Fond Orion: compleet en luxe
AWIO
IN DE VEILINGHAL
TE GOES
Donderdag 20-Vrijdag 21
en Zaterdag 22 Okt.
CAPPENDIJK - HULST
EXCLUSIEF
OCCASION
AUTOBEDRIJVEN
JOS VOET B.V.
KWALITEIT EN VOORHEB.
GARAGE
LGIJZELS
200 INRUILAUTO'S
MET BOVAG-GARANTIE
KAMER
PLANTEN
W. BAKKER
HEIDE
PLANTEN
DE WEEK OCCASSIONWEEK „SPECIAAL"
NU MET EXTRA KORTINGEN
VAN I 250,- TOT f 1500,-
IN ONZE SHOWROOM
BETROUWBARE INRUILAUTO'S
1 VOL
JAAR
GARANTIE
libregts:
I 'De Spurs
iregen
Iteveel
"uimte
informatie over auto en verkeer
10.-
TERRA
NOVA
Terneuzen - Iel. 01150-13456
DE STEM VAN DONDERDAG 20 OKTOBER 1983
Programma
TUINCENTRUM
10 stuks
voor
HULST
RËNAULT GOEDE SERVICE BIJ DE PRIJS INBEGREPEN
Speciale voorwaarden alleen voor onderstaande auto's
AUDI 80 GLS
4-drs. metallic
1980
AUDI 80 LS
4-drs. metallic
1981
AUDI 80 SILVER SPECIAL
4-drs. metallic
1981
AUD1100 GL 5 Diesel
4-drs., rood metallic
1979
AUDI 100 GL 5 S
4-drs., groen, automaat
1979
AUD1100 GL 5 S
4-drs. blauw metallic, automaat
1980
VW PASSAT CL 1.6
3-drs., groen
1982
VW PASSAT FORMEL-E
5-drs., bl. metallic
1981
OPEL ASCONA BERLINA 2.0 Itr.
4-drs. groen, ine. gasinst
1979
OPEL ÜVIANTA Combi Coupé
groen
1979
RENAULT 20 TDiesel
zilver metallic
1982
PEUGEOT 305
wit
Exclusief dit weekend,
op hiernaast vermelde
Audi's:
en één jaar gratis
onderhoud, dus geen
garagerekeningen.
Tevens 'n beste prijs
voor uw inruiler
benzine
max. 15.000 km
diesel
max. 25.000 km
Zeer speciale aanbieding:
AUDI 100 CS demonstratiewagen
WIJ HOPEN U IN ONZE SHOWROOM TE ONTMOETEN
Dagelijks geopend: maandag t/m donderdag van 9.00-18.00 u.,
vrijdag van 9.00-21.00 u., zat. van 10.00-17.00 u.
Vertegenwoordigers: P. FRANKEVIJLE 01156-383, B. DE BOUVRÉ 01158-2694
Reparatie en onderhoud
aan alle merken auto's
I
GEMEENTE
HONTENISSE
Terhole
nÓNPERDAG 20 OKTC
oor Ted van Leeuwen
Fransman leidt
Nederland Spanje
A56
Tussen het grote nieuws
in, namelijk de komst van
de nieuwe Sierra eind vo
rig jaar en de eind dit jaar
te verwachten nieuwe
Fiesta, brengt Ford en
passant nog even een
nieuwe Orion uit. Wat is
dat dan voor een model
die Orion?
Welnu, Ford spreekt van
een nieuw model, een
concurrerend model, met
name een concurrent voor
de Opel Ascona, Fords
grootste concurrent in
Europa en zeker ook in
Nederland. Op de pers
conferentie maakte Ford
duidelijk dat het echt geen
Escort was met een
„kont", maar een duidelijk
nieuwe Sedan voor dat ko-
perspubliek dat nu een
maal liever Sedan blijft rij
den en niets moet hebben
van Hatchback's met 3e of
5e deuren.
Dat publiek bestaat inderdaad
en is zeker nog talrijk, niet voor
niets blijven alle merken sedans
produceren en sommige merken
hebben zelfs (nog) niet anders.
a Maar die Ford Orion komt natuur
lijk niet uit de lucht vallen. Hij staat
technisch het dichtst bij de Escort
(onderstel, motoren, de Orion krijgt
als eerste de nieuwe 1600 diesel
van Ford, maar deze komt uiter
aard later ook in de Escort en zelfs
in de Fiesta, enz.) Uiterlijk lijkt hij
wat op de Granada, immers de
Granada is ook een Sedan en de
Orion kan dus ook best doorgaan
als de kleine Granada met uiter
aard de kleinere motoren. Gelij
kend op de Escort en de Granada
kan dus wel gesteld worden dat de
Orion niet thuishoort tot het veran
derend beeld van Ford, hij ziet er
echt conventioneel uit en lijkt qua
uiterlijk zeker niet op die verras
sende Sierra
De Orlon staat dichter bij de
Taunus, de Taunus was een con
ventionele sedan, de Orion is even
eens een gewone sedan, de koffer
bak is net als bij de Taunus weer
klassiek groot, de afmetingen ont
lopen elkaar niet zoveel de binnen
ruimte is nagenoeg gelijk. De Orion
is alléén moderner en voorzien van
de allernieuwste techniek. Hij is
ook aerodynamischer en door alle
wijzigingen aan motor, onderstel
e d. is hij sneller en toch zuiniger
dan de Taunus en bovenal ook
veel stiller.
Veel Taunusrijders zullen zich
aangetrokken voelen tot de nieuwe
Ford Orion
Om de plaatsbepaling dan nog
even compleet te maken, de Orion
is duidelijk een regelrechte con
current van de Opel Ascona, wie
een nieuwe Ascona en de uiter
aard nieuwe Orion naast elkaar
zet, moet heel goed kijken, zeker
op een afstandje, wie nu wie is.
Vanzelf liggen de prijzen vlakbij el
kaar. Ford stelt echter dat zij de
Orlon completer aanbieden dan
Opel de Ascona in vergelijkbare
prijsklassen
Dan nu iets over die Orlon
zelf.
De Orion heeft voorwielaan
drijving, rondom onafhankelijke
wielophanging en zal verkrijg
baar zijn in twee uitvoeringen:
GL en Injection. Het motoren
programma reikt van 1,3 tot 1,6
liter en omvat onder meer een
versie met benzine-inspultlng en
een dieselmotor. Wat het trans
missie-aanbod betreft, is er de
keuze uit een vijfversnellingsbak
en een automatische transmis
sie. De hoogste prestaties wor
den geleverd door de Orion In
jection (topsnelheid 186 km/h).
Extreme zuinigheid verschaft de
Orion 1,6 Diesel, waarin voor het
eerst de nieuwe Ford 1600 die
selmotor wordt toegepast. De
Orion 1,6 D verbruikt bij 90 km/h
slechts 3,9 1/100 km 1:25,6 en Is
daarmee de eerste auto In Euro
pa die bij deze snelheid onder
de grens van 4 1 /100 km. komt.
Orion is verkrijgbaar met vier
verschillende motoren: 1,3 liter (69
pk), 1,6 liter (79 pk), 1,6 liter met
benzine-inspuitng (105 pk) en een
1,6 liter dieselmotor (54 pk). De
eerste drie zijn viercilinder-benzi-
nemotoren van het zeer zuinige
CVH-type, waarvan er al meer dan
een miljoen voor de Ford Escort
zijn geproduceerd. De 1600 Diesel
is een nieuwe Ford motor die in de
Orion zijn eerste serietoepassing
vindt.
Het is een dieselmotor van
een compromisloos ontwerp, be
langrijkste oogmerken bij de ont
wikkeling ervan waren het realise
ren van een extreem laag brand
stofverbruik en een maximale le
vensduur
Alle uitvoeringen van de Orion
hebben een hoog prestatieniveau.
De topsnelheid bedraagt bij de uit
voering met 1,3 liter motor 157
km/h en bij de 1,6 liter 79 pk 167
km/h, de sportieve maar discrete
Orion Injection komt maar liefst tot
186 km/h, de Diesel top ligt rond
de 150 km/u. Zowel vóór als ach
ter wordt een onafhankelijke wiel
ophanging van het McPherson-ty-
pe toegepast, aangevuld met een
voorste stabilisatorstang op alle
uitvoeringen, plus een achterste
stabilisatorstang op de Orion Injec
tion. De Injection-versie heeft bo
vendien gasgevulde schokdem
pers. De stuurinrichting is van het
tandheugeltype De Orion 1.3 en
1.6 zijn nu al leverbaar, de injectie
komt in oktober, de diesel in de
cember Tot slot de prijs van de
Ford Orion. Zoals al gesteld is de
Orion luxe uitgevoerd en als zoda
nig alléén verkrijgbaar in de GL. De
1300 GL kost 23.443,-, de 1600
GL 23 996,-, de 1600 I
30.090,-
Grootste
Autogebeuren
in Zeeland
waar
OPENINGSTIJDEN: Donderdag 10.00-22.00 uur
Vrijdag 10.00-22.00 uur
dus ook's-avonds Zaterdag 10.00 - 18.00 uur
Mooie sortering
Guido Gezellestraat 27
Terneuzen, tel. 01150-17911
CORSTENS-
VERSCHUREN
ZAT. 22 okt. mankanaries
alle kleuren 9.-, popjes
з.50, vroegbroed rode
roodzalm mannen 12, pop
jes 10, kneu- sijsbast. 9,
putterbast. o.k. 25, rijstvo-
gels 10 pst., d.duiven 10,
meeuwen 4, park. 7, rood
ruggen 20, valken 25, witte
35 pp. Brengen 1.30-2.30
café „Flora" Grote Markt
22, Goes.
RENAULT 4 BESTEL
juli '79, met zijruiten
RENAULT 5 GTL
okt. '79, zwart
RENAULT 14SAFRANE
mei '78, 4.950,-
RENAULT 5 AUTOMAAT
mei '79, 34.000 km
RENAULT 18 GTS
juni '80, 9.950,-
DATSUN 1600 B
juni '77, 54.000 km, groen,
4.350,-
RENAULT 5 GTL
juni '79, rood
RENAULT 20 TL
okt. '79, 71.000 km
PEUGEOT 104 GL
juli '77, 39.000 km
FORD ESCORT 1300
sept. '77, 4.450,-
SPECIALE
AANBIEDING
RENAULT 20 LS
mrt. '80, 11.995,-
RENAULT 5 L
okt. '77, oranje, ideaal voor 2e
auto
PEUGEOT 304 STATION
mei '79, 4.950,-
OPEL KADETT
mei '78, 38.000 km
RENAULT 5 TL
juni '79, 48.000 km
RENAULT 5 GTL
feb. '79, 66.000 km
PEUGEOT 305
mei '80, 46.000 km
RENAULT TRAFIC
PERSONENBUS
dec. '8146.000 km, wit, die
sel
RENAULT 12TS
okt.' 77, blauw
SPECIALE
AANBIEDING
RENAULT 14 TL
juni '77, 3.950,-
DATSUN 120Y
okt. '79, 52.000 km
PEUGEOT 305 DIESEL
mei '79, 9.450,-
OPELASCONA 16S
1976, blauw.
KOOPJE
Absdaalseweg 1
Tel. 01140-13524
q<3 eb mo.
Heerenstraat 14 - SchoondIJke
01173-1302
Burgemeester en wethouders van Hontenisse maken
bekend, dat het gedeelte van de Notendijk, van de
Hulsterweg tot de Hoofstraat, wegens reconstructie
werkzaamheden voor alle verkeer in beide richtingen
zal worden afgesloten.
Deze afsluiting zal duren van 24 oktober 1983 tot en
met 28 oktober 1983 of zoveel korter als mogelijk of
zoveel langer als noodzakelijk zal blijken te zijn.
Hontenisse, 19 oktober 1983.
Burgemeester^ep wethouders voornoemd,
Mr. M. Somers, burgemeester
B.A. de Schepper, secretaris.
lnillllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Groningen - Door een
iroej? doelpunt van Erwin
Leeman en een zeer late tref
fer van Ahmad Fandi heeft FC
Groningen aangetoond dat de
uitschakeling van Atletico
jtladrid niet geheel op toeval
jerustte. Met de 2-0 zege van
isteren op Inter Milan doen
Lje Groningers een goede gooi
Lar de kwalificatie voor de
[jerde ronde.
In een technisch zwak, maar
Ipectaculair treffen viel de
froningse zege echter wel te
|ujm uit. Met name in de
■ueede helft was Inter de be-
jere van de twee teams. Met
■chnisch spel en handige po
sitiewisselingen speelden de
Italianen FC Groningen regel
matig van de mat. De afwer
king van Inter liet evenwel te
Vensen over.
Na de snelle openingstreffer
tan Erwin Koeman (17de mi-
jmut) viel FC Groningen ver
lerug. Het kreeg echter in de
|8ste minuut een uitgelezen
jlllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
I Van onze speciale verslaggever
IlONDEN - „We zijn weer te-
Irug in de race", verzuchtte
■Thijs Libregts gisteravond na
1 dat opzienbarende herstel van
I Feyenoord. Terwijl de Rotter-
Idamse supporters op verzoek
I van de politie op de tribunes
i bleven wachten totdat het
[vechtlustige gedeelte van de
I teleurgestelde Spurs-fans ver
trokken was, liep de trainer
merkwaardige wedstrijd
nog eens na.
„De Spurs zijn in de begin-
lase over ons heen gelopen",
[ei hij. „Ze waren fysiek en
mentaal vreselijk sterk. Bo
vendien scoorden ze ook nog
fcrg gemakkelijk. Onze jongens
paren veel te lief, gaven de te-
lenstander royaal de ruimte.
Pok werden er vreselijk veel
louten gemaakt. Als je zag hoe
pngehinderd die Engelsen over
iet veld konden lopenZo
Tij als vogels waren ze".
Libregts trok ook het boe
tekleed aan. „De taktiek func
tioneerde niet. De wissel van
Houtman was daarvan het ge
volg, Iedereen kon zien, dat
Pet fout liep op de manier zo-
pis wij voetbalden. Dus moest
Fr een extra man op het mid-
penveld bij. Ja, ik kwam terug
PP de oorspronkelijke tak-
fjek". Had de wissel van Gul-
die licht geblesseerd raak
te. niet te lang op zicht laten
wachten? Libregts: „Moeilijk
Ie beoordelen. Je hebt al een
Mogelijkheid verbruikt en dan
1en je zuinig met de tweede".
Opzienbarend was het her-
ftel na de rust. Libregts: „In de
Fust ontstond de stemming: we
l?ten ons niet afslachten,
[twee goals en we hebben weer
Kansen. Dat is dus gelukt,
fjooral Joop Hiele heeft ons
.ered. Hij hield de ballen op
geweldige manier eruit,
aarna kwamen de twee doel
punten van ons en toen heb ik
PP net derde zitten te wachten.
P'aar jammer genoeg duurde
Pe tweede helft slechts 45 mi-
P en. In de return hebben we
an een 2-0 zege voldoende,
m dat te halen zullen we de
gpurs geen enkele ruimte mo-
7n Sevennog geen centime-
1,7 "e situatie is zeker niet
Fteichtsloos".
lra?T De UEFA he«ft de
ten ^man Vautrot aangewe-
Int i scheidsrechter voor de
t s„ dwedstrijd Nederland
^elv.^!nJe.• die woensdag 16 no-
Biim f in het Feyenoord-sta-
ïpeei te Rotterdam wordt ge-
aw ,Pranse voetbalbond zal
L.., tWee grensrechters aan
razen.
?en haag - De gegevens
ia„ e kadolotto van woens-
1n ZIin: winnende getallen: 9
et r 20 31 - 32 - 39. "Reserve-
lie l1' deelnemers: 402.465;
r 2.609.034,-; prijzenbe-
aS: f. 1.239.291,15.
j CIJFERSPEL
winnende getal in het cij-
Brspel: 714296.