Dit boek lijkt lijn testament" Expositie in Catharijneconvent Utrecht ru ONTDEK DE VERSCHILLEN pienter IALUW NKEN ilkii É5 uimen >P OPLOSSING n lederwaren Heusden vanaf het water Boes Acht van Chaam hske en Wiske: De Gouden Ganzeveer. Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard. le feestweek van stburg STBURG Ppie Happie En De Boerang-Banaan. [even voordrachten van Jorge Luis Borges lomerus Nachtmerrie koffietafel Militair Liefdadigheid tl sportieve de van erde merken Hemt tóf ii dit voor urn 5top en nou net T3 PAGINA GIDS 2 Het oude garnizoens- en vestingstadje Heusden kunt u sinds kort ook vanaf het water bekijken. - FOTO ARCHIEF DE STEM. •sqipaj jBBd jueqjapuo 01 'Tapuos^qoaj "6 'sppaj ubui -a 8bbii( f) 'uaiouiiBBjp uba puBj 'i 'ious 'g 'squq lajirq 'S 'sjatj uba inrqs 'f 'iad uba dapj g 'sqtpaj UTOM 'Z 'DJBBd UBA linUS T iSUTSSOTdO HET OUDE GARNIZOENS- en ves tingstadje Heusden kunt u sinds kort ook vanaf het water bekijken. De groep 'Mensen zonder werk' hebben enige tijd geleden een ex perimenteel rondvaart-project op gezet. Het programma biedt meer dan een tochtje over het water. Als u na de rondvaart van boord komt, kunt u kiezen uit twee moge lijkheden. Sportievelingen kunnen golf gaan spelen op de Vesting wallen. Voor wie in de historie van Heusden geïnteresseerd is, is er een dia-serie over het vestingstad je. Bij deze vertoning krijgen de toeschouwers een kleine boord- maaltijd geserveerd. Het ochtendprogramma duurt van 10.30 uur tot 14 uur. 's Mid dags vertrekt de boot om 12.45 uur en eindigt het programma rond 17 uur. De prijs voor het complete programma is 13,50 gul den. Wie alleen de rondvaart wil meemaken betaalt acht gulden. Kinderen tot drie jaar mogen gratis mee, kinderen tot 10 jaar voor vijf gulden. Overigens, het haast volle dig gerestaureerde stadje is ook voor landrotten zeer de moeite waard. IN CHAAM WORDT traditiege trouw op de eerste woensdag na de Tour-de-France de 'Acht' ver reden. Een jubileum-koers dit jaar, want de coureurs komen voor de vijftigste maal naar de Acht van Chaam. Vanaf 8.30 uur snellen de nieu welingen, junioren, amateurs en profs over het acht kilometer lan ge, acht-vormige parcours. De amateurs verschijnen om 12 uur aan de start. Hoogtepunt van dit fameuze wielerevenement is de prof-koers over 120 km die om 14.45 uur begint De renners zul len omstreeks 17.45 uur over de fi nish komen. Praktisch alle Nederlandse Tourrenners komen naar Chaam. De entree voor deze 'gouden' Acht van Chaam is 7,50 gulden. Kinderen en 65-plussers betalen een rijksdaalder. Bij de entreeprijs is het parkeergeld inbegrepen. Diesels in Autotron IN HET AUTOTRON in Drunen kunt u de komende weken alles te weten komen over het ontstaan en de werking van dieselmotoren. 'De werking van dit motortype op ver schillende niveaus van de ontwik keling' is als uitgangspunt voor deze expositie genomen. Voorts INSPAG 26 JUL11983 Hef de vanen hoog! Door Henk Egbers UTRECHT- De tijd van het "Aan u, o koning der eeuwen" duurde niet eeuwig en de mannen broeders zijn lieve jon gens geworden. Met vlie gende vaandels en on wrikbaar dogmatisme is indertijd het heil verkon digd. Maar in de vaan dels zit nu de mot en dog ma's zijn uit de gratie. Een restant vaandels is museaal geworden. In het fraaie rijksmuseum Het Catherijneconvent te Utrecht is daarvan een voordeliger voor tl 01170-2319 -Wijnhandel tel. 01170-3336 IW Hilt IMIHI OF LMIH ül Ijorge Luis Borges. Door Henk Egbers zijn mensen met weinig [voel voor poëzie; over het jtmeen beijveren zij zich er les in te geven. Ik en wel gevoel voor poëzie te lebben en meen er geen les in «even te hebben; ik heb tn liefde voor tekst zus of zo derwezen; ik heb mijn stu iten geleerd van literatuur houden, in literatuur een van geluk te zien. Ik ben iper in staat om abstract te ien, U zult gemerkt heb- dat ik voortdurend leun jtitaten en herinneringen". IKarakterestieke uitspraak fel JORGE LUIS BORGES or het klimaat van zijn ge- ndelde zeven voordrachten [het boek: ZEVEN AVOND- f (uitg. De Bezige Bij - 1,50). Hij hield ze in 1977 in enos Aires. Met veel moeite |n deze teksten, waarvan on- meer gedrukte krantuit- [ven vol fouten bestonden, orrigeerd gebundeld in Dat boek, Siete Noches, is Barber van de Pol ver- ild. De zeven thema's lijken bhet eerste gezicht misschien ft onsamenhangend, maar totale klimaat karakteri- cn Borges' emotionele in- Égentie. Hijzelf getuigt: lijkt me dat ten aanzien [thema's die me zo hebben sbsedeerd, dit boek mijn jstament is". kunst is onder meer jnbare) tegenstellingen te «ruggen, negatieve in- fken om te bouwen tot po- ervaringen. Zijn eerste over de Divina Com- rdia, waarbij hij zijn grote i'ondering voor Dante tot [drukking brengt, vraagt [voorbeeld aandacht voor de van Paolo en Francesca [de Hel. „Zij delen de hel en 'moet voor Dante een soort feradijs geweest zijn [Zijn laatste voordracht gaat pr zijn eigen blindheid en de mier waarop hij die licha- pijke handicap ombouwt in 'nieuwe levensstijl. Vanuit [«bezetenheid voor de lite- pur heeft hij telkens gewei- veel illustratiemateriaal «handen. 1 de visuele wereld «ontvalt zoekt hij in zijn als bijvoorbeeld een Homerus - meer aansluiting bij auditief/muzikale-poëti- sche klanken. Het zijn de es thetische emoties bij Dante, de muziekale kracht van Joyce' (in zijn 'onleesbare romans') Engelse taal en de melodieuze bewegingen van de Duitse taal, die hem vooral bezig hou den. In zijn voordracht over Poë zie vertelt hij als docent litera tuur aan de universiteit de li teratuurgeschiedenis altijd overbodig gevonden te heb ben. „Zo gaf ik les, vasthou dend aan het esthetische feit, dat niet hoeft te worden gede- finiëerd". Aan examens had hij helemaal een broertje dood en liet iedereen slagen... In zijn afzonderlijke voor drachten over het boeddhisme en over De Kabbala komen re ligieuze aspecten aan de orde. In de wrede wereld van het karma kost het hem meer moeite om tegenstellingen te overbruggen. Ook de dualiteit goed en kwaad in de wereld, die onder meer door de Babba- la aan de orde is gesteld, moet hij laten voor wat zij is, omdat hij zich niet aan theologische spitsvondigheden wil overge ven. Tenslotte zijn er nog de voordrachten over de Dui zend-en-een-nacht en over De nachtmerrie. Borges vindt dat dromen een esthetisch pro- dukt zijn, misschien dé oudste esthetische uiting. En hij con cludeert dat ons waken vol vreselijke momenten zit. „Als nachtmerries eens barsten in de hel waren Als we in nachtmerries eens letterlijk in de hel waren vraagt hij zich af. Dat zijn misschien we de kernvragen in deze voor drachten-cyclus, waarop hij antwoorden probeert te for muleren. Hij geeft aan, door zijn eigen manier van leven, voortdurend bezig te zijn daarop te antwoorden. Teke nend in dit verband is het door hem met instemming geciteer de vers van de Spaanse dichter Fray Luis de León: „Te leven met mijzelf alleen,/drinken van het goeds dat de hemel be reidt/zonder getuige om mij heen,/vrij van liefde, van min nenijd, /van haat, van hoop en van mistrouwigheid". E kleine-, maar boeiende E tentoonstelling gemaakt. Daarbij gaat het om S m'e'er dan nostalgie. ^Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Huifkartocht met VANAF HET STATION van Oister- wijk vertrekt van dinsdag tot en met zaterdag om 10.30 uur een huifkartocht. De tocht voert door de fraaie, bosrijke omgeving van deze Middenbrabantse plaats en wordt besloten met een koffietafel. Het ritje duurt bijna anderhalf uur. De prijs voor de huifkartocht met Brabantse koffietafel is 16,50 gul den. Tot en met 20 augustus kunt u met de huifkar mee U dient wel te reserven bij de VVV in Tilburg (tel. 013-351135). Heeft u geen behoefte aan een koffietafel, maar wilt u wel met paard en wagen langs de Oister- wijkse bossen en vennen, dan kunt u met een paardentram mee. De tram vertrekt op werkdagen tot en met 2 september om 14 uur bij het VVV-kantoor aan De Lind De prijs is 6,75 gulden (4,75 gulden voor kinderen t/m 12 jaar) en u kunt reserveren bij het plaatselijke VVV (tel. 04242-82345/84973). E Ieder zichzelf respecte- rende vereniging had een E vaandel. Later werd dit E doek waarachter mannen en E vrouwen (wel afzonderlijk) S zich schaarden bij plechtige E gebeurtenissen vervangen E door de vlag. En op dit mo- E ment kun je je afvragen of E de spandoeken bij protest- E demonstraties niet de mo- E derne variant zijn. Vaandels S zijn zelfs thans nog in ere bij harmonie- en fanfarecorp- E sen en bij gildes en schutte- E rijen. E De samenstellers van de 5 expositie vermoeden dat in E het zuiden van ons land ook E nu nog in kerken talrijke E vaandels min of meer in ge- bruik zijn, omdat de collec- =j tie vooral voorbeelden uit E het Noorden laat zien. Ze E zijn dan vaak wel in Bra- S bant vervaardigd, waar op E heel wat ateliers een goede E boterham aan de kerk ver- E diend werd. Het Markiezen- Ei hof in Bergen op Zoom be- schikt overigens ook over E een collectie van deze zinne- E beeldige doeken. De oorsprong van het S vaandel ligt in de militaire E sfeer. Op de expositie is een E legervaandel uit ongeveer E 1890 te zien met de teksten: E "Vreest God" en "Onze Lie- ve Vrouw bescherm ons!" De vaandelfabricage vanaf E 1860 wordt onder meer geil- E lustreerd met een adverten- E tie van Fabriek en Magazijn S van kerkornamenten E H.Kluytmans te 's Herto- S genbosch en diverse soorten S gouddraad en chablones van E de firma Van Dongen met de E Kroon bv te Breda. Met fluweel, zijde, franjes E en kwasten van goud en zil- E verdraad werden hele E kunstige stukken vervaar- E digd. Kunstzinnig geen E hoogstandjes. Na de laatste E wereldoorlog zijn er vooral E in rooms katholieke kringen E goede vaandels gemaakt (ik E denk bijvoorbeeld aan die E van Hildergard Brom- Fi- Heilig Hart vaandel voor r.k. mannenvereniging (uit 1930). scher), maar die ontbreken. Ze zijn duidelijk nog in ge bruik. Wat er nu te zien is getuigt niet van een bloeitijd in de kerkelijke kunst. Er is een categorie proces sievaandels. De voorbeelden die hier te zien zijn slaan met name op het, overigens ook in Nederland goed be kende, bedevaartsoord Ke- velaer. Ontdaan van wie rook en galmende muziek blijken het meestal bloedlo ze doeken. De protestantse vaandels, die nog ruiken naar de kamferballen, wa ren overigens veel soberder. Hetgeen te zien is aan het vaandel van de gerefor meerde meisjes vereniging Floribunde. Maar dan zijn we al bij de volgende categorie beland: die van vrome en liefdadige verenigingen. Rooms Katho lieke (Aartsbroederschap pen en congregaties. Protes tantse jongelingenvereni gingen geschaard rond de bijbel. Drankbestrijding (Sobriëtas), het bevorderen van eer en deugd en hulp aan misdeelden stonden ook hoog in het vaandel geschre ven, maar gebeurden bij de rooms katholieken alleen met "kerkelij ke goedkeu ring", zoals in die tijd ook de boeken een nihil obstat of een imprimatur nodig had den. Opmerkelijk in deze af deling is bijvoorbeeld we een ontwerp op papier voor een broederschap in Roosen daal door niemand minder dan K. de Bazel (1869-1923). Er werden ook artistieke normen ontwikkeld. Een laatste categorie is die van de Arbeidsorganisaties. Vaandels die werden mee- getorst op manifestaties en demonstraties in de tijd van "Arbeiders verenigt ui". De rooms katholieken deden dat meestal onder de super visie van een afgebeelde pa- - FOTO CATHARIJNECONVENT troonheilige zoals Jozef voor de timmerlui, Eloy voor de metaalbewerkers etc. De protestanten demonstreer den met een opengeslagen bijbel of een stuk ambachts gereedschap op het vaandel. Er zijn ontwerpen te zien voor de Tabaksbewerkers- vereeniging "Door Een dracht Zaamgebracht" en de Schildersvereniging "Voor uitgang zij ons doel" en on der meer een vaandel van de werkliedenvereniging Uit huizen vervaardigd door A.J. van der Wiel te Breda (1915). Deze tentoonstelling biedt stof voor een bredere kunst historische- en sociaal-reli gieuze uitwerking. Nu is er sprake van een aardige aan zet. Ze is te bezichtigen tot en 18 september. De vaste collectie van dit museum blijft daarbij ook een bezoek waard. Van dinsdag tot en met vrijdag van 10-17 uur zaterdag en zondag van 11- 17 uur. Q]/wi) vooimm m uimtm mm be mm umnnn IMbt OOllt... hoort en leest u over het leven en werken van Rudolf Diesel, die met de uitvinding van de 'rationele warmtekracht machine' de geeste lijke vader van de dieselmotor werd. De tentoonstelling is opge bouwd uit tekstborden, foto's, vi deo, (opengewerkte) motoren en modellen van vrachtwagens. Als voorbeeld van de nieuwste ontwik kelingen op het gebied van de die selmotoren is de snelste turbo-die sel ter wereld in het Autotron te bewonderen. Het Autotron is geopend van op werkdagen van 10 tot 17 uur en in het weekeinde van 11 tot 17 uur Op maandag is het museum geslo ten. De entreeprijs: acht gulden (zes gulden voor kinderen tot en met 13 jaar). 15 Sluis 01178-1617 >stburg 01170-5190

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17