Wi Ri Het aanstekelijke optimisme van Huub Hangop Verbri Tegen raketter gaat de vredesr raTERDAG 22 OKTOBE ZATERDAG 22 OKTOBER 1983 UUD van de Berg alias Huub Hangop is een van die musici die hun vrije weekenden doorbrengen in de kale kleedkamers van gemeenschapsgebouwen en jongerensocieteiten in dorpen en gehuchten. Tegen de troosteloze achtergrond van basketbalnetten en klimrekken geven ze hun show en hopen ze ondanks alles op die ene hit die de weg baant van de provincienaar Hilversum. Succes Expediteur Wasautomaat Rompslomp J Speeches Volgend jaar ..IE herinnert ziq de Amsterdamse bi op die 21ste novei 1981 aan alle kante zat omdat r ierhonderdduizei vrouwen en kii demonstreerden kernwapenwedloe nooit de indrukt foto hebben geziel bomvolle Museu verzamelplaats va\ zich tegen de ker keerde Een weef nieuwe grote demc Den Haag moet i gesteld worden sinds 'Amster verandert Rocken inde regio en hunkeren naar die ene HIT Ruud van de Berg (rechts in witte broek) in de kleedkamer van De Leeuwerik in Galder met zijn band en zangeresjes. Door Willem Reijn Een leren jackie met ver vaarlijke ritssluitingen omhult het frêle li chaampje van een dertien jarig jongetje. Achterop het spijkerjack van zijn vriendje staat 'Hells An gels', er waarschijnlijk door zijn moeder na veel zeuren opgenaaid. Van dit soort lopen er zo'n honderd rond in zaal De Leeu werik in Galder. Ze zoeken ver tier door zich een stoere houding aan te meten, een plastic bekertje met bier in de handen en schuin naar de groepen meisjes kijkend, die hen negeren, want zij zoeken het meer bij de jongens, die écht ruig zijn: grotere maat jack, buikschuiver voor de deur. In de kleedkamers van De Leeuwerik liggen de club- krantjes van voetbalvereniging Gesta (Galder En Strijbeek Ten Aanval) op de verwarming. Ruud van de Berg is nog Ruud van de Berg. De muzikale kame leon wordt verondersteld drie kwartier later in de rol van Herb Mews en zijn begeleidingsband The Mules als koning van de rock roll het publiek te bespe len, in beweging te zetten en mee te slepen door het einde van de jaren vijftig en begin jaren zes tig. Ruud van de Berg is een ar tiest, die dat ook pleegt te kun nen. Enkele maanden eerder za gen we hem in de Etten-Leurse jongerensociëteit nog voor een publiek optreden, dat was 'gese lecteerd' op het niet uitgenodigd zijn bij een groot eindexamenbal. Degenen die dan overblijven, zullen niet de populairste figuren zijn, maar voor Herb Mews was het geen probleem om het han gende publiek eerst de tenen mee te laten tikken, vervolgens licht de heupen te laten deinen om ten slotte en dansende menigte voor het podium te krijgen. Maar Galder is geen Etten- Leur. „De vorige keer ging het hier hartstikke goed", zegt Van de Berg, steeds naar woorden zoekend, niet onzeker, toch wei felend. Maar toch: ,,'t Is al de vijfde keer dat we hier binnen één jaar spelen". Kan een band dat aan? Als een beginnende groep succes heeft, wil menig'zaaluitbater het muzi kale gezelschap een keertje boe ken. Voor een paar honderd gul den trekt hij een volle, goed con sumerende bak. En succes heb ben Herb Mews en The Mules. Een uitgebalanceerde band met drummer Giel de Wijs (metaal bewerker), bassist Philip Bee- rendonk (student psychologie) en gitarist Laurent Vermunt (stu deert aan het conservatorium in Rotterdam) geven de basis voor het werk van de beweeglijke Ruud van de Berg. Twee muilezeltjes trekken in de hoek de visuele aandacht: Re- nate Spijker en Ellen Los. „Die zijn er bijgekomen, nadat ik in de jongerensociëteit Sojo in Ruud als Herb Mews, de Koning van de Rock en Roll, in actie: „Als ik het kan zingen, kunnen jullie het ook'" had georganiseerd", vertelt Ruud van de Berg. Het zeventien jarig tweetal, dat zich overdag onledig houdt met het bezoeken van de havo, verzorgt de doo-wap, tsjoek-tsjoek en oewah-oewah als achtergrondvocalen. Van de Berg zelf is een onop vallende jongen. Geen agressieve rock roller, geen vetkuif, geen glamourboy. Vijf dagen in de week pendelt hij, als zovele Westbrabanders, natir de Rotter damse haven om op het kantoor van expediteur Gerlach admini stratieve werkzaamheden te ver richten. Maar als Ruud van de Berg in de huid van Herb Mews of zijn andere creatie Huub Hangop kruipt, ziet daar veertig uur overbodige energie van het stil zitten in een uur tijd naar buiten komen. Lange Mews sprint door de zaal, hangt aan het plafond, loopt de honderd meter horden op zijn podium, springt tussen het publiek en vibreert op de snelle klanken yan Peggy Sue. r Toch is rock roll maar één van de elementen van de muziek, die Hangop maakt. Hij begon in de Nederlandstaligè band ""De Kondoomz, welke groep de veel belovende naam in de teksten waar maakte. Van het singeltje 'Geslachtsdrift' werden er acht honderd verkocht. „We wagen eigenlij k net iets te vroeg metrflie Nederlandse teksten", zegt Kan de Berg. „Toen we twee jaar ge leden uit elkaar gingen, brak de Nederlandse pop net door". Als Nederlandstalige f solist maakte Van de Berg in zijn crea tie Huub Hangop één singel met de simplistische titel 'Wij hebben thuis een wasautomaat', waarin hij het publiek de vraag voorleg de: weet je wat mijn moeder doet? Het goede antwoord: ze wast al mijn vuile ondergoed in de was-was-was-wasautomaat. In laatste couplet verkondigde de artiest dat zijn moeder ook een bouvier heeft. Wat ze daar mee doet? Ze laat hem uit als hij moet. Hangop heeft een Engels gevoel voor humor. Ook de flipside vermeldde het nummer Wasautomaat, maar het vrolijke deuntje van de eerste kant is vervangen door een roc kende Uriah Heep interpretatie met een scheurend orgel en gie rende gitaren. Op één singeltje is Van de Berg al een kameleon. „Ik zou dit werk eigenlijk full time willen doen", zegt de Oudenbosschenaar. „Maar ja, dan moet je een hit hebben. Da's de grote vraag: hoe schrijf je een hit? En dan nog: hoe krijg je 'm gedraaid?". We zitten in zijn ille gale kantoor in Roosendaal,iyEen vriend van Van de Berg. Heeft bij zijn woning een kantoortje iage- richt om zijn activiteiten als vleesmakel5ar te kunnen ont plooien (een zonnige toekomst.als croupier iri de Golden Ten-speel zaal ypn het Rotterdamse Hil- tonhotel w?.rd hem door justitie ontnonaenLsn nu zetelt er ook de., indrukwekkende firn13_-Hahgop Entertainments', een bedrijf jhëi. weinjggreigen vermogen bp dêtfai" jans en "jfoarvpïde directeur .voornamelijk 's avonds en in het weekancLzij n beroep uitoefent: - -r T Ruud yan^ie;Berg heeft gevoel voor theater,-Op, het podium .Staat -er eén ster, met Satijnen jsgjes en glimmende* tïróeken. 'Hangop Entertainments', offi cieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, moet aan een groots impressionariaat doen denken. „Het is Vooral erg mak kelijk als je met erg nette zaal houders te maken hebt, die van papieren rompslomp houden", zegt Van de Berg. Hij heeft zo een eigen.wereldje van bladgoud gebouwd. Door prikken van de uiterlijke schijn, doet hij het liefste zelf. Als hij 'Only the lonely' van Roy Orbin- son inzet, roept hij: „Als ik het kan zingen, kunnen jullie het ook". Als op de Bredase Haver markt bij een buitenconcert een benevelde man met bierglazen op het hoofd tracht de show te stelen, springt hij van hef po dium en houdt zijn jasje voor de dief met de woorden: „Wacht U even, meneer, ik ben hier de ster". Humor met dubbele bo dems dus. Hoe kan een schuchtere jongen zich zo voor het voetlicht plaat sen? „Toen ik op het Thomas Moore College in Oudenbosch zat, kregen we een leerlingen- raad. Bij de verkiezingen wou ik daar hartstikke graag in komen en haalde kleine stunts uit. Bij voorbeeld door tijdens de pauze op het dak vjin de school te klim men en van daaruit speeches af te steken. Stond er daar een me nigte te luisteren als de zoemer ging en dan zei ik: „Als jullie op mij stemmen, hoef je in de toe komst niet meer te gaan, als je Werkelijk wat wil veranderen, moet je nu blijven staan. En iedereen bleef staan! Dat vond ik prachtig, ik krijg echt een kick van zoveel aandacht". De schoolleiding kon dat min der waarderen,, vooral omdat Van-de Berg door zijn buiten schoolse activiteiten twee keer bleef zitten. Op de meao in Roo sendaal vonden ze rond Pasen al dat hij niet de ideale leerling was en gaven het advies maar snel een baantje te Soeken. „Was ik blij mee, want eigenlijk wilde ik zelf geld gaan verdienen om een gitaar en een versterker te ko pen". Nu heeft hij zijn baan, zijn band, de optredens, de aandacht. Maar het doel, een professioneel artiest te worden, is nog niet be reikt. „Wanneer gebeurt dat?", vrSagt hij zich af. „Op mijn zes tiende dacht ik al: volgend jaar: volgend jaar zijn we d'r. Dus misschien komt het nu wel vol gend jaar. Uh, denk ik". Veel mo gelijkheden liggen niet in het verschiet. Getracht wordt 'Er zit een vent in de shoarma tent' op de markt te krijgen, maar dat Han- gop-produkt heeft niets met rock roll te maken. Het wachten is op die ene grote hit. De verkoop van 2500 schijven wasautomaat lijkt niet slecht, maar zijn vriend Roel Jongene- len van VOF De Kunst belt hem nu vrijwel dagelijks met de me dedeling dat van 'Suzanne' er weer duizend, tweeduizend, vijf duizend worden verkocht. Op één dag dan. Het verlangen naar die ene hit wordt immer groter. Want na Oosterhout, Rijsbergen, Etten- Leur, Zundert, Steenbergen, La ge Zwaluwe, Bergen op Zoom, Zevenbergen, Langeweg, Ouden bosch, Roosendaal, Oud Gastel, Breda, Moerdijk, Klundert, Hoe ven, Standdaarbui'ten, Bosschen- hoofd, Ulicoten, Gilze-Rijen, Waspik, Wouw, Prinsenbeek en Stampersgat, alsmede wat Belg- siche grensplaatsen en meer dan een handvol discotheken en cam pingkantines op Walcheren tij dens de tournee Roll over Zee land, gehouden om de vakantie aldaar te bekostigen, wordt het tijd dat er echt iets gebeurt. Anders wordt Galder symbo lisch voor een optreden van de band. In Zaal De Leeuwerik blij ken op die druilerige avond de jeugdige bezoekers meer in el kaar geïnteresseerd dan in de muziek. Met in het achterhoofd dat op 19 november wéér De Leeuwerik wordt bezocht, voelen de bandleden er niets voor om (weer) bij te boeken voor januari. Het wordt te vaak op dezelfde plaats en dat kan voor artiesten dodelijk zijn. „En nu spelen wij al weer voor de vijfde keer 'My way'", kondigt ondertussen Herb Mews aan. Zijn geheel eigen wijze. West- Brabant is plat gespeeld. Het wordt tijd voor die hit. ■Zangptes tylen Lo's bréngt nog even snel wat schmink aan op hetrgelaat van gifarist Laurent Ver mant voor de zbyeel^te tang naar het podium wor£t gemaakt. - FOTO'S DE STEM JOHANVANGURP Door Bert van Velzen Veertig jaar geleden werd er koortsachtig gewerkt aan on# bevrijding. De vrede werd duur betaald. In totaal gingen 16.353.659 Amerikanen onder de wapenen. Russen en Duit. sers stierven in miljoenen op de slagvelden. Amerika Hecfii. te een hogere waarde aan datenlevens, G.I.'s waren geen kanonnenvoer. Het legioen Amerikanen dat op de slag velden is achtergebleven telt 292.131 man; de zwaarste tol werd betaald in de Pacific. Uit vrijwel niets in 1940 bouwde Amerika een giganti sche oorlogsmachine. In 1943 was de produktie van oorlog, stuig in de Verenigde Staten 50 procent hoger dan die van Duitsland, Japan en Italie'bi] elkaar. Een jaar later was de Amerikaanse ujapenproduktit tweemaal zo hoog. Ruim 53 miljoen Amerikanen werkten in de oorlogsindustrie. Aan het eind van de oorlog had Amerika de vijand ver pletterd onder een ontzagwek- kend gewicht van wapens: 297.000 militaire vliegtui gen; 86.000 tanks; 6.500 oorlogsschepen; 64.500 marine landings vaartuigen; 5.400 vrachtshepen 315.000 stuks artillerie 17.000.000 geweren 4.200.000 ton artilleriegrana ten. In het midden van 1943 kostte Amerika de oorlog zo'n acht miljard dollar per maand; de hele show kostte meer dan 11(1 miljard gulden. Zo duur, en duurder nog, was onze vrede, die ons niettemin werd aange meten als een paar te krappe schoenen: we hebben er nooit lekker in gelopen. De opmerkelijke cijfers van de Amerikaanse oorlogsproduk- tie zijn geijkt door James A. Donovan, een kolonel bij de mariniers die in 1970 een boek publiceerde onder de titel 'Mi litarism O.S.A.waarin hij de ontwikkeling van een ontem baar agressief militarisme sig naleert in een land dat voor 1940 weinig respect had voor mannen in uniform. In 1939 was het Amerikaanse leger 174.000 man sterk. Er wasgeen permanente wapenindustrie en de meeste Amerikanen hadden een pacifistische in borst. De moloch die de vrede ver overde kon niet worden onito keld, heeft monsterlijke vor men aangenomen en dient niet in de laatste plaats om een economische puzzle bijeen te houden van onderling van el kaar afhankelijke militaire, industriële, politieke, weten schappelijke en vakbondsbe- langen. We zijn met de molocli getrouwd. Vance Packard schreef over de rusteloze, langs elkaar heen le vende Amerikanen in 'A Na tion of Strangers'. Een natie van vreemdelingen. Donovan ontdekte een natie van oud strijders. In het eerste jaar van Richard Nixon's verblijf in het Witte Huis waren er 26.3 mil joen levende oudstrijders in Amerika, dat was ongeveer45 procent van de mannen boven de 21 jaar. Getrainde en geïn doctrineerde dienaren van de moloch. Dat zijn de defensie mieren. De reuzen zijn General Dyna mics, Lockheed, General Elec tric, McDonnell-Douglas, Boeing en ze halen hun herse nen uit de top van de strijd krachten. Senator William Proxmire vond in 1969 ruim 2000 generaals, admiraals en kolonels met hun expertise in de wapenindustie: 210 bij Lockheed, 169 bij Boeing, 104 bij North American Rockwell, bijna 200 bij McDonnell- Douglas. De onlangs overleden senator Henry (Scoop) JackM stond bekend als Mister Boeinfi en velen hebben zich ingespannen voor de titel Mis ter Lockheed. Een derde van het congres zit in het web van de moloch en ook de vakbon den. We beleggen ons brood met kanonnen. Tussen 1900 en 1940 waren er 22 Amerikaanse interventies en militaire avonturen in Puerto Rico, in Peking tijdens de Boxer-opstand, in Cuba, op de Philippijnen, in Panama, de Dominicaanse republiek Honduras, Haïti, Nicaragua, tegen Pancho Villa in Mexico - steeds om Amerikaanse be langen te verdedigen. Stuur it mariniers, werd er dan geroe pen. Will Rogers vroeg zich af hoe Amerikanen zouden rea geren als de Chinezen de Mis sissippi zouden opstomen om de belangen te beschermen van de Chinese wasserijen ia Memphis, Tennessee. Dat is lang geleden. Lang voor de moloch en onze bevrijding, d'1 veel duurder was dan we dachten. Twee jaar m demonstratei maken opniei land manneg kinderen ziel demonstrerer voelen als de f ging die de hoofd hangt, re aantallen ter ontwikkell waarmee oos in evenwicht] klinkt, met manier waar der Herman demonstrerer naar de Dar oproep: „Wil^ Haag, dan ga Haag!" Het 'Komitee verwacht op zat< derdduizenden. huur; de NS brei nen richting Derf lengte en zet da<j tra treinen in. optimisme uit, zovelen, afvragei haald wordt. Wq even indrukweh keer Komen er mensen OfficiJ het uitwijzen, universiteit gooij puter-apparatuil sen Malieveld en keiroute van koppen te tellen. De Tomahaw vijfeneenhalf mand vliegtu Ier dan Hitl projectielen, km per uur Tomahawk grond, reage fenheid in he tot deze ontv geeft een rad uiterst gevoel seint de terr naar een co grammeerd satellietfoto's geert de Tom haar eigen kt ven doel is bt nucleaire lat maal krachti ma-bom) au1 te staan. Het is de West-Europa 464 van deze gesteld. Ovei begint het pl op de Engel Common, wa komen. Tege liaanse basi beurt. Hier i: voorzien. In Namen in Be bij Moleswo voorzien. Eet Duitse Wücl wordt door

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 22