Hoe verover je een gouden scheepswrak? AIDS: DUST] Hc Nederlands eigendom VOC-schepen niet altijd gerespecteerd Image NFORMA 'ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1983 SffiüBiiffi .oe krijgen we de Nederlanders massaal aan het mosselen eten? Dat is wat het in Bergen op Zoom gevestigde Mosselbureau, een onderdeel van het productschap voor Vis en Visproducten, zich ten doel heeft gesteld. Het eten van mosselen zou in Nederland net zo'n vlucht moeten nemen als de frites in de na-oorlog se periode heeft gekend. Mosselen zouden minstens één keer in de week op tafel moeten komen, zo in de trant van Woensdag Gehaktdag, Donderdag Mosseldag. Zeeuws zeebanket in België en Frankrijk populairder dan in eigen land Nederland, op Spanje na de grootste mossel producent ter wereld, is J zelf vreemd genoeg M geen mosselland. Vies Gezelligheid Slank Vc orig weekeinde werd een jongensdroom werkelijkheid, toen een Engels-Nederlands duikteam een schat vond in het wrak van "t Vliegend Hert', een in 1735 voor de kust van Walcheren vergaan schip van de Verenigde Oostindische Compagnie. Thans is er gekrakeel rondom het bij IJsland vergane VOC-schip 'Het Wapen van Amsterdam'. Rijst de vraag: van wie zijn de scheepswrakken? En mag iedereen aan de jacht deelnemen? DEN HAAG - Even bij het Algemeen Rijksar chief in Den Haag bin nen wippen met de vraag waar nog meer Oostindiëvaarders zijn vergaan, levert aller minst een lijst op waar uit de schatzoeker zijn keuze kan maken. Bekvechten Spel Interesse ormeel i escherming van 2 mei van dit. geregeld. Het k huis weglopen, ,ulpverlener de \e Kinderbesche de hoogte stelt verblijfplaats, hulpverlener b landen van justi sprake is vai zorgvuldi hulpverlenin overweging die oordeel van kinderrechter overgelaten. Ma de praktij Ouderlijke meer zo m staan zelf wanneer ee wegloopt e een hulpv stantie, he beeld. J Echtschei homokringen en van ziekenhuize moeten opnemer homosexuelen. Ir uitgerust met mai rees voor besmetti veel homi W2 De mossel heeft een wereld te veroveren Door Jan van Zuilen De Zeeuwse mosselboeren slijten hun schelpdieren voornamelijk aan onze zuiderburen België en Frankrijk waar mosselen een lekkernij zijn. Daarbij dient wel te worden aangete- I kend dat de Benedenmoerdijker dit niet als een verwijt hoeft op te vatten, want wat in Nederland aan mosselen j wordt gegeten is voornamelijk het zui- j den plus de grote steden in de randstad, j Maar met name de provincies in het oosten van het land zijn als het op de consumptie van dit zeebanket aankomt I nog een onderontwikkeld gebied. En ook onze achtertuin West-Duitsland is nog grotendeels maagdelijk terrein. Weliswaar vertoont de mosselcon sumptie in Nederland een duidelijk stijgende lijn. Aten we in 1976 met z'n allen 4.300.000 kg mosselen, in 1982 was i dat al 9.500.000 kg. In Duitsland is de stijging nog spectaculairder. In '76 werd 300.000 kg mosselen naar de Bondsrepubliek geexporteerd, vorig jaar al 3.300.000 kg, elf keer zoveel dus. Maar nog niets vergeleken bij België en Frankrijk waar de Zeeuwse vissers vorig jaar respectievelijk 29.400.000 en 24.300.000 kg afzetten. Hoe dat nu komt dat mossel buiten de drie zuidelijke provincies niet zoveel wordt gegeten, daar kun je alleen maar naar gissen. Bijvoorbeeld dat de mos selcultuur beneden de Moerdijk toch een bewijs is van de Bourgondische in slag van de bevolking gelijk die van de Belgen en de Fransen en dat Zeeuwen mosselen eten, zou je kunnen voorstel len als de boer die echte boter hoort te eten. Maar waarom mensen ze niet eten? Ik neem mezelf in alle onbescheiden heid even als voorbeeld. Ik heb altijd gedacht dat ik geen mosselen lustte. Als kind vond ik ze er vies uit zien, griezelig ook, met van die drillerige oogjes. Mijn aversie er tegen was zo groot dat ik de keuken mijdde als mijn moeder mosselen aan het bakken was omdat ik al misselijk van de lucht werd. En toen wist ik nog niet eens dat ze levend werden gekookt. Mosselen waren voor mij als het vel op de melk, het vetrandje aan het vlees en de lepel levertraan, zonder dat ik ze ooit echt had geproefd. In dat opzicht had het Mosselbureau dus een goede aan mij op de mossel- lunch die het deze week organiseerde als start van een reclamecampgane om het eten van mosselen te promoten. Ik heb geproefd van tien verschillende mosselspecialiteiten die ik kreeg voor gezet in restaurant De Bus in Eindho ven. Ik heb lekker gegeten en ook een paar heerlijke wijntjes geproefd, mooi meegenomen misschien, maar je for ceert er geen doorbraak van de mossel DIRECTEUR L. Lucas van het Bergen op Zoomse Mosselbureau..Waarom zou het met de mosselen niet net zo kunnen gaan als met de friet. FOTO DE STEM mee. Je kunt immers niet van het door de mosselvissers zelf betaalde Mossel bureau verwachten dat ze zo iedere niet-mosseletende Nederlander over de streep trekt. Toch moet 1983 die doorbraak inlui den. Het Mosselbureau heeft de start van het seizoen deze maand aangegre pen voor een grote reclamecampagne. De consument wordt daarbij zowel via de restaurants als de visboer bewerkt, maar ook rechtstreeks, in de weten schap dat er sprake moet zijn van een wisselwerking. Mensen die mosselen eten moeten die kunnen krijgen in hun favoriete restaurant of bij hun visboer. Andersom zullen die op hun beurt al leen mosselen in voorraad willen ne men als er vraag naar is. Uiteraard wordt bij deze missie in gehaakt op trends. Benadrukt wordt dat mosselen qua prijsstelling uitste kend passen in een schraler wordend gezinsbudget. Ook de kwaliteit van mosselen als voedsel wordt er uitge licht. Iedere zweem naar exclusiviteit moet verdwijnen. Om toch iets van een eetcultuur te presenteren wordt gere fereerd aan de gezelligheid van het sa men mosselen eten: de boerenbonte pan op tafel, een paar sausjes, een schaal frieten en smullen maar. „Oude jongens, krentebrood", zou directeur L. DE MOSSEL glijdt in Zuid-Nederland wel door de kelen, maar over het alge meen kan Nederland geen mosselmin- nend land genoemd worden. FOTO DE STEM COR J DE BOER. Lucas van het Bergen op Zoomse mos selbureau zeggen. Niet voor niets legt de heer Lucas re laties naar populair volksvoedsel als friet en gehakt. Waarom zou het met de mossel niet net zo kunnen gaan als met de friet. Valk na de oorlog kende de Nederlander de friet hooguit als iets wat de Belgen aten. Geen mens die toen bevroedde dat Nederland zich nogeens zou ontwikkelen tot een van de grootste friet-consumerende landen. Nog even en we eten per hoofd van de bevolking meer friet dan de Belgen. Zo beschouwd wacht de Zeeuwse mosselboeren nog gouden tijden. Zeker wanneer men bedenkt dat ook West- Duitsland nog een braakliggende ter rein is. Speciaal het Roergebied. Ook daar wil het mosselbureau zijn aan dacht op richten. „Als het om consump tietrends gaat zie je dat met name het Roergebied Nederland op de voet volgt. Nederlandse tomaten, komkommers, de sla en niet te vergeten de kaas zijn al een begrip bij onze oosterburen. Waarom zou de mossel niet aan dat rijtje kunnen worden toegevoegd", al dus Lucas. Analoog aan de slogan Woensdag Gehaktdag ziet Lucas ook wel een aan knopingspunt in een Donderdag Mos seldag. Die vergelijking maakte Lucas niet voor niets. „Mosselen", aldus Lu cas, „hebben met gehakt gemeen dat ze niet duur zijn. Tevens zijn ze goed voor de slanke lijn. Een vetgehalte van min der dan twee procent spreekt in dit verband voor zich". Maar er is meer, meent Lucas. Anders dan gehakt kun nen mosselen een maaltijd op zich zijn. Een pan mosselen op tafel, een stok brood of frites erbij, een paar sausjes en klaar is Kees. Haast letterlijk als je let op de bereidingstijd: binnen een kwartier kunnen de mosselen gekookt of gebakken op tafel staan. Door Hans Toonen Wie scheepswrakken uit de periode van de Verenigde Oostindische Com pagnie (VOC), een handelsvereniging die in de jaren 1602 tot 1798 een gouden handelsmonopolie had' op het Verre Oosten/Zuid-Oost Azië, moet wel pre cies weten welk wrak hij/zij in de pei ling heeft. „Je moet je huiswerk wel goed ge daan hebben. Want wij grossieren niet in al dan niet lucratieve scheepswrak ken," grinnikt mevrouw M.E. van Op stal, als chartermeester van het Alge meen Rijksarchief wegwijs in de over gebleven VOC-archieven. Dat huis werk houdt voornamelijk de aanschaf in van 'Dutch Asiatic Shipping in the 17 and 18th Century'. Dit boek, in 1979 uitgegeven door Nijhoffbevat alle rei zen van en naar Azië, ondernomen door de VOC. Gegevens over lading, geschut, geld en proviand, ontbreken niet. Evenmin een lijst van vergane schepen. Kortom: een schat aan gege vens. Heeft men eenmaal zijn scheeps wrak gekozen dan verstrekt het Rijks archief, uiteraard tegen betaling en mits voorradig, foto's van scheeps- kaarten over de plaats van de scheeps ramp. Vervolgens wordt men doorge stuurd naar de dienst der domeinen van het ministerie van financiën. Deze dienst stelt een contract op over de ver deling van de nog op te duiken schat ten. Normaal is: 75% voor de duiker, 25% voor de rechtmatige eigenaar van de VOC, de Staat der Nederland. Zijn er met de berging of blootlegging van het wrak hoge kosten gemoeid dan neemt 'vadertje Staat' met een lager percentage genoegen. Per slot van re kening kijkt hij met de handen in de zakken toe. Bij het Rijksarchief is de ligging be kend van zeker honderd VOC-schepen. Wie daar nu, al dan niet door goud koorts gedreven, op afstevent, doet er toch goed aan eerst goed naar de loca tie van het uitverkoren wrak te kijken. Want niet elk land erkent de eigen domsrechten van Nederland op VOC- wrakken. Het huidige gekrakeel rond om 'Het Wapen van Amsterdam', in 1667 vergaan voor de zuidkust van IJs land, tekent de problemen ten voeten uit. Nederland beroept zich op het gege ven dat de Staat der Nederland anno 1798 de VOC heeft overgenomen, inclu sief alle lusten en lasten. Daar valt dus ook 'Het Wapen van Amsterdam' on der. IJsland tikt echter op zijn grondwet van 1867, waarin bepaald werd dat alle Een model van het VOC-schip „Het Wapen van Amsterdam", dat nu voor de zuidkust van IJsland ligt. FOTO ANP wrakken voor zijn kust voortaan aan de staat toekomen. Bovendien verlangt de IJslandse overheid eerst enkele mil joenen guldens als bijdrage in de ber ging van het omstreden wrak alvorens het eigendomsrecht aan de orde te stel len. De kans is niet gering dat het gebek vecht over dit VOC-wrak eindigt voor de balie van het Internationaal Ge rechtshof in Den Haag. In deze ruzie is het spel belangrijker dan de knikkers. Want insiders vrezen dat 'Het Wapen van Amsterdam' inmiddels van al zijn schatten is 'beroofd' door de IJslandse bevolking. „Dezelfde problemen ondervinden we met Mauritius," licht voorlichter J. Weerda (ministerie financiën) toe. In de vaak stormachtige wateren rondom' dit eiland nabij Madagascar 'krioelt' het van vergane Oostindiëvaarders. Neem 'De Gelderland', in 1615 vergaan nabij Mauritius. Daar verging in 1662 ook 'De Arnhem'. De regering van Mauritius (sinds 1968 onafhankelijk) toont geen enkel respect voor de eigen domsrechten van Nederland. Gelukkig hoeft de Staat der Neder land niet ook met de rest van de wereld in de clinch. Engeland erkent wel dege lijk onze rechten. Over de nog altijd niet geborgen lading van 240.000 gulden in de wrak van de in 1665 bij Shetland vergane 'Kennemerland' krijgt de ber ger dan ook geen herrie met de Britten. Ook niet over 'Hollandia', in 1743 ge zonken bij de Schotse Scilly-eilanden. Noch over 'De Amsterdam', waarvan alleen nog de romp op de zeebodem ligt nabij Hastings (Engeland). I Vanwaar de interesse voor scheeps wrakken? En gaat het Rijksarchief met iedereen in zee? Chartermeester, mevrouw M. van Opstal: „Een ieder staat het vrij naar Nederlandse scheepswrakken te zoe ken. Wij controleren niet of men ar cheologisch onderlegd is. De praktijk is dan ook dat de ene duiker alleen be langstelt in goud en zilver. Ja, noem ze zakkenvullers. Daarnaast heb je dui kers die heel wetenschappelijk te werk gaan." Ze noemt de Belgische Robert Sténuit het schoolvoorbeeld van zorg vuldig en gewetensvol schatgraven. Deze Belg ontdekte de schatten van 'De Lastdrager', en 'De Witte Leeuw', waarvan de kostbare restanten te kijk liggen in het Rijksmuseum. En niet te vergeten 'Slot ter Hooge', in 1724 ver gaan bij Madeira. Voorlichter J. Weeda: „De schatkist van de Staat der Nederland wordt echt niet voller door deze verhoogde inte resse voor scheepswrakken. Leg je de ambtelijke uren naast het afgesproken percentage van hooguit 25 en de re kening loopt glad." Een troost: de verloren gewaande scheepsschatten verrijken in ieder ge val wel de vaderlandse historie. Bert van Velzen Je hoort het vaak genoegNe derlanders zijn tolerant. We willen ook overal helpen waar dat zin lijkt te hebben. We zijn 'carefull, reliable', voorzichtig en betrouwbaar, zo adverteer de de KLM onze voor piloten zeer geschikte volksaard in de Verenigde Staten. We zijn to lerant, denk ik soms, zolang di mensen het met ons eens zijn en verpakt in het blikken har nas van zijn auto kan de voor zichtige, tolerante mens een niveau bereiken van moord lustige razernij. Hoe de doorsnee Nederlander door de rest van de wereld wordt getaxeerd boeit ons wel. We hebben een niet al te slecht image, ook al weigeren veel Nederlanders zich in het bui tenland als stambroeders van al te jolige landgenoten te be kennen. Wat voetbalvandalen met onze goede naam doen is een hoofdstuk apart. Het is vrij algemeen bekend dat de Fransman er diep van overtuigd is dat hij en zijn landgenoten universeel ge liefd zijn in de wereld. Dat vindt hij vanzelfsprekend. De Engelsman laat het tamelijk koud wat de wereld van hem denkt, want zo verschrikkelijk veel wordt er in de rest van de wereld natuurlijk niet ge dacht. De Amerikaan daaren tegen is zeer bekommerd om zijn image. Hij wil een goede indruk maken. Sterker nog: hij wil universeel worden be mind. Maar hoe ziet een doorsnee Amerikaan er uit? Is die te vinden in de door de VPRO aangekochte documentaires over het leven nan banale tie ners, pizzapushers en gods dienstfanaten in Muncie in de staat Indiana? Of moet je een zorgvuldig onderscheid gaan maken tussen zwarte, rode, blanke en matgele Amerika nen, tussen Yankees in Maine en Dixielanders in Georgia of Mississippi en tussen Ameri kanen die rondstruinen in 'Dallas' of die in gore armoede leven tussen de door epidemi sche brandstichting zwartge blakerde gevels van de Brom in New York. Het is vrijwel onmogelijk om 'de Amerikaan' van een etiket te voorzien. De pizzaslaaf van Shakey's in Muncie lijkt op een Amerikaan van Italiaanse background, toch een heel an der type dan de Anglo-Ameh- kanen van protestantse huize. En zijn karakter moet aardig doorregen zijn met de gevol gen van een seminarie-oplei ding en de fysieke en mentale kastijdingen van een mari nierstraining. Godsdienstfa naten, of ze nu in Muncie wo nen of in Maastricht, zijn uni verseel maar gelukkig nooit doorsnee. Tenzij je natuurlijk praat over de doorsnee-gods dienstfanaat. Dit alles neemt niet weg dat volkeren een 'image' hebben. Victoria J. Baker, cultureel anthropologe en al zestien jaar in onze binnendijkse wereld, heeft in een wetenschappelijk onderzoek een inventaris ge maakt van wat Amerikanen die in Nederland wonen van Nederlanders denken. De stu die heeft een aardige titel ge kregen: 'Wooden shoes and baseballbats' oftewel Klompen en Honkbalknuppels. Vanuit een vrij straf isolement, een glazen bol, suggereert Victoria Baker, zien vooral Amerika nen die hier wat langer heb ben gewoond, weeffoutjes in ons collectieve karakter. Om het bruut te zeggen: we zijn een beetje bekrompen, eigen gereid en zelfvoldaan, we heb ben de waarheid in pacht, vin den dat allerlei dingen niet kunnen, zijn wat bemoeizuch tig en snel van oordeel met ge heven vinger. Verder valt het wel mee. De Amerikaanse waarnemin gen hebben trouwens betrek king op Hollanders die in en rond Den Haag wonen, zodat er wellicht nog aanzienlijke reparaties mogelijk zijn aan eventueel gekneusde national* trots: zijn Brabanders niet gastvrij en slaat Limburg gee' indrukwekkend figuur als het aankomt op feest en fanfare? Wij zijn waarschijnlijk niet het leukste volk op aarde, maar de wanhoopskreet van Leo Vroman 'Liever heimwee dan Holland'spookt slechtsin de ziel van weinigen die zich als ballingen in bijvoorbeeld Amerika en desnoods Muncie willen vestigen. We doen het, met zovelen in een zo krap be meten land, echt niet onaar dig. Ratten die te krap zitten gaan, zo blijkt uit klinisch on derzoek, nijdig agressief wor den of zitten depressief en apathisch te treuren. Wij blij ven er gewoon een beetje be krompen bij. Amerikanen hebben de ruimte en kunnen, zoals in Muncie, aardig door slaan. Door Ja Een onderge zelf of het nog zich weer in de schikken. Zelfstandighei wat meer nadru mei 1983 een wij van het wetboe werking trad. In was het onttrekk het wettelijk gez Onder bepaalde een hulpverlene baar. In het spannin lijk gezag en hul nu problemen, d' zijn op de verde het kind. De voorzien door de de wetswijziging den Roethof en een einde wilden volgen van JAC opvangen en bes lopen kinderen. De ontwikkeli I IN Nederland w ziekte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 20