J
oekhouden
Ballonfestival in Raamsdonksveer
muilmini■uiminihui
SIT BEELDENDE
(M/V)
diploma
wikkeling
50.-
en dinsdag
iave bij:
R. Herman
Julianalaan 16
Hulst
Tel. 13177
1 Discussies
Keuring
'Om niet'
deeltijdfunctie (19% uur pet
onder meer uit:
nnige vorming, te gebruiken
werk;
ursussen voor
il-cultureel werk;
rkers in het sociaal-cultureel
dat er regelmatig wordt
ling. Bij gebruik van een
goeding toegekend.
3e kunstzinnige vorming in
svaardigheid.
ij/zij goede contactuele
terband en organisatorisch
Iraagt het salaris maximaal
mum commies A; norm
g en volwasseneneducatie is
itwikkeling en uitvoering van
de volwasseneneducatie,
teunpunt, zijn in dienst van
3e rechtspositie als het
elefonisch verkregen worden
lige vorming, tel.
t bij de selectie betrokken,
bezit te zijn van de chef van
griffie van Zeeland, St.
leiding van
allonvaarder getraind als een
KLM-piloot
Door Ad Burger
DE ballonvaart balanceert in
Nederland op de soms smalle
rand tussen liefhebberij en
commercie. Zonder inbreng
van het bedrijfsleven is het
beoefenen van deze dure sport
niet mogelijk, terwijl een bal
lonvaarder zich nooit door
datzelfde bedrijfsleven mag
laten overhalen tot het nemen
van onverantwoorde risico's.
Ballonvaart is één van die sporten
waarop de commercie een bijzonder
grote greep heeft. Henk Brink, coör
dinator van het Holland Ballon Festi
val in Raamsdonksveer en zelf bal
lonvaarder en -instructeur: „Er is
hier in ons land geen enkele liefheb
ber die zo vermogend is dat hij één
ton op tafel kan leggen voor aanschaf
van een luchtballon met toebehoren".
Meestal is het zo dat een gebreve-
teerd piloot, nadat hij voldoende
vluchten heeft gemaakt om zich er
varen te mogen noemen, in het nette
pak en met een Samsonite-koffertje
in zijn hand, bij de directeur van een'
bedrijf aanklopt met de vraag of hij
soms van zijn diensten gebruik wil
maken. Soms voelt zo'n directeur
daarvoor; dan koopt het bedrijf een
ballon voor de ballonvaarder, die dan,
gesponsord, zijn grote hobby kan be
drijven".
Het spreekt voor zich dat de bal
lonvaarder niet alleen voor zijn eigen
genoegen, maar ook voor dat van de
sponsor de lucht in zal moeten. Af en
toe wil dat nog wel eens problemen
opleveren. „Het gebeurt wel dat de
sponsor op een gegeven moment eisen
stelt waaraan je als ballonvaarder
eenvoudig niet kan voldoen. Er ont
staan soms hele eigenaardige discus
sies als je bijvoorbeeld tijdens een be
langrijk evenement bij een strak
blauwe hemel niet wilt opstijgen. 'Het
is toch prachtig weer', wordt er dan
geroepen. Dan kan jij op jouw beurt
weer uitleggen dat de thermiek onder
deze omstandigheden zo groot is, dat
opstijgen levensgevaarlijk zou zijn",
geeft Henk Brink als voorbeeld.
In de meeste gevallen weet de pi
loot de sponsor wel van zijn gelijk te
overtuigen. Het is nog niet voorgeko
men dat een eigenaar van een ballon
voet bij stuk hield en de ballonvaar
der de gevaarlijkste capriolen liet
uithalen. „We hebben als ballonvaar-
ders ook afgesproken", aldus Henk
Brink, „dat, mocht dat ooit één van
ons overkomen, hij meteen zijn spon
sorcontract zal opzeggen. Die sponsor
zal in Nederland geen nieuwe piloot
meer vinden. Hij houdt aan zijn
avontuur dus een mooie berg linnen
in zijn schuurtje over".
Veiligheid is een woord dat in het
interview met Brink herhaalde ma
len terugkomt. Niet zonder trots deelt
hij mee dat in Nederland nog nooit
een zwaar, laat staan een fataal, on
geluk met een ballon heeft plaatsge
vonden. „Het gebeurt wel eens dat je
bij een te harde landing een bult of
wat schrammen oploopt, maar dat is
nauwelijks vermeldenswaard".
De opleiding voor ballonvaarder in
Nederland - „de langste en zwaarste
in heel Europa" - zal voor een niet on
belangrijk deel aan het uitblijven van
calamiteiten ten grondslag liggen. De
opleiding duurt, met een beetje mee
val, minstens een jaar. Dan volgt het
examen, dat, zo blijkt uit het relaas
van Henk Brink een nog grotere lij
densweg dan het autorijexamen kan
Festival, en festi
val-secretaresse
Monique van Rijt
hoven.
- FOTO HANS CHAB0T
NIET minder dan honderd heteluchtballons uit minstens achttien landen zullen
van woensdag 17 tot en met zondag 21 augustus in Raamsdonksveer op het Hol
land Ballon Festival acte de présence geven. Daarmee is dit gebeuren, dat plaats
vindt op de terreinen van auto-importeur Louwman Parqui, het grootste evene
ment ooit op dit gebied in Europa gehouden, aldus de organisatoren.
De honderd ballons zullen meermalen tijdens het festival opstijgen. Er zullen
iedere dag twee massa-opstijgingen gemaakt worden, waarbij alle deelnemers in
groepen van vijfentwintig het luchtruim zullen kiezen.
Om alles in goede banen te kunnen houden, komt heel wat bij de organisatie
kijken. Zo mogen de ballonvaarders niet buiten een vantevoren afgesproken ge
bied (ruwweg de lijn Roosendaal-Dordrecht-Den Bosch-Tilburg-Roosendaal) ko
men, op straffe van diskwalificatie.
Daarnaast probeert men ook zo weinig mogelijk het 'normale' luchtverkeer te
hinderen. Om diverse technisch-meteorologische redenen kiezen de deelnemers
of 's morgens vroeg en 's middags laat het luchtruim. Dat houdt in dat militaire
vliegtuigen, die meest midden op de dag vliegen, weinig hinder zullen ondervin
den. De burgerluchtvaart gebruikt het luchtruim boven Midden-Brabant relatief
zelden, zodat ook op dit gebied geen moeilijkheden te verwachten zijn. Mochten
die echter toch voorkomen, dan heeft de organisatie twee coördinatoren 'in
dienst' die de problemen moeten oplossen.
De organisatie heeft zich ook verzekerd van de steun van de meteorologische
dienst van luchthaven Schiphol. Er zullen twee medewerkers van die dienst conti
nu in Raamsdonksveer aanwezig zijn, die de deelnemers, via een verbinding met
het hoofdkwartier in Schiphol, op de hoogte kunnen houden van veranderingen
in de weersgesteldheid.
Naast ballonvaart staan vooral zaterdag 20 en zondag 21 augustus nog andere
'aerobe' onderdelen op het programma. De luchtmacht en enkele burgerclubs
hebben een parachute-demonstratie toegezegd, terwijl Fokker met een Fokker F-
28 en vier oude modellen in de lucht aanwezig zal zijn. Daarnaast is oók de Stich
ting Vliegsport Gilze-Rijen met een aantal oude modellen aanwezig.
zijn: „Bij het theorie-gedeelte wordt
de kandidaat zes uur lang op alle mo
gelijke terreinen door specialisten
aan de tand gevoeld. Van de twintig
kandidaten die de laatste jaren het
examen hebben afgelegd, zijn er naar
mijn weten twee of drie in één keer
geslaagd. De meesten moeten op een
aantal punten herexamen doen, ter
wijl er ook tussen zitten die voor het
geheel nog een keer kunnen terugko
men".
De eisen die aan een ballonvaarder
in Nederland gesteld worden, zijn
niet mis. De kandidaten moeten een
vliegmedische keuring ondergaan
(dezelfde die KLM- en luchtmachtpi
loten ook krijgen), terwijl zij voor het
theoretische examen onderricht krij
gen in navigatie, meteorologie, lucht
machtwetgeving, materiaal- en in
strumentenkennis en de kunst van
het ballonvaren. „Om een voorbeeld
te geven: een ballonvaarder moet
evenveel van meteorologie afweten
als een gezagvoerder op een KLM-
vliegtuig", aldus Brink.
De indruk mag hiermee gewekt
zijn dat alleen hoger opgeleiden uit de
bèta-richting mogen denken aan een
carrière als ballonvaarder. Toch is
dat niet waar. Henk Brink: „Mensen
met een goed wiskundig inzicht heb
ben een licht voordeel, omdat ze
meestal wat analytischer denken.
Maar verder heb je geen enkele ken
nis van de wiskunde of welke andere
studie-richting dan ook nodig. Je
moet beschikken over een behoorlijke
portie gezond verstand en je moet het
Engels - dé taal van de internationale
ballonvaarderij - goed meester zijn.
Dan heb je de kans om het te halen".
Naast de theorie moet een aspi
rant-piloot zich ook in de praktijk be
kwamen. Gemiddeld maakt een leer
ling zo'n veertig vluchten, voordat hij
of zij aan het praktisch examen be
gint. Henk Brink leidt zelf ook piloten
op, maar beperkt zich daarbij wel tot
mensen uit zijn kenissenkring, die
bovendien 'gek' van de ballonsport
moeten zijn.
vervolg op pagina Gids/ Weekend 3
I