Analyse van een leven
in 'Wilde Aardbeien'
Filmweek Arnhem
blijft knokken
ONTDEK DE
'iloten
staken
loycot
oskou
federland
Jij ft nog
in Libanon
Weer nieuw
voorstel
van Reagan
Pseudo-remake van Godard
BERGMAN UIT 1957 TERUG
Animatiefilm in het zonnetje
Expositie 'Wereldkindereril
Lucky Luke: Fingers
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer
Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle
Boes
OPLOSSING
START-OVERLEG
Washington - De Ameri-
1» c°Se President Reagan zal
ten 0WJet"Unie nieuwe voor
in^!* doen °ver ontwapening
et gebied van strategische
S?"nentale systemen,
delin START-onderhan-
"«"ngen volgende week in Ge-
leve worden hervat.
Merijntje
VKIUUAU 3D SEPTEMBER 1983
_lAS=^_E
JC±\JcL±
T3Z
PAGINA GlDs
Richard Gere charmante
outcast in 'Breathless'
Door Marjan Mes
Richard Gere is in al zijn at
tractieve en beweeglijke li
chamelijkheid de spil waar
heel de film 'Breathless' om
draait. Hij speelt een wild le
vende jongeman, gek op strips
en rock and roll, die door de
politie gezocht wordt na een
auto te hebben gestolen en min
of meer per ongeluk een agent
te hebben doodgeschoten. Hoe
hij in talloze, protserige auto's
uit de jaren vijftig weet te
ontsnappen en daartussendoor
ook nog erin slaagt om met
zijn Franse vriendinnetje te
vrijen, is de hele inhoud van
de film.
Een uiterst magere inhoud,
maar dat was die van regis
seur Jim McBride's grote
voorbeeld, 'A bout de souffle'
in wezen ook. Het was niet het
verhaaltje, waardoor deze
film van Jean-Luc Godard uit
1959 plotseling een nieuwe
filmstroming, de nouvelle va
gue, inluidde. Dat was te dan
ken aan de geheel nieuwe
beeldtaal van deze improvise
rend en op lokatie gemaakte
film over de tragisch aflopen
de liefde tussen een anarchis
tisch levende, jonge Fransman
en een Amerikaans meisje in
Parijs. Waarom McBride zo
nodig een remake moest ma
ken van 'A bout de souffle' is
niet duidelijk. De filmvorm
ervan is allang gemeengoed
geworden en het verhaaltje
heeft, zoals gezegd, niets om
het lijf.
Toch heeft McBride zich
uitgeput om allerlei scènes
qua uiterlijk en camerastand
punten na te bootsen. Gere
duikt zelfs met zijn aanbedene
tijdens hun vlucht voor de po
litie in een bioscoop waar juist
een jaren vijftig zwart-wit-
film draait. Terwijl de verto
ning aan de gang is, wordt er
gauw een nummertje ge-
Richard Gere en Valerie Kaprisky in 'Breathless'.
maakt, want 'Breathless'
speelt uiteindelijk niet in 1959,
maar in 1983. Dat is er soms
trouwens maar moeilijk aan
af te zien, want alle wagens
zijn van die rondborstige of
met vinnen uitgeruste sleeën
en ook aan de kleding is niet te
zien, dat een en ander zich in
de huidige tijd afspeelt. Gere
draagt zo'n lelijke, Ameri
kaanse, geruite broek en
iedereen ziet er trouwens
vreemd uit, wat nu ook weer
niet zoveel met punk of new
wave te maken heeft, dacht ik.
Alleen de ultra-moderne
beeldschermen en sommige
architectuur verraden de wer
kelijke tijdssituering van deze
actie-annex liefdesfilm.
Alles draait om de actie, ter
wijl in 'A bout de souffle' de
handelingen van de persona
ges juist fijnzinnig werden ge
motiveerd. Wat dat betreft is
'Breathless' een film, die in
niets afwijkt van de moderne
Hollywood-rolprent. De sma
kelijke vrijscènes zijn zelfs
minder opwindend dan die uit
'An officer and a gentleman',
waarin Gere zo sensueel voor
de dag kwam. Hij speelt de
outcast Jesse overigens heel
aardig, maar juist omdat de
regisseur zo nodig aan Godard
moest herinneren, wordt de
vlucht voor de politie niet eens
spannend. Jesse identificeert
zichzelf met de stripfiguur Sil
ver Sufver en citeert hem re
gelmatig tussen de bedrijven
door. De Franse architectuur
studente Monica (de appetijte
lijke Valerie Kaprisky) is van
hem gecharmeerd, maar is
aanvankelijk bang om hem te
- FOTO ACTUEEL FILM
volgen naar Mexico, zoals hij
haar branieachtig voorstelt.
Uiteindelijk zwicht ze toch
voor zijn charmes en wordt
meegesleept op Jesse' vlucht
voor de politie. Het lukt hem
aardig om die van het lijf te
houden, maar uiteindelijk
loopt hij in de val, mede omdat
zijn verliefde vriendin aarzelt
om hem snel te volgen als ze
inmiddels begrepen heeft, dat
hun situatie uitzichtloos is.
Spannend is het dus nauwe-
lijs, maar ook de liefdesge
schiedenis weet nauwelijks te
ontroeren. Of Gere doodscho
ten zal worden aanm het slot,
zoals Belmondo bij Godard,
blijft een open vraag.
'Breathless' van Jim McBride
met Richard Gere. Cinésol 1 in
Breda en Quellin 2 in Antwer
pen.
iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiii
Door Marjan Mes
Na het grote succes van Ing-
mar Bergmans recente film,
'Fanny en Alexander', is The
Movies onlangs begonnen met
een retrospective van het
oudere werk van de meester.
Er blijkt een enorme belang
stelling voor te bestaan, zowel
van mensen, die de in
drukwekkende zwart-wit-
films uit de jaren vijftig en
zestig nog een keer terug wil
len zien als van degenen, die er
eindelijk eens kennis mee wil
len maken.
'Wilde Aardbeien' die in
1957 een Gouden Beer op het
filmfestival van Berlijn won,
blijkt na 25 jaar nog een
boeiende film met zijn asso
ciatieve beeldtaal. Hoofdrol
speler is Victor Sjöström, de in
1960 overleden Zweedse film
pionier, die de rol van de be
jaarde professor in de medicij
nen, Isak Borg, vertolkt. Aan
hem werd de film ook opge
dragen.
Samen met zijn chaufferen
de schoondochter (Ingrid Thu-
lin) reist Borg per auto naar
zijn erepromotie. Hij bezit de
wijze gelatenheid van een oud
man, maar is feitelijk een le
venlang koud *en gevoelloos
geweest. Als wetenschapper
zeer geslaagd is hij als mens
mislukt en vervreemd van fa
milie en kennissen. Dor een
Kafka-achtige droom, waarin
klokken geen wijzers hebben
en hij getuige is van zijn eigen
begrafenis, is hij vóór zijn ver
trek verontrust. Tijdens de
reis van Stockholm naar de
universiteitsstad Lund doet
hij de plaats aan waar hij in
zijn jeugd wilde aardbeien
plukte. Hij bezoekt zijn sto
koude moeder, neemt jeugdige
lifters mee en een door intel
lectuele ruzies verhard echt
paar.
De gebeurtenissen en dro
men onderweg, die hem bijna
tot ontreddering brengen, lei
den tot een genadeloze zelfbe
spiegeling. Steeds bewuster
richten de dromen zich op zijn
jeugdjaren en gelouterd door
de herbeleving hiervan kan
Borg uiteindelijk zijn benoe
ming tot doctor honoris causa,
de bekroning van zijn carriè
re, aanvaarden. De reis kan
als een metafoor voor een heel
mensenleven worden gezien.
Realiteit en droom gaan
vloeiend in elkaar over, in-
l'lii'i
middels een veelgebruikte me
thode, maar in '57 uiterst mo
dern.
Professor Borg wandelt ook
in zijn dromen als een bejaar
de rond tussen de figuren uit
zijn jeugd en daarmee ver
schillen deze beelden van de
gebruikelijke flash-backs. De
in de dromen gebruikte sym
bolen zijn onmiskenbaar freu
diaans, maar Bergman heeft
zelf altijd beweerd dat hij bij
dit soort verbeeldingen puur
op zijn intuïtie afging. Een nog
zeer prille Bibi Andersson zien
we terug als een van de lift-
sters, die op Borgs grote
jeugdliefde lijkt en in diens
dromen als zodanig verschijnt.
'Wilde Aardbeien' van Ingmar
Bergman, Cinésol 1 in Breda.
De Koning van Engeland in
Hulst en Luxor in Terneu-
zen vertonen 'An Bloem', de
boeiende maar weinig over
tuigende film over een huis
vrouw op zoek naar zelf
standigheid van Peter Oos
thoek. Kitty Courbois speelt
deze vrouw.
De Koning in Hulst gaat
door met 'Brandende Liefde'
van Ate de Jong, die een
film vol vaart naar de ro
man van Jan Wolkers
maakte, waarin een echte
intrige echter ontbreekt en
de loltrapperij domineert.
Gulden Vlies 1 in Brugge
en Wapper en Quellin 111 in
Antwerpen vertonen de fas
cinerende speelfilm 'Furyo'
ofwel 'Merry Christmas Mr.
Lawrence' van de Japanse
regisseur Nagisa Oshima.
David Bowie, Tom Conti en
de Japanse popster-compo
nist Sakomoto spelen de
hoofdrollen in een obsede
rend ritueel tussen de verte
genwoordigers van twee
verschillende culturen in
een Japans concentratie
kamp op Java in 1942.
Ambassades in Antwer
pen prolongeert de amusan
te episodenfilm 'The Mea
ning of Life' door en met het
Monty Python-team. Deca-
scoop in Gent vertoont 'Psy
cho 2', het minder geslaagde
vervolg op de befaamde
Hitchcock-thriller. Anthony
Perkins speelt weer de rol
van de neurotische motel-
eiegenaar Norman Bates,
die met een vreselijk moe
dercomplex zit.
'Superman 3', een meer
komisch dan spannend
avontuur met Christopher
Reeve als de vliegende red
der, draait in Decascoop in
gent en Capitolen in Ant
werpen. Een van Supermans
tegenspelers is deze keer de
Amerikaanse komiek Ri
chard Pryor.
'Vrijdag de 13-de, deel 3',
die nu in Vendome in Ant
werpen is te zien, is een bij
zondere film. Niet om het
verhaal, want dat draait, net
als in de delen 1 en 2, om de
gruwelen die kinderen tij
dens een zomerkamp mee
maken. Het bijzondere zit in
het feit dat de film drie-di
mensionaal is en dus met
een speciaal brilletje beke
ken moet worden. De bloe
derige taf reien krijgen op
eens diepte en men lijkt zelf
bij de angstige avonturen
betrokken te zijn. Voor de
liefhebbers dus.
Door onze filmredactie
De organisatoren van de
Filmweek Arnhem blijven
zich inzetten voor hun eve
nement, ondanks het feit
dat het ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid
en Cultuur zijn steun heeft
ingetrokken.
„Wij blijven gewoon
doorwerken voor de Film
week", aldus voorzitter
Paul Meulendijk. Hij toon
de zich ingenomen met de
voortgezette steun van de
provincie Gelderland en
van de gemeente Arnhem.
Met de filmweek van dit
jaar wordt alweer de basis
gelegd voor die van over
twee jaar, zo gaf hij te ken
nen.
De Filmweek zal gehou
den worden van 27 oktober
tot en met 2 november. Zij
zal in belangrijke mate ge
richt zijn op de animatie
film. Dit in samenwerking
met de Vereniging Holland
Animation, die tien jaar
bestaat.
Grote naam
Nederland heeft een
grote naam in de wereld op
het gebied van de anima
tiefilm. Dat is in niet ge
ringe mate te danken aan
het werk van Holland Ani
mation, Nederlandse vere
niging ter bevordering van
de animatiefilm, die om
streeks 150 leden telt.
Premières
Een groot aantal Neder
landse en buitenlandse
animatiefilms zal tijdens
de Filmweek Arnhem
worden vertoond. Daaron
der zijn verscheidene pre
mières, zoals Het Scheppen
van een Koe, van Paul
Driessen en Good Turn
Daily van Gerrit van Dijk.
Het gemeentemuseum in
Arnhem heeft ingehaakt
op de Filmweek en brengt
een volgens directrice
Liesbeth Brandt Corstius
waanzinnig grote tentoon
stelling over het tot stand
komen van animatiefilms.
Daarbij valt de nadruk op
de experimentele film,
maar de toepassing in het
dagelijkse leven - denk
aan de televisie, Loeki de
Leeuw, de aankondigingen
van programma's - wordt
niet vergeten. Ook het ma
ken van animatiefilms met
behulp van de computer
krijgt de aandacht.
Onder de vele gasten die
naar Arnhem komen is ook
Marten Toonder, die als de
vader van de Nederlandse
tekenfilm mag worden be
schouwd. Hij zal het eerste
erelid worden van Holland
Animation.
HULST
Koning van Engeland
19 en 21.30 u. Brandende liefde,
16 j.
19 u. Battle truck, 12 j.
19 u. Octopussy, a.l.
19 en 21.30 u. An Bloem, 12 j.
21.30 u. Duizend en één
erotische nachten, 18 j.
20.45 u. Gandhi, a.l.
OOSTBURG
Ledel theater - 20 u.
Octopussy, a.l
TERNEUZEN
Luxor
19.30 en 21.45 u. An Bloem, 16 j.
19.30 u. Flying high deel 2, a.l.
21.45 u. Heli's angels, 12 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Enigma.
Rex—Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Coupe de
foudre
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Zapped.
Metro II - 12,14,20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Blue thunder.
Odeon - 14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Brandende liefde.
Rubens 11.45,14.30,17.45
en 20.40 u. The bridge on the ri
ver Kwai.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. 48 Hours.
Vendome 14,16,18, 20 en
22 u Vrijdag de 13-de deel 3.
Quellin I - 12, 14,16,18,20
en 22 u. The concrete jungle.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Breathless.
Quellin III - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Sois beau et tais toi.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. Kramer vs. Kramer.
Astrid - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Superman 3.
Capitole 12,14,16,18, 20
en 22 u. For a fistfull of dollars.
Savoy 12,14,16,18, 20 en
22 u. Samanka.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10en 21.30 u. Monty
Python's: The meaning of life.
Ambassades-Club 1-12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
Benvenuta.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. First
blood-Rambo.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Rocky III:
Het oog van de tijger.
Ambassades-Club IV - 12,
14.20,16.45,19.10en 21.30u.
The gods must be crazy.
Festa - 12.45,14.45,16.50
18.55en21 uT ootsie
Brabo - 12,14,16,18,20en
22 u The New York ripper
Tijl - 12,14.2O,16.45,19.i0
en 21.30 u. Psycho 2.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Equateur.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Octopussy
22.30 u. Galigula.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Private popsicle
22.30 u. L'ete meurtrier
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Furyo
Memling - 20 en 22.30 u.
Brandende liefde, 18 j.
Rembrandt - 20 u.
Lucretia Borgia.
22.30 u. Frankfurt-Kaiserstrasse I
OOSTENDE
Studio
14 en 16.15 u. Zombies lake,
18.30 en 20.45 u. Lone wolf
Mcquade.
22,45 u. Erotica.
AXEL
Streekmuseum „Het Land van J
Axel" - Beeldhouwen uit hout
door M. Verhoeven. Geop, woe.
t.m. zat. 13.30-17.00 uur. Vrijd.
ook van 19-21 uur (t/m 8 okt).
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - Schilderijen, aquarellenen
tekeningen van Toon Teeken
Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30
u. zo. 14-17 u.(t/m 9 okt.)
Gevangentoren - Beelden en
pastels van Matthy Murre. Geop.
dag. 17-24 u. dinsd. gesloten
(tot 15 okt.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J.
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme-1
de moderne zendapparatuur.
Geop.: ma. t/m vrij. 10-12en
13.30-17.00 u. Zat. en zond,
14-17 u. (t.m. 18 dec.).
schietingen
HULST
Café Palermo - 20.30 u.
bingo.
Van 6 tot 27 ok
tober wordt in
de Amro-bank
aan de Dorps
straat 85 in
Heinkenszand
de expositie
'Wereldkinde
ren' gehouden.
Deze foto-ten
toonstelling is
een vervolg op
de fotowedstrijd
die in 1979 is
uitgeschreven in
het kader van
het Internatio
nale Jaar van
het Kind. Er
kunnen aqua
rellen en boekjes
gekocht worden
van Thea Nie-
weg. De op
brengst daarvan
is bestemd voor
de Vereniging
Wereldkiruie-
Stern-lezers en -Ie
week in week uit i
,,Kleintjes"-rubrie1
dag vele tienduizc
Het moet dan wel
als juist uw „klein
worden gelezen.
UlOOq UBA JjB) j
srtau 'jinj ui uiqS 's^qoaj pueq 'usAOflSFl
ajjapeiqaS 'sjjuq jsfipjep 'juaj 3U"1.,
'UBUJ UBA §BBJ5j 'UEUI UBA SJBBJ 'SUlBP 1
,UBUIU8A
fantoren te Breda Bergen
j onze redactie binnenland
bcHlPHOL - De luchtvaart-
LyCot van de Sovjet-Unie is
Lat Nederland betreft voorbij.
ne KLM hervat volgende
„eek dinsdag haar lijnvluch-
ea op Moskou. De dienst
mrdt via een tussenstop in
jVarschau - twee maal per
Vek uitgevoerd. Vandaag
loet het eerste Russische toe-
|tel weer Schiphol aan.
De Vereniging van Neder-
andse Verkeersvliegers
naakte gisteren een eind aan
Ie boycot nadat eerder de Ne-
[erlandse regering had beslo-
en weer toestellen van de
Russische luchtvaartmaat-
chappijh Areoflot op Schip-
Jol toe te laten.
De boycot was op 12 septem-
er uitgeroepen voor de perio-
h, van 60 dagen uit protest te-
Jen het neerschieten door
Russische jagers van een
Boeing 747 van de Koreaanse
uchtvaartmaatschappij
Volgens de piloten is hier-
nee het eerste doel van de
joycot bereikt en is een ver
enging niet zinvol.
Ook de meeste andere lan
sen beëindigen volgende week
Jun luchtvaart-boycot van
.loskou, veel eerder dan aan
hankelijk de bedoeling was.
lEN HAAG - Nederland zal
ik na 20 oktober met een
einere landmacht-eenheid
log blijven deelnemen aan de
N-vredesmacht Unifil in Li-
lanon.
Het kabinet heeft gisteren
n beginsel besloten tot een
'erlenging met ten hoogste zes
naanden.
Met de vervanging van de
luidige Nederlandse Unifil-
enheid door een kleinere le-
ermacht komt Nederland te-
lemoet aan internationale
Iruk. Met name de secretaris
generaal van de VN, de Peru-
'iaan Javier Perez de Quellar,
leed een openlijk beroep op
lederland te blijven.
Terugtrekking van Unifil
ou een gevoelige morele klap
lebben betekend voor alle an-
'ere betrokkenen.
De in Libanon achterblij-
'ende militairen maken deel
'it van een tirailleurcompag-
he (in gespreide gevechts-
echnieken getrainde infante-
isten) van maximaal 100 man
Tan onze redactie buitenland
ichte 1SKVrijdag uit welinge-
jea bronnen vernomen.
itaa„Z,al de voorstellen aan-
>f pbh6 dinsdaë in hun geheel
Ion t bk openbaar ma-
let WittenH de ontvanest °P
'an a Huis van het hoofd
lij H°e Amerikaanse delegatie
ittat or"ferhandelingen over
ïdward RownyPenS' generaal
Officier
van
Intuïtie