mS ROUTE Cherry Europa of Alfa Arna? in teken aagstuk mkoopste ié 200 M.998.' Mar van wndaimet me maten Deuren ineens mekiend fietskarretje KORT NIEUWS Recordpoging Gezicht Transit en VW-bus verandert OP WEG aartprijs éle ilLVERSUM 1 1ILVERSUM 2 1ILVERSUM 3 HILVERSUM 4 De zomer. Week van het landschap Regenwoud Brood Indianen Gras ongeciviliseerde «se macht die niets erfgoed van Europa n" int VS LJDAG 30 SEPTEMBER 1983 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Lohr speelt de rol van nige jeugdserie. FOTO ANP geen plannen, maar ge opnieuw bereid zijn verzorgen, dan wil de en dit mogelijk te ma- tenwerking met de pia- waren: actrice Doris resario John de Crane, toneelleidster Beppie ngewaard, actrice Tru- 'ary Dresselhuys. ikUSDEN - Prijzen zijn ,aak beslissend of een auto tfel of niet aanslaat bij het „ubliek. Enkele voorbeelden: I Lrken als Skoda, Lada, I Huyndai en b.v. Zastava be- Ljfen beslist niet tot de cate- j .orie moderne auto's; het Jjjn produkten waarin vaak i „jet alleen het hedendaags j comfort ontbreekt, maar «aar ook ten aanzien van i bet rijgenot de tijd lang heeft j slj| gestaan. Toch worden de# wagens meer gekocht i „is voorheen. De oorzaak is S gemakkelijk aan te wijzen: j ie automobilist heeft minder geld te besteden. pat leidt er toe dat de l 'kleintjes' in de auto-wereld l,un marktaandeel behoor- lijk zien stijgen en dat 'grote .„ngens' als General Motors en b.v. Volkswagen moeten inleveren. Volkswagen is de eerste die begrepen heeft dat men niet ongestraft op het aude prijsniveau kan blijven zitten. In de gehele lijn zijn een aantal opvallende prijs verlagingen doorgevoerd. In de Santana-serie zijn zelfs prijsdalingen te zien van meer dan 1.000.-, maar ook ai de sector van de Polo, de jetta, de Scirocco, de Passat en de Audi 80 werden aan zienlijke prijsverlagingen doorgevoerd. In dit beeld kon het na- iuurlijk niet uitblijven dat ook de net geïntroduceerde Golf zou gaan profiteren van de nieuwe prijspolitiek in Leusden. Voor het eerst sinds jaren is importeur Pon dan ook afgeweken van het (he- s) vertrouwde beeld, om I na de fabrieksvakanties nieuwe, verhoogde prijzen bekend te maken. er heel uur nieuws. KRO: 7.02 ;bijtshow, verv. (7.02 Echo.) 8.06 io. 8.16 Muz. om op te schieten, kwestie van accent. 8.53 Past. Raadschelders. 9.03 Adres On- 10.03 Muz. op bestelling. 11.03 el. 11.53 Past. A.C. Raadschep 3. 12.03 Vakantiewerk. 13.06 o. 13.16 Souvenirs. 14.03 Zomer - winter in - serie uit. 15.03 Pas ie plaat. 16.02 De jaren 70. NOS: 3 Marktber. i.s.m. KNBTB. 17.55. led. KRO 18.06 Echo. 18.16 Punt 19.30 Houhoorjehetookeensva- nander. 20.03 Country Time. 2 Nine O'Clock Jazz. 22.02 Goal S: 23.00 Nws. en meded. 23.tr/ het oog op morgen. VOO: 0.02 onica's Rocknight. 5.02 Komt r de bakker. 'RO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- Tin. 7.20 Radionieuwsdiensi RO. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) IS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. Werkbank. 9.24 Waterstanden. Nws. VPRO: 9.33 1958: Ber. uk i benauwde tijd. AVRO: Ij- :hte gram. muz. VARA:, 11- ïoolradio. NOS: 11.30 Nws. ll.« monos. 12.00 Regio-lokaal. ded. voor land- en tumbou *0 Nws. 12.36 Tussen het nieuws. )0 Nws. 13.10 Meer over minaei .30 Nws.) 14.30 Nws. TELhA^; }3 Reuma-Voorl. (2). )3 Radioweekblad. (15.30» 16. 17.30 Nws.) 15.10 De media aez ek. 15.32 De Rode Draad. 1W* Stem des Volks. 17.00'On ur. 17.36 Dingen van de RA: (18.00 Nws.) 18.10 Real£,L ;foon PP: 18.20 Uitz. van D» erh.voorl.: 18.30 De Nederland® tillen. VARA: 18.40 Luchtruim- K) Simpele vragen..een au 20.00 Nws. 20.03 Pröv. zatte )0 Vrije tijd, blije tijd. FEDUC (0 Medelanders Nederlander U: 22.10 Water. NOS: 22.30 Nw tO Oost-West. VARA: 23.00 it in de pap. 23.55 Nws. Fn- 7.02 er heel uur nieuws, eu- nduit op 3. 8.03 Tijdsein. tw» K izikale fruitmand. 10.03 M tief. NCRV: 10.30 P<?st?S 11.45 Weerman Hans de Joib )0: 12.03 Mono. 13.03 Tlppa'® g0 )3 Top 40. (16.30 PopjQUrn. 1 icertagenda.) NOS: 1°- pe ondspits. VOO: 19.02 Bart 'art. 22.02 Countdown Cate. bo: 7.00 Nws. 7.02 OchtendsW^ Golf: sterker en zuiniger In vergelijking met de vroegere Golf's, hebben alle nieuwe typen niet alleen sterkere motoren gekregen, maar is er ook ten aanzien van het comfort veel gewij zigd. In het verleden zou men voor deze extra's minstens zo'n 1.500.- betaald hebben, nu gemiddeld slechts ƒ250.-. De binnenruimte is sterk toegenomen. Vooral de pas sagiers op de achterbank hebben het in de nieuwe Golf behoorlijk ruim. De VW Golf, waarvan de goedkoopste versie met 1 li ter motor ƒ17.600.- gaat kos ten, verdient het om in het kader van de nieuwe en be slist aantrekkelijker prijzen, eens tegen het 'licht' gehou den te worden. De eerste rij- indruk met de wagen viel - hoewel op dat moment de prijzen nog niet vaststonden - al behoorlijk positief uit, maar met de nieuwe prijs kaartjes aan de wagens (va riërend van ƒ17.600.- tot 23.995.-voor de diesel) ko men de produkten uit Wolfs burg in een nog beter licht te staan. In Wolfsburg heeft men van de Golf een echte VW gemaakt; een modern, dege lijk produkt. Een wagen die in de meeste uitvoeringen weinig franje-kent, maar qua comfort, wegligging en rijge drag iedere betaalde gulden VAN opzij heeft de nieuwe Golf nogal wat verschillen met zijn voorganger. meer dan waard is. In Wolfsburg heeft men gekozen voor de voortzetting van het vertrouwde concept en daardoor onderscheidt de Golf zich juist zo nadrukke lijk van (Japanse) concur renten. Het stevige stuur, de knoppen en handles voor het bedienen van allerhanden zaken, de prettige stoelen en het comfortabele weggedrag, dragen er toe bij dat men di rect merkt dat men een goed stuk 'gereedschap' in handen heeft. Jammer is het dat de con tactsleutel niet van de beste makelij is en vrij snel door midden brak. Onbegrijpelijk is het ook dat VW, zelfs in een CL-uitvoering, geen si garenaansteker heeft ge plaatst en dat de wat 'wegge stopte' asbak 's avonds niet verlicht is. Kopsteunen, ha logeen lampen, gelaagde voorruit, dagteller en b.v. een wisser op de achterruit, zijn daarentegen wel standaard aangebracht. Tijdens een lange rit met de Golf 1.6 CL vielen niet al leen de goede rij- en stuur- kwaliteiten op, maar ook de beperkte omvang van het ge luidsniveau. Volkswagen, in het verleden beslist niet een van de vriendelijkste in de sektor van de verbruikscij fers, is ook bij de Golf's de weg ingeslagen van matiger brandstofverbruik. De test-periode liet een ge middeld verbruik zien van 1 op 13,7 (normale benzine). De 4+E versnellingsbak (de E staat voor zuinigheid en minder motorgeluid) bleek verder uitermate geschikt om uiterst sportief te rijden. Van 0 naar 100 km/u acce- leert de 1.6 CL in 12.5 sec; topsnelheid uiteindelijk 167 km/u. De prijzen van de nieuwe Golf's zijn: Basismodel met 1 liter motor f 17600.-Golf C 1.3 ƒ18.797.-; Golf CL ƒ19 995.-; Golf C 1.6 liter ƒ20.396.-; Golf CL 21.594.-; Golf GL 1.6 4+E ƒ23.995.-; Golf C diesel 1.6 22.597.-; Golf CL diesel ƒ23.795.-; Golf GL diesel 4+E 26.196.-. Extra voor 4+E-versnel lingsbak ƒ702.-. De prijzen van de 1.8 liter modellen worden later bekend ge maakt. BlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIII|IIIIIIIIIIIIIIIUIU'in|llllll'|ll'l|llllllll'|lllllllllllllllllllllllllll'|IIIIIH lüSDEN - De Audi 200 ver fijnt in ons land slechts in 2 Iraes: een turbo-uitvoering Jet een 5 S-bak of met een Itomatische versnellingsbak. ■De Turbo, welke standaard liitgerust met o.a. ABS-sys- |m, air-condition en cruise- lntrol gaat ƒ85.998.- kosten. 0 Rockpalast. Met: Wolf ahn und die Deserteure. 0 Journaal. SEMSTEDE - De nieuwe indai, de Stellar welke in lu dit jaar in Korea in pro fetie ging, is een flink uit de pten gewassen vierdeurs auto heeft afmetingen ïke enigszins overeenko men met de nieuwe Audi 100. De Stellar is n.l. 4.38 meter lang, 1,72 meter breed en heeft een carrosseriehoogte van 1,37 meter. De wielbasis bedraagt 2,58 meter, terwijl de spoor breedte voor en achter respec- tivelijk 1,45 en 1,43 meter is. De Stellar zal waarschijn lijk nog eind dit jaar in twee uitvoeringen met 1400cc motor en een vierversnellingsbak naar ons land komen. In de 1600cc-versie worden op dit moment in Korea liefst 7 ver schillende uitvoeringen ge maakt. Bij de modellen met 1600cc motor kan men kiezen uit een 4-bak, een vijf versnellings bak of een automatische transmissie. De eenvoudige 1400 L zal, volgens importeur GreenibCar B.V. te Heemste de, waarschijnlijk al voorzien zijn van een automatische wis/wasinstallatie, halogeen koplampen, middenkonsole, rembekrachtiging, tapijt op de vloer en een verwarmde ach terruit. 1,1 iïhopcar' van Batavus: handig tavus Intercycle heeft een uitgekiend fietskarretje op de gebracht waarmee het .minitransport' maximale moge- «len krijgt. De snelkoppeling van het karretje zit stevig in "ame verankerd. Het grondvlak is zodanig geconstrueerd een doorsnee krat van 40 bij 30 centimeter op past. De "weel bij te leveren tas biedt veel ruimte aan boodschappen Took aan kampeerspullen. De goed gelagerde kar kan tot 40 jervoeren. Bochten moeten wel wat ruim genomen worden, I "et meenemen van een stoeprandje kan omslaan tot ge- 5 'beri. Opbergproblemen zijn er nauwelijks; het ding is v jjjaar en de trekstang kan eraf. np Car' kost 189,- en de tas kost 57,-. De meeste Bata- 5 ongers fietshandels hebben hem inmiddels in voorraad. AMSTERDAM - Steeds meer auto's worden standaard uit gerust met een centrale deur vergrendeling. Wanneer men een auto heeft waarop dit systeem niet is toegepast en men een han dige doe-het-zelver is, kan praktisch in iedere auto een centrale deurvergrendeling worden ingebouwd. De Taxa- meter Centrale B.V. te Am sterdam heeft b.v. een systeem voor 2- en 4-deuren; ook kof ferdeksel en vijfde deur kun-t nen - met behulp van enkele losse elementen - op deze ma nier beveiligd worden. De vergrendeling wordt via het portierslot of de vergren- delingsknop van de chauf feursdeur in werking gezet. Hoewel alle deuren tegelijk afgesloten c.q. geopend wor den, kan men van binnenuit de deuren ook individueel openen c.q. sluiten. De voordelen van het sys teem zijn dat men nooit meer per ongeluk een van de portie ren of de kofferdeksel onafge sloten laat. Bij centrale deur vergrendeling ontstaan bijna ook nooit verzekeringsproble men bij diefstal of inbraak van of in het voertuig. De vergrendeling kost voor een 2-deurs auto 196.- en voor een 4-deurs 330.-. (8.00 NWS.) 9.00 verom® ;esterwerken (op cornP^ jjchte ng. 30 Muz. voor miljoenen, £0 ass. muz. 12.00 Strauss 00 Nws. 13.05 Veronica d(1430 3RO: 14.30 Muziek-op-viei - fer. muz. van R. Murray _^jj0|a 00 Willem de Ridders i^,rna- iprovisatie Salon). 17-00 r0. Hilversum 2. NOS: 2®l rorlies' es Concertpodium: Kam je. n Lausanne. (20.55 Mjuz ^g. I). 21.50 NOS-Jazz. 22.40 iltuur. De Arna heeft onafhankelijke voorwielophanging door McPherson veerpoten, driehoeksge leiding onder en een verankerde achteras. Hierdoor zou de wagen de vertrouwde Alfa Romeo wegligging moeten hebben. AMSTERDAM - De Arna, een Italiaans-Ja panse co-produktie, is niet dié sensationele auto geworden als menigeen wel heeft ver wacht. Over de rijkwaliteiten valt op dit mo ment niets te zeggen, omdat de Arna nog niet op de weg is te vinden. Dat zal overigens toch vrij snel kunnen ge beuren. In Italië is de produktie al in volle gang en in Engeland zijn de eerste wagens al in de showroom verschenen. In Nederland staat het nog niet vast wie de Arna gaat verkopen: Alfa Romeo-dealers of Nissan-verkooppunten. In de loop van de maand oktober zou de beslissing moeten val len. Tijdens de auto-tentoonstelling in Frank furt waren overigens twee versies van de wa gen te vinden. Op de stand van Alfa Romeo stond de Arna en bij Nissan was een uiterlijk bijna gelijke wagen te zien, die de naam Cher ry Europa heeft. Uiterlijk zijn er tussen beide uitvoeringen slechts zeer kleine verschillen; onder de mo torkap van de Arna en de Cherry Europa zijn echter geheel verschillende krachtbronnen te vinden. De Arna beschikt over de Alfa 'boxer' van 1186cc (maximaal vermogen 63 pk); de Cherry Europa heeft een 105 pk krachtbron. De Italianen hebben bekend gemaakt dat op dit moment de samenwerking tussen beide producenten alleen van toepassing is op het model met de 1186cc motor. Alfa Romeo zal zo wel- bij deze, als bij later geplande' sterkere motoren, een produktie-aandeel van 80 pro cent op zich nemen. De montage vindt ook in Italië plaats. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat eind oktober/begin november de prijzen van de Arna's bekend zijn. lijkt nu toch wel voorbij. Niet alleen aan het weer is dat te mer ken, maar ook aan de toeristische evenementen, die in deze tijd te beleven zijn. Het lijstje wordt gaan deweg magerder. Dat neemt niet weg, dat er voor degenen, die er in het weekeinde eens uit willen, nog best wat te beleven is. Om meteen maar stevig met de deur in huis te vallen beginnen we met een tip voor de hele week. Zaterdag begint de 'Week van het Landschap', een initiatief van de elf provinciale landschappen en de Vereniging tot behoud van Na tuurmonumenten in Nederland. Het centrale thema is dit keer 'wa terrijk waterarm'. Op circa twintig plaatsen, over het gehele land ver deeld, wordt aan de hand van wandel- en fietsroutes en excur sies getoond hoe belangrijk slo ten, rivieren, plassen enzovoorts voor het landschap zijn. Via een speciaal telefoonnummer (030 - 765555) krijgt men nadere inlich tingen over de speciale activiteiten in het kader van de 'Week van het Landschap' van 1 tot en met 9 ok tober. Nogmaals natuur Het kan niet op met de natuureve nementen. Vijfenveertig organisa ties nemen deel aan een natuur- manifestatie tot en met zondag in de Rijnhal in Arnhem. Centraal in het evenement staat de natuur- dichtbij huis (zaterdag 10 tot 22 uur, zondag 10 tot 18 uur). 'Tropisch Regenwoud' is de titel van een fototentoonstelling die van 3 tot en met 29 oktober te zien is in de Rotterdamse Gemeentebi bliotheek. Deze fototentoonstel ling, die onder auspiciën staat van het Wereld Natuur Fonds, omvat ruim dertig toto's. Er wordt niet al leen een beeld van de flora gege ven, maar vooral van de vernieling daarvan door, onder andere, hout kap. Zeedieren Het Zeedierenpark Harderwijk houdt de zondagen 2 en 9 oktober gezinsdagen. In dit grootste zee dierenpark van Europa kan men voor een bedrag van 15 gulden met het hele gezin tussen 11 en 16 uur terecht voor een doorlopend programma met de dolfijnen- en orkashow, de walrussenshow, de zeeleeuwen- en zeeberenshow, de trainingsshow en de voedershow. Zondag gaat in het museum Boy- mans-Van Beuningen in Rotter- ;C dam een thematentoonstelling van start over de geschiedenis van het brood en broodgebruik in Neder land. De tentoonstelling, die meer dan driehonderd schilderijen, prenten, tekeningen, kunstnijver- heidsprodukten en documenten omvat, duurt tot en met 13 novem ber (zondag 11 tot 17 uur, dins dags tot en met zaterdags 10 tot 17 uur). Vazen, schalen en potten, afkom stig van de Shipido-lndianen uit Peru, zijn tot en met 23 oktober te zien op een tentoonstelling in het Kruithuis in Den Bosch (zondags 12 tot 17 uur, dinsdags tot en met zaterdags van 11 tot 17 uur). Huisdieren In de 'Blaakboerderij' in de Til- burgse woonwijk De Blaak is zon- i dag van 10 tot 18 uur een huisdie- ;:su rendag georganiseerd. Men kan dan kijken naar een tentoonstel ling van verschillende soorten huisdieren en naar dressuurde- monstraties en shows en verder zijn er mogelijkheden zich over de verzorging van allerlei huisdieren te oriënteren. Het kerkje varrMiddelbeers (zuid oostelijk van Oirschot) is in het weekend het décor van een ten toonstelling van gedroogde bloe men en grassen van Marian Moes en collages van droogbloemen van Jet Linders (zaterdag 14 tot 16 uur, zondag 11 tot 18.30 uur). Jetten Conversions Boxmeer heeft het door Simon in Zwe den gefabriceerde uitlaatsys teem, dat een vermogenswinst oplevert van ongeveer 8 pro cent, in het programma opge nomen. De verkoopprijzen va riëren van f 332.- voor de een voudige types tot f885.- voor de zwaardere types. Vialle heeft voor de Spaanse Seat-modellen met 1,2 en 1,6 li ter motoren, een C4 autogas- systeem ontwikkeld. Voor de 1,2-modellen kost de installatie f 1.595.- en voor de 1,6-liter f 1.825.-. De 'Thrust', een rijdende straalmotor. HET Engelse project 'Thrust Team' is dezer dagen druk be zig een poging te doen om het wereldsnelheidsrecord te land te verbeteren. Het team, bestaande uit 22 personen, onder wie de 37-ja- rige coureur Richard Noble, bestaat al drie jaar en hééft in de afgelopen twee jaar twee recordpogingen zien misluk- ken. Tot nu toe kwam men tot 1005 kilometer per uur, negen kilometer te weinig om het uit 1970 stammende record van de Amerikaan Gary Gabelich te breken. Het door Castrol gesponsor de Engelse team vertrouwt er7 op een snelheid van 1045 kilo meter per uur te kunnen be reiken. De recordpoging zal plaats vinden in de Black Rock woes tijn, ongeveer 200 kilometer ten noord-oopsten van Reno in de Amerikaanse staat Nevada. Dit uitgestrekte terrein biedt de mogelijkheid om over een afstand van 10 kilometer de topsnelheid te behalen om vervolgens een kilometer of tien af te remmen. De 'Thrust' weegt bijna vier ton, is ruim acht meter lang en iets meer dan 2Vz meter breed. De motor is een Avon 302, een vliegtuigmotor. Hij loopt op Castrol 98, een product dat door de Engelse luchtmacht gebruikt wordt. De 300 reeks lichte besdrijfs- wagens van Mitsubishi is uit- 1 gebreid met een verkleinde versie van de z.g. Panel Van, waarbij de wielbasis toenam van 220 tot 235 cm. Naast de 1,6 liter benzinemotor, is nu oo'k een 2,3 liter diesel beschikbaar. Het ziet er naar uit dat dit jaar in Spanje ruim een mil joen personenwagens worden gebouwd. Ford, General Mo tors, Talbot, Renault, Citroen en natuurlijk Seat, gaan voor dit nieuwe produktie-record zorgen. Vorig jaar kwamen er uit de Spaanse fabrieken J 928.000 personenwagens. Shell heeft een nieuwe moto rolie ontwikkeld voor diesel motoren. De belangrijkste voordelen van deze olie (Shell Super Diesel T) zijn een snelle koude start en de speciale ge schiktheid voor dieselmotoren zowel met als zonder turbo compressor. AMSTERDAM - De Ford Transit voor het modeljaar 1984, heeft een nieuwe grille en bumper gekregen. Verder behoort een grijze spoiler on der de voorbumper tot de standaarduitrusting van de bussen met korte wielbasis. Door een aantal technische wijzigingen zijn het brand stofverbruik en de onder houdskosten verder naar be neden gebracht. De Transits met 1,6 en 2,0 liter benzinemo toren zijn uitgerust met een onderhoudsvrije, contact- puntloze elektronische ontste king. Op langere termijn leidt dit systeem tot benzine bespa ring. Onmiddellijk merkbaar la ger brandstofverbruik is ver kregen door de luchtweer- standscoëfficiënt terug te brengen tot 0,45. Het verbruik bij de 1,6 liter modellen is met 2,4 procent gedaald en bij de overige wagens met 1 procent. In de cabine zorgt een nieuw verwarmingssysteem ervoor dat de temperatuur sneller op het gewenste ni veau komt. De warme lucht wordt nu ook veel beter naar de portierruiten geleid, waar door het ontwasemen sneller kan gebeuren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17