J oekhouden Ballonfestival in Raamsdonksveer muilmini■uiminihui SIT BEELDENDE (M/V) diploma wikkeling 50.- en dinsdag iave bij: R. Herman Julianalaan 16 Hulst Tel. 13177 1 Discussies Keuring 'Om niet' deeltijdfunctie (19% uur pet onder meer uit: nnige vorming, te gebruiken werk; ursussen voor il-cultureel werk; rkers in het sociaal-cultureel dat er regelmatig wordt ling. Bij gebruik van een goeding toegekend. 3e kunstzinnige vorming in svaardigheid. ij/zij goede contactuele terband en organisatorisch Iraagt het salaris maximaal mum commies A; norm g en volwasseneneducatie is itwikkeling en uitvoering van de volwasseneneducatie, teunpunt, zijn in dienst van 3e rechtspositie als het elefonisch verkregen worden lige vorming, tel. t bij de selectie betrokken, bezit te zijn van de chef van griffie van Zeeland, St. leiding van allonvaarder getraind als een KLM-piloot Door Ad Burger DE ballonvaart balanceert in Nederland op de soms smalle rand tussen liefhebberij en commercie. Zonder inbreng van het bedrijfsleven is het beoefenen van deze dure sport niet mogelijk, terwijl een bal lonvaarder zich nooit door datzelfde bedrijfsleven mag laten overhalen tot het nemen van onverantwoorde risico's. Ballonvaart is één van die sporten waarop de commercie een bijzonder grote greep heeft. Henk Brink, coör dinator van het Holland Ballon Festi val in Raamsdonksveer en zelf bal lonvaarder en -instructeur: „Er is hier in ons land geen enkele liefheb ber die zo vermogend is dat hij één ton op tafel kan leggen voor aanschaf van een luchtballon met toebehoren". Meestal is het zo dat een gebreve- teerd piloot, nadat hij voldoende vluchten heeft gemaakt om zich er varen te mogen noemen, in het nette pak en met een Samsonite-koffertje in zijn hand, bij de directeur van een' bedrijf aanklopt met de vraag of hij soms van zijn diensten gebruik wil maken. Soms voelt zo'n directeur daarvoor; dan koopt het bedrijf een ballon voor de ballonvaarder, die dan, gesponsord, zijn grote hobby kan be drijven". Het spreekt voor zich dat de bal lonvaarder niet alleen voor zijn eigen genoegen, maar ook voor dat van de sponsor de lucht in zal moeten. Af en toe wil dat nog wel eens problemen opleveren. „Het gebeurt wel dat de sponsor op een gegeven moment eisen stelt waaraan je als ballonvaarder eenvoudig niet kan voldoen. Er ont staan soms hele eigenaardige discus sies als je bijvoorbeeld tijdens een be langrijk evenement bij een strak blauwe hemel niet wilt opstijgen. 'Het is toch prachtig weer', wordt er dan geroepen. Dan kan jij op jouw beurt weer uitleggen dat de thermiek onder deze omstandigheden zo groot is, dat opstijgen levensgevaarlijk zou zijn", geeft Henk Brink als voorbeeld. In de meeste gevallen weet de pi loot de sponsor wel van zijn gelijk te overtuigen. Het is nog niet voorgeko men dat een eigenaar van een ballon voet bij stuk hield en de ballonvaar der de gevaarlijkste capriolen liet uithalen. „We hebben als ballonvaar- ders ook afgesproken", aldus Henk Brink, „dat, mocht dat ooit één van ons overkomen, hij meteen zijn spon sorcontract zal opzeggen. Die sponsor zal in Nederland geen nieuwe piloot meer vinden. Hij houdt aan zijn avontuur dus een mooie berg linnen in zijn schuurtje over". Veiligheid is een woord dat in het interview met Brink herhaalde ma len terugkomt. Niet zonder trots deelt hij mee dat in Nederland nog nooit een zwaar, laat staan een fataal, on geluk met een ballon heeft plaatsge vonden. „Het gebeurt wel eens dat je bij een te harde landing een bult of wat schrammen oploopt, maar dat is nauwelijks vermeldenswaard". De opleiding voor ballonvaarder in Nederland - „de langste en zwaarste in heel Europa" - zal voor een niet on belangrijk deel aan het uitblijven van calamiteiten ten grondslag liggen. De opleiding duurt, met een beetje mee val, minstens een jaar. Dan volgt het examen, dat, zo blijkt uit het relaas van Henk Brink een nog grotere lij densweg dan het autorijexamen kan Festival, en festi val-secretaresse Monique van Rijt hoven. - FOTO HANS CHAB0T NIET minder dan honderd heteluchtballons uit minstens achttien landen zullen van woensdag 17 tot en met zondag 21 augustus in Raamsdonksveer op het Hol land Ballon Festival acte de présence geven. Daarmee is dit gebeuren, dat plaats vindt op de terreinen van auto-importeur Louwman Parqui, het grootste evene ment ooit op dit gebied in Europa gehouden, aldus de organisatoren. De honderd ballons zullen meermalen tijdens het festival opstijgen. Er zullen iedere dag twee massa-opstijgingen gemaakt worden, waarbij alle deelnemers in groepen van vijfentwintig het luchtruim zullen kiezen. Om alles in goede banen te kunnen houden, komt heel wat bij de organisatie kijken. Zo mogen de ballonvaarders niet buiten een vantevoren afgesproken ge bied (ruwweg de lijn Roosendaal-Dordrecht-Den Bosch-Tilburg-Roosendaal) ko men, op straffe van diskwalificatie. Daarnaast probeert men ook zo weinig mogelijk het 'normale' luchtverkeer te hinderen. Om diverse technisch-meteorologische redenen kiezen de deelnemers of 's morgens vroeg en 's middags laat het luchtruim. Dat houdt in dat militaire vliegtuigen, die meest midden op de dag vliegen, weinig hinder zullen ondervin den. De burgerluchtvaart gebruikt het luchtruim boven Midden-Brabant relatief zelden, zodat ook op dit gebied geen moeilijkheden te verwachten zijn. Mochten die echter toch voorkomen, dan heeft de organisatie twee coördinatoren 'in dienst' die de problemen moeten oplossen. De organisatie heeft zich ook verzekerd van de steun van de meteorologische dienst van luchthaven Schiphol. Er zullen twee medewerkers van die dienst conti nu in Raamsdonksveer aanwezig zijn, die de deelnemers, via een verbinding met het hoofdkwartier in Schiphol, op de hoogte kunnen houden van veranderingen in de weersgesteldheid. Naast ballonvaart staan vooral zaterdag 20 en zondag 21 augustus nog andere 'aerobe' onderdelen op het programma. De luchtmacht en enkele burgerclubs hebben een parachute-demonstratie toegezegd, terwijl Fokker met een Fokker F- 28 en vier oude modellen in de lucht aanwezig zal zijn. Daarnaast is oók de Stich ting Vliegsport Gilze-Rijen met een aantal oude modellen aanwezig. zijn: „Bij het theorie-gedeelte wordt de kandidaat zes uur lang op alle mo gelijke terreinen door specialisten aan de tand gevoeld. Van de twintig kandidaten die de laatste jaren het examen hebben afgelegd, zijn er naar mijn weten twee of drie in één keer geslaagd. De meesten moeten op een aantal punten herexamen doen, ter wijl er ook tussen zitten die voor het geheel nog een keer kunnen terugko men". De eisen die aan een ballonvaarder in Nederland gesteld worden, zijn niet mis. De kandidaten moeten een vliegmedische keuring ondergaan (dezelfde die KLM- en luchtmachtpi loten ook krijgen), terwijl zij voor het theoretische examen onderricht krij gen in navigatie, meteorologie, lucht machtwetgeving, materiaal- en in strumentenkennis en de kunst van het ballonvaren. „Om een voorbeeld te geven: een ballonvaarder moet evenveel van meteorologie afweten als een gezagvoerder op een KLM- vliegtuig", aldus Brink. De indruk mag hiermee gewekt zijn dat alleen hoger opgeleiden uit de bèta-richting mogen denken aan een carrière als ballonvaarder. Toch is dat niet waar. Henk Brink: „Mensen met een goed wiskundig inzicht heb ben een licht voordeel, omdat ze meestal wat analytischer denken. Maar verder heb je geen enkele ken nis van de wiskunde of welke andere studie-richting dan ook nodig. Je moet beschikken over een behoorlijke portie gezond verstand en je moet het Engels - dé taal van de internationale ballonvaarderij - goed meester zijn. Dan heb je de kans om het te halen". Naast de theorie moet een aspi rant-piloot zich ook in de praktijk be kwamen. Gemiddeld maakt een leer ling zo'n veertig vluchten, voordat hij of zij aan het praktisch examen be gint. Henk Brink leidt zelf ook piloten op, maar beperkt zich daarbij wel tot mensen uit zijn kenissenkring, die bovendien 'gek' van de ballonsport moeten zijn. vervolg op pagina Gids/ Weekend 3 I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19