Dit boek lijkt
lijn testament"
Expositie in Catharijneconvent Utrecht
ru
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
pienter
IALUW
NKEN
ilkii
É5
uimen
>P
OPLOSSING
n lederwaren
Heusden vanaf
het water
Boes
Acht van Chaam
hske en Wiske: De Gouden Ganzeveer.
Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard.
le feestweek van
stburg
STBURG
Ppie Happie En De Boerang-Banaan.
[even voordrachten van Jorge Luis Borges
lomerus
Nachtmerrie
koffietafel
Militair
Liefdadigheid
tl sportieve
de van
erde merken
Hemt tóf ii dit voor urn 5top en nou net
T3 PAGINA GIDS 2
Het oude garnizoens- en vestingstadje Heusden kunt
u sinds kort ook vanaf het water bekijken.
- FOTO ARCHIEF DE STEM.
•sqipaj jBBd jueqjapuo
01 'Tapuos^qoaj "6 'sppaj ubui -a 8bbii( f)
'uaiouiiBBjp uba puBj 'i 'ious 'g 'squq lajirq
'S 'sjatj uba inrqs 'f 'iad uba dapj g 'sqtpaj
UTOM 'Z 'DJBBd UBA linUS T iSUTSSOTdO
HET OUDE GARNIZOENS- en ves
tingstadje Heusden kunt u sinds
kort ook vanaf het water bekijken.
De groep 'Mensen zonder werk'
hebben enige tijd geleden een ex
perimenteel rondvaart-project op
gezet. Het programma biedt meer
dan een tochtje over het water.
Als u na de rondvaart van boord
komt, kunt u kiezen uit twee moge
lijkheden. Sportievelingen kunnen
golf gaan spelen op de Vesting
wallen. Voor wie in de historie van
Heusden geïnteresseerd is, is er
een dia-serie over het vestingstad
je. Bij deze vertoning krijgen de
toeschouwers een kleine boord-
maaltijd geserveerd.
Het ochtendprogramma duurt
van 10.30 uur tot 14 uur. 's Mid
dags vertrekt de boot om 12.45
uur en eindigt het programma
rond 17 uur. De prijs voor het
complete programma is 13,50 gul
den. Wie alleen de rondvaart wil
meemaken betaalt acht gulden.
Kinderen tot drie jaar mogen gratis
mee, kinderen tot 10 jaar voor vijf
gulden. Overigens, het haast volle
dig gerestaureerde stadje is ook
voor landrotten zeer de moeite
waard.
IN CHAAM WORDT traditiege
trouw op de eerste woensdag na
de Tour-de-France de 'Acht' ver
reden. Een jubileum-koers dit jaar,
want de coureurs komen voor de
vijftigste maal naar de Acht van
Chaam.
Vanaf 8.30 uur snellen de nieu
welingen, junioren, amateurs en
profs over het acht kilometer lan
ge, acht-vormige parcours. De
amateurs verschijnen om 12 uur
aan de start. Hoogtepunt van dit
fameuze wielerevenement is de
prof-koers over 120 km die om
14.45 uur begint De renners zul
len omstreeks 17.45 uur over de fi
nish komen.
Praktisch alle Nederlandse
Tourrenners komen naar Chaam.
De entree voor deze 'gouden'
Acht van Chaam is 7,50 gulden.
Kinderen en 65-plussers betalen
een rijksdaalder. Bij de entreeprijs
is het parkeergeld inbegrepen.
Diesels in
Autotron
IN HET AUTOTRON in Drunen
kunt u de komende weken alles te
weten komen over het ontstaan en
de werking van dieselmotoren. 'De
werking van dit motortype op ver
schillende niveaus van de ontwik
keling' is als uitgangspunt voor
deze expositie genomen. Voorts
INSPAG 26 JUL11983
Hef de vanen hoog!
Door Henk Egbers
UTRECHT- De tijd van
het "Aan u, o koning der
eeuwen" duurde niet
eeuwig en de mannen
broeders zijn lieve jon
gens geworden. Met vlie
gende vaandels en on
wrikbaar dogmatisme is
indertijd het heil verkon
digd. Maar in de vaan
dels zit nu de mot en dog
ma's zijn uit de gratie.
Een restant vaandels is
museaal geworden. In
het fraaie rijksmuseum
Het Catherijneconvent te
Utrecht is daarvan een
voordeliger
voor
tl
01170-2319
-Wijnhandel
tel. 01170-3336
IW Hilt IMIHI OF LMIH
ül
Ijorge Luis Borges.
Door Henk Egbers
zijn mensen met weinig
[voel voor poëzie; over het
jtmeen beijveren zij zich
er les in te geven. Ik
en wel gevoel voor poëzie te
lebben en meen er geen les in
«even te hebben; ik heb
tn liefde voor tekst zus of zo
derwezen; ik heb mijn stu
iten geleerd van literatuur
houden, in literatuur een
van geluk te zien. Ik ben
iper in staat om abstract te
ien, U zult gemerkt heb-
dat ik voortdurend leun
jtitaten en herinneringen".
IKarakterestieke uitspraak
fel JORGE LUIS BORGES
or het klimaat van zijn ge-
ndelde zeven voordrachten
[het boek: ZEVEN AVOND-
f (uitg. De Bezige Bij -
1,50). Hij hield ze in 1977 in
enos Aires. Met veel moeite
|n deze teksten, waarvan on-
meer gedrukte krantuit-
[ven vol fouten bestonden,
orrigeerd gebundeld in
Dat boek, Siete Noches, is
Barber van de Pol ver-
ild. De zeven thema's lijken
bhet eerste gezicht misschien
ft onsamenhangend, maar
totale klimaat karakteri-
cn Borges' emotionele in-
Égentie. Hijzelf getuigt:
lijkt me dat ten aanzien
[thema's die me zo hebben
sbsedeerd, dit boek mijn
jstament is".
kunst is onder meer
jnbare) tegenstellingen te
«ruggen, negatieve in-
fken om te bouwen tot po-
ervaringen. Zijn eerste
over de Divina Com-
rdia, waarbij hij zijn grote
i'ondering voor Dante tot
[drukking brengt, vraagt
[voorbeeld aandacht voor de
van Paolo en Francesca
[de Hel. „Zij delen de hel en
'moet voor Dante een soort
feradijs geweest zijn
[Zijn laatste voordracht gaat
pr zijn eigen blindheid en de
mier waarop hij die licha-
pijke handicap ombouwt in
'nieuwe levensstijl. Vanuit
[«bezetenheid voor de lite-
pur heeft hij telkens gewei-
veel illustratiemateriaal
«handen.
1 de visuele wereld
«ontvalt zoekt hij in zijn
als bijvoorbeeld een
Homerus - meer aansluiting
bij auditief/muzikale-poëti-
sche klanken. Het zijn de es
thetische emoties bij Dante, de
muziekale kracht van Joyce'
(in zijn 'onleesbare romans')
Engelse taal en de melodieuze
bewegingen van de Duitse
taal, die hem vooral bezig hou
den.
In zijn voordracht over Poë
zie vertelt hij als docent litera
tuur aan de universiteit de li
teratuurgeschiedenis altijd
overbodig gevonden te heb
ben. „Zo gaf ik les, vasthou
dend aan het esthetische feit,
dat niet hoeft te worden gede-
finiëerd". Aan examens had
hij helemaal een broertje dood
en liet iedereen slagen...
In zijn afzonderlijke voor
drachten over het boeddhisme
en over De Kabbala komen re
ligieuze aspecten aan de orde.
In de wrede wereld van het
karma kost het hem meer
moeite om tegenstellingen te
overbruggen. Ook de dualiteit
goed en kwaad in de wereld,
die onder meer door de Babba-
la aan de orde is gesteld, moet
hij laten voor wat zij is, omdat
hij zich niet aan theologische
spitsvondigheden wil overge
ven.
Tenslotte zijn er nog de
voordrachten over de Dui
zend-en-een-nacht en over De
nachtmerrie. Borges vindt dat
dromen een esthetisch pro-
dukt zijn, misschien dé oudste
esthetische uiting. En hij con
cludeert dat ons waken vol
vreselijke momenten zit. „Als
nachtmerries eens barsten in
de hel waren Als we in
nachtmerries eens letterlijk in
de hel waren vraagt hij zich
af.
Dat zijn misschien we de
kernvragen in deze voor
drachten-cyclus, waarop hij
antwoorden probeert te for
muleren. Hij geeft aan, door
zijn eigen manier van leven,
voortdurend bezig te zijn
daarop te antwoorden. Teke
nend in dit verband is het door
hem met instemming geciteer
de vers van de Spaanse dichter
Fray Luis de León: „Te leven
met mijzelf alleen,/drinken
van het goeds dat de hemel be
reidt/zonder getuige om mij
heen,/vrij van liefde, van min
nenijd, /van haat, van hoop en
van mistrouwigheid".
E kleine-, maar boeiende
E tentoonstelling gemaakt.
Daarbij gaat het om
S m'e'er dan nostalgie.
^Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Huifkartocht
met
VANAF HET STATION van Oister-
wijk vertrekt van dinsdag tot en
met zaterdag om 10.30 uur een
huifkartocht. De tocht voert door
de fraaie, bosrijke omgeving van
deze Middenbrabantse plaats en
wordt besloten met een koffietafel.
Het ritje duurt bijna anderhalf uur.
De prijs voor de huifkartocht met
Brabantse koffietafel is 16,50 gul
den. Tot en met 20 augustus kunt
u met de huifkar mee U dient wel
te reserven bij de VVV in Tilburg
(tel. 013-351135).
Heeft u geen behoefte aan een
koffietafel, maar wilt u wel met
paard en wagen langs de Oister-
wijkse bossen en vennen, dan
kunt u met een paardentram mee.
De tram vertrekt op werkdagen tot
en met 2 september om 14 uur bij
het VVV-kantoor aan De Lind De
prijs is 6,75 gulden (4,75 gulden
voor kinderen t/m 12 jaar) en u
kunt reserveren bij het plaatselijke
VVV (tel. 04242-82345/84973).
E Ieder zichzelf respecte-
rende vereniging had een
E vaandel. Later werd dit
E doek waarachter mannen en
E vrouwen (wel afzonderlijk)
S zich schaarden bij plechtige
E gebeurtenissen vervangen
E door de vlag. En op dit mo-
E ment kun je je afvragen of
E de spandoeken bij protest-
E demonstraties niet de mo-
E derne variant zijn. Vaandels
S zijn zelfs thans nog in ere bij
harmonie- en fanfarecorp-
E sen en bij gildes en schutte-
E rijen.
E De samenstellers van de
5 expositie vermoeden dat in
E het zuiden van ons land ook
E nu nog in kerken talrijke
E vaandels min of meer in ge-
bruik zijn, omdat de collec-
=j tie vooral voorbeelden uit
E het Noorden laat zien. Ze
E zijn dan vaak wel in Bra-
S bant vervaardigd, waar op
E heel wat ateliers een goede
E boterham aan de kerk ver-
E diend werd. Het Markiezen-
Ei hof in Bergen op Zoom be-
schikt overigens ook over
E een collectie van deze zinne-
E beeldige doeken.
De oorsprong van het
S vaandel ligt in de militaire
E sfeer. Op de expositie is een
E legervaandel uit ongeveer
E 1890 te zien met de teksten:
E "Vreest God" en "Onze Lie-
ve Vrouw bescherm ons!"
De vaandelfabricage vanaf
E 1860 wordt onder meer geil-
E lustreerd met een adverten-
E tie van Fabriek en Magazijn
S van kerkornamenten
E H.Kluytmans te 's Herto-
S genbosch en diverse soorten
S gouddraad en chablones van
E de firma Van Dongen met de
E Kroon bv te Breda.
Met fluweel, zijde, franjes
E en kwasten van goud en zil-
E verdraad werden hele
E kunstige stukken vervaar-
E digd. Kunstzinnig geen
E hoogstandjes. Na de laatste
E wereldoorlog zijn er vooral
E in rooms katholieke kringen
E goede vaandels gemaakt (ik
E denk bijvoorbeeld aan die
E van Hildergard Brom- Fi-
Heilig Hart vaandel voor r.k. mannenvereniging (uit 1930).
scher), maar die ontbreken.
Ze zijn duidelijk nog in ge
bruik. Wat er nu te zien is
getuigt niet van een bloeitijd
in de kerkelijke kunst.
Er is een categorie proces
sievaandels. De voorbeelden
die hier te zien zijn slaan
met name op het, overigens
ook in Nederland goed be
kende, bedevaartsoord Ke-
velaer. Ontdaan van wie
rook en galmende muziek
blijken het meestal bloedlo
ze doeken. De protestantse
vaandels, die nog ruiken
naar de kamferballen, wa
ren overigens veel soberder.
Hetgeen te zien is aan het
vaandel van de gerefor
meerde meisjes vereniging
Floribunde.
Maar dan zijn we al bij de
volgende categorie beland:
die van vrome en liefdadige
verenigingen. Rooms Katho
lieke (Aartsbroederschap
pen en congregaties. Protes
tantse jongelingenvereni
gingen geschaard rond de
bijbel. Drankbestrijding
(Sobriëtas), het bevorderen
van eer en deugd en hulp
aan misdeelden stonden ook
hoog in het vaandel geschre
ven, maar gebeurden bij de
rooms katholieken alleen
met "kerkelij ke goedkeu
ring", zoals in die tijd ook de
boeken een nihil obstat of
een imprimatur nodig had
den. Opmerkelijk in deze af
deling is bijvoorbeeld we
een ontwerp op papier voor
een broederschap in Roosen
daal door niemand minder
dan K. de Bazel (1869-1923).
Er werden ook artistieke
normen ontwikkeld.
Een laatste categorie is die
van de Arbeidsorganisaties.
Vaandels die werden mee-
getorst op manifestaties en
demonstraties in de tijd van
"Arbeiders verenigt ui". De
rooms katholieken deden
dat meestal onder de super
visie van een afgebeelde pa-
- FOTO CATHARIJNECONVENT
troonheilige zoals Jozef voor
de timmerlui, Eloy voor de
metaalbewerkers etc. De
protestanten demonstreer
den met een opengeslagen
bijbel of een stuk ambachts
gereedschap op het vaandel.
Er zijn ontwerpen te zien
voor de Tabaksbewerkers-
vereeniging "Door Een
dracht Zaamgebracht" en de
Schildersvereniging "Voor
uitgang zij ons doel" en on
der meer een vaandel van de
werkliedenvereniging Uit
huizen vervaardigd door
A.J. van der Wiel te Breda
(1915).
Deze tentoonstelling biedt
stof voor een bredere kunst
historische- en sociaal-reli
gieuze uitwerking. Nu is er
sprake van een aardige aan
zet. Ze is te bezichtigen tot
en 18 september. De vaste
collectie van dit museum
blijft daarbij ook een bezoek
waard. Van dinsdag tot en
met vrijdag van 10-17 uur
zaterdag en zondag van 11-
17 uur.
Q]/wi) vooimm m uimtm
mm be mm umnnn
IMbt OOllt...
hoort en leest u over het leven en
werken van Rudolf Diesel, die met
de uitvinding van de 'rationele
warmtekracht machine' de geeste
lijke vader van de dieselmotor
werd.
De tentoonstelling is opge
bouwd uit tekstborden, foto's, vi
deo, (opengewerkte) motoren en
modellen van vrachtwagens. Als
voorbeeld van de nieuwste ontwik
kelingen op het gebied van de die
selmotoren is de snelste turbo-die
sel ter wereld in het Autotron te
bewonderen.
Het Autotron is geopend van op
werkdagen van 10 tot 17 uur en in
het weekeinde van 11 tot 17 uur
Op maandag is het museum geslo
ten. De entreeprijs: acht gulden
(zes gulden voor kinderen tot en
met 13 jaar).
15 Sluis 01178-1617
>stburg 01170-5190