[JOHN HlA TT: WU OF NOOIT Time Bandits vervelen snel Internationale Nieuwe Scène brengt tien jaar volkstheater ONTDEK DE VERSCHILLEN Carlyfornië popspraak Circus van Moskou naar Gent UDAG 18 OKTOBER 1983 PAGINA GIDS 2 AGINA GIDS 1 MAM: perfect Vier miljoen nodig voor muziektheater Amsterdam wky Luke: Fingers Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer T3Z 3RDAM (ANP) - toop van klassieke lofoonplaten is in dramatisch' ver- rd. Het marktaan- lalde van 11 pro- 1981 tot 7 procent jaar, waarmee de p weer terug is op feau van 1971. Dit in het blad 'Mo- mame' van de Ne- ise Vereniging •oducenten en im- rs van beeld- en •dragers (NVPI). 'erkoop van musi- es is tamelijk sta- :>rig jaar werden er ier evenveel ver- ils in de drie voor- ide jaren. De omzet ngles vertoont een de lijn. In 1982 i er 2,5 miljoen neer verkocht dan jaar daarvoor. De .en op de totale onarkt zijn ook in eer gedaald. Welis- vas de daling min- ;erk dan in 1981, volgens de NVPI r nu al voor het achtereenvolgende •en ernstig omzet te registreren, e eerste zes maan- an dit jaar geven ?n omzetdaling van 13 procent een zalige' ontwikke- :e zien, aldus de 1, zal op 26 november terdam worden uitge- van zijn verdiensten torisch gebied hebben activiteiten en stimu- *e musici bij de beoot- >1 gespeeld. idsvitaminen. (10.03 Dui- 11.15 Uit is in. 11.30 De 12.03 Muzikaal onthaal. tO's Radiojournaal. 13.20 diligence. 13.57 Per sal- Mazzel 15.03 De tweede 6.02 Hersengymnastiek. 'ns langs in 'Des Indes'. saldo. 17.55 Mededelingen VRO. 18.06 AVRO's Ra- al. 18.25 Schaduwparle- 12 Pim Jacobs' Platensca- Hollywood Boulevard, kshop Metropole Orkest Wie zwijgt stemt toe. rie. 22.02 AVRO's Sport- :rib. NOS: 23.02 Met het orgen. VARA. 0.02 Elpee Groot licht. 5.02 Truck. Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12 ide woord. 7.20 Echo. (7.30, 30 Nws.) 8.55 Postbus 900. j NOS-Sportief. 9.24 Wa- ■n. 9.30 Nws. KRO: 9.33 iio: Als je haar maar goed Angels met klemmen, s.) 11 00 Ouder worden we 11.30 Nws. 11.33 Met An- Kruispunt. Overheids- 16 Uitzending voor de -. NOS: 12.26 Mededelin- land- en tuinbouw. 12.30 O: 12.36 Echo. 13.00 Nws. o-politiek. 13.30 Nws. 13.33 dio. NOS: 14.30 Nws. 14.33 eldenstorm (7). 15.03 NOS- nan. 15.30 Nws. 15.32 Een ïg. TROS: Na ieder half uitzending van Aktua. LOS Nieuwsshow. (16.30, 1.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uit- van de CPN Hum.Verb. voordeel van de twijfel. ).00 TROS Klantenservice. 20.03 Finale. 21.00 Om TELEAC: 21.30 Onder- Ie. les 2. 22.00 Reuma- ing (herh. 4). TROS: 22.30 10 Een dode uit het Oosten ;p. 23.00 Proeflokaal. 23.55 1 uur nieuws. VARA: Van aktualiteiten via Dingen ag. 7.02 VARA's Lijn Drie chniek en wetenschap- 04 De avondspits. VARA: RA's Lijn Drie (vervolg)- >ndogs. 7 00 Nws. 7.02 Een goede met Tineke Beishuizen, 's). 9.00 Continu Klassiek. OS-Concertzaal: Philhar- Orkest o.l.v. Thomas San- 13.00 Nws. 13.05 De meest ;e klassieke tien. NCRV: iagek en de opera. 16.00 Li- of; Het kunstbedrijf. 16^ n de middag. NCRV: 20.00 ities van Mozart. 21.30 Li- 22.25 De orgelmaker 1-zender Hilversum 1) JOS: 19.02 Bulletin in Ma- is-Arabisch. 19.10 Bulletin rbers. 19.20 Bulletin in het 9.30 Bulletin in het Spaans. IjoMS KAN ik er echt blij I gin zijn als een artiest maar l,iet beroemd kan, wil of 5 worden. De frustratie ian het slechts in beperkte I kring bekend zijn en de wil ltDI daar uit te breken, I dwingt zo'n artiest ertoe I steeds tot het uiterste te i. Er moet creativiteit I, orden aangewend, want Ln herhalen van wat niet 1 succesvol was, wordt men I immers niets wijzer. John Hiatt is zo'n figuur, I die om de een of andere re lden maar niet doorbreekt, [tan zijn kwaliteiten als sin- r/songwriter ligt het et, want na de twee jeugd landen 'Hanging round the I jbservatoryen 'Overcoats' I raakte hij met 'Slug line', I Two bit monsters' en 'All of Ijsudden' elpees, die uitslui- l ind ijzersterke R B- en Lpsongs bevatten. Ook als langer en gitarist stond I Hiatt zijn mannetje. Ry I Cooder maakte op platen en I tijdens concerten dankbaar I gebruik van Hiatt's trom- I set-achtige stem, die in I combinatie met de stemmen van Willie Green en Bobby King voor de perfecte rhythm and blues-vocalen zorgde. Bovendien drijft Cooder's elpee 'The border' voor een groot deel op de in breng van John Hiatt. Zijn faam is inmiddels overge waaid naar Engeland, waar hij in Nick Lowe en Paul Carrack nieuwe muzikale partners gevonden heeft. Als solo-artiest wil het met John maar niet lukken. 'Slug line' en Two bit mon sters' werden in promotio nele zin door de toenmalige platenfirma MCA schadelijk onderbelicht en 'All of a sudden' werd door over haaste critici afgekeurd om de al te nadrukkelijke aan wezigheid van producer To ny Visconti. Intussen bleef het grote publiek vrijwel onkundig van Hiatt's enor me capaciteiten. Nou vind ik onbekendheid geen ramp. ik hoor mijn fa voriete platen liever niet in elke kroeg of door de spij- kerbroekenmafia uitgebate kledingzaken. Maar het zou wel erg triest zijn als de I IN'HET huidige aanbod van I Nederlandse groepen neemt Time Bandits een aparte s in. De groep heeft I pretenties, die niet bij de 1 andsgrezen ophouden, niets I minder dan de wereld lijkt het doel. Nou heeft Time Bandits in ie persoon van Alides Hid ing een figuur in de gelede en, die veel in zijn mars eelt, Hidding is een van de I weinige Nederlanders, die in 1 het Engels kunnen schrij - 1 ven, zonder dat het als ver- 1 taald Nederlands gaat klin- 1 ken. Het komt er allemaal I vloeiend uit en daardoor zijn It composities in aanleg Als zanger is Hidding al Ieren apart. Zijn kopstem I moet je bevallen, anders kun lie de groep wel vergeten. I Gelukkig wordt op de twee- I ie elpee 'Tracks' weinig van Ilat hoge stemmetje gebruik Igemaakt. Eigenlijk hoeft de Luisteraar alleen het vrij I makke 'Listen to the man [with the golden voice' te verdragen. Wat de muziek betreft [klinkt Time Bandits 'zwart', lijkt de groep tenminste [te willen klinken. Disco- [iunk en zelfs regelrechte I Stevie Wonder ('Ushi girl') [vormen de hoofdmoot. En [aan kom je bij de aloude vaag terecht of blanken zwarte muziek kunnen ma- [ken. In het geval van Time I Bandits luidt het antwoord |oee, want het doet in som- I "O'ge gevallen net iets te ge forceerd aan. De constate ring 'voor Nederlandse be grippen erg goed' doet daar niets aan af. Mijn grootste bezwaar geldt echter het gehalte van de meeste nummers. Veel meer dan de opgelegde single blijft er niet hangen en daardoor verveelt de plaat al snel. Te snel. eindredactie wim van leest nieuwe elpee 'Riding with the king' slechts geringe aandacht kreeg. Die plaat is immers niet veel minder dan een meesterwerk. De elf nummers, die erop staan zijn zonder meer juweeltjes. Het gemak, waarmee Hiatt ze lijkt te componeren en waarmee ze zich laten ver tolken, duiden op een groot talent. Talent, dat talent aan trekt, want op kant twee zijn genoemde muzikale maatjes Lowe en Carrack aanwezig. Lowe produceer de die plaatkant en zijn hele band speelt er op mee. Kant 1 werd volgespeeld door multi-instrumentalist Scot- ty Matthews en Hiatt zelf op gitaar, terwijl Matthews en Ron Nagle die kant produ ceerden. Door dat alles is er een plaat ontstaan met een ty pisch Amerikaanse en een typisch Engelse kant. De HET FRAAIE klimaat in Californië, dat nauwe lijks verschil in seizoenen kent, wordt wel eens als argument aangevoerd om de zogenaamde tijdloos heid van de west coast- kliek te verdedigen. Dat Jackson, Glenn, Don,. Warren, Linda en al die anderen nog steeds het zelfde klinken als tien jaar terug, komt doordat ze aan het weer niet kun nen merken, dat de tijd vliegt, zo wordt gezegd. Je zou het haast gaan geloven als jp 'Hello big man', de nieuwe elpee van Carly Simon hoort. Want er lijkt al die jaren niks gebeurd te zijn. Af gezien van wat betere teksten zou het gros van de nummers op deze plaat zo op haar elpees van tien jaar geleden kunnen staan. Was er sprake geweest van een volstrekt eigen stijl, dan was daar nog iets voor te zeggen geweest. Maar bij Carly Simon heb ik nooit het idee gehad, dat het het echt helemaal was. De belofte die ze wellicht tien jaar geleden was, heeft ze nog steeds niet ingelost en ze doet dat dus ook met 'Hello big man' niet. In een poging de plaat toch modern te laten klinken heeft Carly de hulp ingeroepen van Sly Dunbar en Robbie Sha kespeare. Daardoor tref fen we op deze elpee een volstrekt foute versie van Bob Marley's 'Is this lo ve?' aan alsmede het reg- gae-achtige 'Such a good boy'. Waarschijnlijk zijn Dunbar en Shakespeare er goed voor betaald, want uit artistiek eerge voel kunnen ze dit nooit gedaan hebben. Niettemin zal er in Ca lifornië en elders wel een even tijdloos publiek zijn, dat deze plaat koopt. Zoiets houdt nog makke lijk tien jaar stand. John Hiatt: .elf ju weeltjes. - foto mca Amerikaanse aanpak neigt iets meer naar de rauwe rhythm and blues, terwijl Lowe c.s. meer soul in de uitvoeringen stoppen. Sto rend is dat verschil aller minst, daar zijn de songs doodeenvoudig te goed voor. Voor mij is dit de plaat van het jaar en er zal veel moeten gebeuren, wil ik mijn lijstje nog herzien wat die eerste plaats betreft. Dat commercieel succes zal mij verder een zorg zijn, maar voor Hiatt is het nu of nooit. Lukt het dit keer weer niet, dan zo hij weieens verloren kunnen gaan als platenma- kend artiest. DE EERSTE elpee van Sam- mie America's MAM is nu officieel in de winkel. Ik ba seerde mijn oordeel over die plaat destijds op een cassette met mono-kwaliteit, maar beluistering van de elpee in full stereo dwingt me ertoe dat oordeel nog wat aan te scherpen. Sammie c.s. hebben de beste moderne Nederlandse popplaat allertijden ge maakt. Een indrukwekken de elpee, die door Henny Vrienten van een perfecte produktie is voorzien. Een plaat ook die net als werk van T.C. Matic en Fehlfar- ben aantoont, dat je voor nieuwe popmuziek de Noordzee niet meer over hoeft. Sammie America's MAM klinkt zo vanzelfsprekend perfect, zo achteloos to the point, dat er weinig meer over te zeggen valt, dan dat je er naar moet luisteren en er dan door gegrepen zult worden. DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Culture Club, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) Kool and the Gang, 2 november in Rotterdam (Ahoy) Elvis Costello, 8 november in Utrecht (Vredenburg) Angelo Branduardi, 23 oktober in Den Bosch (Maaspoort) Fats Domino, 29 oktober in Eindhoven (POC) Mitch Ryder, 11 november in Rotterdam (Arena) Paul Young, 11 november in Amsterdam (Paradiso) Comsat Angels, 22 okotber in Rotterdam (Arena) The Shoes, 19 oktober in Breda (Klapcot) Andreas Vollenweider, 24 no vember in Tilburg (Schouw burg) Door Marjan Mes Tien jaar geleden trad een on bekende Vlaamse theater groep plotseling uit de scha duw naar voren met een stuk kritisch, maar ook menselijk en hartverwarmend volks theater, waarvan de naam sindsdien op ieders lippen is: 'Mistero Buffo'. Dit commedia dell'arte-spel met dans en mu ziek van de Italiaan Dario Fo werd het beginpunt van een hele reeks volksstukken van De Internationale Nieuwe Scène, die ook verschillende keren in Zeeuwsch-Vlaande- ren zijn gespeeld. In 197Ö hadden Hilde Uitter- linden en Charles Cornette, beiden toen acteurs bij de Ant werpse KNS, in hun woon plaats Arturo Corso ontmoet, die daar 'Het Zevende Gebod' van Dario Fo regisseerde. Dit betekende het begin van een langdurige, geïnspireerde sa menwerking. Samen zetten zij de 'Mistero Buffo' als vrije produktie op poten, waarvoor Fo's teksten werden bewerkt en aangevuld met proletari sche liederen, die werden om gewerkt door Wannes Van De Velde. Er werden acteurs en actrices aangetrokken en Cor so regisseerde. In november 1972 ging het spel in de Brusselse Munt schouwburg in première en sloeg dermate aan bij het pu bliek, dat de medewerkers be grepen, dat het niet bij een eenmalig experiment kon blij ven. Er werd een gezelschap opgericht, dat zou pogen een autonoom, strijdend politiek volkstheater uit te bouwen. Het werd een tweetalig gezel schap, dat verder trok met 'Mistero Buffo', dat zijn Ne derlandstalige première be leefde in het Holland Festival 1973 en de Franstalige op het Festival van Avignon in het zelfde jaar. Sindsdien werd er in twee landstalen opgetreden in Brussel, Wallonië en Vlaan deren. Traditie De groep trachtte een zo groot mogelijk publiek te be reiken en zag theater als mid del, dat aansluit bij de middel eeuwse traditie toen het thea ter een volksgebeuren was, rechtstreeks verbonden met de actualiteit van het dagelijks leven. Meer dan het 'vor mingstoneel' in ons land slaagde de INS erin om deze doelstellingen ook werkelijk te verwezenlijken. De 'Mistero Buffo' liep tot eind 1974. Er werden ongeveer 200 voorstel lingen van gegeven voor ruim 300.000 toeschouwers. Van het begin af was het gezelschap betrokken bij de arbeidersbe weging. Het maakte vele ad hoc-programma's ter gelegen heid van speciale sociale of po litieke gebeurtenissen. In 1976 splitste de groep zich in het collectief en de toneel groep De Mannen van den Een scène uit het lie- derenprogramma 'Ik gaf kontent mijnen eer sten kreet op dees draai ende planeet' door de Internationale Nieuwe Scène. -foto ins Dam, die zich meer richtte op het actuele en klassiek reper toiretoneel, maar dan wel in een eigentijds en kritisch jasje. Het collectief INS ging door met het verspreiden van het werk van Dario Fo, aangepast aan de eigen situatie en aan gevuld met eigen fragmenten, maar na een bezoek aan Ame rika in 1977 werd duidelijk, dat de horizon moest worden verbreed. Ook werd een oude droom verwezenlijkt; er werd een oude circustent aange kocht en opgesteld in de Ant werpse haven. Daar werden onder financiële en andere problemen, 'De Herkuis' en o.a. 'Moeder Courage' van Brecht opgevoerd. Intussen waren er contacten met leden van het Berliner Ensemble in Oost-Berlij n. Berlijn Daaruit ontstond ook de meest recente produktie, 'Ik gaf kontent mijnen eersten kreet op dees draaiende pla neet', die in '82 haar première beleefde tijdens het 12de poli tieke zangfeest in Oost-Ber- lijn. 'Ik gaf kontent...' is een samenstelling van liederen uit tien jaar INS-repertoire. Centraal staat de geschiede nis van het Vlaamse volk van af de middeleeuwen. Wannes Van De Velde bewerkte de teksten van de liederen, geko zen uit een groot aantal oude volksliederen; in totaal 120 lie deren uit verschillende lan den. Zij worden afwisselend in soli en samenzang, waar een grote strijdlust vanaf straalt, gepresenteerd, waarbij het theatrale en visuele element niet is ondervertegenwoor digd. Zo is er een ballet van lo pende bandwerkers en worden stokken suggestief gebruikt als beeldend middel. FILM HULST Koning van Engeland 20 u Brandende liefde, 16 j. 20 u. Return of the jedi, a l. 20 u. Merry Christmas Mr Law rence, 16 j. 20 u. Nena, a.l. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Erotisch spiegelbeeld, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Sophie's choice, 16 j. 20 u. Merry Christmas Mr. Law rence, 16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18. 20 en 22 u. De lift. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u Coupe de fou- dre. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u Mad mission 2. Metro II - 12, 14, 16,18,20 en 22 u. Zapped Odeon - 14,16, 18, 20 en 22 u. Brandende liefde. Rubens - 12,16 en 20 u. Ben Hur. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Flashdance. Vendome - 14.16,18, 20 en 22 u Vrijdag de 13-de deel 3. Quellin I - 12, 14, 16, 18,20 en 22 u. Cujo. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The concrete jungle Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Breathless. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Enter the dragon Astrid - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Superman 3. Capitole - 12.14, 16,18, 20 en 22 u. Fake out. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u Katharina, die nackte zarin. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. La femme de mon pote. Ambassades—Club I - 12, 14.20,16.45,19.10en 21.30u Benvenuta. Ambassades—Club II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. First blood-Ram bo. Ambassades-Club III - 12, 14.20,1645,19.10en 21,30u. Monty Python's The meaning of life. Ambassades—Club IV - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The gods must be crazy Festa - 13,15,17,19 en 21 u. The wicked lady. Brabo - 12,14, 16,18, 20 en 22 u Witchfinder general Tijl - 12,14,16.18, 20 en 22 u. 48 hours. Wapper - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Blue thunder. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Octopussy. 22 30 u Loving couples Gulden Vlies 2 20 u. Private popsicle 22.30 u. L'etoile du nord Gulden Vlies 3 20 en 22 30 u. Furyo Memling 20 u. Brandende liefde. Rembrandt - 20 u Prison camp girls. GENT Decascoop 1.15, 17.30, 20 en 22.30 u Octopussy. 2.15,17.30, 20 en 22.30 u De lift. 3. 15,17.30, 20 en 22 30 u Flashdance 4 17.30, 20 en 22.30 u De vierde man 5. 20 en 22 30 u Benvenuta 6.15,17.30, 20 en 22.30 u Outsiders. 7 15,17.30, 20 en 22.30 u Brandende liefde 8 15 en 17.30 u Superman deel 3, 9 15,17.30 en 20 u. Escape from New York. 10. 15,17,30, 20 en 22,30 u. Psycho deel 2. 1115 en 20 u. One flew over the cuckoo's nest. BRUGGE Stadsschouwburg - 20 u Reisvoorstelling „De ingebeelde zieke" door NTG-gezelschap EXPOSITIES AXEL Streekmuseum „Het Land van Axel" Serie schilderijen met gemengde technieken door Ine ke van Loo. Geop.: woe. t.m. zat. 13.30-17.00 uur Vrijd ook van 19—21 uur(t/m5nov) TERNEUZEN Artikof, Schoolweg 4 Aqua rellen van Bernard Guski Geop werkd tot 18 u (t/m 31 okt.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop ma t/m vrij. 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat en zond 14-17 u. (t.m. 18 dec.). SCHIETINGEN LAMSWAARDE Café de Sport - 13.30 u. schieting voor bejaarden. AMSTERDAM (ANP) - Het Nationale Ballet en de Neder landse Opera Stiching (NOS) hebben een bedrag van 3,8 miljoen per jaar extra nodig als zij in 1986 gaan spelen in het nieuwe muziektheater op het Waterlooplein in Amster dam. Dit staat in een rapport van de Werkgroep Organisatie Muziektheater. Volgens een woordvoerder van de gemeente zullen er met het ministerie van WVC (cul tuur) onderhandelingen ge opend worden waar dat geld vandaan moet komen. GENT -Het Circus van Mos kou geeft van 25 tot 30 oktober voorstellingen in het sportpa leis 't Kuipken in Gent. Er zijn in totaal tien voorstellingen: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag om 20.15 u„ een ma tineevoorstelling op woensdag om 15 u., drie vertoningen op zaterdag en twee op zondag. Het gezelschap van he Cir cus van Moskou bestaat uit 120 mensen, die zich verplaatsen met 15 trailers. De piste die midden in 't Kuipken gebouwd wordt, heeft een diameter van 13 meter. De prijs van de kaar ten ligt tussen de 300 en 700 fr.. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19