ja süüwnE® NATIONAL SERVICE Remonstranten komen in kerk twijfelen aan God ter DIST] Van affiche tot tv-show Broederschap presenteert zich in Remonstrantica 7ATERPAG 8 OKTOBER 1983 W3 Je tentoonstelling „Oorlog en Propaganda" in Brussel eefteen indringend heeld van de invloed van de media op het publiek in tijden van oorlog en oorlogsdreiging. Na de Tweede Wereldoorlog zijn de propaganda- ochnieken alleen maar verfijnd. Het medium televisie neemt daarbij een steeds belangrijker plaats in. De toon n middelen zijn veranderd, het doel blijft ongewijzigd. Belang Hl .ONDERDVIJFTIG. Groter is hun aantal niet in West-Brabant, dan nog gerekend tot Tilburg. De Remonstrantse Broederschap telt in het gehele land nog maar ongeveer dertienduizend leden. Deze loot aan de Calvinistische stam is voortgekomen uit de godsdiensttwisten tijdens het Twaalfjarig Bestand (1609-1621) van de Tachtigjarige Oorlog. Toch is het dit jaar nog maar vijftig jaar geleden dat de Remonstrantse Kring Breda en Omstreken' werd opgericht. Gaaikema WOMENS LAND ARMY AND THEfWOMAN WHÖ DRIVES IT' W2 Bert van Velzen n ik vanmorgen in de spie. 1 keek ontwaarde ik iemand •r wat ontdaan uitzag. Het •szins ontredderde uiter- kwam me vaag bekend -. Het behoorde bij iemand van de trap was gevallen ie in een duistere nis het kelig fantoom van een rouder had zien staan dat rrig had gepreveld dat het iet langer kon. was het gezicht van and die kon zeggen: ik ben eefvan Jeremia en de zoon Job. De tortuur die in mij omen wonen zal ik dragen •en man, zij het een ster- de, die zich gelaten bij het ermijdelijke heeft neerge- l in de wetenschap dat de lossing nabij is. Ik zing een kke klaagzang zonder n. Het ontluikende goede rnemen is: nooit, maar dan nooit weerom zal ik zo ar- tos in een Trappist happen. c al weet ik dat nooit soms ele minuten kan duren. Hamer van de propaganda een geducht oorlogswapen ien geen patermepper en u j me dus goed begrijpen ik zeg dat ik me aan een ppist teveel heb vergrepen, kunnen er trouwens ook e zij n geweest. Er is in elk al een bijzonder gevolg: je dt namelijk in een mecge- uwen absolutieharnas ge ien met de tijdelijke straf een kater die vroom en ed is, ernstig als een plech- Requiem. De kater zingt Dies Irae en blaast wie- k. Het is duidelijk: de kater de Trappist is oerkatho- en hij heeft geloof ik zelfs •ang van broeder. bier van de Trappisten i vrijwel schuldeloos ge- •nken worden, anderszou- i de vrome brouwers het t maken. De overmaat, daar arde onmatigheid een dui- s grimas vertoont, wordt •erwijld en hier op aarde geboet. Boter bij de vis. Je iter zeker van zijn dat er in tevuur of wat voor zielelou- ngskliniek dan ook geen tenterende Trappistlijders en. Zij hebben hun tol al aald onder toezicht van de •me kater des doods. Hun litentie lag op de bodem i het zevende glas. Er staat jd een Trappist gereed om licht uit te doen. ppist. Ik spreek over een ■dovend middel. Je krijgt er waarschuwing bij: dit is bier voor een goed pe ek. Zeker over aflaat en de isheid van zelatricen. Pas in deze fluwelen drank zit i duivel met een rubberen nerdie, als je even niet op- toeslaat met de trefzeker- d van Rocky Marciano. Een k te veel en je voelt geen les van de Trappisten ont- ig ik als een stichtend ge- enk bij een zeldzaam jubi- m. Eenendertig jaar gele- is me iets belangrijks irkomen en er was een on- erstaanbare innerlijke mg om dat te vieren. Nog is negen jaar wachten leek te lang; misschien had ik dan trouwens geen zin meer Het werd een licht provo- lef gebeuren: de omringen- mensheid werd gedwongen aardige dingen te beden- n en ze mochten in ruil arvoor proefboringen ver- hten in de veenbodem van jn bestaan, niet zonderde op daarbij in een gasbel van landaal te prikken, mantel der liefde die ze no- 7 hadden kon gedragen irden door een dwerg. En h, hoe zachtkens daalde de i.jnen vuist van de Trappist in de keldergewelven van buik. Wat een magische ank. De Trappist legde me, mzaam en wijs, een spreek- rbod op via tijdelijke ver- ■nming van de muil, zodat ik et in de verleiding kon gera- n dingen te zeggen die ik la- kermend zou moeten be- '.uren. te dankbaar ben ik er voor t de Trappisten zo'n ondklem mee kunnen brou- n! Het is een vrome drank, artelarenbloed zeg ik, met n schuimlaag van schreiend rouw. De straf op de zonde n de overdrijving liegt er et om, want de bierpaters ogen niet bijdragen aan on- wroken zonde. Zij brengen n kater die de zondaar doet rlangen naar kale onthech- rg Ze brouwen hedonisti- he genotsgranaten die ex- oderen in oefeningen van Door Mathieu Kothuis POLITIEKE en oorlogspro paganda is door de jaren heen bepaald niet alleen door tota litaire regimes voor hun boodschap aangewend. Vooral in de 20e eeuw is die polieke en oorlogspropaganda door steeds meer regeringen en po litieke leiders in oost en west gebruikt om hun tegenstan ders te bestrijden, het militair potentieel van de vijand te ontwrichten en het moreel van die tegenstander via ge richte campagnes te onder mijnen. Die propaganda heeft in deze eeuw van gewapende en wereldwijde con frontaties tijdens de twee wereldoor logen een hoge vlucht genomen waar bij systematisch alle media werden ingeschakeld: dagblad, vlugschrift, affiche, radio, fotografie, film en tv. Het lijkt alleen maar zo dat na de Tweede Wereldoorlog een eind is ge komen aan de vele vormen van pro paganda. Lijkt, want terwijl de tech nieken van politieke en oorlogspropa ganda nu meer en meer zijn ontleend aan de handelsreclame en onder bouwd met grafieken en aantallen een beroep doen op de rede en de fei ten, is het uiteindelijke doel van de propaganda nog steeds ongewijzigd gebleven. „Regeringstroepen hebben gewacht om tot actie over te gaan totdat de te levisie ter plaatse was". Hiermee gaf^ het Amerikaanse blad Newsweek tij dens de Vietnamoorlog in september '65 al uiting aan de sterk toegenomen invloed van televisie op het verloop van de militaire operaties in Viet nam. De tv-informatie leidde er on der andere toe dat het Vietnamcon- flict steeds meer een tv-oorlog werd die, naar de mening van hoge militai ren en politici, vooral door die uit werking op de publieke opinie, door de Amerikanen werd verloren. Het omgekeerde dus van de oorspronke lijke oorlogspropaganda maar een betekenisvol voorbeeld van beïnvloe ding van het publiek. Engelse oorlogsbodems getorpe deerd bij de Falklands,. Israëlische Een laatste voorbeeld van het grote belang dat aan de publieke opinie wordt gehecht, biedt de crisis rond de neergeschoten Zuidkoreaanse Boeing boven Russische grondgebied, begin september. Het Amerikaanse rege- ringsvoorlichtingsniveau maakte overuren met het verwerken van de gegevens van dit drama en het op stellen van de officiële Amerikaanse lezing van het gebeurde. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog hielden vele landen, ongeacht hun liberaal of dictatoriaal regime, zich bezig met het tegengaan van de onvrijwillige of bewuste ver spreiding van inlichtingen die nade lig zouden kunnen uitvallen voor de verdediging van het eigen land. Een en ander leidde in veel gevallen tot de invoering van perscensuur, de op richting van informatiediensten en beperkte meningsuiting van journa listen. In totalitaire regimes is de me ningsuiting altijd al uitsluitend af hankelijk geweest van het aan de macht zijnde regime en voortdurend onderhevig aan controle door de machthebbers. De beïnvloeding van Door Jan Bouwmans DE REMONSTRANTSE Kring Breda heeft slechts één jaar zelfstandig bestaan. Klein als ze was, zocht men bijna meteen contact met ge lijkgezinden. Die werden ge vonden in de 'Vereniging voor Vrijzinnig Hervorm- den'(VVH). Met deze vereni ging gingen de Westbrabantse remonstranten een verband aan. Dat is tot de dag van vandaag het 'Vrijzinnig Pro testants Verbond'(VPV). In Tilburg en Bergen op Zoom functioneren remonstrantse werkgroepen. „Wij weten binnen het VPV van el kaar niet meer wat we zijn, vrijzinnig hervormd of remonstrant, zo zijn we naar elkaar toegegroeid", vertelt voorzitter Louwaars van de Bredase remonstrantenkring. In één adem voegt hij eraan toe dat dit in het ver leden wel anders is geweest. Het VPV is overigens geen fusie. Beide samen stellende delen van toen bestaan nog steeds zelfstandig, al hebben prak tisch alle activiteiten gezamenlijk plaats. Hun trefpunt is het doopsge zind kerkje aan de Cimburgalaan. Kleine clubjes genieten gemeenlijk geen bekendheid. Zeker in het van oudsher roomse Brabant en Limburg reikte de kennis van de protestantse genootschappen niet veel verder dan hervormd en gereformeerd. De Bre dase remonstrantenkring heeft het vijftigjarig bestaan dan ook aange grepen om voor belangstellenden uit geheel Zuid-Nederland de cursus 'Remonstrantica' te organiseren. In vier middagen (15 en 22 oktober, 5 en 12 november) wordt inzicht gegeven in de geschiedenis en het heden van de Remonstrantse Broederschap. Met name de relatie tot het calvinisme, het humanisme en het modernisme zal worden belicht. „Remonstranten komen in de kerk twijfelen aan God." Deze, volgens kringvoorzitter Louwaars rake type ring stamt van Seth Gaaikema, zoon van een remonstrants predikant. De heer Louwaars noemt de verdraag zaamheid de grote kracht die de re monstranten door de eeuwen heen gedragen heeft. Het is de verdraag zaamheid tegenover de onverdraag- tanks die Beiroet binnenrollen, Iraakse straaljagers die de oliebron nen in Iran aanvallen, Afgaanse re bellen die Russische vrachtwagens opblazen. De dagelijkse berichten stroom uit de kranten geeft vaak in één oogopslag een beeld van de oor logsgebeurtenissen. Vandaag de dag wordt geen oorlog nog louter en al leen militair-strategisch uitgevoch ten, maar vooral op het vlak van de publieke opinie. De afloop van het Vietnam-drama is daar al een spre kend voorbeeld van. Maar ook in Li banon woog dat belang zwaar toen de. door de Falangisten aangerichte bloedbaden bekend werden. De posi tie van Israël in eigen land en in de internationale politiek werd er dui delijk door verzwakt. Tijdens de Falkland-crisis kwam het herhaaldelijk tot een ernstige botsing tussen de BBC en het Engelse kabinet over de ware toedracht van de oorlogsgebeurtenissen. Onder het mom van het nationaal belang, maar duidelij k ook beducht voor de publie ke opinie, gaf de officiële regerings woordvoerder maar mondjesmaat berichten over die oorlogshandelin gen door. APPLY POR «NROLMRNT PO PM» AT YOUR NKAREST POST OPPICfi Ol Japans affiche, 1943: „Verpletter de Anglo-Amerikanen. Bouw de nieuwe Filippijnen op" Engels affiche, 1914-1918: die ze bestuurt". God leidt de ploeg en de vrouw „Het originele van de tentoonstelling ligt in de concept ervan: de oorlogspropa ganda weer in haar historische context te plaatsen, maar vooral de mechanismen ervan blootleggen. Daarom werd de nadruk gelegd op de sociale psychologie en de technieken van collectieve overreding". Dit schrijft de organisator van de ten toonstelling „Oorlog en Propaganda", de directie van het Gemeentekrediet van België. Nu zijn de samenstellers van de tentoonstelling maar ten dele in hun opzet ge slaagd. Het accent van de tentoonstelling is vooral op de affiche-propaganda tij dens de Eerste en Tweede Wereldoorlog komen te liggen. De opbouw van de ten toonstelling biedt een weinig logische opbouw van de ontwikkelingen door de ja ren heen. Het naslagwerk van deze tentoonstelling daarentegen is alleen al een gang van Brussel waard. De oorlogspropaganda wordt er in al zijn aspecten ten volle be licht. Een team van specialisten gaat er uitvoerig in op de gedrukte propaganda, de geluidspropaganda en de propaganda via het beeld. Hun analyses zijn aange vuld met vele illustraties van alle propaganda-technieken in de 20e eeuw en een aanzienlijke literatuurlijst van studies over dit onderwerp (Tentoonstelling „Oor log en Propaganda, of wapens voor de opinie". Tot en met 15 oktober a.s Passa ge 44, Boulevard du Jardin Botanique. Dagelijks van 10.30 tot 16.30 uur). het publiek via de media is daar dan ook een een continue proces. In de Eerste en ook nog in de Twee de Wereldoorlog vormde het affiche een veelvuldig toegepast propagan damiddel. Met het kwistig omsprin gen van woordspelingen en de kari katuur werd de tegenstander zo bela chelijk mogelijk gemaakt. Met het de draak steken met Hitier trachtten de Amerikaanse en Engelse propagan disten tijdens de Tweede Wereldoor log het moreel van de geallieerde troepen te versterken. Een van die technieken om de tegenstander te kleineren is het munt proberen te slaan uit oproepen van schuldgevoe lens bij zijn aanhangers of soldaten. Zo hielden gevangen genomen en communistisch gezinde Zuidvietna- mese soldaten in Hanoi vele perscon ferenties waarin de Zuidvietnamezen werden opgeroepen de wapens neer te leggen. „Propaganda moet altijd door en door eenvoudig zijn en voortdurend in herhaling vallen. Op de lange duur zal alleen hij bij het beïnvloeden van de publieke opinie fundamentele re sultaten bereiken, die het verstaat om de problemen tot hun eenvoudigste vorm voortdurend te herhalen niette genstaande de bezwaren der intellec tuelen". Dat schreef Hitler's propa- gandaminister Goebbels in '42 als doelstelling van de propaganda. Na de Tweede Wereldoorlog is de rol en de betekenis van de propagan da wel drastisch veranderd, verfijnd om zo maar eens te zeggen. Toch leid den in 1947 de Amerikaans-Russische spanningen tot een collectieve hyste rie die de inleiding vormde van de Koude Oorlog en waarin een comple te „heksenjacht" werd ontketend te gen alles wat naar communisme riek te. De tv speelt in onze jaren nage noeg een beslissende rol in de nieuw ste conflictsituaties in de wereld. Naast persconferenties, communi que's en openbare verklaringen waarvoor de tv wordt ingezet werd dit medium tijdens de gebeurtenissen in Polen zelfs aangewend voor een bombastische „Let Poland be Po- land"-show. De Sovjet-Unie gebruik te de tv intensief aan het eind van de jaren zestig toen een aantal tv-docu- mentaires (waaronder de ideologi sche prent Tsjechoslavakije, het jaar van het laatyste oordeel) werde ver toond, uitsluitend met het doel de in val in dat land op 20 augustus '68 te rechtvaardigen. „Het individu is overgeleverd aan het gehamer van de propaganda en biedt nauwelijks weerstand tegen de op hem gerichte manipulatie. Zo is uit recente voorbeelden, zoals uit de Falkland-oorlog, gebleken hoe en met welke snelheid, buiten alle waar deoordelen en politieke overwegingen om, de volken gemobiliseerd konden worden", aldus de Belgische weten schappers André Miroir en Charles Picqué in hun naslagwerk bij de Brusselse tentoonstelling „Oorlog en Propaganda". De tentoonstelling wil, zo zeggen beiden, vooral meewerken aan de vorming van bewuste burgers met zin voor verantwoordelijkheid. „Want hoe het ook zij", aldus Miroir en Picqué, „het is beter de manipula tie in te zien dan er de ogen voor te sluiten". Arminius (1560-1609): ruimte voor menselijke veantwoordelijk- heid. zaamheid van de godsdiensttwisten geweest die het remonstrantisme heeft doen ontstaan. Het grote remonstrantse devies luidt ook: „Eenheid in het nodige, Vrijheid in het niet-nodige, In beide de Liefde." In zijn boek 'Rode Okto ber, honderd dagen Alfrink' vertelt de Tlburgse hoogleraar Goddijn, dat dit devies ook voor kardinaal Alfrink het organisatiebeginsel was om een naconciliaire, collegiale en plurifor me katholieke kerk vorm te geven. Alfrink zei het zo: „Eenheid in het noodzakelijke, vrijheid bij twijfel, liefde in alles." De remonstranten behoren tot de vrijzinnige stroming van het protes tantisme. „Vrijzinnigen", zegt de heer Louwaars, „zijn niet zo bijbels geo riënteerd als rechtzinnigen, die waar heden bezitten. Wij ondertekenen niet iets wat al vast staat. Wij schrij ven meer onze eigen geloofsbelijdenis door de eeuwen heen. Daardoor wor den we makkelijker beïnvloed door tijdsstromingen." Hij vat de geloofs belijdenis kort samen in: „Wij gelo ven in God; dat Christus zijn Zoon is; we proberen van daaruit te leven." Vrijheid en verdraagzaamheid, geen dogmatisme: dat kenmerkt het remonstrantisme. Zijn onstaan en ge schiedenis zijn neergelegd in het vo rig jaar verschenen boek 'Staat in de vrijheid' met als ondertitel 'de ge schiedenis van de remonstranten'. De remonstrantse hoogleraar G. Hoen- derdaal geeft daarin de achtergron den van het ontstaan in die turbulen te eerste decennia van de zeventiende eeuw, toen van een scheiding van kerk en staat, van godsdienst en poli tiek in de verste verte nog geen spra ke was. Aan de universiteit van Leiden do ceren de theologen Arminius en Go- marus. Deze twee godgeleerden zijn het niet eens met elkaar inzake de calvinistische leer over de predesti natie ofwel het door God voorbe schikt zijn van elke afzonderlijke mens tot hemel of hel. Voor de men sen van die tijd was deze kwestie iets wat hun leven raakte, want door de gemiddelde korte levensduur en de grote kindersterfte behoorde de dood tot het leven van alledag. Arminius was nu degene die dat predestinatie beginsel afzwakte omdat hij de vrije wil van de mens niet wilde ontken nen. Hij was van oordeel dat de mens zelf ook een heel kleine stem in het kapittel had met zijn vrije wil. Met andere woorden, de mens kon er ook wat aan doen. Dat deed zijn tegen standers echter onmiddelijk weer denken aan de roomse goede werken, de aflaten incluis. Dus werden hij en zijn volgelingen beticht van paaps heid. Dit laatste had niet alleen gods dienstige, maar ook maatschappelijke en politieke implicaties. Want de jon ge Staat der Nederlanden was juist bevochten langs de weg van de gods dienstoorlog tegen het roomse Spanje. Vele uit het zuiden gevluchte protes tanten hadden de brandstapels van de roomse inquisitie nog vers in het geheugen. De beschuldiging van paapsheid was dan ook praktisch ge lijk aan landverraad. Al wat Arminius en na hem Uyten- bogaerdt als feitelijk stichter van de Remonstrantse Broederschap echter deden, was aansluiten op een traditie met bekende figuren als Geert Grote (moderne devotie) en vooral Deside- rius Erasmus, die de roomse kerk met hun kritiek het vuur aan de schenen hebben gelegd. Want lang voor de re formatie bestond er in de roomse kerk grote onvrede over talrijke za ken. De reformatie heeft zich ook niet van de ene op de andere dag over West-Europa verspreid. In die over gangsfase waren er ook die een theo logie van verzoening hebben trachten te ontwerpen. Arminius en de zijnen wensten ruimte voor de menselijke verant woordelijkheid. Na de dood van Ar minius wendde zijn opvolger Uyten- bogaerdt zich namens 44 geestver wanten met een vertoogschrift of re monstrantie tot de Staten van Hol land. Stadhouder was toen Joan van Oldenbarnevelt. Men vroeg simpel weg om tolerantie voor hun opvattin gen. De remonstranten gingen hun eigen weg sinds de Haagse conferen tie van 1611 waarop de meningsver schillen niet overbrugbaar bleken te zijn. De remonstranten zijn sindsdien voortgegaan in de traditie van Eras mus, de grote voorman van het christelijke humanisme. Remonstranten, zei de heer Lou waars, worden makkelijker beïn vloed door geestesstromingen van een bepaalde tijd. Dat heeft wellicht ook gemaakt dat de broederschap een oecumenische staat van dienst heeft die er zijn mag. Maar evenzeer dat de remonstrantse geschiedenis vaak verrassende actualiteit aan de dag legt. Wat te zeggen van de jaren twintig van deze eeuw toen in de broederschap het thema van „De kerk als maatschappelijk geweten" aan de orde kwam. De remonstrantse predikant Hooy- kaas noteerde toen al: „Ef is een ge roep om 'godsdienst en geen politiek' op de kansel, dat uit godsdienstig oogpunt ten minste verdacht moet heten. Er is een schuwheid voor so cialistische predikanten....). Menig maal is gebleken dat 'geen politiek op de kansel' voor de meesten betekent 'alleen mijn politiek' en dat de vrees voor 'socialistische leerstellingen' heel nauw samenhangt met de be vreesdheid voor eigen maatschappe lijke bevoorrechting." Dit had ook vandaag geschreven kunnen zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23