N
T J E S
e
Goed vï
grote u\
[ECHTB,
MAAR WEL OPPASSEN VOOR OVERDAAD
Nieuwe Golf
wordt zuiniger
Turbo voor
f 14.000.-
Ford heeft
met Orion
weereen
echte sedan
Opgeslokt
Auto-Alarm
4,3 mij. auto's
Merijntje
VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1983
OP WEG
'Andere' auto
Smaak
Missers
Praktisch nut
Zo, we zijn
er weer
Stoom
HARD
STIKKE
LEUK
Tuinieren
J
Prettig weekeid
EINDREDAKTIE LEON KRIJNh
Door Jan van Zuilen
DE VERKOOP van accessoi-
res voor auto's kent de laat-
ste jaren een enorme bloei.
5 Iedere garage van naam be-
schikt wel over een apart ac-
cessoirehoekje, aangeduid
S als accessoire boutique of
-shop en ook gespeciaüseer
de autoshops zijn er tegen-
woordig bij de vleet. Radio's
en cassetterecorders, klokjes
en metertjes, sportsturen,
stoelhoezen, siervelgen,
lichtmetalen wielen, mis-
3 tlampen en verstralers, je
S kunt het zo gek niet verzin-
nen of het is te koop, tot en
5 met windjacks met het era-
bleem van het merk van uw
favoriete auto toe.
Je kunt er je auto naar je
eigen persoonlijke smaak
S mee aankleden en om het al-
lemaal nog wat indrukwek-
3 kender te laten klinken heeft
de commercie de term opti-
1 sche tuning bedacht, afgeleid
van het tunen, ofwel opvoe-
ren van motoren. Overigens
komt een combinatie van
H beide vormen van tunen
uiteraard vaak voor. Er zijn
verschillende bedrijven die
S zich daarin specialiseren,
bijvoorbeeld Alpina (BMW)
en Irmscher (Opel). Die leve-
ren auto's af die zowel op-
tisch als mechanisch grondig
3 onder handen zijn genomen.
3 In dit bestek beperken we
5 ons echter tot het optisch tu-
3 nen.
3 Drie factoren hebben bij -
S gedragen aan de populariteit
3 van accessoires. Dat zijn de
3 daling van de autoverkopen,
3 de langere levensduur en
3 niet in de laatste plaats door
3 de trent die de Japanners
3 hebben gezet met hun royaal
3 uitgevoerde modellen. Men-
3 sen die vroeger één, hooguit
3 twee jaar met een auto reden
3 en hem dan inruilden, rijden
3 er nu om uiteenlopende re-
3 denen vaak langer mee. Om
3 toch het idee van een 'andere'
3 auto te hebben kunnen zulke
mensen in plaats van een
nieuwe wagen te kopen, hun
3 oude aankleden met acces-
soires. Een spoiler, voor en
achterop, een setje mistlam-
3 pen, een sierbiesje en het
1 ij kt of j e weer nieuw rij dt.
3 Optisch tunen, het woord
g zegt het al, voor het gezicht
3 oppeppen, maar het is wel
3 uitkijken geblazen. Het kan
3 al te gauw ontaarden in
5 overdaad. Een voorbeeld
3 daarvan vind ik auto's die
3 rondom op spoilers worden
5 gezet, voorop een spoiler van
3 het formaat van een sneeuw-
3 schuiver, uitgebouwde wiel-
kasten en doorlopende drem-
Accessoires geven auto
een persoonlijk tintje
EEN DOOR Kamei onder handen genomen Golf. Anders dan bij de normale uitvoe
ring zijn de luchthappers op de motorkap, de grille met vier vierkante koplampen in
plaats van twee ronde, een grote voorspoiler, spatbordverbreders, drempellij sten, alle
maal in dezelfde kleur gespoten als de carrosserie, inclusief de lichtmetalen velgen, de
buitenspiegel en de ruitewisserbladen.
pellijsten langszij en dan ook
nog achterop een soort vlieg
tuigvleugel, in combinatie
met een zonnescherm op de
achterruit. Dat dan liefst nog
in dezelfde kleur gespoten
als de carrosserie. Tegelij
kertijd worden dan ook nog
de grille, de ruitewissers en
de velgen in diezelfde kleur
gespoten. Firma's als Kamei
en Zender zijn voorbeelden
van bedrijven die zulke com
plete sets op de markt bren
gen.
Toen ik een paar jaar gele
den in West-Duitsland zo
uitgeruste auto's voor het
eerst zag rijden, was het nog
apart, maar vorig jaar leek
het wel of heel Duitsland zo
rond reed. Zelfs de duurste
Mercedessen waren op deze
manier, vond ik, verminkt.
Het is zo'n voorbeeld van hoe
je een mooie auto lelijk kunt
maken.
Uiteraard, het is een
kwestie van persoonlijke
smaak, maar toch zijn wel
enkele richtlijnen aan te ge
ven, die te maken hebben
met het karakter van de
auto. Op een eigenzinnig
wagentje als de Eend staat
een spoiler als de spreek
woordelijke vlag op een
modderschuit. Ook op wat
dan een klassewagen wordt
genoemd, misstaat zo'n ding,
omdat die auto's van zichzelf
al apart genoeg zijn. Auto's
uit de populaire klasse lenen
zich daarentegen wel voor
optische tuning, mits men
zich in acht neemt. Die wa
gens gaan steeds meer op el
kaar lijken onder invloed
van de windtunnel en de
noodzaak voor de fabrikan
ten om zo economisch moge
lijk met afmetingen en ge
wicht om te springen. Juist
zulke wagens kun je met op
tische accessoires een eigen
tintje geven.
Spoilers kunnen daar een
WOLFSBURG - De nieuwe
Golf, welke tijdens de auto
tentoonstelling in september
in Frankfurt wordt geïntro
duceerd, is een duidelijke
voortzetting van het huidige
Golf-concept. Uiterlijk weinig
veranderingen; in technisch
opzicht een aantal verbeterin
gen. De nieuwe motoren zor-
gen ook voor een lager brand
stofverbruik.
Belangrijke veranderingen
zijn: de wielbasis is 7,5 cm
groter én de spoorbreedte is
voor en achter met respectie
velijk 2,3 cm en 5 cm toegeno
men. De totale lengte steeg
met bijna 2 cm en de breedte
met 5,5 cm. De iets forsere ma
ten hebben er toegeleid dat er
in het interieur meer zit- en
hoofdruimte is gekomen. De
bagageruimte steeg met 30
procent.
De nieuwe Golf, welke le
verbaar wordt in drie- en
vijfdeursuitvoering, mag
uiterlijk belangrijke overeen
komsten vertonen met de hui
dige wagen, toch heeft enig
verfijningswerk er toegeleid
dat de luchtweerstandswaar-
de is teruggebracht tot 0,34; in
vergelijking met het voor
gaande model een verbetering
van 19 procent.
De karakteristieke grille
met de ronde koplampen is
gebleven. De achterkant van
de wagen is te herkennen aan
de lampenunits, welke ten
gunste van de laadbreedte van
de bagageruimte een in de
hoogte gebouwde vorm heb
ben gekregen. Naast de glad
afgewerkte achterkant, vallen
ook de wat grotere ruiten op.
Voor de nu 9 jaar oude Golf,
(ondertussen ruim 6 miljoen
wagens geproduceerd, waar
onder een miljoen diesels en
365.000 wagens in de GTI-
klasse) zijn nieuwe motoren
ontwikkeld. De vanaf het be
gin in de Golf gebouwde 1,1 li
ter carburatiemotor, is ver
vangen door een 1,3 liter mo-
De reeds geruime tijd geleden
door Suzuki-Motor aangekon
digde turbo-machine is in ons
land. De prijs van de XN 85 is
nu ook bekend: 13.999.-.
Deze turbo beschikt over
een 4 cilinder 4-taktmotor met
een cilinderinhoud van 673cc.
De XN 85 is goed voor een
maximaal vermogen van 85
pk en een topsnelheid van bij
na 210 km/u.
CORKSROUTE
stofverbruik. Maar of dat nu
zo merkbaar is, is vers twee.
Immers iedere moderne auto
is van fabriekswege al dus
danig gebouwd dat de weg-
ligging zo goed mogelijk en
de luchtweerstand zo laag
mogelijk is. Voor dat doel
past de fabriek dezelfde
spoilertruc toe, alleen met dit
verschil dat het optisch ef
fect zo gering mogelijk is.
Sterker, de geïntegreerde
spoilers onder bumpers en op
kofferdeksel, maken de auto
vaak aantrekkelijker.
Duur, maar onder bijna
elk type erg mooi, zijn de
lichtmetalen velgen, meestal
in combinatie met een iets
bredere band. Ook functio
neel. De wegligging verbe
tert merkbaar, maar ook met
velgen en banden wordt wel
eens te royaal omgespron
gen. Het mooie is er vanaf als
de velgen te opzichtig wor
den en de banden zo breed
dat het lijkt of er een bulldo
zer de weg uit schuift.
MERCEDESSEN hebben PatSeiïa
geen spoiler nodig. Die zijn
al mooi genoeg van zich
zelf.
uitstekend hulpmiddel bij
zijn. Wel hoort de grote en
het type spoiler in overeen
stemming te zijn met het
vermogen van de motor. An
ders gezegd: een Golf GTI
staat een agressief uiterlijk
beter dan een Golf Diesel. De
fabrikanten leggen zich
trouwens zelf ook dat soort
beperkingen op. De spoiler
van de Golf GTI, die van fa
briekswege wordt gemon
teerd, is net een klein beetje
groter dan van de 'gewone'
Golfjes.
Trouwens, in de hang naar
royaal uitgeruste auto's zijn
fabrikanten en importeurs
zelf ook begonnen met het
uitbrengen van speciale (ac-
tiejmodellen. Soms zitten
daar uitstekende voorbeel
den bij hoe je een auto net
ietsje mooier kunt maken,
maar er zitten ook missers
bij. Want laten we wel we
zen, voor de eigenaar of eige
naresse van een Renault 5
Aerobic is het te hopen dat
aerobic meer dan een rage
zal blijken.
Met wat dan heet bodyli-
ning hebben we een ander
voorbeeld van een populaire
accessoire bij de kop. Ook
daarmee is net risico van te
veel van het goede, erg groot.
De subtiele streepjes die van
fabriekswege of door de im
porteur worden aangebracht
misstaan zelden, met de
strips die de autoshop ver
koopt is het uitkijken gebla
zen dat je auto er niet gaat
uitzien als een indiaan op het
oorlogspad.
Van body liners zal het
duidelijk zijn dat ze geen en
kel ander nut hebben dan de
auto een wat ander aanzien
te geven, in het meest gunsti
ge geval, optisch een betere
stroomlijn. Van spoilers
daarentegen beklemtonen
met name de fabrikanten er
van met de grootste stellig
heid dat ze wel een functie
hebben. Ze verlagen de op
waartse druk hetgeen van
gunstige invloed is op de
wegligging en ze verbeteren
de stroomlijn, waardoor de
weerstandcoëffiënt (de zoge
naamde cW-waarde) naar
beneden gaat. En een lage
Cw-waarde is, zo mag be
kend worden verondersteld,
erg gunstig voor het brand-
Een erg dankbaar hulp
middel zijn mistlampen en
verstralers. Verschillende
autofabrikanten en tunings-
bedrijven maken tegenwoor
dig kant en klare grilles met
mistlampen of verstralers,
die de auto een totaal ander
frontaanzien geven. Maar
eigenlijk is een simpel setje
mistlampen al voldoende.
Bovendien kunnen die ook
nog van praktisch nut zijn.
Ook hier echter geldt de
waarschuwing dat overdaad
schaadt. Een hele batterij
mistlampen maakt de auto
patserig.
Dan raakt de laatste tijd
ook nog een hele subtiele ac
cessoire in zwang, overge
waaid uit Duitsland. Dat is,
hoe gek het ook moge klin
ken, het weglaten van iets, de
type-aanduiding. Dat ge
beurt vooral bij Mercedes eri
BMW. Een voorbeeld: je
kunt niet zien of je te doen
hebt met een BMW 518 (de
tamste) of met een 528i (de
snelste), idem dito niet of
naast je voor het stoplicht
een Mercedes 200D staat (die
je er grif uittrekt) of een 280E
(die je echt niet bijhoudt).
Het zal duidelijk zijn dat het
weglaten van de type-aan
duiding vooral wordt ge
bruikt om te verdoezelen dat
je niet de duurste wagen uit
de betreffende serie hebt.
Het is in die zin ook een ac
cessoire dat er extra voor be
taald moet worden. Zonder
type-aanduiding is duurder
dan met.
tor van 55 pk, welke genoegen
neemt met normale benzine.
Met deze motor komt de Golf
op een topsnelheid van 151
km/u en een gemiddeld ver
bruik van 6,9 liter op 100 km
Eveneens nieuw is een 1,6
liter carburatiemotor van 75
pk met een top van 167 km/u.
Deze krachtbron komt in de
plaats van de huidige 1,5 liter.
Bij een gelijk toerentalniveau
ontwikkelt de nieuwe motor
een belangrijk hoger koppel.
Nog meer kracht, bij nog lage
re toerentallen, levert de nieu
we 1,8 liter carburatiemotor
van 90 pk; topsnelheid 178
km/u. In de dieselsector is al
les bij het oude gebleven.
De 55 en 75 pk benzinemoto
ren en de 54 pk dieselkracht
bron zijn standaard gekoppeld
aan een vier versnellingsbak.
De GTI's hebben een 5-bak en
de 1,8 liter motor van de erg
luxueus uitgevoerde GLX-
versie en de turbodiesels, heb
ben standaard een 4+E-ver-
snellingsbak.
Over de gehele lijn is het
gemiddelde brandstofver
bruik afgenomen: bij de tur
bodiesel van 5,9 naar 5,5 ltr/
100 km; bij de injectiemotor
van 8,5 naar 8,0. Bij de nieuwe
carburatiemotoren zijn de
verschillen nog groter. De 1,3
liter bereikt met 6,9 ltr/100
km, tegenover de 8,3 liter van
zijn 1,1 liter voorganger. Het
nieuwe 1,6 liter aggregaat
komt op 7,4 ltr/100 km, in ver
gelijking met 8,6 bij de vroe
gere 1,5 liter motor.
Bij het Formel E-pakket,
dat bij de nieuwe Golf met 1,3
liter carburatiemotor kan
worden geleverd, slaat VW
een nieuwe weg in: die van de
automatische stop-startvoor
ziening. Met dit systeem hoeft
de bestuurder de motor niet
meer zelf door een druk op de
daarvoor bestemde knop uit te
schakelen. Twee seconden na
dat de snelheid tot onder de 5
km/u is gedaald en het statio
naire toerental is bereikt,
treedt het systeem automa
tisch in werking. Door inscha
kelen van een versnelling
(een, twee of achteruit) start
de motor weer vanzelf.
GARDEREN - Ford is, met
een klassieke sedanstyling, te
rug in de middelste sector van
de Europese personenwagen-
markt. Nadat de Taunus
plaats moest maken voor de
Sierra (waarvan de eigen
Ford-mensen nu zelf zeggen:
de één vindt de wagen schitte
rend, anderen hebben geen
goed woord voor de nieuw ge
kozen carrosserielijn), was er
in het model-programma een
leegte ontstaan.
Sinds Ford in 1976 met de
Fiesta kwam, verschenen er in
de kleine- en in de midden
klasse alleen nog maar wa
gens met een schuin aflopende
achterzijde, voorzien van een
ruime bagageklep. Een wagen
met een echte kofferbak ont
brak.
Met de komst van de Orion,
welke al in augustus lever
baar wordt, verandert dit. De
wagen gaat ook geen bestaand
model bij Ford vervangen,
maar krijgt een plaats tussen
de Escort en de Sierra. De wa
gen beschikt ook over eigen
schappen welke specifiek zijn
afgestemd op de sedankopers,
die over het algemeen meer
behoudend of traditioneel zijn
ingesteld. Op grond van deze
voorbestemde rol wordt de 4-
deurs Orion ook alleen maar
uitgebracht in de zeer comple
te GL-uitvoering (met b.v.
elektrisch bedienbare ramen)
en in een sportieve versie met
benzine-inspuiting. De goed
koopste Orion zal waarschijn
lijk in de prijsklasse rond
23.000,- belanden.
De Orion heeft voorwiel-
aandrijving, rondom onaf
hankelijke wielophanging.
Het motorprogramma bestaat
uit een 1.3 (69 pk) en 1.6 liter
(79 pk) benzinemotor, terwijl
in oktober de 1.6 liter benzi
neinspuiting met 105 pk komt,
gevolgd in december door een
1.6 liter (54 pk) dieselmotor.
Alle wagens beschikken over
een 5-versnellingsbak of een
automatische transmissie.
De hoogste prestaties wor
den geleverd door de Orion
Injectie: 186 km/u. Extreme
zuinigheid komt voor reke
ning van de nieuwe 1600 die
selmotor. Bij 90 km/u gaat de
ze wagen slechts 3,9 liter per
100 km gebruiken (1 op 25,5).
De Orion diesel wordt de eer
ste personenwagen in Europa,
welke bij deze snelheid zo zui
nig blijft.
NU de vakantieperiode in het zui
den des lands weer ten einde is,
zult U vanaf nu weer iedere week
in plaats van iedere dag, op deze
plaats de toeristische tips vinden.
Vooral voor automobilisten en an
dere gemotoriseerde weggebrui
kers: dit is tenslotte een auto-pagi
na. Maar zo af en toe ook aan
dacht voor andere in de toeristi
sche sfeer liggende berichten.
Autosnelwegen
De Ardennen - het hele jaar door
een schitterend reisdoel-zijn
weer een stukje 'dichterbij' geko
men: een 22 km lang stuk auto
snelweg is toegevoegd aan de
Route des Ardennes. Tot onge
veer 30 km van Bastogne (tot bij
het op 647 m hoog gelegen Bara-
que Fraiture) is nu een 4-baans-
weg beschikbaar
En voor de volledigheid: in Zwit
serland ook nieuwe stukken auto
weg: in het Leventinadal tussen
Varenzo en Faido, waardoor de
ergste flessenhals op de noord
zuid route Bazel-Gotthard-ltalië
verdwenen is. Aanlegkosten per
km: ruim 60 miljoen gulden! Ook
de rondweg om Hospental in het
Gotthardgebied is klaar; op de
route Winterthur-Bodensee het
traject Pfynerbrücke-Mülheim In
Graubünden ook twee belangrijke
aanvullingen: het traject Reiche-
nau-Sils i.D. in de route Chur-
-Thusis en op de weg San Bernar-
dino-Bellinzona gaat het 'knoop
punt' tussen Soazza en Lostallo
verdwijnen.
55+Reizen
En nog een mededeling, die nu
niet bepaald een tripje voor het
weekeinde betreft: het nieuwe
(winter)reisprogramma van de
Stichting 55+ is uit. Naast mini-
trips dicht bij huis, staat ook dit
maal weer een 15-daagse rondreis
door Europpa op het programma
en een 10-daags verblijf in Wenen.
Ook voor het in het buitenland
doorbrengen van de Kerstdagen
en overwinteren op het Joegosla
vische eiland Hvar, kan men bij de
ze Stichting (Stationsplein 7,
Baarn. Tfn 02154 -17078/17801
terecht.
Nieuw in het programma zijn
twee 4-weekse overwintervakan-
ties. De eerste vindt plaats aan de
baai van Zupa, iets ten zuiden van
het Joegoslavische Dubrovnik. De
tweede in de Algarve (Portugal).
Voor deze speciale overwinterva-
kanties geldt de regeling dat men
zowel thuis wordt opgehaald, als
weer van Schiphol gratis naar huis
wordt gebracht.
Bloemen
Den Haag beleeft zaterdag zijn
jaarlijkse bloemencorso. De wa
gens vertrekken om 11 uur bij het
Zuiderpark, arriveren om 13 uur bij
de Houtrusthallen en rijden van
daar tussen 14 en 16 uur door
naar Scheveningen.
Het een en dertigste bloemen
corso 'Midden-Nederland' trekt
zaterdag na 15 uur twee keer door
Leersum.
De Steeg
Ter gelegenheid van de pension
nering van mr. W.J. Geertsema als
Commissaris van de Koningin in
Gelderland is als dank voor zijn
vele werk voor de Gelderse kuituur
in kasteel Middachten in De Steeg,
bij Arnhem, tot en met 18 septem
ber een schilderijen- en tekenin
gententoonstelling georganiseerd.
De expositie in mr. Geertsema's
ambtswoning bestaat uit negentig
werken van meesters van 'De
Haagse School' en tijdgenoten die
allemaal het landschap rond Oos
terbeek (hier hadden zich veel
schilders uit die periode geves
tigd) tot onderwerp hebben (vrij
dags tot en met zondags van 13
tot 17 uur).
jjte ..Kleintjes" in De Stem.
»^dat er zoveel bijzondere en
„teressante aanbiedingen in
staan. Elke dag weer
DOOR HANS LUTZ
richting Noord-Holland moeten I
gaan: de stichting Museumbuir|
spoorweg uit Haaksbergen ent-
museum stoomtram Hoorn-Mei
demblik organiseren van woensj
dag 24 tot en met zondag 28
augustus het evenement Stoom!
historisch transport. Dit evene- f
ment wordt georganiseerd roncl
steden Hoorn en Medemblikenl
behalve stoomtrein en -tram zijil
ook een stoomsleepboot, stoor!
miniaturen, stoomwalsen, oude f
bussen, motoren enzovoorts te
bewonderen. Het publiek kan ziel
ook laten vervoeren in de oude f
transportmiddelen.
Buiténcentrum De Kemphaan i|
Almere-haven is dit weekeinden
toneel van de 'moestuindagen'
Daar kunnen de liefhebbers alles
leren over het aanleggen en in-1
richten van de moestuin. Tussen!
10 en 16 uur kan men informatie!
krijgen over bemesting, bestrijd:
van ziekten en noem maar op.
Voor de liefhebbers, dus.
(antoren te Breda Bergl
GERRIE Vermeulen (14)
dit weekend te logeren
toont het kippeëi, zo groo\
zijn moeder gisterochtend
andere ei maakt duidelijA
vondst betreft. Het tweeht
gebaard - gelegd klinkt hm
twaalf bruine hennen, dit
tuin scharrelen. De omtrelj
meten, is niet minder dar
twee uitsmijters, in de bi
nogal agressief. Volgens de
nig overlevingskansen.
Van onze redact
Ballons
Gisteren is - men heeft het in i
krant volop kunnen lezen - hel
Holland Ballon Festival begonn
in Raamsdonksveer. Vandaag:
6.30 tot 9.30 en van 17.30 tot 20j|
stijgen heteluchtballons op.
gen doen ze dat weer tussen 6.)
en 9.30 en tussen 18.00 en 2O.30I
uur. Bovendien begint vandaag
om 15.45 uur een luchtvaarstol
Zondag van 6.30 tot 9.30 uur op|
stijgingen, 15.00 tot 17.00 lucht-
vaartshow en van 17.00 tot 190(|
uur opstijgingen. Het evenenaer.j
gratis toegankelijk, alleen voor)
parkeren moet men betalen.
Vuurwerk
Wie een heet evenement wil bele
ven zou de komende week eens
We eindigen deze keer met nog
een spektakelstuk: het Intern#
naai Vuurwerkfestival in Sche#
ningen. Van 24 tot en met 27
augustus zijn er iedere avondtis geW^ntTeïd hebben ee-
sen 22.30 en 23.15 uur shows# --gn - neDDen 6e
binnen- en buitenlandse vuur
werkfabrikanten. Dat gaat knaller
dus.
HET IS rond het mid
daguur, lekker weer en
niks aan de hand. Met een
kalm gangetje rijdt Ar
thur havoie uit Holyoke
in de Amerikaanse staat
Massachusetts in zijn
Mustang op Sargeant
Street, in zuidoostelijke
richting. Dan breekt
plotseling de weg als een
valkuil onder hem open
en voor hij -uStet wat er
gebeurt is hij met auto en
al verdwenen onder het
wegdek. In de donkere
holle ruimte blijft de
auto hangen op een paar
leidingen.
Arthur Lavoie
werd niet gewond, maar
zijn auto vernielde een
gasleiding zodat niet al
leen de weg snel moest
worden afgezet maar ook
nog de mensen uit naast
gelegen gebouwen een
goed heenkomen moesten
zoeken voor het geval een
explosie zou volgen.
- FOTO AP
'ILBURG - Er is nog er|
fn de Tilburgsche Hyp
rolledig terugzien.
De Vereniging Effec-
enbescherming (VEB)
heeft op de valreep de
Bredase rechtbank ge-
Taagd maandag nog niet
beslissen over het fail
lissement van de Tilburg-
pche, die al sinds juli 1982
'surceance' verkeert.
Zoals De Stem gisteren
leidde hebben de bewind
voerders van de Tilburgsche
pij de Bredase rechtbank een
aillissements-aanvraag inge-
|iend. Dat houdt in dat alle
andbriefhouders, die stukken
ezitten die niet op naam zijn
jesteld, hun geld kwijt zijn.
11e andere beleggers krijgen
ia een garantieregeling
laximaal 30.000 gulden van
jet door hen bij de Tilburg-
che belegde geld terug. Dat
joudt overigens in, dat veel
ran deze beleggers er nog geld
|ij in schieten.
Volgens de VEB zou bij een
aillissement nu ruim 200 mil-
an gulden verlies worden ge
ien door de beleggers. Een
Dmmissie, die namens de
[EB de gang van zaken bij de
lburgsche heeft bestudeerd,
omt nu met een reddings-
jlan, dat met steun van De
[ederlandsche Bank zou kun-
en worden gerealiseerd.
Hierbij is inbegrepen een
scale verliescompensatie met
en waarde van 100 miljoen
lden. De maatregelen, die de
-H op het oog heeft, zouden
volledige uitkering aan
'leggers mogelijk maken.
De VEB stelt vast dat aan-
eel- en pandbriefhouders
Ismede andere schuldeisers
an de Tilburgsche al ruim
eertien maanden lang geen
ad enige invloed uit te oefe
en op de gang van zaken bij
e bank.
Mislukt het reddingsplan,
|n ziet het er voor veel pand-
faefhouders somber uit. Hou-
;rs yaf niet op naam gestelde
andbrieven hebben banken
Brabant en Zeeland giste-
■n overstelpt met één bange
,aag: „Zien we ooit een stui-
terug van ons geld, dat wij
Een alarminstallatie dien- leekbnnu- ''burgsche Hypo-
werkt. Ook als men verg'
het beveiligingssysteem aan'
zetten.
Daarvoor zorgt AutoiW"
Auto Alarm van import
Stage One in Den Haag. Dei>
stallatie staat een minuut
dat men het contact heeft a-
gezet automatisch op 'scW
Bij terugkomst in de
moet binnen 10 seconden
contactsleutel omgedrs-
worden, wil men niet te f®
ken krijgen met de ingetxrf
de toeter welke een
hebben toever-
ouwd?".
Een woordvoerder van de
ederlandsche Bank zegt, dat
mensen „er niet al te veel
moeten rekenen dat ze nog
pn +S.van ^Un centen terug-
n. Zij vallen niet onder de
antieregeling zoals credi-
«ren 0p naam".
'emand wil tot nu toe zeg-
s=J?0eveel 8e'd van niet op
gestelde pandbrieven er
6 Tilburgsche gestoken is.
hypotheekportefeuille
van 115 dB veroorzaakt de Tilburgsche bedroee
Elke stroomverande:- 0 miljoen gulden Onder an?
vanaf 3 Watt met uitzorf re de
ring van parkeerlicht -
elektrische klok, wordt
het apparaat onmiddellijk
detecteerd.
De prijs: 147,50.
Augustus vorig jaar bes®
het Nederlands wagenpar»'
ongeveer 4,3 miljoen W
nenauto's.
Volgens de cijfers van
Centraal Bureau voor
tistiek bevonden zich
deze 4,3 miljoen val
143.000 coupé's, 328.000 stat»
cars en 7000 cabriolets.
Hqt wordt
tijd dat
Deetman
van boven
wijs wordt
32
he
SC
tu
re'
he
pi
Et
Ai
ee!
te:
Ze
'n<
st<
la;
m
W(
tei
na
ni<
ge
sie
mi
wo