'Miljoenennota pakt goed uit voor Zeeland' Geen kolenafval in Ooster schelde" de4 in 1 krant [EISJE BLEEF DRIE EN EEN HALFJAAR ONVINDBAAR I -J iezuiniging nodig op plan Koewachts woonwagencentrum tSTEM KAMERLID TE VELDHUIS TEVREDEN DE STEM 55 r dan men zou ver- Met de reputatie van rankrijk te maken, over een opmerke- rdrijving stellen dat zuinig, compleet l, degelijk duurzaam, eft. Test 'n sterk m in Nederland. 33-1511. Steenbergen: f Cappendijk C.V., Mr. DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1983 T27 PAGINA ZEELAND 1 ULST*- Het ministerie van Lkshuisvesting, Ruimtelijke Lening en Milieiüiygiëne IrOM) wil dat er fiks ge- Leid wordt in het plan voor i, woonwagencentrum in ■«wacht. Voorzitter G. van Ichaick van het Woonwagen- Lap Zeeuwsch-Vlaanderen •elde dat gisteren mee tij toekomst industrie 'na Oosnf Henk Post" stburg: Co Meertens. Pontje Bouw Zeeland blijft achter MINISTER WIL VOLGEND JAAR TRACTAATWEG DOORTREKKEN PvdA kwaad over boos planvan PZEM )5 GR 205 GT 205GLD" /GRD >0 cm3 1360cm3 1768cm3 155 170 155 21,7 1 19,2 1 25,6 15,9 1 14,3 1 19,2 14,5 1 10,9 1 18.5 sten f355.-. Wijzigingen lersonenauto heeft 6 jaar sten van binnenuit, orwaarden. Vraagt u ook ring of leasing. :g 21, tel: 01150-12035. »en: Autobedrijf Zetak "TShBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Ff VANZEELAND (Vaneen onzer verslaggevers dens de vergadering van het schap in Hulst. Volgens het ministerie moet er op het plan, dat begroot is op zo'n 9 ton, 180.000 gulden bezuinigd worden. Ook de mo gelijkheden daartoe heeft men al aangegeven: beknibbelen op groenvoorzieningen, wegen, standplaatsgrootte, bergingen en aansluitingen op gas en elektra. Het ministerie wil voor dat laatste niet meer per aansluiting bijspijkeren dan men dat doet bij woningwet woningen, namelijk 500 gul den. Dat zou voor de 12 stand plaatsen in Koewacht dus 6.000 gulden zijn. Echter, het schap zit met een offerte van de PZEM, waaruit blijkt dat de aansluitingen in totaal 26.000 gulden gaan kosten. En de in het schap verenigde gemeen ten zijn niet van plan in eigen beurs te tasten. Volgens Van Schaick zal er dus nog heel wat overleg moeten plaatsvin den. Gepraat moet ook worden over de bergingen, die volgens het ministerie té luxe van op zet zijn. „We hebben in Hulst en Sluiskil leergeld betaald", aldus de voorzitter, „dus we kunnen beter iets fatsoenlijks neerzetten". Zelfs als het schap het plan uitkleedt zoals het ministerie dat wil blijft men volgens coördinator van het schap R. Eeman toch nog enkele tien duizenden guldens boven het bedrag zitten dat het ministe rie voor ogen heeft. „Valt het niet op te lossen", dan moet het provinciaal bestuur maar zeg gen hoe het moet, want die verplicht de gemeenten om zo'n woonwagencentrum aan te leggen". Het bestuur van het schap ligt ook nog in de clinch met de WMZ, over de aanleg van de waterleiding. De WMZ ziet het niet zitten om iedere stand plaats individueel aan te slui ten en te bemeteren. „Ze wil len één centrale meter neer zetten en dan zeggen ze: zoek het maar uit". inde aan onzekerheid ver lot van Raymonda Vervolg van pagina 1 tokens het kabinet is de hui- ■ge toegankelijkheid van de pmeuzense haven voor sche len met een diepgang tot 37 iet (circa 60.000 ton dwt) vol lende, maar kan de bouw n een tweede grote sluis bij terneuzen van ongeveer de rfde afmetingen als de hui- Itee grote sluis op langere ter- lijn worden overwogen, mede lit een oogpunt van bedrijfs- Ikerheid. I De reserveringen daarvoor |i voor de aansluitingen op de lesterschelde en het Kanaal Pi Gent naar Terneuzen ■«eten in het bestemmings- lan van de gemeente Terneu- pi worden opengehouden. De Krdergenoemde industriële tserveringen blijven volgens ft kabinet noodzakelijk, om- ft de behoefte aan aanvul- Pd terrein voor de bestaande pemische industrie al zo l"ot kw zijn dat zich zelfs Pder nieuwe vestigingen al polpunten kunnen voordoen. -o het structuurschema gaat ft kabinet ook kort in op de ykomst van het Sloe bij Vlis- pn-Oost. Voor dat gebied fotziet het kabinet nog wel P' van de chemie, maar het plaande terrein moet tot genoeg zijn en komt ook oie tijd niet meer voor uit- pding in aanmerking. Ge- L i nabÜe Egging van een j "a' woonkernen zal ook bij fPwkte uitbreiding van het Fjlande industrieareaal een L, afweging moeten in ntien tegen milieube- k 10 VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Moren trfmeiJzen' Hulsten Goes, f ssen en telefoonnum- ps op pagina 2 idactie l>2en: Rein van der m (editie-chef). Jan Jan- aul de sCchhef)' Frank 0eï- Schipper, Cor de jsporn u Ton Koomen E Hulst: Eugène Ver- fel MirtHGoes: Gé van Ber- '"'«punten Ale»aade: mevr- Neve- f250 Xanderstr. 4. 01148- tenl|e-expl. Srb!U:Zeeland: c- Me" Pnve oi 150-95839_ Vervolg van pagina 1 TERNEUZEN/SLUISKIL - De toen zevenjari ge Raymonda Danneels werd op donderdag 17 april 1980 's avonds om 22.00 uur officieel als vermist opgegeven. Ze was die dag, zoals ge woonlijk, regelrecht na school naar huis geko men. Nadat ze zich verkleed had ging ze weer de straat op. „Ze speelt altijd tot zeven uur buiten, dus aanvan kelijk hadden we helemaal niet in de gaten dat er iets aan de hand was", zou moeder Katja Danneels later verklaren. Een politieman zoekt naar de stoffelijke resten van het meisje in de woning naast het ouderlijk huis. I Raymonda Danneels - FOTO'S DE STEM/COR J DE BOER Toen Raymonda om 20.00 uur nog niet thuis was raakte het echtpaar Danneels in pa niek. Nadat ze vruchteloos Sluiskil hadden afgezocht, werd om 22.00 uur de politie in Terneuzen ingeschakeld. Die startte onmiddellijk een groot scheepse zoekactie die tot diep in de nacht duurde. Niets werd daarbij aan het toeval overgelaten. De rijks politie te water zocht in het Kanaal tussen de Sluiskilse brug en de aanlegplaatsen van de veerponten. Vijftig vrijwil ligers hielpen de politie die nacht met het onderzoek. Vrij dags werd de zoekactie uitge breid. Een helikopter van de dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie speurde vanuit de lucht naar de blonde Raymon da. Op de grond werd de zoek actie voortgezet met speur honden. Er werd gedregd in het kanaal en in en om de Veldstraat werd een buurton derzoek ingesteld. Klasge nootjes van het verdwenen meisje werden ondervraagd en 's avonds verscheen na het tv-journaal een signalement van haar op het scherm. Van Raymonda geen spoor. Aan een misdrijf werd door de po litie niet meteen gedacht. Va der Fer Danneels dacht daar anders over. „Ze moet wel meegenomen zijn, ze loopt toch niet zomaar weg", stelde hij vertwijfeld. Aanvankelijk regende het tips. Raymonda was gezien met een fietsje, het laatst op het pontje van Sluiskil. De oude vuilstortplaats achter de NSM werd overhoop gehaald, ruim twintig vuilcontainers (verspreid over het hele dorp) doorzocht. Een van de tips was de melding van De D. dat hij een auto met een Belgisch nummerbord rond het tijdstip van de verdwijning in de Veldstraat had zien rijden. Alle tips en getuigenverkla ringen werden nagetrokken, echter zonder resultaat. De politie zat met de handen in het haar. „Ondanks al ons speurwerk zijn we feitelijk nog even ver als toen we be gonnen", zo verzuchtte de toenmalige Terneuzense in specteur C. de Groot enige tijd later. Waarzeggers en helderzien den (onder wie de inmiddels overleden Gerard Croiset) werden ingeschakeld of boden zich aan. De politie was daar niet altijd gelukkig mee. In specteur Van Alten toen: „We hebben nu al dertig helder zienden gehad die allemaal waardeloze tips doorgaven". Het echtpaar Danneels kreeg in die periode dan ook teleurstelling op teleurstelling te verwerken. Vader Danneels later: „We mogen geen enkele tip voorbij laten gaan. Stel nu dat je er later achterkomt dat een van die tips juist is ge weest". Het hielp allemaal niets. Raymonda bleef drie en een half jaar onvindbaar. Tot gisteren de stoffelijke resten van Raymonda op enkele me ters van het huis van haar ouders werden aangetroffen. Aan de tergende onzekerheid over haar lot is in ieder geval een eind gekomen. Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - De Zeeuwse be volking kan tevreden zijn over de voornemens die het kabinet dinsdag in zijn miljoenennota voor deze provincie heeft ont vouwd. Tot die conclusie kwam gisteravond tijdens een spreekbeurt in Vlissingen het Zeeuwse VVD-Kamerlid Jan te Veldhuis. Uitgaande van het gegeven dat je altijd meer wilt dan je (financieel) wordt toegestaan, vindt Te Veldhuis dat Zeeland niet mag mopperen. Die stel ling baseert hij op: de voortgaande financiering door Verkeer en Waterstaat van de Oosterscheldewerken, die volgend jaar een bedrag van 841 miljoen vergen; de verdere ontwikkeling van de LPG-doorvoer in de Wes- terschelde, die een impuls vormt voor het havenschap Vlissingen; de koppeling van de verdie ping van de vaargeul in de Westerschelde (een vurig Bel gisch verlangen) aan Belgi sche tegenprestaties als de zuivering van het Belgische afvalwater voordat het op de Westerschelde wordt geloosd, en de orders van Defensie voor de Koninklijke Maatschappij De Schelde, waarvoor volgend jaar ƒ215 miljoen is gereser veerd. Dat geldt wordt besteed aan de bouw van nieuwe mul- ti -purpose-f regatten. Een paar problemen zullen de provincie en Zeeuwse Ka merleden de komende maan den nog moeten oplossen. Als voorbeelden daarvan noemde Te Veldhuis de vertraging die optreedt bij de aanleg van de Walradarketen langs de Wes terschelde en de kosten van de veerverbindingen over de Westerschelde. Op de Walradarketen, die nu weer gevaar loopt door ge brek aan middelen bij de Bel gische overheid, wil Te Veld huis maandag minister Smit- Kroes interpelleren als de Ka mer met haar overlegt over het structuurschema Vaarwe gen. Met betrekking tot de kos ten van de veren wil het Ka merlid eerst afwachten wat het overleg tussen Smit-Kroes en de Zeeuwse gedeputeerde De Voogd oplevert. Als dat re sultaat op 18 oktober nog nul komma nul is moet de Kamer zich ermee gaan bemoeien, al dus Te Veldhuis. Die dag na melijk praat de Kamer met Smit-Kroes oveF haar nota Zoute Veren, waaronder ook de Westerscheldeverbindin- gen vallen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - In Noord-Hol land en Utrecht, maar ook in Zuid-Holland, begint de bouw weer flink aan te trekken. Overijssel, Gelderland, Zee land en Limburg blijven daar ver bij achter. Dat blij kt uit de jongste woningbouwcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De achter uitgang in Zeeland bedraagt 11 procent. DEN HAAG - Als het aan mi nister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) ligt, wordt vol gend jaar de A-61, de zoge naamde Tractaatweg, van Axelse Sassing naar de be bouwde kom van Terneuzen doorgetrokken. Dat blijkt uit de toelichting van Smit-Kroes op haar be groting voor volgend jaar. De doortrekking van de Tractaat weg is daarin opgenomen on der de in '84 in uitvoering te nemen projecten. DEN HAAG - De PvdA Twee de Kamerfractie maakt zich ernstig zorgen over 'boze plan nen' van de NV PZEM om vliegas, een uiterst milieu-on vriendelijke vorm van kole nafval, in de Oosterschelde te dumpen. Bij het overleg over de dumping, in de bouwput Schaar, zou ook de Deltadienst al betrokken zijn. De vaste Tweede Kamer commissie voor Milieu was daarover geïnformeerd door de landelijke stichting Natuur en Milieu, die haar enige tijd geleden een brief stuurde over de manier waarop in de prak tijk de vleigasproducenten de hand lichten met de ministe riële richtlijnen. Minister Winsemius (Milieubeheer) zei gisteren officieel niet op de hoogte te zijn van dumpings plannen voor de bouwput Schaar; hem had slechts het gerucht bereikt. Tijdens de behandeling van enkele circulaires van de be windsman over de vliegasop slag wees het PvdA-Kamerlid De Boois er de minister op dat de vliegasproducenten (met name de exploitanten van de kolencentrales in Borssele en op de Maasvlakte) een loopje lijken te willen nemen met de richtlijnen van Winsemius, die voor het niet-verwerkbare af val een volstrekt gesloten op slag heeft voorgeschreven. Het afval van de centrales op de Maasvlakte en in Borssele komt wel in een van onder ge sloten opslag (waardoor bo demverontreiniging wordt voorkomen) maar in een van boven open opslag. Daartegen maakten vooral PvdA en D'66 bezwaar. De Boois (PvdA) ontlokte in dit verband Winsemius de toezeg ging, dat in een nadere notitie nog eens precies wordt nage gaan op welke punten de vliegasproducenten van zijn richtlijnen afwijken. Tommei (D'66) sprak van een minder gelukkige situatie die is ont staan doordat de provincies vaak zichzelf (in hun functie van mede-eigenaar van een elektriciteitsbedrijf) een ver gunning geven. In zijn beantwoording er kende Winsemius dat het ge vaar niet zo denkbeeldig is dat de elektriciteitsbedrijven zijn milieubeleid op onderdelen proberen te ondergraven. Zo zijn er al pogingen geweest voor de uitstoot van zwavel dioxide en stikstofoxiden, bei den veroorzakers van de ge vreesde zure regen, uit te gaan van maand- in plaats van van daggemiddelden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15