Uitgebreide Dubliners komen spelen in Goes Pierre Janssen: 6Topkunst bestaat niet ITDEKDE VERSCHILLEN Reinecker schrijft krimi's aan de lopende band te kunst te keur te kunst te keur Strelend ,nFNSDAG 21 SEPTEMBER 1983 Ruimte T2 PAGINA GIDS 1 Kermis in de beeldende kunst Musea Parijs wcfcy Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer r, Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes - 0 FLOSSJ i£S T8 PAGINA GIDS 2 bliezen en het pand verpulvert den. In de omgeving zijn rui] ten gesprongen. Fluks springt Reinecker in zijn snelle Porsche. De ver] slaggever wordt bij het station afgezet en na een snelle hand druk en een groet spoedt d] krimi-auteur zich in vliegend] vaart naar de plek des onheils] Arme zwager, maar voor Her] bert Reinecker misschien idee voor de 111e aflevering van Derrick. kenprogramma 'De zon nebloem'. Drie jaar later werd hij hoofd van de jeugdafdeling radio. Daar kreeg hij pas echt bekendheid met pro gramma's als 'Radio prentenboek' (samen met Roos Lippes), 'Wigwam', 'Blokhut' en 'Kleu terklas'. In 1965 kreeg Wim Quint, die ook veel hoor spelen deed, de jeugdaf deling televisie erbij. Hij was de man die het pro gramma 'Oebele' be dacht. Quint was ook or ganisator van kinder zangfestivals die op de tv werden uitgezonden. In 1973 verliet hij de KRO op medisch advies. Bijbel open. 19.50 EO-Metterdaad; NOS: 20.03 Langs de lijn, sport r muziek. (21.50 NOS-Zeevispar. aug. 1983 - deel 3). 23.00 Nws en me- ded. 23.07 Met het oog op morgen: NCRV: 0.02 Volgspot. 1.02 Metropo lis. 2.02 Nachtexpress. 6.02 Eerlijn gezegd. 6.09 Vandaagdonderdag. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn 7.20 VARA Woensdag op' De wekkerradio. (7.30, 8.00 en oJ Nws. 7.20 Een greep uit de ochtend bladen. 7.35 Voor niets gaat de zon op. 8.11 Aktual.) 8.40 De vooruit gang. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 standen. 9.30 Nws. TELEAC: U Planten verzorgen in huis en tui (herh. 12). VARA: 10.03 Schoolra dio. 10.23 Vrouwen-agenda. W-J1 Nws. 10.33 Hoor Haar! 11.30 NWS 11.33 Leef-tijd-genoej Overh.voorl.: 12.16 Tekst en uitleg NOS: 12.26 Meded. voor land-ei tuinbouw 12.30 Nws. VARA: \l Dingen van de dag. 13.00 Nws. U Kinderen een kwartje? (13-30N 13.50 Reaktietelefoon. l4'0U1il<i'i Schuurpapier. NOS-RVU: L Oorlogsvoorbereiding en vrea verwachting. NOS: 15.03 Zo het ook. 15.30 Nws. 15.32 NOS-wg reldwijzer. 16.00 Wat een taal. w» Nws. NCRV: 16.32 Studio 55. Nws. 17.36 Hier en Nu. (18.00 Nv«J PP: 18.20 Uitz. van de vv^ HUM.VERB.: 18.30 Het voort van de twijfel. NCRV: 19.00 S in de vijver. (19.00 NCRV-Leer 19.15 Liederen van het begin. Rondom het woord.) 20.00 20.03 Leger des Heilskwartier. De wereld zingt Gods lof. 21W de tijd. 21.30 Onder de kop. CO: 21.40 Medelanders Nederia ders. RVU: 22.10 Conversation me. NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Ned land en z'n buren. 23.00 De ar ge ogen van Tsjing Thai, f}0-" 23.25 Muziek van eigen tijd- Nws. .Beelden en pastels van Watthy Murre in De Gevan- «pntoren te Vlissingen. Da- Sijks open van 17.00-24.00 uur. Dinsdags gesloten. (Tot 15 okt.). In de sfeervolle expositie- d van De Gevangentoren, I het al van verre zichtbare historische monument aan de Vlissingse boulevard, toont Matthy Murre, een der zeer weinige autochtone Zeeuwse beeldende kunste naars (want zij die ons als zodanig worden voorgesteld komen qua origine meestal overal elders vandaan dan uit zeeland) een keuze uit haar recente beeldhouw werk en haar pastels. Hoewel zij al meer dan een decennium actief is in de I provincie en daarbuiten, is Idit eigenlijk haar eerste so- [lo-tentoonstelling; tot nu toe [kon ze steeds alleen in groepsverband exposeren lomdat ze weliswaar het grondvlak, maar nooit te vens de wanden van een zaal met haar werk kon be volken; de laatste tijd is daar verandering in geko men doordat ze nu ook in de pastel op het platte vlak een geëigend uitdrukkingsmid del op het platte vlak heeft gevonden. Ze kan dus nu de totaliteit van een ruimte al- I leen aan. Dat blijkt overigens over- I tuigend uit haar hier aan- I wezige werk dat, hoewel van I middelgroot formaat, een I uitgesproken monumentaal I karakter heeft. Vanaf de be- I ginne werkt deze beeld houwster in steen en wel I voornamelijk in marmer. I Dit laatste materiaal fasci- I neert haar en de kleur, de I structuur ervan geeft haar hls het ware de vormen in Idle ze.»er later uit haalt: I sterk abstraherende, soms Itegen het menselijk lichaam I aanleunende, maar vaker Inog abstracte vormen, die lals tekens in de ruimte ge- Ikarakteriseeerd kunnen Iworden, bepaald door Mat- [thy Murre's drang naar een- lvoud en puurheid, door haar [verlangen naar primordiale [blijheid en een harmonie |van tegenstellingen. Haar pastels in zachte ■trillende regenboogachtige I kleuren tonen dezelfde vor- [mentaal als haar plastieken, Iraen ziet vormen die omslo- Itenheid en geborgenheid, [scheiding en samenvoeging [suggereren, men ziet een ■boek als het ware met licht- lbladzijden, zwevende licha-, [men. Zowel de plastieken als [de pastels ervaart men als [meditatieobjecten met een Itedere maar krachtige uit- [straling, waarin men zich [lang met vrucht verdiepen [kan. Willem Enzinck - 1 'Kermis in de beeldende I kunst; De Wleger, Deurne. [Open: ma. t/m vrij. 13-17 uur; za. en zo. 14-17 uur (t/m 27 nov.). Een heel plezierige tentoon stelling, zoals dit onderwerp past. Maar tegelijk ook kwa litatief een goede expositie. De kleine staf heeft stad en land afgereisd om tot dit re sultaat te komen: 86 stukken M. Monnickendam (1874-1943): Manege Bijook (In De Wieger) grafiek, tekeningen, aqua rellen, oliedoeken en aardige attributen. Er is voor 1,- een eenvoudig goed boekje te krijgen, waarin wat ach tergronden van het ver schijnsel kermis en de di verse vermakelijkheden worden geschetst, maar waarin jammer genoeg met geen woord gerept wordt over de daarmee samenhan gende beeldende kunst. Bij het verzamelen bleek, dat beeldende kunstenaars zich meer bezighielden met het circus dan met de ker mis. Toch omvat dee ten toonstelling 300 jaar beel dende kunst rond dit thema. En de socioloog prof. dr. G. Jansen uit Utrecht liet bij de opening horen, dat kermis ook de wetenschap boeit. Hij las fragmenten voor uit zijn boek over kermis, dat in mei '84 bij de Arbeiderspers ver schijnt onder de titel 'Een roes van vrijheid'. Er is een leuke verzame ling oude grafiek, die inder tijd de functie had die nu de fotografie vervult. Reuzen, dwergen, dikke dames, kwakzalvers en acrobaten waren er al vroeg bij. Maar ook oude doeken van Corne lls Dusart (1660-1704), die in het voetspoor van Adr. van Ostade een Boerenkermis, een Dorpsfeest van de gen reschilder Joost Drooghsloot (1586-1666) of Salomon Ver veer (1813-1876) met Kermis in Scheveningen doen het goed binnen dit kader. Maar ook onze tijd heeft zijn goede tentoonstellingen vertegenwoordigers met Corn. Maks, P. Wiegman, Charley Toorop (kermis in Middelburg), Anton Pieck, Ferd. Erfmann, Herm. Kruijder, Martin Monnic kendam (Kermis Den Bosch) en de naamgever van dit huis Hendrik Wiegersma. Voor de kinderen is er een afzonderlijke 'catalogus' ge maakt met kinderen in Deurne. Voor groepen is er een film over kermis. Kort om een goede expositie, die als dat mogelijk is, verdient door andere musea overge nomen te worden. Henk Egbers •Vlechtsels van Dahlia van den Burg-Ziv in porcelijn, en van Marian van der Horst-Lem in textiel. Ton- gerlohuis, Molenstraat 2, Roosendaal. Open dagelijks 14-17 uur, tot en met 10 okto ber. Zowel Marian van der Horst als Dahlia van den Burg zijn geboeid geraakt door de rit miek van het vlechten, waarbij het erg leuk is te zien hoe het gezmenlijk op gevatte thema in de ver schillende materialen heeft vorm gekregen. Maria van der Horst is ge fascineerd door lijnen. Die vind je terug in door de mens bewerkte landschap pen. Terrassen en uitge strekte bergvalleien inspire ren haar, maar ook het ein deloze patroon van voren in een geploegde akker. Het niet eindigen van zo'n lij- nenpatroon bracht haar op het spoor van de Keltische oneindigheidstekens. Zowel de landschappen als de inge wikkelde eeuwigheidssym bolen heeft zij in textiel om- tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS gezet. Het zijn neutrale doe ken geworden, met stiksels die vaak eindeloosheid of op zijn minst uitgestrektheid suggereren. Een gedeelte van het doek wordt er uitge licht door een bewerking in kleurig patchwork. Het re peterende van het stikwerk vraagt bijna vanzelfspre kend om een procesmatige aanpak, die te zien is in de opbouw van de complexe patronen. Op verschillende manie ren heeft Marian van der Horst deze geanalyseerd, en het is interessant deze ana lyses te aanschouwen. Toch wordt dit werk pas echt boeiend wanneer de dogma tische aanpak van het uit drukking geven aan levens symboliek wordt verwisseld voor de vloeiende organi sche lijnen van het waar neembare leven in het land schap. Pas dan ontstaat er een ritmiek en een wissel werking tussen de concen traties van kleur en wijds heid van het lijnenspel, die de intenties van dit werk duidelijk uitdragen. De porcelijnen schalen van Dahlia van den Burg zijn ontstaan als gevolg van haar contact met de vlech tende Marian van der Horst. De interesse van Dahlia ligt op een ander terrein. Zij wil in haar vormen uitdrukking geven aan sexuele symbo liek. De vrouwelijk zachte grillige lijnen om de rand van een pop zijn daarvan een afspiegeling, evenals het mannelijk harde dat gestal te krijgt door de bruuske, scherp afgesneden plooien en rechte forse lijnen in in gedrukte patronen van een pop- Het is oogstrelend werk. Vorm, inlegwerk en glazuur zijn zo aantrekkelijk dat de inhoudelijkheid van dit werk wat in het gedrang komt. De gevlochte schalen zijn volgens het Japanse Ra- ku-procédé geglazuurd. De filosofie hiervan, waarbij het spel van de elementen water, vuur en rook een we zenlijke rol spelen, is bepa lend voor de werkwijze van deze oorspronkelijk Israëli sche keramiste. Bij het in legwerk worden verschil lende gekleurde lagen klei tot eierschaal dunne vormen uitgedrukt die ongeglazuurd blijven. Zo ontstaan speelse, tere en feestelijke vormen die, ook al herken ik dan niet dat de randen ervan in feite een expressie van schaamlippen zijn, zeker het predikaat zacht en vrouwe lijk kunnen dragen. Lia Roost- The Dubliners, hier nog als kwartet. Van een onzer verslaggevers FOTO ARCHIEF DE STEM GOES -De „Dubliners" zijn aan hun 20-ste wereld tournee bezig en traditiegetrouw doen ze ook weer Nederland aan. De populaire Ierse folkgroep geeft acht concerten in Nederland. Het eerste is op 1 oktober in de Veilinghal in Goes. Verder staan ook Groningen, Rotter- dan, Nijmegen, Amsterdam, Alkmaar, Zwolle en Kerkrade op het programma. Volgens organisator Tjallie Huizenga komen de Dubliners graag terug in Goes, een plaats die ze ook vorig jaar aande den. De groep is ondertussen uitgebreid met een vijfde man. Het is Sean Cannon, die het aloude team, John Sheahan, Ronnie Drew, Barney McKen- na en Luke Kelly, vocaal is ko men versterken. Sean Cannon is afkomstig uit Gal way en reisde jaren lang door Engeland en Europa. Bekendheid kreeg hij als gast- speler bij de legendarische groep Planxty. In de nieuwe opstelling hebben de Dubli-' ners al een hele reeks concer ten afgewerkt. Uiteraard doen ze tijdens hun tournee weer de grote muziektempels als de Royal Albert Hall in Londen, het ICC in Berlijn en de Olym- pia in Parijs aan. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBO EKENBOEKEN BOEK ENBOEKENSOSKSWBOEKZmOt K ENBOEKEN BOEKENBOEKEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE MUSEUMGIDS VOOR PA RIJS EN HET ILE-DE- FRANCE (uitg. Bekking - 29.50) Wie Parijs bezoekt gaat naar het Louvre, Centre Pompidou en nog enkele van deze geijkte culturele centra. Deze gids geeft informaties over 103 mu sea in deze stad en dan nog eens 124 in de naaste omge ving. Er is dus heel wat meer te bezoeken. Ook alwas dat be kend, dan biedt dit boek toch veel inspirerende aanwijzin gen. Het gaat daarbij om pri ma kunstmusea, maar ook om heel merkwaardige verzame lingen of om huizen met her inneringen aan beroemde per soonlijkheden die je mogelijk enkel uit geschiedenisboeken kent. Daarbij valt op dat ook Frankrijk een koloniale mo gendheid is, die heel wat van elders gesleept heeft. De sa menstellers - Maya van Teu- tem en Willem Jan Koper - hebben weliswaar de door de musea verstrekte folders overgeschreven, maar die bie den doorgaans de praktische informatie die je nodig hebt. De met een sterretje gemerkte musea - zo wordt meegedeeld - hebben niet rechtstreeks hun informatie gegeven. Vreemd, dat daarbij bijv. een museum als Musée d'Art moderne is. De gegevens zijn dan soms ook erg beperkt. Maar over het al gemeen kun je letterlijk en fi guurlijk met deze inlichtingen redelijk uit de voeten. En zo liggen open musea voor slotenmakerskunst, deco ratieve kunst, joodse kunst, plagiaat, vrijmetselarij, poli tie, holgrafie, ridderordes, brillen, post, sport, fotografie, brood, papier, paard, gereed schap, fiets, kappers, bomen, etc. Musea met beroemdheden als De Balzac, Bourdelle, Cle- menceau, le Corbusier, Dela croix, Hugo, Maillol, Mickie- wicz, Moreau, Pasteur, Piaf, Rodin, Chateaubriand, Monet, Bossuet, Ravel, Rousseau, etc. Uiteraard staan er ook de ge gevens in voor het Louvre, het Pantheon en gelijksoortige on dernemingen. HE GOES Grandtheater - 20 u. Octopussy, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Blue thunder, a.l. 20 u. Octopussy, a.l. 20 u Gandhi, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Octopussy, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Brandende liefde. Alhambra 2 - 20 u. An Bloem. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Psycho II Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Tootsie Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u Blue thunder Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zapped Odeon - 14,16.18, 20 en 22 u. The meaning of life Rubens - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Superman III Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u 48 Hours Vendome 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Benvenuta Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u The concrete jungle Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Breathless Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. La ragazza di trieste Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Kramer vs. Kramer Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Popeye Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Bomber Savoy - 12,14.16,18, 20en 22 u. Squeeze play Ambassades - 12,14.20, 16.45.19.10 en 21.30 u II bisbetico domato Ambassades-Club I - 12, 14.20,16.45,19.1 Oen 21.30u. Lone wolf McQuade Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. First blood-Bambo Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u Rocky III: Het oog van de tijger Ambassades-Club IV - 12, 14.20,16.45,19.10en 21.30u. The gods must be crazy Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Beach girls Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Battle truck Tij! - 12,14, 16,18, 20, 22 u. The wicked lady Wapper - 12,14 20,16,45, 19.1 Oen 21.30 u. Furyo AXEL Streekmuseum „Het Land van Axel" - Beeldhouwen uit hout door M. Verhoeven. Geop.: woe. t.m. zat. 13.30-17.00 uur. Vrijd. ook van 19-21 uur (t/m 8 okt.). VLISSINGEN Galerie Marquis, NieuwendIJk 15- Schilderijen, aquarellen en tekeningen van Toon Teeken. Geop. woe t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u.(t/m 9 okt.) Gevangentoren - Beelden en pastels van Matthy Murre. Geop. dag. 17-24 u. dinsd gesloten (tot 15 okt.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J. Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur. Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en 13.30-17.00 u Zat en zond 14-17 u. (t.m. 18 dec DE KLINGE Rene de Moor - 15 u. schieting. Van onze verslaggever MAASTRICHT - „Het zijn be roerde tijden, want het gaat niet alleen meer over geld", zegt de bekende kunstbespre ker Pierre Janssen in ant woord op de maatregelen die minister Brinkman van WVC op het gebied van de (beelden de) heeft voorgesteld. „Om het beleid naar de be zuinigingen toe te leiden is een akelige discussie begonnen, waarin door minister Brink man het begrip 'topkunst' is ingebracht. Topkunst klinkt goed, maar het bestaat niet. De topkunst is een wisselend re sultaat van steeds verande rende gebeurtenissen. Kunst is een onophoudelijk proberen en opnieuw beginnen. Wat men later als 'top' beleeft, zijn wisselende ervaringsniveaus. Er bestaat geen bevroren piek", aldus Pierre Janssen. „Als kunst wordt geregeld tot een veilig resultaat, dan is dat de dood van de kunst. Ver warring is leven!" Hij waar schuwde er ook voor dat men nooit de fout moet maken te denken dat 'de gewone man' geen boodschap heeft aan kunst. „De gewone man, wie dat ook zijn mag, is even even raadselachtig en verrassend als elk ander levend wezen." „Er is zo vaak gezegd: de kunst is dood. Maar kunst kan alleen dood door harde over heidsmaatregelen. Zolang kunstenaars bezig zijn in de kunst een vorm te vinden voor hun ademhalen, zal 't wel gaan", aldusJanssen. Ieder heel uur nieuws. KB° „jJ progr. wordt om 7.30, 8.30, r| 12.30,14.30,16.30 en 17.30 uur on T broken voor aktual. van tci ■„jj Manneke Pop. 8.34 Parapl Weg met de generatiekloo uisj Vraag en antwoord. 13.30 W ,^1 van de hits. 14.34 K-roc Nieuws-box. NOS: *8Vrracltë Avondspits. KRO: 19.02 mpel voer. 21.02 Demo. 22.02 Rockten r NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het Je*, Woord. 7.10 Preludium: k'a„jeU. ziek. 8.00 Nws. 8.05 8.45 Musica Sacra. 9.15 V. aiL, hoogtezon, pastoraal-muzi vo0r| zoek. 10.00 Duitse kamermu* nJ Bach (III). 10.30 Orkestpaiej- pe| se en Amerikaanse mUf.^Tv)l2' symfonieën van Mozart (a Concert voor trompet en 13.00 Nws. 13.05 Orgelconj-j -i Promenade: Promenade Hedendaagse en klass. ^jass AVRO: 13.30 Frans muziek voor orkest. I4-"5 ,- Fes' Neurenberg. 15.10 Orlando val, klass. muz. 16.45 Spel nj-suf zie. 17.00 uur Overname B11 n(te 2 AVRO: 20.00 Bruckner b«' klass. muz. 'UBUi uba ;aoA 'auiep jeeq 'sjqoaj afpjoq -uibbu 'sifuii SueSut 'ueui uba jseq 'sj(ui( Cu -apittps do pjooq 'stqoaj fuapqips do 'jaiipe auiep Tjoj 'ueui uba iqdssef 'ijueq uba iooj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23