I antiekbeurs De Doelen voor kleine beleggers Gerrit Komrij's boze oog gaat luidruchtig te keer INTERCULTUREEL FESTIVAL IN AMSTERDAM ONTDEK DE VERSCHILLEN Affandi: een bescheiden kunstenaar Onze schandelijke99 architectuur OPLOSSING Mimemaskers en marionetten in Den Haag NOS brengt documentaire fcky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer DUITSLAND 2 Ppie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes ou de Centrumpartij n aan de macht moeten zijn" voorzitter RBC over NAC- supporters. T2 PAGINA GIDS 1 hlNSDAG 23 AUGUSTUS 1983 T3 PAGINA GIDS 2 KRO, 'een rustpunt op de zender', een 'medidatief' programma dat volgens de samenstellers iets afwijkt van hetgeen volgens de zenderkleuring eigenlijk op Hilversum 3 de bedoe ling is. De titel van dit pro gramma zal zijn 'De we reld op woensdag' en pre sentator is Pierre Pasteur. Disco 's Middags zendt de KRO in 'Seeburg en Wur- litzer' verzoekplaten uit en in 'Don't stop the music' een uur lang non-stop dis co muziek. 'Komt er nog wat van?' wordt een pro gramma voor de leeftijds groep van dertien tot twin tig jaar, gepresenteerd door Peter van Dam. In dit programma zal ook hard- rock-muziek zijn te beluis teren. De programmering van de woensdagavond wordt niet veranderd. 'Kracht voer', 'Demo' en 'Rock'tem- pel' blijven, met andere woorden, gehandhaafd. Op zondagavond brengt de KRO wel iets nieuws op Hilversum 3: 'Sunsplash', tropische klanken uit Mid den Amerika en het Cari- bisch gebied. Presentator is José da Silva, bekend van het NOS-programma 'Radio Thuisland'. iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Door Henk Egbers «ROTTERDAM- Alweer |voor de tiende keer is de ■Kunst Antiekbeurs De ■poelen in Rotterdam' een Ifeit. Indertijd ontstaan om- Idat de Bredase beurs uit zijn ■voegen sprong, is deze on derneming kwantitatief looter geworden met zijn 51 Islands. Breda is bewust de laatste jaren ingebonden, ■lot en met zondag 28 augus- |lus kan men er terecht van [12-22 uur. Het is een vriendelijke ■beurs met opvallend veel ■meubels en klein goed. Met [andere woorden: je wordt er ■niet verblind door het enor me en onbereikbare stuk- ton. Natuurlijk zijn er kost- ■bare objecten, maar voor lantiekliefhebbers, die rela- Eef betrekkelijk kleine be- Tflragen hebben te besteden, i er veel te vinden. Niet al lemaal even sterk, maar de lotaal-indruk is goed. Opmerkelijk is de aanwe zigheid van twee galeries jiiet moderne kunst, met bei- Ken nogal veel Kees van Bo- lemen en Appel. Die zijn trouwens ook al "Klassiek". Ir is overigens weinig oude Schilderkunst te zien, wel (ets uit de vorige en deze eeuw. Bijvoorbeeld een oude llondriaan, slechte Van Ifegerens, Mesdag en iets |an de uit Middelburg stam- Jrnende Van de Weele. Twee Itands met ikonen, die er Tnogen zijn. Enkele hele goe ie, waaronder een uitzon- lerlijk oude uit de 13e of 14e feuw. Daarbij hangen - Franse pop uit ongeveer 1880, in originele staat en 50 centimeter hoog. anecdotisch - een paar ethiopische magische rollen. Eruit springen doen ook twee Art Deco e.d.- stands. Gek sfeertje. Prima mate riaal met onder meer namen als Rozenburg en K.de Ba zel. Meubels tref je verder aan uit alle 's heren landen: Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, Japan, China en ook nog Nederland. Veel porselein, waaronder heel precieus Hollands goed uit de 18e en 19e eeuw. Er is te vens nogal wat edelmetaal in de vorm van gebruiksgoe deren en sieraden te zien, met hier en daar mooie uit schieters. Sculpturen zijn niet over dadig aanwezig, maar her en der verpreid zijn enkele fraaie beelden te zien. En erg "gek" is een stand met klassieke speelpoppen; an tieke pop-art! Werkelijk. Klokken en speeldozen, Ja panse zwaardsieraden, nau- tica en gruwelijke antieke medische instrumenten....er is veel te zien. Een nieuwig heid is een stand van de po litie. Niet dat die antiek is geworden. De slogan, die de politie boven deze beurs heeft gehangen luidt: „Voor kom misdrijven". Het advies zou dan kunnen luiden: Koop geen antiek! Maar dat zal ongetwijfeld niet de be doeling zijn. DEN HAAG (ANP)- Het Haags Ontmoetingscentrum voor Theaterkunsten (HOT) opent het seizoen andermaal met een festival voor mime, maskers en marionetten. Uniek wordt het genoemd, dat vrijwel zonder uitzondering zowel wat poppenspel als wat moderne mime betreft, een uitvoering is te zien door de maker(s) van het stuk. Van 2 tot en met 17 septem ber brengen vier poppenspe lers en hun medewerkers in zeven voorstellingen zes pro gramma's uit en drie mime- groepen verzorgen vijf voor stellingen, waarvan twee in de Koninklijke Schouwburg. De organisatoren van het festival stellen, dat het pro gramma duidelijk maakt, dat de hedendaagse Nederlandse poppenspelkunst zich op zeld zaam h°og niveau beweegt en ten volle verdient volwassen theater te worden genoemd. Alle bijdragen op één na ko men uit eigen land; de enige buitenlandse komt van de mi- megroep Pyramide uit Ant werpen. Henk en Ans Boswinkel voeren 2 en 3 september drie stukken uit, waarbij „Levens bomen" dat nog niet in de Randstad was te zien. 7 sep tember biedt Damiet van Dal- sum met „Op 't Oog" haar eer ste programma voor volwas senen, waarbij zij is geadvi seerd door regisseuze Anne Marie Prins. De volgende dag brengt Lucas Goudzwaard „Eindspel 2" naar het gelijk namige stuk van Samuel Bec kett. Jozef van den Berg speelt de 9-de en de 10-de onder an dere een aangepaste versie voor kinderen. Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii [nis in „Centraal Station". - FOTO ANP handeld wordt op ongeveer I 100.000 per jaar. Opvallend is dat het aandeel van vrou-1 wen van buitenlandse werk nemers stijgt. Voor deze af levering van de serie 'In-1 zichten' bezochten de ma-1 kers een Frankfurts vrou wenhuis, waar het percenta-1 ge buitenlandse vrouwen 1» bedraagt. lor Jan Bik [LVERSUM - Er is hier te ide niet zo veel bekend over Ischilderkunst in Indonesië. Jndaar dat de tv-documen- Kre Hungry to paint', vann- lond te zien, zo welkom is. De documentaire geeft een pret van de Indonesische aider Affandi, een man, die Iflig en vanuit het hart jrlti, al vele jaren. Een man, 1 je hart steelt, als je hem krt vertellen over zijn leven fijn werk. fijn werk is ook zijn leven, pieren is voor hem als i, drinken en slapen. Het is lerbrekelijk met zijn leven ponden. En dat leven duurt Triekwart eeuw. jij kent zijn geboortedatum maar schat dat hij om- vijfenzeventig jaar is. I werd geboren in Cirebon lJava. Hij wilde als jonge leren schilderen van een laan, die in Bandoeng pri- lessen gaf. laar. zoals Popo Iskander [en uitgave van de Acade- van Djakarta schrijft: „Affandi kon de schilderlessen alleen maar binnensluipen als ...model, waardoor hij er vanzelfsprekend getuige van werd wat en hoe er op die cur sus werd onderwezen." Affandi kan nu terugkijken op een carrière als schilder, die in Indonesië haar weerga niet heeft. Hij is een begrip ge worden. Zijn werk is over het hele, grote land verspreid. Het is aanwezig in musea, maar ook in vele privé-verzamelin- gen. Hij heeft zich het schilderen zelf eigen gemaakt. „Ik weet werkelijk niets over allerlei details wat de kunst betreft, at ik heden ten dage heb be- op reikt, berust uitsluitend mijn ervaringen", zegt hij. En: „Verschillende westerse critici hebben mijn schilderij en 'een nieuwe richting in het expressionisme' genoemd. Maar volgens mijn eigen me ning is de richting, die ik aan hang slechts het humanisme. Ik bedoel hiermee, dat mijn schilderijen berusten op men selijkheid." Kleurrijk Affandi is een kleurrijk man. Hij komt, in een heel apart soort Engels, uitgebreid aan het woord, vertelt over zijn werk, over zijn vrouwen. zijn kinderen, over zijn gevoel. Naar zijn mening wordt op school in te geringe mate het gevoel van kinderen ontwik keld. We zien hem aan het werk op het strand, in zijn ate lier, en op Bali, waar hij met zijn zoon naar toe gaat om de hanengevechten te zien. Hij leeft zich sterk in zijn onder werp in. „Als ik een paard schilder, voel ik mij een paard", zegt hij." Bescheiden Affandi is een bescheiden en beminnelijk man. „Als schil der ben je altijd een verliezer. Als je schilderij af is, denk je: Volgende keer beter." Hij is in India geweest, heeft er ook ge studeerd. En hij bezocht ook Londen en Parijs. Bij het vervaardigen van de documentaire heeft het Film- produktiecentrum van Indo nesië nauw samengewerkt met de NOS-televisie. Yazir Marzuki heeft de re gie gevoerd. Het camerawerk is van Jan Ake Samuelsson. De Balinsese muziek werkt heel illustratief. 'Hungry to paint' is van avond te zien op Nederland 2, van 21.40-22.15 uur. lllllllllllllllllllllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiDiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiliiiiiiiiillllliMiiiilllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Door Alfred Kossmann Gerrit Komrij heeft maanden lang in 'Vrij Nederland' stuk jes gepubliceerd onder de titel 'Het boze oog'. Stukjes van de pamflettist: de architecten werden met verve uitgeschol den, en ze werden door plaatjes van allerlei soort voor gek gezet. Het was iedere week boeiende lektuur. In de reeks 'Synopsis' van De Arbei derspers zijn de artikelen en plaatjes nu luxueus gebun deld, onder de titel 'Het boze oog'. Een mooi boek om in te bladeren, en niet eens erg duur: 38,50. Maakt Komrij zijn pretentie 'waard? In zijn eerste stukje stelt hij dat wij ons oog moe ten activeren en boos moeten laten worden: „Want wie het Boze Oog niet heeft zal ver drinken in de lugubere wans- makelijkheden van de moder ne architecten en vormgevers: de zwendelaars ten koste van ons oog." De lezer verwacht een reeks voorbeelden die Komrij 's ge lijk overtuigend bewijzen. De Amsterdamse architect Van Gooi wordt hard aangevallen om zijn kantoor bouwsels. De sociale woningbouw wordt ge hekeld, de Amsterdamse me tro wordt gehoond. En dan is het vrijwel op. Komrij 's oog gaat virtuoos te keer, het scheldt en schreeuwt, het peinst over ruïnes en orna menten, het mengt zich in dis cussies van architecten. Maar Gerrit Komrij. hoe langer het bezig is, hoe minder tijd het zich gunt om te zien. En toen ik het boek uit had was het allang een grote mond geworden. Noch de tekst noch de plaatjes maken zicht baar wat die mond zo luid be weerde. Waar heeft Komrij al die schandelijke architectuur ge zien? In Amsterdam en in een plaatjesboek over Dordrecht. Hij is niet eens in Rotterdam gaan kijken. Dat was voor hem blijkbaar niet nodig. In één oogopslag werd zijn Oog al boos, en het wilde dat blijven. Het zag behalve véél lelijks ook dingen in het duister, ma- nipulties van projectontwik kelaars, machtswellust van ambtenaren, domheid van ac tiegroepen. Zag dat Oog dit al- - FOTO ANP les? Nee, het had het, net als u en ik, in de krant gelezen en gaf op grond daarvan zijn nij dige commentaar. Naar mijn smaak heeft Ger rit Komrij groot gelijk: er wordt heel akelig gebouwd in Nederland. Wie zomaar toeris tisch een tochtje maakt, wordt geschokt door onbenul en fan tasieloosheid. Je zou, met Komrij, willen dat de archi tecten weer eens kunstenaar werden en iets origineels aan durfden. Je bent het met de auteur eens. Maar een boek als het zijne behoorde toch uit meer te be staan dan uit scheldpartijen en vermakelijke analyses van architecten-prietpraat. Soms is de tekst leuk, soms niet. Leuk vind ik bijvoorbeeld deze alinea over sociale wo ningbouw in Amsterdam- West: ,,'t Zou kwaadaardig van me zijn als ik verzweeg dat er wel degelijk een sociale gedachte achter deze woningen stak. Ze zijn milieuvriendelijk. Met één fles ammoniak hou je ze tien jaar glimmend schoon. Je hoeft er nooit te stofzuigen ook, één diepe zucht is meer dan voldoende. Ze bieden com fort, want je kan in de keuken koffie zetten, en in de douche je voeten wassen, allemaal terwijl je in je bed ligt. Ook valt de post zó op je voetenein de. Je schakelt met je neus je tv-toestel in." Humorloos geschopt wordt er in deze alinea„Architecten kunnen geen enkele status aan de kunst meer ontlenen, sinds ze onze horizonnen hebben verwoest. Ze hebben onze straten en steden vermoord en geplunderd. Ze hebben het le ven eruit gedreund en gebla zen, met hagel en poolwind. Vroeger had je beroepen waarmee je, symbolisch, het laagste van het laagste aan duidde, beroepen die zelfs zon der bezwaar door ontslagen tuchthuisboeven die niet hele maal snik waren konden wor den beoefend: putjesschepper, worstenvuller. Putjesschep pers en worstenvullers be staan niet meer. Laat dat be roep nu heten: architect." Gerrit KomrijHet boze oog. Uitgave: De Arbeiderspers. Reeks: Synopsis. Prijs: 38,50. Van onze kunstredactie AMSTERDAM - Van 30 augustus tot 11 september vindt in vier Amsterdamse theaters een 'Intercultural Theatre Meeting' plaats on der de noemer 'Stagedoor Festival'. Vijftien theater voorstellingen uit alle delen van de wereld zijn er dan te zien in De Balie, Polanen- theater, De Engelenbak en Soeterijn. Tubula Theatre uit Sierra Leone begint met een West- afrikaanse musical op 30 augustus om 20.30 uur in De Engelenbak en op 31 augus tus om 20 uur in Soeterijn. Op 30 en 31 augustus om 20.30 uur in De Balie en op 1 en 2 september in Polanen- theater speelt het Haifa Mu nicipal Theatre uit Israël een stuk van de Zuidafri kaan Fugard. Op 31 augustus om 20.30 uur in het 'Polanentheater en op 4 september om 20.30 uur in De Balie Gado Tjo: Surinamers in Nederland spelen Zuid-Amerika. Fran se poppenspelers brengen met Théatre du Petit Miroir met antieke Chinese mario netten een Chinees verhaal op 1 en 2 september om 20 uur in Soeterijn. In hetzelfde theater komen naar Frank rijk gevluchte Chilenen (Théatre Aleph) met La Nuit Suspendue op 3 september om 20 uur en op 4 september om 16 uur; eerder is het te zien in De Balie op 1 en 2 september om 20.30 uur. Kural ve Kuraldisi, Brecht door Turken voor Turken en Nederlanders op 2 en 3 september in De Enge lenbak om 20.30 uur: terwijl het Turks Arbeiderskoor uit Berlijn op 3 september om 20.30 uur in De Balie te ho ren is. Speciale poëzie over de grote Turkse dichter Na- zim Hikmet, met onder meer het Turks Arbeiderskoor, is op 4 september te horen in De Balie om 14.30 uur. Black Theatre Co-opera tive uit de Caraïben speelt het leven van een Jamai- caanse familie in Europa op 3 en 4 september om 20.30 uur in het Polanentheater en op 5 en 6 september in De Engelenbak. De Elaine Lou don Group uit Engeland speelt Object of affection (Zuidafrikaanse vrouw) op 5 september om 20.30 uur in De Balie, op 7 en 8 septem ber om 20.30 uur in De Enge lenbak en op 9 en 10 septem ber om 20.00 uur in Soete rijn. Het eigen geluid van de Indiase jazz/rock is op 7 sep tember om 20 uur in Soete rijn te beluisteren via de Jay a Ganesh Lay a Group uit India. Een programma met poëzie, zang, theater, in clusief de Nacht van 10 op 11 september over Cili begint op 9 september om 20.30 uur in de Balie en duurt tot en met 11 september. In het Po lanentheater wordt op 9 en 10 september om 20.30 uur door het Marokkaanse Wha- lili een stuk gespeeld over de Vergrijsde landgenoot die in 2000 terug wil naar Marok ko. Een Nederlandse dalang en een gamelan-orkest Ra- ras Budaya 'vertalen' Indo nesische wajang op 11 sep tember om 16 uur in Soete rijn. Tenslotte is op zondag 11 september om 20.30 uur in De Engelenbak Tiedrie-Bel- gië te zien met 'Prisiristari', een Surinaams/Afrikaans/ Caribische produktie. 20.15 De magische show De uitgestelde show van ie beroemde illusionist Day1» Copperfield brengt de Duit" I se televisie nu vanavond. De jonge Amerikaanse tove naar wordt een van »e I grootste magiërs van onze l tijd genoemd. Daarenboven I is hij ook nog een alrouWj I showtalent. Hij speelt, dans en voert een schitterende i to vershow op, waarin WJI ook gasten ontvangt, o.a. Ca- therine Bach, Jason bards, Susan Anton en Sant- my Jackson. m on i Moordzaak 19.JU De dunne man In 1966 ontdekte de Duitse televisie, dat er een Holt? woodfilm bestond van thriller van Dashiel Hat» mett 'De dunne man', c.e film, die in 1934 door regis seur W.S. van Dyke wer» gemaakt, maar nooit tot Duitse publiek was d°°r?L drongen. Vanavond start U ZDF met het eerste deel va» het tot een komedie on18 werkte verhaal. De twee dere delen worden op augustus en 2 september uitgezonden.De u'tvlJ?inu Wynant (Edward Kl!' komt niet terug op de o van het huwelijk van Z'J( dochter. Een detective ga de zaak onderzoeken. MET W MO l*L- 1,1 "^wrbsse GzvAKiTeezWAARV uzw IK MISTER I V/gtt MW 6MAKE- l KIEN SNOEPIE, LUISTER I DEZE AMERIKyvANSe:- NEDERLANDERS eeSTÖ-LEN MÜ6CMI04 7ime»ffcurses.'.' OFFER jezsfop TIE vtórvrni A '01 'anap do jaauinoq '6 'uappiur MITOUI '8 'supaj pjccqaqqeq 7, 'uaAoqsjjuij uaua;s 9 'uiaojq g 'spqaaa uaoqos 'TTTT niTm»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17