Uitgebreide Dubliners
komen spelen in Goes
Pierre Janssen:
6Topkunst
bestaat niet
ITDEKDE
VERSCHILLEN
Reinecker
schrijft
krimi's
aan de
lopende
band
te kunst
te keur
te kunst
te keur
Strelend
,nFNSDAG 21 SEPTEMBER 1983
Ruimte
T2 PAGINA GIDS 1
Kermis in
de beeldende
kunst
Musea Parijs
wcfcy Luke: De Daltons In De Blizzard
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer
r,
Happie En De Bolle Uit Zwolle
Boes
- 0
FLOSSJ
i£S
T8 PAGINA GIDS 2
bliezen en het pand verpulvert
den. In de omgeving zijn rui]
ten gesprongen.
Fluks springt Reinecker in
zijn snelle Porsche. De ver]
slaggever wordt bij het station
afgezet en na een snelle hand
druk en een groet spoedt d]
krimi-auteur zich in vliegend]
vaart naar de plek des onheils]
Arme zwager, maar voor Her]
bert Reinecker misschien
idee voor de 111e aflevering
van Derrick.
kenprogramma 'De zon
nebloem'. Drie jaar later
werd hij hoofd van de
jeugdafdeling radio.
Daar kreeg hij pas echt
bekendheid met pro
gramma's als 'Radio
prentenboek' (samen met
Roos Lippes), 'Wigwam',
'Blokhut' en 'Kleu
terklas'.
In 1965 kreeg Wim
Quint, die ook veel hoor
spelen deed, de jeugdaf
deling televisie erbij. Hij
was de man die het pro
gramma 'Oebele' be
dacht. Quint was ook or
ganisator van kinder
zangfestivals die op de tv
werden uitgezonden. In
1973 verliet hij de KRO
op medisch advies.
Bijbel open. 19.50 EO-Metterdaad;
NOS: 20.03 Langs de lijn, sport r
muziek. (21.50 NOS-Zeevispar.
aug. 1983 - deel 3). 23.00 Nws en me-
ded. 23.07 Met het oog op morgen:
NCRV: 0.02 Volgspot. 1.02 Metropo
lis. 2.02 Nachtexpress. 6.02 Eerlijn
gezegd. 6.09 Vandaagdonderdag.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn 7.20 VARA Woensdag op'
De wekkerradio. (7.30, 8.00 en oJ
Nws. 7.20 Een greep uit de ochtend
bladen. 7.35 Voor niets gaat de zon
op. 8.11 Aktual.) 8.40 De vooruit
gang. NOS: 9.05 Gymn. voor de
vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24
standen. 9.30 Nws. TELEAC: U
Planten verzorgen in huis en tui
(herh. 12). VARA: 10.03 Schoolra
dio. 10.23 Vrouwen-agenda. W-J1
Nws. 10.33 Hoor Haar! 11.30 NWS
11.33 Leef-tijd-genoej
Overh.voorl.: 12.16 Tekst en uitleg
NOS: 12.26 Meded. voor land-ei
tuinbouw 12.30 Nws. VARA: \l
Dingen van de dag. 13.00 Nws. U
Kinderen een kwartje? (13-30N
13.50 Reaktietelefoon. l4'0U1il<i'i
Schuurpapier. NOS-RVU: L
Oorlogsvoorbereiding en vrea
verwachting. NOS: 15.03 Zo
het ook. 15.30 Nws. 15.32 NOS-wg
reldwijzer. 16.00 Wat een taal. w»
Nws. NCRV: 16.32 Studio 55.
Nws. 17.36 Hier en Nu. (18.00 Nv«J
PP: 18.20 Uitz. van de vv^
HUM.VERB.: 18.30 Het voort
van de twijfel. NCRV: 19.00 S
in de vijver. (19.00 NCRV-Leer
19.15 Liederen van het begin.
Rondom het woord.) 20.00
20.03 Leger des Heilskwartier.
De wereld zingt Gods lof. 21W
de tijd. 21.30 Onder de kop.
CO: 21.40 Medelanders Nederia
ders. RVU: 22.10 Conversation
me. NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Ned
land en z'n buren. 23.00 De ar
ge ogen van Tsjing Thai, f}0-"
23.25 Muziek van eigen tijd-
Nws.
.Beelden en pastels van
Watthy Murre in De Gevan-
«pntoren te Vlissingen. Da-
Sijks open van 17.00-24.00
uur. Dinsdags gesloten. (Tot
15 okt.).
In de sfeervolle expositie-
d van De Gevangentoren,
I het al van verre zichtbare
historische monument aan
de Vlissingse boulevard,
toont Matthy Murre, een der
zeer weinige autochtone
Zeeuwse beeldende kunste
naars (want zij die ons als
zodanig worden voorgesteld
komen qua origine meestal
overal elders vandaan dan
uit zeeland) een keuze uit
haar recente beeldhouw
werk en haar pastels.
Hoewel zij al meer dan
een decennium actief is in de
I provincie en daarbuiten, is
Idit eigenlijk haar eerste so-
[lo-tentoonstelling; tot nu toe
[kon ze steeds alleen in
groepsverband exposeren
lomdat ze weliswaar het
grondvlak, maar nooit te
vens de wanden van een
zaal met haar werk kon be
volken; de laatste tijd is
daar verandering in geko
men doordat ze nu ook in de
pastel op het platte vlak een
geëigend uitdrukkingsmid
del op het platte vlak heeft
gevonden. Ze kan dus nu de
totaliteit van een ruimte al-
I leen aan.
Dat blijkt overigens over-
I tuigend uit haar hier aan-
I wezige werk dat, hoewel van
I middelgroot formaat, een
I uitgesproken monumentaal
I karakter heeft. Vanaf de be-
I ginne werkt deze beeld
houwster in steen en wel
I voornamelijk in marmer.
I Dit laatste materiaal fasci-
I neert haar en de kleur, de
I structuur ervan geeft haar
hls het ware de vormen in
Idle ze.»er later uit haalt:
I sterk abstraherende, soms
Itegen het menselijk lichaam
I aanleunende, maar vaker
Inog abstracte vormen, die
lals tekens in de ruimte ge-
Ikarakteriseeerd kunnen
Iworden, bepaald door Mat-
[thy Murre's drang naar een-
lvoud en puurheid, door haar
[verlangen naar primordiale
[blijheid en een harmonie
|van tegenstellingen.
Haar pastels in zachte
■trillende regenboogachtige
I kleuren tonen dezelfde vor-
[mentaal als haar plastieken,
Iraen ziet vormen die omslo-
Itenheid en geborgenheid,
[scheiding en samenvoeging
[suggereren, men ziet een
■boek als het ware met licht-
lbladzijden, zwevende licha-,
[men. Zowel de plastieken als
[de pastels ervaart men als
[meditatieobjecten met een
Itedere maar krachtige uit-
[straling, waarin men zich
[lang met vrucht verdiepen
[kan. Willem Enzinck -
1 'Kermis in de beeldende
I kunst; De Wleger, Deurne.
[Open: ma. t/m vrij. 13-17
uur; za. en zo. 14-17 uur (t/m
27 nov.).
Een heel plezierige tentoon
stelling, zoals dit onderwerp
past. Maar tegelijk ook kwa
litatief een goede expositie.
De kleine staf heeft stad en
land afgereisd om tot dit re
sultaat te komen: 86 stukken
M. Monnickendam (1874-1943): Manege Bijook
(In De Wieger)
grafiek, tekeningen, aqua
rellen, oliedoeken en aardige
attributen. Er is voor 1,-
een eenvoudig goed boekje
te krijgen, waarin wat ach
tergronden van het ver
schijnsel kermis en de di
verse vermakelijkheden
worden geschetst, maar
waarin jammer genoeg met
geen woord gerept wordt
over de daarmee samenhan
gende beeldende kunst.
Bij het verzamelen bleek,
dat beeldende kunstenaars
zich meer bezighielden met
het circus dan met de ker
mis. Toch omvat dee ten
toonstelling 300 jaar beel
dende kunst rond dit thema.
En de socioloog prof. dr. G.
Jansen uit Utrecht liet bij de
opening horen, dat kermis
ook de wetenschap boeit. Hij
las fragmenten voor uit zijn
boek over kermis, dat in mei
'84 bij de Arbeiderspers ver
schijnt onder de titel 'Een
roes van vrijheid'.
Er is een leuke verzame
ling oude grafiek, die inder
tijd de functie had die nu de
fotografie vervult. Reuzen,
dwergen, dikke dames,
kwakzalvers en acrobaten
waren er al vroeg bij. Maar
ook oude doeken van Corne
lls Dusart (1660-1704), die in
het voetspoor van Adr. van
Ostade een Boerenkermis,
een Dorpsfeest van de gen
reschilder Joost Drooghsloot
(1586-1666) of Salomon Ver
veer (1813-1876) met Kermis
in Scheveningen doen het
goed binnen dit kader. Maar
ook onze tijd heeft zijn goede
tentoonstellingen
vertegenwoordigers met
Corn. Maks, P. Wiegman,
Charley Toorop (kermis in
Middelburg), Anton Pieck,
Ferd. Erfmann, Herm.
Kruijder, Martin Monnic
kendam (Kermis Den Bosch)
en de naamgever van dit
huis Hendrik Wiegersma.
Voor de kinderen is er een
afzonderlijke 'catalogus' ge
maakt met kinderen in
Deurne. Voor groepen is er
een film over kermis. Kort
om een goede expositie, die
als dat mogelijk is, verdient
door andere musea overge
nomen te worden.
Henk Egbers
•Vlechtsels van Dahlia van
den Burg-Ziv in porcelijn,
en van Marian van der
Horst-Lem in textiel. Ton-
gerlohuis, Molenstraat 2,
Roosendaal. Open dagelijks
14-17 uur, tot en met 10 okto
ber.
Zowel Marian van der Horst
als Dahlia van den Burg zijn
geboeid geraakt door de rit
miek van het vlechten,
waarbij het erg leuk is te
zien hoe het gezmenlijk op
gevatte thema in de ver
schillende materialen heeft
vorm gekregen.
Maria van der Horst is ge
fascineerd door lijnen. Die
vind je terug in door de
mens bewerkte landschap
pen. Terrassen en uitge
strekte bergvalleien inspire
ren haar, maar ook het ein
deloze patroon van voren in
een geploegde akker. Het
niet eindigen van zo'n lij-
nenpatroon bracht haar op
het spoor van de Keltische
oneindigheidstekens. Zowel
de landschappen als de inge
wikkelde eeuwigheidssym
bolen heeft zij in textiel om-
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
gezet. Het zijn neutrale doe
ken geworden, met stiksels
die vaak eindeloosheid of op
zijn minst uitgestrektheid
suggereren. Een gedeelte
van het doek wordt er uitge
licht door een bewerking in
kleurig patchwork. Het re
peterende van het stikwerk
vraagt bijna vanzelfspre
kend om een procesmatige
aanpak, die te zien is in de
opbouw van de complexe
patronen.
Op verschillende manie
ren heeft Marian van der
Horst deze geanalyseerd, en
het is interessant deze ana
lyses te aanschouwen. Toch
wordt dit werk pas echt
boeiend wanneer de dogma
tische aanpak van het uit
drukking geven aan levens
symboliek wordt verwisseld
voor de vloeiende organi
sche lijnen van het waar
neembare leven in het land
schap. Pas dan ontstaat er
een ritmiek en een wissel
werking tussen de concen
traties van kleur en wijds
heid van het lijnenspel, die
de intenties van dit werk
duidelijk uitdragen.
De porcelijnen schalen
van Dahlia van den Burg
zijn ontstaan als gevolg van
haar contact met de vlech
tende Marian van der Horst.
De interesse van Dahlia ligt
op een ander terrein. Zij wil
in haar vormen uitdrukking
geven aan sexuele symbo
liek. De vrouwelijk zachte
grillige lijnen om de rand
van een pop zijn daarvan
een afspiegeling, evenals het
mannelijk harde dat gestal
te krijgt door de bruuske,
scherp afgesneden plooien
en rechte forse lijnen in in
gedrukte patronen van een
pop-
Het is oogstrelend werk.
Vorm, inlegwerk en glazuur
zijn zo aantrekkelijk dat de
inhoudelijkheid van dit
werk wat in het gedrang
komt. De gevlochte schalen
zijn volgens het Japanse Ra-
ku-procédé geglazuurd. De
filosofie hiervan, waarbij
het spel van de elementen
water, vuur en rook een we
zenlijke rol spelen, is bepa
lend voor de werkwijze van
deze oorspronkelijk Israëli
sche keramiste. Bij het in
legwerk worden verschil
lende gekleurde lagen klei
tot eierschaal dunne vormen
uitgedrukt die ongeglazuurd
blijven. Zo ontstaan speelse,
tere en feestelijke vormen
die, ook al herken ik dan
niet dat de randen ervan in
feite een expressie van
schaamlippen zijn, zeker het
predikaat zacht en vrouwe
lijk kunnen dragen.
Lia Roost-
The Dubliners, hier nog als kwartet.
Van een onzer verslaggevers
FOTO ARCHIEF DE STEM
GOES -De „Dubliners" zijn aan hun 20-ste wereld
tournee bezig en traditiegetrouw doen ze ook weer
Nederland aan. De populaire Ierse folkgroep geeft
acht concerten in Nederland. Het eerste is op 1 oktober in
de Veilinghal in Goes. Verder
staan ook Groningen, Rotter-
dan, Nijmegen, Amsterdam,
Alkmaar, Zwolle en Kerkrade
op het programma.
Volgens organisator Tjallie
Huizenga komen de Dubliners
graag terug in Goes, een plaats
die ze ook vorig jaar aande
den. De groep is ondertussen
uitgebreid met een vijfde man.
Het is Sean Cannon, die het
aloude team, John Sheahan,
Ronnie Drew, Barney McKen-
na en Luke Kelly, vocaal is ko
men versterken.
Sean Cannon is afkomstig
uit Gal way en reisde jaren
lang door Engeland en Europa.
Bekendheid kreeg hij als gast-
speler bij de legendarische
groep Planxty. In de nieuwe
opstelling hebben de Dubli-'
ners al een hele reeks concer
ten afgewerkt. Uiteraard doen
ze tijdens hun tournee weer de
grote muziektempels als de
Royal Albert Hall in Londen,
het ICC in Berlijn en de Olym-
pia in Parijs aan.
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBO EKENBOEKEN BOEK
ENBOEKENSOSKSWBOEKZmOt K ENBOEKEN
BOEKENBOEKEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE
MUSEUMGIDS VOOR PA
RIJS EN HET ILE-DE-
FRANCE (uitg. Bekking -
29.50)
Wie Parijs bezoekt gaat naar
het Louvre, Centre Pompidou
en nog enkele van deze geijkte
culturele centra. Deze gids
geeft informaties over 103 mu
sea in deze stad en dan nog
eens 124 in de naaste omge
ving. Er is dus heel wat meer
te bezoeken. Ook alwas dat be
kend, dan biedt dit boek toch
veel inspirerende aanwijzin
gen. Het gaat daarbij om pri
ma kunstmusea, maar ook om
heel merkwaardige verzame
lingen of om huizen met her
inneringen aan beroemde per
soonlijkheden die je mogelijk
enkel uit geschiedenisboeken
kent.
Daarbij valt op dat ook
Frankrijk een koloniale mo
gendheid is, die heel wat van
elders gesleept heeft. De sa
menstellers - Maya van Teu-
tem en Willem Jan Koper -
hebben weliswaar de door de
musea verstrekte folders
overgeschreven, maar die bie
den doorgaans de praktische
informatie die je nodig hebt.
De met een sterretje gemerkte
musea - zo wordt meegedeeld
- hebben niet rechtstreeks hun
informatie gegeven. Vreemd,
dat daarbij bijv. een museum
als Musée d'Art moderne is.
De gegevens zijn dan soms ook
erg beperkt. Maar over het al
gemeen kun je letterlijk en fi
guurlijk met deze inlichtingen
redelijk uit de voeten.
En zo liggen open musea
voor slotenmakerskunst, deco
ratieve kunst, joodse kunst,
plagiaat, vrijmetselarij, poli
tie, holgrafie, ridderordes,
brillen, post, sport, fotografie,
brood, papier, paard, gereed
schap, fiets, kappers, bomen,
etc. Musea met beroemdheden
als De Balzac, Bourdelle, Cle-
menceau, le Corbusier, Dela
croix, Hugo, Maillol, Mickie-
wicz, Moreau, Pasteur, Piaf,
Rodin, Chateaubriand, Monet,
Bossuet, Ravel, Rousseau, etc.
Uiteraard staan er ook de ge
gevens in voor het Louvre, het
Pantheon en gelijksoortige on
dernemingen.
HE
GOES
Grandtheater - 20 u.
Octopussy, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Blue thunder, a.l.
20 u. Octopussy, a.l.
20 u Gandhi, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Octopussy, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Brandende liefde.
Alhambra 2 - 20 u.
An Bloem.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Psycho II
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Tootsie
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u Blue thunder
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zapped
Odeon - 14,16.18, 20 en 22
u. The meaning of life
Rubens - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Superman III
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u 48 Hours
Vendome 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Benvenuta
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u The concrete jungle
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Breathless
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. La ragazza di trieste
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Kramer vs. Kramer
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Popeye
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Bomber
Savoy - 12,14.16,18, 20en
22 u. Squeeze play
Ambassades - 12,14.20,
16.45.19.10 en 21.30 u
II bisbetico domato
Ambassades-Club I - 12,
14.20,16.45,19.1 Oen 21.30u.
Lone wolf McQuade
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u.
First blood-Bambo
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u
Rocky III: Het oog van de tijger
Ambassades-Club IV - 12,
14.20,16.45,19.10en 21.30u.
The gods must be crazy
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Beach girls
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Battle truck
Tij! - 12,14, 16,18, 20, 22 u.
The wicked lady
Wapper - 12,14 20,16,45,
19.1 Oen 21.30 u. Furyo
AXEL
Streekmuseum „Het Land van
Axel" - Beeldhouwen uit hout
door M. Verhoeven. Geop.: woe.
t.m. zat. 13.30-17.00 uur. Vrijd.
ook van 19-21 uur (t/m 8 okt.).
VLISSINGEN
Galerie Marquis, NieuwendIJk
15- Schilderijen, aquarellen
en tekeningen van Toon Teeken.
Geop. woe t/m za. 13.30-17.30
u. zo. 14-17 u.(t/m 9 okt.)
Gevangentoren - Beelden en
pastels van Matthy Murre. Geop.
dag. 17-24 u. dinsd gesloten
(tot 15 okt.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J.
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur.
Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u Zat en zond
14-17 u. (t.m. 18 dec
DE KLINGE
Rene de Moor - 15 u.
schieting.
Van onze verslaggever
MAASTRICHT - „Het zijn be
roerde tijden, want het gaat
niet alleen meer over geld",
zegt de bekende kunstbespre
ker Pierre Janssen in ant
woord op de maatregelen die
minister Brinkman van WVC
op het gebied van de (beelden
de) heeft voorgesteld.
„Om het beleid naar de be
zuinigingen toe te leiden is een
akelige discussie begonnen,
waarin door minister Brink
man het begrip 'topkunst' is
ingebracht. Topkunst klinkt
goed, maar het bestaat niet. De
topkunst is een wisselend re
sultaat van steeds verande
rende gebeurtenissen. Kunst is
een onophoudelijk proberen
en opnieuw beginnen. Wat
men later als 'top' beleeft, zijn
wisselende ervaringsniveaus.
Er bestaat geen bevroren
piek", aldus Pierre Janssen.
„Als kunst wordt geregeld
tot een veilig resultaat, dan is
dat de dood van de kunst. Ver
warring is leven!" Hij waar
schuwde er ook voor dat men
nooit de fout moet maken te
denken dat 'de gewone man'
geen boodschap heeft aan
kunst. „De gewone man, wie
dat ook zijn mag, is even even
raadselachtig en verrassend
als elk ander levend wezen."
„Er is zo vaak gezegd: de
kunst is dood. Maar kunst kan
alleen dood door harde over
heidsmaatregelen. Zolang
kunstenaars bezig zijn in de
kunst een vorm te vinden voor
hun ademhalen, zal 't wel
gaan", aldusJanssen.
Ieder heel uur nieuws. KB° „jJ
progr. wordt om 7.30, 8.30, r|
12.30,14.30,16.30 en 17.30 uur on T
broken voor aktual. van tci ■„jj
Manneke Pop. 8.34 Parapl
Weg met de generatiekloo uisj
Vraag en antwoord. 13.30 W ,^1
van de hits. 14.34 K-roc
Nieuws-box. NOS: *8Vrracltë
Avondspits. KRO: 19.02 mpel
voer. 21.02 Demo. 22.02 Rockten r
NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het Je*,
Woord. 7.10 Preludium: k'a„jeU.
ziek. 8.00 Nws. 8.05
8.45 Musica Sacra. 9.15 V. aiL,
hoogtezon, pastoraal-muzi vo0r|
zoek. 10.00 Duitse kamermu* nJ
Bach (III). 10.30 Orkestpaiej- pe|
se en Amerikaanse mUf.^Tv)l2'
symfonieën van Mozart (a
Concert voor trompet en
13.00 Nws. 13.05 Orgelconj-j -i
Promenade: Promenade
Hedendaagse en klass. ^jass
AVRO: 13.30 Frans
muziek voor orkest. I4-"5 ,- Fes'
Neurenberg. 15.10 Orlando
val, klass. muz. 16.45 Spel nj-suf
zie. 17.00 uur Overname B11 n(te
2 AVRO: 20.00 Bruckner b«'
klass. muz.
'UBUi uba ;aoA 'auiep jeeq 'sjqoaj afpjoq
-uibbu 'sifuii SueSut 'ueui uba jseq 'sj(ui( Cu
-apittps do pjooq 'stqoaj fuapqips do 'jaiipe
auiep Tjoj 'ueui uba iqdssef 'ijueq uba iooj