'Miljoenennota
pakt goed uit
voor Zeeland'
Geen kolenafval
in Ooster schelde"
de4 in 1 krant
[EISJE BLEEF DRIE EN EEN HALFJAAR ONVINDBAAR
I -J
iezuiniging nodig op plan Koewachts woonwagencentrum
tSTEM
KAMERLID TE VELDHUIS TEVREDEN
DE STEM
55
r dan men zou ver-
Met de reputatie van
rankrijk te maken,
over een opmerke-
rdrijving stellen dat
zuinig, compleet
l, degelijk duurzaam,
eft. Test 'n sterk
m in Nederland.
33-1511. Steenbergen:
f Cappendijk C.V., Mr.
DONDERDAG
22 SEPTEMBER 1983
T27 PAGINA ZEELAND 1
ULST*- Het ministerie van
Lkshuisvesting, Ruimtelijke
Lening en Milieiüiygiëne
IrOM) wil dat er fiks ge-
Leid wordt in het plan voor
i, woonwagencentrum in
■«wacht. Voorzitter G. van
Ichaick van het Woonwagen-
Lap Zeeuwsch-Vlaanderen
•elde dat gisteren mee tij
toekomst industrie
'na Oosnf Henk Post"
stburg: Co Meertens.
Pontje
Bouw Zeeland
blijft achter
MINISTER WIL
VOLGEND JAAR
TRACTAATWEG
DOORTREKKEN
PvdA kwaad over boos planvan PZEM
)5 GR
205 GT
205GLD"
/GRD
>0 cm3
1360cm3
1768cm3
155
170
155
21,7
1 19,2
1 25,6
15,9
1 14,3
1 19,2
14,5
1 10,9
1 18.5
sten f355.-. Wijzigingen
lersonenauto heeft 6 jaar
sten van binnenuit,
orwaarden. Vraagt u ook
ring of leasing.
:g 21, tel: 01150-12035.
»en: Autobedrijf Zetak
"TShBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
Ff
VANZEELAND
(Vaneen
onzer verslaggevers
dens de vergadering van het
schap in Hulst.
Volgens het ministerie moet
er op het plan, dat begroot is
op zo'n 9 ton, 180.000 gulden
bezuinigd worden. Ook de mo
gelijkheden daartoe heeft men
al aangegeven: beknibbelen op
groenvoorzieningen, wegen,
standplaatsgrootte, bergingen
en aansluitingen op gas en
elektra. Het ministerie wil
voor dat laatste niet meer per
aansluiting bijspijkeren dan
men dat doet bij woningwet
woningen, namelijk 500 gul
den.
Dat zou voor de 12 stand
plaatsen in Koewacht dus 6.000
gulden zijn. Echter, het schap
zit met een offerte van de
PZEM, waaruit blijkt dat de
aansluitingen in totaal 26.000
gulden gaan kosten. En de in
het schap verenigde gemeen
ten zijn niet van plan in eigen
beurs te tasten. Volgens Van
Schaick zal er dus nog heel
wat overleg moeten plaatsvin
den.
Gepraat moet ook worden
over de bergingen, die volgens
het ministerie té luxe van op
zet zijn. „We hebben in Hulst
en Sluiskil leergeld betaald",
aldus de voorzitter, „dus we
kunnen beter iets fatsoenlijks
neerzetten".
Zelfs als het schap het plan
uitkleedt zoals het ministerie
dat wil blijft men volgens
coördinator van het schap R.
Eeman toch nog enkele tien
duizenden guldens boven het
bedrag zitten dat het ministe
rie voor ogen heeft.
„Valt het
niet op te lossen", dan moet het
provinciaal bestuur maar zeg
gen hoe het moet, want die
verplicht de gemeenten om
zo'n woonwagencentrum aan
te leggen".
Het bestuur van het schap
ligt ook nog in de clinch met de
WMZ, over de aanleg van de
waterleiding. De WMZ ziet het
niet zitten om iedere stand
plaats individueel aan te slui
ten en te bemeteren. „Ze wil
len één centrale meter neer
zetten en dan zeggen ze: zoek
het maar uit".
inde aan onzekerheid
ver lot van Raymonda
Vervolg van pagina 1
tokens het kabinet is de hui-
■ge toegankelijkheid van de
pmeuzense haven voor sche
len met een diepgang tot 37
iet (circa 60.000 ton dwt) vol
lende, maar kan de bouw
n een tweede grote sluis bij
terneuzen van ongeveer de
rfde afmetingen als de hui-
Itee grote sluis op langere ter-
lijn worden overwogen, mede
lit een oogpunt van bedrijfs-
Ikerheid.
I De reserveringen daarvoor
|i voor de aansluitingen op de
lesterschelde en het Kanaal
Pi Gent naar Terneuzen
■«eten in het bestemmings-
lan van de gemeente Terneu-
pi worden opengehouden. De
Krdergenoemde industriële
tserveringen blijven volgens
ft kabinet noodzakelijk, om-
ft de behoefte aan aanvul-
Pd terrein voor de bestaande
pemische industrie al zo
l"ot kw zijn dat zich zelfs
Pder nieuwe vestigingen al
polpunten kunnen voordoen.
-o het structuurschema gaat
ft kabinet ook kort in op de
ykomst van het Sloe bij Vlis-
pn-Oost. Voor dat gebied
fotziet het kabinet nog wel
P' van de chemie, maar het
plaande terrein moet tot
genoeg zijn en komt ook
oie tijd niet meer voor uit-
pding in aanmerking. Ge-
L i nabÜe Egging van een
j "a' woonkernen zal ook bij
fPwkte uitbreiding van het
Fjlande industrieareaal een
L, afweging moeten
in ntien tegen milieube-
k 10 VOOR
ZUIDWEST NEDERLAND
Moren
trfmeiJzen' Hulsten Goes,
f ssen en telefoonnum-
ps op pagina 2
idactie
l>2en: Rein van der
m (editie-chef). Jan Jan-
aul de sCchhef)' Frank 0eï-
Schipper, Cor de
jsporn u Ton Koomen
E Hulst: Eugène Ver-
fel MirtHGoes: Gé van Ber-
'"'«punten
Ale»aade: mevr- Neve-
f250 Xanderstr. 4. 01148-
tenl|e-expl.
Srb!U:Zeeland: c- Me"
Pnve oi 150-95839_
Vervolg van pagina 1
TERNEUZEN/SLUISKIL - De toen zevenjari
ge Raymonda Danneels werd op donderdag 17
april 1980 's avonds om 22.00 uur officieel als
vermist opgegeven. Ze was die dag, zoals ge
woonlijk, regelrecht na school naar huis geko
men.
Nadat ze zich verkleed had ging ze weer de straat
op. „Ze speelt altijd tot zeven uur buiten, dus aanvan
kelijk hadden we helemaal niet in de gaten dat er iets
aan de hand was", zou moeder Katja Danneels later
verklaren.
Een politieman zoekt naar de stoffelijke resten van het
meisje in de woning naast het ouderlijk huis.
I Raymonda Danneels
- FOTO'S DE STEM/COR J DE BOER
Toen Raymonda om 20.00
uur nog niet thuis was raakte
het echtpaar Danneels in pa
niek. Nadat ze vruchteloos
Sluiskil hadden afgezocht,
werd om 22.00 uur de politie in
Terneuzen ingeschakeld. Die
startte onmiddellijk een groot
scheepse zoekactie die tot diep
in de nacht duurde.
Niets werd daarbij aan het
toeval overgelaten. De rijks
politie te water zocht in het
Kanaal tussen de Sluiskilse
brug en de aanlegplaatsen van
de veerponten. Vijftig vrijwil
ligers hielpen de politie die
nacht met het onderzoek. Vrij
dags werd de zoekactie uitge
breid. Een helikopter van de
dienst Luchtvaart van de
Rijkspolitie speurde vanuit de
lucht naar de blonde Raymon
da. Op de grond werd de zoek
actie voortgezet met speur
honden. Er werd gedregd in
het kanaal en in en om de
Veldstraat werd een buurton
derzoek ingesteld. Klasge
nootjes van het verdwenen
meisje werden ondervraagd
en 's avonds verscheen na het
tv-journaal een signalement
van haar op het scherm. Van
Raymonda geen spoor. Aan
een misdrijf werd door de po
litie niet meteen gedacht. Va
der Fer Danneels dacht daar
anders over. „Ze moet wel
meegenomen zijn, ze loopt
toch niet zomaar weg", stelde
hij vertwijfeld.
Aanvankelijk regende het
tips. Raymonda was gezien
met een fietsje, het laatst op
het pontje van Sluiskil. De
oude vuilstortplaats achter de
NSM werd overhoop gehaald,
ruim twintig vuilcontainers
(verspreid over het hele dorp)
doorzocht. Een van de tips was
de melding van De D. dat hij
een auto met een Belgisch
nummerbord rond het tijdstip
van de verdwijning in de
Veldstraat had zien rijden.
Alle tips en getuigenverkla
ringen werden nagetrokken,
echter zonder resultaat. De
politie zat met de handen in
het haar. „Ondanks al ons
speurwerk zijn we feitelijk
nog even ver als toen we be
gonnen", zo verzuchtte de
toenmalige Terneuzense in
specteur C. de Groot enige tijd
later.
Waarzeggers en helderzien
den (onder wie de inmiddels
overleden Gerard Croiset)
werden ingeschakeld of boden
zich aan. De politie was daar
niet altijd gelukkig mee. In
specteur Van Alten toen: „We
hebben nu al dertig helder
zienden gehad die allemaal
waardeloze tips doorgaven".
Het echtpaar Danneels
kreeg in die periode dan ook
teleurstelling op teleurstelling
te verwerken. Vader Danneels
later: „We mogen geen enkele
tip voorbij laten gaan. Stel nu
dat je er later achterkomt dat
een van die tips juist is ge
weest". Het hielp allemaal
niets. Raymonda bleef drie en
een half jaar onvindbaar. Tot
gisteren de stoffelijke resten
van Raymonda op enkele me
ters van het huis van haar
ouders werden aangetroffen.
Aan de tergende onzekerheid
over haar lot is in ieder geval
een eind gekomen.
Van onze
parlementaire redactie
DEN HAAG - De Zeeuwse be
volking kan tevreden zijn over
de voornemens die het kabinet
dinsdag in zijn miljoenennota
voor deze provincie heeft ont
vouwd. Tot die conclusie
kwam gisteravond tijdens een
spreekbeurt in Vlissingen het
Zeeuwse VVD-Kamerlid Jan
te Veldhuis.
Uitgaande van het gegeven
dat je altijd meer wilt dan je
(financieel) wordt toegestaan,
vindt Te Veldhuis dat Zeeland
niet mag mopperen. Die stel
ling baseert hij op:
de voortgaande financiering
door Verkeer en Waterstaat
van de Oosterscheldewerken,
die volgend jaar een bedrag
van 841 miljoen vergen;
de verdere ontwikkeling van
de LPG-doorvoer in de Wes-
terschelde, die een impuls
vormt voor het havenschap
Vlissingen;
de koppeling van de verdie
ping van de vaargeul in de
Westerschelde (een vurig Bel
gisch verlangen) aan Belgi
sche tegenprestaties als de
zuivering van het Belgische
afvalwater voordat het op de
Westerschelde wordt geloosd,
en
de orders van Defensie voor
de Koninklijke Maatschappij
De Schelde, waarvoor volgend
jaar ƒ215 miljoen is gereser
veerd. Dat geldt wordt besteed
aan de bouw van nieuwe mul-
ti -purpose-f regatten.
Een paar problemen zullen
de provincie en Zeeuwse Ka
merleden de komende maan
den nog moeten oplossen. Als
voorbeelden daarvan noemde
Te Veldhuis de vertraging die
optreedt bij de aanleg van de
Walradarketen langs de Wes
terschelde en de kosten van de
veerverbindingen over de
Westerschelde.
Op de Walradarketen, die
nu weer gevaar loopt door ge
brek aan middelen bij de Bel
gische overheid, wil Te Veld
huis maandag minister Smit-
Kroes interpelleren als de Ka
mer met haar overlegt over
het structuurschema Vaarwe
gen.
Met betrekking tot de kos
ten van de veren wil het Ka
merlid eerst afwachten wat
het overleg tussen Smit-Kroes
en de Zeeuwse gedeputeerde
De Voogd oplevert. Als dat re
sultaat op 18 oktober nog nul
komma nul is moet de Kamer
zich ermee gaan bemoeien, al
dus Te Veldhuis. Die dag na
melijk praat de Kamer met
Smit-Kroes oveF haar nota
Zoute Veren, waaronder ook
de Westerscheldeverbindin-
gen vallen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - In Noord-Hol
land en Utrecht, maar ook in
Zuid-Holland, begint de bouw
weer flink aan te trekken.
Overijssel, Gelderland, Zee
land en Limburg blijven daar
ver bij achter. Dat blij kt uit de
jongste woningbouwcijfers
van het Centraal Bureau voor
de Statistiek (CBS). De achter
uitgang in Zeeland bedraagt
11 procent.
DEN HAAG - Als het aan mi
nister Smit-Kroes (Verkeer en
Waterstaat) ligt, wordt vol
gend jaar de A-61, de zoge
naamde Tractaatweg, van
Axelse Sassing naar de be
bouwde kom van Terneuzen
doorgetrokken.
Dat blijkt uit de toelichting
van Smit-Kroes op haar be
groting voor volgend jaar. De
doortrekking van de Tractaat
weg is daarin opgenomen on
der de in '84 in uitvoering te
nemen projecten.
DEN HAAG - De PvdA Twee
de Kamerfractie maakt zich
ernstig zorgen over 'boze plan
nen' van de NV PZEM om
vliegas, een uiterst milieu-on
vriendelijke vorm van kole
nafval, in de Oosterschelde te
dumpen. Bij het overleg over
de dumping, in de bouwput
Schaar, zou ook de Deltadienst
al betrokken zijn.
De vaste Tweede Kamer
commissie voor Milieu was
daarover geïnformeerd door
de landelijke stichting Natuur
en Milieu, die haar enige tijd
geleden een brief stuurde over
de manier waarop in de prak
tijk de vleigasproducenten de
hand lichten met de ministe
riële richtlijnen. Minister
Winsemius (Milieubeheer) zei
gisteren officieel niet op de
hoogte te zijn van dumpings
plannen voor de bouwput
Schaar; hem had slechts het
gerucht bereikt.
Tijdens de behandeling van
enkele circulaires van de be
windsman over de vliegasop
slag wees het PvdA-Kamerlid
De Boois er de minister op dat
de vliegasproducenten (met
name de exploitanten van de
kolencentrales in Borssele en
op de Maasvlakte) een loopje
lijken te willen nemen met de
richtlijnen van Winsemius, die
voor het niet-verwerkbare af
val een volstrekt gesloten op
slag heeft voorgeschreven. Het
afval van de centrales op de
Maasvlakte en in Borssele
komt wel in een van onder ge
sloten opslag (waardoor bo
demverontreiniging wordt
voorkomen) maar in een van
boven open opslag.
Daartegen maakten vooral
PvdA en D'66 bezwaar. De
Boois (PvdA) ontlokte in dit
verband Winsemius de toezeg
ging, dat in een nadere notitie
nog eens precies wordt nage
gaan op welke punten de
vliegasproducenten van zijn
richtlijnen afwijken. Tommei
(D'66) sprak van een minder
gelukkige situatie die is ont
staan doordat de provincies
vaak zichzelf (in hun functie
van mede-eigenaar van een
elektriciteitsbedrijf) een ver
gunning geven.
In zijn beantwoording er
kende Winsemius dat het ge
vaar niet zo denkbeeldig is dat
de elektriciteitsbedrijven zijn
milieubeleid op onderdelen
proberen te ondergraven. Zo
zijn er al pogingen geweest
voor de uitstoot van zwavel
dioxide en stikstofoxiden, bei
den veroorzakers van de ge
vreesde zure regen, uit te gaan
van maand- in plaats van van
daggemiddelden.