Inkomsten uit gemeentefonds voor 1984 fors omlaag Bier Van affich De entoonstellin^ geeft een indringei op het publiek in ti Na de Tweede V technieken alleen neemt daarbij een sl middelen zijn vel 'ZATERDAG 8 OKTOBER 1983 'EMEENTEN krijgen volgend jaar veel minder geld van het rijk. De teruggang in de uitkeringen uit het gemeentefonds kan niet volledig op de inwoners worden verhaald, waardoor de gemeentebesturen wel worden gedwongen door te gaan op de al eerder ingeslagen weg, bezuinigen en heroverweging van de uitgaven. Vraag is alleen of dat voldoende zal blijken te zijn om de gemeentebegroting '84 kloppend te krijgen. Kritiek M Achteruit Taak Verschuivingen Profijtbeginsel Ombuigingen Rentesysteem Verlies zn He ONDERD VIJF West-Brabant, d Remonstrantse Brt nog maar ongevee aan de Calvinistü godsdiensttwisten (1609-1621) van de dit jaar nog ra< Remonstrantse K Gemeenten houden hand op steeds smallere beurs De rentedruk op grond in uitbreidingsgebieden wordt aanmerkelijk hoger en stelt veel gemeente besturen voor grote problemen. - foto de stem johan van gurp Gj door Jan van de Ven en Mathieu Kothuis BREDA - Nu al is duide- lijk dat een groot aantal gemeenten in Zuidwest- Nederland moeilijkheden met begrotingen zal krij- gen en er tevens toe zal moeten overgaan de ge- meentelijke tarieven en belastingen in '84 opnieuw te verhogen. Inmiddels is deze penibele fi- nanciële situatie van de gemeen- ten duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten bij de Raad voor de Gemeentefinanciën. De voorzitter van deze Raad en oud- burgemeester van Amsterdam, W. Polak, lanceerde vorige week een scherpe aanval op de rijks- overheid die de gemeenten in zijn ogen in de kou laat staan. Terwijl bezuinigingen voor een groot deel door de gemeenten moeten worden opgebracht, blij - ven rijksdiensten grotendeels buiten schot, aldus Polak. Hij pleitte dan ook voor een extra fi- nanciële impuls voor de gemeen- ten. De Vereniging van Nederland- se Gemeenten was nog scherper i in haar kritiek. De gemeenten moeten zich wel in toenemende mate als het 'vuilnisvat' van het openbaar bestuur gaan voelen, aldus de VNG. De grenzen van de gemeentelijke, bestuurlijke mo- gelijkheden bij het doorvoeren van rijksbezuinigingen, zijn nu wel bereikt, zo niet overschre- den. De VNG dringt sterk aan op heroverweging van al aangekon- digde maatregelen die de ge- meenten financieel hard zullen raken. Hoe het ook zij, de gemeenten staan bij het opstellen van hun jj begroting voor de moeilijke op- gave rekening te houden met die aangekondigde maatregelen die de fianciële ruimte op de begro- ting drastisch beperken. I Aan een aantal gemeenten in Zuidwest-Nederland is gevraagd hoeveel zij er in '84 op achteruit gaat en wat zij moeten doen om de endjes aan elkaar te knopen. De vraagstelling richtte zich uit- sluitend op de uitkeringen uit het I gemeentefonds, de algemene middelen, geld dus dat wordt be steed ten behoeve van alle inge zetenen. Gemeenten krijgen daarnaast ook (rijks-)geld voor doelbeste- dingen, bibliotheken en instellin- gen voor sociaal cultureel werk bijvoorbeeld. Alleen doelgroepen Bibliotheken zullen in veel plaatsen minder gemeentegelden krijgen. De lezers zijn de dupe. - foto de stem ben steffen maken daar gebruik van. Van wege het specifieke karakter hiervan zijn uitkeringen in deze sectoren buiten beschouwing ge bleven. Bekend is inmiddels, dat die doelgroepen volgend jaar ook flink wat minder krijgen dan dit jaar. Het rijk heeft tot twintig procent minder over voor deze groepen en de gemeenten zullen, als doorgeefluik van het rijk, dus tot twintig procent minder kun nen doorgeven. De druk op doel groepen zal overigens groter zij n, want ook gemeenten plegen een bijdrage uit de algemene midde len te geven. Nu zij zelf minder ontvangen, zullen de doelgroepen mogelijk ook minder van de ge meenten krijgen. De gemeentelijke stap om minder aan doelgroepen te beste den ligt eigenlijk voor de hand. Het rij k heeft die lagere overheid een belangrijker taak toebedeeld bij de uitvoering van de algeme ne bijstandswet, om een voor beeld te noemen. Welnu, voor de vergrote verantwoordelijkheid heeft het rijk een stuk minder compensatie over: tien procent komt voor rekening van de ge meenten. De rest komt uit de staatskas. Zo kan men een indruk krijgen van de pressie die op de gemeen tekas wordt uitgeoefend. Zeker wanneer men bedenkt, dat het aantal uitkeringtrekkers eerder toe- dan afneemt. In haar reactie dringt de VNG in dit verband aan op een oplos sing voor dit structurele pro bleem voor de gemeenten. De stijging van het gemeentelijk aandeel in de bijstandskosten zou volgens de VNG jaarlijks volledig via het gemeentefonds moeten worden gecompenseerd. Op die manier wordt de stijging van het gemeentelijk aandeel in de bijstandskosten opgevangen binnen het geheel van de rijksbe groting. Voor Brabantse gemeenten komt bij dit alles nog een extra druk op de begroting als de pro vinciale overheid het voornemen uitvoert om rente op onbebouw de grond van de algemene mid delen te laten afschrij ven. Tot nu toe was het in veel gemeenten zo, dat rente op grond door nieuwe eigenaren moest worden opge bracht. Dit rente op rente-sys teem heeft echter tot gevolg, dat grondprijzen onaanvaardbaar stijgen. Kopers blijven als gevolg daarvan weg, zodat gemeenten met grond blijven zitten. Gedeputeerde J. Van Graafei- land heeft enkele maanden gele den in een gesprek met onze krant gezegd, dat de provincie het rente op rente-systeem bij gemeenten verplicht gaat af schaffen. Zij zullen de rentelast in het vervolg via de algemene middelen moeten betalen. Weer een hap uit de pot, die is bestemd voor alle ingezetenen. De oud-burgemeester van Amsterdam, W.Polak, trok vorige week als voorzitter van de Raad van Gemeentefinanciën aan de bel. -foto anp De gemeente Breda is in Zuid west-Nederland duidelijk koplo per als het gaat om de korting op de bijdrage uit het gemeente fonds. In '84 krijgt Breda hieruit 2,9 miljoen gulden minder. De rentedruk op grond in het uit breidingsgebied Haagse Beem den is volgend jaar alleen al 6,5 miljoen gulden, een bedrag dat voor een deel wordt gedekt door de post algemene middelen. Via een sanering in het grondbedrijf B hoopt Breda de 3 4 6 ton die als rente drukt op de daarin opgeno men gemeentegrond, weg te te kunnen werken. De begroting '83 is in de loop van dit jaar al bijgesteld (als ge volg van loon- en prijscorrecties) van 156 naar 149,5 miljoen gul den. Volgend j aar is de begroting geraamd op een bedrag van 155 miljoen gulden. Overigens is in dit bedrag nog geen rekening ge houden met nieuwe prijs- en looncorrecties (op ambtenaren salarissen bijvoorbeeld). Aan de inkomenskant' van de begroting verwacht het gemeen tebestuur van Breda de onroe rend goedbelasting in '84 te kun nen verlagen door de herinvoe ring van een hondenbelasting. Met uitzondering van enkele kleinere verhogingen (slacht huistarieven o.a.) tracht het Bre daas college de gemeentelijke be lastingen en tarieven volgend jaar niet te verhogen. Het groot ste deel van het begrotingstekort zal derhalve worden gezocht in nieuwe bezuinigingen. De gemeente Oosterhout is eveneens zwaar belast. Zij krijgt volgend jaar, als de nieuwe wet financiële verhoudingen in wer king treedt -een gegeven dat voor elke gemeente is gehan teerd-, bijna twee miljoen min der uit het gemeentefonds; om precies te zijn: 1,7 miljoen min der. Oosterhout heeft een rente druk van een miljoen per jaar. Deze gemeente wentelt de las ten van het grondbedrijf nog steeds voor een groot deel af op kopers. Zolang deze politiek de grondprijs niet tot extreme hoogten opdrijft, wil Oosterhout de algemene middelen ontlasten. De Oosterhoutse begroting zal dan voor 1984 een bezuiniging van twee miljoen gulden te zien geven. De burgers merken er niet veel van, omdat de magistraten van mening zijn dat zij in andere opzichten al veren genoeg moe ten laten. Het pakket aan ge meentelijke belastingen gaat zo doende met een percentage van 2,5 omhoog. Daarbij is de onroe- rendgoedbelasting niet begrepen. Die blijft volgend jaar ongewij zigd, althans als de gemeente raad zich met deze visie kan ver enigen. Voor vrijwel alle gemeenten geldt, dat de raad zich nog over de stukken moet buigen. De wij ze van bezuinigen en de verho ging van de lasten van de bur gers kunnen derhalve niet uit puttend worden behandeld Hier en daar zullen verschuivingen van politieke aard in het cijfer- spel van de ambtenaren worden aangebracht. Waar echter wordt gesproken over bezuinigen, zal voorname lijk worden gedacht aan het niet invullen van vacatures bij ge meentelijke diensten, het voorlo pig niet uitvoeren van plannen. Bij de ambtelijke diensten is men er wel van overtuigd, dat aan het aanhalen van de broekriem nog geen einde is gekomen. Om te be ginnen leeft de verwachting, dat de regering tijdens het nieuwe begrotingsjaar meer bezuinigin gen zal afkondigen. En voor de volgende jaren staan nieuwe for se inkrimpingen te wachten. In Roosendaal valt nog weinig concreets te melden over de uit eindelijke uitkomst van de be groting. Wel is berekend dat op de bijdrage uit het gemeente fonds een bedrag van 200.000 gul den moet worden gekort. Overi gens is Roosendaal met dit be drag nog niet klaar want met een korting op tal van andere doel uitkeringen komt deze minde ring op de post inkomsten op ruim vier ton. De rentelast op ge meentegrond kan in '84 worden becijferd op 1,7 miljoen gulden. Wat de tarieven en gemeentelij ke belastingen aangaat is wel duidelijk dat het zogenaamde „profijtbeginsel" ook in '84 na drukkelijk tot uiting zal komen. In Chaam ontvangt de ge meentelijke kassier volgens de nieuwe wet 70.000 gulden meer. Daar staat een rentelast van 250.000 gulden tegenover. Hier krijgt de gemeenteraad het idee voorgelegd om de gemeentelijke belastingen ongewijzigd te laten op de reinigingsrechten na. Die zouden met twintig procent moe ten stijgen. Voor deze stap is ech ter de goedkeuring nodig van binnenlandse zaken. Dongen ontvangt 365.000 gul den minder. Het rente op rente systeem voor grond, vervat in een egalisatiefonds, blijft voor alsnog gehandhaafd. Zolang een bepaald bedrag niet wordt over schreden, acht men in Dongen de gehanteerde grondpolitiek geoorloofd. En, de algemene mid delen ondervinden geen hinder van rentelast. Toch ondervindt de Donge- naar de gevolgen van het dicht draaien van de geldkraan. B en W vinden het redelijk dat de in gezetenen volgend jaar vier pro cent meer gaan betalen aan be lastingen. Zij noemen dat een trendmatige stijging, niet een extra verhoging. Daarnaast zijn er bezuinigingsvoorstellen, die de raad eind oktober in behande ling neemt. Etten-Leur krijgt 780.000 gul den minder. Voor deze gemeente is het te hopen, dat het rente op rente-systeem voor grond de goedkeuring van gedeputeerde staten kan blijven wegdragen. Anders kijkt de gemeente straks tegen een nog groter gat aan. Het in evenwicht houden van de be groting zal worden bereikt door het gebruik van rentereserves, het toepassen van bezuinigingen en een lastenverzwaring voor de burgers van twee procent. Woensdrecht ontvangt om precies te zijn 173.579,40 minder uit het gemeentefonds waarmee het totale saldo van ombuigingen op de begroting kan worden ge raamd op 246.000 gulden. De ren telast op gemeentegrond is 53.000 gulden groot en de begroting sluit, ondanks deze tegenvallers, op een positief saldo van 222.000 gulden. Hiermee is nog niet ge zegd dat tarieven en gemeente lijke belastingen in '84 niet (naar boven) zullen worden aangepast. In '83 was geen sprake van ta riefsverhogingen. Een van de gelukkige gemeen ten is ook Terneuzen. Zij krijgt 100.000 gulden meer. Daar staat tegenover, dat twee ton is gere serveerd voor lasten van het grondbedrijf (rente). Met een verhoging van de belastingen binnen de drie procent denkt het bestuur een jaar vooruit te kun nen. Het bestuur denkt de ko mende jaren niet aan ombuigin gen te kunnen ontkomen. Prinsenbeek houdt in de be groting '84 rekening met een mindering van 180.000 gulden op de bijdrage uit het gemeente fonds. Gemeentelijke tarieven en belastingen zullen in '84 niet ex tra worden verhoogd, hoewel daarbij moet worden aangete kend dat al eerder dit jaar is af gesproken dat bijvoorbeeld de post reinigingsrechten in vier jaar kostendekkend moet zijn. Wel zal de begroting volgend jaar over de hele linie bezuini gingen te zien geven. Gilze-Rijen krijgt (op grond van de oude wet) 330.000 gulden minder. 90.000 gulden is voor het grondbedrijf gereserveerd. Het terugwinnen van vier ton is mo gelijk gebleken, zonder dat een aanslag op de portemonnee van de burger hoeft te worden ge pleegd. Het gemeentelijk perso neel raakt een stukje kwijt, va catures worden niet opgevuld en gemeentewerken beknibbelt op onderhoud aan plantsoenen, we gen, sportvelden. Voila, een 'winst' van vier ton. Toch krijgt de gemeenteraad bij de behande ling van de begroting voorstellen om belastingen met drie tot vijf procent te verhogen. Over dat stuk beleid valt te praten. De gemeente Oostburg moet het met 80.000 gulden minder doen. Zij denkt het rente op ren te-systeem voor grond nog even te kunnen volhouden. Ook daar wordt de achteruitgang in in komsten opgevangen via bezui nigingen. B en W zullen, aldus een woordvoerder van de ge meente, de raad geen belasting verhogingen voorleggen. Goes gaat er 470.000 gulden op achteruit. Die gemeente denkt rente op grond nog enkele jaren buiten de algemene middelen te kunnen houden, maar zij houdt zich al wel bezig met de vraag wat er met de gekochte en nog braakliggende grond moet wor den gedaan. Verkopen lijkt de beste oplossing om zelf niet in de problemen te komen. De Goese raad krijgt het voorstel om naast bezuinigingen een belastingver hoging van 2,5 procent in over weging te nemen. Hulst krijgt 350.000 gulden minder, laat de grond duurder worden (rente op rente) en kon digt bezuinigingen af. De Zeeuwsvlaamse gemeente is zo gelukkig om over een grondbe drijf reserves te beschikken, zo dat het met de stijging van grondprijs nogal meevalt. Het geluk kan niet op, want de alge mene middelen tellen een reserve van een miljoen gulden. Bezuini gingen, reserve en extra af schrijvingen stellen B en W van Hulst in staat een begroting zon der berlastingverhoging aan de raad aan te bieden. In Bergen op Zoom is men minder gelukkig. Daar wordt 916.000 gulden ingeleverd. Rente last op grond bedroeg in 1983 200.000 gulden. Voor volgend jaar is die last nog niet bekend. Er wordt met Den Bosch onderhan deld over het verantwoorden van de rente, omdat de last van bijna een miljoen minder al moeilijk is te dragen. Het Bergse dagelijkse bestuur kan het verlies in inkomsten niet zomaar compenseren door van de burgers een groter offer te vra gen. De gemeenteraad heeft na melijk bij de behandeling van de begroting voor 1983 beslist, dat de ingezetenen niet mogen lijden onder verminderde inkomsten. Als het dagelijks bestuur ambi tieus wil zijn, dan met wat er in kas is. B en W van Bergen op Zoom moesten de tering naar de nering zetten. Bij de samenstelling van de begroting voor 1984 is men ervan uitgegaan, dat de gemeenteraad haar stelhngname nog niet heeft verlaten wat wil zeggen dat de raad ook voor 1984 geen belas tingverhoging zal accepteren. Vandaar dat de Bergse begroting louter bezuinigingen te zien geeft. Door Bert van Velzen Toen ik vanmorgen in de gel keek ontwaarde ik ieniai™ die er wat ontdaan uitzag, fléj enigszins ontredderde uiter- lijk kwam me vaag bekend voor. Het behoorde bij iemand die van de trap was gevallen of die in een duistere nis het knekelig fantoom van een voorouder had zien staan dat knorrig had gepreveld dat he zo niet langer kon. Het was het gezicht van iemand die kon zeggen: ik belt de neef van Jeremia en de eoori van Job. De tortuur die in nni is komen wonen zal ik dragen als een man, zij het een ster vende, die zich gelaten bij het onvermijdelijke heeft neerge. legd in de wetenschap dat de verlossing nabij is. Ik zing een zwakke klaagzang zonder stem. Het ontluikende goede voornemen is: nooit, maarden ook nooit weerom zal ik zo ar geloos in een Trappist happen Ook al weet ik dat nooit soms luttele minuten kan duren. Ik ben geen patermepper ene moet me dus goed begrijpen als ik zeg dat ik me aan een Trappist teveel heb vergrepen Het kunnen er trouwens ook twee zijn geweest. Er is in elk geval een bijzonder gevolg je wordt namelijk in een meege- brouwen absolutieharnas ge slagen met de tijdelijke straf van een kater die vroom en wreed is, ernstig als een plech- tige Requiem. De kater zingt een Dies Irae en blaast wie rook. Het is duidelijk: de kater van de Trappist is oerkatho liek en hij heeft geloof ikzelfs de-rang van broeder. Het bier van de Trappisten kan vrijwel schuldeloos ge dronken worden, anders zou den de vrome brouwers het niet maken. De overmaat, daar waar de onmatigheid een dui vels grimas vertoont, wordt onverwijld en hierop aarde uitgeboet. Boter bij de vis. Ie kunt er zeker van zijn dat erin vagevuur of wat voor zielelou- teringskliniek dan ook geen lamenterende Trappistlijders zitten. Zij hebben hun tol al betaald onder toezicht vande vrome kater des doods. Hun penitentie lag op de bodem van het zevende glas. Er staat altijd een Trappist gereed om het licht uit te doen. Trappist. Ik spreek over een verdovend middel. Je krijgt e een waarschuwing bijdit is een bier voor een goed ge sprek. Zeker over aflaat en de kuisheid van zelatricen. Pas op, in deze fluwelen dmnkzit een duivel met een rubberen hamer die, als je even niet op let, toeslaat met de trefzeker heid van Rocky Marciano. Een slok te veel en je voelt geen pijn meer. De les van de Trappisten ont ving ik als een stichtend ge schenk bij een zeldzaam jubi leum. Eenendertig jaar gele den is me iets belangrijks overkomen en er was een on weerstaanbare innerlijke drang om dat te vieren. Nog eens negen jaar wachten leek me te lang; misschien had ik er dan trouwens geen zin meet in. Het werd een licht provo catief gebeuren: de omringen de mensheid werd gedwongen om aardige dingen te beden ken en ze mochten in ruil daarvoor proefboringen ver richten in de veenbodem van mijn bestaan, niet zonder de hoop daarbij in een gasbel van schandaal te prikken. De mantel der liefde die ze no dig hadden kon gedragen worden door een dwerg. En och, hoe zachtkens daalde de satijnen vuist van de Trappist afin de keldergewelven van de buik. Wat een magische drank. De Trappist legde me, minzaam en wijs, een spreek verbod op via tijdelijke ver lamming van de muil, zodat ik niet in de verleiding kon gere ken di ngen te zeggen die ik la ter kermend zou moeten be treuren. Hoe dankbaar ben ik er voor dat de Trappisten zo'n mondklem mee kunnen brou wen! Het is een vrome drank martelarenbloed zeg ik, met een schuimlaag van schreieui berouw. De straf op de zonde van de overdrijving liegt er niet om, want de bierpaters mogen niet bijdragen aan on gewroken zonde. Zij brengen een kater die de zondaar doel verlangen naar kale onthech ting. Ze brouwen hedonisti sche genotsgranaten die ex ploderen in oefeningen van berouw. am eng Door Matl POLITIEKE paganda is d(j bepaald niet litaire regir boodschap aa| in de 20e een en oorlogspii steeds meer ri litieke leidersi gebruikt om ders te bestrij potentieel va ontwrichten van die teget richte campa mijnen. Die propagand| van gewapende i frontaties tijdend logen een hoge vil bij systematisch I ingeschakeld: dJ affiche, radio, fotl Het lijkt alleen Tweede WereldoJ komen aan de vg paganda. Lijkt, - nieken van politie! ganda nu meer eil aan de handelsf bouwd met gralf een beroep doen t ten, is het uiteinl propaganda nog gebleven. „RegeringstroeJ om tot actie over 1 levisie ter plaatse het Amerikaanse I dens de Vietnamq '65 al uiting aan i invloed van teleV van de militaire I nam. De tv-inforl der andere toe da flict steeds meer die, naar de meniil ren en politici, v| werking op de pif de Amerikanen omgekeerde dus lijke oorlogsprop betekenisvol voorl ding van het publil Engelse oorlog deerd bij de Fall Door Jan DE REM Kring Breda h jaar zelfstal Klein als ze v bijna meteen lijkgezinden. I vonden in de "1 Vrijzinnig den'(VVH). M<; ging gingen de remonstranten aan. Dat is t< vandaag het testants Verb Tilburg en Be functioneren werkgroepen. „Wij weten binn kaar niet meer wa hervormd of remo naar elkaar toe voorzitter Louwaa remonstrantenkrir voegt hij eraan toe leden wel anders is is overigens geen f stellende delen vai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 22