ONTDEK DE Kamerlid voorziet oppositie voor CDA JUSTITB te kunstl te keur ölöBEEkMlVa Sjef Medicijn Kinder tekening New Wave Classe Royale. Pils van grote klasse. Merijntje WOENSDAG 20 JUL11983 ijnimperium Fenna Teksten Wandelen rond Bouvigne Zeeuws landschap Parkeren in Antwerpen Nationale feestdag in België Kerken te kijk in Utrecht Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard Appie Happie En De Boerang-Banaan Boes LOSS I 'NE OPEL Suriname wijst lid Nederlandse ambassade uit SER wil malafide beleggers aanpakken T3 PAGINA GIDsJ Sjef van Schaijk, schilde rijen. Gemeentemuseum Helmond. Open: maandag tot en met vrijdag 10-17 uur, zondags 14-17 uur. Zater dags dicht (tot 21 augustus). Van Schaijk werd geboren in 1901 te Ravenstein. Zijn armoedige afkomst en rusteloze natuur bezorgden hem een moeilijk leven waarin hij zich moeilijk voor langere tijd aan 'vast werk' kon binden. Al die ja ren was schilderen zijn be langrijkste bezigheid. Hij was autodidact maar kreeg al vrij snel contact met an dere kunstenaars uit de om geving van wie Hendrik Wiegersma en Gerard Prin- cée de bekendste zijn. Met de laatste deelde hij een aantal jaren een atelier en maakte hij studiereizen door Euro pa. In die periode maakte hij kennis met het werk van veel van zijn tijdgenoten waarbij hij vooral bewonde ring kreeg voor de Belgische surrealisten en expressio nisten. Teven exposeerde hij zijn werk samen met meest Brabantse schilders zoals Bies, Frans en Piet Slager, Witjens en Wiegersma. Het merendeel van het werk van Van Schaijk is surrealistisch van karakter. Meestal hebben ze een wat wazige achtergrond met la ge horizon, waartegen de meest fantastische en grilli ge figuren scherp aftekenen. Tot ongeveer 1960 waren die figuren scherp omlijnd, plastisch geschilderd en kleurrijk. Na die tijd ver dwijnt de kleur uit zijn werk, worden de figuren voller en vullen ze met dik wijls groteske vormen het totale vlak van het schilde rij. Zelf zegt hij dat het kienhout uit de Peel, dat zijn grote wortelstronken, hem tot die grillige vormen inspi reerden. Beter dan in natu ralistische vormen kan hij hierin zijn fantasie kwijt. H. Covers, tekeningen en gouaches, Spreekkamer art sen praktijk Gommers, Ko ningin Emmalaan 33, Breda (tot eind juli). Het komt meer voor dat kunst functioneert in ruim tes voor medische praktij ken. Maar dat, zoals hier, deze privé inzet van me vrouw Gommers al twaalf jaar wordt volgehouden is nog een zeldzaamheid. Kunst blijkt niet enkel te werken als een kalmerende medicijn in de wachtkamer, maar veel patiënten leerden reageren op wat als kunst wordt opgehangen. Er is verder geen galerie-preten tie. Daarom wordt gezocht naar werk van de betere amateur of de semi-profes sional. Het werk van H. Covers, uit Veldhoven, sluit daarbij aan. Er zijn kwaliteiten in huis, maar op enkele uitzon deringen na is het niet uit gerijpt. Materiaalverwer king laat nogal eens te wen sen over en er is sprake van krampachtigheid. Deson danks hangen er rake schet sen in Oost Indische inkt: één fijne tak in sepia; wat grootbloemige composities Werk van Sjef van Schaijk (in Helmond). J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS en een enkel stilleven die een positieve vermelding verdienen. De meest ge slaagde stukken blijken die waarin Covers op tijd op hield en zich beperkte in de middelen. H.E. Margriet Heijmans, illu straties voor kinderboeken. Boekhandel-Galerie Bobby Bellemans, Oosterstraat 11, Axel (eind augustus). De enige galerie voor kin derboekillustraties in Ne derland laat nu wat werk zien van de bekende Bossche illustrator Margriet Heij mans. Ze heeft een typisch eigen stijl in haar beeldver halen. Deze expositie heeft een primeur: twee tekenin gen voor het kinderboeken weekgeschenk in oktober a.s., namelijk het boekje van Kees Fens: Meneer van Da len en juf Schol ten. Ook vo rig jaar maakte zij tekenin gen voor dat geschenk. Te vens te zien. Verder nog te keningen, die in andere uit gaven zijn verschenen. Ma- griet Heijmans verstaat de kunst op kinderlijke schaal te denken en te tekenen zon der kinderachtig te worden. Heel fijn werk. Verder zijn er keramische beelden van Jan van Leeu wen uit Middelburg te zien. Zijn bekende lijven, geba seerd op klassieke uitgangs punten, maar met een tour nure naar het heden. Hij maakte er zwart-wit zeef drukken van, die in septem ber in een bibliofiele boek vorm zullen verschijnen. Ook daarvan in deze galerie een voorproef, die veelbelo vend is. H.E. Recente schilderkunst en sculpturale evenementen Meir 50 in Antwerpen. Geopend: dagelijks 10-17 uur. Respectievelijk tot 4 september en 28 augustus. Jonge Belgische New Wave artiesten en andere jonge kunstenaars presenteren zich in twee tentoonstellin gen, die representatief zijn voor de actuele subjectieve kunst, waarvan de verschil lende beoefenaren toch tal van psychologische symbo len, zoals vissen, bomen en torens, gemeen hebben. Ge meen hebben zij veelal ook de afkeer van formaliteit en gladde schoonheid, terwijl agressiviteit en gebruik van afvalmateriaal de reactie vormen op het huidige kli maat van economische re cessie en toenemend geweld. Kunst moet in hun ogen zui ver persoonlijk zijn en mag niets te maken hebben met maatschappelijke betrok kenheid, die volgens hen tot niets geleid heeft. Een groot, felgekleurd spektakelstuk met woeste figuren, 'De dood van een krijger' van Fred Bervoets, grijpt terug naar het ex pressionisme zoals de ro buuste portretten van Rik Vermeersch, die met hun zware contouren bijna aan de vooroorlogse somberheid herinneren. In de barokzaal met kroonluchters staan drie intrigerende, houten to temachtige beelden, die lij ken op de beelden van Henk Vinsch. De naam van de ma ker staat er niet bij, net zo min als bij de andere sculp turen beneden. Die zijn een amalgaam van schilder- en beeldhouwkunst, vooral bij Giel Clement wiens felle landschappen met figuren gedeeltelijk buiten het doek treden als sculpturale uit steeksels. Zo vliegt er vanuit een blauw landschap een ge le vogel de ruimte in. Aan doenlijk zijn de kleine uit hout, papier en afvalmate riaal gemaakte bouwwerk jes en speelgoedachtige plastiekjes van Carlo Ver biest, die de verbeelding van de kijker aansporen. De houten boot op ware grootte in het midden verwijst ook naar een reis in de fantasie. Op de binnenplaats is een boog uit met was omhulde boomtakken gespannen, een sculptuur van Eric de Smet. Iedere vorm van documen tatie of voorlichting ont breekt, wat bepaald een ge mis is. Marjan Mes Japanse beeldende kunst. Galerie 56-58, Nieuwstraat 56-58, Dordrecht. Open: woendag 14-18 uur, donder dag 14-21 uur, vrijdag 14-18 uur, zaterdag 11-17 uur, zon dag 14-17 uur. De Japanners die in deze ga lerie exposeren vertonen een opvallende voorkeur voor contrasten. De beeldhouw kunst van Takashi Naraha is van grote klasse. De gra nieten sculpturen zijn niet groot van afmetingen, wel monumentaal van karakter. Naraha werd in 1930 in To kio geboren, leeft sinds 1975 in Zweden, en heeft een groot aantal tentoonstellin gen over de hele wereld ach ter de rug. Hij drukt in zijn werk uit wat hij jaren geleden in zijn lichaam dacht te voelen: he vige maagpijnen deden hem (ten onrechte) vermoeden kanker te hebben. Hij begon een serie brokken ruw ge steente te maken als omhul sel van uiterst strakke, geo metrische vormen. De ruwe brok is grof gekapt, de inge sloten vorm is hoogglanzend gepolijst. Coyoko Onishi, de vrouw in het gezelschap, exposeert met tekeningen en schilde rijen. Ze is in 1941 in Tokio geboren en woont nu in Gent. Het contrast in haar werk is van formatieve aard. De schilderijen zijn tot het uiterste geabstraheerde landschappen in pastellen. Hierbij heeft de penseelveeg boven de horizon een andere richting dan daaronder. De tekeningen in houtskool zijn meer trefzeker dan de schil derijen. De stemmingsvolle licht-donker tegenstellingen laten een poëtische indruk achter. Buitengewoon knap van techniek zijn de houtsneden van Syo Ueno, die in 1939 in Tokio werd geboren, en daar nog steeds leeft. Zijn werk zit vol dynamiek, gebaseerd op Icarus-motieven: „Ik kan alleen maar vliegen in mijn dromen, en dat is een heer lijk gevoel", zegt Ueno. „Maar in mijn prenten kan ik dat gevoel permanent maken". Het werk, dat opvallend goedkoop is, is figuratief met een magisch-realisti- sche inslag. Er hangt een se rie springende, zwevende, vliegende kinderen, waaruit behalve een fabuleuze be heersing van deze veelkleu- rendruk ook zijn dualisti sche levensvisie tot uiting komt. Lia Roose BOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKENBOEKENB EN BOEKEN %C£-KZ "HBO. BOEKENhOÉKEUBOE KEN „De vruchten van deze aarde" door Victor J. Banis; uitgave De Kern Boarn. Prijs ƒ36, 50. Wie behoort tot de lieden, die zich week in week uit, zittend voor het televisiescherm, ver kneukelen aan wat de perso nages, die in en rond de wijn gaard Falcon Crest rondlopen, aan intriges en conflicten we ten op te rakelen of te verwer ken krijgen, krijgt waar voor zijn geld in het boek van Vic tor J. Banis: „De vruchten van deze aarde". Want zo ongeveer alles wat uit de serie Falcon Crest al be kend is en nog zal worden op gelepeld komt ook in dit ver haal aan de orde, zij het dan dat hier alles draait om de Ca- lifornische wijngaard „French Hills" en de mensen die het op deze wijnmakerij al of niet voor het zeggen hebben. In een eerder verschenen boek van Banis zijn de lotge vallen van de gerenomeerde Franse wijnboerenfamilie Brussac tussen de jaren 1890 tot vlak na de eerste wereld oorlog al beschreven. Dat ein digt ermee dat Claude Brussac met een lading van zijn beste wijnstokken naar Amerika vlucht om in Californië een nieuw wijnimperium te stich ten. In „De vruchten van deze aarde" staan we al direct aan het sterfbed van „le patron", waarna zich onontkoombaar het verhaal ontwikkelt tot wat de uitgever op de flap van de roman noemt: "een magnifie ke saga van liefde, wraak en onstuitbare ambitie". Het is waar, de drama's, die vooral te doen hebben met de macht op French Hills, zijn niet van de lucht en wie daar nooit genoeg van kan krijgen zal deze ro man niet ongelezen moeten la ten. Voor het overige wordt men er niet wijzer van. Sw. en nog wat, een wereld van geweld en toekomstige vernie tiging, waarin de ik-figuur een onduidelijke rol vervult. Hij wil meevechten, maar zich ook terugtrekken en zijn indi viduele obsessies uitleven. „Ik ben te lang beleefd gebleven/ discussieer als ik wil slaan/ luister als ik weg wil lopen/ obstakels in de strijd met wa pens". Als zelfstandige literatuur zijn de teksten onvoldoende, als onderdeel van de voorstel lingen van De Afstand volde den zij redelijk, hoewel ze toen vaak onverstaanbaar werden door de muziek. De „Teksten" omvatten drie delen: „Blauw drukken", „Duet voor stem en man" en „Kroniek van korte dagen". M.M. „Teksten van Ad van Rosma len. Eigen uitgave, 4,00. Ver krijgbaar bij de boekhandel. In de vorm van een zwartge- marmerd cahier heeft Breda- naar Ad van Rosmalen de tek sten gebundeld, die hij inder tijd schreef voor de geluid- spoëzie-groep De Afstand, in middels opgeheven. Het is een soort dichterlijk proza, waarin tamelijk cryptisch de verhou ding tussen een mannelijk ik figuur en de wereld en maat schappij wordt beschreven. Dat is een wereld van de monstranten tegen van alles „Moeder Fenna", door Annie Oosterbroek-Dutschun. Uitga ve Zomer Keuning Ede. Prijs (tot 1-11--83) f19, 90, daarna f29, 90. Bij de liefhebbers van streek romans, die het boerenleven tot onderwerp hebben, is de schrijfster Annie Ooster broek- Dutschun al lang geen onbekende meer. Ze heeft im mers al een dikke vijftig van dit soort romans op haar naam. Zo pas verscheen van haar de triologie „Moeder Fenna", waarin drie in elkaar overlopende verhalen zijn sa mengebracht. In „De vreemde zoon" moet er iets gebeuren om de proble men te doorbreken, die het al tien jaar kinderloos gebleven huwelijk van een boeren echt paar bedreigen. Vooral door toedoen van de boerin Fenna komt er een pleegzoon in huis. Even schijnt de weg naar de toekomst geëffend maar als zich dan onverwacht toch nog een jonge zoon meldt, wordt de vraag wie uiteindelijk de boe- renbedoening zal gaan over nemen en runnen, opnieuw actueel. In het tweede verhaal: „Geef mij een antwoord", wordt de keuze voor de opvol ging uit de doeken gedaan en het bedrijf floreert als nooit tevoren. Maar wie verkiest de jonge boer naast zich op het bedrijf de rijke, ambitieuze dochter van een heerboer of het meiske dat als hulp op zijn bedrijf rondloopt. In het derde verhaal „Moe der Fenna", waaraan de trio logie zijn titel ontleent, blijken de touwtjes stevig in handen te zijn en te blijven van moe der Fenna. Haar vasthou dendheid wordt tenslotte de redding van de hofstee. Zoals altijd in de verhalen van An nie Oosterbroek-Dutschun staan de eigentijdse proble men van gezin en familie ook in deze streekroman centraal. Sw. ADVERTENTIE Wat wij vonden in een proefschrift: "Er bestaat een rechtstreeks verband tussen de omzet van Classe Royale en de lage prijs ervan". De jonge doctor zal het ver schoppen. *DE FRANSE tuin ken merkt zich door de typische symetrische vormen. TUSSEN HET MASTBOS en de Mark, even ten zuiden van Breda, ligt het 17e eeuwse kasteel Bou vigne. Het is een schitterend voor beeld van de Hollandse Renais sancestijl. Rondom 'Bouvigne' zijn prachtige tuinen aangelegd, die tot 1 oktober voor het publiek opengesteld zijn. De naam Bouvigne is een ver fransing van het middeleeuwse Branbantse woord boeverije of bouverie, wat laag weidegebied betekend. Het kasteel is eigendom ge weest van onder andere acht prin sen van Oranje. In 1614 kwam het in het bezit van prins Philips Wil lem. Prins Willem V deed als laat ste Oranje-telg in 1775 afstand van Bouvigne. Sinds 1973 heeft het Hoog heemraadschap West-Brabant haar zetel in het 17e eeuwse kas teeltje. De tuin van Bouvigne is in drie stijlen aangelegd. Het voorste gedeelte is geheel aangelegd in Franse stijl. Deze tuin kenmerkt zich door de typisch symetrische vormen. Loopt u verder dan komt u een groot open grasveld. U staat dan in de Engelse tuin. De Duitse tuin is te bezichtigen vanaf een slingerend pad tussen de hoge bo men. De tuinen van Bouvigne zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 9 en 16 uur geopend. De en- treeprjs bedraagt vijftig cent (in clusief een plattegrondje met in formatie over het kasteel en haar tuinen). Het kasteel zelf is niet voor publiek toegankelijk. DE GROTE KERK in Veere her bergt tot en met 30 september twee tentoonstellingen die het Zeeuwse landschap tot onderwerp hebben. Eententoonstelling is in gericht door de Zeeuwse Culturele Raad. De andere expositie is op gezet door de Vereniging tot be houd van natuurmonumenten in Nederland in samenwerking met de stichting Het Zeeuws Land schap. Zomerfeesten Cuijk DE INTERNATIONALE VIER DAAGSE van Nijmegen trekt dit jaar door het Oostbrabantse Cuijk. Reden voor deze gemeente om van 21 tot en met 24 juli zomer feesten te houden. Elke avond is het (blaren-)bal in een feesttent waar bekende artiesten als André Hazes hun opwachting maken. Za terdag staat Cuijk in het teken van de brandweer. Vanaf 10 uurwor den er brandweerwedstrijen ge- houden op het Louis Jansenpleu Op het plein staat oud brandweei materiaal opgesteld. „MENIG AUTOMOBILIST BREEIP het koude zweet uit als hij opzoet is naar een geschikte parkeer plaats in de Antwerpse binnen stad". Veel Westbrabanders en Zeeuwsvlamingen zullen instem- memd knikken bij het lezen van® zinnetje uit de persmedeling van de Stad Antwerpen. Om nu haar bezoekers wat te helpen heeft hei bestuur van de Scheldestad een plattegrond uitgegeven waaropl) privé- en 4 openbare parkeerplaat sen staan aangegeven. Let wel, het zijn parkeerplaatsen waar par- keergeld moet betalen. De kaartis verkrijgbaar bij de afdeling 'Infor matie', (Grote Markt 29) en de Dienst Toerisme (Suikerrui 19). WIE MORGEN NAAR België gaal, moet er rekening mee houden dat onze zuiderburen op 21 juli hun nationale feestdag vieren. Met na me in Brussel zal dit te merken zijn. In de 'hoofdstad van Europa presenteert de Belgische strijd macht zich aan koning en volk mal een volledig militair défilé Aan het defile nemen in totaal 139 voertui gen, 29 straaljagers en 2000 mar cherende militairen deel. VIJF KERKEN IN de Utrechtse bin nenstad zijn tot en met 15 septem ber voor het publiek geopend Een deskundige gids leidt u door de Jacobi-, de Pieters-, de Jans-, de Willibrordus- en de Lutherse kerk. Op dinsdag en woensdag zijn alle kerken in de middaguren ge opend. Op andere dagen looplu de kans dat een van de kerken ge sloten is De entree is gratis, maai in enkele kerken wordt een kleine bijdrage aan het restauratiefonds gevraagd. De Domkerk is in ver band met werkzaamheden geslo ten. De Domtoren is van dinsdag tot en met zondag wel te beklim men. □m HUIF m mn. Hit leven Yin mijn dotntirljtmij dlla mrd. Ooh dm him hotti en paard maj ujebruihen itolanj u h Btdanhl molenaar, en nu.) - naar de notarii urm fttj, jfeTMLJJt CftEI OOK NEL joop jseeu uoipejs '01 '.ladoaq uba '6 'srjqoaj sneu '8 'sppaj uotpeis qep 'i 'ja° -aajj uba §BBjq 9 ';ad uba puea g 'q jaW3'., '5ROAV -g 'squij uijb z 'stqoau japnoqos d° I [kantoren te Breda Bet qUD GASTEL - Kloek optrel jen van de 16-jarige Franll freijters uit Oud Gastel heef] gisternacht een onbekendq overvaller op de vlucht ge-] Frank stapte rond 10 vool êén 's nachts even naar buiteif 0m een compressor bij het gal ragebedrijf van zijn vader aait je Wildertstraat uit te zetten In het nachtelijk duistel jrwam hij echter een man tel Me Van onze redactie binnenland DEN HAAG - Het CDA zal na I de eerstkomende verkiezingen I niet langer deel uitmaken van de regering. De kans is groot dat tegen die tijd de PvdA en de VVD er in slagen hun traditionele vij andschap bij te leggen en sa men een nieuwe regering vor en. Die verwachting spreekt het CDA-Tweede Kamerlid Steef Weijers uit in een interview met Elseviers Magazine van deze week. Volgens Weijers is de verhouding tussen CDA en VVD momenteel ronduit slecht te noemen. „Dit is een bloedeloze coalitie. Tussen de twee regeringspartijen ont breekt iets van lotsverbond- heid", zegt het Kamerlid, die verwacht dat nieuwe verkie zingen voor het CDA op een fors zetelverlies zal uitlopen. Die terugval kan volgens Weijers alleen nog gekeerd worden als het CDA agressie ver zijn eigen gezicht. DEN HAAG - De Surinaamse regering heeft gisteravond een lid van de Nederlandse am bassade in Paramaribo het land uitgewezen. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft dat vannacht bevestigd. Om wie het gaat wilde hij niet zeggen. Ook de reden van de uitwij zing is niet bekend. De woord voerder verwachtte vandaag meer mededelingen te kunnen doen. DEN HAAG - De consumen- ren-commissie uit de Sociaal- Economische Raad wil op kor re termijn een door de over heid betaald signalerings-sys- reem, om beleggers te waar schuwen tegen malafide prak- hjkcn in die sector. Als een dergelijk experi- jhsnt na twee jaar mislukt blijkt te zijn, zal de regering' jre zaak wettelijk onder een ™5R-commissie moeten bren- |>er>. Afgezien daarvan moet hot kabinet ook andere wette- "Jke maatregelen nemen om ?n eind te maken aan de ma- afide praktijken in de beleg- s-wereld, aldus de commis- •Op pagina 3: Regering erg laks Fiscus overbelast

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18