DE STEM I UITBLAZEN Wereldkampioen langzaam zeilen Miljoenen loór betoi aan vele fl DE RUITER mm Opheldering gew UIT DE WEEKBLADEN Duitser Andropov Suriname Nieuwsfeiten zomer 1967: Volgende keer: Het weer van zomer 1967 VRIJDAG 29 JUL11983 T5 PAGINA 21 VBJPAG 29 JUL11983 DM3BLAD VOOR ZUOWEST tEDERLAND Jaargang 123 Nr. 20.191 Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie Drs. J.H.M. Brad er Hoofdredactie L. Lei|endekker H. Coumans Breda - Hoofdkantoor Spinveld 55 Postadres: Postbus 3229 4800 MB Breda Telefoon: voor directe verbinding zie onder betreffende afdeling Algemeen nr. 076-236911 Telex: 54176 Kantooruren ma. t.m. vr. van 8.15-17.00 uur Bankrelaties Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 Raborek. 101053738 Handelsregister 27420 Centrale redactie Breda Nieuwsdienst 076-236883 Stadsredactie 076-236880 Sportredactie 076-236884 Lezersservice Inlichtingen over Stemreizen en promotie: 076-236911 Fotoservice: 076-236573 Abonnementen Betaling 076-236347 20,49 per maand 61,15 per kwartaal 238,00 perjaar Postabonnementen met toeslag Nieuwe abonnees: opgave bij elk rayonkantoor en servicepunt. Ook telefonisch of d m v bon in de krant. Bezorgklachten Voor telefonische meldingen zie onder betreffend rayonkantoor. Rubriek 't Kleintje Opgave 076-236538, 236381 236244 tot 17.00 uur 2 dagen voor plaatsing Grote advertenties Algemene informatie over mogeli|kheden en tarieven: 076-236881 Regionale informatie: alle kantoren Postadres: postbus 3229, 4800 MB Breda Afsluittijd adv.: 09.00 uur één dag voor plaatsing; maandagkrant vrijdag 12.00 uur in Breda Overlijdensberichten 076-236442. Buiten kantooruren ma. t/m vr. van 19.00-20.30 uur en zo. van 18.30-21.30 uur 076-236394/236911 Debiteurenadministratie Advertenties 076-236227 Rayonkantoren Bergen op Zoom Zuivelstraat 26, 4611 PJ Tel. (alle afd.) 01640-36850 Kantooruren ma. t/m vr. van 8 15-17.00 uur Breda - Stadskantoor Nwe. Ginnekenstraat 414811 NN. Abonnementen 076- 236322. Overige afd. 236326. Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Bezorgklachten 076-236888 ma. t/m vr. 8.15- 18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur Etten-Leur Markt 28, 4875 CE Tel. (alle afd.) 01608-21550 Kantooruren ma. Ven vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Goes Klokstraat 14461 JK Tel. (alle afd.) 01100-28030 Kantooruren ma t/m vr. van 8 15-12.30 en 13.30-17.00 uur Hulst Stedhstraat 14, 4561 AS Tel. (alle afd.) 01140-13751 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Oosterhout Arendstraat 14, 4901 JK Tel. abonn. en adv. 01620-54957 Tel. redactie 01620-51800 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Roosendaal Molenstraat 45, 4701 JN Tel. (alle afd.) 01650-37150 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Terneuzen Nieuwstraat 9, 4531 CV Tel. (alle afd.) 01150-17920 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Vlissingen Torenstraat 4381 ET Tel. (alle afd.) 01184-19910 Kantooruren ma t/m vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Na voetbal en tennis is windsurfen - plankzei- len - de derde volks sport in Nederland. Er varen deze zomer ruw geschat 300.000 van die vaartuigjes rond. Zwemmers, hengelaars en zeilers praten al over een recreatieplaag maar het kan nog veel erger wor den. Optimisten schatten dat het Nederlandse water ruimte biedt aan 5 miljoen planken. „Een ware wild groei" dus, zoals ELSE VIER S MAGAZINE in een omslagverhaal vaststelt. Plankzeilen schijnt ner gens zo populair te zijn als in Nederland, zelfs niet in Amerika waar de zeilplank - min of meer bij toeval - werd uitgevonden. Popu lair blijkt overigens, met be trekking tot de zeilplank, een wat onvolledig woord. Bij de zeilers is de zeilplank - of eigenlijk de plankzeiler - juist zeer onpopulair aan het worden, zo weet EM te melden. „Surfers hebben doorgaans geen flauw be nul van regels op het water. Dat komt omdat ze geen zei/verleden hebben. Zei lers zijn van jongs af aan bezig, hebben het allemaal spelenderwijs geleerd en zijn zelfs verplicht een bin nen aan varingsreglemen t aan boord te hebben. We ten (bijna) altijd hoe zich te gedragen in de buurt van haventjes en sluizen, en op kanalen en rivieren waar de beroepsvaart het nu een maal als eerste voor het zeggen heeft. De surfer moet dus - Ne- PAGINA TWKK' a- p f jf f f WIM KOCK derlandser kan het niet - naar de cursus. Daarbij is het, volgens EM, ook weer oppassen geblazen want er lopen nogal wat dure beun hazen rond onder de „in structeurs". Momenteel zijn er zeventien door het Kon. Ned. Watersportver- bond erkende „plankzeil- scholen Nog even wat meer sport, ook in EM. Een aar dig interview met radiover slaggever Theo Koomen die zonder sentiment over de Tour praat, over de do ping en de uitbuiting, de geldjacht en het vandalis me van de karavaan. Acht tien keer trok Koomen met de Tour mee, dit jaar voor het laatst. De Tour is niet ongezond zwaar, denkt hij. Het is het hele programma dat renners tegenwoordig moeten rijden. Dat is te zwaar om het nog met na tuurlijke krachten aan te kunnen. Koomen schetst ook de nieuwe generatie, door art sen in plaats van soig- neurs-kwakzalvers begelei de wielrenners waarvan Winnen, Knetemann en Raas de representanten zijn. „De renners komen niet meer als skeletten in Parijs aan. De nieuwe ge neratie ziet er over het al gemeen knapper uit dan vroeger. Ze zijn ook intelli genter. Ze zijn veel meer mens. Veel bewuster ook; ze weten waarom ze langs die toeschouwers rijden, ze weten dat ze geld waard zijn." Voor de liefhebbers ontvouwt Koomen ook nog een aardig theorietje over de gedachtengang van Winnen toen deze naar TAIpe d'Huez klom en blijk baar kiezen moest tussen de gele trui en de etappe overwinning. Koomen nog eenmaal: „Kijk, vroeger reden ze voor een halve cent de Ronde van Frankrijk en wa ren ze blij als ze een etappe wonnen: Moeder, ik heb een etappe gewonnen! Nu zeggen ze: Wat heb ik dit jaar?" Verder nog in EM een dialoog tussen Henry Kis singer en Raymond Aron, een gesprek met een boze ambtenaren-leider (Van de Scheur) en een overzicht van de nieuwe Amerikaan se politiek in Midden-Ame- rika. De HAAGSE POST start een nieuwe serie van Mar tin Schouten waarin wij brave burgers kennis kun nen maken met de kijk die de onderwereld - of liever: de zelfkant - van onze maatschappij op ons heeft. Een opvallend verhaal is dat over de luitenant-kolo nel Klaus Hornig, een „goede Duitser" die zich verzette tegen de praktij ken van de SS en zijn man nen artikel 47 van het Duit se Militaire Handboek in prentte (hij was toen al ju rist). Dat artikel geeft aan op welke gronden een mili tair een bevel mocht weige ren. Zijn handelwijze deed hem tenslotte in het con centratiekamp belanden en vervolgens in Amerikaanse krijgsgevangenschap waar van zijn diensten als jurist, ondervrager, tolk en getui ge/gevangene gebruik werd gemaakt. De HP probeert verder aan te tonen dat de recla me voor de Barclay-siga- retten misleidend is. De waarnemende weekboek- schrijver bezocht het naaktstrand van Maduro- dam en een verslaggevers- duo ging „op zoek naar het christelijk-historisch den ken", hetgeen een terug blik op de CHU („Potver- driedubbeltjesl") opleverde met kleurenfoto's van Tila- nus en Van Verschuer, bei den in ontspannen vakan tiehouding. In DE TIJD beschrijft de Rus Zjores Medvedev hoe Joeri Andropov de West- Europeanen probeert op te vrijen. „In de eerste dagen nadat Andropov aan de macht kwam was het al dui delijk dat de essentie van zijn nieuwe beleid niet zo bestaan in pogingen de Amerikanen te behagen, maar uit wedijveren met de Verenigde Staten om de sympathie van de landen van West-Europa, zowel die van de bevolking als die van de regeringen.De schrijver komt tot de con clusie dat Andropov met zijn slimme propaganda Ronald Reagan telkens nog te vlug af is geweest. Verder heeft DE TIJD een reportage over het als van historisch belangbe schouwde congres van de Werelraad van Kerken in Vancouver, een verhaal over de groeiende omroep- perikelen en een artikel over het dilemma waarvoor patiënten en artsen vaak worden geplaatst bij de be handeling van kanker met medicijnen die soms kwalij ke bijwerkingen hebben. De prijs voor het meest opvallende verhaal sleept deze week VRIJ NEDER LAND in de wacht met een geheim rapport dat beves tigt dat Nederlandse militai ren van de ambassade in Paramaribo Bouterse aan de macht hielpen. Dat feit was de minister van Buiten landse Zaken ook al be kend toen hij, namens zijn collega van Defensie, op 25 februari van dit jaar in de Tweede Kamer „met na druk ontkende dat enigerlei Nederlandse instantie, mili tairen of wie dan ook, be trokken is geweest bij de voorbereiding van de coup". Dat zou dus een leugen zijn geweest. In uitvoerig en zelfs wel boeiend achtergrondver haal lezen we over Zwarte Tulp", de codenaam voor een uit de jaren zeventig daterend en zeer geheim plan dat in werking zou moeten treden wanneer (nog voor de onafhankelijk heid van Suriname) het no dig zou worden de Neder landers te evacueren en het eventueel onbetrouw baar geworden Surinaam se deel van de toen nog Nederlandse krijgsmacht te neutraliseren. Een dergelijk plan is met een paar aan passingen om te vormen tot een effectieve staats greep-strategie en dat zou de Nederlandse Militaire Missie in Paramaribo nu precies hebben gedaan. ïïlllllltllllliHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilillllllilillllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllll1llllllllllllllllllll'''''l''''lll'll'''''tl''''''''''lflfl''''''1'1fl'''''''1''''''''''l'''''''''''''fmi""f"""""""^"""""""""""""""""""""""""""^""""""""""""""""""""11 door Jan Koesen Op 28 mei 1967 zeilt Sir Francis Chicester, 65 jaar, met zijn twee master de 'Gipsy Moth IV' de ha ven van Plymouth binnen na een solo-zeiltocht over de wereld. In 226 dagen heeft de Brit 28.500 zee mijlen afgelegd in zijn eentje, va rend via Kaap de Goede Hoop naar Sydney en via Panama te rug naar huis. Het is een prestatie die de wereld verbijstert. En de Britten zijn zo ingenomen met Chicester dat Koningin Elizabeth 2 hem op 7 juli tot ridder slaat met hetzelfde zwaard, als waar mee Sir Francis Drake in 1581 door Elizabeth 1 werd geridderd na diens zeereis om de wereld. Velen hebben Chichester nadien gevolgd. Een zeiltocht om de wereld? Wie droomt daar niet van op weemoedige momenten? Avontuur, exotische landen, ontberingen, iets echt met je leven doen. Maar hoe groot en woest en ledig de Aarde kan zijn, ook in het elektronische tijdperk, wordt telkens weer duidelijk als weer eens iemand on- verrichterzake terugkomt. De voorbereidingen voor zulk een tocht zijn niet gering. Je hebt op zijn minst een puike boot nodig en een paar jaar vrije tijd. Je moet alles zelf kunnen repareren, van een losschietende val tot aan de vul ling van je kies. Je moet op elk ogenblik weten waar je bent op die onmetelijke plas, je moet je papieren van tevoren ge regeld hebben, het schip moet met ver stand en liefde gezeild worden, en last but not least zul je de totale eenzaamheid moeten kunnen verdragen. Herman Jansen, de eerste Nederlander die een solo-zeiltocht om de wereld vol bracht, schrijft in zijn prachtig door Ge rard van Straaten geïllustreerd dagboek „De horizon zeilde mee, dag na dag over zijn boot, de Sounion, gewoon een se- riejacht van 3,5 ton en 9,05 meter, waaraan voor de reis niets werd veranderd of ver sterkt: „Vier jaar waren wij samen, on- scheidelijk, afhankelijk van elkaar. Ruim 36.000 mijl of 67.000 kilometer heeft hij mij over oceanen gedragen." En Jansen vertelt van orkanen en klip pen, van windstilte en gekmakende een zaamheid, van mastbreuk en gestrand zijn, maar ook van de grootsheid van de natuur en hoe behulpzaam andere volke ren kunnen zijn. Vorige maanden kwam een wereldzei- lend echtpaar na zes jaar varen weer in Nederland. Frans en Sophia Tieman ver trokken in 1977 uit Hellevoetssluis en keerden daar „als wereldkampioen lang- zaamvaren" terug. In zijn café te Rotterdam, vertelt Frans Tieman maar al te graag over zijn tocht met zijn vrouw. Tieman, bootsman van huis uit en altijd varensgezel, droomde als kind al van een reis om de wereld. Hij kreeg voor betrek kelijk weinig geld een casco van 12 meter 70 bij 3,70 en 1,80 en sloeg aan het timme ren, boren, lassen enz. Na enige jaren was zijn kitsgetuigde tweemaster gereed en het echtpaar stak van wal. De Tiemans hadden absoluut geen haast. Ze bleven waar ze het naar hun zin hadden, des noods maanden achter elkaar. De 'Sophia' zocht de passaatwinden op, ontweek de pressies en ander moeilijk weer, bleef an derhalf jaar spelevaren in de Caraïbische Zee en toen dook de familie via het Pana ma Kanaal de andere, Grote Oceaan in. In de buurt van Tahiti met zijn overdaad van zondoorstoofde, palmenrijke, en op een STER-spot lijkende eilanden bleven de Tiemans negen maanden, waarna ze Sir Francis Chicester. via Australië naar Indonesië voeren, steeds op hun dooie akkertje. Ze legden hun boot voor anker in Singapore en Ma leisië, in Djibouti en Soedan, op de Nieuwe Hebriden en bij de Loyaliteits Eilanden. Pas in de Golf van Biskaje, praktische ge sproken al thuis, kreeg de 'Sophia' het even benauwd met een storm, maar Frans liet laconiek alle zeilen zakken, liet het schip aan zichzelf over en voer voor top en takel zoals dat heet, de storm uit. „Je moet mij niet vergelijken met Con nie van Rietschoten of Dirk Nauta en Ge rard Dijkstra die alles uit hun boot halen om meer snelheid te krijgen. Nee, wij wa ren kampioen langzaamzeilen." Twee vragen bekruipen de leek bij het vernemen van een dergelijke supervakan tie. Hoe kom je aan zoveel tijd en wat kost dat grapje? Frans geeft daar goedmoedig antwoord op. Zijn buurtcafé in het Rotter damse Kralingen bleef gewoon doordraai en onder de hoede van zijn zwager die op gezette tijden geld overmaakte naar de vreemdste plekken op Aarde. Het echt paar heeft geen kinderen. „En we hebben niet zoveel tijd nodig voor onszelf. We drinken niet, we zijn soms weken op zee waar je niets kunt uitgeven, en er zijn landen waar je zo goedkoop en goed kunt eten dat je niet zelf hoeft te koken. Neem nou Indonesië, waar we verrukkelijk voor 1,50 konden eten. Nou ja, een biertje kostte daar wel 3,50, maar daar hadden we niet zo'n behoefte aan. Alles bij elkaar denk ik dat je op zo'n 15.000 per jaar moet rekenen, en daar zijn de kosten van het schip in begrepen." De wereldreis verliep niet zonder pro blemen. In Tahiti werden de Tiemans gearresteerd op verdenking van ontvoe ring van de zoon van de rijkste man van het eiland. „Alle scheepsbewegingen daar worden door de Fransen nauwgezet in de gaten gehouden vanwege de atoomproeven. Je moet steeds in- en uitklaren, voor elke baai. Toevallig was er een andere boot, die ook 'Sophie' heette en de Fransman dach ten dat die de jongen had ontvoerd. Ze hebben ons een week lang in arrest ge houden, maar we konden duidelijk maken dat we er niets mee te maken hadden. Het schip werd aan de ketting gelegd en onze paspoorten werden ingenomen. Dat was niet zo prettig. Ik heb later gehoord dat de ontvoerders de jongen te hard op zijn hoofd hebben geslagen en dat hij dood is." Bij Morea, een eiland bij Tahiti, stak plots een storm op van windkracht 10 toen de Tiemans veilig binnen het rif voor an ker lagen. Maar een veerboot buiten het koraal raakte in moeilijkheden. „Je zag al in de verte dat het fout ging. De golven sloegen de veerboot in drie seconden op zijn kop. Wij probeerden in ons bijbootje met alle zwemvesten die we hadden de mensen te helpen, maar we kwamen er gewoon niet door. We hebben gewoon tel kens teruggeslagen door de golven. Ik heb zitten janken. We hebben gelijk de haven gebeld en vuurpijlen afgeschoten, maar we konden zelf niets doen. De loodsboot was er trouwens binnen het kwartier. Van de 18 man aan boord is er gelukkig maar 1 verdronken. Maar zoiets maakt een diepe indruk op je." Bij Guadeloupe, in de Caraïbische Zee, werd het echtpaar Tieman per vergissing beschoten door de marine die met oefenin gen bezig was. „Ik was beneden en mijn vrouw was aan dek. Kom eens boven, riep ze. Ik heb bij de kanonniers gezeten en ik herkende het geluid meteen. De granaten sloegen tot 15 meter voor onze boeg in. Ik heb gelijk de misthoorn gepakt en vuur pijlen afgeschoten. Ze hadden ons gewoon niet in de gaten, omdat ze vanachter een heuvel schoten." Frans Tieman: „Ik heb negen jaar bij de koopvaardij gezeten in de hoop iets van de wereld te zien. Maar je ziet niets, je moet werken als je in een vreemde haven ligt. Varen is altijd mijn ideaal geweest." Zijn adviezen: „Je moet zoveel mogelijk lokaal eten. Anders moet je een hele berg blik meenemen. En je kunt toch overal doppertjes kopen. We hadden 1000 liter drinkwater aan boord, en als het regende spanden we de zeilen, 's Nachts draaiden we 3 uur op en 3 uur af. Nooit ging er een van ons naar vo ren als de ander benedendeks was. En je moet met alles rekening houden. Bijtijds reven, je maatregelen nemen, altijd een vluchthaven bij de hand hebben. We had den wel 600 kaarten aan boord, dat is ook een heel kapitaal. Die hebben we allemaal in Engeland gekocht. Navigeren heb ik Windhoos in Tricht, Chaam en Ulicoten. Het Nationaal Rampenfonds wordt inge schakeld. Samkalden stelt zich voor als de nieuwe burgemeester van Amsterdam. Sir Francis Chichester, eerste solo-zei ler rond de wereld, wordt door koningin Elizabeth tot ridder geslagen. Tommy Simpson sterft aan doping op de Mont Ventoux op de dag dat Jan Janssen de eerste Nederlandse etappe-overwin ning boekt. Prins Claus loopt de Vierdaagse (en uit). Rassenrellen in Detroit. 37 doden. Grote onrust in den lande door twee moorden, binnen een half jaar gepleegd door patiënten van De Kruisberg, een psy chopaten-inrichting in Doetinchem. Ka mervragen en 6000 handtekeningen. Willem Ruska wordt wereldkampioen judo. Koningin Elizabeth sloeg sir Francis Chicester op 7 juli 1967 tot ridder. gewoon met de sekstant gedaan. Die elek tronische dingen waarmee je je via de sa tellieten kunt oriënteren waren in de tijd dat wij vertrokken, onbetaalbaar." „Varen met je vrouw is enorm. Sophia had nog nooit echt gezeild en moest er aan wennen. Maar ze staat nu al weer te trap pelen voor onze volgende reis: zover mo gelijk de Amazone op. We hebben natuur lijk wel eens woorden gehad, maar nooit lang. Dat kan ook niet aan boord. En als je dat samen hebt meegemaakt, dan komt je echt dicht bij elkaar. Kijk, als je op de Noordzee kunt varen, dan kun je overal op de wereld varen, dat is dan geen punt meer. Mijn schip, mijn ziel en zaligheid zit er in. Elk schroefje ken je. Ik heb er een enorm vertrouwen in en hij is voor geen goud te koop." „Cora, Cora, ik heb de Tour gewonnen!", riep een geëmotioneerde Jan Janssen in de microfoon van Theo Koomen die ook zijn tranen de vrije loop liet en zijn ver slag opluisterde met snikken. Zomer 1968: Voor het eerst in de geschiedenis wint een Nederlander de Tour de France en dat op - v jf 4 het laatste nippertje, terwijl de kranten al de Herman van Springel-story hadden klaarliggen voor de maandagkrant. Vanaf dat jaar is Nederland een wielerland. Na een heel zachte en slappe winter is de zomer eindelijk weer eens normaal en droog. Juni is droog, maar nog koud en sombertjes. Af en toe valt een fikse hagel* bui. Er zijn regelmatig depressies en weer. Na een drukkend warme dag (in hej Oosten en Zuiden wordt het 25° en meet barst op zondag 25 juni een hevig onwee' los met buien waaruit grote hagelstenen vallen. Van Chaam (onder Breda) tres dwars door Brabant een windhoos, rel maar een heuse tornado, de Betuwe Tricht wordt zwaar getroffen: grote scha* de en slachtoffers. Juli is warm, droog en zonnig, f®1 'ouderwetse' zomermaand. Op 18 F! wordt het ruim 31°. Toch slaan die maan ook regelmatig heel zware onweersbuis® toe. Augustus is een betrekkelijk norma' zomermaand. Op 1 augustus wordt he, even meer dan 30°, daarna blijft het k*1 beneden die tropengrens Slor< expl Van onze Haagse reda<. DEN HAAG - De ontploffir min in het Artillerie Schii waarbij zeven militairen d< witen geweest aan een ree de de afgelopen negen jaar in voorraadstaten tot het opdrachten. i Minister De Ruiter (Defen sie) die dit gisteren verklaar de, overweegt de resultaten van het marechaussee-onder- 'zoel over te geven in handen van het militaire openbaar mir.sterie om te bezien of deze onjiiste handelingen in aan- meking komen voor straf rechtelijke vervolging. )e bewindsman kondigde da.rnaast een grootscheepse doirlichting aan van de proce- dires die gepaard gaan met he: gebruik van (oefen)muni- tfc Dit onderzoek, waarbij y:oral ook de kleuraanduidin- gn op de diverse soorten runitie betrokken is, zal zich- itstrekken tot alle krijgs- dnachtdelen. Verder zal wor- dn nagegaan of het inlassen C van c tusse ontv; struc bevo: Sp Ui giste geste ninkl spooi mort nauw gen. 1974 i tie C Utree doelii instri sievei (EOEl Van onze redactie binner A IVIERE Duizenden woning bijken te zijn aangetast door b stil van deze in het geheel niet isvele miljoenen guldens gemoe: /oor de bewoners van de Van flds dreigen in het algemeen getn gevaren. In één geval heift een woningbouwcorpo- rafe extra maatregelen moe ter nemen in verband met de veligheid. Dit heeft directeur N.van Velzen van de Nationa- le Voningraad(NWR) desge vraagd meegedeeld. De NWR is eei koepelorganisatie waar bij ogeveer achthonderd wo- ningorporaties zijn aangeslo ten. He probleem doet zich voorl in de hoogbouw voor. Het éton laat los, hetgeen tot ondehoudsproblemen leidt. Zondr degelijk onderhoud blijkn de flats niet te hand- ba vei, terwijl volgens Van Velza jaren is gedacht dat betonjarenlang probleemloos mee zu gaan. Uitonderzoek van de raad blijktiet probleem zich in het hele lnd voor te doen. Als mo gelijk oorzaken van de beton rot nomt hij de samenstellJTïg van et indertijd gebruikte beton die misschien wel eens twijfeachtig is geweest, de agres;e op beton, bij voor beeldde zure regen, en het verkerd gebruik van het ma- teriaa De aad heeft bij het minis- sticht enk!i9P Vo'kshuisvesting al wordt enkele keren tevergeefs ge- bij de vraag, een commissie van deskudigen in te stellen om het prbleem van de betonrot te onerzoeken. Een woord- voerde van het ministerie an Volkshuisvesting ver- ï~®aro desgevraagd dat er in Paraat van het ministerie al en orierzoek gaande is naar ae prolemen rond het beton. v® bet eventueel verhalen d schade op de betonle- erancer of de aannemer is yRlJ JEDERLAND, het weekblad dat eet melden dat Nederlandse officiei hari?nsten hebben verleend bij de si e öuterse aan de macht heeft gebi diens9r 9ehe'm raPP°rt van de Nederla ,n9en al eerder geruchten over d€ e Nederlandse Militaire Missie in ke iiran Bouterse. Die geruchten zijn V m nP van Defensie tegengesprok zako '®9erleiding heeft voor de mini: ke verborgen gehouden. Defestp?an niet ,oyaal ziin fe9enov niet ls deen geringe beschuld Poi,tika?er®proken b'ijven, want met I crati u eidln9 van het militaire appara van ao8 rechts°rcle. Minister De Ruiter NphhoU 9®yen, ook in het belang var die J?ndse of'derscorps. Intrigerendi mdfNiln A"a9en,en 20uden hebba «Nederlandse rechtsorde. 9elo'fu,oCllei': het Nederlandse Surinam I womn ^'9 worden als de beschuldi desirio Jra4Y?e Bou,erse op wie wij n 9s met Nederlandse hulp in het zac Er m wij tb regen word moeil aannc sprak Less Vai probl, trekk veel k gelet ton. I volge wel li len ac den t de ov welli< heeft woorc beton ge wc gen, e woorc terie staat contrc ton s hem u In nen j Sticht keurd cent hun contró procei werde ken in geslote midde onver1 keer onderc gaat h V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2