles op die
ene hit die de weg baant van de
provincienaar Hilversum.
Succes
Expediteur
Wasautomaat
Rompslomp J
Speeches
Volgend jaar
..IE herinnert ziq
de Amsterdamse bi
op die 21ste novei
1981 aan alle kante
zat omdat r
ierhonderdduizei
vrouwen en kii
demonstreerden
kernwapenwedloe
nooit de indrukt
foto hebben geziel
bomvolle Museu
verzamelplaats va\
zich tegen de ker
keerde Een weef
nieuwe grote demc
Den Haag moet i
gesteld worden
sinds 'Amster
verandert
Rocken
inde
regio
en hunkeren naar die ene HIT
Ruud van de Berg (rechts in witte broek) in de kleedkamer van De Leeuwerik in Galder met zijn band en zangeresjes.
Door Willem Reijn
Een leren jackie met ver
vaarlijke ritssluitingen
omhult het frêle li
chaampje van een dertien
jarig jongetje. Achterop
het spijkerjack van zijn
vriendje staat 'Hells An
gels', er waarschijnlijk
door zijn moeder na veel
zeuren opgenaaid.
Van dit soort lopen er zo'n
honderd rond in zaal De Leeu
werik in Galder. Ze zoeken ver
tier door zich een stoere houding
aan te meten, een plastic bekertje
met bier in de handen en schuin
naar de groepen meisjes kijkend,
die hen negeren, want zij zoeken
het meer bij de jongens, die écht
ruig zijn: grotere maat jack,
buikschuiver voor de deur.
In de kleedkamers van De
Leeuwerik liggen de club-
krantjes van voetbalvereniging
Gesta (Galder En Strijbeek Ten
Aanval) op de verwarming.
Ruud van de Berg is nog Ruud
van de Berg. De muzikale kame
leon wordt verondersteld drie
kwartier later in de rol van Herb
Mews en zijn begeleidingsband
The Mules als koning van de
rock roll het publiek te bespe
len, in beweging te zetten en mee
te slepen door het einde van de
jaren vijftig en begin jaren zes
tig.
Ruud van de Berg is een ar
tiest, die dat ook pleegt te kun
nen. Enkele maanden eerder za
gen we hem in de Etten-Leurse
jongerensociëteit nog voor een
publiek optreden, dat was 'gese
lecteerd' op het niet uitgenodigd
zijn bij een groot eindexamenbal.
Degenen die dan overblijven,
zullen niet de populairste figuren
zijn, maar voor Herb Mews was
het geen probleem om het han
gende publiek eerst de tenen mee
te laten tikken, vervolgens licht
de heupen te laten deinen om ten
slotte en dansende menigte voor
het podium te krijgen.
Maar Galder is geen Etten-
Leur. „De vorige keer ging het
hier hartstikke goed", zegt Van
de Berg, steeds naar woorden
zoekend, niet onzeker, toch wei
felend. Maar toch: ,,'t Is al de
vijfde keer dat we hier binnen
één jaar spelen".
Kan een band dat aan? Als een
beginnende groep succes heeft,
wil menig'zaaluitbater het muzi
kale gezelschap een keertje boe
ken. Voor een paar honderd gul
den trekt hij een volle, goed con
sumerende bak. En succes heb
ben Herb Mews en The Mules.
Een uitgebalanceerde band met
drummer Giel de Wijs (metaal
bewerker), bassist Philip Bee-
rendonk (student psychologie) en
gitarist Laurent Vermunt (stu
deert aan het conservatorium in
Rotterdam) geven de basis voor
het werk van de beweeglijke
Ruud van de Berg.
Twee muilezeltjes trekken in
de hoek de visuele aandacht: Re-
nate Spijker en Ellen Los. „Die
zijn er bijgekomen, nadat ik in
de jongerensociëteit Sojo in
Ruud als Herb Mews, de Koning van de Rock en Roll, in actie: „Als ik het kan zingen, kunnen jullie
het ook'"
had georganiseerd", vertelt Ruud
van de Berg. Het zeventien jarig
tweetal, dat zich overdag onledig
houdt met het bezoeken van de
havo, verzorgt de doo-wap,
tsjoek-tsjoek en oewah-oewah
als achtergrondvocalen.
Van de Berg zelf is een onop
vallende jongen. Geen agressieve
rock roller, geen vetkuif, geen
glamourboy. Vijf dagen in de
week pendelt hij, als zovele
Westbrabanders, natir de Rotter
damse haven om op het kantoor
van expediteur Gerlach admini
stratieve werkzaamheden te ver
richten.
Maar als Ruud van de Berg in
de huid van Herb Mews of zijn
andere creatie Huub Hangop
kruipt, ziet daar veertig uur
overbodige energie van het stil
zitten in een uur tijd naar buiten
komen. Lange Mews sprint door
de zaal, hangt aan het plafond,
loopt de honderd meter horden
op zijn podium, springt tussen
het publiek en vibreert op de
snelle klanken yan Peggy Sue. r
Toch is rock roll maar één
van de elementen van de muziek,
die Hangop maakt. Hij begon in
de Nederlandstaligè band ""De
Kondoomz, welke groep de veel
belovende naam in de teksten
waar maakte. Van het singeltje
'Geslachtsdrift' werden er acht
honderd verkocht. „We wagen
eigenlij k net iets te vroeg metrflie
Nederlandse teksten", zegt Kan
de Berg. „Toen we twee jaar ge
leden uit elkaar gingen, brak de
Nederlandse pop net door".
Als Nederlandstalige f solist
maakte Van de Berg in zijn crea
tie Huub Hangop één singel met
de simplistische titel 'Wij hebben
thuis een wasautomaat', waarin
hij het publiek de vraag voorleg
de: weet je wat mijn moeder
doet? Het goede antwoord: ze
wast al mijn vuile ondergoed in
de was-was-was-wasautomaat.
In laatste couplet verkondigde de
artiest dat zijn moeder ook een
bouvier heeft. Wat ze daar mee
doet? Ze laat hem uit als hij
moet. Hangop heeft een Engels
gevoel voor humor.
Ook de flipside vermeldde het
nummer Wasautomaat, maar het
vrolijke deuntje van de eerste
kant is vervangen door een roc
kende Uriah Heep interpretatie
met een scheurend orgel en gie
rende gitaren. Op één singeltje is
Van de Berg al een kameleon.
„Ik zou dit werk eigenlijk full
time willen doen", zegt de
Oudenbosschenaar. „Maar ja,
dan moet je een hit hebben. Da's
de grote vraag: hoe schrijf je een
hit? En dan nog: hoe krijg je 'm
gedraaid?". We zitten in zijn ille
gale kantoor in Roosendaal,iyEen
vriend van Van de Berg. Heeft bij
zijn woning een kantoortje iage-
richt om zijn activiteiten als
vleesmakel5ar te kunnen ont
plooien (een zonnige toekomst.als
croupier iri de Golden Ten-speel
zaal ypn het Rotterdamse Hil-
tonhotel w?.rd hem door justitie
ontnonaenLsn nu zetelt er ook de.,
indrukwekkende firn13_-Hahgop
Entertainments', een bedrijf jhëi.
weinjggreigen vermogen bp dêtfai"
jans en "jfoarvpïde directeur
.voornamelijk 's avonds en in het
weekancLzij n beroep uitoefent: -
-r T
Ruud yan^ie;Berg heeft gevoel
voor theater,-Op, het podium
.Staat -er eén ster, met Satijnen
jsgjes en glimmende* tïróeken.
'Hangop Entertainments', offi
cieel ingeschreven bij de Kamer
van Koophandel, moet aan een
groots impressionariaat doen
denken. „Het is Vooral erg mak
kelijk als je met erg nette zaal
houders te maken hebt, die van
papieren rompslomp houden",
zegt Van de Berg.
Hij heeft zo een eigen.wereldje
van bladgoud gebouwd. Door
prikken van de uiterlijke schijn,
doet hij het liefste zelf. Als hij
'Only the lonely' van Roy Orbin-
son inzet, roept hij: „Als ik het
kan zingen, kunnen jullie het
ook". Als op de Bredase Haver
markt bij een buitenconcert een
benevelde man met bierglazen
op het hoofd tracht de show te
stelen, springt hij van hef po
dium en houdt zijn jasje voor de
dief met de woorden: „Wacht U
even, meneer, ik ben hier de
ster". Humor met dubbele bo
dems dus.
Hoe kan een schuchtere jongen
zich zo voor het voetlicht plaat
sen? „Toen ik op het Thomas
Moore College in Oudenbosch
zat, kregen we een leerlingen-
raad. Bij de verkiezingen wou ik
daar hartstikke graag in komen
en haalde kleine stunts uit. Bij
voorbeeld door tijdens de pauze
op het dak vjin de school te klim
men en van daaruit speeches af
te steken. Stond er daar een me
nigte te luisteren als de zoemer
ging en dan zei ik: „Als jullie op
mij stemmen, hoef je in de toe
komst niet meer te gaan, als je
Werkelijk wat wil veranderen,
moet je nu blijven staan. En
iedereen bleef staan! Dat vond ik
prachtig, ik krijg echt een kick
van zoveel aandacht".
De schoolleiding kon dat min
der waarderen,, vooral omdat
Van-de Berg door zijn buiten
schoolse activiteiten twee keer
bleef zitten. Op de meao in Roo
sendaal vonden ze rond Pasen al
dat hij niet de ideale leerling was
en gaven het advies maar snel
een baantje te Soeken. „Was ik
blij mee, want eigenlijk wilde ik
zelf geld gaan verdienen om een
gitaar en een versterker te ko
pen".
Nu heeft hij zijn baan, zijn
band, de optredens, de aandacht.
Maar het doel, een professioneel
artiest te worden, is nog niet be
reikt. „Wanneer gebeurt dat?",
vrSagt hij zich af. „Op mijn zes
tiende dacht ik al: volgend jaar:
volgend jaar zijn we d'r. Dus
misschien komt het nu wel vol
gend jaar. Uh, denk ik". Veel mo
gelijkheden liggen niet in het
verschiet. Getracht wordt 'Er zit
een vent in de shoarma tent' op de
markt te krijgen, maar dat Han-
gop-produkt heeft niets met rock
roll te maken.
Het wachten is op die ene grote
hit. De verkoop van 2500 schijven
wasautomaat lijkt niet slecht,
maar zijn vriend Roel Jongene-
len van VOF De Kunst belt hem
nu vrijwel dagelijks met de me
dedeling dat van 'Suzanne' er
weer duizend, tweeduizend, vijf
duizend worden verkocht. Op
één dag dan.
Het verlangen naar die ene hit
wordt immer groter. Want na
Oosterhout, Rijsbergen, Etten-
Leur, Zundert, Steenbergen, La
ge Zwaluwe, Bergen op Zoom,
Zevenbergen, Langeweg, Ouden
bosch, Roosendaal, Oud Gastel,
Breda, Moerdijk, Klundert, Hoe
ven, Standdaarbui'ten, Bosschen-
hoofd, Ulicoten, Gilze-Rijen,
Waspik, Wouw, Prinsenbeek en
Stampersgat, alsmede wat Belg-
siche grensplaatsen en meer dan
een handvol discotheken en cam
pingkantines op Walcheren tij
dens de tournee Roll over Zee
land, gehouden om de vakantie
aldaar te bekostigen, wordt het
tijd dat er echt iets gebeurt.
Anders wordt Galder symbo
lisch voor een optreden van de
band. In Zaal De Leeuwerik blij
ken op die druilerige avond de
jeugdige bezoekers meer in el
kaar geïnteresseerd dan in de
muziek. Met in het achterhoofd
dat op 19 november wéér De
Leeuwerik wordt bezocht, voelen
de bandleden er niets voor om
(weer) bij te boeken voor januari.
Het wordt te vaak op dezelfde
plaats en dat kan voor artiesten
dodelijk zijn. „En nu spelen wij
al weer voor de vijfde keer 'My
way'", kondigt ondertussen Herb
Mews aan.
Zijn geheel eigen wijze. West-
Brabant is plat gespeeld. Het
wordt tijd voor die hit.
■Zangptes tylen Lo's bréngt nog even snel wat schmink aan op hetrgelaat van gifarist Laurent Ver
mant voor de zbyeel^te tang naar het podium wor£t gemaakt.
- FOTO'S DE STEM JOHANVANGURP
Door Bert van Velzen
Veertig jaar geleden werd er
koortsachtig gewerkt aan on#
bevrijding. De vrede werd
duur betaald. In totaal gingen
16.353.659 Amerikanen onder
de wapenen. Russen en Duit.
sers stierven in miljoenen op
de slagvelden. Amerika Hecfii.
te een hogere waarde aan
datenlevens, G.I.'s waren geen
kanonnenvoer. Het legioen
Amerikanen dat op de slag
velden is achtergebleven telt
292.131 man; de zwaarste tol
werd betaald in de Pacific.
Uit vrijwel niets in 1940
bouwde Amerika een giganti
sche oorlogsmachine. In 1943
was de produktie van oorlog,
stuig in de Verenigde Staten
50 procent hoger dan die van
Duitsland, Japan en Italie'bi]
elkaar. Een jaar later was de
Amerikaanse ujapenproduktit
tweemaal zo hoog. Ruim 53
miljoen Amerikanen werkten
in de oorlogsindustrie.
Aan het eind van de oorlog
had Amerika de vijand ver
pletterd onder een ontzagwek-
kend gewicht van wapens:
297.000 militaire vliegtui
gen;
86.000 tanks;
6.500 oorlogsschepen;
64.500 marine landings
vaartuigen;
5.400 vrachtshepen
315.000 stuks artillerie
17.000.000 geweren
4.200.000 ton artilleriegrana
ten.
In het midden van 1943 kostte
Amerika de oorlog zo'n acht
miljard dollar per maand; de
hele show kostte meer dan 11(1
miljard gulden. Zo duur, en
duurder nog, was onze vrede,
die ons niettemin werd aange
meten als een paar te krappe
schoenen: we hebben er nooit
lekker in gelopen.
De opmerkelijke cijfers van de
Amerikaanse oorlogsproduk-
tie zijn geijkt door James A.
Donovan, een kolonel bij de
mariniers die in 1970 een boek
publiceerde onder de titel 'Mi
litarism O.S.A.waarin hij de
ontwikkeling van een ontem
baar agressief militarisme sig
naleert in een land dat voor
1940 weinig respect had voor
mannen in uniform. In 1939
was het Amerikaanse leger
174.000 man sterk. Er wasgeen
permanente wapenindustrie
en de meeste Amerikanen
hadden een pacifistische in
borst.
De moloch die de vrede ver
overde kon niet worden onito
keld, heeft monsterlijke vor
men aangenomen en dient
niet in de laatste plaats om een
economische puzzle bijeen te
houden van onderling van el
kaar afhankelijke militaire,
industriële, politieke, weten
schappelijke en vakbondsbe-
langen. We zijn met de molocli
getrouwd.
Vance Packard schreef over de
rusteloze, langs elkaar heen le
vende Amerikanen in 'A Na
tion of Strangers'. Een natie
van vreemdelingen. Donovan
ontdekte een natie van oud
strijders. In het eerste jaar van
Richard Nixon's verblijf in het
Witte Huis waren er 26.3 mil
joen levende oudstrijders in
Amerika, dat was ongeveer45
procent van de mannen boven
de 21 jaar. Getrainde en geïn
doctrineerde dienaren van de
moloch.
Dat zijn de defensie mieren.
De reuzen zijn General Dyna
mics, Lockheed, General Elec
tric, McDonnell-Douglas,
Boeing en ze halen hun herse
nen uit de top van de strijd
krachten. Senator William
Proxmire vond in 1969 ruim
2000 generaals, admiraals en
kolonels met hun expertise in
de wapenindustie: 210 bij
Lockheed, 169 bij Boeing, 104
bij North American Rockwell,
bijna 200 bij McDonnell-
Douglas. De onlangs overleden
senator Henry (Scoop) JackM
stond bekend als Mister
Boeinfi en velen hebben zich
ingespannen voor de titel Mis
ter Lockheed. Een derde van
het congres zit in het web van
de moloch en ook de vakbon
den. We beleggen ons brood
met kanonnen.
Tussen 1900 en 1940 waren er
22 Amerikaanse interventies
en militaire avonturen in
Puerto Rico, in Peking tijdens
de Boxer-opstand, in Cuba, op
de Philippijnen, in Panama,
de Dominicaanse republiek
Honduras, Haïti, Nicaragua,
tegen Pancho Villa in Mexico
- steeds om Amerikaanse be
langen te verdedigen. Stuur it
mariniers, werd er dan geroe
pen. Will Rogers vroeg zich af
hoe Amerikanen zouden rea
geren als de Chinezen de Mis
sissippi zouden opstomen om
de belangen te beschermen
van de Chinese wasserijen ia
Memphis, Tennessee. Dat is
lang geleden. Lang voor de
moloch en onze bevrijding, d'1
veel duurder was dan we
dachten.
Twee jaar m
demonstratei
maken opniei
land manneg
kinderen ziel
demonstrerer
voelen als de f
ging die de
hoofd hangt,
re aantallen
ter ontwikkell
waarmee oos
in evenwicht]
klinkt, met
manier waar
der Herman
demonstrerer
naar de Dar
oproep: „Wil^
Haag, dan ga
Haag!"
Het 'Komitee
verwacht op zat<
derdduizenden.
huur; de NS brei
nen richting Derf
lengte en zet da<j
tra treinen in.
optimisme uit,
zovelen, afvragei
haald wordt. Wq
even indrukweh
keer Komen er
mensen OfficiJ
het uitwijzen,
universiteit gooij
puter-apparatuil
sen Malieveld en
keiroute van
koppen te tellen.
De Tomahaw
vijfeneenhalf
mand vliegtu
Ier dan Hitl
projectielen,
km per uur
Tomahawk
grond, reage
fenheid in he
tot deze ontv
geeft een rad
uiterst gevoel
seint de terr
naar een co
grammeerd
satellietfoto's
geert de Tom
haar eigen kt
ven doel is bt
nucleaire lat
maal krachti
ma-bom) au1
te staan.
Het is de
West-Europa
464 van deze
gesteld. Ovei
begint het pl
op de Engel
Common, wa
komen. Tege
liaanse basi
beurt. Hier i:
voorzien. In
Namen in Be
bij Moleswo
voorzien. Eet
Duitse Wücl
wordt door