Lasten bedrijven verlicht
iiimmmii''"'1'"
Ruding: niet laatste
^pijnlijke9 operatie
Uitkeringen
volgend jaarl
fors omlaag
Lonen bedrijven onder controle
VOLGEND JAAR MINSTENS 6 PROCENT INLEVEREN
Minister pakt gifstoffen aan
Kabinet: Subsidie voor
vrouwelijke ondernemer
Prijzen
stijgen
met 3
PEP-MID,
Innen achterstallige
belasting moeilijker
ffffillnnr™
Ook koningin levert in
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1983
MILJOENENNOTA
PAGINA J «/OENSPAG 21 SE PTE f
ANDERHALF MILJARD GULDEN
FISCUS HEEFT 16 MILJARD TE GOED
KWALITEIT MILIEU MOET BETER
VROUW NIET TERUG NAAR AANRECHT
OOK KINDERBIJSLAG LAGER
Minder gekort op salaris leerkrachten
CENTRAAL PLANBUREAU: ECONOMIE GROEIT NOG NIET
'HM
T101
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Ook koningin Beatrix, prins Claus, prinses
Juliana en prins Bernhard moeten volgend jaar met minder
geld rondkomen.
Het inkomen van de koningin is voor 1984 begroot op
870.000 (dit jaar 902.000). Daarnaast ontvangt de koningin
een vergoeding voor personeelskosten en voor overige niet-
personele kosten. Die beide posten worden voor 1984 ge
raamd op ƒ2.259.000 (was ƒ2.319.000) en ƒ2.525.000 (was
2.468.000)
Het inkomen van prins Claus wordt voor 1984 begroot op
339.000 (was 351.000), dat van prinses Juliana op ƒ492.000
(was ƒ511.000) en het inkomen van prins Bernhard op
237.000 (was 246.000)
In totaal belopen inkomens en kosten het bedrag van ook inleveren
9.099.000 (was 9.170.000) - foto anp
Prinses Juliana
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De in totaal 1,5 miljard
lasten-verlichting voor het bedrijfsleven
is volgens het kabinet nodig voor behoud
en uitbreiding van de werkgelegenheid.
Het omvangrijke pakket maatregelen
bestaat uit belasting-verlaging, lagere
werkgevers-premies, stimulerings-kre-
dieten en minder opbouw van vakantie
dagen bij ziekte.
Hoofdmoot van de belasting-verlich
ting is een verlaging van de vennoot-
schaps-belasting met 5%. In 1985 valt
een verdere verlaging te verwachten. De
blijvende kosten hiervan zijn ƒ775 mil
joen.
In het verlengde van deze maatregel
en vanwege de ongunstige premie-ont
wikkeling wordt de inkomsten-belasting
voor zelfstandigen verminderd door een
hogere zelfstandigen-aftrek 175 mil
joen). Zijkunnen verder 50 miljoen ver
wachten in de vorm van een verruiming
van de premiereductie-regeling. Voor
het midden- en kleinbedrijf worden en
kele belasting-af trekmogelij kheden
voorgesteld tot een totaalbedrag van 65
miljoen.
Buiten de belastingsfeer komt het ka
binet het bedrijfsleven tegemoet met een
algemene stimulerings-maatregel voor
de personeelskosten bij research en ont
wikkeling 220 miljoen).
Ambtenaar moet dokken
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De belastingdienst heeft nog 16 miljard te
vorderen.
Het aantal gevallen waar tot sanering van belastingschul
den via kwijtschelding, uitstel van betaling of door afboe
king als oninbaar moet worden overgegaan, groeit nog
steeds.
In 1982 werd in totaal 81 miljoen door de regionale direc
teurs kwijtgescholden en ƒ2,85 miljard als oninbaar afge
boekt.
Het aantal belastingplichtigen groeit ook nog. Dit jaar ligt
dat aantal 100.000 hoger dan in 1982. In 1984 wordt het aantal
geraamd op 5,5 miljoen.
Het aantal aangifte-biljetten inkomstenbelasting waar
voor om een voorrangsregeling wordt gevraagd is sinds 1974
gestegen met 40
1979
DE WERKLOOSHEID (augustus 1983)
*.1. I
x 1000
1981
1982
1983
OOOOOOOOOO'
QOOOO00 0Ó0QQ0<
I I
OOflftftOOÓOOflfiflOO<
mmwwHi
200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800 850 900
I Openstaand* vraag naar personeel
anp kko
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Het kabinet wil dat de ambte
naren dit j aar zeker meer dan 6 inleveren.
Ook de sociale uitkeringen gaan in werkelijk
heid veel verder omlaag dan de 3,5 die in de
kabinetsplannen steeds genoemd wordt.
Van onze Haagse redactie MEER INGREPEN VOLGEND JAAR NIET UITGESLOTEN
DEN HAAG - Twaalf miljard
bezuinigingen en drie miljard
belasting-verhoging in 1984
zullen niet het einde van de
bezuinigingsgolf zijn.
Minister Ruding (Financiën)
laat er geen twijfel over be
staan dat een dergelijk beleid
nog jaren achtereen volgehou
den moet worden om de over-
heids-financiën te saneren en
het bedrijfsleven ruimte te ge
ven in te spelen op de interna
tionaal aantrekkende econo
mie. „Dit zal niet de laatste
pijnlijke operatie zijn".
Meer kans op behoud van
bestaande werkgelegenheid en
op verbetering van de uit-
gangs-situatie ter vergroting
van de werkgelegenheid is de
enige troost die de regering
aan mensen die werkloos zijn
of dreigen te worden kan bie
den. De werkloosheid zal nog
verder oplopen. Tot naar ver
wachting 900.000 mannen en
vrouwen in 1984.
Minister Ruding: „Het is on
verantwoord te garanderen
dat de werkloosheid zal terug
lopen. Het is een betrekkelijk
lichtpunt dat de werkloosheid
minder stijgt dan aanvanke
lijk geraamd werd. Ik kan niet
zeggen wanneer voor de werk
loosheid, zoals nu voor het fi-
nancierings-tekort, een keer
punt bereikt wordt".
Het kabinet moest volgens
de afspraken in het regeerak
koord volgend jaar 7 miljard
bezuinigen. Tegenvallers als
de lagere aardgas-opbrengst,
de hogere werkloosheids-uit
keringen en noodzakelijke
nieuwe uitgaven maakten het
noodzakelijk ƒ7 miljard extra
te bezuinigen. In totaal dus
14 miljard.
Dat vond het kabinet uit be
stuurlijk en maatschappelijk
oogpunt wat al te veel, zodat
besloten is 2 miljard door te
schuiven naar 1985.
Het pakket maatregelen dat
het kabinet in de Miljoenenno
ta presenteert ziet er in grote
lijnen zo uit:
•bezuinigingen tot een bedrag
van 11,7 miljard op jaarbasis
(waarvan in 1984 een bedrag
van 10,6 miljard gerealiseard
wordt),
•ƒ3,4 miljard door korting op
en bevriezing van de sociale
uitkeringen,
3 miljard door korting op de
salarissen van ambtenaren en
trendvolgers,
1,2 miljard in de volksge
zondheid,
100 miljoen door beperking
van opbouw van vakantieda
gen tijdens ziekte,
•ƒ2,9 miljard door snijden op
de departementale begrotin
gen,
•f2 miljard lastenverlichting
voor het bedrijfsleven op jaar
basis 1,5 miljard in 1984)
door ondermeer premie-verla
ging en 5 vermindering van
de vennootschapsbelasting,
3 miljard belastingverho
ging, onder meer via 100 in
flatiecorrectie (aanpassing
van de tarieven aan de geld
ontwaarding), handhaving
van de in april doorgevoerde
en als tijdelijk bedoelde belas
tingverhoging, hogere accijns
op bier, alcohol, sigaretten en
shag en verhoging van de
BTW-tarieven van 4 naar 5 en
van 18 naar 19
Minister Ruding noemt dit
samenstel van „pijnlijke doch
onvermijdelijke maatregelen"
een pakket dat „historisch be
zien uitzonderlijk fors is".
Toch slaagt hij er met dit pak
ket in zowel de belastingdruk
als de collectieve lastendruk
voor volgend jaar te vermin
deren. De belastingdruk daalt
met 0,1 de druk van de so
ciale premies met 0,8
Niet uitgesloten is overigens
dat in de loop van volgend jaar
nog een aantal ingrepen moet
volgen. Die zouden nodig kun
nen zijn omdat een deel van de
bezuinigingen 'weglekt' door
dat mensen als gevolg van in
komensdalingen recht krijgen
op hogere subsidies.
Dat kan gelden voor indivi
duele huursubsidie, studie-fi
nanciering, bijdragen in be
jaarden-en gezinsverzorging.
Een onderzoek naar de om
vang van die weglekeffecten
wordt ingesteld. Afgesproken
is dat ze in de vorm van reeële
bezuinigingen weer binnenge
haald zullen worden.
Minister Ruding zegt niet
uit te sluiten dat er in dat ver
band volgend jaar weer een
vermindering van bijvoor
beeld de individuele huursub
sidie zal moeten worden door
gevoerd.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Minister Winse-
mius (Milieubeheer) wil het
komende jaar hoge prioriteit
geven aan de ontwikkeling
van nieuwe kwaliteitsnormen
voor het milieu.
Deze nieuwe normen zullen
vooral nadelig uitpakken voor
stoffen die een directe bedrei
ging vormen voor mens of mi
lieu.
Voor verschillende stoffen
zullen grenswaarden worden
vastgesteld in de meerjaren
programma's voor bodem,
lucht en water. Waar dat te
lang duurt gelden voorlopige
grenswaarden. Naast en in sa
menhang met dit kwaliteits
beleid kondigt de minister een
uitworpbeleid aan, dat de in
dustrie en energiebedrijven
moet binden aan emissie-,
procédé- en productnormen.
Andere beleidsvoornemens
van Winsemius:
•sanering van een aantal spe
cifieke uitkeringen per 1 ja
nuari '85. De bijdrage voor de
Wet Luchtverontreiniging
gaat naar het provinciefonds.
•voor het oppervlaktewater
komen nog dit najaar vier
kwaliteitsnormen voor drink-,
zwem-, vis- en schelpdierwa
ter. Resultaat: een beperkte
sanering van de plannen voor
zuiveringsinstallaties
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Vrouwen die een eigen bedrijf
willen opzetten, kunnen bij de regering een
renteloze lening vragen. De komende drie
jaar zullen 30 projecten zo worden gesubsi
dieerd.
De regeling geldt voor vrouwen die, door
gebrek aan scholing en geld, via de normale
kanalen geen bedrijf kunnen opzetten. Zij
krijgen de kans kennis en ervaring op te
doen.
Hoe schaars het werk ook is, de regering
zegt de vrouw niet te willen terugsturen naar
het aanrecht. Voorrang voor kostwinners of
het principe één-baan-per-gezin noemt
staatssecretaris Kappeijne van de Coppello
(Emanicipatie) discriminerend. Verkorting
van de arbeidsduur, gelijke behandeling van
deeltijdwerkers, herziening van het uitke-
rings-stelsel en individualisering van de be
lastingen moeten zorgen voor herverdeling
van arbeid en verkleining van inkomens
verschillen.
In het werkgelegenheidsplan voor vrou
wen past ook de oprichting van Vrouw- en
Werkwinkels, waar vrouwen die terugkeren
op de arbeidsmarkt cursussen, informatie
over beroepen en wellicht banen kunnen vin
den.
Volgend jaar wordt niet méér geld besteed
aan vrouwen-hulpverlening, hoe groot het
aantal subsidieverzoeken ook is. De staatsse
cretaris heeft er geen geld voor. Subsidiëring
van de experimentele projecten voor kinder
opvang is uitgesteld tot uiterlijk eind volgend
jaar.
Het definitieve wetsontwerp Gelijke Be
handeling zal in de loop van volgend jaar uit
eindelijk worden ingediend. Veel eerder
komt het voorstel aan de Kamer over uitban
ning van alle vormen van discriminatie tegen
vrouwen.
Kappeyne wil richtlijnen voor personeels
advertenties. Onderzoek heeft aangetoond
dat adverteerders daar grote behoefte aan
hebben. Onderzoek naar verdeling van lonen
in de groothandel leerde dat vrouwen gemid
deld 3 minder verdienen. De staatssecreta
ris wil een soortgelijk onderzoek in de ge
zondheidszorg.
Het lang verwachte emancipatieplan,
waaraan alle ministeries meewerken, zal be
gin volgend jaar aan de tweede Kamer wor
den aangeboden.
DE BELASTING-en PREMIEDRUK
in netto nationaal inkomen (marktpr.)
Het kabinet wil van de
ambtenaren volgend jaar
vier forse inkomensoffers
vragen:
•verlaging van de salarissen
met 3,5 om te bezuinigen op
de loonkosten van de over
heid;
•2 prijscompensatie voor ar
beidstijd-verkorting. Met dat
geld kunnen de ambtenaren
2,5 korter gaan werken;
•nog een inkomensoffer dat
het kabinet niet precies invult,
maar dat zeker 1 kan zijn.
Het kabinet wil namelijk van
alle vacatures die bij de over
heid door arbeidstijd-verkor
ting vrijkomen, 80% opvullen.
Dat is het gewenste herbezet-
tings-percentage. Het kabinet
voegt daar echter aan toe dat
het verschil tussen die 80 en
het herbezettings-percentage
in het bedrijfsleven (volgens
het Centraal Planbureau 25 °/o,
al hoopt minister De Koning
op 50%) uit de zak van de
ambtenaren betaald moet
worden. Gebeurt dat niet dan
zullen er volgend jaar hooguit
5.000 banen bij de overheid
vrijkomen door korter wer
ken. Dat weegt niet op tegen
het aantal dat verdwijnt,
•tenslotte werkt de stelsel
herziening in de sociale zeker
heid door naar de ambtenaren.
Dat negatieve resultaat is ge
lijk aan meer dan 14 %inleve-
ren.
Ook voor de uitkeringen
blijft de schade niet beperkt
tot 3,5 omdat normale ver
hogingen voor prijsstijgingen
(0,9%) niet worden uitbetaald
en ook het inleveren van loon
door ambtenaren (zeker 2%)
voor korter werken tot ver
dere verlaging zal leiden.
Voor de werknemers in het
bedrijfsleven gaat het kabinet
er vanuit dat zij 2 loon inle
veren voor arbeidstijd-ver-
Hij voelt er eigenlijk wel
voor om werkgevers en werk
nemers die niet korter werken
te bestraffen met extra pre
mies (zodat ze financieel en
niet door korter werken mee
betalen aan de "groeiende
werkloosheid), maar dat zal op
zijn vroegst in 1985 gebeuren.
De matiging van 2% in het
bedrijfsleven kan worden be
reikt door 2% van de te ver
wachten prijscompensatie -
die over het hele jaar op 2,5%
wordt geschat - voor arbeids
tijd-verkorting in te zetten.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Het kabinei I
verwacht dat de prijzen
volgend jaar met gemid-j[
deld 3 stijgen.
Voor het grootste deel [I
(2,1 als gevolg van huur-1
verhoging, hogere tarieven I
in de indirecte belastingen I
en verhoging van de aard-U
gasprijs.
Voor de resterende 0,9 II
is de stijging een gevolg!
van hogere invoerprijzen!
(door duurdere grondstof-1
fen).
Minister Van Aardennell
(Economische Zaken) wil l
ook volgend jaar de prijzen I
nagenoeg vrij laten. Sinds jl
dit jaar gelden voor hel!
grootste deel van de indus-1
triële en handelssector
geen maximum-prijsvoor-1
schriften meer. Voor
voedings- en genotmidde- II
len-sector zijn die per 1 juli
ingetrokken. Voor de sec
tor dienstverlening werder,
de voorschriften met enke
le uitzonderingen gehand-1[
haafd.
Het geleidelijk verdwij-||
nen van de algemene voor
schriften betekent volgens
de bewindsman niet dat de
controle op prijzen en k
ten verdwijnt.
Van Aardenne beseft dat II
de stijging van de over-
heidstarieven haaks staat
op de loonmatiging en het
verder terugdringen van
de geldontwaarding. Het
eigen tekort dwingt de
overheid tot het vergroten
van de inkomsten door
middel van tariefsstijgin- |f
gen.
Van ome Haagse redactie
DEN HAAG - Het kabinet wil het minimumloon en alle uitte l
ringen, ook de AOW, op 1 januari met 3,5 verlagen.
In feite gaan de uitkeringen
veel meer omlaag. Ook de stij
ging van de uitkeringen met
0,9%, die normaal uitbetaald
zou worden omdat de gulden
minder waard wordt, gaat niet
door. De uitkeringen gaan ook
nog omlaag als de werkenden
loon inleveren voor een korte
re werkweek.
Met deze harde maatregel
voor 1984 is overigens wel af
gezien van het 'voorschotje'
dat het kabinet op 1 oktober
korting. Dat percentage komt va" dit jaar had willen nemen,
pvprppn mpt Hp tot n„ too Kp. De uitkeringen gaan dan niet,
1982
BELASTINGEN
1983
1984
SOCIALE VERZEKERINGEN
overeen met de tot nu toe be
reikte resultaten in de cao-on
derhandelingen. Het kabinet
meent dat het niet realistisch
is nog meer te verwachten in
1984.
Het kabinet wil zich bij dat
resultaat neerleggen, want in
grijpen in de vrije onderhan
delingen tussen werkgevers en
werknemers in 1984 wijst het
af. Daarom ziet minister De
Koning (Sociale Zaken) ook
nog een jaar lang af van het
plan om bedrijfstakken met
een werkweek van 40 uur, te
bestraffen met extra hoge so
ciale premies.
zoals eerst de bedoeling was,
met 2 omlaag.
Op 1 januari gaan de bruto-
bedragen voor minimumloon
en minimum-uitkeringen 3,5
omlaag. Voor de uitkerings
trekkers boven het minimum
betekent de korting dat ze
3,5% minder krijgen van hun
laatst-verdiende loon. Een
WAO-er krijgt dus geen 80%
van het laatst-verdiende loon,
maar 76,5
Na deze verlaging voor alle
uitkeringen komt er op 1 juli
nog eens - een grote bezuini
ging. Dan krijgen alle werklo
zen en arbeidsongeschikten
0,04 PROCENT
Van ome Haagse redactie
DEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) heeft voor de on
derwijskrachten een salarisverhoging in petto.
Tenminste als een heel klein begin van een beloofde verzach
ting van een eerdere korting zo mag worden opgevat.
Op de salarissen in het onderwijs zal volgend jaar geen in
houding van 1,85% worden toegepast, maar van 1,81%. Een
'winst' van vier-honderste procent, die overigens in het niet valt
tegen de 3,5 verlaging die de leerkrachten als ambtenaar te
wachten staat.
Van ome Haagse redactie
DEN HAAG - De bedrijven
hebben volgend jaar de loon
ontwikkeling vrijwel geheel
onder controle. Maar er valt
dan nog economische groei te
verwachten.
De lonen en sociale lasten
die de werknemers de bedrij
ven kosten zullen nauwelijks
of niet meer stijgen, aldus het
gematigd optimistische Cen
traal Planbureau in de Macro-
Economische Verkenningen
1984.
Dit komt door de te ver
wachten loonmatiging door
korter werken, de kortingen
op de minimumlonen en de sa
larissen van de werknemers in
de niet-commerciële diensten
sector, het ontbreken van al
gemene cao-verbeteringen en
de vrijwel te verwaarlozen in
cidentele loonsverbeteringen
(wegens promotie, overwerk,
hogere inschaling).
Die ontwikkelingen zorgen
samen met een groeiende ar-
beids-produktiviteit en de la
gere sociale lasten voor een
daling van de arbeidskosten.
In de industrie zullen die - uit
gezonderd de energie - met 3
afnemen. In die sector kwam
vorig jaar nog een stijging
voor van 4,5%. Dit jaar wordt
dat 0.
Dat kan volgens het CPB
een verdere aanzet zijn tot
herstel van de winsten en een
geringere stijging van de uit-
voerprijzen die op 2% wordt
geraamd.
De verhoging van de in
voerprijzen met 3%, doet dit
effect teniet.De verhouding
tussen export- en importprij-
zen duidt op een ruilvoetver
slechtering, die op 3 miljard
wordt berekend.
Ondanks het effect van de
produktie op de nationale ver
diensten maakt de slechtere
ruilvoet dat er net als dit jaar
volgend jaar geen economi
sche groei valt te verwachten.
Niettemin zal de produktie
dankzij bijdragen van de in
dustrie en de ergiesector 1
groeien. De produktie in de
dienstensector blijft traag, ook
Plan
twee
i
Door Mick j
DEN HAAG - Minister
Zaken) heeft twee nieutj
om werklozen met bei
aan de slag te helpen.
Het ene is uit België
geïmporteerd en heet
'het derde arbeidscir
cuit en dat betekent dat
werklozen met behoud
van uitkering voor de
overheid gaan werken.
Het andere plan heet PEP,
Praktijk-Ervarings-Plaats.
Met dat PEP-middel kun
nen bedrijven werkloze jon
geren in dienst nemen; ze
hoeven dan geen loon te be
talen, maar moeten de jon
geren wél wat leren.
Werklozen die op deze
Jnanier vrijwillig aan de
slag gaan, houden gewoon
hun uitkering. Ze worden
niet als werknemer behan
deld; krijgen geen loon en
geen normale rechtspositie.
„Ik vind het een goede
zaak om met overheidsgeld
het werkgelegenheidsbeleid
voort te zetten. Niet dat het
oplossingen biedt in die zin
dat het meer banen oplevert.
Blijvende werkgelegenheid
moet van het bedrijfsleven
komen. Wel is het een po
ging om via tijdelijk werk
en scholing de mensen hun
werkgelegenheid niet te
doen verliezen en ze de mo
gelijkheid te bieden om vrij
willig zinvol werk te ver
richten", aldus minister De
Koning.
Hij wil snel met werkge
vers en werknemers gaan
overleggen over invoering
van deze plannen. Ook de
gemeenten zullen nog wel
een zegje willen doen, want
zij draaien op voor de nodige
(financiële) hulp bij het
bëihöud van uit-
klJgJKfefc A-
Overheid
nog maar 70 van hun laatst-1
verdiende loon. Nu is dat in del
WWV nog 75% en in de WW|
en WAO 80
Mensen met een minimurcj
uitkering WW, WWV of WAC
en zonder gezin worden niell
door die laatste bezuiniging
getroffen. Voor hen blijft gei
den dat hun uitkering nooi! I
lager mag zijn dan het netto-1
minimumloon dat dan wel la
ger is.
Ook de kinderbijslag
omlaag. Eigenlijk had er in to-1
taal 2,5 meer aan kinderbi.-
slag betaald moeten worden in|
1984. Dat gebeurt niet. Het ef
fect in de portemonnee is voo: I
veel ouders verschillend. Da'. I
komt omdat de kinderbijslag I
afhankelijk is van de leeftijd
van de kinderen. Ouders i
kinderen beneden de zes g
er flink op achteruit, terwt'
ouders met kinderen tussen ie I
twaalf en achttien er op voor-1
uit gaan.
Naast deze grote bezuim-l
gingen staan er nog wat ande
re maatregelen op het pro-
gramma
•ongehuwden, die niet al
thuis wonen, krijgen een 1:
re bijstandsuitkering. Nu knj-1
gen ze 30% minder dan
huwden, dat wordt 40 min-1
der;
•in de AAW worden en
vergoedingen afgeschaft;
•gemeenten mogen straks nie
mand meer in de WSW (Socia
le Werkvoorziening) aanne
men, totdat ze bereikt hebben
dat het aantal WSW-ers me-
2 is gedaald. Die daling n®;
2 zal voorlopig jaarlip
moeten gebeuren. Ook moe""
WSW gesloten worden voo
jongeren beneden de 18 jaar
Het 'derde arbeidscircuit'
is een mooie term voor
„werken voor de overheid
met een uitkering". Werken
in een bedrijf is één, werken
Leden der Staten-Genero
ONS land wordt deze jaren zwaar J
proef gesteld. Velen verloren hun L
Talrijke jongeren konden nog niel
de slag komen. De steeds grotere fi
ciële tekorten van de overheid ko
dat niet verhelpen. Deze hebben g
tot steeds hogere rentelasten en
mee weer tot grotere tekorten. Wel
en werkgelegenheid van land en bi
werden steeds verder aangetast.
De begroting die U vandaag u
aangeboden en het beleid van de 1
ring zijn dan ook allereerst gerief
net doorbreken van deze situatie,
behoeve van het herstel zijn aanpa
gen nodig. Het kabinet is zich be
dat sommige daarvan burgers en
pen van burgers zeer pijnlijk tn
door achteruitgang van inkomen,
grote veranderingen in werk- en
omstandigheden, of door het onts
van onzekerheid.
Toch wil het kabinet de noodzak
,e ingrepen niet uit de weg gaar
staat te veel op het spel. De ontwi
ttng uan welvaart en toeTkgelegenl
aie de laatste jaren steeds erns
werd, moet een halt toegeroepen
den, pas dan kunnen wij samen
darstel gaan werken. Herstel is m
Vk. Daarom moeten wij nu doorze
let elkaar kunnen wij de moeiliji
den overwinnen, opdat er weer ze
v*id komt voor ouderen en kansen
jongeren. Het verbeterend interru
tut getij stelt ons juist nu in staat
e?r ten goede te bewerkstelligen.
De wijzigingen in de sociale zei
heid
b - eijn erop gericht dit stelsel bet
iv"h ?e houden. Om de pijn eerlijI
melen is gekozen voor deels een a
ene vermindering, deels een bijzor
aanpassing van de hogere uitke
vj1 de °P grond van de advii
de Sociaal-Economische Raad ei
ten rSpraa't me' Deden van de
„«-Generaal, zal de komende jaren
st ,mfuwd, rechtvaardig en betaall
door de teruglopende ontw
keling in de niet-commercie I
dienstensector.
Het Planbureau voorz|et I
een stijging van de bedrijn,
investeringen met 3
in de chemie, energiesector I
delfstoffenwinning. De inv®
teringen in bedrijfsgebouwe
zullen toenemen.
De investeringen van
overheid dalen met 4 eist
volg van overinvesteringin ,f
militaire sector dit jaar en
daling van de woningbouw
stelsel
van sociale zekerheid uitgew,
"uuuiic «c(vc((»cc>u witycwt
ren i worden. De voorgestelde mi
pre maken het mogelijk de soc
Ui tri"6'5 te verlagen ten gunste
On n^er'. en uitkeringsgerechtigi
krn uZe wijze. kan het verlies aan ko
oht wat beperkt worden.
"or de werkenden is het daarc
conj jker af te zien van de pi
hérve
^mpensatie en deze te bestemmen i
sterk
afdeling van werk en voor de
lng van het bedrijf of de instelt