CORKSROUTE
N
T J E S
Twee li
Niéuwe Civic
moét Honda
weer tot
leven brengen
KORT
NIEUWS
Saab
triolet
w
Rover breidt
serie uit
Goedkope
versie bij
Volvo 240
De truck van
de toekomst
Nog maar
een model
in Fiat
127-serie
Skoda
'HEAT AND Dl
Zastava
OP WEG
m
Zouden we.
Huisdieren
Lapidaristen
Rond Jeroen
Lucky Luke: De L
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNFH
Tanken zonder geld op proef
j
DE AUTOMOBILIST kan
binnenkort tanken zonder
geld. Wat hij dan wel nodig
l-.tteeft, is een speciaal betaal-
pasje. Dat pasje stopt hij in
een apparaat bij de benzine-
pomp, waardoor hij zijn
benzine automatisch betaalt.
Het tanken zonder geld
begint bij wijze van proef in
de regio Tilburg - Eindho-
I ven. De proef vindt plaats in
I 1984 en volgens een van de
grootste oliemaatschappijen
zal men het werken met de
pasjes gedurende een half
jaar aanzien. Bevalt elke be-
trokkene het tanken zonder
geld dan zal ook elders in
het land het pasjessysteem
worden ingevoerd.
Betrokkenen zijn in dit
geval benzinemaatschappij-
I en, bankinstellingen en
1 postcheque- en girodienst.
Zij hebben langdurig over
legd over de nieuwe vorm
van benzine betalen. Jaren
van overleg gingen vooraf
aan de proef van een half
jaar. In die lange periode
moest men onder andere een
oplossing vinden voor vra
gen als: welke technische
apparatuur zullen we ge
bruiken en zijn die appara
ten voldoende beveiligd.
Het komt erop neer dat de
klant aan de pomp een pasje
in een toestel steekt, een co
denummer intikt en vervol
gens zijn tank vol benzine
laat lopen. Het verschuldig
de bedrag wordt na onge
veer een week van de reke
ning van de klant afgeschre
ven en op de rekening van
de pomphouder bijgeschre
ven.
Voor de klant betekent de
nieuwe vorm van bankser-
vice uitbreiding van de mo
gelijkheid om aan benzine te
komen. Het ligt namelijk in
de bedoeling van vooral
kleine pomphouders uit dor
pen om aan de proef mee te
doen. Dezen zijn een gedeel
te van de dag voor klanten
bereikbaar. Na een bepaald
tijdstip zal een klant in nood
naar een station op een
rijksweg moeten uitwijken.
Met een pasje bij de hand zal
een klant uit een dorp in het
proefgebied ook na sluiting
van het servicestation zijn
benzine kunnen tanken.
Het voordeel voor de klant
is ook voor de pomphouder
profijtelijk. Laatste wordt in
de gelegenheid gesteld ben
zine aan de man te brengen
terwijl hij thuis zit. Tijdens
de proef zullen zo'n zeventig
pomphouders kunnen ver
kopen terwijl zij televisie
kijken.
Personeel van de service
stations behoeft voorlopig
niet voor zijn baan te vre
zen, aldus een zegsman van
een van de grote oliemaat
schappijen. De meeste
pomphouders houden er ook
een winkeltje op na en voor
dat winkeltje zal altijd per
soneel nodig zijn. Op den
duur kan de pompbaas mo
gelijk met minder mensen
toe, maar dat tijdstip is -zo
zei onze zegsman- nog lang
niet aangebroken.
Er zullen altijd mensen
zonder betaalpasje rondlo
pen. Lang niet iedereen, al is
dat moeilijk voor te stellen,
heeft een bankrekening. En
van de rekeninghouders is
niet iedereen van de nieuwe
betalingsvorm gediend, zo
als van de rekeninghouders
ook niet iedereen euroche
ques op zak heeft. Voor al
deze mensen heeft de pomp
houder personeel nodig.
Er bestaat nog een kant
aan de zaak. Bankinstellin
gen hebben ook een belang
in de nieuwe vorm van beta
len. Zij hebben graag goede
klanten en geen lieden die
geld uitgeven zonder het te
hebben. Rekeninghouders
weten voor welk bedrag zij
in het 'rood' kunnen staan,
dat zij het niet te gek kun
nen maken met het uitgeven
van cheques. Zij worden
eventueel door de bank te
gen zichzelf beschermd. En
vanzelfsprekend heeft ook
de bank voor de eigen werk
zaamheden belang bij kre
dietwaardige klanten.
Een vertegenwoordiger
van de banken weet te ver
tellen, dat de nieuwe vorm
van betalen gebaseerd is op
een 'heel slim systeem'. Er
kan -voor zover op dit mo
ment na te gaan- niet mee
worden gerommeld. De
cliënt geniet bescherming
van zijn codenummer,
waardoor men niet op an
dermans rekening benzine
kan tappen. Probeert men
het toch dan blokkeert het
systeem na enkele pogingen.
De slimheid van het sys
teem omvat eveneens de be
scherming van de klant te
gen zichzelf. Alleen een kre
dietwaardig iemand is in
staat zijn tank vol te gooien.
Zeg, iemand heeft nog 25
gulden op zijn rekening en
hij wil voor 50 gulden tan
ken. Zodra er voor 25 gulden
aan benzine in de tank is ge
vloeid slaat het systeem af.
Het blokkeert en daarmee
houdt tevens de stroom ben
zine op te vloeien.
EIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiillllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllllllilliiiilllllllllllllHIIIIIIIIIIflIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllM
-i
De tvjéèzitter Civic CRX Coupé is slechts 3.67 m. lang. De motor levert een vermogen van 100 pk..
RIDDERKERK - Honda heeft
vriend en vijand verrast door
op de auto-tentoonstelling in
Frankfurt plotseling een nieu
we Civic te lanceren. Het sen
sationele Honda-nieuws is
waarschijnlijk ook een gevolg
van de niet zulke goede Euro
pese verkoopresultaten tij
dens de laatste 12 maanden.
De Japanners hebben de za
ken ineens drastisch aange
pakt, want naast het basismo
del (dat overigens in geen en
kel opzicht meer lijkt op de
oude versie), is er ook een
combi-achtige Civic Shuttle
en een schitterende Coupé
CRX. Honda Nederland ver
wacht dat eind oktober/b^gin
november de eerste wagenBSn
de showroom staan.
Op dat moment zal ook
meer bekend zijn over de prij
zen. Honda weet echter thans
al te vertellen dat met een
aanzienlijke prijsstijging re
kening moet worden gehou
den. Zelfs van boven de 10
procent. En dat betekent dan
dat de goedkoopste Civic bo
ven de ƒ17.000.- grens uit
komt. De coupé-versie (met
echt maar plaats voor 2 perso
nen en een hond) zal onder de
goedkoopste Prelude blijven:
dus rond 24 .500.-.
Voor de Civic werd een zeer
compact motorblok ontwik
keld met een twaalf kleps-
cross-flow krachtbron. Nieuw
zijn eveneens de voor- en ach
terwielophanging. Er is keus
uit twee nieuwe motoren: een
zuinige 1.3 liter en een krach
tige 1.5 liter. Voor Nederland
wordt de keus nog uitgebreid
met een 1.2 liter motor, die ge
koppeld is aan een vier ver
snellingsbak. De 1300cc en
1500cc motoren hebben een 5-
bak. Afhankelijk van het mo
del varieert de topsnelheid
tussen 157 en 172 km/u. Het
brandstofverbruik schommelt
tussen 1 op 13 en 1 op 16. De
Hondamatic is voor de 1300 3-
deurs en de 1500 Shuttle be
schikbaar.
Deze maand, gaat de Escort
cabriolet in produktie. De
wagen wordt in 2 uitvoerin
gen uitgebracht: als luxueu
ze GL met een 16 liter (79
pk) carburateurmotor en als
sportieve Injection met een
105 pk inspuitmotor. De wa
gen gaat ruim f30.000.- kos
ten.
Alfa Romeo komt in de
nieuwe "33"-serie met een 4
x 4 versie. Deze wagen wordt
voorlopig alleen uitgerust
met een 1.5 liter (85 pk) mo
tor. In het voorjaar komt ook
een 105 pk motor beschik
baar.
Permanente aandrijving
op alle vier wielen is ook te
vinden bij de Passat Variant
Tetra van VW. Deze Tetra be
schikt over de geheel herzie
ne en qua cilinderinhoud tot
2.0 liter vergrote, vijfcilin
der injectiemotor van 115 pk.
Spoilers en o.a. bredere
wielkasten zijn uiterlijk de
meest in het oog springende
zaken bij de Scirocco met
sportmotor. Vit een cilinder
inhoud van 18 liter, haalt de
injectiemotor een vermogen
van 140 pk en dat is weer
goed voor een top van liefst
210 km/u.
Mercedes heeft voor de 190
de nieuwe dieselmotor klaar.
De motor levert 68 pk en een
top van 170 km/u. Over en
kele weken zal de 190 diesel
leverbaar zijn.
Mercedes heeft aangekon
digd dat over ruim een jaar
groot nieuws te verwachten
is. Dan komt de nieuwe 200.
„Bij BMW", zegt men nu al
bij Daimler Bern, „zullen ze
zich de ogen uitkijken".
Volgend jaar komt BMW
in de 3-serie met een diesel
uitvoering en een brandstof
zuinige eta-versie. Beide wa
gens hebben motoren welke
zijn afgeleid van de in de 5-
serie reeds bekende typen.
WEER een nieuwtje op de
auto-tentoonstelling in
Frankfurt: de Saab 900 Ca
briolet. Geproduceerd door
Saab in samenwerking met
American Sunroof Company
(ASC). Volgens Björn Enwall,
hoofd-ontwerper bij Saab, is
de cabriolet voornamelijk ont
worpen en gebouwd om aan
de grote vraag aan cabriolets
op de Amerikaanse markt te
voldoen.
Wat de gestroomlijn
de wagen gaat kosten en of hij
ook op de Europese markt
komt, is nog niet bekend.
GOUDA - Met de 2600 Vanden
Plas is een zeer luxueus model
toegevoegd aan de reeds be
staande 10 typen in de Rover
serie.
De motor en het technische
deel van deze wagen zijn ge
lijk aan de 2600S, maar het
uitrustingsniveau werd ge
heel van de 3500 Vanden Plas
overgenomen. En dat betekent
dat in het interieur wolnoten
hout is verschenen, een elek
trisch bedienbaar schuifdak,
boordcomputor, cruise-con
trole, fluwele bekleding op de
stoelen en de achterbank en
b.v. hoofdsteunen op de ach
terbank.
De carrosserie onderscheidt
zich door lichtmetalen wielen,
koplamp-sproeiinstallatie,
zwarte stoot-sierstrip met
chroomrand en o.a. een elek
trische antenne. Met 5-ver-
snellingsbak kost de wagen
ƒ49.000.- en met automaat
51 500.-.
In deze 2600 Vanden Plas
zijn al een aantal aanvullin
gen en wijzigingen te vinden,
die de komende maanden ook
in de andere typen worden
doorgevoerd. De Rovers krij
gen b.v. een andere stuurbe
krachtiging. De dosering van
de bekrachting is nu afhanke
lijk van de snelheid waarmee
gereden wordt; bij lage snel
heid een forse bekrachtiging,
bij hoge snelheid minimaal.
Dit nieuwe systeem blijkt bij
deze stevig uit de kluiten ge
wassen wagen (de kofferbak
alleen al heeft een inhoud van
1240 liter) erg goed te werken.
Niet alleen is het stuurgevoel
een stuk positiever, maar ook
in een snelle bocht of bij plot
selinge stuurcorrecties, is de
richtingsstabiliteit beter ge
worden.
BEESD - Volvo heeft een
goedkope versie in de 240-se-
rie uitgebracht. Uiterlijk heeft
de wagen het type motorkap
van de oorspronkelijke 240-se-
rie.
De wagen is uitgerust met
de B19 motor in een economy
versie. De krachtbron ontwik
kelt een maximum vermogen
van 101 pk. Deze Volvo 240
wordt gemaakt als vierdeurs-
en als stationcar. De uitslui
tend met een handgeschakelde
vier versnellingbak te leveren
wagen, heeft een prijs van
ƒ29.450.-.
Voor de 240 is ook het Eco-
nomy-pakket leverbaar dat
een LPG-installatie, toeren-
teller, econometer en o.a. wiel-
sierringen omvat. De meer
prijs bedraagt 2355.-.
Zeven meter lang, 2% meter
breed en slechts 1.17 meter
hoog, motoren variërend van
130 tot 700 pk. Dat is de truck
van de toekomst, die in
Frankfurt gepresenteerd
werd. De trekker, die qua ma
ten aan een vliegtuigtrekker
doet denken, glijdt onder een
oplegger die aan de bovenkant
van de trekker wordt vastge
koppeld. Volgens de ontwer
pers veel ruimtewinst omdat
de maximaal toegestane bui
tenmaten van een vrachtwa
gencombinatie nu pas miaxi-
maal benut kunnen worden.
Hoe het met het uitzicht en de
veiligheid van de chauffeur
gesteld is, vermelden de heren
niet.
AMSTERDAM - De Fiat 127,
die een gewijzigde neus en een
wat andere achterkant heeft
gekregen, is in Nederland nog
maar leverbaar in één model.
Fiat Nederland heeft de
wagen in het modellen-pro
gramma gehouden omdat tij
dens de eerste 7 maanden van
dit jaar toch nog bijna 3.000
127's verkocht werden.
De wagen heeft een 1050cc
(50 pk) benzinemotor en is
standaard voorzien van een
vijf versnellingsbak. De top
snelheid ligt op 135 km/u. Ge
middeld brandstofverbruik 1
op 13.
Het interieur van de 127 is
thans gelijk aan de Super
versie uit de voorgaande serie.
De prijs bedraagt 11.900.-.
Bij Skoda zijn de 4-deurs mo
dellen voor 1984 gewijzigd. De
wagens, die een andere grille
krijgen en in het interieur
veranderingen ondergaan,
zullen pas in het voorjaar 1984
naar Nederland komen. Een
belangrijke technische verbe
tering is het overnemen van
de tandheugelbesturing uit de
Rapid Coupé. Daarnaast is de
spoorbreedte voor en achter
vergroot en dat komt weglig-
ging en comfort ten goede.
dan toch nog een mooie nazo
mer krijgen? Het ziet er wel naar
uit. Als we tenminste de voorspel
lers uit De Bilt mogen geloven.
Zonnig, behoorlijk temperatuurtje,
dus wat wil je nog meer.
Havendag
Daarom eerst maar eens aandacht
voor een groot evenement in Bot
terdam: de Open Havendag. En
dag waarop volop gelegenheid
wordt geboden de haven in te
trekken. Het zeer uitgebreide pro
gramma omvat busritten met be-
drijfsbezichtigingen, een reis per
stoomtrein over het havenspoor
tot diep in Europoort, vaartochten
door het havengebied, welkom
aan boord van zeilschepen en sto
omslepers aan de Parkkade en
rondvluchten boven dit alles.
Extra-activiteit op deze dag is
de aankomst in de Leuvehaven
van een aantal tjalken, clippers en
andere zeilende bedrijfsvaartui-
gen. Deze maken een stertocht
vanuit Zierikzee, via Willemstad
Hellevoetsluis en Maassluis naar
Rotterdam, waar ze om een uur of
drie in de middag worden ver
wacht.
Een volledig overzicht is ver
krijgbaar aan de Open Havendag
balie in het Hulp en Informatiecen
trum Postkantoor Coolsingel en bij
de Open Havendagmarktkraam in
het centrale gedeelte Winkelcen
trum Zuidplein.
Ruim zesduizend huisdieren van
velerlei soort zijn zaterdag en zon
dag van 10 tot 18 uur te bewonde
ren op de manifestatie 'beesten
spul' in de Groenoordhallen in Lei
den.
Bloemen
Vijfentwintig praalwagens rijden
mee in het bloemencorso dat van
13.30 uur af door Winkel, in de kop
van Noord-Holland, trekt.
Poppen
Kasteel Nemerlaer in Haaren, tus
sen Oisterwijk en Boxtel, is zater
dag en zondag van 10 tot 17 uur
décor van een internationale ten
toonstelling van poppen van vroe
ger en nu.
Nooit van gehoord, van lapidaris
ten? Dat zijn stenenverzamelaars.
De Nederlandse Lapidaristenclub
houdt zaterdag en zondag van 10
tot 17 uur haar twaalfde internatio
nale mineralenbeurs in het Neder
lands Congresgebouw in Den
Haag. Op dezelfde dagen en uren
heeft de stichting 'Numismatica
1977' daar een internationale
munten- en penningenbeurs geor
ganiseerd.
DOOR HANS LUTZ
'Rond Jeroen is het te doen'. On
der die titel wordt zondag in Der,
Bosch een groot feest gevierd.
Folklore, muziek en oudeamba®
ten zijn de voornaamste bestanc
delen van het evenement Zond;;
van 13.30 uur at op de markt in
Den Bosch.
Old-timers
En wie maar niet genoeg kan krij
gen van oude auto's kan zaterdag
terecht in Scheveningen. Daar vei
schijnen veertig 'oldtimers' inhei
'concours d'élegance' van 11 tot
17 uur op de Promenade in Sche
veningen
Paardendagen
De Utrechtse Vee- en Paardenda
gen vrijdag en zaterdag irf de Vee
markthallen beleven dit jaar hun
elfde lustrum Tijdens de twee
daagse zullen topruiters en-rijde
veertien uur non stop concours
hippique uitvoeren. Verder keu®
gen en shows, jacht- en puissan
cespringconcoursen, dressuurde-
monstraties, wedstrijden vaneen
en meerspannen tuigpaardenen
hackneys, ponywedstrijden, Hein
rijke en stijlvolle shownummerser
indrukwekkende muziekparades,
zo meldt de organisatie
Ook zal de Nationale Veeten
toonstelling worden gehouden.
Het publiek krijgt dan het puikje
van de vaderlandse paarden, po
ny's, runderen, varkens, geilen,
schapen en ander kleinvee voor
geschoteld.
tji
Herfstweelde
De boomkwekerijtentoonstelling
„Herfstweelde '83" wordt toten
met 25 september gehouden in de
Beurshal te Boskoop. Vijendertig
boomkwekers tonen hier een
groot assortiment boomkweker)-
gewassen
Prettig weekeinde
VRIJDAG 23 SEPTET
Door Marjan Mes
Een klein, maar fraai ged
sualiseerd deel van wat zij
aan romantiek en soci^
werkelijkheid afspeelde
het koloniale India van
Britten rond 1920 wordt g
toond in 'Heat and Dust' vl
James Ivory. Het verha
van een gehuwde Engel|
jie een zondige liefde
een Indische prins beleef
wordt doorspeeld met
eigentijds verhaal van haJ
achternicht, die nieuwsgin
rig haar spoor volgt. Een r|
den voor Ivory om ook w:
te laten zien van het huidig
India, sociaal ten dele gei
mancipeerd en 'lustoorj
voor westerlingen, die
consumptiemaatschappij
willen ontvluchten.
De Iers-Amerikaanse rl
gisseur gebruikte de gelijif
namige roman van Rut|
Prawer Jhabvala.dle er
Booker-prijs mee won.
heeft voornamelijk hl
anecdotische verhaal gj
volgd, terwijl de botsing tu
sen twee culturelen en tu
sen heden en verleden nil
overtuigend genoeg naar vd
ren komt. Het zit er allemaq
wel in, maar wordt tocll
vooral uitgebeeld aan
hand van mooie taferelel
met prachtige kleuren el
kleuren. In zijn verhaaltechl
niek doet 'Heat and Dusf
aan 'The French Lieutel
nant's Woman' denken. Ooi
hier wordt een geschiedenil
uit het verleden doorbroken
door een overeenkomstij
verhaal uit het heden. li
beide gevallen werd de dral
matische spanningsbool
door deze methode aangej
tast. Maar laatstgenoemd!
film was toch een stuk spanl
nender en dramatisch overl
tuigender, ondanks het feit[
dat het eigentijdse verhaa|
ook als storend overkwam.
In de prijsklasse onder
10.000.- is een nieuwe wagen
gekomen: de Zastava Yugo.
De bestaande prijs van
10.745 is namelijk met 750.-
naar beneden gebracht tot
9.995.-. Naast de „E"-uitvoe
ring is ook de „S"-versie ii
prijs gedaald en kost than.'
ƒ10.750.-. Beide typen zijn
voorzien van een 900cc motor,
die een topsnelheid van S
km/u mogelijk maakt. Brand
stofverbruik gemiddeld rond I
op 14.
r
(ADVERTENTIE)
Door Marjan Mes
De Duitse cineast Wim VV'en-
ders laat zijn personages
norm veel reizen om zichzelf
te kunnen vinden. Die prachti
ge, nogal statische reisbeelden
lebben iets cerebraals. Boven
dien hebben de films ook ge
deeltelijk het eigen procédé
van hun totstandkoming als
onderwerp.
'The State of Things' (Der
Stand der Dinge), bekroond
net de Gouden Leeuw van
Venetië, gaat over het film
naken zelf en is de weerslag
van Wenders' teleurstellende
irvaringen met Hollywood en
loppola, waar hij 'Hammett'
maakte onder druk van de
lommercie.
Hij werd zelfs door Coppola
vier maanden op non-actief
ïesteld, omdat deze als produ
ct geen tijd voor hem had. In
die tijd maakte hij samen met
iameraman Henri Akélan in
Wij nodigen u uit voor onze zondagse
brunch tussen 11.30 en 15-30 uur.
U maakt zelf een keuze uit
koude voorgerechten, soep, wanne
hoofdgerechten, hollandse kaas en
diverse desserts.
Prijs, incl. moka en wijn f 65,-pp
Reserveren is gewenst.