CORKSROUTE N T J E S Twee li Niéuwe Civic moét Honda weer tot leven brengen KORT NIEUWS Saab triolet w Rover breidt serie uit Goedkope versie bij Volvo 240 De truck van de toekomst Nog maar een model in Fiat 127-serie Skoda 'HEAT AND Dl Zastava OP WEG m Zouden we. Huisdieren Lapidaristen Rond Jeroen Lucky Luke: De L VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNFH Tanken zonder geld op proef j DE AUTOMOBILIST kan binnenkort tanken zonder geld. Wat hij dan wel nodig l-.tteeft, is een speciaal betaal- pasje. Dat pasje stopt hij in een apparaat bij de benzine- pomp, waardoor hij zijn benzine automatisch betaalt. Het tanken zonder geld begint bij wijze van proef in de regio Tilburg - Eindho- I ven. De proef vindt plaats in I 1984 en volgens een van de grootste oliemaatschappijen zal men het werken met de pasjes gedurende een half jaar aanzien. Bevalt elke be- trokkene het tanken zonder geld dan zal ook elders in het land het pasjessysteem worden ingevoerd. Betrokkenen zijn in dit geval benzinemaatschappij- I en, bankinstellingen en 1 postcheque- en girodienst. Zij hebben langdurig over legd over de nieuwe vorm van benzine betalen. Jaren van overleg gingen vooraf aan de proef van een half jaar. In die lange periode moest men onder andere een oplossing vinden voor vra gen als: welke technische apparatuur zullen we ge bruiken en zijn die appara ten voldoende beveiligd. Het komt erop neer dat de klant aan de pomp een pasje in een toestel steekt, een co denummer intikt en vervol gens zijn tank vol benzine laat lopen. Het verschuldig de bedrag wordt na onge veer een week van de reke ning van de klant afgeschre ven en op de rekening van de pomphouder bijgeschre ven. Voor de klant betekent de nieuwe vorm van bankser- vice uitbreiding van de mo gelijkheid om aan benzine te komen. Het ligt namelijk in de bedoeling van vooral kleine pomphouders uit dor pen om aan de proef mee te doen. Dezen zijn een gedeel te van de dag voor klanten bereikbaar. Na een bepaald tijdstip zal een klant in nood naar een station op een rijksweg moeten uitwijken. Met een pasje bij de hand zal een klant uit een dorp in het proefgebied ook na sluiting van het servicestation zijn benzine kunnen tanken. Het voordeel voor de klant is ook voor de pomphouder profijtelijk. Laatste wordt in de gelegenheid gesteld ben zine aan de man te brengen terwijl hij thuis zit. Tijdens de proef zullen zo'n zeventig pomphouders kunnen ver kopen terwijl zij televisie kijken. Personeel van de service stations behoeft voorlopig niet voor zijn baan te vre zen, aldus een zegsman van een van de grote oliemaat schappijen. De meeste pomphouders houden er ook een winkeltje op na en voor dat winkeltje zal altijd per soneel nodig zijn. Op den duur kan de pompbaas mo gelijk met minder mensen toe, maar dat tijdstip is -zo zei onze zegsman- nog lang niet aangebroken. Er zullen altijd mensen zonder betaalpasje rondlo pen. Lang niet iedereen, al is dat moeilijk voor te stellen, heeft een bankrekening. En van de rekeninghouders is niet iedereen van de nieuwe betalingsvorm gediend, zo als van de rekeninghouders ook niet iedereen euroche ques op zak heeft. Voor al deze mensen heeft de pomp houder personeel nodig. Er bestaat nog een kant aan de zaak. Bankinstellin gen hebben ook een belang in de nieuwe vorm van beta len. Zij hebben graag goede klanten en geen lieden die geld uitgeven zonder het te hebben. Rekeninghouders weten voor welk bedrag zij in het 'rood' kunnen staan, dat zij het niet te gek kun nen maken met het uitgeven van cheques. Zij worden eventueel door de bank te gen zichzelf beschermd. En vanzelfsprekend heeft ook de bank voor de eigen werk zaamheden belang bij kre dietwaardige klanten. Een vertegenwoordiger van de banken weet te ver tellen, dat de nieuwe vorm van betalen gebaseerd is op een 'heel slim systeem'. Er kan -voor zover op dit mo ment na te gaan- niet mee worden gerommeld. De cliënt geniet bescherming van zijn codenummer, waardoor men niet op an dermans rekening benzine kan tappen. Probeert men het toch dan blokkeert het systeem na enkele pogingen. De slimheid van het sys teem omvat eveneens de be scherming van de klant te gen zichzelf. Alleen een kre dietwaardig iemand is in staat zijn tank vol te gooien. Zeg, iemand heeft nog 25 gulden op zijn rekening en hij wil voor 50 gulden tan ken. Zodra er voor 25 gulden aan benzine in de tank is ge vloeid slaat het systeem af. Het blokkeert en daarmee houdt tevens de stroom ben zine op te vloeien. EIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiillllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllllllilliiiilllllllllllllHIIIIIIIIIIflIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllM -i De tvjéèzitter Civic CRX Coupé is slechts 3.67 m. lang. De motor levert een vermogen van 100 pk.. RIDDERKERK - Honda heeft vriend en vijand verrast door op de auto-tentoonstelling in Frankfurt plotseling een nieu we Civic te lanceren. Het sen sationele Honda-nieuws is waarschijnlijk ook een gevolg van de niet zulke goede Euro pese verkoopresultaten tij dens de laatste 12 maanden. De Japanners hebben de za ken ineens drastisch aange pakt, want naast het basismo del (dat overigens in geen en kel opzicht meer lijkt op de oude versie), is er ook een combi-achtige Civic Shuttle en een schitterende Coupé CRX. Honda Nederland ver wacht dat eind oktober/b^gin november de eerste wagenBSn de showroom staan. Op dat moment zal ook meer bekend zijn over de prij zen. Honda weet echter thans al te vertellen dat met een aanzienlijke prijsstijging re kening moet worden gehou den. Zelfs van boven de 10 procent. En dat betekent dan dat de goedkoopste Civic bo ven de ƒ17.000.- grens uit komt. De coupé-versie (met echt maar plaats voor 2 perso nen en een hond) zal onder de goedkoopste Prelude blijven: dus rond 24 .500.-. Voor de Civic werd een zeer compact motorblok ontwik keld met een twaalf kleps- cross-flow krachtbron. Nieuw zijn eveneens de voor- en ach terwielophanging. Er is keus uit twee nieuwe motoren: een zuinige 1.3 liter en een krach tige 1.5 liter. Voor Nederland wordt de keus nog uitgebreid met een 1.2 liter motor, die ge koppeld is aan een vier ver snellingsbak. De 1300cc en 1500cc motoren hebben een 5- bak. Afhankelijk van het mo del varieert de topsnelheid tussen 157 en 172 km/u. Het brandstofverbruik schommelt tussen 1 op 13 en 1 op 16. De Hondamatic is voor de 1300 3- deurs en de 1500 Shuttle be schikbaar. Deze maand, gaat de Escort cabriolet in produktie. De wagen wordt in 2 uitvoerin gen uitgebracht: als luxueu ze GL met een 16 liter (79 pk) carburateurmotor en als sportieve Injection met een 105 pk inspuitmotor. De wa gen gaat ruim f30.000.- kos ten. Alfa Romeo komt in de nieuwe "33"-serie met een 4 x 4 versie. Deze wagen wordt voorlopig alleen uitgerust met een 1.5 liter (85 pk) mo tor. In het voorjaar komt ook een 105 pk motor beschik baar. Permanente aandrijving op alle vier wielen is ook te vinden bij de Passat Variant Tetra van VW. Deze Tetra be schikt over de geheel herzie ne en qua cilinderinhoud tot 2.0 liter vergrote, vijfcilin der injectiemotor van 115 pk. Spoilers en o.a. bredere wielkasten zijn uiterlijk de meest in het oog springende zaken bij de Scirocco met sportmotor. Vit een cilinder inhoud van 18 liter, haalt de injectiemotor een vermogen van 140 pk en dat is weer goed voor een top van liefst 210 km/u. Mercedes heeft voor de 190 de nieuwe dieselmotor klaar. De motor levert 68 pk en een top van 170 km/u. Over en kele weken zal de 190 diesel leverbaar zijn. Mercedes heeft aangekon digd dat over ruim een jaar groot nieuws te verwachten is. Dan komt de nieuwe 200. „Bij BMW", zegt men nu al bij Daimler Bern, „zullen ze zich de ogen uitkijken". Volgend jaar komt BMW in de 3-serie met een diesel uitvoering en een brandstof zuinige eta-versie. Beide wa gens hebben motoren welke zijn afgeleid van de in de 5- serie reeds bekende typen. WEER een nieuwtje op de auto-tentoonstelling in Frankfurt: de Saab 900 Ca briolet. Geproduceerd door Saab in samenwerking met American Sunroof Company (ASC). Volgens Björn Enwall, hoofd-ontwerper bij Saab, is de cabriolet voornamelijk ont worpen en gebouwd om aan de grote vraag aan cabriolets op de Amerikaanse markt te voldoen. Wat de gestroomlijn de wagen gaat kosten en of hij ook op de Europese markt komt, is nog niet bekend. GOUDA - Met de 2600 Vanden Plas is een zeer luxueus model toegevoegd aan de reeds be staande 10 typen in de Rover serie. De motor en het technische deel van deze wagen zijn ge lijk aan de 2600S, maar het uitrustingsniveau werd ge heel van de 3500 Vanden Plas overgenomen. En dat betekent dat in het interieur wolnoten hout is verschenen, een elek trisch bedienbaar schuifdak, boordcomputor, cruise-con trole, fluwele bekleding op de stoelen en de achterbank en b.v. hoofdsteunen op de ach terbank. De carrosserie onderscheidt zich door lichtmetalen wielen, koplamp-sproeiinstallatie, zwarte stoot-sierstrip met chroomrand en o.a. een elek trische antenne. Met 5-ver- snellingsbak kost de wagen ƒ49.000.- en met automaat 51 500.-. In deze 2600 Vanden Plas zijn al een aantal aanvullin gen en wijzigingen te vinden, die de komende maanden ook in de andere typen worden doorgevoerd. De Rovers krij gen b.v. een andere stuurbe krachtiging. De dosering van de bekrachting is nu afhanke lijk van de snelheid waarmee gereden wordt; bij lage snel heid een forse bekrachtiging, bij hoge snelheid minimaal. Dit nieuwe systeem blijkt bij deze stevig uit de kluiten ge wassen wagen (de kofferbak alleen al heeft een inhoud van 1240 liter) erg goed te werken. Niet alleen is het stuurgevoel een stuk positiever, maar ook in een snelle bocht of bij plot selinge stuurcorrecties, is de richtingsstabiliteit beter ge worden. BEESD - Volvo heeft een goedkope versie in de 240-se- rie uitgebracht. Uiterlijk heeft de wagen het type motorkap van de oorspronkelijke 240-se- rie. De wagen is uitgerust met de B19 motor in een economy versie. De krachtbron ontwik kelt een maximum vermogen van 101 pk. Deze Volvo 240 wordt gemaakt als vierdeurs- en als stationcar. De uitslui tend met een handgeschakelde vier versnellingbak te leveren wagen, heeft een prijs van ƒ29.450.-. Voor de 240 is ook het Eco- nomy-pakket leverbaar dat een LPG-installatie, toeren- teller, econometer en o.a. wiel- sierringen omvat. De meer prijs bedraagt 2355.-. Zeven meter lang, 2% meter breed en slechts 1.17 meter hoog, motoren variërend van 130 tot 700 pk. Dat is de truck van de toekomst, die in Frankfurt gepresenteerd werd. De trekker, die qua ma ten aan een vliegtuigtrekker doet denken, glijdt onder een oplegger die aan de bovenkant van de trekker wordt vastge koppeld. Volgens de ontwer pers veel ruimtewinst omdat de maximaal toegestane bui tenmaten van een vrachtwa gencombinatie nu pas miaxi- maal benut kunnen worden. Hoe het met het uitzicht en de veiligheid van de chauffeur gesteld is, vermelden de heren niet. AMSTERDAM - De Fiat 127, die een gewijzigde neus en een wat andere achterkant heeft gekregen, is in Nederland nog maar leverbaar in één model. Fiat Nederland heeft de wagen in het modellen-pro gramma gehouden omdat tij dens de eerste 7 maanden van dit jaar toch nog bijna 3.000 127's verkocht werden. De wagen heeft een 1050cc (50 pk) benzinemotor en is standaard voorzien van een vijf versnellingsbak. De top snelheid ligt op 135 km/u. Ge middeld brandstofverbruik 1 op 13. Het interieur van de 127 is thans gelijk aan de Super versie uit de voorgaande serie. De prijs bedraagt 11.900.-. Bij Skoda zijn de 4-deurs mo dellen voor 1984 gewijzigd. De wagens, die een andere grille krijgen en in het interieur veranderingen ondergaan, zullen pas in het voorjaar 1984 naar Nederland komen. Een belangrijke technische verbe tering is het overnemen van de tandheugelbesturing uit de Rapid Coupé. Daarnaast is de spoorbreedte voor en achter vergroot en dat komt weglig- ging en comfort ten goede. dan toch nog een mooie nazo mer krijgen? Het ziet er wel naar uit. Als we tenminste de voorspel lers uit De Bilt mogen geloven. Zonnig, behoorlijk temperatuurtje, dus wat wil je nog meer. Havendag Daarom eerst maar eens aandacht voor een groot evenement in Bot terdam: de Open Havendag. En dag waarop volop gelegenheid wordt geboden de haven in te trekken. Het zeer uitgebreide pro gramma omvat busritten met be- drijfsbezichtigingen, een reis per stoomtrein over het havenspoor tot diep in Europoort, vaartochten door het havengebied, welkom aan boord van zeilschepen en sto omslepers aan de Parkkade en rondvluchten boven dit alles. Extra-activiteit op deze dag is de aankomst in de Leuvehaven van een aantal tjalken, clippers en andere zeilende bedrijfsvaartui- gen. Deze maken een stertocht vanuit Zierikzee, via Willemstad Hellevoetsluis en Maassluis naar Rotterdam, waar ze om een uur of drie in de middag worden ver wacht. Een volledig overzicht is ver krijgbaar aan de Open Havendag balie in het Hulp en Informatiecen trum Postkantoor Coolsingel en bij de Open Havendagmarktkraam in het centrale gedeelte Winkelcen trum Zuidplein. Ruim zesduizend huisdieren van velerlei soort zijn zaterdag en zon dag van 10 tot 18 uur te bewonde ren op de manifestatie 'beesten spul' in de Groenoordhallen in Lei den. Bloemen Vijfentwintig praalwagens rijden mee in het bloemencorso dat van 13.30 uur af door Winkel, in de kop van Noord-Holland, trekt. Poppen Kasteel Nemerlaer in Haaren, tus sen Oisterwijk en Boxtel, is zater dag en zondag van 10 tot 17 uur décor van een internationale ten toonstelling van poppen van vroe ger en nu. Nooit van gehoord, van lapidaris ten? Dat zijn stenenverzamelaars. De Nederlandse Lapidaristenclub houdt zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur haar twaalfde internatio nale mineralenbeurs in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag. Op dezelfde dagen en uren heeft de stichting 'Numismatica 1977' daar een internationale munten- en penningenbeurs geor ganiseerd. DOOR HANS LUTZ 'Rond Jeroen is het te doen'. On der die titel wordt zondag in Der, Bosch een groot feest gevierd. Folklore, muziek en oudeamba® ten zijn de voornaamste bestanc delen van het evenement Zond;; van 13.30 uur at op de markt in Den Bosch. Old-timers En wie maar niet genoeg kan krij gen van oude auto's kan zaterdag terecht in Scheveningen. Daar vei schijnen veertig 'oldtimers' inhei 'concours d'élegance' van 11 tot 17 uur op de Promenade in Sche veningen Paardendagen De Utrechtse Vee- en Paardenda gen vrijdag en zaterdag irf de Vee markthallen beleven dit jaar hun elfde lustrum Tijdens de twee daagse zullen topruiters en-rijde veertien uur non stop concours hippique uitvoeren. Verder keu® gen en shows, jacht- en puissan cespringconcoursen, dressuurde- monstraties, wedstrijden vaneen en meerspannen tuigpaardenen hackneys, ponywedstrijden, Hein rijke en stijlvolle shownummerser indrukwekkende muziekparades, zo meldt de organisatie Ook zal de Nationale Veeten toonstelling worden gehouden. Het publiek krijgt dan het puikje van de vaderlandse paarden, po ny's, runderen, varkens, geilen, schapen en ander kleinvee voor geschoteld. tji Herfstweelde De boomkwekerijtentoonstelling „Herfstweelde '83" wordt toten met 25 september gehouden in de Beurshal te Boskoop. Vijendertig boomkwekers tonen hier een groot assortiment boomkweker)- gewassen Prettig weekeinde VRIJDAG 23 SEPTET Door Marjan Mes Een klein, maar fraai ged sualiseerd deel van wat zij aan romantiek en soci^ werkelijkheid afspeelde het koloniale India van Britten rond 1920 wordt g toond in 'Heat and Dust' vl James Ivory. Het verha van een gehuwde Engel| jie een zondige liefde een Indische prins beleef wordt doorspeeld met eigentijds verhaal van haJ achternicht, die nieuwsgin rig haar spoor volgt. Een r| den voor Ivory om ook w: te laten zien van het huidig India, sociaal ten dele gei mancipeerd en 'lustoorj voor westerlingen, die consumptiemaatschappij willen ontvluchten. De Iers-Amerikaanse rl gisseur gebruikte de gelijif namige roman van Rut| Prawer Jhabvala.dle er Booker-prijs mee won. heeft voornamelijk hl anecdotische verhaal gj volgd, terwijl de botsing tu sen twee culturelen en tu sen heden en verleden nil overtuigend genoeg naar vd ren komt. Het zit er allemaq wel in, maar wordt tocll vooral uitgebeeld aan hand van mooie taferelel met prachtige kleuren el kleuren. In zijn verhaaltechl niek doet 'Heat and Dusf aan 'The French Lieutel nant's Woman' denken. Ooi hier wordt een geschiedenil uit het verleden doorbroken door een overeenkomstij verhaal uit het heden. li beide gevallen werd de dral matische spanningsbool door deze methode aangej tast. Maar laatstgenoemd! film was toch een stuk spanl nender en dramatisch overl tuigender, ondanks het feit[ dat het eigentijdse verhaa| ook als storend overkwam. In de prijsklasse onder 10.000.- is een nieuwe wagen gekomen: de Zastava Yugo. De bestaande prijs van 10.745 is namelijk met 750.- naar beneden gebracht tot 9.995.-. Naast de „E"-uitvoe ring is ook de „S"-versie ii prijs gedaald en kost than.' ƒ10.750.-. Beide typen zijn voorzien van een 900cc motor, die een topsnelheid van S km/u mogelijk maakt. Brand stofverbruik gemiddeld rond I op 14. r (ADVERTENTIE) Door Marjan Mes De Duitse cineast Wim VV'en- ders laat zijn personages norm veel reizen om zichzelf te kunnen vinden. Die prachti ge, nogal statische reisbeelden lebben iets cerebraals. Boven dien hebben de films ook ge deeltelijk het eigen procédé van hun totstandkoming als onderwerp. 'The State of Things' (Der Stand der Dinge), bekroond net de Gouden Leeuw van Venetië, gaat over het film naken zelf en is de weerslag van Wenders' teleurstellende irvaringen met Hollywood en loppola, waar hij 'Hammett' maakte onder druk van de lommercie. Hij werd zelfs door Coppola vier maanden op non-actief ïesteld, omdat deze als produ ct geen tijd voor hem had. In die tijd maakte hij samen met iameraman Henri Akélan in Wij nodigen u uit voor onze zondagse brunch tussen 11.30 en 15-30 uur. U maakt zelf een keuze uit koude voorgerechten, soep, wanne hoofdgerechten, hollandse kaas en diverse desserts. Prijs, incl. moka en wijn f 65,-pp Reserveren is gewenst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16