mS ROUTE
Cherry Europa of Alfa Arna?
in teken
aagstuk
mkoopste
ié 200
M.998.'
Mar van
wndaimet
me maten
Deuren ineens
mekiend fietskarretje
KORT
NIEUWS
Recordpoging
Gezicht
Transit
en VW-bus
verandert
OP WEG
aartprijs
éle
ilLVERSUM 1
1ILVERSUM 2
1ILVERSUM 3
HILVERSUM 4
De zomer.
Week van het
landschap
Regenwoud
Brood
Indianen
Gras
ongeciviliseerde
«se macht die niets
erfgoed van Europa
n"
int VS
LJDAG 30 SEPTEMBER 1983
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Lohr speelt de rol van
nige jeugdserie.
FOTO ANP
geen plannen, maar
ge opnieuw bereid zijn
verzorgen, dan wil de
en dit mogelijk te ma-
tenwerking met de pia-
waren: actrice Doris
resario John de Crane,
toneelleidster Beppie
ngewaard, actrice Tru-
'ary Dresselhuys.
ikUSDEN - Prijzen zijn
,aak beslissend of een auto
tfel of niet aanslaat bij het
„ubliek. Enkele voorbeelden:
I Lrken als Skoda, Lada,
I Huyndai en b.v. Zastava be-
Ljfen beslist niet tot de cate-
j .orie moderne auto's; het
Jjjn produkten waarin vaak
i „jet alleen het hedendaags
j comfort ontbreekt, maar
«aar ook ten aanzien van
i bet rijgenot de tijd lang heeft
j slj| gestaan. Toch worden
de# wagens meer gekocht
i „is voorheen. De oorzaak is
S gemakkelijk aan te wijzen:
j ie automobilist heeft minder
geld te besteden.
pat leidt er toe dat de
l 'kleintjes' in de auto-wereld
l,un marktaandeel behoor-
lijk zien stijgen en dat 'grote
.„ngens' als General Motors
en b.v. Volkswagen moeten
inleveren. Volkswagen is de
eerste die begrepen heeft dat
men niet ongestraft op het
aude prijsniveau kan blijven
zitten. In de gehele lijn zijn
een aantal opvallende prijs
verlagingen doorgevoerd. In
de Santana-serie zijn zelfs
prijsdalingen te zien van
meer dan 1.000.-, maar ook
ai de sector van de Polo, de
jetta, de Scirocco, de Passat
en de Audi 80 werden aan
zienlijke prijsverlagingen
doorgevoerd.
In dit beeld kon het na-
iuurlijk niet uitblijven dat
ook de net geïntroduceerde
Golf zou gaan profiteren van
de nieuwe prijspolitiek in
Leusden. Voor het eerst sinds
jaren is importeur Pon dan
ook afgeweken van het (he-
s) vertrouwde beeld, om
I na de fabrieksvakanties
nieuwe, verhoogde prijzen
bekend te maken.
er heel uur nieuws. KRO: 7.02
;bijtshow, verv. (7.02 Echo.) 8.06
io. 8.16 Muz. om op te schieten,
kwestie van accent. 8.53 Past.
Raadschelders. 9.03 Adres On-
10.03 Muz. op bestelling. 11.03
el. 11.53 Past. A.C. Raadschep
3. 12.03 Vakantiewerk. 13.06
o. 13.16 Souvenirs. 14.03 Zomer
- winter in - serie uit. 15.03 Pas
ie plaat. 16.02 De jaren 70. NOS:
3 Marktber. i.s.m. KNBTB. 17.55.
led. KRO 18.06 Echo. 18.16 Punt
19.30 Houhoorjehetookeensva-
nander. 20.03 Country Time.
2 Nine O'Clock Jazz. 22.02 Goal
S: 23.00 Nws. en meded. 23.tr/
het oog op morgen. VOO: 0.02
onica's Rocknight. 5.02 Komt
r de bakker.
'RO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
Tin. 7.20 Radionieuwsdiensi
RO. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.)
IS: 9.05 Gymn. voor de vrouw.
Werkbank. 9.24 Waterstanden.
Nws. VPRO: 9.33 1958: Ber. uk
i benauwde tijd. AVRO: Ij-
:hte gram. muz. VARA:, 11-
ïoolradio. NOS: 11.30 Nws. ll.«
monos. 12.00 Regio-lokaal.
ded. voor land- en tumbou
*0 Nws. 12.36 Tussen het nieuws.
)0 Nws. 13.10 Meer over minaei
.30 Nws.) 14.30 Nws. TELhA^;
}3 Reuma-Voorl. (2).
)3 Radioweekblad. (15.30» 16.
17.30 Nws.) 15.10 De media aez
ek. 15.32 De Rode Draad. 1W*
Stem des Volks. 17.00'On
ur. 17.36 Dingen van de
RA: (18.00 Nws.) 18.10 Real£,L
;foon PP: 18.20 Uitz. van D»
erh.voorl.: 18.30 De Nederland®
tillen. VARA: 18.40 Luchtruim-
K) Simpele vragen..een au
20.00 Nws. 20.03 Pröv. zatte
)0 Vrije tijd, blije tijd. FEDUC
(0 Medelanders Nederlander
U: 22.10 Water. NOS: 22.30 Nw
tO Oost-West. VARA: 23.00
it in de pap. 23.55 Nws.
Fn- 7.02
er heel uur nieuws, eu-
nduit op 3. 8.03 Tijdsein. tw» K
izikale fruitmand. 10.03 M
tief. NCRV: 10.30 P<?st?S
11.45 Weerman Hans de Joib
)0: 12.03 Mono. 13.03 Tlppa'® g0
)3 Top 40. (16.30 PopjQUrn. 1
icertagenda.) NOS: 1°- pe
ondspits. VOO: 19.02 Bart
'art. 22.02 Countdown Cate.
bo: 7.00 Nws. 7.02 OchtendsW^
Golf: sterker en zuiniger
In vergelijking met de
vroegere Golf's, hebben alle
nieuwe typen niet alleen
sterkere motoren gekregen,
maar is er ook ten aanzien
van het comfort veel gewij
zigd. In het verleden zou men
voor deze extra's minstens
zo'n 1.500.- betaald hebben,
nu gemiddeld slechts ƒ250.-.
De binnenruimte is sterk
toegenomen. Vooral de pas
sagiers op de achterbank
hebben het in de nieuwe Golf
behoorlijk ruim.
De VW Golf, waarvan de
goedkoopste versie met 1 li
ter motor ƒ17.600.- gaat kos
ten, verdient het om in het
kader van de nieuwe en be
slist aantrekkelijker prijzen,
eens tegen het 'licht' gehou
den te worden. De eerste rij-
indruk met de wagen viel -
hoewel op dat moment de
prijzen nog niet vaststonden
- al behoorlijk positief uit,
maar met de nieuwe prijs
kaartjes aan de wagens (va
riërend van ƒ17.600.- tot
23.995.-voor de diesel) ko
men de produkten uit Wolfs
burg in een nog beter licht te
staan.
In Wolfsburg heeft men
van de Golf een echte VW
gemaakt; een modern, dege
lijk produkt. Een wagen die
in de meeste uitvoeringen
weinig franje-kent, maar qua
comfort, wegligging en rijge
drag iedere betaalde gulden
VAN opzij heeft de nieuwe Golf nogal wat verschillen met zijn voorganger.
meer dan waard is.
In Wolfsburg heeft men
gekozen voor de voortzetting
van het vertrouwde concept
en daardoor onderscheidt de
Golf zich juist zo nadrukke
lijk van (Japanse) concur
renten. Het stevige stuur, de
knoppen en handles voor het
bedienen van allerhanden
zaken, de prettige stoelen en
het comfortabele weggedrag,
dragen er toe bij dat men di
rect merkt dat men een goed
stuk 'gereedschap' in handen
heeft.
Jammer is het dat de con
tactsleutel niet van de beste
makelij is en vrij snel door
midden brak. Onbegrijpelijk
is het ook dat VW, zelfs in
een CL-uitvoering, geen si
garenaansteker heeft ge
plaatst en dat de wat 'wegge
stopte' asbak 's avonds niet
verlicht is.
Kopsteunen, ha
logeen lampen, gelaagde
voorruit, dagteller en b.v. een
wisser op de achterruit, zijn
daarentegen wel standaard
aangebracht.
Tijdens een lange rit met
de Golf 1.6 CL vielen niet al
leen de goede rij- en stuur-
kwaliteiten op, maar ook de
beperkte omvang van het ge
luidsniveau. Volkswagen, in
het verleden beslist niet een
van de vriendelijkste in de
sektor van de verbruikscij
fers, is ook bij de Golf's de
weg ingeslagen van matiger
brandstofverbruik.
De test-periode liet een ge
middeld verbruik zien van 1
op 13,7 (normale benzine). De
4+E versnellingsbak (de E
staat voor zuinigheid en
minder motorgeluid) bleek
verder uitermate geschikt
om uiterst sportief te rijden.
Van 0 naar 100 km/u acce-
leert de 1.6 CL in 12.5 sec;
topsnelheid uiteindelijk 167
km/u.
De prijzen van de nieuwe
Golf's zijn: Basismodel met 1
liter motor f 17600.-Golf C
1.3 ƒ18.797.-; Golf CL
ƒ19 995.-; Golf C 1.6 liter
ƒ20.396.-; Golf CL 21.594.-;
Golf GL 1.6 4+E ƒ23.995.-;
Golf C diesel 1.6 22.597.-;
Golf CL diesel ƒ23.795.-;
Golf GL diesel 4+E 26.196.-.
Extra voor 4+E-versnel
lingsbak ƒ702.-. De prijzen
van de 1.8 liter modellen
worden later bekend ge
maakt.
BlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIII|IIIIIIIIIIIIIIIUIU'in|llllll'|ll'l|llllllll'|lllllllllllllllllllllllllll'|IIIIIH
lüSDEN - De Audi 200 ver
fijnt in ons land slechts in 2
Iraes: een turbo-uitvoering
Jet een 5 S-bak of met een
Itomatische versnellingsbak.
■De Turbo, welke standaard
liitgerust met o.a. ABS-sys-
|m, air-condition en cruise-
lntrol gaat ƒ85.998.- kosten.
0 Rockpalast. Met: Wolf
ahn und die Deserteure.
0 Journaal.
SEMSTEDE - De nieuwe
indai, de Stellar welke in
lu dit jaar in Korea in pro
fetie ging, is een flink uit de
pten gewassen vierdeurs
auto heeft afmetingen
ïke enigszins overeenko
men met de nieuwe Audi 100.
De Stellar is n.l. 4.38 meter
lang, 1,72 meter breed en heeft
een carrosseriehoogte van 1,37
meter. De wielbasis bedraagt
2,58 meter, terwijl de spoor
breedte voor en achter respec-
tivelijk 1,45 en 1,43 meter is.
De Stellar zal waarschijn
lijk nog eind dit jaar in twee
uitvoeringen met 1400cc motor
en een vierversnellingsbak
naar ons land komen. In de
1600cc-versie worden op dit
moment in Korea liefst 7 ver
schillende uitvoeringen ge
maakt.
Bij de modellen met 1600cc
motor kan men kiezen uit een
4-bak, een vijf versnellings
bak of een automatische
transmissie. De eenvoudige
1400 L zal, volgens importeur
GreenibCar B.V. te Heemste
de, waarschijnlijk al voorzien
zijn van een automatische
wis/wasinstallatie, halogeen
koplampen, middenkonsole,
rembekrachtiging, tapijt op de
vloer en een verwarmde ach
terruit.
1,1 iïhopcar' van Batavus: handig
tavus Intercycle heeft een uitgekiend fietskarretje op de
gebracht waarmee het .minitransport' maximale moge-
«len krijgt. De snelkoppeling van het karretje zit stevig in
"ame verankerd. Het grondvlak is zodanig geconstrueerd
een doorsnee krat van 40 bij 30 centimeter op past. De
"weel bij te leveren tas biedt veel ruimte aan boodschappen
Took aan kampeerspullen. De goed gelagerde kar kan tot 40
jervoeren. Bochten moeten wel wat ruim genomen worden,
I "et meenemen van een stoeprandje kan omslaan tot ge-
5 'beri. Opbergproblemen zijn er nauwelijks; het ding is
v jjjaar en de trekstang kan eraf.
np Car' kost 189,- en de tas kost 57,-. De meeste Bata-
5 ongers fietshandels hebben hem inmiddels in voorraad.
AMSTERDAM - Steeds meer
auto's worden standaard uit
gerust met een centrale deur
vergrendeling.
Wanneer men een auto
heeft waarop dit systeem niet
is toegepast en men een han
dige doe-het-zelver is, kan
praktisch in iedere auto een
centrale deurvergrendeling
worden ingebouwd. De Taxa-
meter Centrale B.V. te Am
sterdam heeft b.v. een systeem
voor 2- en 4-deuren; ook kof
ferdeksel en vijfde deur kun-t
nen - met behulp van enkele
losse elementen - op deze ma
nier beveiligd worden.
De vergrendeling wordt via
het portierslot of de vergren-
delingsknop van de chauf
feursdeur in werking gezet.
Hoewel alle deuren tegelijk
afgesloten c.q. geopend wor
den, kan men van binnenuit
de deuren ook individueel
openen c.q. sluiten.
De voordelen van het sys
teem zijn dat men nooit meer
per ongeluk een van de portie
ren of de kofferdeksel onafge
sloten laat. Bij centrale deur
vergrendeling ontstaan bijna
ook nooit verzekeringsproble
men bij diefstal of inbraak
van of in het voertuig.
De vergrendeling kost voor
een 2-deurs auto 196.- en
voor een 4-deurs 330.-.
(8.00 NWS.) 9.00 verom®
;esterwerken (op cornP^ jjchte
ng.
30 Muz. voor miljoenen, £0
ass. muz. 12.00 Strauss
00 Nws. 13.05 Veronica d(1430
3RO: 14.30 Muziek-op-viei - fer.
muz. van R. Murray _^jj0|a
00 Willem de Ridders i^,rna-
iprovisatie Salon). 17-00 r0.
Hilversum 2. NOS: 2®l rorlies'
es Concertpodium: Kam je.
n Lausanne. (20.55 Mjuz ^g.
I). 21.50 NOS-Jazz. 22.40
iltuur.
De Arna heeft onafhankelijke voorwielophanging door McPherson veerpoten, driehoeksge
leiding onder en een verankerde achteras. Hierdoor zou de wagen de vertrouwde Alfa Romeo
wegligging moeten hebben.
AMSTERDAM - De Arna, een Italiaans-Ja
panse co-produktie, is niet dié sensationele
auto geworden als menigeen wel heeft ver
wacht. Over de rijkwaliteiten valt op dit mo
ment niets te zeggen, omdat de Arna nog niet
op de weg is te vinden.
Dat zal overigens toch vrij snel kunnen ge
beuren. In Italië is de produktie al in volle
gang en in Engeland zijn de eerste wagens al
in de showroom verschenen.
In Nederland staat het nog niet vast wie de
Arna gaat verkopen: Alfa Romeo-dealers of
Nissan-verkooppunten. In de loop van de
maand oktober zou de beslissing moeten val
len.
Tijdens de auto-tentoonstelling in Frank
furt waren overigens twee versies van de wa
gen te vinden. Op de stand van Alfa Romeo
stond de Arna en bij Nissan was een uiterlijk
bijna gelijke wagen te zien, die de naam Cher
ry Europa heeft.
Uiterlijk zijn er tussen beide uitvoeringen
slechts zeer kleine verschillen; onder de mo
torkap van de Arna en de Cherry Europa zijn
echter geheel verschillende krachtbronnen te
vinden. De Arna beschikt over de Alfa 'boxer'
van 1186cc (maximaal vermogen 63 pk); de
Cherry Europa heeft een 105 pk krachtbron.
De Italianen hebben bekend gemaakt dat op
dit moment de samenwerking tussen beide
producenten alleen van toepassing is op het
model met de 1186cc motor. Alfa Romeo zal zo
wel- bij deze, als bij later geplande' sterkere
motoren, een produktie-aandeel van 80 pro
cent op zich nemen. De montage vindt ook in
Italië plaats.
Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat
eind oktober/begin november de prijzen van
de Arna's bekend zijn.
lijkt nu toch wel voorbij. Niet
alleen aan het weer is dat te mer
ken, maar ook aan de toeristische
evenementen, die in deze tijd te
beleven zijn. Het lijstje wordt gaan
deweg magerder. Dat neemt niet
weg, dat er voor degenen, die er in
het weekeinde eens uit willen, nog
best wat te beleven is. Om meteen
maar stevig met de deur in huis te
vallen beginnen we met een tip
voor de hele week.
Zaterdag begint de 'Week van het
Landschap', een initiatief van de
elf provinciale landschappen en
de Vereniging tot behoud van Na
tuurmonumenten in Nederland.
Het centrale thema is dit keer 'wa
terrijk waterarm'. Op circa twintig
plaatsen, over het gehele land ver
deeld, wordt aan de hand van
wandel- en fietsroutes en excur
sies getoond hoe belangrijk slo
ten, rivieren, plassen enzovoorts
voor het landschap zijn. Via een
speciaal telefoonnummer (030 -
765555) krijgt men nadere inlich
tingen over de speciale activiteiten
in het kader van de 'Week van het
Landschap' van 1 tot en met 9 ok
tober.
Nogmaals
natuur
Het kan niet op met de natuureve
nementen. Vijfenveertig organisa
ties nemen deel aan een natuur-
manifestatie tot en met zondag in
de Rijnhal in Arnhem. Centraal in
het evenement staat de natuur-
dichtbij huis (zaterdag 10 tot 22
uur, zondag 10 tot 18 uur).
'Tropisch Regenwoud' is de titel
van een fototentoonstelling die
van 3 tot en met 29 oktober te zien
is in de Rotterdamse Gemeentebi
bliotheek. Deze fototentoonstel
ling, die onder auspiciën staat van
het Wereld Natuur Fonds, omvat
ruim dertig toto's. Er wordt niet al
leen een beeld van de flora gege
ven, maar vooral van de vernieling
daarvan door, onder andere, hout
kap.
Zeedieren
Het Zeedierenpark Harderwijk
houdt de zondagen 2 en 9 oktober
gezinsdagen. In dit grootste zee
dierenpark van Europa kan men
voor een bedrag van 15 gulden
met het hele gezin tussen 11 en 16
uur terecht voor een doorlopend
programma met de dolfijnen- en
orkashow, de walrussenshow, de
zeeleeuwen- en zeeberenshow, de
trainingsshow en de voedershow.
Zondag gaat in het museum Boy-
mans-Van Beuningen in Rotter- ;C
dam een thematentoonstelling van
start over de geschiedenis van het
brood en broodgebruik in Neder
land. De tentoonstelling, die meer
dan driehonderd schilderijen,
prenten, tekeningen, kunstnijver-
heidsprodukten en documenten
omvat, duurt tot en met 13 novem
ber (zondag 11 tot 17 uur, dins
dags tot en met zaterdags 10 tot
17 uur).
Vazen, schalen en potten, afkom
stig van de Shipido-lndianen uit
Peru, zijn tot en met 23 oktober te
zien op een tentoonstelling in het
Kruithuis in Den Bosch (zondags
12 tot 17 uur, dinsdags tot en met
zaterdags van 11 tot 17 uur).
Huisdieren
In de 'Blaakboerderij' in de Til-
burgse woonwijk De Blaak is zon- i
dag van 10 tot 18 uur een huisdie- ;:su
rendag georganiseerd. Men kan
dan kijken naar een tentoonstel
ling van verschillende soorten
huisdieren en naar dressuurde-
monstraties en shows en verder
zijn er mogelijkheden zich over de
verzorging van allerlei huisdieren
te oriënteren.
Het kerkje varrMiddelbeers (zuid
oostelijk van Oirschot) is in het
weekend het décor van een ten
toonstelling van gedroogde bloe
men en grassen van Marian Moes
en collages van droogbloemen
van Jet Linders (zaterdag 14 tot 16
uur, zondag 11 tot 18.30 uur).
Jetten Conversions Boxmeer
heeft het door Simon in Zwe
den gefabriceerde uitlaatsys
teem, dat een vermogenswinst
oplevert van ongeveer 8 pro
cent, in het programma opge
nomen. De verkoopprijzen va
riëren van f 332.- voor de een
voudige types tot f885.- voor
de zwaardere types.
Vialle heeft voor de Spaanse
Seat-modellen met 1,2 en 1,6 li
ter motoren, een C4 autogas-
systeem ontwikkeld. Voor de
1,2-modellen kost de installatie
f 1.595.- en voor de 1,6-liter
f 1.825.-.
De 'Thrust', een rijdende straalmotor.
HET Engelse project 'Thrust
Team' is dezer dagen druk be
zig een poging te doen om het
wereldsnelheidsrecord te land
te verbeteren.
Het team, bestaande uit 22
personen, onder wie de 37-ja-
rige coureur Richard Noble,
bestaat al drie jaar en hééft in
de afgelopen twee jaar twee
recordpogingen zien misluk-
ken. Tot nu toe kwam men tot
1005 kilometer per uur, negen
kilometer te weinig om het uit
1970 stammende record van de
Amerikaan Gary Gabelich te
breken.
Het door Castrol gesponsor
de Engelse team vertrouwt er7
op een snelheid van 1045 kilo
meter per uur te kunnen be
reiken.
De recordpoging zal plaats
vinden in de Black Rock woes
tijn, ongeveer 200 kilometer
ten noord-oopsten van Reno in
de Amerikaanse staat Nevada.
Dit uitgestrekte terrein biedt
de mogelijkheid om over een
afstand van 10 kilometer de
topsnelheid te behalen om
vervolgens een kilometer of
tien af te remmen.
De 'Thrust' weegt bijna vier
ton, is ruim acht meter lang en
iets meer dan 2Vz meter breed.
De motor is een Avon 302, een
vliegtuigmotor. Hij loopt op
Castrol 98, een product dat
door de Engelse luchtmacht
gebruikt wordt.
De 300 reeks lichte besdrijfs-
wagens van Mitsubishi is uit- 1
gebreid met een verkleinde
versie van de z.g. Panel Van,
waarbij de wielbasis toenam
van 220 tot 235 cm. Naast de 1,6
liter benzinemotor, is nu oo'k
een 2,3 liter diesel beschikbaar.
Het ziet er naar uit dat dit
jaar in Spanje ruim een mil
joen personenwagens worden
gebouwd. Ford, General Mo
tors, Talbot, Renault, Citroen
en natuurlijk Seat, gaan voor
dit nieuwe produktie-record
zorgen. Vorig jaar kwamen er
uit de Spaanse fabrieken J
928.000 personenwagens.
Shell heeft een nieuwe moto
rolie ontwikkeld voor diesel
motoren. De belangrijkste
voordelen van deze olie (Shell
Super Diesel T) zijn een snelle
koude start en de speciale ge
schiktheid voor dieselmotoren
zowel met als zonder turbo
compressor.
AMSTERDAM - De Ford
Transit voor het modeljaar
1984, heeft een nieuwe grille
en bumper gekregen. Verder
behoort een grijze spoiler on
der de voorbumper tot de
standaarduitrusting van de
bussen met korte wielbasis.
Door een aantal technische
wijzigingen zijn het brand
stofverbruik en de onder
houdskosten verder naar be
neden gebracht. De Transits
met 1,6 en 2,0 liter benzinemo
toren zijn uitgerust met een
onderhoudsvrije, contact-
puntloze elektronische ontste
king. Op langere termijn leidt
dit systeem tot benzine bespa
ring.
Onmiddellijk merkbaar la
ger brandstofverbruik is ver
kregen door de luchtweer-
standscoëfficiënt terug te
brengen tot 0,45. Het verbruik
bij de 1,6 liter modellen is met
2,4 procent gedaald en bij de
overige wagens met 1 procent.
In de cabine zorgt een
nieuw verwarmingssysteem
ervoor dat de temperatuur
sneller op het gewenste ni
veau komt. De warme lucht
wordt nu ook veel beter naar
de portierruiten geleid, waar
door het ontwasemen sneller
kan gebeuren.