Meisje gaat vergeefs in tegen moderne liefdesmoraal Adembenemend ritueel tussen twee culturen ONTDEK DE VERSCHILLEN Wegen belasting tientje duurder 'LE BEAU MARIAGE' Onzin van het leven volgens Monty Python Merijntje OPLOSSING Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer- Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle- HUIS DIEREN Arbiter per abuis twee weken in ziekenhuis [jA wel!) WI/ Zi/N \HUZAL zw L /METBANG WANNETJE gfc> VOORHEM!j WNDEN! 'DAAR IS DE MOUNTIE REKEN M/Wa MET OfE MOONT/E AF! m GAAR NAAF GE ACHTER KAMER OM JULLIE N/ET W0OR DE VOETEN TE ZOPEN/ 'Hli Ut naar niet UiöelwiimJ tliitmtnH [ft iddt hom 'r~7 in ffrr rtomm iy(kn,óotsrfan< fc. "- •i VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 13 PAGINA GIDS Door Marjan Mes Een jonge vrouw, die niet lan ger zelfstandig wil zijn nadat ze eerst uitgebreid een zelf standig bestaan compleet met minnaar heeft genoten en doelbewust kiest voor een hu welijk, waarin ze onderhou den wordt, lijkt niet meer van deze tijd. Toch gaat 'Le beau mariage' van de Franse ci neast Eric Rohmer over zo'n meisje. Sabine breekt onver wachts met haar minnaar en besluit een echtgenoot te vin den. Het verhaal op zich stelt niet veel voor, maar bij Eric Rohmer gaat het meer om de psychologische en morele im plicaties van de menselijke verhoudingen en vooral ook om de moraal van een bepaal de periode. Zijn films zijn in tellectueel met celebrale dialo gen en situaties, die schitte rend zijn om naar te kijken. De personages zijn altijd jon ge, mooie mensen uit een be voorrechte klasse, die stands- bewust als ze zijn - in Frank- rij k leeft dat nog sterker - zich het hoofd breken over de voor- en nadelen van hun _leef- en liefdescondities. Zijn mooiste film vond ik overigens 'Die 'The Meaning of Life Door Marjan Mes Wat de zin van het leven is, is de diepzinnigste vraag, die er bestaat. Niemand heeft er ooit een definitief antwoord op kunnen geven en dat zal ook nooit gebeuren. Voor de mees te mensen waren door de eeu wen heen God en het hierna- De mannen van Monty Python in „The Meaning of Lift! - foto harry klooft maals een oplossing voor de problemen van de zingeving aan het bestaan. De kerk die als instituut alle onzekerheden trachtte weg te nemen, is in 'The Meaning of Life' van het Britse Monty Python-team een van de zaken, die flink on- Marquise von O', een verfil ming van de novelle van Hein- rich von Kleist, waarin de 19e eeuwse overgevoeligheid van de hogere klasse en de bijbe horende moraal, uitermate mooi en invoelend tot uitdruk king kwam. Rohmer gaat er vanuit, dat menselijke reacties voorspelbaar zijn. Dat het (nood)lot die nog wel eens aar dig in de war wil gooien, speelt bij hem nauwelijks een rol. Maar hij maakt dan ook 'ko medies', zij het dan wel kome dies, waarin ernstige zaken worden aangedragen over persoonlijke en sociale betrek kingen. 'Le beau mariage' kan op het eerste gezicht behoorlijk irriteren doordat het lijkt als of het uitsluitend om luxe- probemen van een verwend, egoïstisch meisje gaat, dat er alleen op uit is om zo snel mo gelijk een gefortuneerd man van aanzien aan zich te bin den. De dialoog, die toneelma tig klinkt, maar ook geraffi neerd van schijnbare eenvoud is, zegt heel veel over de in- SABINE (Beatrice Romand, links) en de man, die zij als echtgenoot wil (André Dusollier) in 'Le beau mariage'. middels bereikte emancipatie van mannen en vrouwen in deze tijd. Sabine (een mooie rol van Beatrice Romand), kunst geschiedenisstudente met een baantje bij een antiquair, vindt plotseling, dat ze zich veel te gemakkelijk door haar minnaars heeft laten gebrui ken. Een 'goed huwelijk', waarin zij een beschaafd, smaakvol huishouden met kinderen kan bestieren, is van het ene mo ment op het andere haar ide aal. Ze bespreekt dat uitge breid met haar creatieve vriendin, die het zo regelt, dat ze een neef van haar, een ad vocaat, ontmoet. Sabine pro beert hem op de ouderwetse 'vrouwelijke' manier aan zich te binden. Ze speelt een spel letje en gelooft zelf, dat ze zwaar verliefd is. De zeer drukbezochte, wat oudere man (André Dusollier) laat zich echter niet strikken. Hij heeft het veel te druk met zijn advo- catenpraktij k en bovendien geen zin om zich na een storm achtige verhouding opnieuw te binden. $abine heeft daar niet op gerekend en is ge dwongen om hem achterna te zitten, terwijl ze het omge keerde gewild had. Uiteinde lijk maakt hij haar duidelijk, dat hij zelfs niet verliefd op haar is en zij wordt gedwon gen om terug te keren tot het geëmancipeerde, zelfstandige leven, dat ze tot dan toe geleid heeft. In de trein valt haar oog op een aardige jongeman en dat van hem op haar. De kij ker mag aan het slot zelf zijn conclusies trekken. De moraal van de film blijkt, dat je je na tuur niet kan veranderen en ook niet tegen de opvattingn van je tijd kunt ingaan. Een mooie, heldere film voor een klein publiek. 'Le beau mariage', Cinesol 2 in Breda. Cinesol 1 in Breda vertoont Six Weeks met Mary Tyler Moore als een schatrij ke we duwe en zakenvrouw wier leuke dochtertje Nicki (Ka- therine Healy) aan een do delijke leukemie lijdt. Het intelligente kind steelt het hart van een democratische senator wiens verkiezings campagne zij wil steunen met het geld van haar moe der. De politicus weigert aanvankelijk, maar gaat door de knieën als hij weet, dat het meisje al gauw zal overlijden. Het aantrekke lijkst is het gezichtje van de 12-jarige Healy, maar voor het overige is de film voor namelijk zoetsappig en sen timenteel en worden de menselijke verhoudingen in dramatisch opzicht tekort gedaan. In Casino 3 in Breda en ook in de Nobelaer in Etten- Leur draait The Entity van Sidney J. Furie naar de ge lijknamige parapsychologi sche roman van Frank De - Felitta ('Het Wezen'). Deze is gebaseerd op 'ware gebeur tenissen' in 1976 in Los An geles toen een vrouw ver klaarde door een onzichtba re kracht te zijn aangerand. Een psychiater meent on- dahks de zichtbare gevolgen met een psychologisch pro bleem van doen te hebben, maar parapsychologen ne men de klachten serieus en trachten de aanrander naar hun laboratorium te lokken. De film richt zich vooral op de strijdende wetenschap pers en poogt veel te serieus een schijn van werkelijk heid aan het paranormale verschijnsel te verlenen waardoor de film onverteer baar wordt, ondanks de knappe trucages. Barbara Hershey speelt de hoofdrol, een actrice die zelf in reïn carnatie gelooft. Cinesol 3 in Breda gaat nog altijd door met Sophie's Choice van Alan Pakula met Meryl Streep. Mignon in Breda, City 2 in Roosendaal en Cinem'actueel 1 in Ber gen op Zoom houden het bij Porky's 2. Casino 1 in Breda," Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom, Luxor in Terneu- zen en de Koning van Enge land in Hulst prolongeren het uitbundige James- Bondspektakel Octopussy. Als nachtfilm draait in Cas ino 2 The Rose met een soms aangrijpende Bette Middler als een popster, die aan haar eigen succes kapot gaat. De auto-stuntfilm „Fire bird Tornado" is te zien in Roxy 2 in Bergen op Zoom en Luxor in Terneuzen, ter wijl de kolderfilm „Flying high 2" nog draait in Cine m'actueel 2 in Bergen op Zoom. „Blue Thunder" met een ultramoderne helicopter in de hoofdrol, kan bekeken worden in De Koning van Engeland in Hulst. De Nobelaer in Etten- Leur biedt onder meer „The Verdict" van Sydney Lumet, waarin Paul Newman over tuigend als een afgezakte advocaat die aan een schijn baar onmogelijke zaak be gint. Het Westbrabantse Film circuit is deze dagen zeep ac tief en vertoont in Ooster hout, Dongen en Breda een reeks Nederlandse films. De film „Golven" van Anette Apon met de innerlijke mo nologen van Virginia Wolf is vanavond te zien in Film huis Oosterhout (Slotjesveld 15) en zondagavond in Film liga Dongen ('t Schouw, Rembrandtlaan 69). „De smaak van water" van Or- low Seunke draait zaterdag in Dongen, terwijl Ooster hout zaterdag „Alle dagen feest", een vierluik naar verhalen van Remco Cam- pert, vertoont. Maandag 12 september wordt „Een vlucht regenwulpen" van Ate de Jong (naar het boek van Maarten 't Hart) in Dongen vertoond en dinsdag de 13-de in De Borg, Zuilen straat 96a in Breda. Door Marjan Mes Werkelijk grote films, zoals Bergman ze bijvoorbeeld heeft gemaakt, vragen erom meer dan eenmaal bekeken te worden. Er blijft immers zoveel te raden en over het hoofd gezien de eerste keer. 'Merry Christmas, Mr. Law rence' van de Japanse ci neast Nagisha Oshima be hoort ook tot deze categorie films. Er wordt zoveel in aangeroerd, hoewel zich af spelend op een paar honderd vierkante meter, dat één keer kijken onvoldoende is. Een prachtige film vol gru welijkheid (die altijd func tioneel is), ingehouden hartstocht en poëzie. Boven dien met fascinerende mu ziek, waarin oosterse en westerse klanken en ritmen worden gecombineerd. Zij werd gecomponeerd door Ryuichi Sakamoto, de beelschone Japanse com mandant Yonoi in de film, het oosters equivalent van David Bowie. Sakamoto is in Japan lid van het Yellow Magic Orchestra en daar net zo'n superster als Bowie hier. De twee worden op bij na rituele wijze opgevoerd als de representanten van twee tegengestelde culturen, die met elkaar in botsing ko men in een Japans krijgsge vangenenkamp op Java tij dens de Tweede Wereldoor log. Bowie speelt de Zuidafri- kaanse majoor Jack Celliers, verdacht van het leiden van een guerilla tegen de Japan ners en tot de doodstraf ver oordeeld. Kapitein Yonoi wordt vanaf het eerste ogenblik dat hij deze blonde man ziet door hem gefasci neerd. Hij moet het ook zijn geweest, die Celliers ge spaard heeft voor een exe cutie. Deze wordt wel uitge voerd, maar niet met scherp materiaal. Celliers wordt daarna overgeplaats naar een kamp vol andere Britse krijgsgevangen genomen militairen, die daar lijden David Bowie in „Mer ry Christmas, Mr. Law rence". - fotoap onder terreur, ziekte, ontbe ringen en hitte. De Japanse groepsdisci- pline wordt door Oshima ge plaatst tegen het westers in dividualisme, waarin schuldgevoelens een grote rol spelen. Jack Celliers is uit schuldgevoel jegens zijn jongere broertje in het leger gegaan. Een merkwaardige, maar ontroerende flash back toont hun verhouding, thuis in een tuin vol bloe men en met hoog kinderge zang van het kleine broertje. De beelden van de kost school, die zij beiden bezoe ken, laten zien hoe sadisme en machtswellust zich in het westen uiten: van de mach tige groep tegen het kwets bare individu. Celliers krijgt er visioe nen van nadat hij is mishan deld en aan het slot in een dichtgegooide zandkuil is opgesloten waaruit alleen zijn door de zon geblakerd hoofd steekt. De voor mij meest aan grijpende scène uit de film is als hij daar 's nachts en al dood, door kapiteit Yonoi wordt opgezocht. Deze snijdt een pluk van het blonde haar, dat hem zo fascineer de. Die fascinatie is duide lijk van homoseksuele aard, maar Oshima geeft er nog een grotere dimensie aan. Celliers wordt tot een soort boze geest, die de kampcom mandant weet te betoveren en diens handelen tegen zijn zin een andere richting in stuurt. Eén van de bewakers tracht Celliers 's nachts te vermoorden uit angst voor diens magische kracht, waardoor de kampcomman dant in zijn ogen zijn gezag verliest. Wanneer de com mandant van de Brits man schappen zal worden ge dood, omdat hij een bevel niet uitvoert, stapt Celliers naar voren en voor het oog van iedereen, Japanners en Britten, kust hij kapitein Yonoi op beide wangen; een enorme vernedering voor deze officier, maar ook een verpletterende emotie voor hem als man. De Britse com mandant wordt er echter door van de dood gered. Yonoi wordt van zijn com mandantschap ontheven en Celliers tot de dood in de kuil veroordeeld. Twee andere belangrijke tegenstanders zijn de Ja pans sprekende Brit Law rence, die voortdurend als weldenkende, goedmoedige bemiddelaar optreedt en een brute, boerse Japanse ser geant, die als hij dronken is, goedhartige momenten heeft. Tom Conti speelt als Lawrence de mooiste en aandoenlijkste rol van de film. In de epiloog zien we hem kort na de oorlog terug met de sergeant, die hem in zijn dronkenschap het leven spaarde, omdat het Kerstmis was. De rollen zijn nu echter omgedraaid: de Japanner is nu de overwonnen, maar Lawrence is niet bij machte om hem de doodstraf te la ten ontgaan. Hij spreekt zich uit over het ongelijk, dat beide oorlogvoerende partij en hadden. En ook over dat grote ongelijk dat mensen en naties hebben als ze menen elkaar te mogen vernietigen uit vijandschap gaat 'Merry Christmas, Mr. Lawrence'. 'Merry Christmas, Mr. Lawrence' van Nagisha Os hima, Casino 2 in Breda. der handen worden genom# Op satirische wijze word de rooms-katholieke en protestantse kerk tegenc elkaar gezet als de twee wa; zinnige boosdoeners in Noot Ierland, dat wordt betiteld, 'de derde wereld'. Daar schiedt 'het wonder der boorte': tussen de benen de moeder van een buitenis groot katholiek gezin achteloos het zoveelste naar buiten. Een protest® echtpaar heeft het maar t» keer gedaan en heeft derhai slechts twee kinderen, mi bezingt de lof van zijn seksu le vrijheid. De Python-autei spelen al deze rollen weer a op ondubbelzinnig leuke wij Wat de betekenis van het ven is, weten zij uiteras evenmin en tussen de schillende episoden in vraj menselijke visjes in een aqu rium, die alles gadeslaan, li af wanneer dat thema nu delij k eens aan de orde komt Met trucages, animatie en musicalvorm worden heili) huisjes, voor zover die no staan, omgetrapt met zweem van diepzinnigheid,1 wellicht vermijdt dat het alk maal om te brullen van hetli chen wordt. Er is ditmaal g# doorlopend verhaal, de m kers hebben dat probleem os zeild door zeven verschillen: episoden achter elkaar plaatsen met tussentitels.il ginnend dus met 'het woni der geboorte' en eindigend «i de dood. Daar tussenin zit uiterai: veel seks en geweld. De reet van een jongensinternii geeft samen met zijn vroi aanschouwelijk seks-onde wijs aan de gegeneerde ju gens en het koloniale Britself ger in Afrika kijkt niet opa afgerukt been meer of minia Vaak zijn de grappen op het onsmakelijke af, na meestal ook geestig. ZoaMi van een kolossaal dik schap, dat een chique rest» rant onderkotst, dat kt daarop met egards behanü en vervolgens gelaten de ril zooi opruimt als hij na overladen maaltijd gt openbarst en de hele ruim met smurrie vult. Het leukst vond ik de episode, waarin de Man meti Zeis (de dood in middeleeuw: gedaante) een modern wend gezelschap bezoekt meevoert naar het hemels p< radijs; een toeristisch waar het elke dag Kerstmi: in de vorm van een Amer kaanse musical met dansen sneeuwstrooiende engele Geen moment echter heb echt moeten gieren van hel chen en de zaal waarin ik evenmin. Amusant is hetds ondanks. 'The Meaning of Life' het Monty Python-i Grand Theater in Breda, Ha monie in Tilburg. HU IAATD/EMOUNT/E YNOUENy^ff. Jt/ II V OF! JMwffriEDOOOlvdM iy I? v/v ZULKE OGENBLIK KEN BEN JE BONA MOO! JOE! GELUK ;,oots g«wr««Qd of Min M«d«n1 immers tienduizenden Stom-lezers en „ivain (een op do drie) lezen uw advodentie omdat zij speciale belangstelling bobben voor onze "Kleintjes"-rubriek ..Huisdieren" (antoren te Breda Bergen Van ome correspondent ALMELO - Scheidsrech ter Jan Manuel uit Diep- enheim heeft twee weken ten onrechte in het Ko ningin Julianaziekenhuis in Hengelo gelegen. Jan Manuel (45) was daar op genomen omdat hij voor de wedstrijd Groningen- PEC Zwolle door een black-out werd getrof fen. De behandelende ge neesheer wilde geen risi co nemen en stuurde hem door naar het Koningin Julianaziekenhuis. Daar nam men een cardio gram, waarna Manuel werd medegedeeld dat hij een hartinfarct had gekregen. Manuel was verbaasd: hij voelde zich uiterst gezdhd. Maar ja, als de dokter zoiets zegt. Twee weken lang lag hij gezond en wel in het ziekenhuis. Toen deelde men hem mee, dat er een vergissing was gemaakt: de cardiogrammen van hem en iemand, die écht een hartinfarct had ge kregen, waren verwis seld. Benzine-accijns niet omhoog 'an onze Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinet is niet van plan de benzine-ac- iijns te verhogen, om tegelij- tertijd de motorrijtuigenbe- asting te verlagen. Wel heeft het kabinet giste ren besloten om de automobi listen 36 miljoen gulden extra 'e laten betalen voor het on- lerhoud van de wegen. Dat betekent gemiddeld een tientje extra aan motorrijtuigenbe lasting. Voor een personenau to van 700 kg. die benzine ver bruikt, betekent dat een ver hoging van 12 waarmee de Motorrijtuigenbelasting ƒ312 wordt. Voor een personenauto ran 900 kg. is het een verho ging van 436 naar 446, voor ion benzineverbruikende per- teii ionenauto van 1200 kg. wordt iet tarief 14 hoger, van 728 laar 742. Voor de motorfiets in 200 kg. wordt de motorrij- ógenbelasting ƒ5 hoger en laarmee 193. De verhoging van de motor rijtuigenbelasting zal op 1 ja nuari van het komende jaar worden ingevoerd en de ko oiende tien jaar jaarlijks wor sen herhaald. Het kabinet wil aat geld gebruiken om de we- 3en beter te kunnen onder houden. uit (ADVERTENTIE) internationale Wintersport beurs Zuid-Nederland 8-9-10-11 september Stadssporthal, Tilburg modes/ioivs, muziekkapellen, 'olklorlstlsche dansen iedere dag kans op een gratis vakantie ^erda°gPeennin9St"den: 2mS3 13.00-21.00 uur Zorvt 9 10.00-21.00 uur a9 10.00-18.00 uur •puaa uB' jaAEUs 'ueui uba paoq 'ui raqqa; 'sqqaa.1 -ejqaS 'sqqaaj uftpjoS jaqqat 'uiooq uba 'sqqoa.1 aapnoips 'ueui uba uijj 'uaAoqs^uil Bij Homburg valt nu een hartig woordje

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16