Koningin wordt
ernstig geremd
in meningsuiting
Wat is onderwijs ons waard?
oilSVB^®"
uranï
Sihanoek: „Vietnam
garantie tegen Pot"
I
Jackson klapt uit de school
Duitsland:
20% uit
]\avo bij
plaatsing
Hypotheekrente per 13 sept. '83
OORZAAK VA
ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1983
ACHTERGROND5
De beperkingen van een economische visie van Jo Ritzen
Afgedreven
Deelfunctie
fH
Lachende prins niet
bang voor de khmers
Voodlanding
iussisch
liegtuig
n Turkije
rraanoogst
S slechtste
n zes jaar
Door Jan van de Ven
De Amerikaanse ne
gerleider Jesse Jack
son heeft een vertrou
welijk gesprek met ko
ningin Beatrix en
klapt later uit de
school over dat ge
sprek. We weten nu
dat de koningin een
mening heeft over de
plaatsing van kruisra
ketten. Of Jackson het
gesprek juist heeft
weergegeven achter
halen we nooit.
Wie de koningin wat lan
ger (van een afstand) kent
weet dat zij zich diepgaand
in allerlei onderwerpen ver
diept. Met haar karakter zal
ze zich over belangrijke za
ken een mening hebben ge
vormd en voor die mening
willen uitkomen. Maar in die
vrije meningsuiting is zij
zwaar geremd.
Uit de vorige eeuw bestaat
de staatsrechtelijke regel dat
'de minister' verantwoorde
lijk is voor wat het staats
hoofd zegt, want het staats
hoofd is zelf onschendbaar.
In de praktijk zal de minis
ter-president met het staats-
hoofd overleggen wat er bij
officiële gebeurtenissen
wordt gezegd. Gaat de ko
ningin op staatsbezoek dan
zal zij over redevoeringen
uitgebreid overleg hebben
gepleegd. Spreekt zij de
jaarlijkse troonrede uit dan
zal de tekst door de minis
ter-president of zijn verte
genwoordiger op papier zijn
gezet.
De regel van de ministe
riële verantwoordelijkheid
heeft tot nu toe geen onover-
komenlijke problemen met
een staatshoofd opgeleverd.
Koningin Wilhelmina wilde
tijdens de oorlogsjaren in
Londen wel eens eigenzinnig
uit de hoek komen, maar
haar dochter Juliana was
niet het type om de regel
(ondanks een eigen mening)
met voeten te treden. Ook
Beatrix geeft geen aanlei
ding te veronderstellen dat
zij onder die verantwoorde
lijkheid uit wil.
Enkele jaren geleden was
er wel de discussie of de mi
nisteriële verantwoordelijk
heid gold voor de hele ko
ninklijke familie. De familie
groeide naarmate er meer
kleinkinderen van Juliana
kwamen. Was het niet beter
de verantwoordelijkheid te
beperken tot het koninklijk
huis, dat wil zeggen tot de
regerend vorst en zijn ge
zinsleden en mogelijk een
familielid dat voor troonop
volging in aanmerking
kwam?
Staatsrechtsgeleerde Vis
van de universiteit in Gro
ningen wil nog verder gaan
in de beperking van de ver
antwoordelijkheid. Naar
aanleiding van de geruch
tenstroom rond prins Claus
kwam hij met het idee om
slechts het staatshoofd en
haar oudste zoon onder de
regel te laten vallen.
Vis gaat in zijn redenatie
niet uit van een taakverlich-
NA AFLOOP van zijn onderhoud met koningin Beatrix sprak Jackson met kamerlid
Jan Nico Scholten. Niet bekend is of daarbij de mening van de vorstin ter sprake kwam.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
ting voor minister of minis
terraad. Hij is in de eerste
plaats begaan met het lot
van de mensen die onder die
verantwoordelij kheid val
len. Iemand die voortdurend
zijn woorden op een goud
schaaltje moet wegen, zal op
den duur bang worden nog
iets te zeggen. Zijn leven
wordt sterk beïnvloed door
de onmogelijkheid voor
eigen mening uit te komen.
Geldt die verantwoorde
lijkheid nu voor alles wat
wordt gezegd? Zodra de ko
ningin zich openlijk over
binnen- en buitenlandse po
litieke zaken uitlaat, zal zij
zich hebben te verantwoor
den. Zo staat dat voor het
staatshoofd geregeld. Het
openlijke optreden kan zijn
op een balcon of binnenska
mers voor een klein gezel
schap.
Moeilijker wordt het als
het staatshoofd een gesprek
met één persoon aanknoopt.
Mag de koningin zich dan
eindelijk gewoon mens to
nen? Ze zal er ongetwijfeld
vaak behoefte aan hebben.
In het geval van Jesse Jack
son was de sfeer van het ge
sprek er kennelijk naar om
van hart tot hart te spreken.
Volgens de regel van de
ministeriële verantwoorde,
lij kheid mag het staatshoofd
ook tijdens een gesprek on-
der vier ogen niet zichzelf
zijn. Zij treedt dan op als
constitutioneel monarch
Maar wie controleert haat'
Er is behalve de gesprek^
partner niemand in de ka
mer aanwezig.
Mocht zij echter zich te.
veel mens tonen dan bestaat
altijd nog de ongeschreven
regel dat van zo'n onderhoud
niets naar buiten komt. Jes.
se Jackson heeft aantoon-
baar de laatste regel ge.
schonden door uit de school
te klappen. Niet vaststaat of
de koningin haar boekje te
buiten is gegaan. Er was
kennelij k verder niemand
bij, zodat het nee van de
RVD (woordvoerder voor de
koningin) net zo sterk staat
als het ja van Jackson.
Uit deze patstelling kan
geen crisis groeien. Er valt
niet te bewijzen dat de vor
stin meer heeft gezegd dan is
toegestaan. Alle kranten
mogen dan over het voorval
hebben geschreven, in elk
verhaal staat de boodschap
van Jackson met daaraan
gekoppeld de ontkenning
van de RVD. Zolang het be
wijs van een majesteitelijke
overtreding niet is geleverd
volgt er geen ruzie tussen
vorstin en kabinet, geen cri
sis in het kabinet.
Door Frans van Mourik
Prof. dr. ir. Jo Ritzen had
eigenlijk geen beter moment
kunnen kiezen voor de pre
sentatie van zijn nieuwe
boek 'Wat is onderwijs ons
waard?' dan de afgelopen
week. Minister Deetman, die
dinsdag het eerste exem
plaar in ontvangst nam,
zorgde voor een passende,
tumultueuze omlijsting door
plannen met enig hak- en
breekwerk voor het hoger
beroepsonderwijs bekend te
maken.
Jo Ritzen gaf zijn boek de
ondertitel mee 'Een sociaal-
economische benadering'.
Dat maakt de lezer nieuws
gierig. Tenslotte is Ritzen
niet de eerste de beste. Hij
was de architect van het Ba
nenplan van Den Uyl en was
één der auteurs van het stan
daardwerk voor onderwijs
kunde 'Onderwijs, Bestel en
Beleid', waarvan Jos van
Kemenade de eindredactie
had.
Maar de benadering van
onderwijs in dit boek blijkt
vrijwel uitsluitend econo
misch en niet sociaal. En dan
blijkt hoe beperkt zo'n eco
nomische visie is op een on
derwerp dat zich toch nau
welijks laat vangen in cij
fers, berekeningen en statis
tieken.
Ritzen probeert dat toch
en schrijft en formuleert hel
der over moeilijke proble
men met een lichte neiging
tot simplisme. Hij zet zich af
tegen botte bezuinigings
drift, maar betwijfelt tegelij
kertijd of de aanslag op de
kwaliteit wel zo groot is als
wordt gesteld. Grotere klas
sen bijvoorbeeld, hebben
volgens door hem aange
haalde onderzoeken weinig
effect op de leerlingen, maar
vormen alleen een grotere
werkbelasting voor de lera
ren.
En dus verzet Ritzen zich
niet tegen bezuinigen, omdat
die volgens hem gedeeltelijk
zijn ingegeven door het 'so
ciaal-economisch falen van
het onderwijs'. Want, zo con
stateert hij, de forse groei
van het onderwijs in de jaren
vijftig en zestig heeft niet ge
leid tot een betere inkomens
verdeling en gelijke kansen.
En bovendien is het onder
wijs in de jaren zeventig van
geringe betekenis geweest
als motor voor de economi
sche groei. Ritzen wil een ac
centverschuiving in het on
derwijs ten faveure van het
bedrijfsleven en kruipt
daarmee dicht aan tegen de
visie van de commissie Wag
ner, die hetzelfde beweert in
het zoveelste voortgangsrap
port over de toekomst van
onze industrie.
Nu kun je niet beweren
dat Ritzen het vormende ka
rakter van het onderwijs zou
willen afschaffen, maar hij
blijkt toch tamelijk ver afge
dreven van de lijn die hij als
mede-auteur van 'Onder
wijs, Bestel en Beleid' aan
hing. In dat boek dacht en
schreef hij genuanceerder en
bovendien was zijn opvat
ting daarin geplaatst in de
brede context van beschou
wingen over de maatschap
pelijke functie van het on
derwijs.
Er is natuurlijk niks op te
gen om te vinden dat onder
wijs mee moet helpen om on
ze industrie uit het slop te
halen, maar als je zegt dat er
sprake is van sociaal-econo
misch falen, wek je de in
druk dat er sprake is van een
schuldvraag. En er zijn bete
re redenen te bedenken
waarom de industrie in de
Jo Ritzen
- FOTO DE GELDERLANDER
meer economische dan sociaal
puree zit dan een kortslui
ting in de opleiding van de
werknemers. Bovendien
heeft die industrie in de ja
ren dat goed ging altijd be
weert dat onderwijs moest
zorgen voor een brede oplei
ding. De bedrijven zouden
dan zelf wel via de bedrijf s-
school zorgen voor de rest.
Nu het slecht gaat, wordt in
eens steen en been geklaagd
dat 'ze geen schroevedraaier
meer kunnen vasthouden'.
Bovendien beperkt Ritzen
zich zo tot een deelfunctie
van het onderwijs in de sa
menleving. Onderwijs heeft
als hoofdtaak informatie,
kennis en sociale vaardighe
den over te dragen om zo te
leiden tot de ontplooiing van
de individu. Alleen dan heb
je de garantie dat een demo
cratie kan functioneren, om
dat onderwijs in zo'n visie
opleidt tot betrokkenheid en
zeggenschap van velen en
ervoor zorgt dat het draag
vlak voor de besluitvorming
breder wordt. Dat is geen lo
ze kreet, de geschiedenis
heeft duidelijk gemaakt
waartoe 'onwetendheid' in de
samenleving kan leiden.
Je kunt niet zomaar bre
ken met dat principe, alleen
maar omdat er bezuinigd
dient te worden op de collec
tieve uitgaven. Nog los van
het feit, dat zal ook Ritzen
zijn opgevallen, dat in Ne
derland een meerderheid
van economen die ongebrei
delde bezuinigingsdrift af
wijst. Dat het veel efficiënter
kan, daar heeft Ritzen gelijk
in, maar je moet dan wel be
zuinigen vanuit een beleids-
filosofie. En die ontbreekt tot
op heden bij Deetman en he
laas ook in dit boek. Met al
leen een economische visie
ben je uitsluitend boekhoud
kundig bezig. En dat is dode
lijk voor de kwaliteit van het
onderwijs.
Het boek bevat bovendien
een aantal vreemde vondsten
van de auteur. Wat moet je
nu met een 'voorzichtige con
clusie' dat bij een verlaging
van het jeugdloon met tien
procent de werkloosheid on
der jongeren met één tot drie
procent zal dalen. Alsof de
jeugdlonen al niet fors zijn
gedaald en alsof de werk
loosheid onder jongeren niet
fors is gestegen.
En in het hoofdstuk 'Een
politieke benadering van het
onderwijs' staan dan welis
waar behartenswaardige be
schouwingen over de relatie
tussen onderwijs en inko
men, maar Ritzen is in zijn
benadering eigenlijk hele
maal niet politiek bezig. Hij
verwijst bijvoorbeeld naar
het rapport 'Profijt van de
overheid' maar citeert niet
uit dat rapport dat bijna 50
procent van alle onderwij
suitgaven terecht komt bij 30
procent van de bevolking
met de hoogste inkomens. En
evenmin dat datzelfde rap
port stelt dat van 50 procent
van de hoogste inkomens
trekkers zo rond de 80 pro
cent binnenhaalt van de stu
dietoelagen, het onderwijs-
gebonden deel van de kin
derbijslag en de belasting
voordelen. Die gegevens ho
ren ook bij een politieke be
nadering.
Ritzen pleit ook voor een
verbetering van het oplei-
dings- en beroepsniveau van
de moeder. Want dat zal bij
de huidige verdeling van ta
ken binnen het huishouden -
Ritzen bedoelt natuurlij k ge
woon rollenpatroon - gunstig
uitwerken op de startkansen
van het jonge kind. Meer
zelfs volgens Ritzen dan kin
derdagverblijven, die spe
ciaal op de startkansen van
het kind gericht zouden zijn.
Ritzen slaat de helft over.
Die kinderdagverblijven zijn
er net zo goed om 'moeder' in
staat te stellen onderwijs te
volgen, een beroep uit te
oefenen of zich te oriënteren
op de samenleving. Om in de
terminologie van Jo Ritzen
te blijven: om te werken aan
de broodnodige verbetering
van haar status.
De suggesties die Ritzen
doet voor verbetering van
het onderwijs liggen, hoe kan
het anders, grotendeels in
het economische vlak. Zoals
meer aandacht voor techniek
in het basisonderwijs, betere
oriëntatie van onderwijsge
venden op het bedrijfsleven,
nieuw leven inblazen in het
leerlingenwezen, meer aan
dacht voor ondernemerson
derwijs. Dat daar ook de
suggestie tussen zit voor
meer ruimte voor volwasse
neducatie lijkt mooi meege
nomen, maar ook daar wordt
de koppeling gelegd naar de
centra voor vakopleiding.
Kortom economische den
ken is troef, sociaal denken
wordt verwaarloosd. Tenzij
je daar het pleidooi voor een
betere positie van het open
baar onderwijs zou moeten
rangschikken, dat volgens
Ritzen achter ligt bij het bij
zonder onderwijs. Maar dat
is al te mager. Uit dit boek
wordt eigenlijk alleen duide
lijk wat het economisch ren
dement zou moeten zijn van
het onderwijs, niet wat het
Ritzen waard is. En daar
hadden we ook graag een
antwoord op gehad.
Wat is onderwijs ons waard?,
Wolters Noordhoff, f 27,50
7ATERPAG17SEPTEM!
Van onze redactie buitenland
jfW YORK - De luchthaven
autoriteiten van New York en
ëw iersey hebben verklaard
it de Russische minister van
uitenlandse zaken Andrei
,romyko en een aantal Sov-
't dipl<>maten niet mogen
den OP de internationale
rliegvelden John F. Kennedy
en Newark.
Gromyko zou volgende
veek in New York aankomen
Van onze redactie buitenlai
BONN - Ruim twintig pro
eent van de Westduitsers
z0n liever zien dat de
Bondsrepubliek de NAVO
verliet dan op haar grond
gebied een nieuwe genera
tie Amerikaanse raketten
voor de middellange af
stand te ontvangen.
Dit blijkt uit een opinie-
pd
qv
ha
g«j
kd
Rj
to
kil
jal
stj
de
Ze
nc
da
du
vd
Eu
latl
vel
vel
latf
Norodom Sihanoek
Door Frans Boogaard
DEN HAAG - „Nee, zelf
kunnen we hem niet verhin
deren de macht te grijpen,
maar de Vietnamezen wel.
Zij zijn ook de garantie dat
de Khmers niet met geweld
hun oude positie heroveren.
Als zij weggaan zullen ze ze
ker enkele - hihihi - tiendui
zenden zogenaamde Cam-
bodjanen achterlaten. Haha-
ha!".
Prins Norodom Sihanoek
zegt het niet zonder leedver
maak. De lachende prins -
nu president van democra
tisch Kampuchea, maar de
aanspreektitel 'Your High
nes' blijft niettemin geap
precieerd - moet overal ter
wereld uitleggen waarom hij
met de Rode Khmers samen
werkt. Al zolang die gelegen
heidscoalitie - nu ruim een
jaar-bestaat.
Waarom zij-aan-zij strij
den met de moordenaars van
twee miljoen Cambodjanen,
daaronder vijf van zijn kin
deren en veertien kleinkin
deren? Waarom het risico lo
pen dat juist door die strijd
de Khmers weer een gruwe
lijke machtsfactor worden in
het nu door Vietnam bezette
Cambodja?
De prins gebaart wijds,
schraapt de keel, en vertelt.
Om een zetel in de VN te
krijgen - „een forum van
waar ik de wereld kan toe
spreken" - en een blijvende
kolonisatie van de Vietna
mezen af te werpen, was er
geen andere keus. „Zelfs als
we geen kans hadden te win
nen, zou het onze plicht zijn
te vechten. Te vechten tot we
er dood bij neervallen".
Naar eigen zeggen heeft de
president van democratisch
Kampuchea - een kleine
strook Cambodja langs de
Thaise grens - niet veel
moeite gehad premier Lub
bers zijn coöperatie met de
Khmers te verklaren. Zelf
lachend om de idiote situatie:
„Tien jaar geleden moesten
we de aandacht van de we
reld vragen döor in de steden
te spreken, pamfletten uit te
delen. Dat was niet efficiënt.
Nu, in de VN, kunnen we
rechtstreeks het woord vra
gen: wapens, voedsel, medi
cijnen. Die faciliteiten kon
den voorheen zelfs de
ASEAN-landen ons niet ge
ven. Het was voor hen te ge
vaarlijk subversieve groepen
te steunen".
In tegenstelling tot voor de
zomer van '82 vecht Siha
noek nu dus efficiënt, maar
meer met de wapens van de
diplomatie, dan met die van
het geweld. Dat 'onheil', zo
maakt de coalitieleider dui
delijk, heeft hij over zichzelf
afgeroepen. „Ik ben de oud
ste vriend van China, maar
de minst goeie. Dat komt
omdat ik te veel over com
promissen praat". Een hou
ding die er de oorzaak van
zou moeten zijn dat de
Volksrepubliek China, die de
coalitie steunt in zijn strijd
tegen de door de Sovjet ge
steunde Vietnamezen, tach
tig procent van haar militai
re hulp aan de Khmers geeft,
vijftien procent aan Son
Sann, en slechts vijf procent
aan Sihanoek.
Sihanoek als vredesstich-
ter langs de diplomatieke
weg: hij speelt zijn rol over-
(ADVERTENTIF.l
ERtSERBNJARK
0&i
oA3.4263^'\ees^aP
JÊ
*9
J
tuigend. Lubbers heeft hij
tijdens zijn tweedaags be
zoek aan Nederland geen
hulp gevraagd, hoogstens
humanitaire hulp (voedsel,
medicijnen) voor de 200.000
burger-Cambodjanen in
Kampuchea. Zeer veront
waardigd is hij als uitgere
kend een Vietnamees jour
nalist hem vraagt hoe hij
denkt zo min mogelijk
slachtoffers te maken. „Jij
bent intelligent. Jij moet toch
weten hoe ik Hanoi benaderd
heb. Maar al mijn voorstel
len worden verworpen. Ik
heb drie brieven geschreven,
ze werden niet eens geopend.
Hanoi en Moskou schreven
mij steeds een duidelijk
„Njet". Daarom moet de vrije
wereld bescheiden mensen
zoals ik aanmoedigen", aldus
de prins, die zo bescheiden is
f
te vergeten dat nog maar
kort geleden ook uit zijn
mond de uitspraak kwam
dat „geen enkele Vietnamees
te vertrouwen is".
Voor Sihanoek staat niet
temin vast dat op een mooie
dag de Vietnamezen zullen
vertrekken (niet door gewa
pende strijd, maar als gevolg
van de onderhandeling tus
sen China en de Sovjet-Unie)
en de Khmers dan automa
tisch ten onder gaan - „Ze
krijgen hoogtuit vijf a tien
procent van de zetels" - in de
vrije verkiezingen, die de
huidige bezetters van Cam
bodja voor na hun vertrek
zullen uitschrijven.
Hopelijk is ook tegen die
tijd de president van demo
cratisch Kampuchea nog een
lachende prins.
rentepercentages
NAAM BANK
bet.
rente
afsl.-
met
zonder
wgze
vast
prov.
gemeentegar.
gemeentegar.
ged.
in%
opgave
werke
opgave
werke
bank
lijk
bank
lijk
Annuïteiten
hypotheken
ABN
KW/A
1 jr.
1.5
8.1
8,52
8,3
8.74
KW/A
3 jr.
1.5
8.8
9,27
9,0
9,49
KW/A
5 jr.
1,5
9,3
9,82
9,5
10,10
AMR0
M/A
var.
1.5
8,3
8,80
8,5
9,02
HJ/A
2 jr.
1,5
8,8
9.17
9,0
9,38
HJ/A
5 jr.
1,5
9,3
9,70
9.5
9.91
Verenigde sp.
M/A
var/5j.
1
9,0
9,50
9.0
9,50
v/h Bonds. Br.
Centr. Volksb.
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8.9
9,39
Grenswissel-
M/A
1 jr.
1
8.4
8,85
8,4
8,85
kant. CDK
M/A
5 jr.
1
8,9
9,39
8,9
9,39
HJ/A
1 jr.
1
8,6
8,90
8,6
8.90
HJ/A
5 jr.
1
9,1
9,43
9,1
9,43
Hypoth.fonds
M/A
5 jr.
1,25
9,5
10,18
9,5
10,18
N.-Br Gem
M/A
10 jr.
1,25
9.5
10,18
9.5
10,18
M/A
Renter.
1.5
9,4
10,10
9,4
10,10
v. Lanschot
KW/A
var.
1,5
8,15
8.58
9,17
HJ/A
2 jr.
1.5
8,8
HJ/A
5 jr.
1.5
9.5
9,91
M/V
5 jr.
1.5
9.1
9,87
Ned.
KW/A
1 jr.
1,5
8,1
8,60
8,3
8,82
9,57
Credietb.
KW/A
3 jr.
1.5
8,8
9,35
9,0
KW/A
5 jr.
1,5
9,3
9,89
9,5
10,11
Ned.
M/A
1 jr.
1
8.2
8,63
8.4
8,85
9,39
Middenst.
M/A
3 jr.
1
8,7
9,18
8.9
bank
M/A
5 jr.
1
9,3
9,83
9,5
10,05
Postg./RPS
M/A
2 jr.
1
8.4
8,85
8,6
9,07
M/A
5 jr.
1
8,9
9,39
9.1
9,01
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
8.4
8,88
8,6
9,10
M/A
3 jr.
1,25
8,7
9,21
8,9
9,42
M/A
5 jr.
1.25
8,9
9,42
9,1
9,65
M/A
stabiel
1.25
8,85
9,37
9,05
9,59
9,14
HJ/A
var.
1.25
8,6
8,93
8.8
HJ/A
3 jr.
1.25
8,9
9,25
9.1
9,45
HJ/A
5 jr.
1,25
9,1
9,45
9.3
9,67
HJ/A
stabiel
1.25
9.05
9,40
9,25
9,62
RABO (hypo)
M/A
3 jr.
1,5
8,7
9,24
8,9
9,46
M/A
5 jr.
1.5
8.9
9,46
9.1
9,68
9,49
HJ/A
3 jr.
1,5
8.9
9,28
9.1
HJ/A
5 jr.
1,5
9,1
9,49
9.3
9,70
Westl. Utr. st.
M/V
2 jr.
2
8.8
9,60
9,0
9,82
10.39
M/V
5-10 jr.
2
9.3
10,16
9,5
M/V
11-15 jr.
2
9,7
10,61
9.9
10,84
aanvr.
no risk
M/V
5 jr.
2
OP
aanvr.
op
3e kwartaal '83
budget
M/V
var.
2
9.1
9,94
9,1
9.94
Leven
hypotheken
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
9,4
9,74
M/A
5/10 jr.
-
9,3
9,71
9,3
Levensverz.
KW/A
5/10j.
9.4
9,74
9,4
9,74
aangesl. bij NVL
-
M/A maandbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling act1J?f?L
KW/A kwartaalbetaling acntera
Sinds medio mei beweegt de rente zich nu op hetzelfde niveau
Ook deze week is er niets veranderd. De gevolgen voor de ren®
(door verhoging van de tarieven door de Nederlandse Bank en o
9%-Staatslening) moeten afgewacht worden.
Copyright „Vereniging Eigen
Huis
Helmut Kohl als gastheer voor
tCDA), Nijpels (WD), Den Uyl (Pv
Van onze redactie buitenland
ISTANBUL - Een Sovjetrus-
isch militair vliegtuig dat
waarschijnlijk wapens over-
iracht naar Angola heeft don-
Ierdag ais gevolg van een ma-
toestoring een noodlanding
Boeten maken op de luchtha
ven Yesilkoy van Istanbul.
Dit heeft de luchthavendi
rectie gisteren meegedeeld.
Van onze redactie buitenland
WASHINGTON - Doordat
rote droogte de graanoogst
fan de VS sterk heeft ver-
deind zal de wereldgraan-
wgst dit jaar de kleinste van
ie afgelopen zes jaar worden.
Dat heeft het Amerikaanse
ninisterie van landbouw laten
veten. Er zal ruim 1,16 miljard
on graan worden geoogst. Al-
een in 1977/78 werd er minder
jraan van het land gehaald,
tamelijk 1,08 miljard ton.
k
JE
za
vo
tic
sp
di
er
ha(
hoi
mii
ker
rin
het
hee
teri
woi
aut
She
wor
sch
tije
ze
sta<
ken
Kik
Van onze redactie buitenland
IjONN Het rapport van het
°ge Commissariaat voor de
vluchtelingen van de VN,
aarin de slechte omstandig-
lin van Politieke vluchte-
gen in de Bondsrepubliek
trden geschilderd, is door de
estduitse bondskanselier
mut Kohl „onaanvaard
baar"
Het
genoemd.
rapport, dat in West-
)m, d veel stof heeft doen
J', aa'en, speelde een belang-
>1*01 bij het afzeggen van
bezoek dat de Hoge Com-
"ssans voor de vluchtelin-
aan ,fU' Nartling, donderdag
treng bondsrepubliek zou
tRv u161 rapport wordt het
fcemf ogiscbe klimaat" in de
L eenschappelijke onderko-
lan,, v,00r asielzoekers het be-
'oemli Ateu Probleem ge-
en u- ue buitenlanders moe-
tttzpt1 a'leen leven met de
«iet j?r-. °ver het al dan
lomnv ®en van asiel en in
,3 gevallen zelfs met de
averri eid te worden uitge-
taJ maar hebben ook te
Kandfë, met slecbte leefom-
atar eben in de gebouwen
Sepaa,v' zÜn ondergebracht,
•klerk gemeenschappelijke
leeht mens verkeren in een
6 staat en zijn uitgerust
met
som
en
schi
in I
Con
H
mee
is oi
kenl
Het
die
vers
In b
toeg
den
het 1
deze
voor
zijn
voor
gebe
vark
gen.
ren
vruc
Com
So