't eind van de tunnel
De zomer van de witte haai
DE STEM
even
UITBLAZEN
De zomert
Beroofde kir
BEStemcc
UIT DE
WEEKBLADEN
Het weer
in 1975
Nieuwsfeiten
van 1975:
VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1983
:PAGINA TWEE
VRIJDAG 26 AUG
Politie
Arnhem
'breekt in'
Nedlloyd leed
verlies van
72,9 miljoer
T5 PAGINA 2
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
Jaargang 123
Nr. 20.215
Uitgave
Uitgeversmaatschappij
De Stem b.v.
Directie
Drs. J.H.M. Brader
Hoofdredactie
L. Leijendekker
H. Coumans
Breda - Hoofdkantoor
Spinveld 55
Postadres: Postbus 3229
4800 MB Breda
Telefoon: voor directe
verbinding zie onder
betreffende afdeling
Algemeen nr. 076-236911
Telex. 54176
Kantooruren ma. t.m. vr.
van 8.15-17.00 uur
Bankrelaties
Postgiro 1114111
ABN rek. 520538447
NCBrek. 230301584
Rabo rek. 101053738
Handelsregister 27420
Centrale redactie Breda
Nieuwsdienst 076-236883
Stadsredactie 076-236880
Sportredactie 076-236884
Lezersservice
Inlichtingen over Stemreizen
en promotie: 076-236911
Fotoservice: 076-236573
Abonnementen
Betaling 076-236347
J 20,49 per maand
J 61,15 per kwartaal
238,00 perjaar
Postabonnementen met
toeslag
Nieuwe abonnees: opgave bij
elk rayonkantoor en
servicepunt. Ook telefonisch
of d.m.v. bon in de krant.
Bezorgklachten
Voor telefonische meldingen
zie onder betreffend
rayonkantoor.
Rubriek 't Kleintje
Opgave 076-236538, 236381
236244 tot 17.00 uur 2 dagen
voor plaatsing
Grote advertenties
Algemene informatie over
mogelijkheden en tarieven:
076-236881
Regionale informatie: alle
kantoren
Postadres: postbus 3229,
4800 MB Breda
Afsluittijd adv.: 09.0Chjur één
dag voor plaatsing;
maandagkrant vrijdag 12.00
uur in Breda
Overlijdensberichten
076-236442.
Buiten kantooruren ma. t/m
vr. van 19.00-20.30 uur en zo.
van 18.30-21.30 uur
076-236394/236911
Debiteurenadministratie
Advertenties 076-236227
Rayonkantoren
Bergen op Zoom
Zuivelstraat 26, 4611 PJ
Tel. (alle afd.) 01640-36850
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.15-17.00 uur
Breda - Stadskantoor
Nwe. Ginnekenstraat 414811
NN. Abonnementen 076-
236322. Overige afd. 236326.
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.15-17.00 uur
Bezorgklachten
076-236888 ma. t/m vr. 8.15-
18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur
Etten-Leur
Markt 28, 4875 CE
Tel. (alle afd.) 01608-21550
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.30-12.30 en
13.30-17.00 uur
Goes
Klokstraat 14461 JK
Tel. (alle afd.) 01100-28030
Kantooruren ma t/m vr. van
8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Hulst
Steenstraat 14, 4561 AS
Tel. (alle afd.) 01140-13751
Kantooruren ma t/m vr. van
8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Oosterhout
Arendstraat 14, 4901 JK
Tel. abonn. en adv.
01620-54957
.Tel. redactie 01620-51800
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Roosendaal
Molenstraat 45, 4701 JN
Tel. (alle afd.) 01650-37150
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Terneuzen
Nieuwstraat 9, 4531 CV
Tel. (alle afd.) 01150-17920
Kantooruren ma t/m vr.
van 8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Vlissingen
Torenstraat 4381 ET
Tel. (alle afd.) 01184-19910
Kantooruren ma t/m vr. van
8.30-12.30 en
■f O QO.1 7 nn IIIIr
WIM KOCK
1984 wordt een zwaar
jaar.
ELSEVIERS MAGAZINE,
vooruitlopend op de nieu
we Miljoenennota, zet de
ellende op een rijtje: ver
zwaring van de belasting
druk, minder voordeel voor
het bedrijfsleven dan be
loofd, een verdere toename
van de werkloosheid en
nauwelijks een afname van
het financieringstekort.
Daarbij moet er nog meer
dan 10 miljard geknepen
worden. Bescheiden plus
punten die daar tegenover
staan zijn de groei van de
export en zelfs ook weer
wat economische groei,
van 1 tot V/2 procent.
Dat zal nog wel geknars
van tanden veroorzaken en
leiden tot het overvloedig
vergieten van krokodilletra-
nen en misschien zelfs hier
en daar wel echte. Mis
schien dat daarom premier
Lubbers plotseling zo'n op
timistische toon is gaan
aanslaan. Om ons een
beetje te troosten wijst hij
in ELSEVIERS WEEKBLAD
(niet te verwarren dus met
het boven aangehaalde
Magazine) op het licht dat
aan het eind van de donke
re tunnel twinkelt als de
Poolster.
Als we maar doorbijten
dan is dit het Lubberiaanse
perspectief: Volgend jaar
zal de werkloosheid in het
bedrijfsleven het absolute
dieptepunt hebben bereikt
(volgens schattingen
925.000 dus net niet het
gevreesde miljoen. WK):
daarna gaat het weer ber
gopwaarts. Binnen drie
jaar, nog in deze kabinets
periode, zal de werkloos
heid daadwerkelijk vermin
deren. „Dit perspectief
hebben we wel degelijk,
ja", aldus de opmerkelijk
optimistische premier, „Het
komt voor mekaar...we zijn
halfweg. Nu is het de kunst
om de toenemende bespa
ringen te vertalen in inves
teringen.
Even verrassend als Lub
bers' optimisme is dat hij -
weliswaar met veel slagen
om de arm, uitgedrukt in
Lubberiaanse volzinnen -
toegeeft dat het terugdrin
gen van het begrotingste
kort volgend jaar niet meer
dezelfde topprioriteit zal
krijgen die het tot nu toe
geniet. „Erzijn argumenten
om serieus te overwegen
hogere prioriteit te geven
aan verlaging van belas
ting- en premiedruk.
Het omslag van de HP
wordt gesierd door een in
De Koning,
zeik.
ge
ruime winterjas gehulde
porno-ster Diana de Ko
ning. „Onthullend! Zie pa
gina 57", adverteert de re
dactie. Op pagina 57 gaat
de regenjas open en zien
we Diana in een decent mi
ni-jurkje. Het beloofde
„onthullend" slaat blijk
baar op het uitstekende in
terview dat twee verslagge
vers met haar maakten.
Diana weet haar woorden
goed te kiezen als het om
een beschrijving van haar
werkzaamheden gaat.
DE TIJD heeft ook een
vrouw op de omslag: mr.
Marijn de Koning van het
NOS-journaal, die haar be
perkte bekendheid meer te
danken heeft aan wat ze
buiten het beeld zegt dan
door wat ze voor de tv
doet. Dat laatste bevredigt
de zelfverzekerde journaal
medewerkster ook nauwe
lijks: „De eerste echte win
terdag en de kerstver
koop...vreselijk. Ik probeer
ook altijd vrij te nemen op
de dagen dat die dingen
dreigen. Het allerergste
vond ik altijd de eerste
gipsvlucht. Gezemel!. Ik
vind 't echt a-fournalistieke
onzin. Die regen, dat ge
zeik over die regen! Hoe
hoog het water wel niet
staat in Keulen. 'Ja', is het
dan, 'daar praten de men
sen over'. Best doe dat dan
één keertje. Maar wij heb
ben het twaalf keer in één
seizoen gedaan. En daarna
krijgen we de droogte, ze
venenveertig landbouwers
die klagen over het warme
weer. Waarna de kou, bla-
blabla.
Mevrouw de Koning zou
liever een eigen talk-show
hebben, „maar voegt ze
er zelf relativerend aan toe
- zo lopen er wel meer in
Hilversum rond.
Koffie
DE GROENE en VRIJ
NEDERLAND wijden uitge
breid aandacht aan de ver
dwijnende toneelgroep
Proloog, met veel terugblik
ken op „de gouden tijden
van het politiek aktiverend
theater". „Het maatschap
pijbeeld dat Proloog op
roept is misschien funda
menteel wel juist", meent
DE GROENE, „maar (het
is) ook een onherkenbare
karikatuur van een maat
schappij die in de praktijk
slechte en goede kanten
heeft. Wie die goede kan
ten ontkent loopt kans zijn
publiek van zich te ver
vreemden." Uit dit citaat
valt nauwelijks spijt te ha
len om de ondergang van
Proloog. Ook het graf
schrift van VRIJ NEDER
LAND - dat spreekt van
„een langzame verstening"
- duidt erop dat Proloog
zichzelf heeft overleefd:
„Er was geen enkele reden
om Proloog niet zijn eigen
dood te laten sterven.
VN opent met een be
schouwing over de twee
dracht in de CPN. „Meer
nog dan een persoonlijke
tragedie is het ontslag dat
hoofdredacteur Bart
Schmidt (van De Waarheid)
nam een politiek failliet van
de communistische partij.
„Een matig koffiejaar",
zo concludeert EM na de
jaarlijkse Nationale Koffie
test, waarmee het blad
„een bijdrage wil geven
aan de bezinning op onze
volksdrank in dit geval in
het bijzonder zoals die
wordt gezet, geschonken
en geserveerd in vijftig (elk
jaar andere) horeca-bedrij-
ven. De bedrijven worden
drie maal bezocht door
echte experts en in totaal
wordt hun koffie zes maal
geproefd.
Bij de top-zes bevinden
zich geen bedrijven uit
Zuid-West Nederland. Wel
maakte 't Praathuis in Ze
venbergen een goede a
beurt met een 9 voor d
koffie en een 9 voor de am-
biance. Alleen de bedie
ning kon beter. „Ons moe
der zei altijd: met twee
woorden sprekenteke
nen de keurmeesters aan
bij het zesje voor bedie
ning.
De Zwaan in Kapelle-Bie-
zelinge en Hotel Noordzee
in Cadzand kunnen er ook
mee door met ieder een 8
voor de koffie en een 9
voor de ambiance. Bij De
Zwaan kreeg ook de bedie
ning een 9. Horecaf-voor-
zitter Gerard van der Veen:
„In de koffieservice open
baart zich de kwaliteit van I
het management en het ar-
beidsklimaat.
TiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiliiiliililiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillililllliliiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliilliiliiiiiiiliiiiiiiiiiiliililiilliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiliiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiE
Door Jan Koesen
Een haai die geen haai is en die uitslui
tend kan zwemmen op het netvlies, zorgt
er voor dat in 1975 de stranden leeg raken
en de bioscoopzalen vol.
'Jaws' van regisseur Steven Spielberg is
de succesvolste film aller tijden gewor
den; zelfs de onverwoestbare 'Sound of
Music' en 'Gejaagd door de Wind' hebben
niet zoveel miljoenen getrokken. 'Jaws' is
tegelijk de ouverture voor het betere grie-
zelwerk geworden. We weten nu dat lek
ker huiveren een gevoeliger kwestie is
dan zomaar een monster in elkaar knutse
len die op de ménshei'd loslaten. Het film
verhaal is alom bekend. Een enorme witte
haar terroriseert een badplaatsje. De
autoriteiten verzwijgen het gevaar om de
toeristen niet af te schrikken. En drie
mannen gan uiteindelijk op jacht om met
het monster af te rekenen, waarbij er één
met de versplinterde boot én ontplofte vis
naar de diepte verdwijnt.
Het is een aardig verhaal, maar niet
bijzonder. Bijzonder is wel de uitwerking
in filmtaal geworden en de neven-effecten
waar later nog driftig door geest-weten
schappers over gesproken en geschreven
werd. Een van de gevolgen is een massale
haaie-angst geweest, overigens veel meer
in Amerika dan in het wat dat betreft
nuchterder Europa.
Haai-ologen wezen op biologische on
juistheden, maar dat mocht hem de pret
niet drukken. Om te beginnen zijn de
meeste haaien helemaal niet zo gesteld op
mensenvlees. Ten tweede houden ze zich
niet in ondiep strandwater op want daarin
verdrinken ze (een haai heeft geen zwem
blaas maar moet eeuwig van geboorte tot
ondergang zwemmen, zwemmen en
zwemmen, omdat hij anders naar 'de
haaien' gaat. En mag dat beest daarom
niet wat meer eten dan een ander dier?).
Ten derde kunnen ze zich om diezelfde re
den niet muisstil minuten onder een boot
verstoppen. Ten vierde kan een haai niet
driekwart uit water komen om een boot te
verpletteren, want zijn kraakbeenskelet
kan zijn gewicht zonder de opwaartse
druk van het water niet torsen. En ten
vijfde is natuurlijk geen enkel dier zo
boosaardig en haatdragend, want daar
voor kun je alleen bij de mens terecht.
En na de haai kwamen de andere mon
sters die allemaal willen inhaken op het
gigantische commerciële succes van
De natuur is onvoorspelbaar. Na een rela
tief heel warme winter, nog warmer en
natter dan de drie voorafgaande, volgt een
droom van een zomer. Ga maar na: van
eind juli tot half augustus 18 dagen ach
tereen een temperatuur boven 25°. Op 1947
na was dat in 120 jaar niet voorgekomen.
Het record van de eeuw, de bloedhete zo
mer van '47, wordt bijna verbeterd. In die
lange hete dagen vallen zelfs 6 tropische
dagen van 30° en meer. In totaal telt de
zomer 36 echt zomerse, warme, droge, zon
nige dagen. Het kleinste aantal uren zon
(nog altijd een aangename 645) treft Roer
mond, Schiermonnikoog is het zonnigst
(825 uur). Juni is eerst nog een beetje koud
en nat, juli warm, zonnig en droog en
augustus zeldzaam warm, zonnig en
droog.
Maar juist in de normaal warmste pe
riode van 15-25 juli is het te koel. Op 20 ju
li, SinteMargriet, regent het. In tegenstel
ling tot de volkswijsheid („regent het op
Sinte Margriet, dan regent het zes weken
dat het giet") volgt juist dan de zeldzame
hittegolf, waar heel West-Europa zich
sudderend en bruinend in wentelt. Op 8
augpstus is het 33°! Hoewel, heel West-
Europa...in juli treft een rampzalige ver
woestende hagelbui de Ardèche in Frank
rijk, die tenten aan flarden scheurt, auto's
total-loss deukt en kampeertafeltjes fi
naal doorboort.
Steven Spielberg zou later ook ET maken.
'Jaws', die tussen de 400 en 500 miljoen
gulden heeft opgebracht. We kregen een
grizzly-beer die zo uit de hel was gekro
pen, we werden op het witte doek achter
na gezeten door dolle honden, krankzinni
ge bijen, overmaatse pieren, en pikkende
vogels. De vindingrijke droomfabrikanten
uit Hollywood schonken ons 'Jaws 2', en
kwamen onbeschaamd met een orca aan
zetten, zo'n zwart-witte walvis, die een
heel dorp de plomp introk omdat zijn
vrouwtje werd afgemaakt.
Voor 'Jaws' hadden we al tientallen ja
ren gegriezeld met zombies, Frankenstein,
Dracula en wezens die miljoenen jaren
versteend in de bodem hadden gelegen,
maar die door een atoom-explosie weer
tot leven werden gewekt. Spinnen zo groot
als een vrachtwagen staken harige poten
in slaapkamers en natuurlijk werden er
ook gruwelen uit de ruimte geïmporteerd,
want een geschubde Marsman of twaalf
koppige Jupiteriaan is natuurlijk nooit
weg. Soms waren het, voor de liefhebber,
leuke films en meestal was het niks.
Slechts drie monsters hebben wezenlij
ke kwaliteiten gehad en zijn klassiekers
geworden: de verliefde aap King Kong,
Jaws en E.T., het buitenaards wezentje
dat door diezelfde Spielberg werd gescha
pen. King Kong sterft op een wolkenkrab
ber terwijl hij gemitrailleerd wordt van
uit vliegtuigjes; Jaws wordt naar de oce
aanbodem gestuurd in een gevecht waarin
hij bijna de overwinnaar is, en E.T. kiest
uiteindelijk ook maar weer het heelal,
want zo aardig is de mens niet voor hem.
Steven Spielberg wordt het wonderkind
van Hollywood genoemd. Als kind maakte
hij in de garage van zijn ouders 8 milli
meter filmpjes, de een na de ander. Als hij
vijftien is maakt hij al voor 500 dollar zijn
eeerste bioscoopfilm, maar het talent
wordt afgewezen voor de filmopleiding
aan de universiteit van Californië. Spiel
berg gelooft in zichzelf. Hij bestudeert via
de televisie films van de grootheden en
analyseert nauwlettend wat goed is en
wat niet, welke technieken gebruikt zijn
en welke bewegingen de camera's maken.
Als hij twintig is dringt hij in een keu
rig pak met koffertje Universal Studio's
binnen en volgt zonder dat iemand hem in
de gaten heeft, de opnamen van en aantal
films zoals 'Topaz' van Hitchcock. Als hij
eindelijk wordt gesnapt, toont hij een film
waarmee hij prijzen heeft gewonnen. En
de Amerikanen, in die dingen nooit flauw,
geven hem een contract voor zeven jaar.
Steven Spielberg begint met tv-werkjes,
zoals de serie 'Columbo'. Maar hij krijgt
iedereen op de knieën met zijn televisie
film 'Duel', die zo'n succes wordt dat hij
nog eens in de bioscopen wordt uitge
bracht.
En al hier introduceert Spielberg dat
een monster geen cliché hoeft te zijn, want
de verschrikking uit 'Duel' is een sombere,
gigantische vrachtwagen, die probeert de
automobilist Dennis Weaver (Marshall
Regering kiest voor 26 provincies.
In najaar zal proef worden genomen
met gele ipvblauwe nummerborden.
Russen en Amerikanen schudden han
den in de ruimte.
B Van Agt: geen gratie voor Kotalla.
Boersma kondigt begin vakantiesprei
ding in 1976 aan.
Hittegolf in Europa.
Acteur Carol Linssen breekt succesrijke
toneelcarrière af 'uit onvrede over het
vak.'
H Binnenwateren geblokkeerd door schip
pers die afschaffen van evenredige be
vrachting eisen.
De monsterlijke haai uit Jaws markeert de opkomst van de speciale effecten.
McCloud) van de sokken te rijden. De
vondst hier is dat de chauffeur niet wordt
getoond. De kijker ziet alleen een keer een
been of voet, waardoor de vrachtwagen
levend gaat worden. Ook 'Jaws' onttrekt
zich aan de geijkte formules. Spielberg
heeft lovende kritieken maar weinig in
komsten gehad met zijn 'Sugerland Ex
press. waarin ook komische horror wordt
gebracht. 'Jaws' is naar het boek van Pe
ter Benchley. Hollywood ziet de potentie
van het verhaal in en jaagt het boek ge
raffineerd naar de top van de bestsellers
lijst.
Spielberg maakt korte metten met het
boek. Hij schrapt alle liefdesscènes, die
Benchley overigens op bevel van zijn uit
gever er tegen heug en meug in moest las
sen. Hij verdiept zich in de drie die op
jacht gaan en geeft hen menselijkheid en
motivatie. De toeschouwer moet tot de
helft wachten eer hij Jaws te zien krijgt
en dat gebeurt uitgerekend op een mo
ment dat men dit niet verwacht. Het effect
is bloedstollend. De dreiging zit er al met
een in als strandgasten in paniek vluch
ten. Spielberg weet hoe je horror moet do
seren en dat humor soms het effect kan
vergroten.
Zo vlucht het strand voor niets weg,
omdat de haaievin maar een kunstvin is
van enkele jongens die een geintje willen
uithalen. En als Roy Schneider, de politie
chef die het strad wil afsluiten, voor de
eerste keer oog in oog met de haai staat,
mompelt hij: „We hebben een grote boot
nodig", wat niet alleen op dit moment zeer
geestig is, maar en passant ook al te ken
nen geeft hoe enorm de afmetingen van
Jaws zijn.
De haai is een constructie, een machine,
met afstandsbediening. Maar hij lijkt zo
huiveringwekkend, dat opnamen van ech
te haaien met die van de machine gemixed
kunnen worden zonder dat iemand het
ziet. De filmmakers weten dat ze goud in
hun handen hebben. In tegenstelling tot
het gebruik geven ze niet vantevoren de
tails weg over het monster, onder meer uit
angst dat iemand eerder met een haaie-
film aan komt zetten.
Als de film uitkomt, in 1975, is het suces
nog veel groter dan Spielberg zich in zijn
vermetelste dromen heeft gedacht. 'Jaws'
rukt op naar de top en blijft daar, niet
meer weg te branden, in de hele wereld.
Waarom is 'Jaws' zo'n succes?
Spielberg houdt de verklaring eenvou
dig. „De filmers van mijn generatie (hij
bedoelt Francis Coppola, George Lucas,
Willliam Friedkin, Martyin Scorcese en
Brian de Palma) willen goede, populaire
films maken. We zijn geen groep, maar we
wisselen ideeën uit en soms helpen we el
kaar zelfs. Maar we beconcurreren elkaar
natuurlijk ook, want de filmbusiness is
een sterk concurrerend bedrijf. We heb
ben echter één ding gemeen: we zijn geïn
teresseerd in goed-gemaakte, intelligente
films die miljoenen toeschouwers aan
spreken. We zijn niet geïnteresseerd in
kleine films die een succes zijn bij de kri
tiek, maar die geen hond gaat zien."
„Filmen", zegt Spielberg, „is een tech
nologische zaak, zoals het toveren van een
konijn uit een hoge hoed. Film maken is
een technische illusie waar mensen voor
vallen. Mijn taak als regisseur is er voor te
zorgen dat die techniek zo goed verborgen
blijft dat de toeschouwer vastgenageld in
zijn stoel blijft zitten en zich geen moment
bewust is waar hij zich bevindt."
Het klnkt zo eenvoudig, maar doe het
hem maar na.
Dit is de laatste aflevering van
een serie die gedurende de afge
lopen 10 weken in De Stem ver
scheen, telkens op dinsdag en
vrijdag.
Van een onzer verslaggei
BREDA - Een zeer attente
dewerkster, wier naam ar
vallig geheim wordt gel
den, van het effectendepot
de Amrobank te Breda
de zwendelaffaire met vei
ste obligaties van de Staal
Nederlanden ontdekt. Zij
enkele dagen geleden
met rentecoupons iets aa
hand was. Zij waarschu
onmiddellijk het Agents<
van het Ministerie van Fii
ciën in Amsterdam. Dar
kwam een grootscheeps
derzoek op gang.
De vervalsing gaat orr
zogeheten K-schuldbewi
aan toonder van tiendui;
gulden van de 12,5 proce
Staatslening die in 1981 is
gegeven en die van 1987 to
Van een
onzer verslaggevers
ARNHEM - De Arnhem
se politie heeft de afgelo
pen maanden in 20 hui
zen in Arnhem probere
in te breken.
De bewoners waren oj
dat moment op vakanth
en hadden dat de politic
laten weten, in het kadei
van de actie 'vakantie
adres'.
De actie is bedoeld on
bij een eventuele inbraak
de bewoners op te sporen
of een waarschuwingsa
dres te alarmeren.
De Arnhemse politic
breidde haar service ech
ter uit en nam op eigen
initiatief enkele steek
proeven.
De bewoners kregen
bij thuiskomst een rap
port, waarin vermeld
stond hoe het gemakke
lijkste ingebroken kon
worden in hun woning en
hoe dat te voorkomen zou
zijn.
190 BANEN WEG
ROTTERDAM - Nedllo
fieeft in de eerste helft van
jaar een nettoverlies geled
van 72,9 miljoen tegen
winst van 53,6 min in deze
de periode van 1982.
Door het teruglopend aan
schepen door het containeri:
tieproces en de rationaliseri
van lijndiensten zullen onvc
mijdelijk arbeidsplaatsen bi
tien de walorganisatie in bi
hen- en buitenland komen
vervallen. Dit betekent in h
derland het verlies van onj
veer 190 arbeidsplaatsen op
in totaal 800 in het lijnvaa
bedrijf. Met de bonden is ovt
leg geopend.
De omvang van het al
wachte verlies werd bepac
door de sterk tegenvallen
resultaten in de lijnvaartse
tor en de nog altijd zeer onb
vredigende gang van zaken
de buiksector.
Hoewel de groep verwac
dat door de lichte verbeteri
van de economie en de vo
het bedrijf gebruikelijke s<
zoeneffecten de resultat
over het tweede halfjaar bel
zullen zijn, meent zij toch i
over die periode ook mo
worden gerekend met een fc
verlies.
Van de vloot van 114 sch
Pen (excl. booreenheden) p
eind 1982 werden in het eers
halfjaar 9 van de sterkte afga
voerd en een toegevoeg
waardoor het aantal op IC
kwam.
Onze generatie heeft in de af
leeftijd van zes tot twaalf ja<
dingen die een mens kan kri
althans de conclusie van et
journalist Marie Winn heeft n
ren Bij eerste indruk lijkt he
Winn te betrekken bij discus:
kant van de oceaan. Ook hie
'n veel sterkere mate dan vroi
nebben kunnen genieten, orr
door de situatie in het gezin
'sid van de volwassenen.
Voor Winn staat het vast dc
zestig en de golf van echtsch
komen is, de belangrijkste oo
op een onbezorgde jeugd k
nuiswerkende vrouwen krijge
®Tanclpatie heeft het kind ve
l°ng een te grote vrijheid gec
iet de beste intenties, maar'
deren automatisch meer ever
oen is volgens Winn niet uitg<
®^en die in hun jeugd afge
eksueie prikkels, waarvan or
tJ f 9ezinsleven hebben gel
tot1has'ewere|d hebben kunnf
'harmonieuzemensen opt«
Ueze stellingen zullen ongi
i/,*®rs,and oproepen. Dat ka
^'psychologen die er in h
u P eit hebben kinderen als
„„J^HQzamerhand evenals
ml^n. Heeft hun wijze van
sch zoals Winn meent t
e sparingen qeqeven in i