Eindspel van Beckei actueel na 25 jaar Het voordeel \an\an Lanschot 9,65 Procent BerCent ONTDEK DE o f Lossne uit het Gebied m: weinig ide levens te kunst' T4 IggNSDAG 14 SEPTEMBER 1983 Licht In memoriam IChin a Foeng Tolman Paradox ARCA THEATER IN BREDA Ingmar Bergman verfilmt Hoffmanns vertellingen99 iucky Luke: De Daltons In De Blizzard - Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer- T3 PAGINA GIDS 2 ïationaal erkende figuren ls Kossmann - toch ook ichtpunten geconstateerd, bver die stand van zaken ;eeft dit boek boeiende in- iormatie. Zou dit schepsel,/ subtiel dansend in het stille licht,/ de bode zijn van koudge- worden normen,/ tere mys teries, die je voelt,/ als je ziet hoe haar bestaan/ opgaat in de vroege golf/ van de wind, die trekt/ van nu naar nooit meer".. Louis H. Daal heeft zijn hele leven gewijd aan de emancipatie en consolidatie van het Papiamentoe. Ik versta van deze taal te wei nig om daarover een oordeel te hebben. Als ik beide tek sten naast elkaar zie, krijg ik de indruk dat Clyde Roël mede uit de taal gedacht heeft, of beter vanuit de cul tuur waarvan het Papia mentoe de uitdrukkings vorm is. „Entakansa di tantu baliamentu,/ di tantu tikis- miki i areglo/ girando rónt di globo, hardi bai/ moen- tras ku den restui universo/ tin tantisrho kos para ta warda/ su man ku lo binpo- ne Orden Dat zegt hij over God: „Zou hij niet moe zijn van het dansen,/ het steeds weer passen en meten,/ draaiend om die aardbol heen,/ intussen zo veel werk ligt te wachten/ in de rest van het universum,/ dat vraagt om een hand die ordent naar Harrisburg). Daarbij komt - en niet in dit ver haal alleen - dat Simhoffer nog steeds zit af te rekenen j met een rooms verleden- Dat schaadt de zuiverheid, zoals die in De dood van een indiaan te proeven was. „Het schilderij" is het verhaal van een dictator in een revolutionair land; de innerlijke strijd in de msn zelf ^n de tegenstrijdighe' tussen de vechtende partij en. Mij overtuigt dit ver- hahl niet, omdat de een wel indringende elemente onvoldoende naar de diep te zijn uitgewerkt. Veel dl recter is dan bijvoorbee „Doorgedraaid", waan tante Roos - opgegeven w* rug uit het ziekenhuis van vrienden in de buu een stuk in d'r kraag kn]S om alleen naar huis kunnen. Ja, Kees SimhoÖ^ schrijft vaak over ,>het ven en is dan op zijn be^ In deze bundel kom je b niet altijd, maar wel he vaak, zó tegen. Het geen „indianen-verhale om deze discrimineren titel te gebruiken. *v beelden uit een anoff' westerse cultuur. En zijn niet opwekkend. •Mirja Hiemstra-Bros, textiel- ,!lipfs. en Frans de Lint, bronss- Xturen. In Galeriedee, Elft- wee 2, Raamsdonksveer. Open maandag tot en met vrijdag 9-17 1 Jur zaterdag en zondag 12-15 j,ur'( tot en met 30 oktober.) De textielreliëfs van Mirjam Hiemstra-Bros vragen om een omgeving waar licht een belangrijke factor is. De re- j liefs ontlenen hun uitdruk kingskracht bijna uitslui tend aan de verschillende soorten lichtinval gedurende de dag. Het zijn witte, door- gestikte, en opgevulde ob jecten, met een stevige re- liefwerking. De vormen zijn abstract. Sommige lijken een puur decoratief lijnen spel. Ze zijn meestal met i rechte en gebogen stiksellij- nen fraai van opbouw en I vlakverdeling. Daar waar het materiaal wat meer wordt dan uitsluitend een middel om reliëfs mee te vormen, wint het werk aan waarde. Er is een serie van drie waarbij Hiemstra gewerkt I heeft met vormcontrasten van doorgestikte vlakken, met in elkaar gedraaide morsjes van katoen. De spanning die hierdoor bin- I nen het vlak ontstaat, is ver rassend groot in vergelij king met de andere, toch wat brave licht-donker effecten die uiteindelijk ieder reliëf veroorzaakt. De bronzen van Frans Lint vertonen in technisch opzicht een grote verschei denheid. Zijn onderwerpen niet, het zijn of vrouwen of dieren. In deze serie zijn ge sloten en open vormen te vinden waarbij de vorm uit gangspunt is geweest, maar ook zijn er objecten die zo emotioneel geladen zijn dat daarbij de vorm als zelf standig element veel minder een rol speelt. Bollen, die ex tra plasticiteit krijgen door I het er overheen gemodel- 1 leerde vrouwenlichaam, en grote ringen, gevormd door l een vrouwenlichaam, blij - JSen cirkelvormen in de eer- I jte plaats. Een bed, waarop 1 zeer theadraal een vrouw is gedrapeerd met overigens niet erg fraaie benen, heeft een totaal andere zeggings- I kracht. De confrontatie met I deze twee verschillende in- I valshoeken schept wat ver- 1 warring. Gaat het bij De I Lint om de vorm of de in- I houd? In het eerste geval I drukt hij zich bepaald I krachtiger uit dan in het tweede. Lia Roose 1 Werken van Jules China a I Foeng. Galerie De Teiloor, St. 1 Annastraat 27, Alkmaar. Open: I maandag tot en met vrijdag 10- J 17.30 uur, zaterdag 10-17 uur; I dinsdag gesloten (tot en met 8 I oktober). I In de zestiger jaren woonde I Jules Chin a Foeng in I Noord-Brabant. Hij studeert I aan de academie in Tilburg I en werkte hier als beeldend I kunstenaar. Op 28 juli 1.1. 1 stierf hij op 39-jarige leef- I tijd in Paramaribo, waar hij I onder meer directeur was I fan de mede door hem opge- I achtte, kunstacademie. De 1 schilder, beeldhouwer, gra- I ficus, keramist, dichter, ambtenaar, vakbondsleider |en dichter Jules Chin a I Foeng werd door tv-regis- Iseur Manus van de Kamp, te Schilderij gemaakt door Jules Chin a Foeng (te zien bij De Te Hoor). bij de opening van deze ex positie, genoemd „een be minnelijke vechtersbaas met een onuitputtelijke ge meenschapszin". Zij vrienden, Lies en Henk Potters, uit Oister- wijk, hebben deze expositie ingericht. Op het moment van zijn plotselinge dood was er een tentoonstelling bij ESTEC (European Space Researche and Technology Centre) in Noordwij k. Er is slechts een deel van zijn kunnen te zien: knap ge schilderde doeken, die getui gen van zijn ambachtelijk vermogen. Het fotografisch realisme dat hij daarbij hanteert om bijvoorbeeld vruchten uit zijn land te combineren met de opruk kende plastic-cultuur, voe den het culturele bewust zijn. Op zijn werktafel thuis bleven twee ontwerpen ach ter voor nieuwe Surinaamse bankbiljetten, met de beelte nis van Anton de Kom (op-- dracht)zijn ontwerpen voor het nationaal revolutiemo nument (1980) werden be kroond, maar hij maakte bijvoorbeeld ook tekeningen voor eigen kinderboeken, die het ministerie aldaar is be gonnen uit te geven. Het ko mend jaar verschijnt er nog een boek van zijn hand over Surinaamse kunstenaars en eerder schreef hij een teken methode. Jules Chin a Foeng was een veelzijdig man, die als socialistisch kunstenaar vocht voor de kunstenaar (hij richtte de bond voor beeldende werkers op), voor de kunst (hij was vakman en docent) en voor zijn land, dat mede door zijn invloed nu over een goed potentieel ar- tisten beschikt. In De Ware Tijd noemde Carla Tuinfort hem „een positieve activist als kunstenaar", die een gro te bijdrage leverde aan de interne strijd in Suriname bij het ontdekken van de eigen waarden. De milde hardheid van de schilderijen op deze tentoonstelling laten daarvan wel iets voelen. Henk Egbers Hier moeten dan invloe den van onder andere Nietz sche, Artaud, Strauss en Mahler, maar ook Kandins- ky en de Griekse tragedie worden genoemd, alsook de christelijke liturgie, waar van vooral het misoffer Nitsch zeer interesseert. Ge dachten, meningen en filo sofieën van deze personen en zaken probeert Nitsch te integreren tot een totaal theater: een Gesamtkunst- werk waar de grens tussen leven en kunst niet of nau welijks meer te trekken is. In die zin is de expositie in het Van Abbemuseum dan ook een mislukking. De ka zuifels, de schilderijen en wat er verder nog hangt of staat: het zijn slechts regi stratiemiddelen. Hoe in drukwekkend ook, deze za ken zijn niet in staat datge ne te bewerkstelligen wat Nitsch nu juist voor ogen heeft. Daartoe ontbreekt zeer nadrukkelijk de laatste, bepalende handeling. Men kan zich overigens terecht de vraag stellen of Nitsch ooit dat doel kan bereiken. Deze ontzaglijke paradox maakt deze presentatie dan toch nog de moeite waard. Rob Schoonen Hermann Nitsch, overzichts tentoonstelling. Van Abbemu seum, Bilderdijklaan 10, Eind- te keur tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS hoven. Open: dinsdag tot en met zaterdag van 10-17, zondag van 13-17 uur. Tot 10 oktober). Drie jaar geleden toonde het Van Abbemuseum een over zicht van het werk van de Oostenrijkse kunstenaar Arnuld Rainer. Voor medio '84 staat een tentoonstelling van Günther Brus op het programma. Momenteel zijn objecten te zien van Herman Nitsch. Samen met Brus, Rainer (en overigens ook Otto Mühl en Rudolf Schwarzkogler) vormt Nitsch een vertegenwoordi ging van de actuele kunst in Oostenrijk. Met de anderen heeft hij de wijze van ver beelding, namelijk de zoge heten Aktionen of happe nings, gemeen. Het geheel van tentoonge stelde objecten als rollen verband, kazuifels, bebloede draagbaren en misgewaden, suikerklontjes, bidprenten, devotionalia en potten met pigmenten vormen, samen met de schilderijen en de fo to's van acties, een hoogst opmerkelijke omgeving. Een rondgang langs dit alles - tien zalen lang - houdt het midden tussen een bezoek aan een halfwas slachter, een alchemist en een confuse theoloog. Lezen over Nitsch, of de teksten van hem bestu deren, is eveneens een ver warrende bezigheid. Duide lijk wordt desalniettemin dat de nu in Prinzendorf (Oostenrijk) woonachtige en werkzame Hermann Nitsch kunst ziet als een propagan da voor l)et leven: het „zijn". Beelden van Marjan Nijland, schilderijen van Joop Rooijers en etsen van Ronald Tolman. Galerie Kokon, Stationsstraat 38-40 in Tilburg. Geopend: dins dag tot en met zaterdag 12-17 uur. Tot 26 september. Hoewel de etsen van Ronald Tolman officieel niet tot de ze tentoonstelling horen, zijn zij ondanks hun geringe aantal wel het interessant ste, dat er momenteel in deze galerie te zien is. Tegen een bijna lege, intrigerende ach tergrond bewegen zich groe pen figuren - vooral ook dansende vrouwenparen - die een geheimzinnig ver haal vertellen. Gelijktijdig hebben de bruinachtige bladen een ho ge mate van abstractie, want de figuren worden slechts met enkele minimale lijnen aangeduid, die in hun beweeglijke totaliteit even zeer op de schoonheid van het lijnenspel als op een in houdelijke mededeling ge richt zijn. Strijd en onder linge verbondenheid lijken de belangrijkste thema's zonder dat het er eng pro grammatisch uitziet. De zwarte bronzen beel den van Marjan Nijland zijn het sterkst waar ze het meest geabstraheerd zijn en zowel menselijk naakt ais elementen als water en wol ken weten te verbeelden. Er staan enkele mooie „omhel zingen" van afgeplatte lij ven, waarin een bepaalde symmetrie uit de natuur wordt gebruikt voor zuivere, ruimtelijke verhoudingen. De romantische, figura tieve schilderijen van Joop Rooijers in teer turquoise en roze stammen uit een droomwereld, die enigszins wazig op een afstand wordt bekeken. Vaak zijn het doorkijkjes vanuit een ge schilderde schilderijlijst op landschappen. Soms is er in plaats van een lijst een guir lande van uitwaaierende bloemen en is een vrouw of een kind zowel het onder werp als de figuur wiens droomwereld wordt ver beeld. Het lijkt een beetje op de wereld van Rie Cramer, maar dan meer in het sur reële. Mooi werk voor de liefhebber. Marjan Mes Van onze kunstredactie BREDA - Het Area Thea ter uit Gent geeft op dinsdag 20 september in de Bredase Stadsschouwburg Concordia een voorstelling van „Eind spel" van Samuel Beckett, het absurdistische toneel spel over het uitzichtloze menselijk bestaan, dat in 1957 groot opzien baarde. Beckett, auteur ook van het niet minder befaamde „Wachten op Godot", schreef zijn vernieuwende theater stukken, waarin de ruimte van het toneel even belang rijk was als de dialoog, in een tijd, dat zowel de angst voor de atoombom als het toenemende ongeloof het voelen en denken beheerste. Overtuigend God bestond niet meer en de mens was aan zichzelf en zijn dierlijke natuur overge leverd. Beckett vond daar voor een aangrijpende vorm, die op dit moment veel van zijn actualiteit heeft verlo ren, maar in de regie van Walter Tillemans sober en overtuigend opnieuw wordt opgeroepen. Jarenlang is „Fin de Partie" onderwerp van bewondering en vergui zing geweest. Het feit, dat twee personages zich voort durend in vuilnisbakken op het toneel bevonden, was aanleiding voor grapperij. Het Lurelei-cabaret maakte er indertijd een kostelijke satire op met Leen Jonge- waard in een vuilnisbak. Ruimte „Eindspel" speelt op het einde der tijden in een ruim te tussen land en zee. In die ruimte wachten Hamm en Clov op het einde, terwijl de ouders van Hamm, zijn V mt. Julien Schoenaerts (links) en Jo de Meyere in „Eindspel" van Beckett door het Area Theater uit Gent. Op 20 september in Breda. FOTO ARCA „vervloekte verwekkers", in vuilnisvaten wonen. Hamm is de dominerende meester en Clov ongewild zijn die naar, die hem eigenlijk wil verlaten. Als hij inderdaad vertrekt, zal Hamm, die blind is en verlamd in een rolstoel zit, sterven. Maar Clov zal ook sterven, want Hamm is de enige, die over voedsel beschikt. Het stuk vertelt geen ge beurtenis met een begin en een einde, noch tekent het echte personages. Het is meer een tekening van men selijk basisgedrag als hem alles is afgenomen en alleen nog wanhoop rest. Maar het is behalve tragisch ook uiterst humoristisch. Julien Schoenaerts, groots acteur, speelt de rol van Hamm met zijn sadistische trekjes, Jo de Meyere is Clov. Hamm's ouders in hun vuilnisvaten worden gespeeld door Tha lia de Leeuw en Mark Ver- straete. VENETIE (AFP) - De Zweedse cineast Ingmar Bergman gaat binnenkort een film maken naar de opera „Hoffmanns vertellingen" van Jacques Of fenbach. Naar de maatschap pij Gaumont in Venetië be kendmaakte, heeft Bergman dit met directeur Daniel Tos- can du Plantier afgesproken. De Zweedse regisseur was naar de Mostra van Venetië gekomen voor de vertoning van de integrale versie van zijn film Fanny en Alexan der'. Volgens de directeur van Gaumont heeft Bergman zelf de opera uitgezocht, die enkele maanden na de dood van de componist Jacques Offenbach (1819-1880) in Parijs in premie re ging. De hoofdrol zal ongetwijfeld worden vertolkt door de 42-j a- rige Spanjaard Placido Do mingo. Het is nog niet bekend welk orkest en welke dirigent zullen worden uitgekozen. Het is wel waarschijnlijk dat het (een Frans orkest zal zijn. De opnamen zullen binnen twee jaar in Muenchen of Stock holm plaats vinden. ADVERTENTIE! Spaardeposito's 5 jaar vast (eff. rendement 9,38%) 9% Spaardeposito's 10 jaar vast 9,25% (eff. rendement 9,65%) Maandelijkse rente. Minimum-inleg f10.000,-. U maakt een bedrag van f 10.000,- of hoger over op onze bankgiro 22.51.75.002 of postgiro 1117570, met vermelding van de door u gewenste looptijd en het kantoor van uw keuze. F van Lanschot Bankiers. Sinds 1737. Hoge Steenweg 29, 5211JN 's-Hertogenbosch. Viditel 711. Voor alle informatie kunt u bellen 073-15 34 61 of een van onderstaande telefoonnummers. Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haae (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 77 25), 's-Hertogenbosch (073-15 34 61), Hilversum (035-4 86 41), Niimegen (080-22 64 55), Roosendaal (01650-4 09 70] Rotterdam (010-33 25 44). Sittard (04490-2 26 00). Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35) Vyght (073-5616 62), Waalwiik (04160-3 58 25), Zaanstad (075-214211). Zwolle (038-22 46 44). Wijzigingen voorbehouden. X*. 'SqUIj UIBEJ 'OU! -ep jBBq 'atptjjB do snau 'jajs uba ;und 'aqa -TjjB do Suoi 'uapptui uaua^s 'auiBp ;aoA 'set uba Sujjtrqs 'sqqoaj amtoui 'siqoaa q .ia;}aq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 21