't eind van de tunnel De zomer van de witte haai DE STEM even UITBLAZEN De zomert Beroofde kir BEStemcc UIT DE WEEKBLADEN Het weer in 1975 Nieuwsfeiten van 1975: VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1983 :PAGINA TWEE VRIJDAG 26 AUG Politie Arnhem 'breekt in' Nedlloyd leed verlies van 72,9 miljoer T5 PAGINA 2 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Jaargang 123 Nr. 20.215 Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie Drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie L. Leijendekker H. Coumans Breda - Hoofdkantoor Spinveld 55 Postadres: Postbus 3229 4800 MB Breda Telefoon: voor directe verbinding zie onder betreffende afdeling Algemeen nr. 076-236911 Telex. 54176 Kantooruren ma. t.m. vr. van 8.15-17.00 uur Bankrelaties Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447 NCBrek. 230301584 Rabo rek. 101053738 Handelsregister 27420 Centrale redactie Breda Nieuwsdienst 076-236883 Stadsredactie 076-236880 Sportredactie 076-236884 Lezersservice Inlichtingen over Stemreizen en promotie: 076-236911 Fotoservice: 076-236573 Abonnementen Betaling 076-236347 J 20,49 per maand J 61,15 per kwartaal 238,00 perjaar Postabonnementen met toeslag Nieuwe abonnees: opgave bij elk rayonkantoor en servicepunt. Ook telefonisch of d.m.v. bon in de krant. Bezorgklachten Voor telefonische meldingen zie onder betreffend rayonkantoor. Rubriek 't Kleintje Opgave 076-236538, 236381 236244 tot 17.00 uur 2 dagen voor plaatsing Grote advertenties Algemene informatie over mogelijkheden en tarieven: 076-236881 Regionale informatie: alle kantoren Postadres: postbus 3229, 4800 MB Breda Afsluittijd adv.: 09.0Chjur één dag voor plaatsing; maandagkrant vrijdag 12.00 uur in Breda Overlijdensberichten 076-236442. Buiten kantooruren ma. t/m vr. van 19.00-20.30 uur en zo. van 18.30-21.30 uur 076-236394/236911 Debiteurenadministratie Advertenties 076-236227 Rayonkantoren Bergen op Zoom Zuivelstraat 26, 4611 PJ Tel. (alle afd.) 01640-36850 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Breda - Stadskantoor Nwe. Ginnekenstraat 414811 NN. Abonnementen 076- 236322. Overige afd. 236326. Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Bezorgklachten 076-236888 ma. t/m vr. 8.15- 18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur Etten-Leur Markt 28, 4875 CE Tel. (alle afd.) 01608-21550 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Goes Klokstraat 14461 JK Tel. (alle afd.) 01100-28030 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Hulst Steenstraat 14, 4561 AS Tel. (alle afd.) 01140-13751 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Oosterhout Arendstraat 14, 4901 JK Tel. abonn. en adv. 01620-54957 .Tel. redactie 01620-51800 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Roosendaal Molenstraat 45, 4701 JN Tel. (alle afd.) 01650-37150 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Terneuzen Nieuwstraat 9, 4531 CV Tel. (alle afd.) 01150-17920 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Vlissingen Torenstraat 4381 ET Tel. (alle afd.) 01184-19910 Kantooruren ma t/m vr. van 8.30-12.30 en ■f O QO.1 7 nn IIIIr WIM KOCK 1984 wordt een zwaar jaar. ELSEVIERS MAGAZINE, vooruitlopend op de nieu we Miljoenennota, zet de ellende op een rijtje: ver zwaring van de belasting druk, minder voordeel voor het bedrijfsleven dan be loofd, een verdere toename van de werkloosheid en nauwelijks een afname van het financieringstekort. Daarbij moet er nog meer dan 10 miljard geknepen worden. Bescheiden plus punten die daar tegenover staan zijn de groei van de export en zelfs ook weer wat economische groei, van 1 tot V/2 procent. Dat zal nog wel geknars van tanden veroorzaken en leiden tot het overvloedig vergieten van krokodilletra- nen en misschien zelfs hier en daar wel echte. Mis schien dat daarom premier Lubbers plotseling zo'n op timistische toon is gaan aanslaan. Om ons een beetje te troosten wijst hij in ELSEVIERS WEEKBLAD (niet te verwarren dus met het boven aangehaalde Magazine) op het licht dat aan het eind van de donke re tunnel twinkelt als de Poolster. Als we maar doorbijten dan is dit het Lubberiaanse perspectief: Volgend jaar zal de werkloosheid in het bedrijfsleven het absolute dieptepunt hebben bereikt (volgens schattingen 925.000 dus net niet het gevreesde miljoen. WK): daarna gaat het weer ber gopwaarts. Binnen drie jaar, nog in deze kabinets periode, zal de werkloos heid daadwerkelijk vermin deren. „Dit perspectief hebben we wel degelijk, ja", aldus de opmerkelijk optimistische premier, „Het komt voor mekaar...we zijn halfweg. Nu is het de kunst om de toenemende bespa ringen te vertalen in inves teringen. Even verrassend als Lub bers' optimisme is dat hij - weliswaar met veel slagen om de arm, uitgedrukt in Lubberiaanse volzinnen - toegeeft dat het terugdrin gen van het begrotingste kort volgend jaar niet meer dezelfde topprioriteit zal krijgen die het tot nu toe geniet. „Erzijn argumenten om serieus te overwegen hogere prioriteit te geven aan verlaging van belas ting- en premiedruk. Het omslag van de HP wordt gesierd door een in De Koning, zeik. ge ruime winterjas gehulde porno-ster Diana de Ko ning. „Onthullend! Zie pa gina 57", adverteert de re dactie. Op pagina 57 gaat de regenjas open en zien we Diana in een decent mi ni-jurkje. Het beloofde „onthullend" slaat blijk baar op het uitstekende in terview dat twee verslagge vers met haar maakten. Diana weet haar woorden goed te kiezen als het om een beschrijving van haar werkzaamheden gaat. DE TIJD heeft ook een vrouw op de omslag: mr. Marijn de Koning van het NOS-journaal, die haar be perkte bekendheid meer te danken heeft aan wat ze buiten het beeld zegt dan door wat ze voor de tv doet. Dat laatste bevredigt de zelfverzekerde journaal medewerkster ook nauwe lijks: „De eerste echte win terdag en de kerstver koop...vreselijk. Ik probeer ook altijd vrij te nemen op de dagen dat die dingen dreigen. Het allerergste vond ik altijd de eerste gipsvlucht. Gezemel!. Ik vind 't echt a-fournalistieke onzin. Die regen, dat ge zeik over die regen! Hoe hoog het water wel niet staat in Keulen. 'Ja', is het dan, 'daar praten de men sen over'. Best doe dat dan één keertje. Maar wij heb ben het twaalf keer in één seizoen gedaan. En daarna krijgen we de droogte, ze venenveertig landbouwers die klagen over het warme weer. Waarna de kou, bla- blabla. Mevrouw de Koning zou liever een eigen talk-show hebben, „maar voegt ze er zelf relativerend aan toe - zo lopen er wel meer in Hilversum rond. Koffie DE GROENE en VRIJ NEDERLAND wijden uitge breid aandacht aan de ver dwijnende toneelgroep Proloog, met veel terugblik ken op „de gouden tijden van het politiek aktiverend theater". „Het maatschap pijbeeld dat Proloog op roept is misschien funda menteel wel juist", meent DE GROENE, „maar (het is) ook een onherkenbare karikatuur van een maat schappij die in de praktijk slechte en goede kanten heeft. Wie die goede kan ten ontkent loopt kans zijn publiek van zich te ver vreemden." Uit dit citaat valt nauwelijks spijt te ha len om de ondergang van Proloog. Ook het graf schrift van VRIJ NEDER LAND - dat spreekt van „een langzame verstening" - duidt erop dat Proloog zichzelf heeft overleefd: „Er was geen enkele reden om Proloog niet zijn eigen dood te laten sterven. VN opent met een be schouwing over de twee dracht in de CPN. „Meer nog dan een persoonlijke tragedie is het ontslag dat hoofdredacteur Bart Schmidt (van De Waarheid) nam een politiek failliet van de communistische partij. „Een matig koffiejaar", zo concludeert EM na de jaarlijkse Nationale Koffie test, waarmee het blad „een bijdrage wil geven aan de bezinning op onze volksdrank in dit geval in het bijzonder zoals die wordt gezet, geschonken en geserveerd in vijftig (elk jaar andere) horeca-bedrij- ven. De bedrijven worden drie maal bezocht door echte experts en in totaal wordt hun koffie zes maal geproefd. Bij de top-zes bevinden zich geen bedrijven uit Zuid-West Nederland. Wel maakte 't Praathuis in Ze venbergen een goede a beurt met een 9 voor d koffie en een 9 voor de am- biance. Alleen de bedie ning kon beter. „Ons moe der zei altijd: met twee woorden sprekenteke nen de keurmeesters aan bij het zesje voor bedie ning. De Zwaan in Kapelle-Bie- zelinge en Hotel Noordzee in Cadzand kunnen er ook mee door met ieder een 8 voor de koffie en een 9 voor de ambiance. Bij De Zwaan kreeg ook de bedie ning een 9. Horecaf-voor- zitter Gerard van der Veen: „In de koffieservice open baart zich de kwaliteit van I het management en het ar- beidsklimaat. TiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiliiiliililiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillililllliliiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliilliiliiiiiiiliiiiiiiiiiiliililiilliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiliiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiE Door Jan Koesen Een haai die geen haai is en die uitslui tend kan zwemmen op het netvlies, zorgt er voor dat in 1975 de stranden leeg raken en de bioscoopzalen vol. 'Jaws' van regisseur Steven Spielberg is de succesvolste film aller tijden gewor den; zelfs de onverwoestbare 'Sound of Music' en 'Gejaagd door de Wind' hebben niet zoveel miljoenen getrokken. 'Jaws' is tegelijk de ouverture voor het betere grie- zelwerk geworden. We weten nu dat lek ker huiveren een gevoeliger kwestie is dan zomaar een monster in elkaar knutse len die op de ménshei'd loslaten. Het film verhaal is alom bekend. Een enorme witte haar terroriseert een badplaatsje. De autoriteiten verzwijgen het gevaar om de toeristen niet af te schrikken. En drie mannen gan uiteindelijk op jacht om met het monster af te rekenen, waarbij er één met de versplinterde boot én ontplofte vis naar de diepte verdwijnt. Het is een aardig verhaal, maar niet bijzonder. Bijzonder is wel de uitwerking in filmtaal geworden en de neven-effecten waar later nog driftig door geest-weten schappers over gesproken en geschreven werd. Een van de gevolgen is een massale haaie-angst geweest, overigens veel meer in Amerika dan in het wat dat betreft nuchterder Europa. Haai-ologen wezen op biologische on juistheden, maar dat mocht hem de pret niet drukken. Om te beginnen zijn de meeste haaien helemaal niet zo gesteld op mensenvlees. Ten tweede houden ze zich niet in ondiep strandwater op want daarin verdrinken ze (een haai heeft geen zwem blaas maar moet eeuwig van geboorte tot ondergang zwemmen, zwemmen en zwemmen, omdat hij anders naar 'de haaien' gaat. En mag dat beest daarom niet wat meer eten dan een ander dier?). Ten derde kunnen ze zich om diezelfde re den niet muisstil minuten onder een boot verstoppen. Ten vierde kan een haai niet driekwart uit water komen om een boot te verpletteren, want zijn kraakbeenskelet kan zijn gewicht zonder de opwaartse druk van het water niet torsen. En ten vijfde is natuurlijk geen enkel dier zo boosaardig en haatdragend, want daar voor kun je alleen bij de mens terecht. En na de haai kwamen de andere mon sters die allemaal willen inhaken op het gigantische commerciële succes van De natuur is onvoorspelbaar. Na een rela tief heel warme winter, nog warmer en natter dan de drie voorafgaande, volgt een droom van een zomer. Ga maar na: van eind juli tot half augustus 18 dagen ach tereen een temperatuur boven 25°. Op 1947 na was dat in 120 jaar niet voorgekomen. Het record van de eeuw, de bloedhete zo mer van '47, wordt bijna verbeterd. In die lange hete dagen vallen zelfs 6 tropische dagen van 30° en meer. In totaal telt de zomer 36 echt zomerse, warme, droge, zon nige dagen. Het kleinste aantal uren zon (nog altijd een aangename 645) treft Roer mond, Schiermonnikoog is het zonnigst (825 uur). Juni is eerst nog een beetje koud en nat, juli warm, zonnig en droog en augustus zeldzaam warm, zonnig en droog. Maar juist in de normaal warmste pe riode van 15-25 juli is het te koel. Op 20 ju li, SinteMargriet, regent het. In tegenstel ling tot de volkswijsheid („regent het op Sinte Margriet, dan regent het zes weken dat het giet") volgt juist dan de zeldzame hittegolf, waar heel West-Europa zich sudderend en bruinend in wentelt. Op 8 augpstus is het 33°! Hoewel, heel West- Europa...in juli treft een rampzalige ver woestende hagelbui de Ardèche in Frank rijk, die tenten aan flarden scheurt, auto's total-loss deukt en kampeertafeltjes fi naal doorboort. Steven Spielberg zou later ook ET maken. 'Jaws', die tussen de 400 en 500 miljoen gulden heeft opgebracht. We kregen een grizzly-beer die zo uit de hel was gekro pen, we werden op het witte doek achter na gezeten door dolle honden, krankzinni ge bijen, overmaatse pieren, en pikkende vogels. De vindingrijke droomfabrikanten uit Hollywood schonken ons 'Jaws 2', en kwamen onbeschaamd met een orca aan zetten, zo'n zwart-witte walvis, die een heel dorp de plomp introk omdat zijn vrouwtje werd afgemaakt. Voor 'Jaws' hadden we al tientallen ja ren gegriezeld met zombies, Frankenstein, Dracula en wezens die miljoenen jaren versteend in de bodem hadden gelegen, maar die door een atoom-explosie weer tot leven werden gewekt. Spinnen zo groot als een vrachtwagen staken harige poten in slaapkamers en natuurlijk werden er ook gruwelen uit de ruimte geïmporteerd, want een geschubde Marsman of twaalf koppige Jupiteriaan is natuurlijk nooit weg. Soms waren het, voor de liefhebber, leuke films en meestal was het niks. Slechts drie monsters hebben wezenlij ke kwaliteiten gehad en zijn klassiekers geworden: de verliefde aap King Kong, Jaws en E.T., het buitenaards wezentje dat door diezelfde Spielberg werd gescha pen. King Kong sterft op een wolkenkrab ber terwijl hij gemitrailleerd wordt van uit vliegtuigjes; Jaws wordt naar de oce aanbodem gestuurd in een gevecht waarin hij bijna de overwinnaar is, en E.T. kiest uiteindelijk ook maar weer het heelal, want zo aardig is de mens niet voor hem. Steven Spielberg wordt het wonderkind van Hollywood genoemd. Als kind maakte hij in de garage van zijn ouders 8 milli meter filmpjes, de een na de ander. Als hij vijftien is maakt hij al voor 500 dollar zijn eeerste bioscoopfilm, maar het talent wordt afgewezen voor de filmopleiding aan de universiteit van Californië. Spiel berg gelooft in zichzelf. Hij bestudeert via de televisie films van de grootheden en analyseert nauwlettend wat goed is en wat niet, welke technieken gebruikt zijn en welke bewegingen de camera's maken. Als hij twintig is dringt hij in een keu rig pak met koffertje Universal Studio's binnen en volgt zonder dat iemand hem in de gaten heeft, de opnamen van en aantal films zoals 'Topaz' van Hitchcock. Als hij eindelijk wordt gesnapt, toont hij een film waarmee hij prijzen heeft gewonnen. En de Amerikanen, in die dingen nooit flauw, geven hem een contract voor zeven jaar. Steven Spielberg begint met tv-werkjes, zoals de serie 'Columbo'. Maar hij krijgt iedereen op de knieën met zijn televisie film 'Duel', die zo'n succes wordt dat hij nog eens in de bioscopen wordt uitge bracht. En al hier introduceert Spielberg dat een monster geen cliché hoeft te zijn, want de verschrikking uit 'Duel' is een sombere, gigantische vrachtwagen, die probeert de automobilist Dennis Weaver (Marshall Regering kiest voor 26 provincies. In najaar zal proef worden genomen met gele ipvblauwe nummerborden. Russen en Amerikanen schudden han den in de ruimte. B Van Agt: geen gratie voor Kotalla. Boersma kondigt begin vakantiesprei ding in 1976 aan. Hittegolf in Europa. Acteur Carol Linssen breekt succesrijke toneelcarrière af 'uit onvrede over het vak.' H Binnenwateren geblokkeerd door schip pers die afschaffen van evenredige be vrachting eisen. De monsterlijke haai uit Jaws markeert de opkomst van de speciale effecten. McCloud) van de sokken te rijden. De vondst hier is dat de chauffeur niet wordt getoond. De kijker ziet alleen een keer een been of voet, waardoor de vrachtwagen levend gaat worden. Ook 'Jaws' onttrekt zich aan de geijkte formules. Spielberg heeft lovende kritieken maar weinig in komsten gehad met zijn 'Sugerland Ex press. waarin ook komische horror wordt gebracht. 'Jaws' is naar het boek van Pe ter Benchley. Hollywood ziet de potentie van het verhaal in en jaagt het boek ge raffineerd naar de top van de bestsellers lijst. Spielberg maakt korte metten met het boek. Hij schrapt alle liefdesscènes, die Benchley overigens op bevel van zijn uit gever er tegen heug en meug in moest las sen. Hij verdiept zich in de drie die op jacht gaan en geeft hen menselijkheid en motivatie. De toeschouwer moet tot de helft wachten eer hij Jaws te zien krijgt en dat gebeurt uitgerekend op een mo ment dat men dit niet verwacht. Het effect is bloedstollend. De dreiging zit er al met een in als strandgasten in paniek vluch ten. Spielberg weet hoe je horror moet do seren en dat humor soms het effect kan vergroten. Zo vlucht het strand voor niets weg, omdat de haaievin maar een kunstvin is van enkele jongens die een geintje willen uithalen. En als Roy Schneider, de politie chef die het strad wil afsluiten, voor de eerste keer oog in oog met de haai staat, mompelt hij: „We hebben een grote boot nodig", wat niet alleen op dit moment zeer geestig is, maar en passant ook al te ken nen geeft hoe enorm de afmetingen van Jaws zijn. De haai is een constructie, een machine, met afstandsbediening. Maar hij lijkt zo huiveringwekkend, dat opnamen van ech te haaien met die van de machine gemixed kunnen worden zonder dat iemand het ziet. De filmmakers weten dat ze goud in hun handen hebben. In tegenstelling tot het gebruik geven ze niet vantevoren de tails weg over het monster, onder meer uit angst dat iemand eerder met een haaie- film aan komt zetten. Als de film uitkomt, in 1975, is het suces nog veel groter dan Spielberg zich in zijn vermetelste dromen heeft gedacht. 'Jaws' rukt op naar de top en blijft daar, niet meer weg te branden, in de hele wereld. Waarom is 'Jaws' zo'n succes? Spielberg houdt de verklaring eenvou dig. „De filmers van mijn generatie (hij bedoelt Francis Coppola, George Lucas, Willliam Friedkin, Martyin Scorcese en Brian de Palma) willen goede, populaire films maken. We zijn geen groep, maar we wisselen ideeën uit en soms helpen we el kaar zelfs. Maar we beconcurreren elkaar natuurlijk ook, want de filmbusiness is een sterk concurrerend bedrijf. We heb ben echter één ding gemeen: we zijn geïn teresseerd in goed-gemaakte, intelligente films die miljoenen toeschouwers aan spreken. We zijn niet geïnteresseerd in kleine films die een succes zijn bij de kri tiek, maar die geen hond gaat zien." „Filmen", zegt Spielberg, „is een tech nologische zaak, zoals het toveren van een konijn uit een hoge hoed. Film maken is een technische illusie waar mensen voor vallen. Mijn taak als regisseur is er voor te zorgen dat die techniek zo goed verborgen blijft dat de toeschouwer vastgenageld in zijn stoel blijft zitten en zich geen moment bewust is waar hij zich bevindt." Het klnkt zo eenvoudig, maar doe het hem maar na. Dit is de laatste aflevering van een serie die gedurende de afge lopen 10 weken in De Stem ver scheen, telkens op dinsdag en vrijdag. Van een onzer verslaggei BREDA - Een zeer attente dewerkster, wier naam ar vallig geheim wordt gel den, van het effectendepot de Amrobank te Breda de zwendelaffaire met vei ste obligaties van de Staal Nederlanden ontdekt. Zij enkele dagen geleden met rentecoupons iets aa hand was. Zij waarschu onmiddellijk het Agents< van het Ministerie van Fii ciën in Amsterdam. Dar kwam een grootscheeps derzoek op gang. De vervalsing gaat orr zogeheten K-schuldbewi aan toonder van tiendui; gulden van de 12,5 proce Staatslening die in 1981 is gegeven en die van 1987 to Van een onzer verslaggevers ARNHEM - De Arnhem se politie heeft de afgelo pen maanden in 20 hui zen in Arnhem probere in te breken. De bewoners waren oj dat moment op vakanth en hadden dat de politic laten weten, in het kadei van de actie 'vakantie adres'. De actie is bedoeld on bij een eventuele inbraak de bewoners op te sporen of een waarschuwingsa dres te alarmeren. De Arnhemse politic breidde haar service ech ter uit en nam op eigen initiatief enkele steek proeven. De bewoners kregen bij thuiskomst een rap port, waarin vermeld stond hoe het gemakke lijkste ingebroken kon worden in hun woning en hoe dat te voorkomen zou zijn. 190 BANEN WEG ROTTERDAM - Nedllo fieeft in de eerste helft van jaar een nettoverlies geled van 72,9 miljoen tegen winst van 53,6 min in deze de periode van 1982. Door het teruglopend aan schepen door het containeri: tieproces en de rationaliseri van lijndiensten zullen onvc mijdelijk arbeidsplaatsen bi tien de walorganisatie in bi hen- en buitenland komen vervallen. Dit betekent in h derland het verlies van onj veer 190 arbeidsplaatsen op in totaal 800 in het lijnvaa bedrijf. Met de bonden is ovt leg geopend. De omvang van het al wachte verlies werd bepac door de sterk tegenvallen resultaten in de lijnvaartse tor en de nog altijd zeer onb vredigende gang van zaken de buiksector. Hoewel de groep verwac dat door de lichte verbeteri van de economie en de vo het bedrijf gebruikelijke s< zoeneffecten de resultat over het tweede halfjaar bel zullen zijn, meent zij toch i over die periode ook mo worden gerekend met een fc verlies. Van de vloot van 114 sch Pen (excl. booreenheden) p eind 1982 werden in het eers halfjaar 9 van de sterkte afga voerd en een toegevoeg waardoor het aantal op IC kwam. Onze generatie heeft in de af leeftijd van zes tot twaalf ja< dingen die een mens kan kri althans de conclusie van et journalist Marie Winn heeft n ren Bij eerste indruk lijkt he Winn te betrekken bij discus: kant van de oceaan. Ook hie 'n veel sterkere mate dan vroi nebben kunnen genieten, orr door de situatie in het gezin 'sid van de volwassenen. Voor Winn staat het vast dc zestig en de golf van echtsch komen is, de belangrijkste oo op een onbezorgde jeugd k nuiswerkende vrouwen krijge ®Tanclpatie heeft het kind ve l°ng een te grote vrijheid gec iet de beste intenties, maar' deren automatisch meer ever oen is volgens Winn niet uitg< ®^en die in hun jeugd afge eksueie prikkels, waarvan or tJ f 9ezinsleven hebben gel tot1has'ewere|d hebben kunnf 'harmonieuzemensen opt« Ueze stellingen zullen ongi i/,*®rs,and oproepen. Dat ka ^'psychologen die er in h u P eit hebben kinderen als „„J^HQzamerhand evenals ml^n. Heeft hun wijze van sch zoals Winn meent t e sparingen qeqeven in i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2