■IUIZEN? Jan Terlouw: We kunnen misschien wel buiten kernenergie ïaten UfcilGlW ONTDEK DE VERSCHILLEN IAP TE LIJF JACKSON BROWNE HEEFT'N BANDJE DE STROT VAN MITCHRYDER popspraak lAtomen •OPLOSSING I vlak voor de vakantie zei minister I Ruding dat hij meer geld wilde uit- I aeven voor onderzoek van zonne- en |u)indenergie. Een goed bericht, 'icky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: De Gouden Ganzeneer- Ppie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes iar &TERDAG 20 AUGUSTUS 1983 T3 in' et was voor Marianne geen zaal 'altijd al smid willen worden] it Sociale Academie, daarna M( dvaardigheid. „Veel sociaal werl ir ik werd er moe van de menser ds weer warm te moeten maken."] ipper us werden het gloedvolle kachels inder smeedwerk, na een lascur] op de LTS. Het begon met de klip: waar ze op woont, die aanvanke] lekte als een vergiet en waar V( te repareren was. Daarna de op] w van het sleepbootje Lena to] r werkscheepje. kl doende verwierf zij zich veel digheid en begon te experiments] met kachels in de wintermaanj Een prima combinatie van dinger goed moeten werken, maar waar] r ook de vormgeving belangrijk is in tierelantijntjes, maar ze moger lest mooi uitzien." n haar kantoortje laat zij foto] van de kachels die zij maakt, r 'showroom' staan nog wat let] ijk en figuurlijk ijzersterke voor: lden. Ze werkt veel met oude mal alen: mooi ijzeren plaatwerk me] jes, grote dikke stalen buizen voot ronde exemplaren. En uniek r stalen 'damwandkachel', g akt uit twee op elkaar gelast eken overgeschoten damwand. iimpele houtkachels vanaf zo'i 0,-, maar ook vindingrijke 'beter] nders' met dubbele deur en slim] schuiven voor rond de 1.200,- bestelling maakt ze ze precies zt de klant wenst, gauw voor de helf de prijs die je in een sjieke ka: lwinkel moet dokken. In zeker zo degelijk. „Gebouwd ir de eeuwigheid", zegt de blonde heismid lachend, „ik kan er ge kkelijk tien jaar garantie op ge I icant lang niet iedereen is gelukkig |rnet kernenergie. Je herinnert je I misschien de demonstraties bij de I kerncentrale in Dodewaard. Daar- I l,ij vielen flinke klappen; wat be- I :ielt die mensen dat ze dat er voor lover hebben? \ge mensen die vóór kernenergie I ;ijn, zeggen: Wat een stommerds, \x houden de vooruitgang tegen en I'goedkope energie is toch prettig!!" I pe tegenstanders zeggen: „Jullie |zijn kapitalisten, denken alleen I "maar aan geld, maar niet over de Igevaren en milieuvervuiling!!" Het I is een probleem, die energie van de toekomst. Daarom zijn het afgelo pen jaar door het hele land praat avonden gehouden. Ook voor kinderen is het belangrijk op de hoogte te zijn en wijdachten, wie kan ons daar nou beter iets over vertellen dan Jan Terlouw. Natuur lijk ken je zijn boeken en je weet dat hij lang in de politiek heeft ge zeten. Maar wist je ook dat hij na tuurkunde heeft gestudeerd en vooral veel weet van kernenergie en zo? We zochten hem op, thuis in Amersfoort; een huis tussen veel bo men. Bij de deur een briefje: onze voordeur is aan de achterkant. Bij de voordeur weer een briefje: onze bel is oud en gammel, zachtjes du wen. Dat deden we en toen stonden we bijna meteen in de studeerka mer van Jan Terlouw. MURIËL llHuriel: Meneer Terlouw, hoe zit dat |nii met de energiecrisis? |jan Terlouw: Eigenlijk is er geen (energiecrisis, want olie is er genoeg |endat zal altijd zo blijven. Misschien niet in de grond, maar wel in leisteen (bijvoorbeeld. Dat moet je daar dan (uithalen. Dat is nu nog moeilijk en (duur, maar over een jaar of dertig |niet meer. M.: Voorlopig zitten we dus nog met \een energieprobleem. JT. Ja, maar ik zou het liever een |energie"kosten"-probleem noemen. (Hoeveel wil je betalen voor elektrici teit; dat is eigenlijk het echte pro- Ibleem. M.: Dan zit je met kernenergie goed, [die is goedkoop. JT.: Dat denken veel mensen. En |het is waar: in Frankijk wordt ge- verkt met kernenergie en daar beta len ze de helft van wat wij betalen. (Dat scheelt een heleboel, vooral voor (fabrieken die nogal wat elektriciteit gebruiken. Veel van die bedrijven lijn dan ook naar Frankrijk ver huisd. Daarom moeten we andere jsoorten energie goedkoper maken, (tenminste als je geen kernenergie wil. iMaar in Frankrijk hebben ze één ding vergeten. Die kerncentrales zui pen ééns versleten zijn of niet meer nodig. Ze moeten dan opgeruimd, ('ontmanteld" worden, want het hele aakje is sterk radioactief. Je kunt ze (liet zo maar laten staan. Stel je voor t die gekraakt zouden worden- Dat ontmantelen gaat veel geld kosten en daar heeft men nu nog on voldoende rekening mee gehouden. M.: Wat doen we met dat radioac- (ievespul? JT.: Dat is het hem nou net. Een poede oplossing is er niet. De ruimte schieten vind ik een hele slechte pplossing. We weten absoluut niet «at de gevolgen daarvan kunnen fijn; radioactiviteit is zó gevaarlijk. Worn ben ik niet zo voor kernener- es voor de computercratie en het] eu-aspect van vele chemische on-J ;oeken en de daarop gebaseerde] rstrïele bedrijvigheid. Dat syn- om moeten we te lijf gaan met] ijke wetenschapsvoorlichting," us Theo Martens. gie, ook al zou het echt goed koper zijn. M.: Wat moeten we dan? JT.: We moeten de zon leren gebruiken. Die geeft elke dag k# «3 energie. We moeten onderzoeken hoe we grote hoeveelheden van die ener gie kunnen opslaan. Nu gebeurt het al met kleine voorraden, in zonnepa nelen of huizen. Het wordt pas écht interessant als we het in het groot kunnen. Dan kan het ook goedkoop worden. M.: Wanneer zijn we zover dat dat kan? JT.: O Ver 50 jaar is dat zeker mo gelijk. Een andere mogelijkheid is energie maken door kernfusie. Op die manier maakt de zon haar energie. Maar probeer de zon maar eens na te maken op aarde, dat is niet niks! Daar zal nog veel onderzoek naar ge daan moeten worden. Ik denk dat we het over zo'n 30 jaar wel kunnen. Ook die energie zal dan hopelijk betaal baar zijn, want je hebt er waterstof voor nodig. Dat kun je uit zee halen en zee is er genoeg. M.: Dus we kunnen zonder kern energie? JT.: Dat moet zeker kunnen. We moeten dan wel meer willen betalen voor de gewone elektriciteit, dus we zullen dan minder geld hebben voor luxe, bijvoorbeeld vakantie en video recorders, en minder ijsjes kunnen eten. M.: 50 jaar zuinig aan met olie en gas. JT.: Ja, dat zal moeten. Dan zou het ook nog wel eens een beetje kunnen meevallen met het energieprobleem. In Frankrijk hadden ze een paar jaar geleden uitgerekend dat er tien kern centrales nodig zouden zijn. Goh, dachten de mensen toen, nou hebben we een echt probleem. Er zijn immers wel tien kerncentrales nodig. Laten we maar wat zuinig aan doen. Dat deden ze en wat blijkt nu? Aan vijf hebben ze méér dan genoeg. Dat stond kortgeleden in een officieel rapport. Als we zuinig zijn, wordt het energieprobleem kleiner. M.: Dat zal dan ook wel schelen in de luchtvervuiling. JT.: Natuurlijk, een reden temeer om zuinig te zijn met energie. Voor het maken van gewone elektriciteit worden olie en kolen gestookt. Het afvalprodukt daarvan, kooldioxide, komt in de lucht. Daar kunnen men sen niets tegen doen. Groene planten wél; die maken er zuurstof van. Daarom is het zo belangrijk dat de grote regenwouden niet gekapt wor den. M.: 't Gebeurt wel. JT.: Ja, want het brengt geld op. M.: Kunnen de landen dan niet met elkaar afspreken dat dat niét gebeurt? JT.: Het lukt ons al niet om met vier landen de Rijn schoon te houden. Iedereen denkt veel te veel aan zijn eigen belang. Daarom ook worden de gevaren van kernenergie wegge- praat, net als de noodzaak van het goedkoper maken van de elektriciteit. En ik herhaal: als we géén kernener gie willen, moeten we daaraan wer ken. Elektriciteit moet goedkoper worden zonder die te maken door kernenergie. Ik ben ervan overtuigd dat het kan. We besparen onszelf dan -enorme problemen, zoals bijvoor beeld het radioactieve afval. Daarom ben ik, zoals ik al zei, tegen kernener gie. Voor het eerst kreeg ik het idee, i we 11 jaar geleden het 40-jarig taan van ons tijdschrift vierden] vraag was toen, hoe kunnen w r buiten treden anders dan via] ken en publikaties. Het antwoort i een eendaagssymposium in hof in Utrecht, waar maar liefs'] mensen kwamen opdagen. De inj ;d van de enorm grote lezerskring N&T is me toen opgevallen, want maal zijn die bijeenkomsten erg Decialiseerd en kostbaar en komen] liet meer dan hooguit 150 mensenj ir herhaling vatbaar dus. Een con >t persoon diende zich aan, tof begin 1982 in de onderhandeld ;n over het verwerven van de Pu' catie-rechten van Steven Weinj g's boek „De eerste drie minui hedendaagse kijk op het ontsta! het heelal." iimov 'rofessor Weinberg had ongew* "kwart jaar bedenktijd nodig- o' kig kwam hij in Lindau bij de tra-I onele samenkomst van Nobdl swinnaars een Nederlands jour1 ist tegen, die hem over N&T K®! chten. Als die man Reiej. i:„Dat stelt niks voor, dat blad waren we natuurlijk ner®3 ;r geweest. We hebben ook de Wj ide science-fiction-schrijver Isaal mov gepolst, maar die liet wet®| hij niet meer reisde. Franoj ek, de Brit, die in de vijftiger jarf] rhemische structuur van het en 1 materiaal in levende wezens on 1 te, hebben we ook niet kunn j kken. J s er eenmaal een lijst van sPre had er zoveel dat ik wel 4 daüdl vullen - dan worden ze allema I soonlijk aangeschreven, hun s taressen worden telefonisch vol' ingepraat en het wachten is de reacties. Veel ondersteun:^] ik gehad van onze redactie-3 sraad en van de wetenschap? e attaché van de Nederlandse sade in Washington". [Om te weten wat kern energie is, moet je eerst «eten wat atomen zijn. Je «eet dat een huis is opge- ouwd uit steen en cement. Zo is het met elk voorwerp. Mies bestaat uit een enor- ne hoeveelheid kleine eitjes, ook water en tucht. Die kleine deeltjes teten atomen. Atomen zijn onzichtbaar; zelfs door een uscroscoop kun je ze niet ten, Een atoom bestaat uit en kern waar een hele- kleine deeltjes in gro- snelheid omheen cirke len. Dat zijn de elektronen. Niet alle atomen zijn ge lijk: de kern kan ver schillend zijn, maar ook het aantal elektronen. Zware kernen hebben meer elek tronen. Als de deeltjes van een atoomkern met een andere kern in botsing komen, dan splitst de laatste zich in kleine deeltjes: Kerns plitsing. Daar komt warm te, energie, bij vrij, maar ook een heleboel radioacti viteit. Een aantal van die kerndeeltjes gaan er met hoge snelheid vandoor (20.000 km per sec.). Die deeltjes komen weer tegen andere kernen aan en die splitsen zich dus ook, enz. Zo krijg je een kettingre actie. Voor kernsplitsing wordt de delfstof uranium gebruikt, want die atomen laten zich gemakkelijk splijten. Je kunt er zelfs een enorme ontploffing mee maken, een atoom bom. Sommige stoffen, ijzer, kobalt, jodium, kunnen ra dioactief worden. Dat be tekent dat ze verschillende soorten straling aan uit zenden. Die radioactiviteit kun je gebruiken voor het maken van röntgenfoto's en ook voor het behande len van bepaalde ziekten. Als die straling te sterk wordt, is hij heel gevaar lijk voor ons. Maar ook voor planten en dieren, voor het hele milieu. We kunnen er heel ziek van worden. Niet alleen die mensen die in aanraking zijn geweest met te sterke straling, ook hun kinde ren! Het blijft doorwerken. Radioactieve stoffen raken hun straling niet kwijt. (Op de lange duur wordt het wel minder, dat duurt soms 50, maar soms ook wel meer dan 1000 jaar). Tot nu toe weten we nog geen raad met het radioac tieve afval; dat probleem is nog niet opgelost. NEIL YOUNG, KOM OP MAN! NA OP Trans, zijn vorige elpee, te hebben geëxperimenteerd met computer- en synthesizermuziek is Neil Young voor de verandering maar weer eens een totaal andere richting ingeslagen. Hij dook te rug in de tijd en maakte alias Neil and the Shocking Pinks een plaat met louter rockabil- lynummers, geheel in stijl en dus met snaardrum, akoestische bas en doowop- koortjes. Young staat bekend als een grillige, impulsieve figuur, die steeds naar andere muzikale we gen zoekt. Vrijwel elke plaat is dan ook anders dan degene die eraan voorafging, maar in de meeste gevallen heeft zijn eigenzinnigheid produkten op geleverd die het predikaat 'ju weel' meer dan verdienen. En was er eens een wat mindere prestatie dan gold altijd nog 'Beter geen Neil Young dan geen Neil Young'. Dat zegt natuurlijk wel iets over iemand die al zo'n zestien jaar in de muziek actief is en met Everybody's rockin', want zo heet de nieuwe, zijn achttiende elpee op de markt brengt. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen, dat Youngs recentste werk geen schijn is van hetgeen hij daarvóór placht te ma ken. De ellende begon in 1981 met Re.Ac.Tor, een plaat die je na een keer draaien beter gewoon definitief in de kast kon laten staan. Maar ach, wat deed dat er nou toe, één zo'n plaat, en bovendien, een miskleun kenmerkt de meester. De nieuwe Young zou onge twijfeld weer ouderwets mooi zijn, was de overtuiging, en die overtuiging werd hélemaal nog eens versterkt door zijn twee prachtige, geïnspireerde concerten in i het Rotterdamse Ahoy. Hoe je het echter wendt of keert, ook Trans was een fikse tegenvaller. Al was er aanvankelijk het voordeel van de twijfel, omdat Youngs enthousiasme aanstekelijk werkte en hij bovendien liet zien dat het vuur nog lang niet gedoofd was. En dat gedoe met die com puters, enfin, je gunt ieder kind zijn speeltje. De vocoders, computers en synthe sizerszouden na verloop van tijd wel tussen de blokken, de lego en de brand- weerauto's in de hoek van de kamer belanden. Goed, ze liggen daar nog maar net weg te roesten of Young komt met een roc- i kabillyplaat aanzetten. /.J0 Een aardige elpee hoor, daar niet van, maar je gaat je zo langzamerhand wel afvragen waar het in godsnaam allemaal voor nodig is. Dat Young sinds '81 in een mu zikale impasse zit, is duidelijk en het is prijzenswaardig dat hij zijn uiterste best doet om daar zo gauw mogelijk weer uit te komen. Het is echter minder aardig, dat hij al die dolende ridder- produkten als volwaardige platen op het luisterpubliek loslaat. Let wel, het heeft niets met zijn inte griteit te maken, dat zit bij Young wel goed. Maar het was beter geweest als hij zijn experimenten twee jaar lang aan vrienden en intimi had laten horen in de anonimiteit van de huiskamer. Om vervolgens fris en herboren op de wereld terug te komen met een pracht eindredactie wim van leest van een plaat, want daar heeft het de laatste jaren aan ontbroken. Nog even wat over Everybody's roc kin': de elpee duurt, ook weer geheel in rockabilly-traditie, nog geen half uur en bevat tien nummers. Zes daarvan zijn van hemzelf, de andere vier zijn covers van oude hits als 'Mystery train', 'Betty Lou's got a new pair of shoes', 'Rainin' in my heart' en 'Bright lights big city'. Youngs uitvoering van dat laatste, een schitterend mooi Jimmy Reed-nummer, lijkt nergens naar, de rest is best te pruimen. Maar wat moet je met 'best te prui men', het wordt nu toch weer eens tijd voor een ouderwets juweel. Neil Young, kom op man! WIM BAZELMANS YOUNG, waar heb dat nou in gods naam allemaal voor nodig? De nieuwe elpee van Jack son Browne, „Lawyers in lo ve", laat aanvankelijk een gevoel van teleurstelling achter. We hebben er drie jaar op moeten wachten en de dalende lijn die met „Hold Out" was begonnen, zet zich duidelijk voort. Is het gedaan met Jackson, die ooit de emoties van zijn tijd en zijn persoonlijke profe tieën zo indrukwekkend in muziek verpakte? De voornaamste oorzaak van de teleurstelling zit in de muzikale aanpak. David Lindley, de man van de ro buuste, maar melancholieke gitaar- en vioolklanken, is definitief verdwenen, even als de ondestreunende stem van Rosemary Butler. Browne laat zijn piano on aangeroerd, hij speelt alleen gitaar. Tijdens zijn concerten van vorig jaar en de videofilm „Downtown" was al te zien, dat Jackson Browne terug wil naar het oude band idee: zes toffe jongens in le ren jasjes, kauwgom losjes in de mond, spelen er lekker op los in een garage. Zo be landde Jackson via het dis- co-inferno van „Hold Out" in de new wave-kelders van Los Angeles. Terwijl vroeger de piano van Browne de melodielij nen aangaf, zijn het nu kor te, pittige gitaardeuntjes die de sfeer bepalen. Rick Vito is de nieuwe gitarist, Danny Kortchmar zorgde voor de arrangementen. Maar als je vaker naar „Lawyers in lo ve" luistert, merk je dat Brwone zich ondanks die „snellere" aanpak toch niet helemaal verloren heeft. In het titelnummer, „La wyers in love", zingt hij sa tirisch over de macht van Amerika, dat een speciale relatie met de hemel heeft. „Ze stemmen af op Happy Days en wachten op de der de wereldoorlog", zingt hij met een „ooh-sha-la-la"- koortje op de achtergrond. In het overigens weinig ge slaagde „Downtown" paraf raseert hij de bekende Petu- la Clark-hit. Verder is het toch weer bittere ernst. „On the day (you fall in love)" is een waarschuwing voor jongge- liefden, terwijl hij in „Cut it away" wenst hij dat „the hunger for something more" wordt weggesneden. Het slotnummer, „For a rocker", zou kunnen wijzen op een veranderde kijk: ooit nam hij de song „For a dancer" op. Maar de uitstekende nummers „Tender is the night" en „Say it isn't true" geven aan dat het, ondanks de leren jasjes en het vin gerknippen, tobben blijft. En dat is maar goed ook. Dirk Vellenga OP DE hoezen van elpees van Mitch Ryder staat ach ter zijn naam niet 'vocals', maar 'throat'. Mitch zingt niet, maar trekt zijn strot open om met zijn kapotge- schreeuwde stem de teksten over te brengen. In die stem hoor je als het ware de emmers drank en de sloffen sigaretten, die door zijn keel zijn gegaan. Een woord als doorleefd komt al gauw bij je op om een dergelijk stemgeluid te kwalificeren. Op zijn nieuwe elpee 'Ne ver kick a sleeping dog' gaat Mitch een duet aan met Ma rianne Faithfull in 'A thrill's a thrill' en zelden heeft er zoveel rauwe zang in een en kel nummer gezeten. Dat duet is een opmerke lijk onderdeel van een elpee, die in zijn geheel een knie val voor het grote Ameri kaanse publiek lijkt te zijn. 'A thrill's a thrill' haakt in op de huidige duet-rage (Joe Cocker Jennifer Warnes en Tom Petty Stevie Nicks) en ook de keus van de covers wijst op het hengelen naar succes. 'When you were mine' van Prince is handig inspelen op het succes van een nieuw ta lent en twee nummers van de minstens zo populaire John Cougar lijkt ook al een keuze voor zekere verkoop. Een redelij k overbodige cover van 'Cry to me' ver sterkt die indruk nog eens. Van Mitch zelf staan er maar drie nummers op deze elpee en twee ervan stonden al op de vorige elpee 'Smart ass'. Daarnaast schijnt achter het producer-pseudoniem 'Little bastard' John Cougar schuil te gaan en de produk- tie is in ieder geval gewild Amerikaans en bijna po- werpop-achtig. Bovendien is Mitch van het Duitse Line Records overgestapt naar het Mercury-label, waaraan Graham Parker het num mer 'Mercury poisening' op droeg om aan te geven hoe meedogenloos commercieel daar gewerkt wordt. Niettemin is 'Never kick a sleeping dog' geen slechte el pee. Kant 2 met de drie eigen nummers klinkt als vanouds gedreven en laat Mitch Ry der horen als de fabuleuze zanger en componist, die met 'How I spent my vaca tion', 'Naked but not dead' en 'Got change for a million' fantastische, tegelijkertijd nauwelijks opgemerkte el pees maakte. Kant 1 is commercieel met dikke voldoendes voor 'When you were mine' en 'A thrill's a thrill'. Als met deze elpee de erkenning in Ame rika al komt, dan komt hij te laat. Mitch Ryder kennende zal het zo'n vaart wel niet lopen, maar wie hem nog 'onbedorven' aan het werk wil zien, kan in oktober zijn hart ophalen als Mitch hier komt spelen. WIM VAN I.EEST DE POLITIE DENKEN DflT fryVZlM... NE MOEVEN ONS NIET ^ZEL}S>S^DPPEN/ME NESTELEN EEPS7E Ve/ENDEU/KE TVff DDT NE ZIEN.. (lalhitjm.mijnheer, dt baröntyilM! VooriiilUil 'f. «MpvBLE't^en :^Dj^icoo me NO&AL VJPXj* v<" 'JUKT? jjood -sfujBd ox 'aopnqos uba uijb '6 'loduajseMJi '8 'jajed do JJ3A i ';ooq uba Saoq g 'jaza jUBjjjapuo -Q 'uaAoqsquq jEeq q, ';aoA g 'af -sbC lUBqjajqoB z 'uaajsjooqas :Suissojdo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23