Koningin wordt ernstig geremd in meningsuiting Wat is onderwijs ons waard? oilSVB^®" uranï Sihanoek: „Vietnam garantie tegen Pot" I Jackson klapt uit de school Duitsland: 20% uit ]\avo bij plaatsing Hypotheekrente per 13 sept. '83 OORZAAK VA ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1983 ACHTERGROND5 De beperkingen van een economische visie van Jo Ritzen Afgedreven Deelfunctie fH Lachende prins niet bang voor de khmers Voodlanding iussisch liegtuig n Turkije rraanoogst S slechtste n zes jaar Door Jan van de Ven De Amerikaanse ne gerleider Jesse Jack son heeft een vertrou welijk gesprek met ko ningin Beatrix en klapt later uit de school over dat ge sprek. We weten nu dat de koningin een mening heeft over de plaatsing van kruisra ketten. Of Jackson het gesprek juist heeft weergegeven achter halen we nooit. Wie de koningin wat lan ger (van een afstand) kent weet dat zij zich diepgaand in allerlei onderwerpen ver diept. Met haar karakter zal ze zich over belangrijke za ken een mening hebben ge vormd en voor die mening willen uitkomen. Maar in die vrije meningsuiting is zij zwaar geremd. Uit de vorige eeuw bestaat de staatsrechtelijke regel dat 'de minister' verantwoorde lijk is voor wat het staats hoofd zegt, want het staats hoofd is zelf onschendbaar. In de praktijk zal de minis ter-president met het staats- hoofd overleggen wat er bij officiële gebeurtenissen wordt gezegd. Gaat de ko ningin op staatsbezoek dan zal zij over redevoeringen uitgebreid overleg hebben gepleegd. Spreekt zij de jaarlijkse troonrede uit dan zal de tekst door de minis ter-president of zijn verte genwoordiger op papier zijn gezet. De regel van de ministe riële verantwoordelijkheid heeft tot nu toe geen onover- komenlijke problemen met een staatshoofd opgeleverd. Koningin Wilhelmina wilde tijdens de oorlogsjaren in Londen wel eens eigenzinnig uit de hoek komen, maar haar dochter Juliana was niet het type om de regel (ondanks een eigen mening) met voeten te treden. Ook Beatrix geeft geen aanlei ding te veronderstellen dat zij onder die verantwoorde lijkheid uit wil. Enkele jaren geleden was er wel de discussie of de mi nisteriële verantwoordelijk heid gold voor de hele ko ninklijke familie. De familie groeide naarmate er meer kleinkinderen van Juliana kwamen. Was het niet beter de verantwoordelijkheid te beperken tot het koninklijk huis, dat wil zeggen tot de regerend vorst en zijn ge zinsleden en mogelijk een familielid dat voor troonop volging in aanmerking kwam? Staatsrechtsgeleerde Vis van de universiteit in Gro ningen wil nog verder gaan in de beperking van de ver antwoordelijkheid. Naar aanleiding van de geruch tenstroom rond prins Claus kwam hij met het idee om slechts het staatshoofd en haar oudste zoon onder de regel te laten vallen. Vis gaat in zijn redenatie niet uit van een taakverlich- NA AFLOOP van zijn onderhoud met koningin Beatrix sprak Jackson met kamerlid Jan Nico Scholten. Niet bekend is of daarbij de mening van de vorstin ter sprake kwam. - FOTO ARCHIEF DE STEM ting voor minister of minis terraad. Hij is in de eerste plaats begaan met het lot van de mensen die onder die verantwoordelij kheid val len. Iemand die voortdurend zijn woorden op een goud schaaltje moet wegen, zal op den duur bang worden nog iets te zeggen. Zijn leven wordt sterk beïnvloed door de onmogelijkheid voor eigen mening uit te komen. Geldt die verantwoorde lijkheid nu voor alles wat wordt gezegd? Zodra de ko ningin zich openlijk over binnen- en buitenlandse po litieke zaken uitlaat, zal zij zich hebben te verantwoor den. Zo staat dat voor het staatshoofd geregeld. Het openlijke optreden kan zijn op een balcon of binnenska mers voor een klein gezel schap. Moeilijker wordt het als het staatshoofd een gesprek met één persoon aanknoopt. Mag de koningin zich dan eindelijk gewoon mens to nen? Ze zal er ongetwijfeld vaak behoefte aan hebben. In het geval van Jesse Jack son was de sfeer van het ge sprek er kennelijk naar om van hart tot hart te spreken. Volgens de regel van de ministeriële verantwoorde, lij kheid mag het staatshoofd ook tijdens een gesprek on- der vier ogen niet zichzelf zijn. Zij treedt dan op als constitutioneel monarch Maar wie controleert haat' Er is behalve de gesprek^ partner niemand in de ka mer aanwezig. Mocht zij echter zich te. veel mens tonen dan bestaat altijd nog de ongeschreven regel dat van zo'n onderhoud niets naar buiten komt. Jes. se Jackson heeft aantoon- baar de laatste regel ge. schonden door uit de school te klappen. Niet vaststaat of de koningin haar boekje te buiten is gegaan. Er was kennelij k verder niemand bij, zodat het nee van de RVD (woordvoerder voor de koningin) net zo sterk staat als het ja van Jackson. Uit deze patstelling kan geen crisis groeien. Er valt niet te bewijzen dat de vor stin meer heeft gezegd dan is toegestaan. Alle kranten mogen dan over het voorval hebben geschreven, in elk verhaal staat de boodschap van Jackson met daaraan gekoppeld de ontkenning van de RVD. Zolang het be wijs van een majesteitelijke overtreding niet is geleverd volgt er geen ruzie tussen vorstin en kabinet, geen cri sis in het kabinet. Door Frans van Mourik Prof. dr. ir. Jo Ritzen had eigenlijk geen beter moment kunnen kiezen voor de pre sentatie van zijn nieuwe boek 'Wat is onderwijs ons waard?' dan de afgelopen week. Minister Deetman, die dinsdag het eerste exem plaar in ontvangst nam, zorgde voor een passende, tumultueuze omlijsting door plannen met enig hak- en breekwerk voor het hoger beroepsonderwijs bekend te maken. Jo Ritzen gaf zijn boek de ondertitel mee 'Een sociaal- economische benadering'. Dat maakt de lezer nieuws gierig. Tenslotte is Ritzen niet de eerste de beste. Hij was de architect van het Ba nenplan van Den Uyl en was één der auteurs van het stan daardwerk voor onderwijs kunde 'Onderwijs, Bestel en Beleid', waarvan Jos van Kemenade de eindredactie had. Maar de benadering van onderwijs in dit boek blijkt vrijwel uitsluitend econo misch en niet sociaal. En dan blijkt hoe beperkt zo'n eco nomische visie is op een on derwerp dat zich toch nau welijks laat vangen in cij fers, berekeningen en statis tieken. Ritzen probeert dat toch en schrijft en formuleert hel der over moeilijke proble men met een lichte neiging tot simplisme. Hij zet zich af tegen botte bezuinigings drift, maar betwijfelt tegelij kertijd of de aanslag op de kwaliteit wel zo groot is als wordt gesteld. Grotere klas sen bijvoorbeeld, hebben volgens door hem aange haalde onderzoeken weinig effect op de leerlingen, maar vormen alleen een grotere werkbelasting voor de lera ren. En dus verzet Ritzen zich niet tegen bezuinigen, omdat die volgens hem gedeeltelijk zijn ingegeven door het 'so ciaal-economisch falen van het onderwijs'. Want, zo con stateert hij, de forse groei van het onderwijs in de jaren vijftig en zestig heeft niet ge leid tot een betere inkomens verdeling en gelijke kansen. En bovendien is het onder wijs in de jaren zeventig van geringe betekenis geweest als motor voor de economi sche groei. Ritzen wil een ac centverschuiving in het on derwijs ten faveure van het bedrijfsleven en kruipt daarmee dicht aan tegen de visie van de commissie Wag ner, die hetzelfde beweert in het zoveelste voortgangsrap port over de toekomst van onze industrie. Nu kun je niet beweren dat Ritzen het vormende ka rakter van het onderwijs zou willen afschaffen, maar hij blijkt toch tamelijk ver afge dreven van de lijn die hij als mede-auteur van 'Onder wijs, Bestel en Beleid' aan hing. In dat boek dacht en schreef hij genuanceerder en bovendien was zijn opvat ting daarin geplaatst in de brede context van beschou wingen over de maatschap pelijke functie van het on derwijs. Er is natuurlijk niks op te gen om te vinden dat onder wijs mee moet helpen om on ze industrie uit het slop te halen, maar als je zegt dat er sprake is van sociaal-econo misch falen, wek je de in druk dat er sprake is van een schuldvraag. En er zijn bete re redenen te bedenken waarom de industrie in de Jo Ritzen - FOTO DE GELDERLANDER meer economische dan sociaal puree zit dan een kortslui ting in de opleiding van de werknemers. Bovendien heeft die industrie in de ja ren dat goed ging altijd be weert dat onderwijs moest zorgen voor een brede oplei ding. De bedrijven zouden dan zelf wel via de bedrijf s- school zorgen voor de rest. Nu het slecht gaat, wordt in eens steen en been geklaagd dat 'ze geen schroevedraaier meer kunnen vasthouden'. Bovendien beperkt Ritzen zich zo tot een deelfunctie van het onderwijs in de sa menleving. Onderwijs heeft als hoofdtaak informatie, kennis en sociale vaardighe den over te dragen om zo te leiden tot de ontplooiing van de individu. Alleen dan heb je de garantie dat een demo cratie kan functioneren, om dat onderwijs in zo'n visie opleidt tot betrokkenheid en zeggenschap van velen en ervoor zorgt dat het draag vlak voor de besluitvorming breder wordt. Dat is geen lo ze kreet, de geschiedenis heeft duidelijk gemaakt waartoe 'onwetendheid' in de samenleving kan leiden. Je kunt niet zomaar bre ken met dat principe, alleen maar omdat er bezuinigd dient te worden op de collec tieve uitgaven. Nog los van het feit, dat zal ook Ritzen zijn opgevallen, dat in Ne derland een meerderheid van economen die ongebrei delde bezuinigingsdrift af wijst. Dat het veel efficiënter kan, daar heeft Ritzen gelijk in, maar je moet dan wel be zuinigen vanuit een beleids- filosofie. En die ontbreekt tot op heden bij Deetman en he laas ook in dit boek. Met al leen een economische visie ben je uitsluitend boekhoud kundig bezig. En dat is dode lijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Het boek bevat bovendien een aantal vreemde vondsten van de auteur. Wat moet je nu met een 'voorzichtige con clusie' dat bij een verlaging van het jeugdloon met tien procent de werkloosheid on der jongeren met één tot drie procent zal dalen. Alsof de jeugdlonen al niet fors zijn gedaald en alsof de werk loosheid onder jongeren niet fors is gestegen. En in het hoofdstuk 'Een politieke benadering van het onderwijs' staan dan welis waar behartenswaardige be schouwingen over de relatie tussen onderwijs en inko men, maar Ritzen is in zijn benadering eigenlijk hele maal niet politiek bezig. Hij verwijst bijvoorbeeld naar het rapport 'Profijt van de overheid' maar citeert niet uit dat rapport dat bijna 50 procent van alle onderwij suitgaven terecht komt bij 30 procent van de bevolking met de hoogste inkomens. En evenmin dat datzelfde rap port stelt dat van 50 procent van de hoogste inkomens trekkers zo rond de 80 pro cent binnenhaalt van de stu dietoelagen, het onderwijs- gebonden deel van de kin derbijslag en de belasting voordelen. Die gegevens ho ren ook bij een politieke be nadering. Ritzen pleit ook voor een verbetering van het oplei- dings- en beroepsniveau van de moeder. Want dat zal bij de huidige verdeling van ta ken binnen het huishouden - Ritzen bedoelt natuurlij k ge woon rollenpatroon - gunstig uitwerken op de startkansen van het jonge kind. Meer zelfs volgens Ritzen dan kin derdagverblijven, die spe ciaal op de startkansen van het kind gericht zouden zijn. Ritzen slaat de helft over. Die kinderdagverblijven zijn er net zo goed om 'moeder' in staat te stellen onderwijs te volgen, een beroep uit te oefenen of zich te oriënteren op de samenleving. Om in de terminologie van Jo Ritzen te blijven: om te werken aan de broodnodige verbetering van haar status. De suggesties die Ritzen doet voor verbetering van het onderwijs liggen, hoe kan het anders, grotendeels in het economische vlak. Zoals meer aandacht voor techniek in het basisonderwijs, betere oriëntatie van onderwijsge venden op het bedrijfsleven, nieuw leven inblazen in het leerlingenwezen, meer aan dacht voor ondernemerson derwijs. Dat daar ook de suggestie tussen zit voor meer ruimte voor volwasse neducatie lijkt mooi meege nomen, maar ook daar wordt de koppeling gelegd naar de centra voor vakopleiding. Kortom economische den ken is troef, sociaal denken wordt verwaarloosd. Tenzij je daar het pleidooi voor een betere positie van het open baar onderwijs zou moeten rangschikken, dat volgens Ritzen achter ligt bij het bij zonder onderwijs. Maar dat is al te mager. Uit dit boek wordt eigenlijk alleen duide lijk wat het economisch ren dement zou moeten zijn van het onderwijs, niet wat het Ritzen waard is. En daar hadden we ook graag een antwoord op gehad. Wat is onderwijs ons waard?, Wolters Noordhoff, f 27,50 7ATERPAG17SEPTEM! Van onze redactie buitenland jfW YORK - De luchthaven autoriteiten van New York en ëw iersey hebben verklaard it de Russische minister van uitenlandse zaken Andrei ,romyko en een aantal Sov- 't dipl<>maten niet mogen den OP de internationale rliegvelden John F. Kennedy en Newark. Gromyko zou volgende veek in New York aankomen Van onze redactie buitenlai BONN - Ruim twintig pro eent van de Westduitsers z0n liever zien dat de Bondsrepubliek de NAVO verliet dan op haar grond gebied een nieuwe genera tie Amerikaanse raketten voor de middellange af stand te ontvangen. Dit blijkt uit een opinie- pd qv ha g«j kd Rj to kil jal stj de Ze nc da du vd Eu latl vel vel latf Norodom Sihanoek Door Frans Boogaard DEN HAAG - „Nee, zelf kunnen we hem niet verhin deren de macht te grijpen, maar de Vietnamezen wel. Zij zijn ook de garantie dat de Khmers niet met geweld hun oude positie heroveren. Als zij weggaan zullen ze ze ker enkele - hihihi - tiendui zenden zogenaamde Cam- bodjanen achterlaten. Haha- ha!". Prins Norodom Sihanoek zegt het niet zonder leedver maak. De lachende prins - nu president van democra tisch Kampuchea, maar de aanspreektitel 'Your High nes' blijft niettemin geap precieerd - moet overal ter wereld uitleggen waarom hij met de Rode Khmers samen werkt. Al zolang die gelegen heidscoalitie - nu ruim een jaar-bestaat. Waarom zij-aan-zij strij den met de moordenaars van twee miljoen Cambodjanen, daaronder vijf van zijn kin deren en veertien kleinkin deren? Waarom het risico lo pen dat juist door die strijd de Khmers weer een gruwe lijke machtsfactor worden in het nu door Vietnam bezette Cambodja? De prins gebaart wijds, schraapt de keel, en vertelt. Om een zetel in de VN te krijgen - „een forum van waar ik de wereld kan toe spreken" - en een blijvende kolonisatie van de Vietna mezen af te werpen, was er geen andere keus. „Zelfs als we geen kans hadden te win nen, zou het onze plicht zijn te vechten. Te vechten tot we er dood bij neervallen". Naar eigen zeggen heeft de president van democratisch Kampuchea - een kleine strook Cambodja langs de Thaise grens - niet veel moeite gehad premier Lub bers zijn coöperatie met de Khmers te verklaren. Zelf lachend om de idiote situatie: „Tien jaar geleden moesten we de aandacht van de we reld vragen döor in de steden te spreken, pamfletten uit te delen. Dat was niet efficiënt. Nu, in de VN, kunnen we rechtstreeks het woord vra gen: wapens, voedsel, medi cijnen. Die faciliteiten kon den voorheen zelfs de ASEAN-landen ons niet ge ven. Het was voor hen te ge vaarlijk subversieve groepen te steunen". In tegenstelling tot voor de zomer van '82 vecht Siha noek nu dus efficiënt, maar meer met de wapens van de diplomatie, dan met die van het geweld. Dat 'onheil', zo maakt de coalitieleider dui delijk, heeft hij over zichzelf afgeroepen. „Ik ben de oud ste vriend van China, maar de minst goeie. Dat komt omdat ik te veel over com promissen praat". Een hou ding die er de oorzaak van zou moeten zijn dat de Volksrepubliek China, die de coalitie steunt in zijn strijd tegen de door de Sovjet ge steunde Vietnamezen, tach tig procent van haar militai re hulp aan de Khmers geeft, vijftien procent aan Son Sann, en slechts vijf procent aan Sihanoek. Sihanoek als vredesstich- ter langs de diplomatieke weg: hij speelt zijn rol over- (ADVERTENTIF.l ERtSERBNJARK 0&i oA3.4263^'\ees^aP JÊ *9 J tuigend. Lubbers heeft hij tijdens zijn tweedaags be zoek aan Nederland geen hulp gevraagd, hoogstens humanitaire hulp (voedsel, medicijnen) voor de 200.000 burger-Cambodjanen in Kampuchea. Zeer veront waardigd is hij als uitgere kend een Vietnamees jour nalist hem vraagt hoe hij denkt zo min mogelijk slachtoffers te maken. „Jij bent intelligent. Jij moet toch weten hoe ik Hanoi benaderd heb. Maar al mijn voorstel len worden verworpen. Ik heb drie brieven geschreven, ze werden niet eens geopend. Hanoi en Moskou schreven mij steeds een duidelijk „Njet". Daarom moet de vrije wereld bescheiden mensen zoals ik aanmoedigen", aldus de prins, die zo bescheiden is f te vergeten dat nog maar kort geleden ook uit zijn mond de uitspraak kwam dat „geen enkele Vietnamees te vertrouwen is". Voor Sihanoek staat niet temin vast dat op een mooie dag de Vietnamezen zullen vertrekken (niet door gewa pende strijd, maar als gevolg van de onderhandeling tus sen China en de Sovjet-Unie) en de Khmers dan automa tisch ten onder gaan - „Ze krijgen hoogtuit vijf a tien procent van de zetels" - in de vrije verkiezingen, die de huidige bezetters van Cam bodja voor na hun vertrek zullen uitschrijven. Hopelijk is ook tegen die tijd de president van demo cratisch Kampuchea nog een lachende prins. rentepercentages NAAM BANK bet. rente afsl.- met zonder wgze vast prov. gemeentegar. gemeentegar. ged. in% opgave werke opgave werke bank lijk bank lijk Annuïteiten hypotheken ABN KW/A 1 jr. 1.5 8.1 8,52 8,3 8.74 KW/A 3 jr. 1.5 8.8 9,27 9,0 9,49 KW/A 5 jr. 1,5 9,3 9,82 9,5 10,10 AMR0 M/A var. 1.5 8,3 8,80 8,5 9,02 HJ/A 2 jr. 1,5 8,8 9.17 9,0 9,38 HJ/A 5 jr. 1,5 9,3 9,70 9.5 9.91 Verenigde sp. M/A var/5j. 1 9,0 9,50 9.0 9,50 v/h Bonds. Br. Centr. Volksb. M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8.9 9,39 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 8.4 8,85 8,4 8,85 kant. CDK M/A 5 jr. 1 8,9 9,39 8,9 9,39 HJ/A 1 jr. 1 8,6 8,90 8,6 8.90 HJ/A 5 jr. 1 9,1 9,43 9,1 9,43 Hypoth.fonds M/A 5 jr. 1,25 9,5 10,18 9,5 10,18 N.-Br Gem M/A 10 jr. 1,25 9.5 10,18 9.5 10,18 M/A Renter. 1.5 9,4 10,10 9,4 10,10 v. Lanschot KW/A var. 1,5 8,15 8.58 9,17 HJ/A 2 jr. 1.5 8,8 HJ/A 5 jr. 1.5 9.5 9,91 M/V 5 jr. 1.5 9.1 9,87 Ned. KW/A 1 jr. 1,5 8,1 8,60 8,3 8,82 9,57 Credietb. KW/A 3 jr. 1.5 8,8 9,35 9,0 KW/A 5 jr. 1,5 9,3 9,89 9,5 10,11 Ned. M/A 1 jr. 1 8.2 8,63 8.4 8,85 9,39 Middenst. M/A 3 jr. 1 8,7 9,18 8.9 bank M/A 5 jr. 1 9,3 9,83 9,5 10,05 Postg./RPS M/A 2 jr. 1 8.4 8,85 8,6 9,07 M/A 5 jr. 1 8,9 9,39 9.1 9,01 RABO (adv.) M/A var. 1,25 8.4 8,88 8,6 9,10 M/A 3 jr. 1,25 8,7 9,21 8,9 9,42 M/A 5 jr. 1.25 8,9 9,42 9,1 9,65 M/A stabiel 1.25 8,85 9,37 9,05 9,59 9,14 HJ/A var. 1.25 8,6 8,93 8.8 HJ/A 3 jr. 1.25 8,9 9,25 9.1 9,45 HJ/A 5 jr. 1,25 9,1 9,45 9.3 9,67 HJ/A stabiel 1.25 9.05 9,40 9,25 9,62 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 8,7 9,24 8,9 9,46 M/A 5 jr. 1.5 8.9 9,46 9.1 9,68 9,49 HJ/A 3 jr. 1,5 8.9 9,28 9.1 HJ/A 5 jr. 1,5 9,1 9,49 9.3 9,70 Westl. Utr. st. M/V 2 jr. 2 8.8 9,60 9,0 9,82 10.39 M/V 5-10 jr. 2 9.3 10,16 9,5 M/V 11-15 jr. 2 9,7 10,61 9.9 10,84 aanvr. no risk M/V 5 jr. 2 OP aanvr. op 3e kwartaal '83 budget M/V var. 2 9.1 9,94 9,1 9.94 Leven hypotheken Centr. Beheer KW/A 5/10j. 9,4 9,74 M/A 5/10 jr. - 9,3 9,71 9,3 Levensverz. KW/A 5/10j. 9.4 9,74 9,4 9,74 aangesl. bij NVL - M/A maandbetaling achteraf M/V maandbetaling vooruit HJ/A halfjaarbetaling act1J?f?L KW/A kwartaalbetaling acntera Sinds medio mei beweegt de rente zich nu op hetzelfde niveau Ook deze week is er niets veranderd. De gevolgen voor de ren® (door verhoging van de tarieven door de Nederlandse Bank en o 9%-Staatslening) moeten afgewacht worden. Copyright „Vereniging Eigen Huis Helmut Kohl als gastheer voor tCDA), Nijpels (WD), Den Uyl (Pv Van onze redactie buitenland ISTANBUL - Een Sovjetrus- isch militair vliegtuig dat waarschijnlijk wapens over- iracht naar Angola heeft don- Ierdag ais gevolg van een ma- toestoring een noodlanding Boeten maken op de luchtha ven Yesilkoy van Istanbul. Dit heeft de luchthavendi rectie gisteren meegedeeld. Van onze redactie buitenland WASHINGTON - Doordat rote droogte de graanoogst fan de VS sterk heeft ver- deind zal de wereldgraan- wgst dit jaar de kleinste van ie afgelopen zes jaar worden. Dat heeft het Amerikaanse ninisterie van landbouw laten veten. Er zal ruim 1,16 miljard on graan worden geoogst. Al- een in 1977/78 werd er minder jraan van het land gehaald, tamelijk 1,08 miljard ton. k JE za vo tic sp di er ha( hoi mii ker rin het hee teri woi aut She wor sch tije ze sta< ken Kik Van onze redactie buitenland IjONN Het rapport van het °ge Commissariaat voor de vluchtelingen van de VN, aarin de slechte omstandig- lin van Politieke vluchte- gen in de Bondsrepubliek trden geschilderd, is door de estduitse bondskanselier mut Kohl „onaanvaard baar" Het genoemd. rapport, dat in West- )m, d veel stof heeft doen J', aa'en, speelde een belang- >1*01 bij het afzeggen van bezoek dat de Hoge Com- "ssans voor de vluchtelin- aan ,fU' Nartling, donderdag treng bondsrepubliek zou tRv u161 rapport wordt het fcemf ogiscbe klimaat" in de L eenschappelijke onderko- lan,, v,00r asielzoekers het be- 'oemli Ateu Probleem ge- en u- ue buitenlanders moe- tttzpt1 a'leen leven met de «iet j?r-. °ver het al dan lomnv ®en van asiel en in ,3 gevallen zelfs met de averri eid te worden uitge- taJ maar hebben ook te Kandfë, met slecbte leefom- atar eben in de gebouwen Sepaa,v' zÜn ondergebracht, •klerk gemeenschappelijke leeht mens verkeren in een 6 staat en zijn uitgerust met som en schi in I Con H mee is oi kenl Het die vers In b toeg den het 1 deze voor zijn voor gebe vark gen. ren vruc Com So

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 24