Jazzfestijn Roosendaal voor ontwikkelingshulp JAZZ IN Nieuw jazzseizoen staat weer in de startblokken Nieuwe films eerder in illegale handel dan in de bioscoop ONTDEK DE VERSCHILLEN VAKBEURS VOOR VIDEOTHEEKHOUDERS Stichting Video Veilig vecht tegen overmacht OPLOSSING ONDERDAG 25 AUGUSTUS 1983 ff? I Vorig jaar leverde het fes- I tijn, dat de naam 'Martfees- I ten' draagt, een positief re- I sultaat van 12,5 mille op. Dat I was dan wel iets minder dan [de jaren daarvoor, toen het ■festival nog goed bleek voor een mille of 15. En dan nog te [beseffen, dat alles zich af- speelt op één avond en het [programma nog redelijk kleinschalig van opzet is. Je [vraagt je dan wel eens af, waarom er bij andere festi vals altijd zoveel geld bij Imoet. Groot programma op Jazzdagen Eindhoven ^cky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer <*r T3 PAGINA GIDS 2 "Da De meeste organisaties van jazzfestivals wringen zich in allerlei bochten om de be- jroting rond te krijgen. Subsidie en sponsoring hel pen daarbij vaak een hand je. Opmerkelijk is het dan ook, dat de Tafelronde Roo- icndaal een jazzfestijn weet Ie organiseren, dat zonder ■ubsidie een dusdanig posi tief saldo oplevert, dat daar- I mee projecten in ontwikke lingslanden kunnen worden I gesteund. Enfin, Op zaterdag 17 sep- |tember is het weer zover. In elf café's spelen even zovele orkesten. Over de gehele li- |nie genomen gaat dit festijn vooral om een stuk sfeer en [gezelligheid. Daarvoor zor- orkesten als de Seat [Cats (in l'Avenir), Marquis |Town Jazzband (Wapen van [Roosendaal), Sixteen Oh Se- |ven (schouwburg), Caldo Sextet (Raetskelder), Mem phis Queen Jazzband (Wit Roosken), Hot Papa's (Loc- [kefeer), Trio Wim Kuijpers (Ergens Anders). Wat meer op de muziek Debby Poryes toegespitst zullen ongetwij feld de concerten zijn van Jack van Poll, die de uitste kende jazzzangeres Dee Da niels met zich meebrengt. Op het afgelopen jazzweek- end in Bergen op Zoom was zij ongetwijfeld het hoogte punt en ook op het Northsea Jazzfestival schitterde zij. Dan staat de Amerikaanse pianiste Debby Poryes met Dee Daniëls haar trio en Erick Bakker garant voor een fijn jazz concert, terwijl Duo de Wijs met Mark Lewis ongetwij feld ook meer is voor goede luisteraars. [Het jazzseizoen 1983 - 1984 |ilMt in de startblokken. Het I podium voor moderne jazz [ta geïmproviseerde muziek, [bet Plushofc in Baarle Nas is vorige week al van itart gegaan, Modern Jazz Breda (MJB) begint in sep- |lember, De Roaring Twen- lies Club Breda (RTCB) gaat [begin okotber van start met [de viering van haar derde [lustrum, 't Kerkepadje in [Oosterhout begint 16, 17 en [liseptember met het achtste ■Internationale Jazzweekend i de jazzclubs in Rijen en [Etten-Leur zijn de laatste [hand aan de voorbereidin gen aan het leggen. Verder [lijn er vele jazzactiviteiten Ie verwachten in Bergen op [Zoom, Oudenbosch, Zeven- bergen en Roosendaal met zaterdag 17 september [ten jazzavond onder de naam 'Martfeesten'. Vooraf kan de jazzlief hebber nog enkele jazzfesti vals verwerken. Al eerder [schreef ik over het Heineken [Jazzfestival op 8,9 en 10 sep- [tember in Rotterdam en op [hetzelfde weekeinde, maar [dan op 9,10 en 11 september, [het jazzspektakel in Eindho ven onder de naam „Jazzda- gen Eindhoven 1983". Eindhoven Op die jazzdagen ver schijnen maar liefst 90 or kesten uit binnen- en bui tenland, samen goed voor een 140-tal concerten. Het programma is onder te ver delen in drie hoofdmoten: - Een concentratie van or kesten in de drie uitgaans centra van Eindhoven gedu rende drie dagen; Liberty- street (Stationsplein Dom melstraat), Liberty Square (Marktplein) en Stratums Jazzeind (Stratumseind Stadhuisplein). - Libertyday: Een buitenge- buren in het stadscentrum met medewerking van 20 or kesten op zaterdag 10 sep tember. - Libertyball: Een keur van internationale orkesten treedt zaterdagavond op in het POC.Rond deze drie hoofdschotels zijn nog ne venactiviteiten in het pro gramma opgenomen, zoals een starparade, een Sunday morning meeting, een ten toonstelling en een ontmoe tingscentrum. Opvallend is dat als een van de weinige jazzorgani- saties de Eindhovens orga nisatie rekening heeft ge houden met regenweer. Mocht het op zaterdag 10 september pijpestelen rege nen, dan is er een alternatief programma. Even een overzicht van de belangrijkste orkesten op het Eindhovense spektakel: Barrelhouse Jazzband uit Frankfurt met 'Mighty Flea' Gene Connors, Bob Barnard Australian Jazzband, uit Engeland de Brian White's Magna Jazzband, Low Down Blues Jane Harper, Clarinett Wizzard Alain Cooper, London Ragtime Orchestra, Scottish Jazz Ad- vocats, Vintage Jazzband, Exelsior Brass Band, Steve Lanes Famous Southern Stomper en VJM WashT board Band, verder Swing Sextet en Trio Vladimir Klusak uit Tsjechslowakije, Thomas Örnberg's Blue Five en Olies Trattband uit Zwe den, Szeged Old Timers uit Hongarije, Natural Gas Jazzband uit de VS en een keur van Nederlandse or kesten. Zondag begint in de RAI de eerste vaderlandse videobeurs: Video Software '83. Deze beurs is in eerste instantie voor de vakhandel bedoeld, de ruim drieduizend videotheekhouders. Maar andere belangstellenden zijn eveneens welkom. De toegangsprijs is twintig gulden, de manifestatie duurt tot en met woensdag en de openingstijden zijn: zaterdag 10-18 en de overige drie dagen 10-17 en 19-22 uur. Er exposeren enkele tientallen distributeurs van zogeheten bespeelde videobanden. Momenteel zijn er 3000 legale titels te krijgen, bijna allemaal films. Daarnaast zijn er fabrikanten van spelletjes en de verschillende video tijdschriften. De videohandel is langzamerhand een volwassen branche geworden, met een -geschatte- omzet van meer dan 130 miljoen. Er is een keurige organisatie. een Video Top 50 (verreweg favoriete film: The Deerhunter'), en tijdens de vakbeurs worden er voor het eerst Gouden Videobanden uitgereikt. Door Wim Kuipers Een verveloos fabriekje zoals er tientallen te vinden zijn in Ne derland. Zes jaar geleden werden de machines weggehaald. Nu staat er weer een Mercedes bij de poort. Er is een ander bedrijf gevestigd. Een draaierij, zou je kunnen zeggen. Want hier wordt de vaderlandse filmwereld een loer gedraaid: tien videorecor ders draaien er dag en nacht door. Elke anderhalf uur leveren ze een kopie van de met veel tamtam aangekondigde Bommelfilm. Die is sinds twee dagen in de bioscopen Bovenstaande scène is ver zonnen. Het is (nog) niet be kend waar de duizenden ille gale kopieën van de Bommel film vervaardigd zijn. Tot nu toe is er slechts één bandenfa briek ontdekt. Maar er moeten er verschillende zijn, vreest Frans Tijssen, woordvoerder van de enkele maanden gele den opgerichte Stichting Video Veilig. Doel daarvan is de ille gale handel in videobanden uit te roeien. Een gigantische taak. Tot nu toe heeft Video Veilig een kleine 90.000 illegale banden in beslag laten nemen. Slechts het topje van de ijs berg. Slachtoffer nummer één van de illegale videofilms zijn de filmmaatschappijen. Want er wordt voor zo'n band uiter aard nul komma niets aan auteursrechten betaald. Die rechten (royalties) bedragen al gauw 20%. Voor een speelfilm is dat twee tientjes. Schade Overigens zijn het niet uit sluitend de filmproducenten of de legale leveranciers die schade ondervinden van de il legale handel. Ook de video theekhouders die weigeren il legaal materiaal te verkopen, zien het van lieverlee stiller worden in hun zaak. Want de illegale concurrent verhuurt de nieuwste Nederlandse speelfilms. Dan is de keus niet moeilijk. De videowereld heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Ondanks de cri sis -of juist dankzij?- begon Nederland ineens in verras send tempo videorecorders te kopen. Ongeveer een half mil joen vaderlandse huishoudens hebben momenteel zo'n duur stuk speelgoed. Parallel hier mee verschenen de videothe ken. Er zijn er minstens 3000, maar waarschijnlijk meer. Niet verwonderlijk, want je mag zomaar op een zaterdag morgen beginnen, zonder di ploma, vergunning of wat dan ook. En als je alleen films ver huurt, gelden er evenmin slui tingstijden. Op zondagmiddag schijnt het druk te zijn in veel videotheken. Logisch dat nog al wat mensen hier belegd brood in zagen. Overigens kunnen deze dui zenden videotheekhouders niet allemaal legaal dat brood verdienen, oppert Tijssen. Daarvoor is de klantenkring te klein. Auteursrechten De problemen kwamen toen naar schatting ongeveer drie kwart van de verhuurde vi deobanden illegaal bleek te zijn. Dat was eind vorig jaar. De illegale handel was inmid dels heel wat meer dan het ko piëren van een exotische knokfilm. Plotseling versche nen er duizenden kopieën van Nederlandse speelfilms die nog niet eens of slechts enkele dagen in de bioscopen draai den. De bioscoopwereld schreeuwde moord en brand. Merkteken Maatregelen bleken echter moeilijk. Ook al kun je aanto nen: daar zat het lek, dan is het nog moeilijk dat te bewij zen. De producent van de Bommelfilm had alle zeventig kopieën voorzien van een ge heim merkteken. Dat is een eenvoudig zij het moeizaam karwei. Er wordt in de kopie voor bioscoop X in pakweg de achttiende minuut op één beeldje een teken aange bracht. Voor andere bioscopen op een andere plaats uiter aard. Toen er duizenden vi deobanden verschenen van de film, was het eenvoudig na te gaan in welke bioscoop de moederkopie even uitgeleend was. Maar tot op heden is de dader niet opgespoord. Overigens laten deze jon gens zich hun makkelijk ver diende geld niet zomaar afne- Theoretisch is ook de klant die een illegale band huurt of koopt, niet onschuldig. Het is natuurlijk niet te zien of een videoband illegaal is, behalve als het gaat om een film die nog niet in de bioscopen draait. - foto archief de stem men, meent Tijsen. Hij wijst naar Engeland, waar onlangs gewapenderhand een kopie uit een bioscoop gehaald werd. Er worden overvallen gepleegd die minder opleveren. Op de persbijeenkomst t.g.v. de vi deobeurs werd het volgende rekensommetje gemaakt. Wie continu vijftig videorecorders een film van anderhalf uur laat kopiëren, heeft theore tisch zestien films per dag per recorder. Tel voor het gemak twaalf, dan zijn het er ruim 4000 in de week, oftewel een weekloon van zeker twee ton! (Een legale speelfilm kost on geveer 130 gulden. Diefstal Om aan deze praktijken een eind te maken, is enkele maanden geleden de Stichting Video Veilig opgericht. Doel is een eind te maken aan wat Tijsen videocriminaliteit noemt. „Piraterij vind ik een veel te vriendelijk woord: het is pure diefstal." Video Veilig spoort illegale banden bij videotheekhouders op en probeert dan tot over eenstemming te komen. Dat wil zeggen: de man die illegale banden in zijn bezit heeft, krijgt één keer de kans een verklaring te tekenen waarin hij toezegt geen niet-officiële spullen meer te verhuren. Op straffe van een dwangsom van 10.000 gulden voor elke illegale kopie. Veel videotheekhouders tekenen. Wie het niet doet, kan een kort geding verwachten. Uiteraard zongen de tot nu toe voor de rechtbank gesleep te videotheekhouders hetzelf de liedje van 'dat wisten we niet, wat kunnen wij eraan doen?', maar de Arnhemse president bijvoorbeeld liet duidelijk uitkomen dat een handelaar terdege moet na gaan wie hem materiaal le vert. Frans Tijssen weet dat de strijd nog lang en moeizaam zal zijn. En het verschijnsel volledig uitbannen, lukt niet. Tijssen: „Ik ben al blij als ik de illegale banden tot een ac ceptabel aantal terug kan dringen. Warenhuizen houden geloof ik rekening met een diefstalpercentage tussen de tien en vijftien. Maar zover zijn we nog niet." Discussie Momenteel is er een interes sante discussie gaande tussen de bioscoopwereld, filmma kers en zijdelings de distribu teurs van videobanden. Vui stregel is dat een speelfilm eerst anderhalf jaar na de pre mière op video uitgebracht mag worden. Ter bescherming van de bioscopen. Maar -zo wordt steeds meer vermoed: is het bioscooppubliek niet een totaal ander publiek dan de huurder van een videofilm? Bijten ze mekaar? Er is nog geen onderzoek naar gedaan. Deskundigen beweren echter dat de bioscopen voorlopig heel, heel weinig nadeel zou den ondervinden van het met een op video uitbrengen van een nieuwe speelfilm. Bijkomend en niet het min ste voordeel zou zijn dat de il legale handel een zware slag wordt toegebracht. Frans Tijssen, die tevens secretaris is van de Nederlandse Bioscoop bond: „Ik zou het experiment wel eens willen zien. Volgens mij ontstaat er verre van een rampzalige situatie voor de bioscopen." ubui uba aeeq oi ispnoqos do 6 'aapuosiqaaj Avnouj g ':gos i 's^uq ajaap -eiqaS '9 'uaajsjooqos g 'jad uba do} 'puoq uba dOT( 'uappiuj HJOM Z 's51ui1 IBBdSBAA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 27