Lasten bedrijven verlicht iiimmmii''"'1'" Ruding: niet laatste ^pijnlijke9 operatie Uitkeringen volgend jaarl fors omlaag Lonen bedrijven onder controle VOLGEND JAAR MINSTENS 6 PROCENT INLEVEREN Minister pakt gifstoffen aan Kabinet: Subsidie voor vrouwelijke ondernemer Prijzen stijgen met 3 PEP-MID, Innen achterstallige belasting moeilijker ffffillnnr™ Ook koningin levert in WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1983 MILJOENENNOTA PAGINA J «/OENSPAG 21 SE PTE f ANDERHALF MILJARD GULDEN FISCUS HEEFT 16 MILJARD TE GOED KWALITEIT MILIEU MOET BETER VROUW NIET TERUG NAAR AANRECHT OOK KINDERBIJSLAG LAGER Minder gekort op salaris leerkrachten CENTRAAL PLANBUREAU: ECONOMIE GROEIT NOG NIET 'HM T101 Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Ook koningin Beatrix, prins Claus, prinses Juliana en prins Bernhard moeten volgend jaar met minder geld rondkomen. Het inkomen van de koningin is voor 1984 begroot op 870.000 (dit jaar 902.000). Daarnaast ontvangt de koningin een vergoeding voor personeelskosten en voor overige niet- personele kosten. Die beide posten worden voor 1984 ge raamd op ƒ2.259.000 (was ƒ2.319.000) en ƒ2.525.000 (was 2.468.000) Het inkomen van prins Claus wordt voor 1984 begroot op 339.000 (was 351.000), dat van prinses Juliana op ƒ492.000 (was ƒ511.000) en het inkomen van prins Bernhard op 237.000 (was 246.000) In totaal belopen inkomens en kosten het bedrag van ook inleveren 9.099.000 (was 9.170.000) - foto anp Prinses Juliana Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De in totaal 1,5 miljard lasten-verlichting voor het bedrijfsleven is volgens het kabinet nodig voor behoud en uitbreiding van de werkgelegenheid. Het omvangrijke pakket maatregelen bestaat uit belasting-verlaging, lagere werkgevers-premies, stimulerings-kre- dieten en minder opbouw van vakantie dagen bij ziekte. Hoofdmoot van de belasting-verlich ting is een verlaging van de vennoot- schaps-belasting met 5%. In 1985 valt een verdere verlaging te verwachten. De blijvende kosten hiervan zijn ƒ775 mil joen. In het verlengde van deze maatregel en vanwege de ongunstige premie-ont wikkeling wordt de inkomsten-belasting voor zelfstandigen verminderd door een hogere zelfstandigen-aftrek 175 mil joen). Zijkunnen verder 50 miljoen ver wachten in de vorm van een verruiming van de premiereductie-regeling. Voor het midden- en kleinbedrijf worden en kele belasting-af trekmogelij kheden voorgesteld tot een totaalbedrag van 65 miljoen. Buiten de belastingsfeer komt het ka binet het bedrijfsleven tegemoet met een algemene stimulerings-maatregel voor de personeelskosten bij research en ont wikkeling 220 miljoen). Ambtenaar moet dokken Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De belastingdienst heeft nog 16 miljard te vorderen. Het aantal gevallen waar tot sanering van belastingschul den via kwijtschelding, uitstel van betaling of door afboe king als oninbaar moet worden overgegaan, groeit nog steeds. In 1982 werd in totaal 81 miljoen door de regionale direc teurs kwijtgescholden en ƒ2,85 miljard als oninbaar afge boekt. Het aantal belastingplichtigen groeit ook nog. Dit jaar ligt dat aantal 100.000 hoger dan in 1982. In 1984 wordt het aantal geraamd op 5,5 miljoen. Het aantal aangifte-biljetten inkomstenbelasting waar voor om een voorrangsregeling wordt gevraagd is sinds 1974 gestegen met 40 1979 DE WERKLOOSHEID (augustus 1983) *.1. I x 1000 1981 1982 1983 OOOOOOOOOO' QOOOO00 0Ó0QQ0< I I OOflftftOOÓOOflfiflOO< mmwwHi 200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800 850 900 I Openstaand* vraag naar personeel anp kko Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinet wil dat de ambte naren dit j aar zeker meer dan 6 inleveren. Ook de sociale uitkeringen gaan in werkelijk heid veel verder omlaag dan de 3,5 die in de kabinetsplannen steeds genoemd wordt. Van onze Haagse redactie MEER INGREPEN VOLGEND JAAR NIET UITGESLOTEN DEN HAAG - Twaalf miljard bezuinigingen en drie miljard belasting-verhoging in 1984 zullen niet het einde van de bezuinigingsgolf zijn. Minister Ruding (Financiën) laat er geen twijfel over be staan dat een dergelijk beleid nog jaren achtereen volgehou den moet worden om de over- heids-financiën te saneren en het bedrijfsleven ruimte te ge ven in te spelen op de interna tionaal aantrekkende econo mie. „Dit zal niet de laatste pijnlijke operatie zijn". Meer kans op behoud van bestaande werkgelegenheid en op verbetering van de uit- gangs-situatie ter vergroting van de werkgelegenheid is de enige troost die de regering aan mensen die werkloos zijn of dreigen te worden kan bie den. De werkloosheid zal nog verder oplopen. Tot naar ver wachting 900.000 mannen en vrouwen in 1984. Minister Ruding: „Het is on verantwoord te garanderen dat de werkloosheid zal terug lopen. Het is een betrekkelijk lichtpunt dat de werkloosheid minder stijgt dan aanvanke lijk geraamd werd. Ik kan niet zeggen wanneer voor de werk loosheid, zoals nu voor het fi- nancierings-tekort, een keer punt bereikt wordt". Het kabinet moest volgens de afspraken in het regeerak koord volgend jaar 7 miljard bezuinigen. Tegenvallers als de lagere aardgas-opbrengst, de hogere werkloosheids-uit keringen en noodzakelijke nieuwe uitgaven maakten het noodzakelijk ƒ7 miljard extra te bezuinigen. In totaal dus 14 miljard. Dat vond het kabinet uit be stuurlijk en maatschappelijk oogpunt wat al te veel, zodat besloten is 2 miljard door te schuiven naar 1985. Het pakket maatregelen dat het kabinet in de Miljoenenno ta presenteert ziet er in grote lijnen zo uit: •bezuinigingen tot een bedrag van 11,7 miljard op jaarbasis (waarvan in 1984 een bedrag van 10,6 miljard gerealiseard wordt), •ƒ3,4 miljard door korting op en bevriezing van de sociale uitkeringen, 3 miljard door korting op de salarissen van ambtenaren en trendvolgers, 1,2 miljard in de volksge zondheid, 100 miljoen door beperking van opbouw van vakantieda gen tijdens ziekte, •ƒ2,9 miljard door snijden op de departementale begrotin gen, •f2 miljard lastenverlichting voor het bedrijfsleven op jaar basis 1,5 miljard in 1984) door ondermeer premie-verla ging en 5 vermindering van de vennootschapsbelasting, 3 miljard belastingverho ging, onder meer via 100 in flatiecorrectie (aanpassing van de tarieven aan de geld ontwaarding), handhaving van de in april doorgevoerde en als tijdelijk bedoelde belas tingverhoging, hogere accijns op bier, alcohol, sigaretten en shag en verhoging van de BTW-tarieven van 4 naar 5 en van 18 naar 19 Minister Ruding noemt dit samenstel van „pijnlijke doch onvermijdelijke maatregelen" een pakket dat „historisch be zien uitzonderlijk fors is". Toch slaagt hij er met dit pak ket in zowel de belastingdruk als de collectieve lastendruk voor volgend jaar te vermin deren. De belastingdruk daalt met 0,1 de druk van de so ciale premies met 0,8 Niet uitgesloten is overigens dat in de loop van volgend jaar nog een aantal ingrepen moet volgen. Die zouden nodig kun nen zijn omdat een deel van de bezuinigingen 'weglekt' door dat mensen als gevolg van in komensdalingen recht krijgen op hogere subsidies. Dat kan gelden voor indivi duele huursubsidie, studie-fi nanciering, bijdragen in be jaarden-en gezinsverzorging. Een onderzoek naar de om vang van die weglekeffecten wordt ingesteld. Afgesproken is dat ze in de vorm van reeële bezuinigingen weer binnenge haald zullen worden. Minister Ruding zegt niet uit te sluiten dat er in dat ver band volgend jaar weer een vermindering van bijvoor beeld de individuele huursub sidie zal moeten worden door gevoerd. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Winse- mius (Milieubeheer) wil het komende jaar hoge prioriteit geven aan de ontwikkeling van nieuwe kwaliteitsnormen voor het milieu. Deze nieuwe normen zullen vooral nadelig uitpakken voor stoffen die een directe bedrei ging vormen voor mens of mi lieu. Voor verschillende stoffen zullen grenswaarden worden vastgesteld in de meerjaren programma's voor bodem, lucht en water. Waar dat te lang duurt gelden voorlopige grenswaarden. Naast en in sa menhang met dit kwaliteits beleid kondigt de minister een uitworpbeleid aan, dat de in dustrie en energiebedrijven moet binden aan emissie-, procédé- en productnormen. Andere beleidsvoornemens van Winsemius: •sanering van een aantal spe cifieke uitkeringen per 1 ja nuari '85. De bijdrage voor de Wet Luchtverontreiniging gaat naar het provinciefonds. •voor het oppervlaktewater komen nog dit najaar vier kwaliteitsnormen voor drink-, zwem-, vis- en schelpdierwa ter. Resultaat: een beperkte sanering van de plannen voor zuiveringsinstallaties Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Vrouwen die een eigen bedrijf willen opzetten, kunnen bij de regering een renteloze lening vragen. De komende drie jaar zullen 30 projecten zo worden gesubsi dieerd. De regeling geldt voor vrouwen die, door gebrek aan scholing en geld, via de normale kanalen geen bedrijf kunnen opzetten. Zij krijgen de kans kennis en ervaring op te doen. Hoe schaars het werk ook is, de regering zegt de vrouw niet te willen terugsturen naar het aanrecht. Voorrang voor kostwinners of het principe één-baan-per-gezin noemt staatssecretaris Kappeijne van de Coppello (Emanicipatie) discriminerend. Verkorting van de arbeidsduur, gelijke behandeling van deeltijdwerkers, herziening van het uitke- rings-stelsel en individualisering van de be lastingen moeten zorgen voor herverdeling van arbeid en verkleining van inkomens verschillen. In het werkgelegenheidsplan voor vrou wen past ook de oprichting van Vrouw- en Werkwinkels, waar vrouwen die terugkeren op de arbeidsmarkt cursussen, informatie over beroepen en wellicht banen kunnen vin den. Volgend jaar wordt niet méér geld besteed aan vrouwen-hulpverlening, hoe groot het aantal subsidieverzoeken ook is. De staatsse cretaris heeft er geen geld voor. Subsidiëring van de experimentele projecten voor kinder opvang is uitgesteld tot uiterlijk eind volgend jaar. Het definitieve wetsontwerp Gelijke Be handeling zal in de loop van volgend jaar uit eindelijk worden ingediend. Veel eerder komt het voorstel aan de Kamer over uitban ning van alle vormen van discriminatie tegen vrouwen. Kappeyne wil richtlijnen voor personeels advertenties. Onderzoek heeft aangetoond dat adverteerders daar grote behoefte aan hebben. Onderzoek naar verdeling van lonen in de groothandel leerde dat vrouwen gemid deld 3 minder verdienen. De staatssecreta ris wil een soortgelijk onderzoek in de ge zondheidszorg. Het lang verwachte emancipatieplan, waaraan alle ministeries meewerken, zal be gin volgend jaar aan de tweede Kamer wor den aangeboden. DE BELASTING-en PREMIEDRUK in netto nationaal inkomen (marktpr.) Het kabinet wil van de ambtenaren volgend jaar vier forse inkomensoffers vragen: •verlaging van de salarissen met 3,5 om te bezuinigen op de loonkosten van de over heid; •2 prijscompensatie voor ar beidstijd-verkorting. Met dat geld kunnen de ambtenaren 2,5 korter gaan werken; •nog een inkomensoffer dat het kabinet niet precies invult, maar dat zeker 1 kan zijn. Het kabinet wil namelijk van alle vacatures die bij de over heid door arbeidstijd-verkor ting vrijkomen, 80% opvullen. Dat is het gewenste herbezet- tings-percentage. Het kabinet voegt daar echter aan toe dat het verschil tussen die 80 en het herbezettings-percentage in het bedrijfsleven (volgens het Centraal Planbureau 25 °/o, al hoopt minister De Koning op 50%) uit de zak van de ambtenaren betaald moet worden. Gebeurt dat niet dan zullen er volgend jaar hooguit 5.000 banen bij de overheid vrijkomen door korter wer ken. Dat weegt niet op tegen het aantal dat verdwijnt, •tenslotte werkt de stelsel herziening in de sociale zeker heid door naar de ambtenaren. Dat negatieve resultaat is ge lijk aan meer dan 14 %inleve- ren. Ook voor de uitkeringen blijft de schade niet beperkt tot 3,5 omdat normale ver hogingen voor prijsstijgingen (0,9%) niet worden uitbetaald en ook het inleveren van loon door ambtenaren (zeker 2%) voor korter werken tot ver dere verlaging zal leiden. Voor de werknemers in het bedrijfsleven gaat het kabinet er vanuit dat zij 2 loon inle veren voor arbeidstijd-ver- Hij voelt er eigenlijk wel voor om werkgevers en werk nemers die niet korter werken te bestraffen met extra pre mies (zodat ze financieel en niet door korter werken mee betalen aan de "groeiende werkloosheid), maar dat zal op zijn vroegst in 1985 gebeuren. De matiging van 2% in het bedrijfsleven kan worden be reikt door 2% van de te ver wachten prijscompensatie - die over het hele jaar op 2,5% wordt geschat - voor arbeids tijd-verkorting in te zetten. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinei I verwacht dat de prijzen volgend jaar met gemid-j[ deld 3 stijgen. Voor het grootste deel [I (2,1 als gevolg van huur-1 verhoging, hogere tarieven I in de indirecte belastingen I en verhoging van de aard-U gasprijs. Voor de resterende 0,9 II is de stijging een gevolg! van hogere invoerprijzen! (door duurdere grondstof-1 fen). Minister Van Aardennell (Economische Zaken) wil l ook volgend jaar de prijzen I nagenoeg vrij laten. Sinds jl dit jaar gelden voor hel! grootste deel van de indus-1 triële en handelssector geen maximum-prijsvoor-1 schriften meer. Voor voedings- en genotmidde- II len-sector zijn die per 1 juli ingetrokken. Voor de sec tor dienstverlening werder, de voorschriften met enke le uitzonderingen gehand-1[ haafd. Het geleidelijk verdwij-|| nen van de algemene voor schriften betekent volgens de bewindsman niet dat de controle op prijzen en k ten verdwijnt. Van Aardenne beseft dat II de stijging van de over- heidstarieven haaks staat op de loonmatiging en het verder terugdringen van de geldontwaarding. Het eigen tekort dwingt de overheid tot het vergroten van de inkomsten door middel van tariefsstijgin- |f gen. Van ome Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinet wil het minimumloon en alle uitte l ringen, ook de AOW, op 1 januari met 3,5 verlagen. In feite gaan de uitkeringen veel meer omlaag. Ook de stij ging van de uitkeringen met 0,9%, die normaal uitbetaald zou worden omdat de gulden minder waard wordt, gaat niet door. De uitkeringen gaan ook nog omlaag als de werkenden loon inleveren voor een korte re werkweek. Met deze harde maatregel voor 1984 is overigens wel af gezien van het 'voorschotje' dat het kabinet op 1 oktober korting. Dat percentage komt va" dit jaar had willen nemen, pvprppn mpt Hp tot n„ too Kp. De uitkeringen gaan dan niet, 1982 BELASTINGEN 1983 1984 SOCIALE VERZEKERINGEN overeen met de tot nu toe be reikte resultaten in de cao-on derhandelingen. Het kabinet meent dat het niet realistisch is nog meer te verwachten in 1984. Het kabinet wil zich bij dat resultaat neerleggen, want in grijpen in de vrije onderhan delingen tussen werkgevers en werknemers in 1984 wijst het af. Daarom ziet minister De Koning (Sociale Zaken) ook nog een jaar lang af van het plan om bedrijfstakken met een werkweek van 40 uur, te bestraffen met extra hoge so ciale premies. zoals eerst de bedoeling was, met 2 omlaag. Op 1 januari gaan de bruto- bedragen voor minimumloon en minimum-uitkeringen 3,5 omlaag. Voor de uitkerings trekkers boven het minimum betekent de korting dat ze 3,5% minder krijgen van hun laatst-verdiende loon. Een WAO-er krijgt dus geen 80% van het laatst-verdiende loon, maar 76,5 Na deze verlaging voor alle uitkeringen komt er op 1 juli nog eens - een grote bezuini ging. Dan krijgen alle werklo zen en arbeidsongeschikten 0,04 PROCENT Van ome Haagse redactie DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) heeft voor de on derwijskrachten een salarisverhoging in petto. Tenminste als een heel klein begin van een beloofde verzach ting van een eerdere korting zo mag worden opgevat. Op de salarissen in het onderwijs zal volgend jaar geen in houding van 1,85% worden toegepast, maar van 1,81%. Een 'winst' van vier-honderste procent, die overigens in het niet valt tegen de 3,5 verlaging die de leerkrachten als ambtenaar te wachten staat. Van ome Haagse redactie DEN HAAG - De bedrijven hebben volgend jaar de loon ontwikkeling vrijwel geheel onder controle. Maar er valt dan nog economische groei te verwachten. De lonen en sociale lasten die de werknemers de bedrij ven kosten zullen nauwelijks of niet meer stijgen, aldus het gematigd optimistische Cen traal Planbureau in de Macro- Economische Verkenningen 1984. Dit komt door de te ver wachten loonmatiging door korter werken, de kortingen op de minimumlonen en de sa larissen van de werknemers in de niet-commerciële diensten sector, het ontbreken van al gemene cao-verbeteringen en de vrijwel te verwaarlozen in cidentele loonsverbeteringen (wegens promotie, overwerk, hogere inschaling). Die ontwikkelingen zorgen samen met een groeiende ar- beids-produktiviteit en de la gere sociale lasten voor een daling van de arbeidskosten. In de industrie zullen die - uit gezonderd de energie - met 3 afnemen. In die sector kwam vorig jaar nog een stijging voor van 4,5%. Dit jaar wordt dat 0. Dat kan volgens het CPB een verdere aanzet zijn tot herstel van de winsten en een geringere stijging van de uit- voerprijzen die op 2% wordt geraamd. De verhoging van de in voerprijzen met 3%, doet dit effect teniet.De verhouding tussen export- en importprij- zen duidt op een ruilvoetver slechtering, die op 3 miljard wordt berekend. Ondanks het effect van de produktie op de nationale ver diensten maakt de slechtere ruilvoet dat er net als dit jaar volgend jaar geen economi sche groei valt te verwachten. Niettemin zal de produktie dankzij bijdragen van de in dustrie en de ergiesector 1 groeien. De produktie in de dienstensector blijft traag, ook Plan twee i Door Mick j DEN HAAG - Minister Zaken) heeft twee nieutj om werklozen met bei aan de slag te helpen. Het ene is uit België geïmporteerd en heet 'het derde arbeidscir cuit en dat betekent dat werklozen met behoud van uitkering voor de overheid gaan werken. Het andere plan heet PEP, Praktijk-Ervarings-Plaats. Met dat PEP-middel kun nen bedrijven werkloze jon geren in dienst nemen; ze hoeven dan geen loon te be talen, maar moeten de jon geren wél wat leren. Werklozen die op deze Jnanier vrijwillig aan de slag gaan, houden gewoon hun uitkering. Ze worden niet als werknemer behan deld; krijgen geen loon en geen normale rechtspositie. „Ik vind het een goede zaak om met overheidsgeld het werkgelegenheidsbeleid voort te zetten. Niet dat het oplossingen biedt in die zin dat het meer banen oplevert. Blijvende werkgelegenheid moet van het bedrijfsleven komen. Wel is het een po ging om via tijdelijk werk en scholing de mensen hun werkgelegenheid niet te doen verliezen en ze de mo gelijkheid te bieden om vrij willig zinvol werk te ver richten", aldus minister De Koning. Hij wil snel met werkge vers en werknemers gaan overleggen over invoering van deze plannen. Ook de gemeenten zullen nog wel een zegje willen doen, want zij draaien op voor de nodige (financiële) hulp bij het bëihöud van uit- klJgJKfefc A- Overheid nog maar 70 van hun laatst-1 verdiende loon. Nu is dat in del WWV nog 75% en in de WW| en WAO 80 Mensen met een minimurcj uitkering WW, WWV of WAC en zonder gezin worden niell door die laatste bezuiniging getroffen. Voor hen blijft gei den dat hun uitkering nooi! I lager mag zijn dan het netto-1 minimumloon dat dan wel la ger is. Ook de kinderbijslag omlaag. Eigenlijk had er in to-1 taal 2,5 meer aan kinderbi.- slag betaald moeten worden in| 1984. Dat gebeurt niet. Het ef fect in de portemonnee is voo: I veel ouders verschillend. Da'. I komt omdat de kinderbijslag I afhankelijk is van de leeftijd van de kinderen. Ouders i kinderen beneden de zes g er flink op achteruit, terwt' ouders met kinderen tussen ie I twaalf en achttien er op voor-1 uit gaan. Naast deze grote bezuim-l gingen staan er nog wat ande re maatregelen op het pro- gramma •ongehuwden, die niet al thuis wonen, krijgen een 1: re bijstandsuitkering. Nu knj-1 gen ze 30% minder dan huwden, dat wordt 40 min-1 der; •in de AAW worden en vergoedingen afgeschaft; •gemeenten mogen straks nie mand meer in de WSW (Socia le Werkvoorziening) aanne men, totdat ze bereikt hebben dat het aantal WSW-ers me- 2 is gedaald. Die daling n®; 2 zal voorlopig jaarlip moeten gebeuren. Ook moe"" WSW gesloten worden voo jongeren beneden de 18 jaar Het 'derde arbeidscircuit' is een mooie term voor „werken voor de overheid met een uitkering". Werken in een bedrijf is één, werken Leden der Staten-Genero ONS land wordt deze jaren zwaar J proef gesteld. Velen verloren hun L Talrijke jongeren konden nog niel de slag komen. De steeds grotere fi ciële tekorten van de overheid ko dat niet verhelpen. Deze hebben g tot steeds hogere rentelasten en mee weer tot grotere tekorten. Wel en werkgelegenheid van land en bi werden steeds verder aangetast. De begroting die U vandaag u aangeboden en het beleid van de 1 ring zijn dan ook allereerst gerief net doorbreken van deze situatie, behoeve van het herstel zijn aanpa gen nodig. Het kabinet is zich be dat sommige daarvan burgers en pen van burgers zeer pijnlijk tn door achteruitgang van inkomen, grote veranderingen in werk- en omstandigheden, of door het onts van onzekerheid. Toch wil het kabinet de noodzak ,e ingrepen niet uit de weg gaar staat te veel op het spel. De ontwi ttng uan welvaart en toeTkgelegenl aie de laatste jaren steeds erns werd, moet een halt toegeroepen den, pas dan kunnen wij samen darstel gaan werken. Herstel is m Vk. Daarom moeten wij nu doorze let elkaar kunnen wij de moeiliji den overwinnen, opdat er weer ze v*id komt voor ouderen en kansen jongeren. Het verbeterend interru tut getij stelt ons juist nu in staat e?r ten goede te bewerkstelligen. De wijzigingen in de sociale zei heid b - eijn erop gericht dit stelsel bet iv"h ?e houden. Om de pijn eerlijI melen is gekozen voor deels een a ene vermindering, deels een bijzor aanpassing van de hogere uitke vj1 de °P grond van de advii de Sociaal-Economische Raad ei ten rSpraa't me' Deden van de „«-Generaal, zal de komende jaren st ,mfuwd, rechtvaardig en betaall door de teruglopende ontw keling in de niet-commercie I dienstensector. Het Planbureau voorz|et I een stijging van de bedrijn, investeringen met 3 in de chemie, energiesector I delfstoffenwinning. De inv® teringen in bedrijfsgebouwe zullen toenemen. De investeringen van overheid dalen met 4 eist volg van overinvesteringin ,f militaire sector dit jaar en daling van de woningbouw stelsel van sociale zekerheid uitgew, "uuuiic «c(vc((»cc>u witycwt ren i worden. De voorgestelde mi pre maken het mogelijk de soc Ui tri"6'5 te verlagen ten gunste On n^er'. en uitkeringsgerechtigi krn uZe wijze. kan het verlies aan ko oht wat beperkt worden. "or de werkenden is het daarc conj jker af te zien van de pi hérve ^mpensatie en deze te bestemmen i sterk afdeling van werk en voor de lng van het bedrijf of de instelt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4