ONTDEK DE VERSCHILLEN Festival van nieuwe waves in Rotterdam Chaz Jankei: niet zwart wel swingend i» IzATERDAG 27 AUGUSTUS 1983 raalwagens World Press Photo Molenstraat Gedichten van en voor kinderen Willem Wilmink's schriftelijke cursus dichten Big Country: Muziek met ballen Edwards: de rem van Chic OPLOSSING T47 Dag meneer de koekepeer! Mijn vriendje David I Het lukt me nooit. Maar vandaag in de I precies hoe hij praatte en lachte. Oorlog in Tsjaad lucky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeneer rpie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes T3 ste te' ndag wordt traditioneel aan i om nog eens extra goed de te fotograferen. Op het vei- an men zondag tot midder- .00 tot 22.00 uur. De wagens rpers belicht. Bovendien zul- 0 en 16.30 uur en 20.00 en bezet. is net als andere jaren een jmt napraten over het corso ndanks enkele pro- blemen rond het al dan niet toekennen van subsi die, is ook dit jaar de gro te World Press Photo ten toonstelling tijdens het corso te bezoeken. De tentoonstelling, in sport hal 'Onder de Mast', is slechts in zeven plaatsen in Nederland te zien, waaronder dus Zundert. Het is een initiatief van de Stichting World Press Photo Holland, die dit jaar voor de 26e maal de ver kiezing van de persfoto van het jaar organiseert. In de expositie zijn de winnende foto's opgeno men uit verschillende ca tegorieën, die samen het gehele terrein van de pro fessionele fotografie om vatten. In totaal gaat het om ruim 300 foto's van groot formaat. Tijdens het corso is de tentoonstel ling zondag geopend van 10.00 tot 21.00 uur en maandag van 10.00 tot 20.00 uur. LJ e Molenstraat, die dwars door Zundert loopt, is gedurende de twee cor- sodagen dit jaar voor het eerst afgesloten voor alle verkeer. In eerste instan tie uit oogpunt van de ver keersveiligheid, maar ook omdat de horeca erom heeft gevraagd. Men wil namelijk de straat volzet ten met terrasjes om de gezelligheid nog eens te verhogen. Dag meneer de koekepeer. Hoe dik wijls heb je dat geroepen toen je klein was? 't Is denk ik wel het kortste ge dicht dat er in Nederland bestaat. Ik ken er nog een: dikke benen, jubelte nen. Wie heeft ze gemaakt? Ik weet 't niet. Maar ik denk vast 'n kind. Grote mensen zijn meestal ernstiger, die zeg gen niet zo'n rare dingen. Die gedichtjes zijn leuk om te zeggen en leuk om te maken. Je hoeft ze niet op te schrijven, want iedereen kent ze. Er zijn natuurlijk ook gedichtjes die wél worden opgeschreven. Van échte dichters, maar ook van kinderen of mensen die er zomaar plezier in heb ben In deze Kleine Stem kun je 'n écht gedicht lezen. Het is van Willem Wil mink, die al veel mooie gedichten voor brieven naar spinveld55 4815hvbreda kinderen heeft gemaakt. En je kunt ook 'n paar gedichtjes van kinderen le zen, gewoon van een lagere school uit Rotterdam. Kun jij dat ook? Probeer het eens. En stuur het maar naar de Kleine Stem. Dag meneer de koeke peer! MARIJKE De gedichtjes in deze Kleine Stem zijn overgenomen uit: „In de kooi ben ik niet bang", gedichten en tekeningen van kinderen, gemaakt door leerlingen van Rotterdamse lagere scholen. Uitge verij Querido. Ik ben blij, dat ik jarig ben Ik ben blij, maar er komt niemand Ik zit helemaal in mijn eentje Ik heb de slingers en alles opgehangen SAMIHA De wind is koud Hij gooit de melk om en de havermout Hij komt uit het zuiden en blaast tot in IJmuiden YVONNE Toen mijn oma dood was toen zat mij n opa heel alleen en hij zat voor het raam totdat er iemand kwam nee hoor niemand kwam MONIQUE Voor grote kinderen, die wat meer wil len weten over gedichten en ze mis- schien ook zelf willen schrijven, heeft Willem Wilmink een „schriftelijke cur sus dichten" geschreven. Die heet: „Koen, maak je mijn schoen?" en het is I een heel leesbaar boek geworden. Lang niet zo saai als wat je meestal van school gewend bent. Van alles staat er in. Van „Dag meneer de koekepeer tot mooie en moeilijke gedichten van Hen drik de Vries en Gerrit Achterberg en van alles daartussenin. Zelfs hoe je smartlappen moet maken. Het allerlaatste gedicht is van Wil lem Wilmink zelf, waarin hij van alles tevoorschijn tovert uit zijn „poëtische gereedschapskist": maat, rijm en beeldspraak en nog veel meer, alleen: „jammer dat er geen waterpas in zit die toont: dat is een goed gedicht en dit niet". Zo eindigt het. En intussen heb je 'n hoop opgestoken. Titel: Koen, maak je mijn schoen? Schrijver: Willem Wilmink Uitgeverij: Van Holkema Warendorf Prijs: 18,50 ioms wel een hoogte van ze- k Heb in de vakantie een vriend gehad, daar ging ik haast elke dag mee op pad, I en we leenden elkaar onze boeken. I En 's morgens vroeg werd ik wakker I van I steeds datzelfde heerlijke plan I om die vriend weer te gaan zoeken. I Zo zijn al die dagen voorbijgegaan, I en toen brak de laatste ochtend aan I dat wij elkaar nog zagen. I Nou ja. Gewoon. De vakantie was om. I En wij vergaten, zo stom, zo stom, I eikaars adres te vragen. I Soms, in mijn bed, met mijn ogen dicht, I lig ik te proberen of ik zijn gezicht I kan vinden in mijn gedachten. 1 klas I wist ik plotseling weer precies hoe hij I was, Dat zal ik onthouden, nog heel erg lang. Hoop ik tenminste. Want soms ben ik bang dat ik na een heleboel j aren hem tegen zal komen, en hij stelt zich voor, en ik stel me voor. En we hebben niet door dat wij die twee vrienden waren. Uit: Willem Wilmink De liedjes voor kinderen Koen, maak je mijn schoen? Tsjaad ligt in het midden van Afrika, het is véél groter dan Nederland en het heeft pl.m. vier miljoen inwoners. Vroeger was het een Franse kolonie, maar sinds 1965 is het onafhankelijk. Al gauw, in 1965, kwam er burgeroor log' het zuiden vocht tegen het noorden en omgekeerd. Eigenlijk was het een stammenoorlog, zoals er in die tijd zo veel waren in Afrika. Van Tsjaad hoorde je nooit zoveel. Ze waren niet legen buitenlandse voedselhulp, maar te gooiden de buitenlandse missiona rissen wel het land uit. Er waren weinig, slechte, wegen, dus er kwamen niet zoveel buitenlanders. Het bleef een mysterieus land. Dat is veranderd, nu staan de kranten vol over Tsjaad, want nu is er echte oorlog. Ex-president Goukouni Oueddeï vecht Van Babke Aarts, 5 jaar, Terheijden. QD Van Esther van Alphen, 5 jaar, Terheijden. P- tegen Hissène Habré. 2 Jaar geleden waren de rollen omgekeerd en nog vroeger vochten ze samen tegen de Franse overheersers. Omdat Goukouni in eigen land niet veel steun kreeg, heeft hij hulp gevraagd én gekregen van het noorderbuurland Libië. Libië verdient veel geld aan de olie en kan daarmee heel veel wapens ko pen. De president daar is kolonel Khaddaffi of Gaddafi; een gevaarlijke man die van opstoken houdt. Hij is een vriend van Rusland en daar zit 'm de kneep. Als Khaddaffi zich blijft be moeien met Tsjaad, krijgt ook Rusland daar invloed. Daar zijn veel westerse en de meeste Afrikaanse landen bang voor. President Habré heeft steun ge vraagd aan Frankrij k. De Franse rege ring heeft helemaal geen zin zich in een wespennest te steken. Maar als zij niets doet, voelt Amerika zich misschien ge dwongen iets te doen en dan zijn de poppen goed aan het dansen! Dan kun je niet meer van een stammenoorlog spreken. MURIEL LIEFHEBBERS van de nieuwste waves in de popmuziek kunnen vrijdag 2 en zaterdag 3 september terecht in de Doe len in Rotterdam tijdens een festival, dat onder de naam Pandora's Music Box 24 popgroepen op de podia brengt. Vrijdag 2 september zijn te zien: WAT. Peter Ham- mill, Skeleton Crew, Force 10, Die Haut, SPK, Nieuw Hip Stilen, The Box, Siouxie and the Banshees, Howard Devoto, Durutti Column en Jah Wobble and the Inva ders of the Heart. Zaterdag wordt er ge speeld door Clock DVA, The Armoury Show, Violent Femmes, The Danse Society, Death Cult, Fad Gadget, Big Country, X-Mal Deutsch- land, Spear of Destiny, Ko- walski, Virgin Prunes en T.C. Ma tic. Op vrijdag duurt het pro gramma van 9 uur 's avonds tot kwart over drie 's nachts, zaterdag wordt er gespeeld van negen uur tot 4 uur 's nachts. Er wordt steeds ge speeld op drie podia. De eerder aangekondige concerten tijdens het festi val van Bauhaus, Gun Club en Cabaret Voltaire gaan niet door. Bauhaus en Gun Club zijn uit elkaar, terwijl Cabaret Voltaire om ondui delijke redenen heeft afge zegd. Als vervangers komen nu Siouxie and the Banshees en de nieuwe groep The Ar moury Show met daarin Ri chard Jobson en Russel Web van de Skids, John McGeogh (ex-Magazine, ex-Banshees) HET GROS van de Britse funkbandjes van dit moment ma ken platen en hebben nota bene hits met muziek, waarvoor elke zwarte Amerikaanse funkmuzikant zich dood zou scha men. Niet alleen wordt er in de Engelse funk bar slecht ge zongen, maar bovendien swingen al die groepjes nog geen halve meter. Zoals je niet kijkt naar de zeikerdjes vna Pisa als je de humor van Van Kooten en De Bie kunt zien, zo luister je niet naar de melige Level 42's als je pakweg Quincy Jones, Nile Rodgers, George Clinton of George Duke kunt horen. Eigenlijk is het met de funk al niet anders als met de rhythm and blues van de jaren vijftig en zes tig; de blanken gaan met de eer en de poen strijken, waar negers het baanbre kende werk hebben verricht. OOK POPMUZIEK kent haar dialectiek. En het is wéér het oude Albion van waaruit ons de bijbehorende wetten gedicteerd worden. Na een stortvloed van mo dieus opgedirkte bandjes die alleen ijle dansmuziek ten gehore wisten te brengen, zwelt aan de andere kant van de Noordzee nu weer een andere wave aan. De dynamiek en eerlijkheid van het platteland vormen de roots voor de onvervalste 'gitaarmuziek met ballen' die een nieuwe trend in de popmuziek betekent. Big Country is een band die wat mij betreft voorlopig even het vaandel mag dra gen in deze natuur-rock. Stuwende animator in de groep is Stuart Aadamson, hij neemt het grootste deel van de vocalen voor zijn re kening, speelt gitaar en maakte ooit deel uit van de Skids. De line-up wordt ge completeerd door Tony But ler (bass), Mark Brzezicki (drums) en Bruce Watson (gitaar). Het viertal heeft op het Mercury-label de elpee 'The Crossing' uitgebracht. Daar op staat pure en nuchtere rock, doortrokken van on- Zo nu en dan zijn er uit zonderingen, die de regel be vestigen. Chaz (Chas op zijn vorige platen) Jankei is iemand, die niet alleen maar achter de feiten aan holt. Hij heeft een eigen inbreng in de funk en die mag beslist ge hoord worden. Samen met Ian Dury maakte hij de humoristische cockney-funk, die nog steeds niet geëvenaard is, het num mer 'Ai no corrida' van zijn eerste solo-elpee werd een wereldhit in de versie van Quincy Jones en nu heeft een of ander zangeresje suc ces met 'Glad to know you' van de tweede Chaz Jankel- elpee 'Chasanova'. Dat het vervalste keltische klanken en melodiën. De gitaren van Adamson en Watson hebben de eigenschappen van een kameleon. Ze klinken zoals het hen in hun kraam te pas komt. Dan weer vet en hea vy, vaak als een electroni- sche doedelzak, vervolgens snerpend en rockend. Het ritme-duo Butler en Brzezicki zorgt voor een vrijwel constante spanning. Sommige drumpartijen heb ben zoveel 'mars'-kenmer- ken in zich dat ze ongetwij feld tijdens de Taptoe in Breda op gejuich onthaald zouden worden. De stem van Adamson is een hoofdstuk apart. Ik vind het een mengeling van Bru ce Springsteen en Paul Wel- ler, een compromis tussen meeslepend en agressief. Zijn vocalen passen nauw sluitend op Big Country's instrumentale diorama van de Schotse Highlands. Het valt op dat alle tien de nummers op 'The Crossing', Virgin Prunes. en John Doyle (ex-Cowboys International). Per avond bedraagt de entreeprijs ƒ27,50, terwijl een passe-partout voor twee nummer anderhalf jaar na het verschijnen van 'Chasa nova' een succes is, zegt veel over het zijn tijd vooruit zijn van Chaz. Intussen is er de nieuwe elpee 'Chazablanca' en we derom slaagt Jankei erin met inventieve funkmuziek voor de dag te komen. Die inventiviteit schuilt vooral in de toetsenpartijen en de verrassende percussie breaks, die je ook al op de eerste twee Dury-elpees te gen kon komen. Chaz is geen echte zanger, maar gelukkig probeert hij dat niet te camoufleren door een pseudo-negroïde stem geluid te produceren. Hij zingt tamelijk hoog, maar als je je daar niet aan stoort, dan heeft deze 'Chazablan ca' veel te bieden. Veel intel ligente dansmuziek vooral en dan van het soort, dat buiten drummachine-dreun en vocoder-vermorming kan. WIM van LEEST voorzien zijn van prachtige intro's. Stuk voor stuk die nummers bespreken heeft geen zin. Kies maar uit wat het best bevalt. Op 'Porroh- man' na zijn het allemaal voltreffers die na een keer horen blijven hangen. Naar mijn idee maakt Big Country muziek die live nóg beter uit de verf komt dan op de plaat. Wie zich daar van wil vergewissen moet op zaterdag 3 september naar Pandora's Music Box in Rotterdam. Dan nog even de produk- tie van 'The Crossing'. Die staat op naam van Steve Lillywhite. Producers wor den niet gauw naar de voor grond gehaald maar Lillyw hite verdient het. Hij bewijst met vrijwel iedere produktie -Thompson Twins, U2 om er eens wat te noemen- over gouden oortjes te beschik ken. Dat juist hij Big Coun try produceerde is er na tuurlijk de oorzaak van dat het geluid van deze groep wat weg heeft van U2. Ech ter, vitaliteit, spanning en schoonheid zijn geen eigen schappen waar de Dubliners het exclusieve alleenverto ningsrecht op hebben. CHRIS VAN NIJNATTEN FOTO ROUGH TRADE. URSULA STEIGER dagen vijftig gulden kost. Voorverkoop is er o.a. bij Bullit in Breda en bij de Thea terbespreekburea us van de VVV. MET DE solo-elpee 'Glad to be here' van Bernard Ed wards ben ik erachter hoe bij Chic de vork in de steel zit. Volgens mij zorgt Nile Rodgers voor de dansbare opwinding en brengt Ed wards de rem in, waardoor Chic bij vlagen uiterst lullig en te gepolijst klinkt. Want als je Rodgers' 'Ad ventures in the land of the good groove' naast deze 'Glad to be here' legt, dan hoor je op de eerste elpee spetterende, baanbrekende funk, terwijl Edwards' plaat een slaapverwekkend pro- dukt is geworden. Edwards komt met deze elpee niet verder dan een matige versie van Chic. De keren, dat Nile Rodgers als gast op de voorgrond treedt, zoals in het prima openings nummer 'Your love is good to me', 'Joy of life' en 'Glad to be here' kan het er nog mee door. Al blijft ook in die nummers de zang matig en komt het niet in de buurt van het zwakste op Rodgers' plaat. Als ik 'Glad to be here' zo hoor, raad ik Nile Rodgers aan verder te gaan met zijn avonturen met o.a. Bowie en Chic en Edwards te laten voor wat ze zijn. Het spreek woordelij ke 'twee kunnen meer dan een' gaat in dit ge val zeker niet op. WIM VAN LEEST DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Peter Gabriel, 27 september in Den haag (Congresgebouw) Howard Devoto, T.C. Matic en Kowalski, 5 september in Nijme gen (Vereeniging) Killing Joke, 9 september in Eindhoven (Effenaar) en 10 sep tember in Rotterdam (Arena) Creation Rebel, 4 september in Rotterdam (Parkzicht) Chuck Berry, 4 september in Eindhoven (POC) Stevie Ray Vaughan, 9 septem ber in Amsterdam (Paradiso) Gang of Four, 8 september in Amsterdam (Paradiso) The Fixx, 6 oktober in Rotter dam (Arena) Culture Club, 20 oktober in Utrecht (Vredenburg) Kid Creole and the Coconuts, 5 oktober in Rotterdam (Ahoy) 1^^'» OPGEMERKT HOEVEL.^ la?"/ee mnwedden nooden geld mee vepd/encm een bokswedstwd kssu'k?®®** en mu y/pck en xüpcn ,zfrreh/ op md en omdat y$,f£.w08 zdbgen dbt jk n/n, i 'tfiv we een hoop geld veb- d/enen JrSSffiRE SIMON KAN VERLAM- f taun£ï.WE z'^ KLAMTEN 0ez(=l$cuap Avaals A/y^rr IN EEN ViVAl Z<JN AL ZO V/BGV LONG» UOS Lurpfr r—jr- LAND J L} ?°'.esJAOSCK HIER NIET MEER Iw XA&GePWaaes.'MA -mg CSÊVJoouteH WWasT' Jftiwi .i-rrffflBl ALIO -Tenaj snquaAauq oi 'uaoqos g Tub^ -japuo 8 4Jous 'i 'o;ne uba ;qaqja;qoB 9 'uaAoq -s^ur uibbj g 'uaAoqs^qoaj 'cqnB uba uibbj '8 'laqouBui z 'paoq uba pusj :SuissoTd0

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 27