Tekenaar Morris: „Je moet toegevingen doen" WOENSDAG 20 JUL11983 Dames Kinderen Buffalo Bill NEDERLANDSE PROGRAMMA'S NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 DUITSLAND 3 BUITENLANDSE PROGRAMMA'S DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 WOENSDAG 20 JULI Suriname ers „Wij konden duidelijk aantonen dat slechte dagen in de sport niet psychisch maar lichamelijk worden bepaald" Dr. Harm Kuipers T2 PAGINA GIDS1 Doorbid van Poppel BRUSSEL - „Censuur, dat is een groot woord", zegt Mauri ce de Bevere, bij stripliefheb bers beter bekend als Morris, de geestelijke vader van Luc ky Luke, over de aanpassin gen die hij moest maken om de tekenfilm-versie van zijn held op de Amerikaanse tv te krij gen. Geweld mag niet meer, revolvers liever ook niet, min derheidsgroepen mogen niet in een negatief daglicht gesteld worden, en roken is ook uit den boze. „Er is al een aantal films van een half uur gemaakt", al dus Morris, „eigenlijk van 26 minuten, maar met die com mercials is het toch een half uur. De eerste drie zullen sa mengebracht worden tot één film voor in de bioscopen; die zijn op het gebied van anima tie wat beter verzorgd. Tuur- lijk, voor de tv zijn ze altijd wat minder verzorgd. Er be staat semi-animatie. Dat is goedkoper, men animeert er slechts het noodzakelijke. In plaats van het hele lichaam te bewegen (staat op om met zij n eigen lichaam zijn woorden te illustreren) wordt bijvoor beeld alleen de arm bewogen. Er wordt ook wat meer ge praat. Praten is niet duur, al leen de lippen bewegen. Zoals bij de Flintstones. Het is trou wens dezelfde studio, Hannah and Barbera, die Lucky Luke maakt. Ze hebben verschillen de 'filialen', ze zitten niet al leen in Hollywood, maar ook in Madrid, waar een groot ge deelte van het werk wordt ge daan. Ik ga er regelmatig naar toe. Ik moet die tekenaars in het oog houden, anders gaan ze een eigen interpretatie ge wen aan Lucky Luke. Ze heb ben wel 'model-sheets', waar op hij in alle mogelijke poses staat afgebeeld, maar niet te genstaande dat moet je toch oppassen." Het contact met Hannah and Barbera om een tekenfilm te maken van Lucky Luke komt niet van De Bevere zelf, maar van een Franse filmfir ma. De Bevere trekt zich van de filmzaken maar weinig aan, zegt dat hij liever tekent en daarenboven een slecht za- Lucky Luke op tv in VS zonder shag en Indianen kenman is. „Vroeger had ik wel eens het idee, maar daar is nooit veel van terechtgeko men", zegt hij. „Er zijn wel twee films gemaakt, 'Lucky Luke' in 1971 en in 1977 'De Ballade van de Daltons'. Maar het kost bijzonder veel en het duurt lang om het geïnves teerde geld terug te krijgen." Maar voordat Lucky Luke op het Amerikaanse scherm mag, moest het verhaal hier en daar wat aangepast worden. Zo draait Lucky Luke in de tv-versie geen shaggies meer. „Hannah Barbera weten wat kan en wat niet kan", al dus De Bevere. „Er zijn na tuurlijk altijd een heleboel da mes bij die 'censuur'; die zeg gen dat de vrouw beter de mentaliteit van het kind kent. Ik ga daar niet mee akkoord. De 'censuur' is trouwens bij zonder streng. Niet alleen het geweld moest eruit, ook 'ras- cistische' toestanden. Al die Mexicanen, die zitten te slapen in het stripverhaal, dat mag niet. Men mag een minder heidsgroep niet op een nega tieve manier presenteren. Ne gers als knechten, mag niet. Chinezen, die een wasserij hebben of een restaurant, mag niet. Met de Indianen heb ik ook last in de VS. Al die scènes met indianen worden er syste matisch uitgelaten, want die vormen ook een minderheids groep. Door ze dan te laten spreken op de klassieke zeer onvolmaakte manier, zou je ze kunnen beledigen. Af en toe Maurice de Bevere (Morris).' zullen we nu misschien een 'gag' gebruiken waarin een Indiaan perfect Oxford-En- gels spreekt. Maar dat kun je maar een of twee keer doen." „Het is allemaal belachelijk, maar je moet toegevingen doen, anders kom je niet op het scherm", zegt hij. „Hoewel ik wel grenzen heb gesteld, anders is het het stripverhaal verraden. Het moet toch nog Lucky Luke zijn. In het begin mocht-ie zelfs geen revolver hebben. Maar de strip van Lucky Luke is eigenlijk een persiflage op de filmsterren. Ik onderlijn graag de clichés van de filmwestern en als je dat niet kunt gebruiken blijft er niets over." Waar de Amerikanen wel nog een opmerking over maakten, was het feit dat er zo weinig vrouwen en meisjes in voorkomen in de verhalen van Lucky Luke. De Bevere: „Aangezien de films de films FOTO AD VAN POPPED ook bedoeld zijn voor meisjes, komen er ook meer vrouwen in. Schooljuffrouwen enzo voort." Maar hoe vreemd het ook mag klinken, de censoren vie len niet over de dames die al dansend in de bars veel van hun benen lieten zien. „Dat wordt aanvaard, dat kan door de beugel", zegt de tekenaar. „Er is één punt waar ze bij zonder gevoelig voor zijn: alles wat kinderen kunnen imite ren. Er zijn verschillende ge vallen dat kinderen gewond zijn geraakt, of zelfs gedood door te spelen met een pistool dat ze thuisgevonden hadden. Ik geloof dat dat overdeven wordt en dat kinderen het on derscheid kunnen maken tus sen realistische films en kari katuren. Die oude tekenfilms van Tom and Jerry zitten vol met geweld, maar een kind ziet dat dat een klucht is. Als acteurs spelen, dan kan ik het weer wel begrijpen." Als ik hem vraag, wat hij het liefste heeft, het stripver haal of de tekenfilm, zegt hij dat ze alle twee interessant zijn. „Het is wel fascinerend om de figuren, die je zelf ge creëerd hebt te zien leven en spreken. Ik zou het wel graag 'animeren', maar stripverha len tekenen is mijn werk. Ik ben vlak na de oorlog overi gens wel in de tekenfilmbran che begonnen in Brussel. Sa men met onder andere Fran- quin, de tekenaar van Guust Flater. Maar toen de Ameri kaanse tekenfilms kwamen, was die concurrentie te groot en dat betekende het einde. Toen heb ik iets anders moe ten kiezen, wat verwant was. Hoewel er tussen stripverha len en tekenfilms grote ver schillen bestaan. Het zijn ver schillende media." Overigens is De Bevere Lucky Luke na 35 jaar nog steeds niet beu. „Er zijn nog een heleboel onderwerpen in het Wilde Westen, die ik nog wil behandelen", zegt hij. „De mensen vragen me wel eens of ik geen fanaticus ben van de Wilde Westen. Ik ben eens 6 jaar in de VS geweest, maar ik ben helemaal niet teruggeko men met souvenirs uit het Westen. Vrienden van mij zijn allemaal teruggekomen met het originele zadelkleed van Buffalo Bill. Die moet er een Fred Fiintstone verwelkomt Lucky Luke. De Flintstone-studio de Belgische cowboy op de Amerikaanse tv.» heel stel gehad hebben. Ik heb wel veel gelezen over het Wil de Westen. Literatuur die niet bestond toen ik begon. De do cumentatie over Lucky Luke moest ik vinden in de films en de foto's daarvan. Ik weet nog dat ik in het begin filmfoto's van de bioscoopmuur trok. Dat was de enige manier om die documentatie te krijgen. Ik had nog geprobeerd ze te ko pen, maar dat ging niet. Toen heb ik ze maar gestolen. Met Franquin onder andere. Hij stond op wacht en ik stal de foto's. Maar tegenwoordig is er geen gebrek meer aan litera tuur. Toen ik begon was het ook geen goede periode van de western-film. Je had alleen de zingende cowbouys, Roy Ro gers bijvoorbeeld. Een hele boel slechte B-westerns. Er was maar één goede op dat moment, Stagecoach van John Ford." De Bevere zegt ook niet zo te houden van de zeer realisti sche westerns van tegenwoor dig. „Bijvoorbeeld in plaats van die brede hoeden, de klei nere bijna bolhoeden. Het is niet meer zo romantisch. Ik vind de mythe veel interes santer dan het realistische genre. Ik heb ook nooit zo ge houden van de spaghetti-wes tern. Dat erg brutale geweld is niet leuk meer. Hoewel, ik heb in films van Serge Leoni gags gezien, waarvan ik vermoed dat hij ze genomen heeft uit mijn albums van Lucky Luke. Maar nee, de echte western is de Amerikaanse van zo'n 10,15 jaar geleden." Hij verhaalt ook dat er plannen zijn geweest om een film van Lucky Luke, gespeeld door acteurs te maken. „Een man belde op vanuit Parijs, hij was een Chinees of een Japan ner, dat weet ik niet meer, en van Hannah en Barbera brengl - FOTO» hij wilde zelf de rol spelen van Lucky Luke. Dat ken natuur lijk niet. En het leukste was dat hij in elke scène in de ar men lag van de mouste film vedetten van Frankrijk. Alle scènes waren liefdesscènes. Daar is natuurlijk nooit iets van terechtgekomen'. Voor het feit dat Eelgië zo'n stripcultuur heeft, kar De Be vere overigens geer verkla ring geven. „Of nisschien toch", zegt hij dan. „Hergé. Aan veel tekenaars 'an mijn generatie (De Bevere is van 1923) heeft hij de zin gegeven dat te gaan doen. Ik was een groot bewonderaar v;n Hergé. Zijn eerste boek, Huifje in Rusland, heb ik, toer ik jong was, 3 of 4 keer nagetekend. Hergé was zo'n beetje de weg Niet dat ik in dezelfde stijl te ken als Hergé, maar het was eerder het feit dat dior hem het stripverhaal au sérieux genomen werd." 15.30 Filmclub Het filmprogramma voor de jeugd heeft vanmiddag naast de bekende afleverin gen van 'Scooby Doo', 'Bob en Bobek', 'Dodo, het ver haal van een jong hondje' en 'Bamse' een nieuw teken filmpje in petto over een wandelaar met dansschoe nen. 'De stepschoentjes' heet dit filmpje van Frank Din- genen en Mil Lenssens. Van Tsjechische makelij is de poppenfilm 'King of the sun' over een prins, die als zijn ouders weg zijn, zijn zussen uithuwt aan de zon, de maan en de wind. hem dat zijn huwelijk op springen staat en dat hij een vriendin heeft. Antony op zijn beurt vertelt Haines over zijn haat jegens zijn vader. Hij stelt voor, dat hij Haines vrouw zal vermoor den, in ruil waarvoor Haines Antony's vader uit de weg moet ruimen. De geschokte Haines wijst dit sinistere plan af, maar Antony laat hem niet met rust. 19.55 Panagoulis leeft voort 20.28 It, A Het loon van de angst Voor de derde aflevering van het VPRO-themapro- gramma over de angst is Su- sanne Piët naar New York getogen, waar zij een ge sprek had met Donald Spoto, de biograaf van Alfred Hitchcock. Hij zal een ana lyse geven van Hitchcocks films, die voor de 'master of suspence' een projectie bete kende van zijn angsten en frustaties. Uitspraken en fragmenten uit zijn films il lustreren het interview. Over het leven van de Griekse dichter en verzets strijder Alexander Pangou- lis vervaardigde de Ita liaanse regisseur Giuseppe Ferrara een televisiefilm, getiteld 'Panagoulis leeft voort'. De film begint in het jaar 1968, wanneer een groepje jonge Grieken onder leiding van Panagoulis een aanslag voorbereidt op de leider van de militaire junta. De aanslag mislukt, Pana goulis en zijn vrienden wor den gevangengenomen. Na een schijnproces wordt hij ter dood veroordeeld, maar door internationale druk komt het niet tot eenuitvoe ring van het vonnis. De strijd tegen de militaire dic tators blijft doorgaan. Pana goulis komt in het bezit van zeer belastend materiaal. Voordat hij tot publicatie kan overgaan, komt hij bij een mysterieus auto-onge luk om het leven. 21.20 Strangers on a train 21.50 Voor oog en oor Detective-schrijfster Patri cia Highsmith leverde Al fred Hitchcock de stof voor zijn thriller uit 1951: 'Stran gers on a train'. Bruno An tony (Robert Walker) komt in de trein van Washington naar New York in gesprek met de professionele tennis speler Guy Haines (Farley Granger). Haines vertelt In het muziekprogramma 'Voor oog en oor' van Mi chael Behrens gaat de aan dacht op de eerste plaats uit naar de middelen, waarmee muziek gemaakt wordt. Het geeft een overzicht van de manieren waarop en de in strumenten, waarmee door de eeuwen heen muziek is gemaakt en die ook nog een lust voor het oog zijn. Alexander Panagoulis met zijn moeder. - FOTO ARCHIEF DE STEM NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. VARA 15.30 Filmclub. Voor de jeugd. 16.58 De film van Ome Willem. Herhaling. IKON 18.55 Het mitrailleursnest. Engelse dramaserie voor de jeugd. Derde aflevering. 19.21 Kenmerk. Actualiteiten. NOS 19.46 Socutera. Filmpje Stichting Ned. Vrijwilligers. 20.00 Journaal. VPRO 20.28 Het loon van de angst. Over Alfred Hitchcock. 21.20 Strangers on a train. Amerikaanse thriller van Alfred Hitchcock (1951). NOS 22.50 Journaal. 22.55 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.10 Studio sport extra. Ronde van Frankrijk. 18.15 Studio sport extra. Samenvatting Ronde van Frankrijk. 18.40 Sesamstraat. 19.00 Journaal. 19.12 Van gewest tot gewest. Regionaal nieuws. 19.55 Panagoulis leeft voort. Italiaanse tv-film van Giuseppe Ferrara. 21.50 Voor oog en oor. Programma over muziek. 22.30 Journaal. 22.45 Studio sport extra. Ronde van Frankrijk. 23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.10 Ronde van Frankrijk. 18de etappe. 18.00 Appie. Tekenfilmserie voor de jeugd. 18.05 Belfi en Lillibit. Tekenfilmserie voor de kleuters. 18.30 Funnies. 18.35 Circus Rondau. Vlaamse jeugdserie. Achtste aflevering. 19.00 Tijdrover: Doe-het-zelf. Zagen zetten. Herhaling. 19.10 De oudste dochter van de kerk. Portret van de katholieke kerk. 19.40 Mededelingen. Overzicht programma's. 19.45 Nieuws en sportberichten. 20.10 De weerman. 20.15 Van 9 tot 5. Amerikaanse komische serie. Achtste aflevering. 20.40 Met Mike in zee. Praatshow van Mike Verdrengh. 21.40 De geschiedenis van de SF-film. Interviews en filmfragmenten. 22.45 Journaal. Aansluitend: Coda (poëzie). 23.05 Televox magazine. 20.15 Internationaal Operafestival. Gala- en laureatenconcert. 16.10 Ronde van Frankrijk. 18de etappe. 17.25 Cine-vacances. Vakantieprogramma voor de jeugd. 18.15 Lollipop. Kinderprogramma. 18.50 En W allonie et a Bruxelles en couleurs. Spelprogramma. 19.08 Ce soir. Actualiteiten. 19.30 Journaal. 20.00 Ronde van Frankrij k. Samenvatting. 20.10 La chasse aux trésors. Internationaal spelprogramma. 21.15 Le temps d'une république. Historische tv- serie over de Derde republiek. Laatste deel. 22.50 Journaal. 12.00 Teletekst. 17.25 Zie Belgie Frans 1. 19.00 La pensée et les hommes. Interview met Raymond Aron. 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 20.00 Zie België Frans 1. 10.00 Journaal. 10.03 De maandagsschilders. Herhaling. 10.50 Onze kosmos. 11.35 Mozaïek. 12.10 Report. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext voor iedereen. 14.45 Videotext voor iedereen. 15.00 Onze kleine farm. Amerikaanse familieserie. 15.50 Journaal. 15.55 Het vergeten verzet. Historische documentaire. 16.40 De oude doos. Lachfilm. 16.55 Hé, let op! Kinderprogramma. 17.25 Koning Rollo. Tekenfilm. 17.30 Ronde van Frankrijk. 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. Regionale nieuwsrubriek. 18.15 Christian en Christiane. Serie. 18.40 Nieuws van gisteren. Oude nieuwsberichten. 19.00 Stefan Karwowski's ervaringen. Serie. 20.00 Journaal. 20.15 Suikerbrood. Tv-film van Vivian Naefe en Ulrich Limmer. 21.40 Titels, theses, temperamten. 22.30 Achtergrondinformatie. 10.00 Zie Duitsland 1. 15.15 ZDF-Uw programma. 15.17 Journaal. 15.20 Captain Future. SF- serie. 15.45 Het spookhuis. Japanse jeugdfilm. 16.25 Vakantiekalender. 16.50 Mork van Ork. Komische SF-serie. 17.15 Enorm in vorm. Aerobic oefeningen. 17.30 Journaal. Aansluitend: Nieuws uit de deelstaten. 17.45 Tele-magazine. 18.25 Beelden, die de wereld in beweging brachten. De orkaan Agnes. 18.57 ZDF-Uw programma. 19.00 Journaal. 19.30 Consul Móllers erfgenamen. Tv-serie naar de roman van Adolph Wittmaack. Vijfde deel. 20.15 Balans. Economisch nieuws. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Woensdaglotto. 21.25 De Denver-clan (Dynasty). Amerikaanse serie. 22.10 Een deur is een gat in de muur. Over psychisch zieken. 22.40 Ik werd door de Duitsers verborgen. Reportage. 23.00 Het noodlot van Irene Forsyte. Amerikaanse film van Compton Bennet (1949). 00.45 Journaal. 19.00 Het actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Op woensdag op III. Gevarieerd programma. 21.45 Verslaggever buitenland. Elfriede Gerstl over Wenen. 22.15 Blonde Venus. Amerikaanse speelfilm van Josef von Sternberg (1932). E 23.40 Journaal. 7.02 (VOO) Ook goeiemorgen - 9.03 Muziek terwijl u werkt - 10.30 Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03 Radio Tour de France - 18.06 (EO) Tijdsein - 18.30 Jongerenprogram ma - 19.02 Van U wil ik zingen - 19.25 Zomerbijbelschool - 19.45 EO- metterdaad - 20.03 (NOS) Langs de lijn - 23.07 Met het oog op morgen - 0.02 (NCRV) Volgspot - 1.02 Metro polis - 2.02 Nachtexpress - 6.09 Vandaag donderdag. 7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.40 Consumenteninformatie - 9.05 Gymnastiek voor de vrouw - 9.15 De werkbank - 9.33 Teleac - 10.03 Voorbeelden van lokale radio - 10.23 Vrouwen-agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg - 12.16 Overheidsvoorlichting - 12.36 Actualiteiten - 13.10 Kinderen een kwartje? - 14.00 De schuurpapier - 14.33 (NOS) Radiovolksuniversiteit - 15.32 NOS-wereldwijzer - 16.00 Wat een taal - 16.32 (NCRV) Studio 55 - 17.36 Actualiteiten - 18.30 Hu manistisch Verbond - 19.00 Leesoe feningen in de bijbel - 19.15 Zingen bij het boek Genesis - 19.30 Rond om het woord - 20.03 Leger des Heilskwartier - 20.18 De wereld zingt Gods lof - 21.00 Bij de tijd: over opvoedingsproblemen. Her haling - 21.30 Zo is schoolradio ook. Herhaling hoorspelen - 21.40 (NOS) NOS-service voor Antillianen - 22.10 Radio-volksuniversiteit 22.40 (NCRV) Nederland en zijn buren - 23.00 Pianowerken uit de romantiek - 23.25 Muziek van eigen tijd. 7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34 Pa raplu - 10.34 Weg met de genera tie-kloof - 12.34 Vraag en antwoord - 13.30 Weeshuis van de hits - 14.34 K-rock - 18.04 De vakantiespits - 19.02 (KRO) Krachtvoer - 21.02 De- ""«n - 22 02 Rocktempel. 18.00 Oeverzwaluwen. Natuurfilm. 18.90 Sesamstraat. 7.02 (NCRV) Het levende woord - 7.10 Preludium - 8.05 Platennieuws - 8.45 Musica Sacra - 9.15 Onder de hoogtezon - 10.00 Bouwmeester- consort - 10.30 Colin Davis diri geert (1) - 11.50 Symfonieën van Mozart (10) - 12.30 Promenade - 13.05 Kerkconcert - 13.30 (AVRO) Muziek van Dvorak - 14.30 Hon gaarse kamermuziek - 15.20 Gran de Messe des morts, Berlioz - 16.45 Gedichtenprogramma - 17.00 Overname Hilversum 2 - 20.00 (AVRO) Kasteelconcert - 21.25 Franz Haselbock en Gert Oost spe len vierhandig orgel - 22.00 Eigen tijds. 20.15 Suikerbrood U Marie is in de tv-film 'Sui kerbrood' een tekenares, die droomt van succes, een duurzame relatie en een eigen galerie. Haar vrije tijd brengt ze in een bar door, waar ze ook haar vriendin nen Petra en Eva ontmoet. Op zekere dag wordt Marie verliefd op een nuchtere chemicus, die moleculen be langrijker vindt van gevoe lens. Maar Marie houdt aan en het komt zelfs zo ver, dat ze bij hem in trekt. Al spoe dig blijkt dat ze helemaal niet bij elkaar passen. ze in financiële moeilijthe- den zit. Na verloop van tijd bigint Irene een steeds grrtere aversie tegen haar loele, materialistische man te krijgen, die haar op zijnna- nier aanbidt. Ze zoekt léfde en warmte in een relatiemet de architect Philip Bcin- ney, de verloofde van Julia Forsyte. Als Julia argva- nend wordt en Soames 01 de hoogte stelt, is een catastofe onafwendbaar. 22.15 Blonde Venus 19.30 Consul Möllers erfgenamen Na de dood van haar man John Schmidt begint Lene met de steun van haar oom Carsten Drew een familie pension in een buitenwijk van Hamburg. Carsten doet nog meer voor de erfgena men van het Möller Impe rium: hij koopt Eler Möller, die in Londen het koop- mansberoep heeft geleerd, in de door hem gesaneerde oude firma in. Eler trouwt vervolgens met Elsa Schmidt, waardoor de fami lie van zijn vroegere com pagnon nu ook in de privé- sfeer verbonden wordt. Bo vendien wordt Elsa's moe der Lene verliefd. In het zomerprogramna van het derde Duitse n,t worden in de komende we ken zeven films met Marie ne Dietrich uitgezonder, waarvan zes successen ei een film, die tot nu toe noi niet op de televisie te zien i: geweest: The spoilers. Vandaag begint de serie met 'Blonde Venus', een film van Josef von Sternberg uit 1932. Hierin speelt Mariene Die trich een vroegere danseres Helen, die haar beroep weer opneemt om voor haar man de kosten van een zieken huisverblijf in Europa te kunnen financieren. Tijdens zijn afwezigheid leeft ze sa men met een gangster-mil jonair (Cary Grant). Als haar man terugkomt en van de affaire hoort, breekt lij met haar en eist hun kiid op. Helen vlucht daarop net haar zoon half Amerka door. Het noodlot van Irene Forsyte Vrij naar motieven uit de trilogie 'De Forsyte Saga' van John Galsworthy ont stond in 1949 de Amerikaan se speelfilm 'That Forsyte woman' van Compton Ben- net met Errol Flynn als Soa mes Forsyte en Greer Gar- son als Irene Heron. De rijke Soames, die erg trots is op zijn positie en zijn bezit probeert de knappe pianolerares Irene over te halen zijn vrouw te worden. Na lang aarzelen stemt Ire ne toe, niet in de laatste plaats ertoe gebracht, omdat Mariene Dietrich in „Blonde Venus". - FOTO ARCHIEF DE STEM E WERELD rond in 2600 dé Zo zou het boek Piet Schelleker Wernhout ku: heten. En als ook inderdaad zou den geschreven, zo minimaal 2600 bic den tellen. De we reis van Piet (62), (43), Zoureena (20 Fauzia (12) Schelle! Ashruf heeft daai namelijk voldoende opgeleverd. Door Rosé Lokhoff De reis begon op 2 juni 19 het gezin naar Engeland g er een camper te kopen. H kwamen ze terug naar de Dordrecht, waar ze toen den, en verkochten de gehi boedel, inclusief de vloert king. De camper werd omg in de 'Free Dutchman' er vrouw en twee dochters verder. Dat het een reis rc wereld zou worden, was voorzien, maar het kwam van. Piet Schellekens: „Na pensioen heb ik me even vraagd wat ik moest gaan Je kunt ook achter je flat zitten vissen, maar daar natuurlijk ook snel op uil ken. Je ziet dan op een ge moment zo'n camper rijd koopt er een en je bent weg dat mijn vrouw moslim is ons eerste reisdoel Mekka, als je daar eenmaal bent, ook wel doorrijden naar Leuk voor mijn vrouw om< van Pakistaans/Indiase af is. En zo ga je verder. Ikze aan de Birmalijn gewerkt wilde ik ook wel eens teru Bovendien heb ik ook 12 j; Indonesië gezeten, dus daa we ook maar even gaan Tja, dan is het ook niet meer naar Australië. Daa we maar weer ingescheep Peru en toen dachten we vo eerst dat een reis rond de er wel in zou zitten." t h< Piet Schellekens vertelt ven jaar, een maand en twi ken na de start alsof het woonste zaak van de were zonder enige overdrijving, toe gooit hij er een Engels drukking tussendoor die da als het hele verhaal, wordt v zeld van een brede glimlach hij in Indonesië heeft gezete: diende bij de topografische van de KNIL, is te zien als met tabak op tafel komt. De retjes die hij draait, hebbé typische vorm die elke 'Indi ger' verraadt. Vanuit Peru kwam het ge- Suriname, het geboorteland moeder en de twee dochters wagen was toe aan een beurt en wij eigenlijk ook. de tandarts heeft nogal wat aan ons gehad. Ook hebben nog even mijn blindedarm i haald", vertelt Piet Schellei In Suriname bleven de werel zigers bijna een jaar. Haast ben ze namelijk nooit gehad langste verblijf, in de Veren Staten, duurde zelfs maanden. Eenmaal vertellend, word snel de chronologische volg vergeten. Van de route, die o zijkanten van de camper is te gen, wordt dan ook voortdui afgeweken. „In Birma heb ik hospik 72 doodsverklaringen de ondertekend en daarom w ik het kerkhof er nog eens be: ken", vertelt Piet Schellekens voorbeeld. Zijn vrouw vult middellijk aan: „Als je daar al die Nederlandse leeuwen oj grafstenen ziet, bloedt je hart hoor." Cijf, Even later komen de ciji Drie cent per liter diesel in Sa lij ^rabië, 33 banden versie 144.000 kilometer gereden en i: kranten over de hele wereld staan. „Het kleinste dorpje w We zijn geweest, telde negen woners. De grootste plaats a Mexico City met zijn 19 milj inwoners. Stom natuurlijk ■NGLANU 'CCLE FRANCE CHIS6SUTO BELGIUM ANTUCHPES H0LLANU •■CS3BECMT BELGIUM UCST'W.LC'HAN trance «EIOUK nnEH0ai.s tm_Y VATICANCITY TURIN-WDMC'VENICE YUGOSLAVIA SEP 17.. 'CVKasfEIT-SKOTJE GREECE ..21.. «t.tNSTt55FllXNml TURKEY OCT II.. 1 STA'auU- AW «SM SKCNOEBÜN DE HELE route is op de ca

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16