imentaire:
s-
eusjes;
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Breed aanbod en premières
tijdens dansfestival Breda
y
te kunst1
te keur
Agenda
Bewogenheid
Pianist
hekelt
Rusland
ii
CNSDAG 19 OKTOBER 1983
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
piiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiig
Beyerd Breda
met overzicht
\la\a van Hall
Franse denker
Raymond Aron
overleden
Mcky LukeFingers
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer
rn
Hl) we dm Vdii niemand hulp hrifien. motten V
wc hel zelf doen ]ij fiat naar nok. Suite.
Hit moet de 6oüdm\
Oanuvttr te voonünln]
halen. om redding tc
brenftn 1 Ltwie.w rerlml
tante Monti en it homt
dan met haar naar hetj
hoi i
Ppie Happie En De Bolle Uit Zwolle
M (ihfi leromaihtcma )L
\wr het leferhamp '/ff
Boes
HILVERSUM 5
m
OPLOSSING
aan een Hollandse a~
|r goede b-f ilms
Jan Wolkers
T2 PAGINA GIDS 1
gzig met een verboden thema:
wel waarvoor ze zijn inge-
komt? Na een drie kwartier
sie van tv-verslaggever Emi-
Idie voor West-Europa zijn be
boeten worden. Misschien vlie-
nlin wel tegen de Sint Pieters-
t bij Lopik.
Ikelijker is te onderscheppen
Idoor vijandelijke radar. Met
Ide oude Hawk luchtverdedi-
Igingsraket zou de kruisraket
Itrouwens vrij eenvoudig uit de
|lucht zijn te schieten.
Dat de vele tegenvallers bij
Ide produktie van de Tomah-
Iwawk de komende jaren nog
■wel overwonnen worden,
[daarvan is ook Fallaux over
tuigd. „Maar intussen krijgt
IWest-Europa niet de wapens
Idie nodig heten te zijn tegen de
I Russische dreiging. En mag ik
[me er druk over maken dat die
[dingen die in Woensdrecht ko-
Imen de kans maken vlak na
[lancering tegen een kerktoren
|aan te vliegen?"
Hier maakt Fallaux twee
(denkfouten. De eerste is dat de
[kruisraket zuiver militair ge
lzien overbodig is, hetgeen al
I vijf jaar geleden door de Ame-
1 rikaanse regering is gesteld na
I Schmidt's verzoek om plaat-
Is ing. De tweede gedachtenfout
lis fundamenteler: als die din-
Igen gelanceerd worden, hoeft
I hij zich namelijk nergens
I meer druk over te maken. Het
I gaat er niet om of de kruisra-
I keften echt werken, maar of
I de Russen dénken dat ze zul-
I len werken. Piekeren over wat
I er gebeurt als ze worden afge-
schoten is piekeren over het
I onvoorstelbare. Het westen
I weet ook niet of die SS-20-ra-
Iketten wel zo effectief zijn,
I maar dat maakt hun dreiging
I er niet minder om.
Herman Merteos
T3Z PAGINA GIDS 2
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
wordt aangevuld met tech
nische informatie in de
vorm van een stuk atelier
met beeldhouwersmateriaal.
Er verschijnt een uitgebrei
de catalogus met zwart-wit
en kleurenfotografie, ge
schreven door dr. Willemijn
Stokvis en vormgegeven
door Total Design. Tevens
presenteert de Beyerd een
soort geschenkdoos waarin
een zeefdruk van Willem
Sandberg en een klein
bronsje van Maja van Hall
160,-).
De tentoonstelling blijft
tot 18 december in Breda en
gaat dan naar Emmen en De
Lakenhal in Leiden.
MARJAN MES
1(7.30, 8.00 en 8.30 Nws. 7.20 Een
I greep uit de ochtendbladen. 8.11
lAktual.) NOS: 9.05 NOS-Sportief.
124 Waterstanden. 9.30 Nws. TE-
ILEAC: 9.33 Follow Me I (les 3.).
IVARA: 10.03 Nederlandse school-
I radio: 1 voor 1. 10.23 Hoor Haar.
1(10.30 Nws. 11.30 Nws.) 11.33 Leef-
1 tijd-genoeg. Overh.voorl.: 12.16
lOver de grenzen. NOS: 12.26 Me-
I ded. voor land- en tuinbouw. 12.30
1 Nws. VARA: 12.36 Dingen van de
I dag. 13.00 Nws. 13.10 Leef-tijd-ge-
noeg. (13.30 Nws.) 14.00 De schuur-
papier vanuit Diergaarde Blijdorp;
NOS-RVU: 14.33 't Gif en ik. NOS:
15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nws.
15.32 NOS-Wereldwijzer. 16.00 Wat
een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16.32
Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier en
Nu. (18.00 Nws.) PP: 18.20 Uitz. van
de vvd. Hum.Verb.18.30 Het voor
deel van de twijfel. NCRV: 19.00
Steen in de vijver. (19.00 NCRV-
Leerhuis. 19.15 Liederen van het
begin. 19.30 Rondom het woord)'
2000 Nws. 20.03 Leger des Heils-
kwartier. 20.18 De wereld zingj
Gods lof. 21.00 Bij de tijd. 21.25 On
der de kop. NOS: 21.40 NOS-Servi-
ce voor Antillianen. RVU: 22.10
Conversation time. NCRV: 22.30
Nws. 22.40 Nederland en z'n buren.
23.00 Pianowerken uit de Roman
tiek. 23.30 Muziek van eigen tijd.
23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. KRO: Het
progr. kan tussen 8.04 - 16.58, na
Nieuws en Reklame, onderbroken
worden voor aktual. van Echo. 7-02,
Het leven begint na zeven, met Pe-
ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. H-j|J
De wereld op woensdag. 12.04
Vraag en antwoord. 13.04 Seeburg
en Würlitzer. 14.04 Don't stop the^.
music. 15.04 Komt er nog wat van.
17.04 Weeshuis van de hits. NOJ
18.04 De avondspits. KRO: 19-j®.
Krachtvoer. 21.02 Demo.
Rocktempel.
NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het levende
Woord. 7.10 Preludium. 8.00 Nws
8.05 Platennieuws. 8.45 Musica Sa"
era. 9.15 Onder de hoogtezon. 10™
Orkestpalet. 12.15 De sympf. v. MO'
zart (XXIII). 12.45 Promenade.
13.00 Nws. 13.05 Orgelconcerten
van John Stanly I. AVRO: I3J®'
Carlos Kleiber. 14.30 Academy oI
Ancient Music, o.l.v. Christopher,
Hogwood. 15.40 Violanta, opera van
Korngold. 17.00 Overname Hilvef'
sum 2. AVRO: 20.00-23.00 AVRO*
Platen Publieks Prijs Klassier
1983.
iQhet Bredase centrum voor
^ldende kunst wordt op 28
oktober een overzichtsten-
instelling geopend van het
,erk van de beeldhouwster
jljja van Hall (46).
pe expositie, die zo'n zestig
plastieken, tekeningen-
(oorstudies en een deel van
paar atelier omvat, toont de
ontwikkeling gedurende
twintig jaar van deze kun
stenares, die midden jaren
leventig zeer sterk in de be
langstelling kwam te staan
haar bronzen vrou
wenfiguren, die zich losma
ken uit windsels.
De kunstenares, die zich
inmiddels heeft vernieuwd
tot abstractere vormen in
marmer is gekomen, expo
seert de laatste paar jaar
ook veel in het buitenland,
ia. Zwitserland en Ameri-
I, Het thema van de inge
kapselde vrouw is op de
'achtergrond gedrongen ten
behoeve van een meer sculp
turale dan symbolische uit
drukkingsvorm. Maja van
groeide in Voorburg op
ineen kunstzinnig milieu en
bezocht de Koninklijke Aca
demie voor beeldende kunst
in Den Haag.
In 1955 won zij reeds een
jprijs met haar 'Bevrijdings
ter gelegenheid van de
herdenking van het tiende
jaarna de bevrijding. Einde
jaren vijftig bezocht zij de
Rijksacademie in Amster
dam, waarna zij in 1959
trouwde met Eylard van
Hall, thans professor in de
gynaecologie in Leiden. Van
huis uit begiftigd met gevoel
voor humor maakte zij in
haar begintijd in Nijmegen,
waar haar man werkte, sati
rische plastieken van kerke
lijke gezagsdragers.
Haar huiselijke situatie -
een gezin met drie kinderen
-inspireerde haar tot beeld
van zwoegende huis
vrouwen. Deze voor een
kunstenaar niet onproble
matische situatie bracht
haar later mede tot haar be
taamde, zittende ingekap
selde vrouwen, die overigens
meer te betekenen hebben
dan wat feministen er uit
sluitend in wilden zien. Deze
grote en kleine bronzen ver
wijlen meer nog dan naar
jH de beperkte vrouwenbevrij-
9 diiigstfiematiek naar een
3Ê universeel gevoel van een
zaamheid en naar een beeld-
houwtraditie, die teruggaat
totde Egyptenaren.
Zij zijn nauwelijks realis-
>ch en maar ten dele figu
ratief. De stoel en de figuur
he er op zit, zijn één ondeel-
Jaar gesloten geheel. Maja
van Halle drukte er vooral
»k haar eigen machteloos-
tcid in uit na het overlijden
van haar zevenjarige doch
ter in 1974. Daarvoor had zij
ironische en fantastische
aeeldjes gemaakt, waaron-
ier 'Droombomen', sterk
herinnerd aan de oerbeeld
plastieken van primitieve
volkeren. Aanvankelijk
vooral anecdotisch is het
werk van Maja van Hall
steeds meer uitgegroeid tot
een sobere, verhaalloze plas-
'iek, die herinnert aan de
smalle, machteloze figuren
van Giacometti.
De expositie in De Beyerd
■iiiiiiMiiiiiiiiiiimiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin;
Guido Hommes exposeert
een groot aantal doeken, in
welke reeks hij een opmer
kelijke consistentie ten toon
spreidt. Op het gevaar af
zich te herhalen, plaatst
Hommes zich steeds weer
voor een en hetzelfde pro
bleem. Hierbij gebruikt hij,
zowel formeel bezien als
voor wat betreft de inhoude
lijke kant, dezelfde midde
len en uitgangspunten.
Zo is bijvoorbeeld het on
derwerp vrijwel continu een
naakt, in sommige gevallen
twee naakten, die dikwijls
op een gelijke wijze in het
kader zijn geplaatst (net bo
ven het hoofd en midden op
de dijbenen afgesneden).
Opvallend ook, het terugke
ren van de half-paraboli-
sche vorm, in welke houding
en lichamen vaak zijn ge
plaatst en ze aldus ook zijn
verbeeld. Tot slot zijn daar.
de helle - non-figuratieve -
vlakken (dikwijls in primai
re kleuren geschilderd), die
vaak schuin achter de hoof
den van de personen zijn ge
plaatst en op die manier niet
alleen een tweede diagonale
werking veroorzaken, maar
ook de sterke bewogenheid
van de doeken benadrukken.
Het pleit voor Hommes'
zienswijze en überhaupt zijn
interpretatie van de werke
lijkheid, dat hij binnen die
vastomlijnde aspecten tóch
weer - bij ieder doek - sub
tiele accenten aanbrengt
waardoor het totaalbeeld
toch steeds weer 'nieuw' en
boeiend blijft. De verfbe-
handeling (paletmes-tech
niek plus het mengen van de
kleuren op het doek) zijn
daar niet helemaal vreemd
aan. Ook de combinatie:
diepe, gave tinten tegenover
de schrale witte en grijze
vlakken, spelen hierbij een
rol. Al deze middelen bepa
len het uitzicht van de doe
ken. Het fascinerende is dan,
dat er tegelijkertijd heel
veel, en slechts één interpre
tatie mogelijk is: de aller-
persoonlij kste gevoelsbewo-
genheid van de beschouwer
wordt door Hommes heel in
teger aangesproken.
ROB SCHOONEN
Bronsplastiek van
Maja van Hall te zien in
de Beyerd Breda.
- FOTO TOM HAARTSEN
Guido Hommes: schilderij
en. Galerie Seegeren, Raad
huisstraat 8-10, Breda. Ge
opend: dinsdag tot en met
vrijdag van 10-18, donder
dag tot 21 en zaterdag tot 17
uur. (Tot en met 2 novem
ber).
Eindhoven, Van Abbemu-
seum: Boyd Webb en jong
neo-expressionistische schil
ders Walter Dahn, Isa Genz-
ken, Robert Longo, René Da
niels, Jenny Holzer en Henk
Visch. Geopend: dinsdag tot
en inet zaterdag 10-17 uur,
zondag 13-17 uur. Tot 13 no
vember.
Roosendaal, Tongerlohuys,
Molenstraat 2: grafiek en
schilderijen van Fon Kle
ment en beelden in marmer
van Luut de Gelder. Kle
ment is befaamd om zijn ab
stracte grafiek, waarin toch
diepte zit.
Tilburg, Galerie Kokon,
Stationsstraat 38-40: schilde
rijen en grafiek van Harry
Gerritz. Geopend: dinsdag
tot en met zaterdag 12-17
uur, zondag 14-17 uur. Van
29 oktober tot 20 november.
Tilburg, Nederlands Tex
tielmuseum, Gasthuisring
23: zijdeschilderingen en be
schilderde zijden kleding.
Geopend: maandag tot en
met vrijdag 10-17 uur, zater
dag 14-17 uur, zondag 12-17
uur. Tot 14 november.
Door Marjan Mes
BREDA - Voor de derde maal
in successie wordt in de Bre
dase Stadsschouwburg een
dansfestival gehouden, waar
aan ook workshops (in De -
Beeldenaar) verbonden zijn en
een open dansdag met deelna
me van een keur aan in Ne
derland werkende internatio
nale amateurgroepjes en de
monstraties van dansdocenten
en jazzdansers.
Deze open dansdag op zondag
6 november vormt de opening
van een gevarieerd program
ma met een aantal premières
van gerenommeerde groepen
als Nederlands Danstheater,
Pauline Daniels en Dj azzex.
Iedere avond zal er een
dansvoorstelling zijn tot en
met zondag 13 november. Bo
vendien geeft het Dansers
Kollektief op 17 november de
première van zijn eerste grote
zaalproductie in Breda. Deze
voorstelling kon niet meer
binnen het dansfestival wor
den gepland. De schouwburg
directie had aanvankelij k
grootse plannen voor dit derde
festival, maar een optreden
van het Ballet van de 20ste
Eeuw van Maurice Béjart of
van de groep van Pina Bausch
bleek geen haalbare kaart ge
zien de financiële mogelijkhe
den. Men had de hoop sponsors
uit het bedrijfsleven te inte
resseren, maar die bleek ijdel.
De gemeente Breda voorziet in
een subsidie van tienduizend
gulden, de rest van het op een
kleine 50.000 gulden begrote
festival zal uit de recettes
moeten komen. Overigens
blijkt er in deze regio veel be
langstelling voor ballet en
dans en het programma voor
ziet ruimschoots in een breed
scala van genres.
Het Nederlands Dansthea
ter brengt op maandag 7 no
vember de Nederlandse pre
mière van 'Love Songs', een
choreografie van William For-
sythe op nummers van Dionne
Warwick en Aretha Franklin,
die onlangs in Parijs de we
reldpremière beleefde. Daar
naast staan op het programma
'Ghost Dances' van Christop
her Burce en 'Psalmensymfo
nie' van Jiri Kylian. Op 8 no
vember treedt in Concordia
het Balinese muziek- en dans
gezelschap Gambuh Bali op
met een volledig authentiek
programma uit de religieuze
Balinese cultuur. Bewegings-
Scapino danst tijdens het derde Dansfestival Breda
onder meer 'Kofferkolder'. - fotojorgefatauros
theater Bart Stuyf geeft op
9 november een voorstelling
van 'Stitch', een nieuwe com
positie, gebaseerd op het
ruimtelijk gebruik van ka
merschermen.
Scapino
Het Scapino-bailet geeft op
donderdag 10 november een
jeugdmatinee en een avond
vullend programma met o.a.
'Pulcinella' op muziek van
Strawinsky. De Spaanse fla-
mencogroep El Teatro del'arte
Flamenco komt op 11 novem
ber met originele Spaanse zi
geunerkunst. Het Jazz Exten
sion Dance Theatre geeft op
zaterdag 12 november de pre
mière van een nieuw pro
gramma van pop-jazzballet-
ten van o.a. Fred Benjamin en
Henny Kamerman.
De Dj azzex Dance Company
uit Den Haag besluit het festi
val met een programma van
jazz, funk en rockbailet, dat
evenwel dichter bij de moder
ne dans' van Martha Graham
staat dan het werk van Jazz
Extension, dat overeenkomst
vertdont met de meer populai
re 'Fame'-cultuur. Dj azzex
presenteert een nieuwe cho
reografie van de Newyorkse
danser-choreograaf Alvin
McDuffy. Leden van Dj azzex
zuilen de workshop op zater
dag 12 november in De Beel
denaar leiden voor beginners
en gevorderden. De organisa
tie van open dansdag en work
shop berust in belangrijke
mate bij Gerda Rietveld, do
cente bij De Beeldenaar.
Ditmaal wordt slechts één
voorstelling in Theater Ach
terom gegeven, maar dat is er
dan ook een van bijzonder ge
halte: Pauline Daniels zal niet
alleen het opzienbareden 'Por
trait' van Hans van Manen op
muziek van Satie uitvoeren,
maar ook de voorpremière ge
ven van 'Maneschijn' van Tom
Jansen en van nog twee ande
re solo's, waaronder een cho
reografie van haarzelf. Dit ge
beurt op vrijdag 11 november.
In Achterom wordt op 9 no
vember de balletfilm 'Asse
poester' als jeugdmatinee ver
toond en op 10 november de
klassieke kleurenfilm 'De Ro
de Schoentjes' uit 1948.
Een uitgebreid programma
boekje wordt gratis ter be
schikking gesteld. Er zijn vijf
tig passepartouts verkrijgbaar
a raison van 45 gulden voor
belangstellenden, die alle
voorstellingen willen bezoe
ken. Informatie is verder ver
krijgbaar bij Concordia, tel.
135700, De Beeldenaar, tel.
226868, of Gerda Rietveld, tel.
220301, allen..in Breda, net
nummer 076.
MADRID (RTR) - Musici in de
Sowjet-Unie hebben te maken
met een mengeling van chaos
en opperste regulering, zei de
31-jarige Sowjetrussische pia
nist Alexander Toradse, die
tijdelijk asiel heeft gekregen
in Spanje tijdens een tournee
van het symfonieorkest van de
Russische radio en televisie, in
het interview met het monar
chistische dagblad ABC in
Madrid:
„Het bestaan van een kun
stenaar in de Sowjet-Unie is
omgeven door een merkwaar
dige mengeling van wanorde
en absolute controle. Het is een
triomf van desorganisatie".
Toppianisten begeven zich
dikwijls naar concerten om te
ontdekken dat geen zaal be
schikbaar is omdat geen aan-
kondiging werd gedaan. Bij
andere gelegenheden worden
concerten geannuleerd omdat
er geen piano voorhanden is of
er geen partituren voor de or
kestleden zijn.
De loopbaan van een musi
cus is volgens Toradse gebon
den aan een systeem van
strenge ambtelijke controle
die wordt uitgeoefend door het
ministerie van cultuur. Hij zei
nooit meer naar de Sowjet-
Unie terug te kunnen gaan.
Volgens ABC heeft Toradse
een visum vobr de Verenigde
Staten gekregen van de Ame
rikaanse ambassade in Rome.
De pianist had woorden van
lof voor het muziekonderwijs
in de Sowjet-Unie, maar zei
dat de belangstelling en het
enthousiasme van jonge kun
stenaars leden onder overdre
ven bureaucratisch toezicht.
„Wie niet aan de voeten van de
bureaucraten ligt is verloren",
aldus Toradse.
Er zijn enkele musici die so
lotournees in het buitenland
mogen maken, terwijl anderen
alleen concerten in communis
tische landen kunnen maken.
„De kunstenaar die uit de pas
loopt komt Rusland niet meer
uit", aldus Toradse.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Return of the jedi, a.l
20 u. Nena, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Sophie's choice, 16 j.
20 u. Merry Christmas Mr.
Lawrence, 16 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. De lift.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Coupe de
foudre.
Metro I - 12, 14, 16, 18, 20en
22 u. Mad mission 2.
Metro II - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. Zapped.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Brandende liefde.
Rubens - 12,16 en 20 u.
Ben Hur,
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u Flashdance.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Vrijdag de 13-de deel 3.
Quellin I - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Cujo.
Quellin II - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. The concrete jungle.
Quellin III - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. Breathless.
Astra - 12, 14.16,18, 20 en
22 u Enter the dragon.
AstrM - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u Superman 3.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Fake out.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Katharina, die nackte zarin.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. La femme de mon
pote.
Ambassades—Club I - 12,
14.20, 16.45, 19.10en 21.30u.
Benvenuta.
Ambassades-Club II - 12,
14, 16, 18, 20 en 22 u. First
blood-Rambo.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
Monty Python's The meaning of
life
Ambassades-Club IV - 12,
14.20,16.45,19.10en 21.30u.
The gods must be crazy.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
The wicked lady
Brabo - 12, 14,16,18, 20 en
22 u Witchfinder general.
Tijl - 12,14, 16, 18, 20 en 22
u. 48 hours.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u Blue thunder
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30,17.15 en 20 u. Octopussy.
22 30 u. Loving couples
Gulden Vlies 2
14,30, 17.15 en 20 uPrivate
popsicle.
22.30 u L'etoile du nord.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en 22.30 u.
Furyo.
Memling
20 u. Brandende liefde.
Rembrandt - 20 u
Prison camp girls.
GENT
Decascoop
1.15,17.30, 20 en 22.30 u
Octopussy
2. 15.17.30, 20 en 22.30 u
De lift.
3.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Flashdance.
4.17.30, 20 en 22.30 u.
De vierde man
5. 20 en 22.30 u Benvenuta.
6.15,17.30, 20 en 22.30 u
Outsiders.
7.15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brandende liefde.
8.15 en 17.30 u. Superman
deel 3.
9 15, 17.30 en 20 u Escape
from New York.
10. 15,17.30, 20 en 22.30 u
Psycho deel 2
1115 en 20 u. One flew over
the cuckoo's nest.
AXEL
Streekmuseum „Het Land van
Axel" - Serie schilderijen met
gemengde technieken door Ine
ke van Loo. Geop.: woe. t.m. zat.
13.30-17.00 uur. Vrijd. ook van
19—21 uur (t/m 5 nov
TERNEUZEN
Artikof Schoolweg 4 Aqua
rellen van Bernard Guski. Geop.
werkd. tot 18 u. (t/m 31 okt.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur.
Geop.. ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat. en zond.
14-17 u (t.m. 18 dec
OE KLINGE
Rene de Moor - 15 u
schieting.
PARIJS (AFP) - De Franse
journalist, moralist en
schrijver Raymond Aron is
maandag op 78-jarige leef
tijd aan een hartverlam
ming overleden. Hij verliet
het paleis van justitie in
Parijs toen hij door de
hartaanval werd getroffen.
Hij werd onmiddellijk
naar een ziekenhuis ge
bracht, maar overleed on
danks de eerste
Aron zou volgende week
donderdag in Amsterdam
de hem toegekende Eras
musprijs in ontvangst ne
men. Hij nam in de com-
temporaine sociologie in
Frankrijk een aparte
plaats in. Hij bewoog zich
voornamelijk op drie ter
reinen van de sociologie:
haar geschiedenis, de me
thodologie en de heden
daagse industriële samen
leving.
Na de dood van Jean-
Paul Sartre was Aron in
het buitenland als een van
de grote denkers van het
liberalisme de bekendste
Franse intellectueel ge
worden. Arons laatste
werk waren zijn 'Memoi
res, 50 ans de reflexion po
litique', die een grote
weerklank vonden.
Ho I VvVf 0J\
(De AM-zender van Hilversum
wordt van 19.02-19.40 afgekop^
voor Hilversum 5) NOS: IJS
Nieuws voor buitenlanders.
Bulletin in het Marokkaans-A^'
bisch. 19.10 Bulletin in het Berber?-
19.20 Bulletin in het Turks: 19--
Bulletin in het Spaans.
•ubuj uba joo 'uaoqos uba qBq 'ubui uba
puBq 'ubui uba jBBq 'sqijq uba qaoq 'ubui
uba 'jaoTS j0puo yuqd '§uiun0n9o;s
'jnnui do S0Cd00j;s 'U0AoqsTqo0j puoD\[