De burger in de greep van de woonlasten 'Rekening wordt vereffend bij te weinig banen Groei ec raad va Arme landen geen reden tot juichen België haa ACHTERGROND IMF en Wereldbank aan leiband van de VS ZATERDAG 1 OKTOBER 1983 UATERPAG 1 OKTOBE Onverdraaglijk Aanpassing Kosten Voor 't eerst kiescollege waarin ook vakbonden Merkwaardig Geschokt Alles mis Gedane zaak Wim Kok waarschuwt werkgevers 4 Schulden Achteruitgang Bomaanslag in Marseille "BEVRIJDENDE ROEI Door Mathieu Kothuis TERWIJL ook in het komen de jaar de kosten van levens onderhoud alleen al door de BTW-verhoging opnieuw sterk zullen stijgen, slokken de woonlasten een steeds groter deel op van het totale huishoudbudget. Die lasten dreigen zo op te lopen dat steeds meer instellingen en organisaties bij de overheid aandringen op matiging. De betalingsachterstanden bij energie- en nutsbedrij ven, woningcorporaties en bij andere overheidsdiensten ge ven een steeds duidelijker beeld van de financieel in de klem gezette burger. Huur verhoging, huurharmonisa- tie, aanpassing van de indivi duele huursubsidie, gasprijs- verhoging en een dreigende stijging van de energielasten door de opzet van één lande lijk stroombedrijf doen in '84 en volgende jaren een extra aanslag op de huishoudpor temonnee. En dan is nog geen rekening gehouden met de plannen van de gemeentelij ke overheid die de onroerend goedbelasting (noodgedwon gen) al jaren als een steeds belangrijker bron van in komsten beschouwt. Deze zorgwekkende ontwikkeling vormt de aanleiding tot een grote Woonlastenmanifesta tie op 1 oktober a.s. in Rotter dam. De manifestatie wordt voorbereid door tal van be woners- en huurdersorgani saties, verenigd in het Woon lasten Overleg Nederland. Voor vrijwel alle groepen in de samenleving gaat het in 1984 al lang niet meer alleen om inlegeren aan de inkom stenkant, maar vooral om een sterke stijging van de uitgaven, met name op de post woonlasten. Om te be ginnen betekent de gasprijs- verhoging per 1 januari voor kleinverbruikers (3 cent per m3, exclusief BTW) een fikse extra verhoging van de ener gierekening. Bij een gemid deld verbruik van 3.000 m3 komt die rekening volgend jaar ruim 150 gulden hoger uit. Verder gaat de huurhar- monisatie, de optrekking van de (lagere) huur tot het ver gelijkbaar huurpeil van nieuwere woningen volgend jaar gewoon door. De indivi duele huursubsidie (IHS) is inmiddels al zodanig aange past dat die al lang niet meer als een „individueel" systeem kan worden aangemerkt maar duidelijk rekening houdt met alle bewoners per woning die een inkomen ont vangen. In veel gevallen be tekent dit dat die huursubsi die gewoon helemaal vervalt. „Ondraaglijk" noemde voorzitter Reijnen van de Nationale Woningraad (NWR) vorige week de stij ging van de woonlasten voor een steeds groeiend aantal mensen. Het kabinet is, zo betoogde Reijnen, met het woonlastenbeleid dan ook op de foute weg. De koppeling: verlaging huursubsidie én voortzetting huurharmonisa- tie kan op deze manier niet zonder consequenties blijven. Bij een verdere aantasting van het IHS-systeem kan er volgens Reijnen geen sprake zijn van een voorzetting van dat harmonisatiebeleid. Voorwaarde van dit overi gens als doelmatig geken schetste harmonisatiesys teem noemde Reijnen een „bevredigend" stelsel van in- 1 dividuele subsidiëring. Naast huurharmonisatie en aanpassing van de IHS vormt ook de huurverhoging in '84 een belangrijk onder deel van de stijging in de woonlasten. De NWR pleit voor matiging in die huur verhoging. Bij een dalende trend in de stichtingskosten (bouwkosten voor nieuwe woningen), de beperkte stij ging van exploitatielasten en de daling van het reëele in komen dreigt er anders een scheve verhouding te ont staan tussen de huren van oude en nieuwe woningen. Een stijging van de huur met 1 a 1,5 procent zou in de ogen van de Nationale Woning raad voldoende moeten zijn en bovendien ruimte laten voor het harmonisatiebeleid. Met de gasprijsverhoging, huurharmonisatie, IHS en huurverhoging is de lijst van verhogingen is het woonlas tenpakket nog niet af. Met de plannen van minister Van Aardenne om te komen tot één nationaal stroombedrijf zullen de energietarieven, ze ker in Brabant, fors stijgen. Nu is het ongetwijfeld nog te vroeg om te verwachten dat die ontwikkeling al volgend jaar tot een noodzakelijke prijsverhoging zal leiden. Wel zal een toenemende sa menwerking op het vlak van de brandstoffeninzet bij de electriciteitsopwekking in vloed hebben op de (lage) electriciteitstarieven in het land. Bepaald niet onbelangr,, I is volgend jaar de invloedI van de gemeentelijke ov^l heid op de totale woonlaster I Want niet alleen de onroe j rend goedbelasting moet toil deze kostenpost worden rekend, ook de rioolrechte reinigingsrechten en andere I gemeentelijke belastingen'! drijven de totale woonlastt op. De Consumentenbond 1 signaleerde eerder dit jaa,| dat de gemeenten zich be I paald niet in alle gevallen I houden aan de toegestane procent-verhoging van c lokale belastingen. Bij eea| verminderde overheidstel drage aan het gemeentel fonds, stijgende gemeentelij, ke lasten en bezuinigingen ón. allerlei gebied, kan dan ook I nauwelijks worden verwacht dat die gemeentelijke invloed volgend jaar niet merkbaar zal zijn in de totale woonlas. ten voor de burger. Labour kiest nieuwe leider Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - De Britse La- bourparty krijgt zondag een nieuwe leider. Samen met een nieuwe vice-leider wordt hij gekozen aan de voor avond van het jaarlijkse partijcongres, dat een week duurt en dit keer plaatsvindt in de Engelse badplaats Brighton, op de kust van Sussex. De keuze van de nieuwe leiders is toevertrouwd aan een kiescollege, waarin de machtige Britse vakbonden over 40 procent van de stem men beschikken. Twee ande re groepen, de socialistische Lagerhuisleden en lokale partijbesturen, nemen elk 30 procent van de stemmen voor hun rekening. Het is de eerste maal dat Labour haar leiders op een dergelijke manier kiest. Vroeger werden zij gekozen door de parlementaire La- bourfractie, die daar vooraf lustig over bakkeleide. In de meeste gevallen was het no dig twee- tot driemaal te stemmen, op verschillende dagen. Tegen dat systeem rees verzet van de zijde van de vakbonden, die telkens wan neer de Britse socialisten aan het bewind zijn, een staat in de staat vormen. De bonden vonden het oude systeem niet democratisch genoeg. Zij voerden aan, dat heel de par tij haar leiders moest kiezen. In januari 1981 werd op een éhdagcongres in het Londense Wembley beslist de verkiezing van socialisti sche voormannen voortaan toe te vertrouwen aan een college, dat alle lagen van Labour vertegenwoordigt. Het spreekt vanzelf, dat de bonden onmiddellijk het grootste aandeel van de stemmen voor zich opeisten. Niet alleen zijn zij de grote financiers van de Britse so cialistische partij, maar in parlementsverkiezingen zij n het ook hun leden, die La bour aan het bewind kunnen brengen. Merkwaardig is, dat som mige bonden, die vroeger mopperden dat het oude sys teem niet democratisch ge noeg was, nu ze zelf in het kiescollege zitten de demo cratie aan hun laars lappen. Het zijn de besturen die be slissen voor welke kandida ten hun afgevaardigden zon dag zullen stemmen. Miljoe nen vakbondsleden worden zelfs niet geraadpleegd. On- democratischer kan het niet. Vooral de keuze van de partijleider is belangrijk. Deze man neemt de taak over van Michael Foot (69), die nu aftreedt in het licht van Labours smadelijke ver kiezingsnederlaag van afge lopen juni. Over vier tot vijf jaar zal zijn opvolger Labour aanvoeren in een dramati sche verkiezingscampagne, waarvan de uitslag opnieu- we uiterst belangrijk zal zijn voor de toekomst van de Britse socialistische partij Als Labour dan overwint, verhuist de partijleider, die zondag gekozen wordt, zon der uitstel naar Downing Street 10, de officiële ambts woning van alle Britse pre miers. Voor Labour komt het er dus op aan, een nieuw voor man te kiezen met wie de partij goede kans op een toe komstige verkiezingsover winning heeft. Die leider moet niet alleen Labours diep geschokte vertrouwen herstellen, maar ook haar sterk gehavende imago ge voelig opkrikken. De beslis sing die op het ééndagscon- gres van 1981 genomen werd om de twee voormannen door een gemengd kiescolle ge te laten uitpikken, heeft immers het aanzien van La bour een lelijke knauw gege ven. Zij was de direkte aan leiding tot de breuk met pro minente socialisten, die wei gerden het numerieke over wicht van de extreem linkse bonden te accepteren. Deze 'afvallige' Labourleden wa ren de stichters van de nieu we sociaal democratische partij (SDP), die tegenwoor dig geleid wordt door dr. Da vid Owen, een gewezen La- bourminister van Buiten landse Zaken. Voor het leiderschap van de Britse socialistische partij zijn er ditmaal vier kandida ten: Neil Kinnock (41), die in NEIL Kinnock is de ge doodverfde nieuwe leider van de Labour Party. - FOTO AP Labours zogeheten schaduw kabinet minister van Onder wijs is; Peter Shore (59), La bours schaduwminister van Financiën; Roy Hattersley (50), socialistisch woordvoer der (of schaduwminister) van Binnenlandse Zaken en Eric Heffer (61), labours zegsman inzake de EG. Kin nock en Hattersley zijn tege lijk ook kandidaat voor de post van vice-partij leider. Voor die functie is er trou wens nog een derde kandi daat Michael Meacher (42), die de linkervleugel van La bour vertegenwoordigt. Omdat onder leiding van de grijze Michael Foot alles misgelopen is, nemen de Britse socialisten aan, dat zij voortaan een jonge aanvoer der nodig hebben, iemand die goed overkomt op de tv en die prettige toespraken kan houden. De vakbonden zijn kennelijk van oordeel, dat Neil Kinnock deze voor waarde het beste vervult. Veel van zijn parlementaire collega's en de leden van de plaatselijke Labour-afdelin- gen vinden dat ook. Het is meer dan waarschijnlijk dat Kinnock zondagavond bij grote meerderheid van stem men tot nieuwe Labour-lei- der gekozen wordt. Hij komt uit Wales en praat met het zangerige Welse accent, dat de Engel sen bijzonder leuk vinden. Voor zijn partijgenoten ver tegenwoordigt Kinnock het gematigde, en dus minder militante deel van de linker vleugel. In dat verband ge lijkt hij sterk op Michael Foot in diens beste jaren. Als de verpletterde Labour-par- tij het waagt om met hem aan de leiding een nieuw of fensief tegen de conservatie ve premier Thatcher te be ginnen, betekent dit dat de Britse socialisten hoofdzake lijk speculeren op Kinnocks jeugd en de aantrekkings kracht die hij uitoefent op het grote publiek, dat wil zeggen de kiezers. Labour bevindt zich op de rand van de afgrond, waar zij door de linkervleugel ge bracht werd. Nu kiest die zelfde fractie een van haar eigen aanhangers om de par tij weer in veiligheid te brengen. Aan extreme maat regelen, zoals het linkse voornemen om Groot-Brit- tannië onder Labour uit de EG te doen treden, heeft hij geen boodschap. Hoewel sommige Labour-afgevaar- digden sceptisch blijven ten aanzien van Neil Kinnock, zeggen ze toch: „We móéten hem steunen, want hij is on ze enige hoop." De verkiezing van Kin nock tot nieuwe Labour-lei- der lijkt dus een gedane zaak. Over de keuze van een vice-leider bestaat echter nog onzekerheid. Als Kin nock het zondagavond wer kelijk tot partijleider brengt, gaat het vice-leiderschap tussen Roy Hattersley en Mi chael Meacher. Hattersley is de bezadigde vertegenwoor diger van Labours rechter vleugel, een gewezen adju dant van de vroegere socia listische premier James Cal- laghan. Hattersley's vader was een rooms-katholieke priester, die zijn gewijde functie vaarwel had gezegd om een jonge vrouw uit zijn parochie te kunnen huwen. Michael Meacher daaren tegen stamt uit een militant extreem-links milieu. De grootste bonden steunen hem. Zijn houding boezemt zelfs Neil Kinnock vrees in. De aanstaande nieuwe La- bour-leider is bang, dat wanneer Meacher zijn adju dant zal worden, in de schoot van Labour zich een drama tische nieuwe scheuring zal voordoen. Dan volgt er een massale vaandelvlucht naar de SDP. De enige hoop om Labour bij elkaar te houden, is de verdeling van het lei derschap tussen kandidaten van de linker- en de rechter vleugel, die dan samen el- kaars tegenwicht vormen. Alleen op die manier zal de ene bleugel van de Britse so cialistische partij kunnen beletten, dat de andere La bour vroeg of laat volledig ten ondergang brengt. Door Ido Broersma Wim Kok is een beetje moe. Niet direct van de woorden- gevechten met de werkge vers of het kabinet, belang rijke tegenstanders, maar van de bijeenkomsten met de leden van de FNV-bonden. In vijf bijeenkomsten heeft Kok pittige discussies met de achterban moeten voeren om de meer radicalen over de juistheid van de FNV-aanpak van de econo mische crisis te overtuigen. In Rotterdam kreeg hij ook na een donderspeech de leden niet direct achter het FNV-plan. Op de laatste bijeenkomst, in Raalte, hadden Kok en Karin Adelmund, de voorzit ter van de Vrouwenbond FNV, een makkie. Wim Kok is door de tegen stand in ondermeer de Rand stad en Nijmegen niet aan geslagen. Hij is vol begrip voor de woede, die veel FNV- leden hebben over de aansla gen die het kabinet op de in komens van het overheids personeel en de uitkerings trekkers wil plegen. Kok inventariseert de bij eenkomsten: „Het regerings beleid wordt afgewezen. Men wil snel acties voorbereiden. Het FNV-plan vindt men geen echt alternatief voor het regeringsbeleid, alleen maar een variant. Er moet snel geld worden gehaald waar het zit. Daar komt 't op neer." „Als we de kans hadden om het herenakkoord tussen de oliemaatschappijen en minister Van Agrdenne (eco nomische zaken) open te bre ken door meer aardgasop brengsten, en minder win sten aan de oliemaatschap pijen te laten, te gebruiken voor investeringen zou dat prima zijn." Is de rek om in te leveren er uit? „We hebben nu te maken met twee jaar prijscompen satie inleveren en er is nog weinig effect van arbeids tijdverkorting te zien. De mensen willen geen korting op de sociale uitkeringen. Maar als je dan de rekening op tafel legt om die korting te voorkomen vraagt dat een extra prijs in de vorm van een premieverhoging." „De verwijzing naar de defensiebegroting, wat men in Rotterdam deed, is geen probaat middel om de dis cussie over solidariteit tus sen werkenden en niet-wer- kenden te ontlopen. Ik zal de dag prijzen dat oost en west alle wapentuig afschaffen. Maar we leven in een boze wereld met machtsafschrik king van beide kanten, 't Is volstrekt niet reëel om te zeggen: Schaf het wapentuig maar af om daar de sociale zekerheid mee te betalen. Je jMte WIM Kok werkgevers moeten geen misbruik ma ken van de mensen. - FOTO ANP weet dat je in een omgeving leeft waar in 't kader van de NAVO-verplichtingen offers worden gevraagd. Dat is ap pels en peren met elkaar vergelijken". Welke lering trekt de FNV uit de discussies? „We moeten even de fede- ratieraad afwachten. Er zijn meer regio's dan de Rand stad. Maar als blijkt dat je door overleg mét de overheid niet tot behoorlijke oplossin gen kunt komen moeten we ons niet aan 't lijntje laten houden. Dan moeten we on dersteunende acties voeren. In Rotterdam vonden ze ons plan goed, maar ze willen niet inleveren. Er is verbitte ring over het verkeerde overheidsbeleid, ontevreden heid over de onrechtvaardige lastenverdeling, uitzichtloos heid over de aanpak van de crisis en de werkloosheid." In de berekeningen van het FNV-plan neemt het Cen traal Planbureau een alge mene korting van een half procent op de salarissen van het overheidspersoneel en de trekkers van uitkeringen aan. De FNV is daartegen, maar men aanvaardt wel de uitkomsten die daarop zijn gebaseerd. Is dat niet eigen aardig? „Nee hoor. We ontkomen in ons alternatief ook niet aan een bepaald bezuini gingsbedrag. De economie groeit al vijf jaar niet meer en de uitgaven van de over heid stijgen nog steeds. Wij zeggen dan dat de grens van bezuinigen ligt daar waar ze niet voor afbraak van pro- duktie en werkgelegenheid gaat zorgen. Aanpassing van de overheidsuitgaven is no dig, maar te veel moet niet, want anders vallen er beste dingen weg. Anders zouden de produktiecapaciteit en werkgelegenheid verder worden afgebroken". Het CPB heeft een half procent ingezet als techni sche rekenmethode. Dat wij zen we af, maar we zijn wel bereid in het overleg met de overheid verantwoordelijk heid te nemen. We hebben de toezegging van ABVA-KA- BO-voorzitter Van der Scheur dat hij bereid is in het overleg met Rietkerk (de minister van Binnenlandse Zaken), als die de korting zou intrekken, om honderden miljoenen in te vullen. Ook voor de sociale zeker heid gaat het om honderden miljoenen. Het moet anders ingevuld worden. We geven nog geen details. We moeten eerst zien of er met het kabi- ntet'te praten valt. Uit frau debestrijding kan 57 mil joen binnenkomen en ook de inkomensafhankelijke kin derbijslag kan een bijdrage leveren. Daar sla je twee vliegen in één klap mee: je verkleint de inkomensver schillen en bespaart op de kinderbijslaguitgaven." De dit jaar afgesloten cao's leveren slechts 4.000 bij ar beidstijdverkorting herbezet te vacatures op. Dat is ontzet tend weinig. Rechtvaardigt dit nog wel het geloof in ar beidstijdverkorting „Je hebt niets aan dat ge geven, omdat bijvoorbeeld onder de metaal-cao duizen den bedrijven vallen. Daar komt nog bij dat in de me taalindustrie arbeidstijdver korting pas in 1985 komt. De effecten zijn pas later merk baar." Maar daar heb je toch weinig zicht op? „De werknemers zijn niet achterlijk. Die zitten er in hun eigen onderneming bij. De kaderleden en de onder nemingsraad spelen naar mijn gevoel een sleutelrol in dat proces. Maar dat men er begrip voor heeft, ook met arbeidstijdverkorting, om de onderneming waar men werkt te laten overleven is geen schande. Als de werk nemer daar belangstelling voor heeft, is dat goed. Want op de keien staan is voor nie mand leuk." Daar worden ze wel bang mee gemaakt. „Natuurlijk, en soms is die vrees reëel, helaas. De werk gevers moeten geen mis bruik maken van de mensen, die de angst in de benen heb ben. Door te zeggen: De prijscompensatie hebben we voor twee jaar mooi binnen en later de werkgelegen heidseffecten zoveel moge lijk te beperken is een slechte zaak. Ik waarschuw de werkge vers indringend voor de ern stige gevolgen die dat zou kunnen hebben. Want geloof maar dat dat consequenties oproept als straks blijkt dat dat het beleid van veel on dernemers is geweest. Dat betekent dat de reke ning natuurlijk eind 1984, als, de meerjarige cao's aflopen, vereffend moet worden. Ze ker als er een periode van economisch herstel aan breekt. De werkgevers kun nen proberen om de werkne mers in het licht van de eco nomische crisis tam en mak te houden en hen de angst in de benen te jagen. De werk nemers zullen dat niet ver geten." Op de valreep van het ge sprek: Wat gaat Wim Kok volgend jaar doen, als er een eind komt aan de voorzitter- speriode? „Kom maar terug als ik wat te melden heb. Nee, se rieus, ik heb daar niets over te zeggen. Als het zover is zal ik je informeren." Wordt de FNV-periode voort gezet? „Dat is nog niet beslist. Dat is nog open." Wat is er waar van. de ge ruchten om eerst lid te wor den van het Europees parle ment als tussenfase naar hel Nederlandse parlement, als opvolger van PvdA-leider Den Uyl? „Dat is volslagen uit de lucht gegrepen. Daar is hele maal niets van waar." Van onze correspondent WASHINGTON - Het krachtig "jsCh herstel dat zich sedert janl ge verenigde Staten voltrekt, is afZvvakken. Voor het eerst sedert twaalf m I, de index van de zogenaamde 'ie economische aanwijzingen' negat pe forse economische groei in jua van dit jaar kan echter niet m niet gedaan worden. De stijging bruto nationaal product (BNP) za |Ver. ond Van onze redactu [STRAATSBURG - De Ai Ivan Europa, een samem |21 democratische Westei |vrijdag een resolutie Iwordt gezegd dat het nie Inovember in Turkije gel schouwd kan worden al het Turkse volk op een d representeert. Washington (ANP) - De ont wikkelingslanden hebben geen reden tot juichen na de jaarvergadering van het In ternationale Monetaire Fonds en de Wereldbank hun zorgelijke gezichten in een wat vrolijker plooi te trek ken. Zij hebben nauwelijks iets binnen kunnen halen op deze bijeenkomst, die tot vrijdag voortduurde met het houden van min of meer ri tuele toespraken. Eens te meer heeft de jaar vergadering duidelijk ge maakt dat er zonder de me dewerking van de machtigste lidstaat, de Verenigde Staten, weinig te beginnen valt. Daarbij speelde niet alleen de in zijn algemeenheid ver minderde bereidheid van de Amerikaanse regering om flink bij te dragen aan de middelen van instellingen als IMF en Wereldbank een rol. Het karakter van het overleg in Washington is vooral be paald door de aarzeling van het Amerikaanse Congres de in februari afgesproken ver hoging van de bijdrage aan het IMF goed te keuren. Minister van financiën Do nald Regan heeft er geen ge heim van gemaakt dat hij in deze politieke situatie in eigen land niet kan aanko men met voorstellen om meer geld te geven aan het IMF, de Wereldbank of de Internatio nale Ontwikkelings Associa- tie (IDA), de dochter van de Wereldbank voor de armste ontwikkelingslanden. De mi nisters van de rijke landen konden hiervoor wel begrip opbrengen. Een aantal ont wikkelingslanden heeft het als een excuus beschouwd om zich nu niet op een verdere uitbreiding van de middelen van die instellingen te hoe ven vast leggen. De Amerikanen stonden vrijwel alleen met hun wei gering aan die uitbreiding mee te werken. Omdat de stemverhoudingen binnen IMF en Wereldbank zijn ge baseerd op de bijdragen van een land beschikken zij ech ter feitelijk over een veto recht. Het zijn vooral de ontwik kelingslanden die er bij baat bij hebben dat het IMF en de Wereldbank over voldoende middelen beschikken, midde len die grotendeels van de rijke landen moet komen. Dat geldt zowel voor de ont wikkelingslanden die al een zeker niveau van economi sche ontwikkeling kennen als voor de armste landen. De „wat rijkere ontwikkelings landen" zitten voor een be langrijk deel met gigantische schulden aan particuliere banken en het IMF. Koploper is wat dit betreft Brazilië met een schuld aan het buiten land van rond 90 miljard dol lar. De schuldenlanden zijn voor het belangrijkste deel aangewezen op het IMF. Het fonds bepaalt de voorwaar den waaronder aan die lan den nieuwe kredieten wor den verstrekt. Die kredieten kunnen van het IMF zelf komen en ook van de particuliere banken, internationale instellingen of andere landen. Deze ontwik kelingslanden hebben er dus groot belang bij dat het fonds over voldoende middelen be schikt. Dat geldt trouwens ook voor de armere landen. Bij hen gaat het vaak om aanzienlijk kleinere bedra gen, maar die kunnen net zo goed bepalend zijn voor het al of niet failliet gaan van het land. De armste ontwikkelings landen, voor een belangrijk deel in Afrika gelegen, zijn daarnaast om te kunnen overleven volstrekt afhanke lijk van financiële hulp van buitenaf. De IDA speelt daarbij een belangrijke rol. Worden de middelen van die organisatie aanzienlijk te ruggeschroefd, dan heeft dat voor deze landen zeer ernsti ge gevolgen. Het ziet ernaar uit dat dit gaat gebeuren. De jaarvergadering van de We reldbank heeft geen voeding gegeven aan enig optimisme op dit punt. Wat die gevolgen concreet zullen zijn kan F. Van Dam, een van de uitvoerend direc teuren van de Wereldbank en voormalig adviseur van ver schillende ministers voor ontwikkelingssamenwerking in Nederland, nog niet zegg- gen. Op grond van de bijeen komsten deze week in Wash ington gaat hij er van uit dat IDA voor de komende drie jaarsperiode, die halverwege 1984 begint, tussen de negen en twaalf miljard dollar te besteden zal hebben. Dat zou een forse achteruitgang van de middelen zijn.In de afge lopen driejaarsperiode was twaalf miljard dollar be schikbaar. Volgens de IDA-staf zou er door inflatie zestien miljard dollar nodig zijn om de acti viteiten van IDA op hetzelfde niveau te kunnen voortzet ten. De VS willen zich echter vooralsnog niet op meer vastleggen dan een bijdrage van 750 miljoen dollar per jaar. De vaste sleutel in de verdeling van de bijdragen van de verschillende landen leidt er toe dat het totaal voor IDA beschikbare bedrag voor drie jaar dan op negen mil jard dollar uitkomt. procent naar Pakistan. In middels heeft volgens de hui dige regels ook China recht gekregen op IDA-steun. Zou die worden verleend dan zou dat ook nog eens dertig pro cent van de middelen opslok ken. Voor de resterende landen blijft er dan nog maar heel weinig over. Binnen de We reldbank zal daarom de dis cussie ontstaan of de aange duide landen hun middelen niet elders moeten zoeken. Het zijn immers landen die nu op de kapitaalmarkt te recht zouden kunnen. De VS hebben al gezegd dat de IDA- hulp niet naar China en In dia moet gaan. Van Dam vindt dat wat drastisch. Mo gelijk kan er een verschui ving plaatsvinden van IDA- DE AMERIKAANSE minister van financiën, Donald Regan, zegt in eigen land niet aan te kunnen komen met voorstellen tot een hogere bijdrage. - fotoap Binnen de Wereldbank en IDA spreekt men er zich lie ver nog niet over uit wat er in dat geval moet gebeuren. Men wil de druk op de ketel houden. Maar Van Dam laat er geen misverstand over be staan dat er „bij deze gewel dige klap terug" keuzes moe ten worden gemaakt. Zo zou men andere financierings bronnen kunnen aanboren. zoals het lenen op de kapi taalmarkt. Dat zou echter leiden tot ongunstiger voor waarden voor leningen aan de armste landen. Een andere mogelijkheid is dat IDA zich beperkt in de keuze van de landen waar aan zij hulp geeft. Thans gaat ongeveer veertig pro cent van de IDA-middelen naar India, ruim acht pro cent naar Bangladesh en zes leningen naar leningen van de Wereldbank, waarvoor een rente moet worden be taald die thans op zo'n tie" procent ligt. Dergelijke keuzes toüd® in ieder geval een êr0 concentratie op de Afrika2 se landen mogelijk ma Het gebied ten zuiden van Sahara is langzamerhand11 grootste probleemgebied de wereld. Weinig °f hulpbronnen, lage gron n fenprijzen, hoge import droogte en vluchtelingen z J enkele van de problem» waarmee landen in deze gio worstelen. Een delegatie van nieuw gekozen Turkse parlementariërs zal dan ok niet in de Assemblée vorden geaccepteerd. De lieden van de Assemblée voegen daaraan toe dat zij zich het recht voorbe houden de ministers van iuitenland.se Zaken van ie lidstaten aan te beve- |len Turkije uit de Raad van Europa te zetten. Belangrijkste reden voor de assemblée om het democra tisch gehalte van de komende Turkse verkiezingen te ver- Drdelen waren: het niet de mocratisch toepassen van de ..keuwe grondwet, het gebrek aan politieke discussie over nieuwe wetten, het verbod ■door de nationale veiligheids raad van een aantal politieke partijen, de nog steeds be staande staat van beleg, het grote aantal politieke gevan genen, de recente zuiveringen Van onze redactie buitenland MARSEILLE - Bij een bom aanslag op een internationale handelsbeurs in het Franse Marseille is gisteren een per soon om het leven gekomen. Vijfentwintig mensen werden gewond, van wie drie ernstig. De paviljoens van de VS, de Sowjet-Unie en Algerije wer den verwoest. Ineen anoniem telefoontje aan de politie van Marseille heeft de groep Orly zich voor de aanslag verantwoordelijk ge steld. Deze groep behoort tot het geheime Armeense leger voor de bevrijding van Arme- htefASALA). 11 a a tc r< cc ia te w B g< b st w de te de w te d ir 01 de st ti gi ve g< Pi ec ti' ti: ki M ke Zi va ge te He co tel de de he Van onze redactie buitenland - Belgen zijn in de ver T toek°mst niet meer om hun 'roerende in- vanS, .'rente-°Plirengsten ^kapitalen, inkomsten uit se h 1 n.etc-) bij bun jaarlijk- fen ,hstingaangifte °P te voe- besi 1 ',s vrijdag in Brussel kaKi "Wens het wekelijkse ^'netsberaad. koÜ!?r van al dit soort in" Ehtwinr voortaan we' vijf- ■ijk by dge vo' rui gei 'va wc sp; be< jaa Da 50.' gu ,^atlg Procent onmiddel- fine t roerende voorhef- werd Procent, maar ze de ia- n 'ater verrekend bij te H Dkse belastingaangif- denrtf besluit tot de „bevrij- fcoak „,roerende voorheffing" >-■ de regeling in het Belgi- nis ma ont bor voe de len bes Cle hee dra sche êenoti rni ~V de Clercq. De nieuwe re- Hl 111 L DCrlgl 8enomo?erings;'argon heet)' is heraio °D voorstel van de li- 1 «ie r~ minister van Financiën, J 'W*8 gaat in °P 1 januari regeling die bestond gre vai var de dar dra ker ver

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4