WAAR NAAR TOE? „An Bloem": Huisvrouw op zoek naar zelfstandig bestaan ONTDEK DE VERSCHILLEN BRANDENDE LIEFDE": Catherine Deneuve ah vrouwelijke vampier 'euwe olie or diesels OPLOSSING VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1983 T3 PAGINA GIDS 2 ien zstenhoel ien >e dan ook: ittig Wekeinde In The Hunger Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard- lEDAKTIE LEON KRIJNEN jUdm iy^>)'ü» B^s=s O O R HANS LUT2 Ahoy te Rotterdam wordt tot et zondag de wintervakantie- Ski-Happ gehouden. Voor prst zijn daar ook typische anden aanwezig, zoals Tune- i Portugal Tcoh wel aardig. |recht is zaterdag en zondag aats waar het evenement ten boel wordt gehouden. De |t uiteenlopende huisdieren Jen, katten, konijnen, vogels, In en bijen) zijn er te zien beluisteren. Men kan beide in van tien tot vijt uur terecht iDrechtstedenhal. lal niet alleen nat zijn op de |rlandse wegen, maar zoals aikelijk zijn er nodige verstop- an, waarmee in het weekein- aaar ook in de rest van de rekening moet worden ge len. petreft dan onder meer: (Amsterdam-Maastricht): ter ite van Nieuwegein, Vianen, [Leerdam, Kerkdriel en Ros- |n en Eindhoven; |3 (Rotterdam-Rijswijk): Klein- srplein even voorbij Rotter- |6 (Rotterdam België): Van iienoordbrug en nabij Ridder- b (Breda-Utrecht): atrit Waal- [richting Breda, afgesloten; |5 (Tilburg-Den Bosch); ter jte van Berkel Enschot, Goirle issen Vught en Haaren. :iaal voor het toenemend tal personenauto's met elmotor heeft Shell een iwe motorolie ontwikkeld: 1 Super Diesel T. De be- ;rijkste voordelen van de- >lie zijn een snelle koude t en de speciale geschikt- voor dieselmotoren zowel als zonder turbocompres- e laatste jaren zijn de itaties en het rendement de dieselmotor sterk ver- :rd, onder meer door het ruik van een türbocharger. dieselmotor voor perso- auto's verschilt in vele op- ten van die in vrachtwa- Constructie, verbran- ssysteem, toerental en be- fsomstandigheden zijn welij ks meer met elkaar te elijken. Hierdoor was nte ontstaan voor verbete van de motorolie voor ionenwagendieselmotoren. >r gebruik te maken van zeer moderne basisolie en toevoeging van een spe- il pakket additives, is Shell geslaagd een optimale te maken voor dieselmo- :n in personenauto's. Ien belangrijke eigenschap deze nieuwe olie is de vis- iteit van SAE 10 WM" irdoor de koude start aan- Uijk wordt vergemakke- Bovendien wordt de in king door roet, een typis0*1 ielprobleem, sterk beperkt- olie behoudt hierdoor zeer zijn viscositeit, zodat ook intensief gebruik de koude 't nog steeds bijzonder ge* tkelijk gaat. Kenmerkend de turbodiesel zijn de hoge temperaturen waar in de olie moet zijn opge' isen. Shell Super Diesel t loet aan de nieuwe, dow kswagen gestelde norm dieselmotoren voorzie» een turbocompressor e" ft als één van de wein'g Jaimler-Benz goedkeuring toepassing in alle seizoe* i Monique van der Ven en Peter Jan Rens in „Brandende liefde". 99 Flauwe komedie zonder onderwerp Door Marjan Mes De titelsong „Brandende Liefde", gecomponeerd door Laurens van Rooyen en ge zongen door John(ny) Lion die er zijn come-back mee maakt, zou best nog eens een tophit kunnen worden, zo lekker klinkt die. Maar of de film zelf zo'n groot succes zal zijn, kan ik me moeilijk voorstellen, want na het welhaast klassiek geworden „Turks Fruit" en „Kort Amerikaans", die de Wol- kers-bravoure voorgoed vastlegden, heeft regisseur Ate de Jong eigenlijk niets meer toe te voegen aan het genre. Hij heeft het alleen een beetje meer komisch dan tragisch gemaakt en af en toe lijkt het wel een slap stick-komedie. De Jong's eerste grote speelfilm „Een vlucht regen wulpen", hoewel evenmin een meesterwerk, was ster ker dan deze „Brandende liefde", die eigenlijk over niets gaat, in ieder geval over zo weinig, dat de aan dacht al gauw verslapt. Het accent ligt volledig op het bohémien-achtige, jonge- hondengedrag van artiest Jan en diens vriend en colle ga-kunstschilder Kees, bei den boordevol energie en li bido en voor alles in, behal ve een serieuze houding. In de beschrijvingen van perkte lokatie: alles vindt binnenskamers plaats, in de villa „Betty" in het Amster damse Vondelpark, waar de andere hoofdpersoon, made moiselle Bonnema, woont. De mini-gebeurtenissen, die geen echte intrige of oplo pende spanning te zien ge ven, spelen zich helemaal binnen vier muren af. Overbodig Peter Jan Rens, een nieuwe vaderlandse filmster. - FOTO'S ROB HOUWER. Wolkers komt er nog iets van het artistiek gedreven zijn over, maar in zo'n film, waarin je met het probleem zit, dat zo'n acteur natuur lijk helemaal niet kan teke nen of schilderen, wordt het métier van de hoofdpersoon en zijn vriend niet in het minst overtuigend. Een an der bezwaar geldt de be lets nieuws heeft „Bran dende liefde" niet te bieden. Wat ooit als taboes golden en waaraan „Turks fruit",, veel van zijn succes te dan ken had, zijn nu overbodig heden geworden. De poep en piesobsessie van Wolkers wordt ook in deze film weer onsmakelijk geëtaleerd en tegen het eind moet er ook weer zo nodig een bevalling worden getoond zonder dat dat dramaturgisch absoluut noodzakelijk is. Ate de Jong toont overi gens wel zijn technisch ta lent en zijn behendigheid in het maken van flitsende beelden, die echter zo over heersend door muziek (ook van Laurens van Rooyen) worden geïllustreerd, dat het soms wel een musical lijkt, maar dan zonder zang. Vooral in de eerste helft spat de komische bewegingsrit- miek met muziek - zelfs met een komisch aandoende tan go - van het doek. Toch is „Brandende liefde" nu ook weer niet direct een komedie en zo is hij eigenlijk vlees noch vis, het verdienstelijke acteren ten spijt. In Villa Betty woont de Franse lerares en oude-vrij ster mademoiselle Bonnema - een voortreffelijke rol van Ellen Vogel - samen met haar seniele oude vader (Siem Vroom). Kunstacade miestudent Jan Bosman neemt op aanraden van zijn brutale vriend Kees (Huub van der Lubbe) Franse les van deze vrouw, omdat ken nis van deze taal hem van pas zal komen als hij een studiebeurs naar Parijs zou winnen. Al meteen raakt hij onder de indruk van de fraaie Anna, die met haar man, een oudere violist, een etage in de villa bewoont. Hij probeert haar in te pal men, maar ze wil alleen voor hem poseren en houdt hem geraffineerd van haar lijf. Hoogzwanger Hij schildert haar terwijl ze hoogzwanger is (van haar eigen man, Berend Boude- wijn) in het gezelschap van de oude vader Bonnema (terwijl die al dood is, maar dat weet ze niet) om daar mee een eigentijdse versie te maken van Tintoretto's „Su- zanna en de Grijsaard". Jan wint daarmee inderdaad een studiebeurs naar Parijs. De film begint als hij uit Parijs terugkeert. De film begint als hij uit Parijs te rugkeert voor de begrafenis van mejuffrouw Bonnema en eindigt na die begrafenis als hij Anna weer terugziet in de villa, waar zij zich op nieuw voor hem ontkleedt en hij weer niet met haar mag vrijen. Hun „brandende liefde" blijft een soort zins begoocheling, die evenmin als in de roman uit de verf komt. De scènes tussen Jan en de oude-vrijster Bonnema zijn het aardigst. Haar ver ontwaardiging over zijn vrijmoedigheid (typisch vijftiger jaren) en haar ge negenheid voor hem en die van hem voor haar is zowat het enige dat overtuigt, maar blijft een te magere basis voor een complete speelfilm. Ate de Jong deed verder ook geen moeite om de sfeer en aankleding van de jaren vijftig nauwgezet te treffen en de pakkende titel song is helemaal van onze tijd. De aantrekkelijk ogende Peter Jan Rens, die zijn de buut als filmacteur maakt, is ongetwijfeld een aanwinst voor de Nederlandse speel film. De sterk afgeslankte Monique van der Ven weet nauwelijks te intrigeren als Anna. Ellen Vogel, die dit seizoen de hoofdrol in Tsje- chow's „Kersentuin" zal spelen bij de Haagse Come- die is de onmiskenbare „ster" van deze film. Naast haar zien we ook nog even Hetty Blok terug in een klei ne, dwaze rol. „Brandende liefde" van Ate de Jong. Casino 1 in Breda, Midi in Tilburg, Boxy 1 in Bergen op Zoom. Kitty Courbois (midden) als An Bloem met aan haar zijde Renée Soutendijk als haar dochter en Rijk de Gooyer als haar minnaar en toekomstige man van haar dochter.- fotoanp Door Marjan Mes „An Bloem" is de debuutfilm van de als toneelregis seur zeer ervaren en meermalen bekroonde Peter Oosthoek. Het scenario zelf is ontleend aan een to neelstuk „Scheiden" van Ton Vorstenbosch. Toch is het geen toneelmati ge film geworden; de beelden zijn mededeelzaam en dyna misch in hun opeenvolging, maar een echt goede film is „An Bloem" toch niet gewor den. Daarvoor is hij te oneven wichtig en worden de motie ven van het titelpersonage te weinig uit de doeken gedaan. An Bloem is een vrouw van tegen de middelbare leeftijd, echtgenote van een saaie siga renwinkelier en moeder van twee dochters, die een schei ding aanvraagt en „opnieuw wil beginnen". De film begint als zij met haar bazige moeder en bedillerige schoonzus (Let- tie Oosthoek) haar stervende vader in het ziekenhuis op zoekt. De man heeft niets aan het leven gevonden en het lijkt erop of An, die veel van deze vader hield, een plotselinge les trekt uit wat hij daarover zegt. Zonder dat we verder iets van het achter haar liggende leven te weten komen, loopt zij bij haar man weg en dat het mislukte huwelijk van haar ouders er mee te maken heeft, lijkt niet langer waarschijn lijk. An vindt een betrekking als bejaardenverzorgster en een hooggelegen zolderkamer, waar zij zich even op haar ge mak voelt. Haar twee doch ters, een ordinaire hulp in een fitness-centrum (Renée Sou tendijk) en een punkzangeres je in een kraakpand (Marina de Graaf) kijken nauwelijks van haar onverwachte besluit op. Contactavonden De zelfstandigheid valt toch een beetje tegen en de geë mancipeerde kamerverhuur ster bij wie ze inwoont, voelt weinig voor meer dan formeel huiselijk verkeer. Daarom be zoekt zij met een collegaatje (Olga Zuiderhoek) dans-con- tactavonden voor ongehuw- den, maar een minnaar vindt ze bij toeval op straat (Rijk de Gooyer). Het lijkt wat te wor den met deze gefortuneerde man met onduidelijke achter grond, maar voordat An het weet, heeft haar brutale, door de wol geverfde dochter hem ingepikt en treedt zelfs met hem in het huwelijk. An neemt de zorg voor hun huishouding als een slavin op zich, een onwaarschijnlijke houding, die begrijpelijk ge maakt moet worden door het feit, dat ze zich schuldig voelt tegenover deze dochter, die ze nooit gewild heeft en van wie ze nooit schijnt te hebben ge houden. Ze lijkt ook een tik keltje malende te worden en laat zich later gewillig door haar ex-echtgenoot naar huis voeren. Na de geboorte van haar kleinkind loopt zij (ex pres?) onder een auto en is dood. Kittie Courbois speelt deze vrouw soms mooi, maar is eigenlijk helemaal niet het ty pe van een kleine midden standsvrouw. Ze praat te be schaafd en heeft te veel intel lectuele en uiterlijke allure. Maar erger is het, dat het zo zichtbaar is, dat zij, zoals ge bruikelijk bij film, de ver schillende emoties van haar personage tijdens verschillen de opnamedagen heeft moeten oproepen. Haar stemmingen sluiten niet erg op elkaar aan. Het ene moment - het ligt ook aan de wisselende filmstijlen - is ze verzonken in trage, be spiegelende treurnis, het vol gende legt ze een onbegrijpe lijke, opgewekte activiteit aan de dag. Die tegenstellingen zijn soms zo sterk, ook in scè nes met anderen, dat ze onbe doeld komisch werken. De zwaar aangezette mu ziek van Bob Zimmerman be paalt in hoge mate en vaak ge slaagd de sfeer en de spanning van de film. Men verveelt er zich niet in het minst bijmaar het ontbreken van motivaties doet wel meermalen grinni ken. Alleen Ben Hulsman als de echtgenoot laat constant spel zien. Rijk de Gooyer heeft in deze regie geen raad gewe ten met zijn rol. Soutendijk en De Graaf zijn vooral als types overtuigend. De film heeft tijdens het Filmfestival van Knokke de Grote Prijs gewonnen. Het be tekent, dat de concurrerende films van een laag niveau ge weest moeten zijn. „An Bloem". Cinésol 3 in Breda en Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom. Grand Theater in Breda prolongeert „The meaning of life" komische episodenfilm van en met het Monty Python-team. 1 Geweld, dood, seks en vraatzucht zijn de belangrijkste the- ma's en hebben meer met de onzin dan de zin van het leven i te maken, hoewel de makers enige ernst ook niet schuwen. Amusant, maar niet om dubbel van te liggen. I Mignon in Breda en City 2 in Roosendaal gaan door met I „Porky's 2", banale komedie over naar sex hongerende pu- j; bers. Cinésol 2 in Breda houdt het nu al vier maanden bij „Sophie's Choice" van Alan Pakula met Meryl Streep in een mooie rol als Poolse vrouw met een concentratiekampverle- den. Casino 2 in Breda vertoont voor de tweede week „Merry Christmas, Mr. Lawrence" van de Japanse cineast Nagisa Oshimaeen fascinerende en gewelddadige confrontatie tus- sen twee culturen in een Japans concentratiekamp op Java r tijdens de Tweede Wereldoorlog. David Bowie is daar als jj Brits militair gevangengenomen. De Japanse commandant t voelt zich sterk tot hem aangetrokken en kan daarom niet die discipline opbrengen, die van hem verwacht wordt. Tom Conti speelt een aandoenlijke rol als een minzame bemidde- r laar tussen Britten en Japanners. Als nachtfilm in Casino 2 opnieuw „The Rose" met een i vaak ontroerende Bette Midler als een popidool, dat ten gronde gaat aan haar eigen roem. Casino 3 in Breda, Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen pro- I longeert het kijkspektakel „Octopussy" met Roger Moore als een ironische James Bond. Als nachtfilm draait in Casino 3 het spannende ontsnappingsavontuur „Escape from Alca- traz" met Clint Eastwood. I In Roxy 2 in Bergen op Zoom draait „Who dares wins" van Ian Sharp, een actiefilm vol terroristen en Britse SAS- strijders, waarin Richard Widmark een gegijzelde Ameri- kaanse minister speelt. De Nobelaer in Etten-Leur vertoont .The Missionary" met absurde Monty Python-humor. De Koning van Engeland in Hulst en Ledel in Oostburg gaan door met het helicopter-avontuur „Blue Thunder", met I Royu Scheider. Door Marjan Mes Het is jammer, dat regisseur Tony Scott (broer van Ridley, van „Alien") zonodig interessant en artistiek wil doen in „The Hun ger", want dat ontneemt er een paar maal de spanning aan. Het begin is bijvoorbeeld on begrijpelijk, omdat er zo nodig modieuze beelden door elkaar heen moeten lopen, waaruit je nog het best kunt afleiden hoe de huidige vormgeving en mo de eruit zien. Op enige herha lingen van dit overbodig pro cédé na is „The Hunger" een niet onaardige variant op de klassieke vampierfilms. De nog altijd beeldschone Catherine Deneuve beschikt over het eeuwige leven en heeft dat eeuwenlang gedeeld met David Bowie. In een lu xueus appartement in New York spelen zij gezellig klas sieke muziek, samen met een buurmeisje. Totdat Bowie in een half uur tijd ineenschrom pelt tot een stokoude man en sterft. Voor zijn fans is het niet aangenaam om te zien en zijn rol is ook gauw uitge speeld. Het bloed van het ver moorde buurmeisje kan hem niet meer redden. Deneuve, die zelf in leven blijft door het bloed van stervelingen te drinken (wat gelukkig nauwe lijks getoond wordt), besluit dan haar leven te delen met een vrouwelijke arts, die toe valligerwijs bezig is met het onderzoek naar het verband tussen slaapgedrag en levens duur. Haar echtgenoot heeft bij deze vrouw nog tevergeefs hulp gëzocht. Liefdesscènes tussen De neuve en Susan Sarandon (die goed acteert) worden getoond op de manier van David Ha milton; mooie plaatjes dus van niets. Sarandon zal ook het eeuwige leven hebben, maar voelt daar toch weinig voor en steekt haar minnares neer, waarna deze zowaar ook het versnelde aftakelingsproces doormaakt en doodgaat. Zij zelf schijnt inderdaad te over leven, want verschijnt op nieuw in het vampierhuis als dat inmiddels door nieuwe mensen wordt bewoond. Hoe Deneuve in een ver verleden haar conditie verkreeg en Bo wie ontmoette, wordt niet ont huld. „The Hunger". Cinésol 1 in Breda. \jff& 'N/y ESÏï-l ■aqaijje uba qaoq '3uaSe tqdssBf 's^qoaa uieej 'sqpaj uau -a;s 'jaqqe)d snau 'iaa;s )ueqjapuo 'jauttua uba pubj ')SBA\q fuoSe ;ad fuoSe sjaAay

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17