[JOHN HlA TT:
WU OF NOOIT
Time Bandits
vervelen snel
Internationale Nieuwe
Scène brengt
tien jaar volkstheater
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Carlyfornië
popspraak
Circus van
Moskou
naar Gent
UDAG 18 OKTOBER 1983
PAGINA GIDS 2
AGINA GIDS 1
MAM:
perfect
Vier miljoen
nodig voor
muziektheater
Amsterdam
wky Luke: Fingers
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer
T3Z
3RDAM (ANP) -
toop van klassieke
lofoonplaten is in
dramatisch' ver-
rd. Het marktaan-
lalde van 11 pro-
1981 tot 7 procent
jaar, waarmee de
p weer terug is op
feau van 1971. Dit
in het blad 'Mo-
mame' van de Ne-
ise Vereniging
•oducenten en im-
rs van beeld- en
•dragers (NVPI).
'erkoop van musi-
es is tamelijk sta-
:>rig jaar werden er
ier evenveel ver-
ils in de drie voor-
ide jaren. De omzet
ngles vertoont een
de lijn. In 1982
i er 2,5 miljoen
neer verkocht dan
jaar daarvoor. De
.en op de totale
onarkt zijn ook in
eer gedaald. Welis-
vas de daling min-
;erk dan in 1981,
volgens de NVPI
r nu al voor het
achtereenvolgende
•en ernstig omzet
te registreren,
e eerste zes maan-
an dit jaar geven
?n omzetdaling van
13 procent een
zalige' ontwikke-
:e zien, aldus de
1, zal op 26 november
terdam worden uitge-
van zijn verdiensten
torisch gebied hebben
activiteiten en stimu-
*e musici bij de beoot-
>1 gespeeld.
idsvitaminen. (10.03 Dui-
11.15 Uit is in. 11.30 De
12.03 Muzikaal onthaal.
tO's Radiojournaal. 13.20
diligence. 13.57 Per sal-
Mazzel 15.03 De tweede
6.02 Hersengymnastiek.
'ns langs in 'Des Indes'.
saldo. 17.55 Mededelingen
VRO. 18.06 AVRO's Ra-
al. 18.25 Schaduwparle-
12 Pim Jacobs' Platensca-
Hollywood Boulevard,
kshop Metropole Orkest
Wie zwijgt stemt toe.
rie. 22.02 AVRO's Sport-
:rib. NOS: 23.02 Met het
orgen. VARA. 0.02 Elpee
Groot licht. 5.02 Truck.
Nws. 7.10 Echo-kort. 7.12
ide woord. 7.20 Echo. (7.30,
30 Nws.) 8.55 Postbus 900.
j NOS-Sportief. 9.24 Wa-
■n. 9.30 Nws. KRO: 9.33
iio: Als je haar maar goed
Angels met klemmen,
s.) 11 00 Ouder worden we
11.30 Nws. 11.33 Met An-
Kruispunt. Overheids-
16 Uitzending voor de
-. NOS: 12.26 Mededelin-
land- en tuinbouw. 12.30
O: 12.36 Echo. 13.00 Nws.
o-politiek. 13.30 Nws. 13.33
dio. NOS: 14.30 Nws. 14.33
eldenstorm (7). 15.03 NOS-
nan. 15.30 Nws. 15.32 Een
ïg. TROS: Na ieder half
uitzending van Aktua.
LOS Nieuwsshow. (16.30,
1.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uit-
van de CPN Hum.Verb.
voordeel van de twijfel.
).00 TROS Klantenservice.
20.03 Finale. 21.00 Om
TELEAC: 21.30 Onder-
Ie. les 2. 22.00 Reuma-
ing (herh. 4). TROS: 22.30
10 Een dode uit het Oosten
;p. 23.00 Proeflokaal. 23.55
1 uur nieuws. VARA: Van
aktualiteiten via Dingen
ag. 7.02 VARA's Lijn Drie
chniek en wetenschap-
04 De avondspits. VARA:
RA's Lijn Drie (vervolg)-
>ndogs.
7 00 Nws. 7.02 Een goede
met Tineke Beishuizen,
's). 9.00 Continu Klassiek.
OS-Concertzaal: Philhar-
Orkest o.l.v. Thomas San-
13.00 Nws. 13.05 De meest
;e klassieke tien. NCRV:
iagek en de opera. 16.00 Li-
of; Het kunstbedrijf. 16^
n de middag. NCRV: 20.00
ities van Mozart. 21.30 Li-
22.25 De orgelmaker
1-zender Hilversum 1)
JOS: 19.02 Bulletin in Ma-
is-Arabisch. 19.10 Bulletin
rbers. 19.20 Bulletin in het
9.30 Bulletin in het Spaans.
IjoMS KAN ik er echt blij
I gin zijn als een artiest maar
l,iet beroemd kan, wil of
5 worden. De frustratie
ian het slechts in beperkte
I kring bekend zijn en de wil
ltDI daar uit te breken,
I dwingt zo'n artiest ertoe
I steeds tot het uiterste te
i. Er moet creativiteit
I, orden aangewend, want
Ln herhalen van wat niet
1 succesvol was, wordt men
I immers niets wijzer.
John Hiatt is zo'n figuur,
I die om de een of andere re
lden maar niet doorbreekt,
[tan zijn kwaliteiten als sin-
r/songwriter ligt het
et, want na de twee jeugd
landen 'Hanging round the
I jbservatoryen 'Overcoats'
I raakte hij met 'Slug line',
I Two bit monsters' en 'All of
Ijsudden' elpees, die uitslui-
l ind ijzersterke R B- en
Lpsongs bevatten. Ook als
langer en gitarist stond
I Hiatt zijn mannetje. Ry
I Cooder maakte op platen en
I tijdens concerten dankbaar
I gebruik van Hiatt's trom-
I set-achtige stem, die in
I combinatie met de stemmen
van Willie Green en Bobby
King voor de perfecte
rhythm and blues-vocalen
zorgde. Bovendien drijft
Cooder's elpee 'The border'
voor een groot deel op de in
breng van John Hiatt. Zijn
faam is inmiddels overge
waaid naar Engeland, waar
hij in Nick Lowe en Paul
Carrack nieuwe muzikale
partners gevonden heeft.
Als solo-artiest wil het
met John maar niet lukken.
'Slug line' en Two bit mon
sters' werden in promotio
nele zin door de toenmalige
platenfirma MCA schadelijk
onderbelicht en 'All of a
sudden' werd door over
haaste critici afgekeurd om
de al te nadrukkelijke aan
wezigheid van producer To
ny Visconti. Intussen bleef
het grote publiek vrijwel
onkundig van Hiatt's enor
me capaciteiten.
Nou vind ik onbekendheid
geen ramp. ik hoor mijn fa
voriete platen liever niet in
elke kroeg of door de spij-
kerbroekenmafia uitgebate
kledingzaken. Maar het zou
wel erg triest zijn als de
I IN'HET huidige aanbod van
I Nederlandse groepen neemt
Time Bandits een aparte
s in. De groep heeft
I pretenties, die niet bij de
1 andsgrezen ophouden, niets
I minder dan de wereld lijkt
het doel.
Nou heeft Time Bandits in
ie persoon van Alides Hid
ing een figuur in de gelede
en, die veel in zijn mars
eelt, Hidding is een van de
I weinige Nederlanders, die in
1 het Engels kunnen schrij -
1 ven, zonder dat het als ver-
1 taald Nederlands gaat klin-
1 ken. Het komt er allemaal
I vloeiend uit en daardoor zijn
It composities in aanleg
Als zanger is Hidding al
Ieren apart. Zijn kopstem
I moet je bevallen, anders kun
lie de groep wel vergeten.
I Gelukkig wordt op de twee-
I ie elpee 'Tracks' weinig van
Ilat hoge stemmetje gebruik
Igemaakt. Eigenlijk hoeft de
Luisteraar alleen het vrij
I makke 'Listen to the man
[with the golden voice' te
verdragen.
Wat de muziek betreft
[klinkt Time Bandits 'zwart',
lijkt de groep tenminste
[te willen klinken. Disco-
[iunk en zelfs regelrechte
I Stevie Wonder ('Ushi girl')
[vormen de hoofdmoot. En
[aan kom je bij de aloude
vaag terecht of blanken
zwarte muziek kunnen ma-
[ken. In het geval van Time
I Bandits luidt het antwoord
|oee, want het doet in som-
I "O'ge gevallen net iets te ge
forceerd aan. De constate
ring 'voor Nederlandse be
grippen erg goed' doet daar
niets aan af.
Mijn grootste bezwaar
geldt echter het gehalte van
de meeste nummers. Veel
meer dan de opgelegde
single blijft er niet hangen
en daardoor verveelt de
plaat al snel. Te snel.
eindredactie
wim van leest
nieuwe elpee 'Riding with
the king' slechts geringe
aandacht kreeg. Die plaat is
immers niet veel minder dan
een meesterwerk. De elf
nummers, die erop staan
zijn zonder meer juweeltjes.
Het gemak, waarmee Hiatt
ze lijkt te componeren en
waarmee ze zich laten ver
tolken, duiden op een groot
talent.
Talent, dat talent aan
trekt, want op kant twee
zijn genoemde muzikale
maatjes Lowe en Carrack
aanwezig. Lowe produceer
de die plaatkant en zijn hele
band speelt er op mee. Kant
1 werd volgespeeld door
multi-instrumentalist Scot-
ty Matthews en Hiatt zelf op
gitaar, terwijl Matthews en
Ron Nagle die kant produ
ceerden.
Door dat alles is er een
plaat ontstaan met een ty
pisch Amerikaanse en een
typisch Engelse kant. De
HET FRAAIE klimaat in
Californië, dat nauwe
lijks verschil in seizoenen
kent, wordt wel eens als
argument aangevoerd om
de zogenaamde tijdloos
heid van de west coast-
kliek te verdedigen. Dat
Jackson, Glenn, Don,.
Warren, Linda en al die
anderen nog steeds het
zelfde klinken als tien
jaar terug, komt doordat
ze aan het weer niet kun
nen merken, dat de tijd
vliegt, zo wordt gezegd.
Je zou het haast gaan
geloven als jp 'Hello big
man', de nieuwe elpee
van Carly Simon hoort.
Want er lijkt al die jaren
niks gebeurd te zijn. Af
gezien van wat betere
teksten zou het gros van
de nummers op deze
plaat zo op haar elpees
van tien jaar geleden
kunnen staan. Was er
sprake geweest van een
volstrekt eigen stijl, dan
was daar nog iets voor te
zeggen geweest. Maar bij
Carly Simon heb ik nooit
het idee gehad, dat het
het echt helemaal was.
De belofte die ze wellicht
tien jaar geleden was,
heeft ze nog steeds niet
ingelost en ze doet dat
dus ook met 'Hello big
man' niet.
In een poging de plaat
toch modern te laten
klinken heeft Carly de
hulp ingeroepen van Sly
Dunbar en Robbie Sha
kespeare. Daardoor tref
fen we op deze elpee een
volstrekt foute versie van
Bob Marley's 'Is this lo
ve?' aan alsmede het reg-
gae-achtige 'Such a good
boy'. Waarschijnlijk zijn
Dunbar en Shakespeare
er goed voor betaald,
want uit artistiek eerge
voel kunnen ze dit nooit
gedaan hebben.
Niettemin zal er in Ca
lifornië en elders wel een
even tijdloos publiek zijn,
dat deze plaat koopt.
Zoiets houdt nog makke
lijk tien jaar stand.
John
Hiatt:
.elf ju
weeltjes.
- foto mca
Amerikaanse aanpak neigt
iets meer naar de rauwe
rhythm and blues, terwijl
Lowe c.s. meer soul in de
uitvoeringen stoppen. Sto
rend is dat verschil aller
minst, daar zijn de songs
doodeenvoudig te goed voor.
Voor mij is dit de plaat
van het jaar en er zal veel
moeten gebeuren, wil ik
mijn lijstje nog herzien wat
die eerste plaats betreft. Dat
commercieel succes zal mij
verder een zorg zijn, maar
voor Hiatt is het nu of nooit.
Lukt het dit keer weer niet,
dan zo hij weieens verloren
kunnen gaan als platenma-
kend artiest.
DE EERSTE elpee van Sam-
mie America's MAM is nu
officieel in de winkel. Ik ba
seerde mijn oordeel over die
plaat destijds op een cassette
met mono-kwaliteit, maar
beluistering van de elpee in
full stereo dwingt me ertoe
dat oordeel nog wat aan te
scherpen.
Sammie c.s. hebben de
beste moderne Nederlandse
popplaat allertijden ge
maakt. Een indrukwekken
de elpee, die door Henny
Vrienten van een perfecte
produktie is voorzien. Een
plaat ook die net als werk
van T.C. Matic en Fehlfar-
ben aantoont, dat je voor
nieuwe popmuziek de
Noordzee niet meer over
hoeft.
Sammie America's MAM
klinkt zo vanzelfsprekend
perfect, zo achteloos to the
point, dat er weinig meer
over te zeggen valt, dan dat
je er naar moet luisteren en
er dan door gegrepen zult
worden.
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Culture Club, 20 oktober in
Utrecht (Vredenburg)
Kool and the Gang, 2 november
in Rotterdam (Ahoy)
Elvis Costello, 8 november in
Utrecht (Vredenburg)
Angelo Branduardi, 23 oktober
in Den Bosch (Maaspoort)
Fats Domino, 29 oktober in
Eindhoven (POC)
Mitch Ryder, 11 november in
Rotterdam (Arena)
Paul Young, 11 november in
Amsterdam (Paradiso)
Comsat Angels, 22 okotber in
Rotterdam (Arena)
The Shoes, 19 oktober in Breda
(Klapcot)
Andreas Vollenweider, 24 no
vember in Tilburg (Schouw
burg)
Door Marjan Mes
Tien jaar geleden trad een on
bekende Vlaamse theater
groep plotseling uit de scha
duw naar voren met een stuk
kritisch, maar ook menselijk
en hartverwarmend volks
theater, waarvan de naam
sindsdien op ieders lippen is:
'Mistero Buffo'. Dit commedia
dell'arte-spel met dans en mu
ziek van de Italiaan Dario Fo
werd het beginpunt van een
hele reeks volksstukken van
De Internationale Nieuwe
Scène, die ook verschillende
keren in Zeeuwsch-Vlaande-
ren zijn gespeeld.
In 197Ö hadden Hilde Uitter-
linden en Charles Cornette,
beiden toen acteurs bij de Ant
werpse KNS, in hun woon
plaats Arturo Corso ontmoet,
die daar 'Het Zevende Gebod'
van Dario Fo regisseerde. Dit
betekende het begin van een
langdurige, geïnspireerde sa
menwerking. Samen zetten zij
de 'Mistero Buffo' als vrije
produktie op poten, waarvoor
Fo's teksten werden bewerkt
en aangevuld met proletari
sche liederen, die werden om
gewerkt door Wannes Van De
Velde. Er werden acteurs en
actrices aangetrokken en Cor
so regisseerde.
In november 1972 ging het
spel in de Brusselse Munt
schouwburg in première en
sloeg dermate aan bij het pu
bliek, dat de medewerkers be
grepen, dat het niet bij een
eenmalig experiment kon blij
ven. Er werd een gezelschap
opgericht, dat zou pogen een
autonoom, strijdend politiek
volkstheater uit te bouwen.
Het werd een tweetalig gezel
schap, dat verder trok met
'Mistero Buffo', dat zijn Ne
derlandstalige première be
leefde in het Holland Festival
1973 en de Franstalige op het
Festival van Avignon in het
zelfde jaar. Sindsdien werd er
in twee landstalen opgetreden
in Brussel, Wallonië en Vlaan
deren.
Traditie
De groep trachtte een zo
groot mogelijk publiek te be
reiken en zag theater als mid
del, dat aansluit bij de middel
eeuwse traditie toen het thea
ter een volksgebeuren was,
rechtstreeks verbonden met de
actualiteit van het dagelijks
leven. Meer dan het 'vor
mingstoneel' in ons land
slaagde de INS erin om deze
doelstellingen ook werkelijk te
verwezenlijken. De 'Mistero
Buffo' liep tot eind 1974. Er
werden ongeveer 200 voorstel
lingen van gegeven voor ruim
300.000 toeschouwers. Van het
begin af was het gezelschap
betrokken bij de arbeidersbe
weging. Het maakte vele ad
hoc-programma's ter gelegen
heid van speciale sociale of po
litieke gebeurtenissen.
In 1976 splitste de groep zich
in het collectief en de toneel
groep De Mannen van den
Een scène uit het lie-
derenprogramma 'Ik
gaf kontent mijnen eer
sten kreet op dees draai
ende planeet' door de
Internationale Nieuwe
Scène. -foto ins
Dam, die zich meer richtte op
het actuele en klassiek reper
toiretoneel, maar dan wel in
een eigentijds en kritisch jasje.
Het collectief INS ging door
met het verspreiden van het
werk van Dario Fo, aangepast
aan de eigen situatie en aan
gevuld met eigen fragmenten,
maar na een bezoek aan Ame
rika in 1977 werd duidelijk,
dat de horizon moest worden
verbreed.
Ook werd een oude
droom verwezenlijkt; er werd
een oude circustent aange
kocht en opgesteld in de Ant
werpse haven. Daar werden
onder financiële en andere
problemen, 'De Herkuis' en
o.a. 'Moeder Courage' van
Brecht opgevoerd. Intussen
waren er contacten met leden
van het Berliner Ensemble in
Oost-Berlij n.
Berlijn
Daaruit ontstond ook de
meest recente produktie, 'Ik
gaf kontent mijnen eersten
kreet op dees draaiende pla
neet', die in '82 haar première
beleefde tijdens het 12de poli
tieke zangfeest in Oost-Ber-
lijn. 'Ik gaf kontent...' is een
samenstelling van liederen uit
tien jaar INS-repertoire.
Centraal staat de geschiede
nis van het Vlaamse volk van
af de middeleeuwen. Wannes
Van De Velde bewerkte de
teksten van de liederen, geko
zen uit een groot aantal oude
volksliederen; in totaal 120 lie
deren uit verschillende lan
den.
Zij worden afwisselend in
soli en samenzang, waar een
grote strijdlust vanaf straalt,
gepresenteerd, waarbij het
theatrale en visuele element
niet is ondervertegenwoor
digd. Zo is er een ballet van lo
pende bandwerkers en worden
stokken suggestief gebruikt
als beeldend middel.
FILM
HULST
Koning van Engeland
20 u Brandende liefde, 16 j.
20 u. Return of the jedi, a l.
20 u. Merry Christmas Mr Law
rence, 16 j.
20 u. Nena, a.l.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Erotisch spiegelbeeld, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Sophie's choice, 16 j.
20 u. Merry Christmas Mr. Law
rence, 16 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18. 20 en 22
u. De lift.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u Coupe de fou-
dre.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u Mad mission 2.
Metro II - 12, 14, 16,18,20
en 22 u. Zapped
Odeon - 14,16, 18, 20 en 22
u. Brandende liefde.
Rubens - 12,16 en 20 u. Ben
Hur.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Flashdance.
Vendome - 14.16,18, 20 en
22 u Vrijdag de 13-de deel 3.
Quellin I - 12, 14, 16, 18,20
en 22 u. Cujo.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. The concrete jungle
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Breathless.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Enter the dragon
Astrid - 12,14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Superman 3.
Capitole - 12.14, 16,18, 20
en 22 u. Fake out.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u Katharina, die nackte zarin.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. La femme de mon
pote.
Ambassades—Club I - 12,
14.20,16.45,19.10en 21.30u
Benvenuta.
Ambassades—Club II - 12,
14, 16, 18, 20 en 22 u. First
blood-Ram bo.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,1645,19.10en 21,30u.
Monty Python's The meaning of
life.
Ambassades—Club IV - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
The gods must be crazy
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
The wicked lady.
Brabo - 12,14, 16,18, 20 en
22 u Witchfinder general
Tijl - 12,14,16.18, 20 en 22
u. 48 hours.
Wapper - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. Blue thunder.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Octopussy.
22 30 u Loving couples
Gulden Vlies 2
20 u. Private popsicle
22.30 u. L'etoile du nord
Gulden Vlies 3
20 en 22 30 u. Furyo
Memling
20 u. Brandende liefde.
Rembrandt - 20 u
Prison camp girls.
GENT
Decascoop
1.15, 17.30, 20 en 22.30 u
Octopussy.
2.15,17.30, 20 en 22.30 u
De lift.
3. 15,17.30, 20 en 22 30 u
Flashdance
4 17.30, 20 en 22.30 u
De vierde man
5. 20 en 22 30 u Benvenuta
6.15,17.30, 20 en 22.30 u
Outsiders.
7 15,17.30, 20 en 22.30 u
Brandende liefde
8 15 en 17.30 u Superman
deel 3,
9 15,17.30 en 20 u. Escape
from New York.
10. 15,17,30, 20 en 22,30 u.
Psycho deel 2.
1115 en 20 u. One flew over
the cuckoo's nest.
BRUGGE
Stadsschouwburg - 20 u
Reisvoorstelling „De ingebeelde
zieke" door NTG-gezelschap
EXPOSITIES
AXEL
Streekmuseum „Het Land van
Axel" Serie schilderijen met
gemengde technieken door Ine
ke van Loo. Geop.: woe. t.m. zat.
13.30-17.00 uur Vrijd ook van
19—21 uur(t/m5nov)
TERNEUZEN
Artikof, Schoolweg 4 Aqua
rellen van Bernard Guski Geop
werkd tot 18 u (t/m 31 okt.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop ma t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat en zond
14-17 u. (t.m. 18 dec.).
SCHIETINGEN
LAMSWAARDE
Café de Sport - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
AMSTERDAM (ANP) - Het
Nationale Ballet en de Neder
landse Opera Stiching (NOS)
hebben een bedrag van 3,8
miljoen per jaar extra nodig
als zij in 1986 gaan spelen in
het nieuwe muziektheater op
het Waterlooplein in Amster
dam. Dit staat in een rapport
van de Werkgroep Organisatie
Muziektheater.
Volgens een woordvoerder
van de gemeente zullen er met
het ministerie van WVC (cul
tuur) onderhandelingen ge
opend worden waar dat geld
vandaan moet komen.
GENT -Het Circus van Mos
kou geeft van 25 tot 30 oktober
voorstellingen in het sportpa
leis 't Kuipken in Gent. Er zijn
in totaal tien voorstellingen:
dinsdag, woensdag, donderdag
en vrijdag om 20.15 u„ een ma
tineevoorstelling op woensdag
om 15 u., drie vertoningen op
zaterdag en twee op zondag.
Het gezelschap van he Cir
cus van Moskou bestaat uit 120
mensen, die zich verplaatsen
met 15 trailers. De piste die
midden in 't Kuipken gebouwd
wordt, heeft een diameter van
13 meter. De prijs van de kaar
ten ligt tussen de 300 en 700 fr..
i