v BOEK NU EEN PROEFRIT BU ÉÉN VAN DE 180 VOLKSWAGEN DEALERS. la LAGER: Z'N LUCHTWEERSTAND. GROTER:- Z'N ACTIERADIUS. RUIMER: Z'N KOFFERBAK. JNDERDAG 29 SEPTEM College neemt GEAVANCEERDER: Z'N ACHTERAS. K)()r 5 e maal 'UZ en ZCO usieplan leeuwse ïilieuclubs lieuw fregat Pieter Florisz' aterdag n dienst 1 IJzendijke 'oulevardloop ZUINIGER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. "COMFORTABELER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. STILLER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. RUIMER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. UTRECHT STUTTGART NA6MU0N G01FS DE NIEUWE GOLF. rail iitst< Vard AA bui Lij: var ber Ten: krai v< de b( ontv meet kent zond van licht nau\ delt ren" briei ons hanc func D( voer ting ten- weli; briei sliss: de Zeel wor< DEK stad ren i nieu ding stad mee uit. In gaar 1984 de u de wet uitgf won bebc hoog VI won bou\ hoog voor hoog kom metc meet lij kb dan HEI com mis; Ie ki uur cent ken: het spec vera Bors heid GOI stiel werl okto trun werl voor jeug De dag. ber 1 in c Spin hobt morj GOI dag uur stra; ran een onzer verslaggevers DDELBURG/GOES - De ituren van de Vereniging lieuhygiëne Zeeland (VMZ) het Zeeuws Coördinatie-or- an voor Natuur- Land- ,aps- en Milieubescherming ;0) gaan de leden voorstel- i om te fuseren. Men zoekt g naar een nieuwe naam. De komende najaarsverga- •ingen van beide organisa- s moeten een principe-be- it opleveren. Komend voor- ir hoopt men een definitief iluit te kunnen nemen. Iet is de bedoeling om daar rast op vooruit te lopen door uitgave van een gezamen- t blad, dat de bestaande pe- dieken van beide organisa- i 'De Gouden Delta' en euws Nieuws' moet gaan ■vangen. Ook de stichting t Zeeuwse Landschap heeft eresse om aan de uitgave e te doen. Het eerste num- ir hoopt men in februari te en verschijnen. Het is de ioeling dat per jaar vijf mmers worden uitgebracht. De twee Zeeuwse milieu-or- risaties werken al geruime i samen. Daarbij houdt de IZ zich voornamelijk bezig it lucht- en waterverontrei- ;ing, het ZCO met ruimtelij- ordening. Door te fuseren opt men de krachten nog er te kunnen bundelen, arbij speelt mee dat beide janisaties de laatste tijd wat leite hebben om voldoende en te activeren. Ook de le- naantallen liepen wat terug, rder dit jaar al werd bekend t het periodiek van de VMZ Gouden Delta' zou ophou- n te bestaan. De redactie zag h te lang met hezelfde ltje hakken. een onzer verslaggevers USSINGEN Zaterdag 1 tober zal het standaardfre- it Pieter Florisz door de Ko- nklijke Maatschappij De belde in Vlissingen aan de oninklijke Marine worden «gedragen en in dienst orden gesteld. Hiermee wordt het tiende en oens laatste standaardfregat 'n de Kortenaerklassen ope- jhoneel. In totaal zijn twaalf «deze schepen door de KMS •oouwd, waarvan er twee d Griekenland zijn ver at. Bij de KMS zijn nu nog luchtverdedigingsfregat- In aanbouw, die in de «L zi-'n gekomen van de aan Griekenland gele- standaardfregatten. Afleveringskosten f 345,-. Prijzen incl. BTW, af Leusden. Vrijblijvend Wijzigingen voorbehouden. Het basismodel is leverbaar vanaf januari 1984*6 Jaar carrosseriegarantie legen doorroesten van binnenuiten 3 jaar lakgarantie zijn inclusief. Dure anh-roesl behandelingen zijn ttn onze correspondent ^tk!PLJKE De U^endijk- UerHo De Vest® verzorgt ïn sg .voor de vijfde maal oor ri °u'evardloop, waarin 'arath eerste keer een halve 'art en°f Zgl z'jn opgenomen. ient lnish van het evene- 8ftdijken °P de Markt te IJ" oginPL18^ tussen 6 en 10 jaar land vdT14. uur aan een af" Ur i.,t 2 kilometer, een half "en rn ,gevol8d door de 11 "bbcloT 15"iarigen, die het De •TmT11 afleggen- tart 0m j?boulevardloop r°otste uur' wanneer de «nat v, MO ki lliaciJL UOK. ntri l^thJSVeld voor halve 'ier „r,, - dat 21 kilometer ilen krij 6t ronden) onder de 1 vv CUlllUCi uv "tit ^®roep aan bet vertrek respectievelijk 6 kilometer, maar ook b het Sinds de Golf in. 1974 z'n debuut maakte, is z'n pad geplaveid met succes. Een succes dat ondanks de vele, vaak niet onver dienstelijke imitaties van de Golf die volgden, nooit gecopieerd werd. Vandaag, precies negen jaar na die gedenkwaardige introductie en zes miljoen G.olf's later, presenteren wij de nieuwe Golf. Een auto die op het eerste gezicht enige gelijkenis vertoont met z'n vermaarde voorganger. Maar die bij nader inzien zo ingrijpend gewijzigd is, dat er sprake is van een totaal nieuwe en betere auto. dat de knieruimte aanzienlijk is toegenomen. Grotere, wijd opengaande portieren verge makkelijken het in- en uitstappen. De veel toegankelijker kofferruimte is met maar liefst 30% gegroeid tot 410 liter! Kortom, de nieuwe Golf biedt in al z'n compactheid een ruimte die normaal alleen bij auto's van veel forsere afmetingen wordt aangetroffen. Breeduit gezeten in de verbeterde stoelen die rug en benen meer steun bieden, kunt u constateren dat het weggedrag aan kwaliteit heeft gewonnen. Dat zit hem voornamelijk in de achter as met koerscorrigerende lagers waarmee het gloednieuwe onderstel van de Golf is uit gerust. Een constructie die in principe alleen bij. veel duurdere auto's wordt toegepast (en dan nog lang niet bij allemaal). Voordeel daarvan is dat de nieuwe Golf nauwelijks of geen boodschap aan slecht, oneffen wegdek heeften zich nog vas ter in de bocht bijt. Comfort biedt ook een gewijzigd, sub tieler doseerbaar verwarmings- en ventilatie systeem, dat u van het juiste rijklimaat verzekert. Speciaal op lange trajecten een factor van betekenis! Stille auto's maken ontspannen auto mobilisten. En ontspannen automobilisten rijden veiliger. Door de aangepaste aërody namische vorm, de nieuwe motor- en wielop hanging en tal van andere geluiddempende voorzieningen is het geluidsniveau geducht (3 decibel) verlaagd. Dat betekent dat u van de nieuwe Golf erg weinig gaat horen, maar óver hem des te meer. Ook z'n prijs geeft daar alle aanleiding toe. 1~7^0^ VANAF I /.Ü/O," Jé' ziet het de nieuwe Golf direct aan dat z'n aërodynamische vorm nog verder ge perfectioneerd is. Die verbeterde vorm resulteert in een luchtweerstandscoëfficiënt die bijna 20% is verlaagd. Met een Cw-waarde van 0,34 neemt de nieuwe Golf een koppositie in z'n klasse in en komt hij op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de Porsche 911 turbo. Dat scheelt kilometers op één volle tank. Bovendien zijn door tal van technische ingrepen met name de benzinemotoren weer een stuk zuiniger geworden.' Met een tankcapacjteit van 55 liter - beschikt de nieuwe Golf nu over een indruk wekkende actieradius. U heeft keuze uit 5 verschillende ben- zine-motorversies van 33 kW (45 DIN-pk)* tot 82 kW (112 DIN-pk) en 2 dieselversies, waaronder de turbo diesel. silGl wi*H#r v A Door toepassing van een langere wiel basis en een grotere spoorbreedte In combi natie meteen nieuw ontworpen carrosserie, een forse ruimtewinst gerealiseerd. Vóór is de nieuwe Golf ruim 9 cm breder géworden en achter 12 cm! Achter passagiers merken bovendien tevreden op

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 20