N T J E S e Goed vï grote u\ [ECHTB, MAAR WEL OPPASSEN VOOR OVERDAAD Nieuwe Golf wordt zuiniger Turbo voor f 14.000.- Ford heeft met Orion weereen echte sedan Opgeslokt Auto-Alarm 4,3 mij. auto's Merijntje VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1983 OP WEG 'Andere' auto Smaak Missers Praktisch nut Zo, we zijn er weer Stoom HARD STIKKE LEUK Tuinieren J Prettig weekeid EINDREDAKTIE LEON KRIJNh Door Jan van Zuilen DE VERKOOP van accessoi- res voor auto's kent de laat- ste jaren een enorme bloei. 5 Iedere garage van naam be- schikt wel over een apart ac- cessoirehoekje, aangeduid S als accessoire boutique of -shop en ook gespeciaüseer de autoshops zijn er tegen- woordig bij de vleet. Radio's en cassetterecorders, klokjes en metertjes, sportsturen, stoelhoezen, siervelgen, lichtmetalen wielen, mis- 3 tlampen en verstralers, je S kunt het zo gek niet verzin- nen of het is te koop, tot en 5 met windjacks met het era- bleem van het merk van uw favoriete auto toe. Je kunt er je auto naar je eigen persoonlijke smaak S mee aankleden en om het al- lemaal nog wat indrukwek- 3 kender te laten klinken heeft de commercie de term opti- 1 sche tuning bedacht, afgeleid van het tunen, ofwel opvoe- ren van motoren. Overigens komt een combinatie van H beide vormen van tunen uiteraard vaak voor. Er zijn verschillende bedrijven die S zich daarin specialiseren, bijvoorbeeld Alpina (BMW) en Irmscher (Opel). Die leve- ren auto's af die zowel op- tisch als mechanisch grondig 3 onder handen zijn genomen. 3 In dit bestek beperken we 5 ons echter tot het optisch tu- 3 nen. 3 Drie factoren hebben bij - S gedragen aan de populariteit 3 van accessoires. Dat zijn de 3 daling van de autoverkopen, 3 de langere levensduur en 3 niet in de laatste plaats door 3 de trent die de Japanners 3 hebben gezet met hun royaal 3 uitgevoerde modellen. Men- 3 sen die vroeger één, hooguit 3 twee jaar met een auto reden 3 en hem dan inruilden, rijden 3 er nu om uiteenlopende re- 3 denen vaak langer mee. Om 3 toch het idee van een 'andere' 3 auto te hebben kunnen zulke mensen in plaats van een nieuwe wagen te kopen, hun 3 oude aankleden met acces- soires. Een spoiler, voor en achterop, een setje mistlam- 3 pen, een sierbiesje en het 1 ij kt of j e weer nieuw rij dt. 3 Optisch tunen, het woord g zegt het al, voor het gezicht 3 oppeppen, maar het is wel 3 uitkijken geblazen. Het kan 3 al te gauw ontaarden in 5 overdaad. Een voorbeeld 3 daarvan vind ik auto's die 3 rondom op spoilers worden 5 gezet, voorop een spoiler van 3 het formaat van een sneeuw- 3 schuiver, uitgebouwde wiel- kasten en doorlopende drem- Accessoires geven auto een persoonlijk tintje EEN DOOR Kamei onder handen genomen Golf. Anders dan bij de normale uitvoe ring zijn de luchthappers op de motorkap, de grille met vier vierkante koplampen in plaats van twee ronde, een grote voorspoiler, spatbordverbreders, drempellij sten, alle maal in dezelfde kleur gespoten als de carrosserie, inclusief de lichtmetalen velgen, de buitenspiegel en de ruitewisserbladen. pellijsten langszij en dan ook nog achterop een soort vlieg tuigvleugel, in combinatie met een zonnescherm op de achterruit. Dat dan liefst nog in dezelfde kleur gespoten als de carrosserie. Tegelij kertijd worden dan ook nog de grille, de ruitewissers en de velgen in diezelfde kleur gespoten. Firma's als Kamei en Zender zijn voorbeelden van bedrijven die zulke com plete sets op de markt bren gen. Toen ik een paar jaar gele den in West-Duitsland zo uitgeruste auto's voor het eerst zag rijden, was het nog apart, maar vorig jaar leek het wel of heel Duitsland zo rond reed. Zelfs de duurste Mercedessen waren op deze manier, vond ik, verminkt. Het is zo'n voorbeeld van hoe je een mooie auto lelijk kunt maken. Uiteraard, het is een kwestie van persoonlijke smaak, maar toch zijn wel enkele richtlijnen aan te ge ven, die te maken hebben met het karakter van de auto. Op een eigenzinnig wagentje als de Eend staat een spoiler als de spreek woordelijke vlag op een modderschuit. Ook op wat dan een klassewagen wordt genoemd, misstaat zo'n ding, omdat die auto's van zichzelf al apart genoeg zijn. Auto's uit de populaire klasse lenen zich daarentegen wel voor optische tuning, mits men zich in acht neemt. Die wa gens gaan steeds meer op el kaar lijken onder invloed van de windtunnel en de noodzaak voor de fabrikan ten om zo economisch moge lijk met afmetingen en ge wicht om te springen. Juist zulke wagens kun je met op tische accessoires een eigen tintje geven. Spoilers kunnen daar een WOLFSBURG - De nieuwe Golf, welke tijdens de auto tentoonstelling in september in Frankfurt wordt geïntro duceerd, is een duidelijke voortzetting van het huidige Golf-concept. Uiterlijk weinig veranderingen; in technisch opzicht een aantal verbeterin gen. De nieuwe motoren zor- gen ook voor een lager brand stofverbruik. Belangrijke veranderingen zijn: de wielbasis is 7,5 cm groter én de spoorbreedte is voor en achter met respectie velijk 2,3 cm en 5 cm toegeno men. De totale lengte steeg met bijna 2 cm en de breedte met 5,5 cm. De iets forsere ma ten hebben er toegeleid dat er in het interieur meer zit- en hoofdruimte is gekomen. De bagageruimte steeg met 30 procent. De nieuwe Golf, welke le verbaar wordt in drie- en vijfdeursuitvoering, mag uiterlijk belangrijke overeen komsten vertonen met de hui dige wagen, toch heeft enig verfijningswerk er toegeleid dat de luchtweerstandswaar- de is teruggebracht tot 0,34; in vergelijking met het voor gaande model een verbetering van 19 procent. De karakteristieke grille met de ronde koplampen is gebleven. De achterkant van de wagen is te herkennen aan de lampenunits, welke ten gunste van de laadbreedte van de bagageruimte een in de hoogte gebouwde vorm heb ben gekregen. Naast de glad afgewerkte achterkant, vallen ook de wat grotere ruiten op. Voor de nu 9 jaar oude Golf, (ondertussen ruim 6 miljoen wagens geproduceerd, waar onder een miljoen diesels en 365.000 wagens in de GTI- klasse) zijn nieuwe motoren ontwikkeld. De vanaf het be gin in de Golf gebouwde 1,1 li ter carburatiemotor, is ver vangen door een 1,3 liter mo- De reeds geruime tijd geleden door Suzuki-Motor aangekon digde turbo-machine is in ons land. De prijs van de XN 85 is nu ook bekend: 13.999.-. Deze turbo beschikt over een 4 cilinder 4-taktmotor met een cilinderinhoud van 673cc. De XN 85 is goed voor een maximaal vermogen van 85 pk en een topsnelheid van bij na 210 km/u. CORKSROUTE stofverbruik. Maar of dat nu zo merkbaar is, is vers twee. Immers iedere moderne auto is van fabriekswege al dus danig gebouwd dat de weg- ligging zo goed mogelijk en de luchtweerstand zo laag mogelijk is. Voor dat doel past de fabriek dezelfde spoilertruc toe, alleen met dit verschil dat het optisch ef fect zo gering mogelijk is. Sterker, de geïntegreerde spoilers onder bumpers en op kofferdeksel, maken de auto vaak aantrekkelijker. Duur, maar onder bijna elk type erg mooi, zijn de lichtmetalen velgen, meestal in combinatie met een iets bredere band. Ook functio neel. De wegligging verbe tert merkbaar, maar ook met velgen en banden wordt wel eens te royaal omgespron gen. Het mooie is er vanaf als de velgen te opzichtig wor den en de banden zo breed dat het lijkt of er een bulldo zer de weg uit schuift. MERCEDESSEN hebben PatSeiïa geen spoiler nodig. Die zijn al mooi genoeg van zich zelf. uitstekend hulpmiddel bij zijn. Wel hoort de grote en het type spoiler in overeen stemming te zijn met het vermogen van de motor. An ders gezegd: een Golf GTI staat een agressief uiterlijk beter dan een Golf Diesel. De fabrikanten leggen zich trouwens zelf ook dat soort beperkingen op. De spoiler van de Golf GTI, die van fa briekswege wordt gemon teerd, is net een klein beetje groter dan van de 'gewone' Golfjes. Trouwens, in de hang naar royaal uitgeruste auto's zijn fabrikanten en importeurs zelf ook begonnen met het uitbrengen van speciale (ac- tiejmodellen. Soms zitten daar uitstekende voorbeel den bij hoe je een auto net ietsje mooier kunt maken, maar er zitten ook missers bij. Want laten we wel we zen, voor de eigenaar of eige naresse van een Renault 5 Aerobic is het te hopen dat aerobic meer dan een rage zal blijken. Met wat dan heet bodyli- ning hebben we een ander voorbeeld van een populaire accessoire bij de kop. Ook daarmee is net risico van te veel van het goede, erg groot. De subtiele streepjes die van fabriekswege of door de im porteur worden aangebracht misstaan zelden, met de strips die de autoshop ver koopt is het uitkijken gebla zen dat je auto er niet gaat uitzien als een indiaan op het oorlogspad. Van body liners zal het duidelijk zijn dat ze geen en kel ander nut hebben dan de auto een wat ander aanzien te geven, in het meest gunsti ge geval, optisch een betere stroomlijn. Van spoilers daarentegen beklemtonen met name de fabrikanten er van met de grootste stellig heid dat ze wel een functie hebben. Ze verlagen de op waartse druk hetgeen van gunstige invloed is op de wegligging en ze verbeteren de stroomlijn, waardoor de weerstandcoëffiënt (de zoge naamde cW-waarde) naar beneden gaat. En een lage Cw-waarde is, zo mag be kend worden verondersteld, erg gunstig voor het brand- Een erg dankbaar hulp middel zijn mistlampen en verstralers. Verschillende autofabrikanten en tunings- bedrijven maken tegenwoor dig kant en klare grilles met mistlampen of verstralers, die de auto een totaal ander frontaanzien geven. Maar eigenlijk is een simpel setje mistlampen al voldoende. Bovendien kunnen die ook nog van praktisch nut zijn. Ook hier echter geldt de waarschuwing dat overdaad schaadt. Een hele batterij mistlampen maakt de auto patserig. Dan raakt de laatste tijd ook nog een hele subtiele ac cessoire in zwang, overge waaid uit Duitsland. Dat is, hoe gek het ook moge klin ken, het weglaten van iets, de type-aanduiding. Dat ge beurt vooral bij Mercedes eri BMW. Een voorbeeld: je kunt niet zien of je te doen hebt met een BMW 518 (de tamste) of met een 528i (de snelste), idem dito niet of naast je voor het stoplicht een Mercedes 200D staat (die je er grif uittrekt) of een 280E (die je echt niet bijhoudt). Het zal duidelijk zijn dat het weglaten van de type-aan duiding vooral wordt ge bruikt om te verdoezelen dat je niet de duurste wagen uit de betreffende serie hebt. Het is in die zin ook een ac cessoire dat er extra voor be taald moet worden. Zonder type-aanduiding is duurder dan met. tor van 55 pk, welke genoegen neemt met normale benzine. Met deze motor komt de Golf op een topsnelheid van 151 km/u en een gemiddeld ver bruik van 6,9 liter op 100 km Eveneens nieuw is een 1,6 liter carburatiemotor van 75 pk met een top van 167 km/u. Deze krachtbron komt in de plaats van de huidige 1,5 liter. Bij een gelijk toerentalniveau ontwikkelt de nieuwe motor een belangrijk hoger koppel. Nog meer kracht, bij nog lage re toerentallen, levert de nieu we 1,8 liter carburatiemotor van 90 pk; topsnelheid 178 km/u. In de dieselsector is al les bij het oude gebleven. De 55 en 75 pk benzinemoto ren en de 54 pk dieselkracht bron zijn standaard gekoppeld aan een vier versnellingsbak. De GTI's hebben een 5-bak en de 1,8 liter motor van de erg luxueus uitgevoerde GLX- versie en de turbodiesels, heb ben standaard een 4+E-ver- snellingsbak. Over de gehele lijn is het gemiddelde brandstofver bruik afgenomen: bij de tur bodiesel van 5,9 naar 5,5 ltr/ 100 km; bij de injectiemotor van 8,5 naar 8,0. Bij de nieuwe carburatiemotoren zijn de verschillen nog groter. De 1,3 liter bereikt met 6,9 ltr/100 km, tegenover de 8,3 liter van zijn 1,1 liter voorganger. Het nieuwe 1,6 liter aggregaat komt op 7,4 ltr/100 km, in ver gelijking met 8,6 bij de vroe gere 1,5 liter motor. Bij het Formel E-pakket, dat bij de nieuwe Golf met 1,3 liter carburatiemotor kan worden geleverd, slaat VW een nieuwe weg in: die van de automatische stop-startvoor ziening. Met dit systeem hoeft de bestuurder de motor niet meer zelf door een druk op de daarvoor bestemde knop uit te schakelen. Twee seconden na dat de snelheid tot onder de 5 km/u is gedaald en het statio naire toerental is bereikt, treedt het systeem automa tisch in werking. Door inscha kelen van een versnelling (een, twee of achteruit) start de motor weer vanzelf. GARDEREN - Ford is, met een klassieke sedanstyling, te rug in de middelste sector van de Europese personenwagen- markt. Nadat de Taunus plaats moest maken voor de Sierra (waarvan de eigen Ford-mensen nu zelf zeggen: de één vindt de wagen schitte rend, anderen hebben geen goed woord voor de nieuw ge kozen carrosserielijn), was er in het model-programma een leegte ontstaan. Sinds Ford in 1976 met de Fiesta kwam, verschenen er in de kleine- en in de midden klasse alleen nog maar wa gens met een schuin aflopende achterzijde, voorzien van een ruime bagageklep. Een wagen met een echte kofferbak ont brak. Met de komst van de Orion, welke al in augustus lever baar wordt, verandert dit. De wagen gaat ook geen bestaand model bij Ford vervangen, maar krijgt een plaats tussen de Escort en de Sierra. De wa gen beschikt ook over eigen schappen welke specifiek zijn afgestemd op de sedankopers, die over het algemeen meer behoudend of traditioneel zijn ingesteld. Op grond van deze voorbestemde rol wordt de 4- deurs Orion ook alleen maar uitgebracht in de zeer comple te GL-uitvoering (met b.v. elektrisch bedienbare ramen) en in een sportieve versie met benzine-inspuiting. De goed koopste Orion zal waarschijn lijk in de prijsklasse rond 23.000,- belanden. De Orion heeft voorwiel- aandrijving, rondom onaf hankelijke wielophanging. Het motorprogramma bestaat uit een 1.3 (69 pk) en 1.6 liter (79 pk) benzinemotor, terwijl in oktober de 1.6 liter benzi neinspuiting met 105 pk komt, gevolgd in december door een 1.6 liter (54 pk) dieselmotor. Alle wagens beschikken over een 5-versnellingsbak of een automatische transmissie. De hoogste prestaties wor den geleverd door de Orion Injectie: 186 km/u. Extreme zuinigheid komt voor reke ning van de nieuwe 1600 die selmotor. Bij 90 km/u gaat de ze wagen slechts 3,9 liter per 100 km gebruiken (1 op 25,5). De Orion diesel wordt de eer ste personenwagen in Europa, welke bij deze snelheid zo zui nig blijft. NU de vakantieperiode in het zui den des lands weer ten einde is, zult U vanaf nu weer iedere week in plaats van iedere dag, op deze plaats de toeristische tips vinden. Vooral voor automobilisten en an dere gemotoriseerde weggebrui kers: dit is tenslotte een auto-pagi na. Maar zo af en toe ook aan dacht voor andere in de toeristi sche sfeer liggende berichten. Autosnelwegen De Ardennen - het hele jaar door een schitterend reisdoel-zijn weer een stukje 'dichterbij' geko men: een 22 km lang stuk auto snelweg is toegevoegd aan de Route des Ardennes. Tot onge veer 30 km van Bastogne (tot bij het op 647 m hoog gelegen Bara- que Fraiture) is nu een 4-baans- weg beschikbaar En voor de volledigheid: in Zwit serland ook nieuwe stukken auto weg: in het Leventinadal tussen Varenzo en Faido, waardoor de ergste flessenhals op de noord zuid route Bazel-Gotthard-ltalië verdwenen is. Aanlegkosten per km: ruim 60 miljoen gulden! Ook de rondweg om Hospental in het Gotthardgebied is klaar; op de route Winterthur-Bodensee het traject Pfynerbrücke-Mülheim In Graubünden ook twee belangrijke aanvullingen: het traject Reiche- nau-Sils i.D. in de route Chur- -Thusis en op de weg San Bernar- dino-Bellinzona gaat het 'knoop punt' tussen Soazza en Lostallo verdwijnen. 55+Reizen En nog een mededeling, die nu niet bepaald een tripje voor het weekeinde betreft: het nieuwe (winter)reisprogramma van de Stichting 55+ is uit. Naast mini- trips dicht bij huis, staat ook dit maal weer een 15-daagse rondreis door Europpa op het programma en een 10-daags verblijf in Wenen. Ook voor het in het buitenland doorbrengen van de Kerstdagen en overwinteren op het Joegosla vische eiland Hvar, kan men bij de ze Stichting (Stationsplein 7, Baarn. Tfn 02154 -17078/17801 terecht. Nieuw in het programma zijn twee 4-weekse overwintervakan- ties. De eerste vindt plaats aan de baai van Zupa, iets ten zuiden van het Joegoslavische Dubrovnik. De tweede in de Algarve (Portugal). Voor deze speciale overwinterva- kanties geldt de regeling dat men zowel thuis wordt opgehaald, als weer van Schiphol gratis naar huis wordt gebracht. Bloemen Den Haag beleeft zaterdag zijn jaarlijkse bloemencorso. De wa gens vertrekken om 11 uur bij het Zuiderpark, arriveren om 13 uur bij de Houtrusthallen en rijden van daar tussen 14 en 16 uur door naar Scheveningen. Het een en dertigste bloemen corso 'Midden-Nederland' trekt zaterdag na 15 uur twee keer door Leersum. De Steeg Ter gelegenheid van de pension nering van mr. W.J. Geertsema als Commissaris van de Koningin in Gelderland is als dank voor zijn vele werk voor de Gelderse kuituur in kasteel Middachten in De Steeg, bij Arnhem, tot en met 18 septem ber een schilderijen- en tekenin gententoonstelling georganiseerd. De expositie in mr. Geertsema's ambtswoning bestaat uit negentig werken van meesters van 'De Haagse School' en tijdgenoten die allemaal het landschap rond Oos terbeek (hier hadden zich veel schilders uit die periode geves tigd) tot onderwerp hebben (vrij dags tot en met zondags van 13 tot 17 uur). jjte ..Kleintjes" in De Stem. »^dat er zoveel bijzondere en „teressante aanbiedingen in staan. Elke dag weer DOOR HANS LUTZ richting Noord-Holland moeten I gaan: de stichting Museumbuir| spoorweg uit Haaksbergen ent- museum stoomtram Hoorn-Mei demblik organiseren van woensj dag 24 tot en met zondag 28 augustus het evenement Stoom! historisch transport. Dit evene- f ment wordt georganiseerd roncl steden Hoorn en Medemblikenl behalve stoomtrein en -tram zijil ook een stoomsleepboot, stoor! miniaturen, stoomwalsen, oude f bussen, motoren enzovoorts te bewonderen. Het publiek kan ziel ook laten vervoeren in de oude f transportmiddelen. Buiténcentrum De Kemphaan i| Almere-haven is dit weekeinden toneel van de 'moestuindagen' Daar kunnen de liefhebbers alles leren over het aanleggen en in-1 richten van de moestuin. Tussen! 10 en 16 uur kan men informatie! krijgen over bemesting, bestrijd: van ziekten en noem maar op. Voor de liefhebbers, dus. (antoren te Breda Bergl GERRIE Vermeulen (14) dit weekend te logeren toont het kippeëi, zo groo\ zijn moeder gisterochtend andere ei maakt duidelijA vondst betreft. Het tweeht gebaard - gelegd klinkt hm twaalf bruine hennen, dit tuin scharrelen. De omtrelj meten, is niet minder dar twee uitsmijters, in de bi nogal agressief. Volgens de nig overlevingskansen. Van onze redact Ballons Gisteren is - men heeft het in i krant volop kunnen lezen - hel Holland Ballon Festival begonn in Raamsdonksveer. Vandaag: 6.30 tot 9.30 en van 17.30 tot 20j| stijgen heteluchtballons op. gen doen ze dat weer tussen 6.) en 9.30 en tussen 18.00 en 2O.30I uur. Bovendien begint vandaag om 15.45 uur een luchtvaarstol Zondag van 6.30 tot 9.30 uur op| stijgingen, 15.00 tot 17.00 lucht- vaartshow en van 17.00 tot 190(| uur opstijgingen. Het evenenaer.j gratis toegankelijk, alleen voor) parkeren moet men betalen. Vuurwerk Wie een heet evenement wil bele ven zou de komende week eens We eindigen deze keer met nog een spektakelstuk: het Intern# naai Vuurwerkfestival in Sche# ningen. Van 24 tot en met 27 augustus zijn er iedere avondtis geW^ntTeïd hebben ee- sen 22.30 en 23.15 uur shows# --gn - neDDen 6e binnen- en buitenlandse vuur werkfabrikanten. Dat gaat knaller dus. HET IS rond het mid daguur, lekker weer en niks aan de hand. Met een kalm gangetje rijdt Ar thur havoie uit Holyoke in de Amerikaanse staat Massachusetts in zijn Mustang op Sargeant Street, in zuidoostelijke richting. Dan breekt plotseling de weg als een valkuil onder hem open en voor hij -uStet wat er gebeurt is hij met auto en al verdwenen onder het wegdek. In de donkere holle ruimte blijft de auto hangen op een paar leidingen. Arthur Lavoie werd niet gewond, maar zijn auto vernielde een gasleiding zodat niet al leen de weg snel moest worden afgezet maar ook nog de mensen uit naast gelegen gebouwen een goed heenkomen moesten zoeken voor het geval een explosie zou volgen. - FOTO AP 'ILBURG - Er is nog er| fn de Tilburgsche Hyp rolledig terugzien. De Vereniging Effec- enbescherming (VEB) heeft op de valreep de Bredase rechtbank ge- Taagd maandag nog niet beslissen over het fail lissement van de Tilburg- pche, die al sinds juli 1982 'surceance' verkeert. Zoals De Stem gisteren leidde hebben de bewind voerders van de Tilburgsche pij de Bredase rechtbank een aillissements-aanvraag inge- |iend. Dat houdt in dat alle andbriefhouders, die stukken ezitten die niet op naam zijn jesteld, hun geld kwijt zijn. 11e andere beleggers krijgen ia een garantieregeling laximaal 30.000 gulden van jet door hen bij de Tilburg- che belegde geld terug. Dat joudt overigens in, dat veel ran deze beleggers er nog geld |ij in schieten. Volgens de VEB zou bij een aillissement nu ruim 200 mil- an gulden verlies worden ge ien door de beleggers. Een Dmmissie, die namens de [EB de gang van zaken bij de lburgsche heeft bestudeerd, omt nu met een reddings- jlan, dat met steun van De [ederlandsche Bank zou kun- en worden gerealiseerd. Hierbij is inbegrepen een scale verliescompensatie met en waarde van 100 miljoen lden. De maatregelen, die de -H op het oog heeft, zouden volledige uitkering aan 'leggers mogelijk maken. De VEB stelt vast dat aan- eel- en pandbriefhouders Ismede andere schuldeisers an de Tilburgsche al ruim eertien maanden lang geen ad enige invloed uit te oefe en op de gang van zaken bij e bank. Mislukt het reddingsplan, |n ziet het er voor veel pand- faefhouders somber uit. Hou- ;rs yaf niet op naam gestelde andbrieven hebben banken Brabant en Zeeland giste- ■n overstelpt met één bange ,aag: „Zien we ooit een stui- terug van ons geld, dat wij Een alarminstallatie dien- leekbnnu- ''burgsche Hypo- werkt. Ook als men verg' het beveiligingssysteem aan' zetten. Daarvoor zorgt AutoiW" Auto Alarm van import Stage One in Den Haag. Dei> stallatie staat een minuut dat men het contact heeft a- gezet automatisch op 'scW Bij terugkomst in de moet binnen 10 seconden contactsleutel omgedrs- worden, wil men niet te f® ken krijgen met de ingetxrf de toeter welke een hebben toever- ouwd?". Een woordvoerder van de ederlandsche Bank zegt, dat mensen „er niet al te veel moeten rekenen dat ze nog pn +S.van ^Un centen terug- n. Zij vallen niet onder de antieregeling zoals credi- «ren 0p naam". 'emand wil tot nu toe zeg- s=J?0eveel 8e'd van niet op gestelde pandbrieven er 6 Tilburgsche gestoken is. hypotheekportefeuille van 115 dB veroorzaakt de Tilburgsche bedroee Elke stroomverande:- 0 miljoen gulden Onder an? vanaf 3 Watt met uitzorf re de ring van parkeerlicht - elektrische klok, wordt het apparaat onmiddellijk detecteerd. De prijs: 147,50. Augustus vorig jaar bes® het Nederlands wagenpar»' ongeveer 4,3 miljoen W nenauto's. Volgens de cijfers van Centraal Bureau voor tistiek bevonden zich deze 4,3 miljoen val 143.000 coupé's, 328.000 stat» cars en 7000 cabriolets. Hqt wordt tijd dat Deetman van boven wijs wordt 32 he SC tu re' he pi Et Ai ee! te: Ze 'n< st< la; m W( tei na ni< ge sie mi wo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16