Meisje gaat
vergeefs in
tegen moderne
liefdesmoraal
Adembenemend ritueel tussen
twee culturen
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Wegen
belasting
tientje
duurder
'LE BEAU MARIAGE'
Onzin van het
leven volgens
Monty Python
Merijntje
OPLOSSING
Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard
Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer-
Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle-
HUIS
DIEREN
Arbiter per
abuis twee
weken in
ziekenhuis
[jA wel!) WI/ Zi/N \HUZAL zw
L /METBANG WANNETJE
gfc> VOORHEM!j WNDEN!
'DAAR IS DE
MOUNTIE
REKEN M/Wa MET OfE MOONT/E
AF! m GAAR NAAF GE ACHTER
KAMER OM JULLIE N/ET W0OR
DE VOETEN TE ZOPEN/
'Hli Ut naar niet UiöelwiimJ tliitmtnH
[ft iddt hom 'r~7 in ffrr rtomm iy(kn,óotsrfan<
fc. "-
•i
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983
13 PAGINA GIDS
Door Marjan Mes
Een jonge vrouw, die niet lan
ger zelfstandig wil zijn nadat
ze eerst uitgebreid een zelf
standig bestaan compleet met
minnaar heeft genoten en
doelbewust kiest voor een hu
welijk, waarin ze onderhou
den wordt, lijkt niet meer van
deze tijd. Toch gaat 'Le beau
mariage' van de Franse ci
neast Eric Rohmer over zo'n
meisje. Sabine breekt onver
wachts met haar minnaar en
besluit een echtgenoot te vin
den.
Het verhaal op zich stelt
niet veel voor, maar bij Eric
Rohmer gaat het meer om de
psychologische en morele im
plicaties van de menselijke
verhoudingen en vooral ook
om de moraal van een bepaal
de periode. Zijn films zijn in
tellectueel met celebrale dialo
gen en situaties, die schitte
rend zijn om naar te kijken.
De personages zijn altijd jon
ge, mooie mensen uit een be
voorrechte klasse, die stands-
bewust als ze zijn - in Frank-
rij k leeft dat nog sterker - zich
het hoofd breken over de voor-
en nadelen van hun _leef- en
liefdescondities. Zijn mooiste
film vond ik overigens 'Die
'The Meaning of Life
Door Marjan Mes
Wat de zin van het leven is, is
de diepzinnigste vraag, die er
bestaat. Niemand heeft er ooit
een definitief antwoord op
kunnen geven en dat zal ook
nooit gebeuren. Voor de mees
te mensen waren door de eeu
wen heen God en het hierna-
De mannen van Monty Python in „The Meaning of Lift!
- foto harry klooft
maals een oplossing voor de
problemen van de zingeving
aan het bestaan. De kerk die
als instituut alle onzekerheden
trachtte weg te nemen, is in
'The Meaning of Life' van het
Britse Monty Python-team
een van de zaken, die flink on-
Marquise von O', een verfil
ming van de novelle van Hein-
rich von Kleist, waarin de 19e
eeuwse overgevoeligheid van
de hogere klasse en de bijbe
horende moraal, uitermate
mooi en invoelend tot uitdruk
king kwam. Rohmer gaat er
vanuit, dat menselijke reacties
voorspelbaar zijn. Dat het
(nood)lot die nog wel eens aar
dig in de war wil gooien, speelt
bij hem nauwelijks een rol.
Maar hij maakt dan ook 'ko
medies', zij het dan wel kome
dies, waarin ernstige zaken
worden aangedragen over
persoonlijke en sociale betrek
kingen.
'Le beau mariage' kan op
het eerste gezicht behoorlijk
irriteren doordat het lijkt als
of het uitsluitend om luxe-
probemen van een verwend,
egoïstisch meisje gaat, dat er
alleen op uit is om zo snel mo
gelijk een gefortuneerd man
van aanzien aan zich te bin
den. De dialoog, die toneelma
tig klinkt, maar ook geraffi
neerd van schijnbare eenvoud
is, zegt heel veel over de in-
SABINE (Beatrice Romand, links) en de man, die zij als
echtgenoot wil (André Dusollier) in 'Le beau mariage'.
middels bereikte emancipatie
van mannen en vrouwen in
deze tijd. Sabine (een mooie rol
van Beatrice Romand), kunst
geschiedenisstudente met een
baantje bij een antiquair,
vindt plotseling, dat ze zich
veel te gemakkelijk door haar
minnaars heeft laten gebrui
ken.
Een 'goed huwelijk', waarin
zij een beschaafd, smaakvol
huishouden met kinderen kan
bestieren, is van het ene mo
ment op het andere haar ide
aal. Ze bespreekt dat uitge
breid met haar creatieve
vriendin, die het zo regelt, dat
ze een neef van haar, een ad
vocaat, ontmoet. Sabine pro
beert hem op de ouderwetse
'vrouwelijke' manier aan zich
te binden. Ze speelt een spel
letje en gelooft zelf, dat ze
zwaar verliefd is. De zeer
drukbezochte, wat oudere man
(André Dusollier) laat zich
echter niet strikken. Hij heeft
het veel te druk met zijn advo-
catenpraktij k en bovendien
geen zin om zich na een storm
achtige verhouding opnieuw
te binden. $abine heeft daar
niet op gerekend en is ge
dwongen om hem achterna te
zitten, terwijl ze het omge
keerde gewild had. Uiteinde
lijk maakt hij haar duidelijk,
dat hij zelfs niet verliefd op
haar is en zij wordt gedwon
gen om terug te keren tot het
geëmancipeerde, zelfstandige
leven, dat ze tot dan toe geleid
heeft. In de trein valt haar oog
op een aardige jongeman en
dat van hem op haar. De kij
ker mag aan het slot zelf zijn
conclusies trekken. De moraal
van de film blijkt, dat je je na
tuur niet kan veranderen en
ook niet tegen de opvattingn
van je tijd kunt ingaan. Een
mooie, heldere film voor een
klein publiek.
'Le beau mariage', Cinesol 2
in Breda.
Cinesol 1 in Breda vertoont
Six Weeks met Mary Tyler
Moore als een schatrij ke we
duwe en zakenvrouw wier
leuke dochtertje Nicki (Ka-
therine Healy) aan een do
delijke leukemie lijdt. Het
intelligente kind steelt het
hart van een democratische
senator wiens verkiezings
campagne zij wil steunen
met het geld van haar moe
der. De politicus weigert
aanvankelijk, maar gaat
door de knieën als hij weet,
dat het meisje al gauw zal
overlijden. Het aantrekke
lijkst is het gezichtje van de
12-jarige Healy, maar voor
het overige is de film voor
namelijk zoetsappig en sen
timenteel en worden de
menselijke verhoudingen in
dramatisch opzicht tekort
gedaan.
In Casino 3 in Breda en
ook in de Nobelaer in Etten-
Leur draait The Entity van
Sidney J. Furie naar de ge
lijknamige parapsychologi
sche roman van Frank De -
Felitta ('Het Wezen'). Deze is
gebaseerd op 'ware gebeur
tenissen' in 1976 in Los An
geles toen een vrouw ver
klaarde door een onzichtba
re kracht te zijn aangerand.
Een psychiater meent on-
dahks de zichtbare gevolgen
met een psychologisch pro
bleem van doen te hebben,
maar parapsychologen ne
men de klachten serieus en
trachten de aanrander naar
hun laboratorium te lokken.
De film richt zich vooral op
de strijdende wetenschap
pers en poogt veel te serieus
een schijn van werkelijk
heid aan het paranormale
verschijnsel te verlenen
waardoor de film onverteer
baar wordt, ondanks de
knappe trucages. Barbara
Hershey speelt de hoofdrol,
een actrice die zelf in reïn
carnatie gelooft.
Cinesol 3 in Breda gaat
nog altijd door met Sophie's
Choice van Alan Pakula met
Meryl Streep. Mignon in
Breda, City 2 in Roosendaal
en Cinem'actueel 1 in Ber
gen op Zoom houden het bij
Porky's 2. Casino 1 in Breda,"
Cinem'actueel 3 in Bergen
op Zoom, Luxor in Terneu-
zen en de Koning van Enge
land in Hulst prolongeren
het uitbundige James-
Bondspektakel Octopussy.
Als nachtfilm draait in Cas
ino 2 The Rose met een soms
aangrijpende Bette Middler
als een popster, die aan haar
eigen succes kapot gaat.
De auto-stuntfilm „Fire
bird Tornado" is te zien in
Roxy 2 in Bergen op Zoom
en Luxor in Terneuzen, ter
wijl de kolderfilm „Flying
high 2" nog draait in Cine
m'actueel 2 in Bergen op
Zoom. „Blue Thunder" met
een ultramoderne helicopter
in de hoofdrol, kan bekeken
worden in De Koning van
Engeland in Hulst.
De Nobelaer in Etten-
Leur biedt onder meer „The
Verdict" van Sydney Lumet,
waarin Paul Newman over
tuigend als een afgezakte
advocaat die aan een schijn
baar onmogelijke zaak be
gint.
Het Westbrabantse Film
circuit is deze dagen zeep ac
tief en vertoont in Ooster
hout, Dongen en Breda een
reeks Nederlandse films. De
film „Golven" van Anette
Apon met de innerlijke mo
nologen van Virginia Wolf is
vanavond te zien in Film
huis Oosterhout (Slotjesveld
15) en zondagavond in Film
liga Dongen ('t Schouw,
Rembrandtlaan 69). „De
smaak van water" van Or-
low Seunke draait zaterdag
in Dongen, terwijl Ooster
hout zaterdag „Alle dagen
feest", een vierluik naar
verhalen van Remco Cam-
pert, vertoont. Maandag 12
september wordt „Een
vlucht regenwulpen" van
Ate de Jong (naar het boek
van Maarten 't Hart) in
Dongen vertoond en dinsdag
de 13-de in De Borg, Zuilen
straat 96a in Breda.
Door Marjan Mes
Werkelijk grote films, zoals
Bergman ze bijvoorbeeld
heeft gemaakt, vragen erom
meer dan eenmaal bekeken
te worden. Er blijft immers
zoveel te raden en over het
hoofd gezien de eerste keer.
'Merry Christmas, Mr. Law
rence' van de Japanse ci
neast Nagisha Oshima be
hoort ook tot deze categorie
films. Er wordt zoveel in
aangeroerd, hoewel zich af
spelend op een paar honderd
vierkante meter, dat één
keer kijken onvoldoende is.
Een prachtige film vol gru
welijkheid (die altijd func
tioneel is), ingehouden
hartstocht en poëzie. Boven
dien met fascinerende mu
ziek, waarin oosterse en
westerse klanken en ritmen
worden gecombineerd.
Zij werd gecomponeerd
door Ryuichi Sakamoto, de
beelschone Japanse com
mandant Yonoi in de film,
het oosters equivalent van
David Bowie. Sakamoto is in
Japan lid van het Yellow
Magic Orchestra en daar net
zo'n superster als Bowie
hier. De twee worden op bij
na rituele wijze opgevoerd
als de representanten van
twee tegengestelde culturen,
die met elkaar in botsing ko
men in een Japans krijgsge
vangenenkamp op Java tij
dens de Tweede Wereldoor
log.
Bowie speelt de Zuidafri-
kaanse majoor Jack Celliers,
verdacht van het leiden van
een guerilla tegen de Japan
ners en tot de doodstraf ver
oordeeld. Kapitein Yonoi
wordt vanaf het eerste
ogenblik dat hij deze blonde
man ziet door hem gefasci
neerd. Hij moet het ook zijn
geweest, die Celliers ge
spaard heeft voor een exe
cutie. Deze wordt wel uitge
voerd, maar niet met scherp
materiaal. Celliers wordt
daarna overgeplaats naar
een kamp vol andere Britse
krijgsgevangen genomen
militairen, die daar lijden
David Bowie in „Mer
ry Christmas, Mr. Law
rence". - fotoap
onder terreur, ziekte, ontbe
ringen en hitte.
De Japanse groepsdisci-
pline wordt door Oshima ge
plaatst tegen het westers in
dividualisme, waarin
schuldgevoelens een grote
rol spelen. Jack Celliers is
uit schuldgevoel jegens zijn
jongere broertje in het leger
gegaan. Een merkwaardige,
maar ontroerende flash
back toont hun verhouding,
thuis in een tuin vol bloe
men en met hoog kinderge
zang van het kleine broertje.
De beelden van de kost
school, die zij beiden bezoe
ken, laten zien hoe sadisme
en machtswellust zich in het
westen uiten: van de mach
tige groep tegen het kwets
bare individu.
Celliers krijgt er visioe
nen van nadat hij is mishan
deld en aan het slot in een
dichtgegooide zandkuil is
opgesloten waaruit alleen
zijn door de zon geblakerd
hoofd steekt.
De voor mij meest aan
grijpende scène uit de film is
als hij daar 's nachts en al
dood, door kapiteit Yonoi
wordt opgezocht. Deze snijdt
een pluk van het blonde
haar, dat hem zo fascineer
de. Die fascinatie is duide
lijk van homoseksuele aard,
maar Oshima geeft er nog
een grotere dimensie aan.
Celliers wordt tot een soort
boze geest, die de kampcom
mandant weet te betoveren
en diens handelen tegen zijn
zin een andere richting in
stuurt. Eén van de bewakers
tracht Celliers 's nachts te
vermoorden uit angst voor
diens magische kracht,
waardoor de kampcomman
dant in zijn ogen zijn gezag
verliest. Wanneer de com
mandant van de Brits man
schappen zal worden ge
dood, omdat hij een bevel
niet uitvoert, stapt Celliers
naar voren en voor het oog
van iedereen, Japanners en
Britten, kust hij kapitein
Yonoi op beide wangen; een
enorme vernedering voor
deze officier, maar ook een
verpletterende emotie voor
hem als man. De Britse com
mandant wordt er echter
door van de dood gered.
Yonoi wordt van zijn com
mandantschap ontheven en
Celliers tot de dood in de
kuil veroordeeld.
Twee andere belangrijke
tegenstanders zijn de Ja
pans sprekende Brit Law
rence, die voortdurend als
weldenkende, goedmoedige
bemiddelaar optreedt en een
brute, boerse Japanse ser
geant, die als hij dronken is,
goedhartige momenten
heeft. Tom Conti speelt als
Lawrence de mooiste en
aandoenlijkste rol van de
film. In de epiloog zien we
hem kort na de oorlog terug
met de sergeant, die hem in
zijn dronkenschap het leven
spaarde, omdat het Kerstmis
was. De rollen zijn nu echter
omgedraaid: de Japanner is
nu de overwonnen, maar
Lawrence is niet bij machte
om hem de doodstraf te la
ten ontgaan. Hij spreekt zich
uit over het ongelijk, dat
beide oorlogvoerende partij
en hadden. En ook over dat
grote ongelijk dat mensen en
naties hebben als ze menen
elkaar te mogen vernietigen
uit vijandschap gaat 'Merry
Christmas, Mr. Lawrence'.
'Merry Christmas, Mr.
Lawrence' van Nagisha Os
hima, Casino 2 in Breda.
der handen worden genom#
Op satirische wijze word
de rooms-katholieke en
protestantse kerk tegenc
elkaar gezet als de twee wa;
zinnige boosdoeners in Noot
Ierland, dat wordt betiteld,
'de derde wereld'. Daar
schiedt 'het wonder der
boorte': tussen de benen
de moeder van een buitenis
groot katholiek gezin
achteloos het zoveelste
naar buiten. Een protest®
echtpaar heeft het maar t»
keer gedaan en heeft derhai
slechts twee kinderen, mi
bezingt de lof van zijn seksu
le vrijheid. De Python-autei
spelen al deze rollen weer a
op ondubbelzinnig leuke wij
Wat de betekenis van het
ven is, weten zij uiteras
evenmin en tussen de
schillende episoden in vraj
menselijke visjes in een aqu
rium, die alles gadeslaan, li
af wanneer dat thema nu
delij k eens aan de orde komt
Met trucages, animatie en
musicalvorm worden heili)
huisjes, voor zover die no
staan, omgetrapt met
zweem van diepzinnigheid,1
wellicht vermijdt dat het alk
maal om te brullen van hetli
chen wordt. Er is ditmaal g#
doorlopend verhaal, de m
kers hebben dat probleem os
zeild door zeven verschillen:
episoden achter elkaar
plaatsen met tussentitels.il
ginnend dus met 'het woni
der geboorte' en eindigend «i
de dood.
Daar tussenin zit uiterai:
veel seks en geweld. De reet
van een jongensinternii
geeft samen met zijn vroi
aanschouwelijk seks-onde
wijs aan de gegeneerde ju
gens en het koloniale Britself
ger in Afrika kijkt niet opa
afgerukt been meer of minia
Vaak zijn de grappen
op het onsmakelijke af, na
meestal ook geestig. ZoaMi
van een kolossaal dik
schap, dat een chique rest»
rant onderkotst, dat kt
daarop met egards behanü
en vervolgens gelaten de ril
zooi opruimt als hij na
overladen maaltijd gt
openbarst en de hele ruim
met smurrie vult.
Het leukst vond ik de
episode, waarin de Man meti
Zeis (de dood in middeleeuw:
gedaante) een modern
wend gezelschap bezoekt
meevoert naar het hemels p<
radijs; een toeristisch
waar het elke dag Kerstmi:
in de vorm van een Amer
kaanse musical met dansen
sneeuwstrooiende engele
Geen moment echter heb
echt moeten gieren van hel
chen en de zaal waarin ik
evenmin. Amusant is hetds
ondanks.
'The Meaning of Life'
het Monty Python-i
Grand Theater in Breda, Ha
monie in Tilburg.
HU IAATD/EMOUNT/E YNOUENy^ff. Jt/ II
V OF! JMwffriEDOOOlvdM iy I?
v/v ZULKE OGENBLIK
KEN BEN JE BONA
MOO! JOE!
GELUK
;,oots g«wr««Qd of Min M«d«n1
immers tienduizenden Stom-lezers en
„ivain (een op do drie) lezen uw advodentie
omdat zij speciale belangstelling bobben
voor onze "Kleintjes"-rubriek
..Huisdieren"
(antoren te Breda Bergen
Van ome correspondent
ALMELO - Scheidsrech
ter Jan Manuel uit Diep-
enheim heeft twee weken
ten onrechte in het Ko
ningin Julianaziekenhuis
in Hengelo gelegen. Jan
Manuel (45) was daar op
genomen omdat hij voor
de wedstrijd Groningen-
PEC Zwolle door een
black-out werd getrof
fen. De behandelende ge
neesheer wilde geen risi
co nemen en stuurde hem
door naar het Koningin
Julianaziekenhuis. Daar
nam men een cardio
gram, waarna Manuel
werd medegedeeld dat
hij een hartinfarct had
gekregen. Manuel was
verbaasd: hij voelde zich
uiterst gezdhd. Maar ja,
als de dokter zoiets
zegt.
Twee weken lang lag
hij gezond en wel in het
ziekenhuis. Toen deelde
men hem mee, dat er een
vergissing was gemaakt:
de cardiogrammen van
hem en iemand, die écht
een hartinfarct had ge
kregen, waren verwis
seld.
Benzine-accijns
niet omhoog
'an onze Haagse redactie
DEN HAAG - Het kabinet is
niet van plan de benzine-ac-
iijns te verhogen, om tegelij-
tertijd de motorrijtuigenbe-
asting te verlagen.
Wel heeft het kabinet giste
ren besloten om de automobi
listen 36 miljoen gulden extra
'e laten betalen voor het on-
lerhoud van de wegen. Dat
betekent gemiddeld een tientje
extra aan motorrijtuigenbe
lasting. Voor een personenau
to van 700 kg. die benzine ver
bruikt, betekent dat een ver
hoging van 12 waarmee de
Motorrijtuigenbelasting ƒ312
wordt. Voor een personenauto
ran 900 kg. is het een verho
ging van 436 naar 446, voor
ion benzineverbruikende per-
teii ionenauto van 1200 kg. wordt
iet tarief 14 hoger, van 728
laar 742. Voor de motorfiets
in 200 kg. wordt de motorrij-
ógenbelasting ƒ5 hoger en
laarmee 193.
De verhoging van de motor
rijtuigenbelasting zal op 1 ja
nuari van het komende jaar
worden ingevoerd en de ko
oiende tien jaar jaarlijks wor
sen herhaald. Het kabinet wil
aat geld gebruiken om de we-
3en beter te kunnen onder
houden.
uit
(ADVERTENTIE)
internationale
Wintersport beurs
Zuid-Nederland
8-9-10-11 september
Stadssporthal, Tilburg
modes/ioivs, muziekkapellen,
'olklorlstlsche dansen
iedere dag kans op een
gratis vakantie
^erda°gPeennin9St"den:
2mS3 13.00-21.00 uur
Zorvt 9 10.00-21.00 uur
a9 10.00-18.00 uur
•puaa uB'
jaAEUs 'ueui uba paoq 'ui raqqa; 'sqqaa.1
-ejqaS 'sqqaaj uftpjoS jaqqat 'uiooq uba
'sqqoa.1 aapnoips 'ueui uba uijj 'uaAoqs^uil
Bij Homburg
valt nu
een hartig
woordje