Analyse van een leven in 'Wilde Aardbeien' Filmweek Arnhem blijft knokken ONTDEK DE 'iloten staken loycot oskou federland Jij ft nog in Libanon Weer nieuw voorstel van Reagan Pseudo-remake van Godard BERGMAN UIT 1957 TERUG Animatiefilm in het zonnetje Expositie 'Wereldkindereril Lucky Luke: Fingers Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes OPLOSSING START-OVERLEG Washington - De Ameri- 1» c°Se President Reagan zal ten 0WJet"Unie nieuwe voor in^!* doen °ver ontwapening et gebied van strategische S?"nentale systemen, delin START-onderhan- "«"ngen volgende week in Ge- leve worden hervat. Merijntje VKIUUAU 3D SEPTEMBER 1983 _lAS=^_E JC±\JcL± T3Z PAGINA GlDs Richard Gere charmante outcast in 'Breathless' Door Marjan Mes Richard Gere is in al zijn at tractieve en beweeglijke li chamelijkheid de spil waar heel de film 'Breathless' om draait. Hij speelt een wild le vende jongeman, gek op strips en rock and roll, die door de politie gezocht wordt na een auto te hebben gestolen en min of meer per ongeluk een agent te hebben doodgeschoten. Hoe hij in talloze, protserige auto's uit de jaren vijftig weet te ontsnappen en daartussendoor ook nog erin slaagt om met zijn Franse vriendinnetje te vrijen, is de hele inhoud van de film. Een uiterst magere inhoud, maar dat was die van regis seur Jim McBride's grote voorbeeld, 'A bout de souffle' in wezen ook. Het was niet het verhaaltje, waardoor deze film van Jean-Luc Godard uit 1959 plotseling een nieuwe filmstroming, de nouvelle va gue, inluidde. Dat was te dan ken aan de geheel nieuwe beeldtaal van deze improvise rend en op lokatie gemaakte film over de tragisch aflopen de liefde tussen een anarchis tisch levende, jonge Fransman en een Amerikaans meisje in Parijs. Waarom McBride zo nodig een remake moest ma ken van 'A bout de souffle' is niet duidelijk. De filmvorm ervan is allang gemeengoed geworden en het verhaaltje heeft, zoals gezegd, niets om het lijf. Toch heeft McBride zich uitgeput om allerlei scènes qua uiterlijk en camerastand punten na te bootsen. Gere duikt zelfs met zijn aanbedene tijdens hun vlucht voor de po litie in een bioscoop waar juist een jaren vijftig zwart-wit- film draait. Terwijl de verto ning aan de gang is, wordt er gauw een nummertje ge- Richard Gere en Valerie Kaprisky in 'Breathless'. maakt, want 'Breathless' speelt uiteindelijk niet in 1959, maar in 1983. Dat is er soms trouwens maar moeilijk aan af te zien, want alle wagens zijn van die rondborstige of met vinnen uitgeruste sleeën en ook aan de kleding is niet te zien, dat een en ander zich in de huidige tijd afspeelt. Gere draagt zo'n lelijke, Ameri kaanse, geruite broek en iedereen ziet er trouwens vreemd uit, wat nu ook weer niet zoveel met punk of new wave te maken heeft, dacht ik. Alleen de ultra-moderne beeldschermen en sommige architectuur verraden de wer kelijke tijdssituering van deze actie-annex liefdesfilm. Alles draait om de actie, ter wijl in 'A bout de souffle' de handelingen van de persona ges juist fijnzinnig werden ge motiveerd. Wat dat betreft is 'Breathless' een film, die in niets afwijkt van de moderne Hollywood-rolprent. De sma kelijke vrijscènes zijn zelfs minder opwindend dan die uit 'An officer and a gentleman', waarin Gere zo sensueel voor de dag kwam. Hij speelt de outcast Jesse overigens heel aardig, maar juist omdat de regisseur zo nodig aan Godard moest herinneren, wordt de vlucht voor de politie niet eens spannend. Jesse identificeert zichzelf met de stripfiguur Sil ver Sufver en citeert hem re gelmatig tussen de bedrijven door. De Franse architectuur studente Monica (de appetijte lijke Valerie Kaprisky) is van hem gecharmeerd, maar is aanvankelijk bang om hem te - FOTO ACTUEEL FILM volgen naar Mexico, zoals hij haar branieachtig voorstelt. Uiteindelijk zwicht ze toch voor zijn charmes en wordt meegesleept op Jesse' vlucht voor de politie. Het lukt hem aardig om die van het lijf te houden, maar uiteindelijk loopt hij in de val, mede omdat zijn verliefde vriendin aarzelt om hem snel te volgen als ze inmiddels begrepen heeft, dat hun situatie uitzichtloos is. Spannend is het dus nauwe- lijs, maar ook de liefdesge schiedenis weet nauwelijks te ontroeren. Of Gere doodscho ten zal worden aanm het slot, zoals Belmondo bij Godard, blijft een open vraag. 'Breathless' van Jim McBride met Richard Gere. Cinésol 1 in Breda en Quellin 2 in Antwer pen. iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiii Door Marjan Mes Na het grote succes van Ing- mar Bergmans recente film, 'Fanny en Alexander', is The Movies onlangs begonnen met een retrospective van het oudere werk van de meester. Er blijkt een enorme belang stelling voor te bestaan, zowel van mensen, die de in drukwekkende zwart-wit- films uit de jaren vijftig en zestig nog een keer terug wil len zien als van degenen, die er eindelijk eens kennis mee wil len maken. 'Wilde Aardbeien' die in 1957 een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn won, blijkt na 25 jaar nog een boeiende film met zijn asso ciatieve beeldtaal. Hoofdrol speler is Victor Sjöström, de in 1960 overleden Zweedse film pionier, die de rol van de be jaarde professor in de medicij nen, Isak Borg, vertolkt. Aan hem werd de film ook opge dragen. Samen met zijn chaufferen de schoondochter (Ingrid Thu- lin) reist Borg per auto naar zijn erepromotie. Hij bezit de wijze gelatenheid van een oud man, maar is feitelijk een le venlang koud *en gevoelloos geweest. Als wetenschapper zeer geslaagd is hij als mens mislukt en vervreemd van fa milie en kennissen. Dor een Kafka-achtige droom, waarin klokken geen wijzers hebben en hij getuige is van zijn eigen begrafenis, is hij vóór zijn ver trek verontrust. Tijdens de reis van Stockholm naar de universiteitsstad Lund doet hij de plaats aan waar hij in zijn jeugd wilde aardbeien plukte. Hij bezoekt zijn sto koude moeder, neemt jeugdige lifters mee en een door intel lectuele ruzies verhard echt paar. De gebeurtenissen en dro men onderweg, die hem bijna tot ontreddering brengen, lei den tot een genadeloze zelfbe spiegeling. Steeds bewuster richten de dromen zich op zijn jeugdjaren en gelouterd door de herbeleving hiervan kan Borg uiteindelijk zijn benoe ming tot doctor honoris causa, de bekroning van zijn carriè re, aanvaarden. De reis kan als een metafoor voor een heel mensenleven worden gezien. Realiteit en droom gaan vloeiend in elkaar over, in- l'lii'i middels een veelgebruikte me thode, maar in '57 uiterst mo dern. Professor Borg wandelt ook in zijn dromen als een bejaar de rond tussen de figuren uit zijn jeugd en daarmee ver schillen deze beelden van de gebruikelijke flash-backs. De in de dromen gebruikte sym bolen zijn onmiskenbaar freu diaans, maar Bergman heeft zelf altijd beweerd dat hij bij dit soort verbeeldingen puur op zijn intuïtie afging. Een nog zeer prille Bibi Andersson zien we terug als een van de lift- sters, die op Borgs grote jeugdliefde lijkt en in diens dromen als zodanig verschijnt. 'Wilde Aardbeien' van Ingmar Bergman, Cinésol 1 in Breda. De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneu- zen vertonen 'An Bloem', de boeiende maar weinig over tuigende film over een huis vrouw op zoek naar zelf standigheid van Peter Oos thoek. Kitty Courbois speelt deze vrouw. De Koning in Hulst gaat door met 'Brandende Liefde' van Ate de Jong, die een film vol vaart naar de ro man van Jan Wolkers maakte, waarin een echte intrige echter ontbreekt en de loltrapperij domineert. Gulden Vlies 1 in Brugge en Wapper en Quellin 111 in Antwerpen vertonen de fas cinerende speelfilm 'Furyo' ofwel 'Merry Christmas Mr. Lawrence' van de Japanse regisseur Nagisa Oshima. David Bowie, Tom Conti en de Japanse popster-compo nist Sakomoto spelen de hoofdrollen in een obsede rend ritueel tussen de verte genwoordigers van twee verschillende culturen in een Japans concentratie kamp op Java in 1942. Ambassades in Antwer pen prolongeert de amusan te episodenfilm 'The Mea ning of Life' door en met het Monty Python-team. Deca- scoop in Gent vertoont 'Psy cho 2', het minder geslaagde vervolg op de befaamde Hitchcock-thriller. Anthony Perkins speelt weer de rol van de neurotische motel- eiegenaar Norman Bates, die met een vreselijk moe dercomplex zit. 'Superman 3', een meer komisch dan spannend avontuur met Christopher Reeve als de vliegende red der, draait in Decascoop in gent en Capitolen in Ant werpen. Een van Supermans tegenspelers is deze keer de Amerikaanse komiek Ri chard Pryor. 'Vrijdag de 13-de, deel 3', die nu in Vendome in Ant werpen is te zien, is een bij zondere film. Niet om het verhaal, want dat draait, net als in de delen 1 en 2, om de gruwelen die kinderen tij dens een zomerkamp mee maken. Het bijzondere zit in het feit dat de film drie-di mensionaal is en dus met een speciaal brilletje beke ken moet worden. De bloe derige taf reien krijgen op eens diepte en men lijkt zelf bij de angstige avonturen betrokken te zijn. Voor de liefhebbers dus. Door onze filmredactie De organisatoren van de Filmweek Arnhem blijven zich inzetten voor hun eve nement, ondanks het feit dat het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur zijn steun heeft ingetrokken. „Wij blijven gewoon doorwerken voor de Film week", aldus voorzitter Paul Meulendijk. Hij toon de zich ingenomen met de voortgezette steun van de provincie Gelderland en van de gemeente Arnhem. Met de filmweek van dit jaar wordt alweer de basis gelegd voor die van over twee jaar, zo gaf hij te ken nen. De Filmweek zal gehou den worden van 27 oktober tot en met 2 november. Zij zal in belangrijke mate ge richt zijn op de animatie film. Dit in samenwerking met de Vereniging Holland Animation, die tien jaar bestaat. Grote naam Nederland heeft een grote naam in de wereld op het gebied van de anima tiefilm. Dat is in niet ge ringe mate te danken aan het werk van Holland Ani mation, Nederlandse vere niging ter bevordering van de animatiefilm, die om streeks 150 leden telt. Premières Een groot aantal Neder landse en buitenlandse animatiefilms zal tijdens de Filmweek Arnhem worden vertoond. Daaron der zijn verscheidene pre mières, zoals Het Scheppen van een Koe, van Paul Driessen en Good Turn Daily van Gerrit van Dijk. Het gemeentemuseum in Arnhem heeft ingehaakt op de Filmweek en brengt een volgens directrice Liesbeth Brandt Corstius waanzinnig grote tentoon stelling over het tot stand komen van animatiefilms. Daarbij valt de nadruk op de experimentele film, maar de toepassing in het dagelijkse leven - denk aan de televisie, Loeki de Leeuw, de aankondigingen van programma's - wordt niet vergeten. Ook het ma ken van animatiefilms met behulp van de computer krijgt de aandacht. Onder de vele gasten die naar Arnhem komen is ook Marten Toonder, die als de vader van de Nederlandse tekenfilm mag worden be schouwd. Hij zal het eerste erelid worden van Holland Animation. HULST Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Brandende liefde, 16 j. 19 u. Battle truck, 12 j. 19 u. Octopussy, a.l. 19 en 21.30 u. An Bloem, 12 j. 21.30 u. Duizend en één erotische nachten, 18 j. 20.45 u. Gandhi, a.l. OOSTBURG Ledel theater - 20 u. Octopussy, a.l TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. An Bloem, 16 j. 19.30 u. Flying high deel 2, a.l. 21.45 u. Heli's angels, 12 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Enigma. Rex—Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Coupe de foudre Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Metro II - 12,14,20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Blue thunder. Odeon - 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Brandende liefde. Rubens 11.45,14.30,17.45 en 20.40 u. The bridge on the ri ver Kwai. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. 48 Hours. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u Vrijdag de 13-de deel 3. Quellin I - 12, 14,16,18,20 en 22 u. The concrete jungle. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Breathless. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Sois beau et tais toi. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. Kramer vs. Kramer. Astrid - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Superman 3. Capitole 12,14,16,18, 20 en 22 u. For a fistfull of dollars. Savoy 12,14,16,18, 20 en 22 u. Samanka. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10en 21.30 u. Monty Python's: The meaning of life. Ambassades-Club 1-12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u. Benvenuta. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. First blood-Rambo. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Rocky III: Het oog van de tijger. Ambassades-Club IV - 12, 14.20,16.45,19.10en 21.30u. The gods must be crazy. Festa - 12.45,14.45,16.50 18.55en21 uT ootsie Brabo - 12,14,16,18,20en 22 u The New York ripper Tijl - 12,14.2O,16.45,19.i0 en 21.30 u. Psycho 2. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Equateur. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Octopussy 22.30 u. Galigula. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Private popsicle 22.30 u. L'ete meurtrier Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Furyo Memling - 20 en 22.30 u. Brandende liefde, 18 j. Rembrandt - 20 u. Lucretia Borgia. 22.30 u. Frankfurt-Kaiserstrasse I OOSTENDE Studio 14 en 16.15 u. Zombies lake, 18.30 en 20.45 u. Lone wolf Mcquade. 22,45 u. Erotica. AXEL Streekmuseum „Het Land van J Axel" - Beeldhouwen uit hout door M. Verhoeven. Geop, woe. t.m. zat. 13.30-17.00 uur. Vrijd. ook van 19-21 uur (t/m 8 okt). VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Schilderijen, aquarellenen tekeningen van Toon Teeken Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u.(t/m 9 okt.) Gevangentoren - Beelden en pastels van Matthy Murre. Geop. dag. 17-24 u. dinsd. gesloten (tot 15 okt.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J. Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme-1 de moderne zendapparatuur. Geop.: ma. t/m vrij. 10-12en 13.30-17.00 u. Zat. en zond, 14-17 u. (t.m. 18 dec.). schietingen HULST Café Palermo - 20.30 u. bingo. Van 6 tot 27 ok tober wordt in de Amro-bank aan de Dorps straat 85 in Heinkenszand de expositie 'Wereldkinde ren' gehouden. Deze foto-ten toonstelling is een vervolg op de fotowedstrijd die in 1979 is uitgeschreven in het kader van het Internatio nale Jaar van het Kind. Er kunnen aqua rellen en boekjes gekocht worden van Thea Nie- weg. De op brengst daarvan is bestemd voor de Vereniging Wereldkiruie- Stern-lezers en -Ie week in week uit i ,,Kleintjes"-rubrie1 dag vele tienduizc Het moet dan wel als juist uw „klein worden gelezen. UlOOq UBA JjB) j srtau 'jinj ui uiqS 's^qoaj pueq 'usAOflSFl ajjapeiqaS 'sjjuq jsfipjep 'juaj 3U"1., 'UBUJ UBA §BBJ5j 'UEUI UBA SJBBJ 'SUlBP 1 ,UBUIU8A fantoren te Breda Bergen j onze redactie binnenland bcHlPHOL - De luchtvaart- LyCot van de Sovjet-Unie is Lat Nederland betreft voorbij. ne KLM hervat volgende „eek dinsdag haar lijnvluch- ea op Moskou. De dienst mrdt via een tussenstop in jVarschau - twee maal per Vek uitgevoerd. Vandaag loet het eerste Russische toe- |tel weer Schiphol aan. De Vereniging van Neder- andse Verkeersvliegers naakte gisteren een eind aan Ie boycot nadat eerder de Ne- [erlandse regering had beslo- en weer toestellen van de Russische luchtvaartmaat- chappijh Areoflot op Schip- Jol toe te laten. De boycot was op 12 septem- er uitgeroepen voor de perio- h, van 60 dagen uit protest te- Jen het neerschieten door Russische jagers van een Boeing 747 van de Koreaanse uchtvaartmaatschappij Volgens de piloten is hier- nee het eerste doel van de joycot bereikt en is een ver enging niet zinvol. Ook de meeste andere lan sen beëindigen volgende week Jun luchtvaart-boycot van .loskou, veel eerder dan aan hankelijk de bedoeling was. lEN HAAG - Nederland zal ik na 20 oktober met een einere landmacht-eenheid log blijven deelnemen aan de N-vredesmacht Unifil in Li- lanon. Het kabinet heeft gisteren n beginsel besloten tot een 'erlenging met ten hoogste zes naanden. Met de vervanging van de luidige Nederlandse Unifil- enheid door een kleinere le- ermacht komt Nederland te- lemoet aan internationale Iruk. Met name de secretaris generaal van de VN, de Peru- 'iaan Javier Perez de Quellar, leed een openlijk beroep op lederland te blijven. Terugtrekking van Unifil ou een gevoelige morele klap lebben betekend voor alle an- 'ere betrokkenen. De in Libanon achterblij- 'ende militairen maken deel 'it van een tirailleurcompag- he (in gespreide gevechts- echnieken getrainde infante- isten) van maximaal 100 man Tan onze redactie buitenland ichte 1SKVrijdag uit welinge- jea bronnen vernomen. itaa„Z,al de voorstellen aan- >f pbh6 dinsdaë in hun geheel Ion t bk openbaar ma- let WittenH de ontvanest °P 'an a Huis van het hoofd lij H°e Amerikaanse delegatie ittat or"ferhandelingen over ïdward RownyPenS' generaal Officier van Intuïtie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18