DE STEM I
UITBLAZEN
Wereldkampioen langzaam zeilen
Miljoenen
loór betoi
aan vele fl
DE RUITER
mm
Opheldering gew
UIT DE
WEEKBLADEN
Duitser
Andropov
Suriname
Nieuwsfeiten zomer
1967:
Volgende keer:
Het weer van
zomer 1967
VRIJDAG 29 JUL11983
T5
PAGINA 21 VBJPAG 29 JUL11983
DM3BLAD VOOR ZUOWEST tEDERLAND
Jaargang 123
Nr. 20.191
Uitgave
Uitgeversmaatschappij
De Stem b.v.
Directie
Drs. J.H.M. Brad er
Hoofdredactie
L. Lei|endekker
H. Coumans
Breda - Hoofdkantoor
Spinveld 55
Postadres: Postbus 3229
4800 MB Breda
Telefoon: voor directe
verbinding zie onder
betreffende afdeling
Algemeen nr. 076-236911
Telex: 54176
Kantooruren ma. t.m. vr.
van 8.15-17.00 uur
Bankrelaties
Postgiro 1114111
ABN rek. 520538447
NCB rek. 230301584
Raborek. 101053738
Handelsregister 27420
Centrale redactie Breda
Nieuwsdienst 076-236883
Stadsredactie 076-236880
Sportredactie 076-236884
Lezersservice
Inlichtingen over Stemreizen
en promotie: 076-236911
Fotoservice: 076-236573
Abonnementen
Betaling 076-236347
20,49 per maand
61,15 per kwartaal
238,00 perjaar
Postabonnementen met
toeslag
Nieuwe abonnees: opgave bij
elk rayonkantoor en
servicepunt. Ook telefonisch
of d m v bon in de krant.
Bezorgklachten
Voor telefonische meldingen
zie onder betreffend
rayonkantoor.
Rubriek 't Kleintje
Opgave 076-236538, 236381
236244 tot 17.00 uur 2 dagen
voor plaatsing
Grote advertenties
Algemene informatie over
mogeli|kheden en tarieven:
076-236881
Regionale informatie: alle
kantoren
Postadres: postbus 3229,
4800 MB Breda
Afsluittijd adv.: 09.00 uur één
dag voor plaatsing;
maandagkrant vrijdag 12.00
uur in Breda
Overlijdensberichten
076-236442.
Buiten kantooruren ma. t/m
vr. van 19.00-20.30 uur en zo.
van 18.30-21.30 uur
076-236394/236911
Debiteurenadministratie
Advertenties 076-236227
Rayonkantoren
Bergen op Zoom
Zuivelstraat 26, 4611 PJ
Tel. (alle afd.) 01640-36850
Kantooruren ma. t/m vr. van
8 15-17.00 uur
Breda - Stadskantoor
Nwe. Ginnekenstraat 414811
NN. Abonnementen 076-
236322. Overige afd. 236326.
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.15-17.00 uur
Bezorgklachten
076-236888 ma. t/m vr. 8.15-
18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur
Etten-Leur
Markt 28, 4875 CE
Tel. (alle afd.) 01608-21550
Kantooruren ma. Ven vr. van
8.30-12.30 en
13.30-17.00 uur
Goes
Klokstraat 14461 JK
Tel. (alle afd.) 01100-28030
Kantooruren ma t/m vr. van
8 15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Hulst
Stedhstraat 14, 4561 AS
Tel. (alle afd.) 01140-13751
Kantooruren ma t/m vr. van
8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Oosterhout
Arendstraat 14, 4901 JK
Tel. abonn. en adv.
01620-54957
Tel. redactie 01620-51800
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Roosendaal
Molenstraat 45, 4701 JN
Tel. (alle afd.) 01650-37150
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Terneuzen
Nieuwstraat 9, 4531 CV
Tel. (alle afd.) 01150-17920
Kantooruren ma t/m vr.
van 8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Vlissingen
Torenstraat 4381 ET
Tel. (alle afd.) 01184-19910
Kantooruren ma t/m vr. van
8.30-12.30 en
13.30-17.00 uur
Na voetbal en tennis is
windsurfen - plankzei-
len - de derde volks
sport in Nederland. Er
varen deze zomer ruw
geschat 300.000 van
die vaartuigjes rond.
Zwemmers, hengelaars
en zeilers praten al over
een recreatieplaag maar
het kan nog veel erger wor
den. Optimisten schatten
dat het Nederlandse water
ruimte biedt aan 5 miljoen
planken. „Een ware wild
groei" dus, zoals ELSE
VIER S MAGAZINE in een
omslagverhaal vaststelt.
Plankzeilen schijnt ner
gens zo populair te zijn als
in Nederland, zelfs niet in
Amerika waar de zeilplank
- min of meer bij toeval -
werd uitgevonden. Popu
lair blijkt overigens, met be
trekking tot de zeilplank,
een wat onvolledig woord.
Bij de zeilers is de zeilplank
- of eigenlijk de plankzeiler
- juist zeer onpopulair aan
het worden, zo weet EM te
melden. „Surfers hebben
doorgaans geen flauw be
nul van regels op het water.
Dat komt omdat ze geen
zei/verleden hebben. Zei
lers zijn van jongs af aan
bezig, hebben het allemaal
spelenderwijs geleerd en
zijn zelfs verplicht een bin
nen aan varingsreglemen t
aan boord te hebben. We
ten (bijna) altijd hoe zich te
gedragen in de buurt van
haventjes en sluizen, en op
kanalen en rivieren waar de
beroepsvaart het nu een
maal als eerste voor het
zeggen heeft.
De surfer moet dus - Ne-
PAGINA TWKK'
a- p f jf f f
WIM KOCK
derlandser kan het niet -
naar de cursus. Daarbij is
het, volgens EM, ook weer
oppassen geblazen want er
lopen nogal wat dure beun
hazen rond onder de „in
structeurs". Momenteel
zijn er zeventien door het
Kon. Ned. Watersportver-
bond erkende „plankzeil-
scholen
Nog even wat meer
sport, ook in EM. Een aar
dig interview met radiover
slaggever Theo Koomen
die zonder sentiment over
de Tour praat, over de do
ping en de uitbuiting, de
geldjacht en het vandalis
me van de karavaan. Acht
tien keer trok Koomen met
de Tour mee, dit jaar voor
het laatst. De Tour is niet
ongezond zwaar, denkt hij.
Het is het hele programma
dat renners tegenwoordig
moeten rijden. Dat is te
zwaar om het nog met na
tuurlijke krachten aan te
kunnen.
Koomen schetst ook de
nieuwe generatie, door art
sen in plaats van soig-
neurs-kwakzalvers begelei
de wielrenners waarvan
Winnen, Knetemann en
Raas de representanten
zijn. „De renners komen
niet meer als skeletten in
Parijs aan. De nieuwe ge
neratie ziet er over het al
gemeen knapper uit dan
vroeger. Ze zijn ook intelli
genter. Ze zijn veel meer
mens. Veel bewuster ook;
ze weten waarom ze langs
die toeschouwers rijden, ze
weten dat ze geld waard
zijn." Voor de liefhebbers
ontvouwt Koomen ook nog
een aardig theorietje over
de gedachtengang van
Winnen toen deze naar
TAIpe d'Huez klom en blijk
baar kiezen moest tussen
de gele trui en de etappe
overwinning.
Koomen nog eenmaal:
„Kijk, vroeger reden ze
voor een halve cent de
Ronde van Frankrijk en wa
ren ze blij als ze een etappe
wonnen: Moeder, ik heb
een etappe gewonnen! Nu
zeggen ze: Wat heb ik dit
jaar?"
Verder nog in EM een
dialoog tussen Henry Kis
singer en Raymond Aron,
een gesprek met een boze
ambtenaren-leider (Van de
Scheur) en een overzicht
van de nieuwe Amerikaan
se politiek in Midden-Ame-
rika.
De HAAGSE POST start
een nieuwe serie van Mar
tin Schouten waarin wij
brave burgers kennis kun
nen maken met de kijk die
de onderwereld - of liever:
de zelfkant - van onze
maatschappij op ons heeft.
Een opvallend verhaal is
dat over de luitenant-kolo
nel Klaus Hornig, een
„goede Duitser" die zich
verzette tegen de praktij
ken van de SS en zijn man
nen artikel 47 van het Duit
se Militaire Handboek in
prentte (hij was toen al ju
rist). Dat artikel geeft aan
op welke gronden een mili
tair een bevel mocht weige
ren. Zijn handelwijze deed
hem tenslotte in het con
centratiekamp belanden en
vervolgens in Amerikaanse
krijgsgevangenschap waar
van zijn diensten als jurist,
ondervrager, tolk en getui
ge/gevangene gebruik
werd gemaakt.
De HP probeert verder
aan te tonen dat de recla
me voor de Barclay-siga-
retten misleidend is. De
waarnemende weekboek-
schrijver bezocht het
naaktstrand van Maduro-
dam en een verslaggevers-
duo ging „op zoek naar het
christelijk-historisch den
ken", hetgeen een terug
blik op de CHU („Potver-
driedubbeltjesl") opleverde
met kleurenfoto's van Tila-
nus en Van Verschuer, bei
den in ontspannen vakan
tiehouding.
In DE TIJD beschrijft de
Rus Zjores Medvedev hoe
Joeri Andropov de West-
Europeanen probeert op te
vrijen. „In de eerste dagen
nadat Andropov aan de
macht kwam was het al dui
delijk dat de essentie van
zijn nieuwe beleid niet zo
bestaan in pogingen de
Amerikanen te behagen,
maar uit wedijveren met de
Verenigde Staten om de
sympathie van de landen
van West-Europa, zowel
die van de bevolking als die
van de regeringen.De
schrijver komt tot de con
clusie dat Andropov met
zijn slimme propaganda
Ronald Reagan telkens
nog te vlug af is geweest.
Verder heeft DE TIJD een
reportage over het als van
historisch belangbe
schouwde congres van de
Werelraad van Kerken in
Vancouver, een verhaal
over de groeiende omroep-
perikelen en een artikel
over het dilemma waarvoor
patiënten en artsen vaak
worden geplaatst bij de be
handeling van kanker met
medicijnen die soms kwalij
ke bijwerkingen hebben.
De prijs voor het meest
opvallende verhaal sleept
deze week VRIJ NEDER
LAND in de wacht met een
geheim rapport dat beves
tigt dat Nederlandse militai
ren van de ambassade in
Paramaribo Bouterse aan
de macht hielpen.
Dat feit
was de minister van Buiten
landse Zaken ook al be
kend toen hij, namens zijn
collega van Defensie, op 25
februari van dit jaar in de
Tweede Kamer „met na
druk ontkende dat enigerlei
Nederlandse instantie, mili
tairen of wie dan ook, be
trokken is geweest bij de
voorbereiding van de
coup". Dat zou dus een
leugen zijn geweest.
In uitvoerig en zelfs wel
boeiend achtergrondver
haal lezen we over Zwarte
Tulp", de codenaam voor
een uit de jaren zeventig
daterend en zeer geheim
plan dat in werking zou
moeten treden wanneer
(nog voor de onafhankelijk
heid van Suriname) het no
dig zou worden de Neder
landers te evacueren en
het eventueel onbetrouw
baar geworden Surinaam
se deel van de toen nog
Nederlandse krijgsmacht te
neutraliseren.
Een dergelijk
plan is met een paar aan
passingen om te vormen
tot een effectieve staats
greep-strategie en dat zou
de Nederlandse Militaire
Missie in Paramaribo nu
precies hebben gedaan.
ïïlllllltllllliHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilillllllilillllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllll1llllllllllllllllllll'''''l''''lll'll'''''tl''''''''''lflfl''''''1'1fl'''''''1''''''''''l'''''''''''''fmi""f"""""""^"""""""""""""""""""""""""""^""""""""""""""""""""11
door Jan Koesen
Op 28 mei 1967 zeilt Sir Francis
Chicester, 65 jaar, met zijn twee
master de 'Gipsy Moth IV' de ha
ven van Plymouth binnen na een
solo-zeiltocht over de wereld. In
226 dagen heeft de Brit 28.500 zee
mijlen afgelegd in zijn eentje, va
rend via Kaap de Goede Hoop
naar Sydney en via Panama te
rug naar huis. Het is een prestatie
die de wereld verbijstert. En de
Britten zijn zo ingenomen met
Chicester dat Koningin Elizabeth
2 hem op 7 juli tot ridder slaat
met hetzelfde zwaard, als waar
mee Sir Francis Drake in 1581
door Elizabeth 1 werd geridderd
na diens zeereis om de wereld.
Velen hebben Chichester nadien
gevolgd.
Een zeiltocht om de wereld? Wie droomt
daar niet van op weemoedige momenten?
Avontuur, exotische landen, ontberingen,
iets echt met je leven doen. Maar hoe groot
en woest en ledig de Aarde kan zijn, ook in
het elektronische tijdperk, wordt telkens
weer duidelijk als weer eens iemand on-
verrichterzake terugkomt.
De voorbereidingen voor zulk een tocht
zijn niet gering. Je hebt op zijn minst een
puike boot nodig en een paar jaar vrije
tijd. Je moet alles zelf kunnen repareren,
van een losschietende val tot aan de vul
ling van je kies. Je moet op elk ogenblik
weten waar je bent op die onmetelijke
plas, je moet je papieren van tevoren ge
regeld hebben, het schip moet met ver
stand en liefde gezeild worden, en last but
not least zul je de totale eenzaamheid
moeten kunnen verdragen.
Herman Jansen, de eerste Nederlander
die een solo-zeiltocht om de wereld vol
bracht, schrijft in zijn prachtig door Ge
rard van Straaten geïllustreerd dagboek
„De horizon zeilde mee, dag na dag
over zijn boot, de Sounion, gewoon een se-
riejacht van 3,5 ton en 9,05 meter, waaraan
voor de reis niets werd veranderd of ver
sterkt: „Vier jaar waren wij samen, on-
scheidelijk, afhankelijk van elkaar. Ruim
36.000 mijl of 67.000 kilometer heeft hij mij
over oceanen gedragen."
En Jansen vertelt van orkanen en klip
pen, van windstilte en gekmakende een
zaamheid, van mastbreuk en gestrand
zijn, maar ook van de grootsheid van de
natuur en hoe behulpzaam andere volke
ren kunnen zijn.
Vorige maanden kwam een wereldzei-
lend echtpaar na zes jaar varen weer in
Nederland. Frans en Sophia Tieman ver
trokken in 1977 uit Hellevoetssluis en
keerden daar „als wereldkampioen lang-
zaamvaren" terug.
In zijn café te Rotterdam, vertelt Frans
Tieman maar al te graag over zijn tocht
met zijn vrouw.
Tieman, bootsman van huis uit en altijd
varensgezel, droomde als kind al van een
reis om de wereld. Hij kreeg voor betrek
kelijk weinig geld een casco van 12 meter
70 bij 3,70 en 1,80 en sloeg aan het timme
ren, boren, lassen enz. Na enige jaren was
zijn kitsgetuigde tweemaster gereed en
het echtpaar stak van wal. De Tiemans
hadden absoluut geen haast. Ze bleven
waar ze het naar hun zin hadden, des
noods maanden achter elkaar. De 'Sophia'
zocht de passaatwinden op, ontweek de
pressies en ander moeilijk weer, bleef an
derhalf jaar spelevaren in de Caraïbische
Zee en toen dook de familie via het Pana
ma Kanaal de andere, Grote Oceaan in. In
de buurt van Tahiti met zijn overdaad
van zondoorstoofde, palmenrijke, en op
een STER-spot lijkende eilanden bleven
de Tiemans negen maanden, waarna ze
Sir Francis Chicester.
via Australië naar Indonesië voeren,
steeds op hun dooie akkertje. Ze legden
hun boot voor anker in Singapore en Ma
leisië, in Djibouti en Soedan, op de Nieuwe
Hebriden en bij de Loyaliteits Eilanden.
Pas in de Golf van Biskaje, praktische ge
sproken al thuis, kreeg de 'Sophia' het
even benauwd met een storm, maar Frans
liet laconiek alle zeilen zakken, liet het
schip aan zichzelf over en voer voor top en
takel zoals dat heet, de storm uit.
„Je moet mij niet vergelijken met Con
nie van Rietschoten of Dirk Nauta en Ge
rard Dijkstra die alles uit hun boot halen
om meer snelheid te krijgen. Nee, wij wa
ren kampioen langzaamzeilen."
Twee vragen bekruipen de leek bij het
vernemen van een dergelijke supervakan
tie. Hoe kom je aan zoveel tijd en wat kost
dat grapje? Frans geeft daar goedmoedig
antwoord op. Zijn buurtcafé in het Rotter
damse Kralingen bleef gewoon doordraai
en onder de hoede van zijn zwager die op
gezette tijden geld overmaakte naar de
vreemdste plekken op Aarde. Het echt
paar heeft geen kinderen. „En we hebben
niet zoveel tijd nodig voor onszelf. We
drinken niet, we zijn soms weken op zee
waar je niets kunt uitgeven, en er zijn
landen waar je zo goedkoop en goed kunt
eten dat je niet zelf hoeft te koken. Neem
nou Indonesië, waar we verrukkelijk voor
1,50 konden eten. Nou ja, een biertje
kostte daar wel 3,50, maar daar hadden
we niet zo'n behoefte aan. Alles bij elkaar
denk ik dat je op zo'n 15.000 per jaar
moet rekenen, en daar zijn de kosten van
het schip in begrepen."
De wereldreis verliep niet zonder pro
blemen. In Tahiti werden de Tiemans
gearresteerd op verdenking van ontvoe
ring van de zoon van de rijkste man van
het eiland.
„Alle scheepsbewegingen daar worden
door de Fransen nauwgezet in de gaten
gehouden vanwege de atoomproeven. Je
moet steeds in- en uitklaren, voor elke
baai. Toevallig was er een andere boot, die
ook 'Sophie' heette en de Fransman dach
ten dat die de jongen had ontvoerd. Ze
hebben ons een week lang in arrest ge
houden, maar we konden duidelijk maken
dat we er niets mee te maken hadden. Het
schip werd aan de ketting gelegd en onze
paspoorten werden ingenomen. Dat was
niet zo prettig. Ik heb later gehoord dat de
ontvoerders de jongen te hard op zijn
hoofd hebben geslagen en dat hij dood is."
Bij Morea, een eiland bij Tahiti, stak
plots een storm op van windkracht 10 toen
de Tiemans veilig binnen het rif voor an
ker lagen. Maar een veerboot buiten het
koraal raakte in moeilijkheden. „Je zag al
in de verte dat het fout ging. De golven
sloegen de veerboot in drie seconden op
zijn kop. Wij probeerden in ons bijbootje
met alle zwemvesten die we hadden de
mensen te helpen, maar we kwamen er
gewoon niet door. We hebben gewoon tel
kens teruggeslagen door de golven. Ik heb
zitten janken. We hebben gelijk de haven
gebeld en vuurpijlen afgeschoten, maar
we konden zelf niets doen. De loodsboot
was er trouwens binnen het kwartier. Van
de 18 man aan boord is er gelukkig maar 1
verdronken. Maar zoiets maakt een diepe
indruk op je."
Bij Guadeloupe, in de Caraïbische Zee,
werd het echtpaar Tieman per vergissing
beschoten door de marine die met oefenin
gen bezig was. „Ik was beneden en mijn
vrouw was aan dek. Kom eens boven, riep
ze. Ik heb bij de kanonniers gezeten en ik
herkende het geluid meteen. De granaten
sloegen tot 15 meter voor onze boeg in. Ik
heb gelijk de misthoorn gepakt en vuur
pijlen afgeschoten. Ze hadden ons gewoon
niet in de gaten, omdat ze vanachter een
heuvel schoten."
Frans Tieman: „Ik heb negen jaar bij de
koopvaardij gezeten in de hoop iets van de
wereld te zien. Maar je ziet niets, je moet
werken als je in een vreemde haven ligt.
Varen is altijd mijn ideaal geweest."
Zijn adviezen: „Je moet zoveel mogelijk
lokaal eten. Anders moet je een hele berg
blik meenemen. En je kunt toch overal
doppertjes kopen.
We hadden 1000 liter drinkwater aan
boord, en als het regende spanden we de
zeilen, 's Nachts draaiden we 3 uur op en 3
uur af. Nooit ging er een van ons naar vo
ren als de ander benedendeks was. En je
moet met alles rekening houden. Bijtijds
reven, je maatregelen nemen, altijd een
vluchthaven bij de hand hebben. We had
den wel 600 kaarten aan boord, dat is ook
een heel kapitaal. Die hebben we allemaal
in Engeland gekocht. Navigeren heb ik
Windhoos in Tricht, Chaam en Ulicoten.
Het Nationaal Rampenfonds wordt inge
schakeld.
Samkalden stelt zich voor als de nieuwe
burgemeester van Amsterdam.
Sir Francis Chichester, eerste solo-zei
ler rond de wereld, wordt door koningin
Elizabeth tot ridder geslagen.
Tommy Simpson sterft aan doping op de
Mont Ventoux op de dag dat Jan Janssen
de eerste Nederlandse etappe-overwin
ning boekt.
Prins Claus loopt de Vierdaagse (en uit).
Rassenrellen in Detroit. 37 doden.
Grote onrust in den lande door twee
moorden, binnen een half jaar gepleegd
door patiënten van De Kruisberg, een psy
chopaten-inrichting in Doetinchem. Ka
mervragen en 6000 handtekeningen.
Willem Ruska wordt wereldkampioen
judo.
Koningin Elizabeth sloeg sir Francis
Chicester op 7 juli 1967 tot ridder.
gewoon met de sekstant gedaan. Die elek
tronische dingen waarmee je je via de sa
tellieten kunt oriënteren waren in de tijd
dat wij vertrokken, onbetaalbaar."
„Varen met je vrouw is enorm. Sophia
had nog nooit echt gezeild en moest er aan
wennen. Maar ze staat nu al weer te trap
pelen voor onze volgende reis: zover mo
gelijk de Amazone op. We hebben natuur
lijk wel eens woorden gehad, maar nooit
lang. Dat kan ook niet aan boord. En als je
dat samen hebt meegemaakt, dan komt je
echt dicht bij elkaar.
Kijk, als je op de Noordzee kunt varen,
dan kun je overal op de wereld varen, dat
is dan geen punt meer.
Mijn schip, mijn ziel en zaligheid zit er
in. Elk schroefje ken je. Ik heb er een
enorm vertrouwen in en hij is voor geen
goud te koop."
„Cora, Cora, ik heb de Tour gewonnen!",
riep een geëmotioneerde Jan Janssen in
de microfoon van Theo Koomen die ook
zijn tranen de vrije loop liet en zijn ver
slag opluisterde met snikken. Zomer 1968:
Voor het eerst in de geschiedenis wint een
Nederlander de Tour de France en dat op
- v jf 4
het laatste nippertje, terwijl de kranten al
de Herman van Springel-story hadden
klaarliggen voor de maandagkrant. Vanaf
dat jaar is Nederland een wielerland.
Na een heel zachte en slappe winter is de
zomer eindelijk weer eens normaal en
droog. Juni is droog, maar nog koud en
sombertjes. Af en toe valt een fikse hagel*
bui. Er zijn regelmatig depressies en
weer. Na een drukkend warme dag (in hej
Oosten en Zuiden wordt het 25° en meet
barst op zondag 25 juni een hevig onwee'
los met buien waaruit grote hagelstenen
vallen. Van Chaam (onder Breda) tres
dwars door Brabant een windhoos, rel
maar een heuse tornado, de Betuwe
Tricht wordt zwaar getroffen: grote scha*
de en slachtoffers.
Juli is warm, droog en zonnig, f®1
'ouderwetse' zomermaand. Op 18 F!
wordt het ruim 31°. Toch slaan die maan
ook regelmatig heel zware onweersbuis®
toe. Augustus is een betrekkelijk norma'
zomermaand. Op 1 augustus wordt he,
even meer dan 30°, daarna blijft het k*1
beneden die tropengrens
Slor<
expl
Van onze Haagse reda<.
DEN HAAG - De ontploffir
min in het Artillerie Schii
waarbij zeven militairen d<
witen geweest aan een ree
de de afgelopen negen jaar
in voorraadstaten tot het
opdrachten.
i
Minister De Ruiter (Defen
sie) die dit gisteren verklaar
de, overweegt de resultaten
van het marechaussee-onder-
'zoel over te geven in handen
van het militaire openbaar
mir.sterie om te bezien of deze
onjiiste handelingen in aan-
meking komen voor straf
rechtelijke vervolging.
)e bewindsman kondigde
da.rnaast een grootscheepse
doirlichting aan van de proce-
dires die gepaard gaan met
he: gebruik van (oefen)muni-
tfc Dit onderzoek, waarbij
y:oral ook de kleuraanduidin-
gn op de diverse soorten
runitie betrokken is, zal zich-
itstrekken tot alle krijgs-
dnachtdelen. Verder zal wor-
dn nagegaan of het inlassen
C
van c
tusse
ontv;
struc
bevo:
Sp
Ui
giste
geste
ninkl
spooi
mort
nauw
gen.
1974 i
tie C
Utree
doelii
instri
sievei
(EOEl
Van onze redactie binner
A IVIERE Duizenden woning
bijken te zijn aangetast door b
stil van deze in het geheel niet
isvele miljoenen guldens gemoe:
/oor de bewoners van de Van
flds dreigen in het algemeen
getn gevaren. In één geval
heift een woningbouwcorpo-
rafe extra maatregelen moe
ter nemen in verband met de
veligheid. Dit heeft directeur
N.van Velzen van de Nationa-
le Voningraad(NWR) desge
vraagd meegedeeld. De NWR
is eei koepelorganisatie waar
bij ogeveer achthonderd wo-
ningorporaties zijn aangeslo
ten.
He probleem doet zich
voorl in de hoogbouw voor.
Het éton laat los, hetgeen tot
ondehoudsproblemen leidt.
Zondr degelijk onderhoud
blijkn de flats niet te hand-
ba vei, terwijl volgens Van
Velza jaren is gedacht dat
betonjarenlang probleemloos
mee zu gaan.
Uitonderzoek van de raad
blijktiet probleem zich in het
hele lnd voor te doen. Als mo
gelijk oorzaken van de beton
rot nomt hij de samenstellJTïg
van et indertijd gebruikte
beton die misschien wel eens
twijfeachtig is geweest, de
agres;e op beton, bij voor
beeldde zure regen, en het
verkerd gebruik van het ma-
teriaa
De aad heeft bij het minis- sticht
enk!i9P Vo'kshuisvesting al wordt
enkele keren tevergeefs ge- bij de
vraag, een commissie van
deskudigen in te stellen om
het prbleem van de betonrot
te onerzoeken. Een woord-
voerde van het ministerie
an Volkshuisvesting ver-
ï~®aro desgevraagd dat er in
Paraat van het ministerie al
en orierzoek gaande is naar
ae prolemen rond het beton.
v® bet eventueel verhalen
d schade op de betonle-
erancer of de aannemer is
yRlJ JEDERLAND, het weekblad dat
eet melden dat Nederlandse officiei
hari?nsten hebben verleend bij de si
e öuterse aan de macht heeft gebi
diens9r 9ehe'm raPP°rt van de Nederla
,n9en al eerder geruchten over d€
e Nederlandse Militaire Missie in
ke iiran Bouterse. Die geruchten zijn
V m nP van Defensie tegengesprok
zako '®9erleiding heeft voor de mini:
ke verborgen gehouden.
Defestp?an niet ,oyaal ziin fe9enov
niet ls deen geringe beschuld
Poi,tika?er®proken b'ijven, want met I
crati u eidln9 van het militaire appara
van ao8 rechts°rcle. Minister De Ruiter
NphhoU 9®yen, ook in het belang var
die J?ndse of'derscorps. Intrigerendi
mdfNiln A"a9en,en 20uden hebba
«Nederlandse rechtsorde.
9elo'fu,oCllei': het Nederlandse Surinam
I womn ^'9 worden als de beschuldi
desirio Jra4Y?e Bou,erse op wie wij n
9s met Nederlandse hulp in het zac
Er m
wij tb
regen
word
moeil
aannc
sprak
Less
Vai
probl,
trekk
veel k
gelet
ton. I
volge
wel li
len ac
den t
de ov
welli<
heeft
woorc
beton
ge wc
gen, e
woorc
terie
staat
contrc
ton s
hem u
In
nen j
Sticht
keurd
cent
hun
contró
procei
werde
ken in
geslote
midde
onver1
keer
onderc
gaat h
V