Tekenaar Morris: „Je moet toegevingen doen"
WOENSDAG 20 JUL11983
Dames
Kinderen
Buffalo Bill
NEDERLANDSE
PROGRAMMA'S
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2
BELGIE FRANS 1
BELGIE FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
DUITSLAND 3
BUITENLANDSE
PROGRAMMA'S
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
DUITSLAND 3
WOENSDAG 20 JULI
Suriname
ers
„Wij konden duidelijk aantonen dat
slechte dagen in de sport niet psychisch
maar lichamelijk worden bepaald"
Dr. Harm Kuipers
T2 PAGINA GIDS1
Doorbid van Poppel
BRUSSEL - „Censuur, dat is
een groot woord", zegt Mauri
ce de Bevere, bij stripliefheb
bers beter bekend als Morris,
de geestelijke vader van Luc
ky Luke, over de aanpassin
gen die hij moest maken om de
tekenfilm-versie van zijn held
op de Amerikaanse tv te krij
gen. Geweld mag niet meer,
revolvers liever ook niet, min
derheidsgroepen mogen niet in
een negatief daglicht gesteld
worden, en roken is ook uit
den boze.
„Er is al een aantal films
van een half uur gemaakt", al
dus Morris, „eigenlijk van 26
minuten, maar met die com
mercials is het toch een half
uur. De eerste drie zullen sa
mengebracht worden tot één
film voor in de bioscopen; die
zijn op het gebied van anima
tie wat beter verzorgd. Tuur-
lijk, voor de tv zijn ze altijd
wat minder verzorgd. Er be
staat semi-animatie. Dat is
goedkoper, men animeert er
slechts het noodzakelijke. In
plaats van het hele lichaam te
bewegen (staat op om met zij n
eigen lichaam zijn woorden te
illustreren) wordt bijvoor
beeld alleen de arm bewogen.
Er wordt ook wat meer ge
praat. Praten is niet duur, al
leen de lippen bewegen. Zoals
bij de Flintstones. Het is trou
wens dezelfde studio, Hannah
and Barbera, die Lucky Luke
maakt. Ze hebben verschillen
de 'filialen', ze zitten niet al
leen in Hollywood, maar ook
in Madrid, waar een groot ge
deelte van het werk wordt ge
daan. Ik ga er regelmatig naar
toe. Ik moet die tekenaars in
het oog houden, anders gaan
ze een eigen interpretatie ge
wen aan Lucky Luke. Ze heb
ben wel 'model-sheets', waar
op hij in alle mogelijke poses
staat afgebeeld, maar niet te
genstaande dat moet je toch
oppassen."
Het contact met Hannah
and Barbera om een tekenfilm
te maken van Lucky Luke
komt niet van De Bevere zelf,
maar van een Franse filmfir
ma. De Bevere trekt zich van
de filmzaken maar weinig
aan, zegt dat hij liever tekent
en daarenboven een slecht za-
Lucky Luke op tv in VS
zonder shag en Indianen
kenman is. „Vroeger had ik
wel eens het idee, maar daar is
nooit veel van terechtgeko
men", zegt hij. „Er zijn wel
twee films gemaakt, 'Lucky
Luke' in 1971 en in 1977 'De
Ballade van de Daltons'. Maar
het kost bijzonder veel en het
duurt lang om het geïnves
teerde geld terug te krijgen."
Maar voordat Lucky Luke
op het Amerikaanse scherm
mag, moest het verhaal hier en
daar wat aangepast worden.
Zo draait Lucky Luke in de
tv-versie geen shaggies meer.
„Hannah Barbera weten
wat kan en wat niet kan", al
dus De Bevere. „Er zijn na
tuurlijk altijd een heleboel da
mes bij die 'censuur'; die zeg
gen dat de vrouw beter de
mentaliteit van het kind kent.
Ik ga daar niet mee akkoord.
De 'censuur' is trouwens bij
zonder streng. Niet alleen het
geweld moest eruit, ook 'ras-
cistische' toestanden. Al die
Mexicanen, die zitten te slapen
in het stripverhaal, dat mag
niet. Men mag een minder
heidsgroep niet op een nega
tieve manier presenteren. Ne
gers als knechten, mag niet.
Chinezen, die een wasserij
hebben of een restaurant, mag
niet. Met de Indianen heb ik
ook last in de VS. Al die scènes
met indianen worden er syste
matisch uitgelaten, want die
vormen ook een minderheids
groep. Door ze dan te laten
spreken op de klassieke zeer
onvolmaakte manier, zou je ze
kunnen beledigen. Af en toe
Maurice de Bevere (Morris).'
zullen we nu misschien een
'gag' gebruiken waarin een
Indiaan perfect Oxford-En-
gels spreekt. Maar dat kun je
maar een of twee keer doen."
„Het is allemaal belachelijk,
maar je moet toegevingen
doen, anders kom je niet op
het scherm", zegt hij. „Hoewel
ik wel grenzen heb gesteld,
anders is het het stripverhaal
verraden. Het moet toch nog
Lucky Luke zijn. In het begin
mocht-ie zelfs geen revolver
hebben. Maar de strip van
Lucky Luke is eigenlijk een
persiflage op de filmsterren.
Ik onderlijn graag de clichés
van de filmwestern en als je
dat niet kunt gebruiken blijft
er niets over."
Waar de Amerikanen wel
nog een opmerking over
maakten, was het feit dat er zo
weinig vrouwen en meisjes in
voorkomen in de verhalen van
Lucky Luke. De Bevere:
„Aangezien de films de films
FOTO AD VAN POPPED
ook bedoeld zijn voor meisjes,
komen er ook meer vrouwen
in. Schooljuffrouwen enzo
voort."
Maar hoe vreemd het ook
mag klinken, de censoren vie
len niet over de dames die al
dansend in de bars veel van
hun benen lieten zien. „Dat
wordt aanvaard, dat kan door
de beugel", zegt de tekenaar.
„Er is één punt waar ze bij
zonder gevoelig voor zijn: alles
wat kinderen kunnen imite
ren. Er zijn verschillende ge
vallen dat kinderen gewond
zijn geraakt, of zelfs gedood
door te spelen met een pistool
dat ze thuisgevonden hadden.
Ik geloof dat dat overdeven
wordt en dat kinderen het on
derscheid kunnen maken tus
sen realistische films en kari
katuren. Die oude tekenfilms
van Tom and Jerry zitten vol
met geweld, maar een kind
ziet dat dat een klucht is. Als
acteurs spelen, dan kan ik het
weer wel begrijpen."
Als ik hem vraag, wat hij
het liefste heeft, het stripver
haal of de tekenfilm, zegt hij
dat ze alle twee interessant
zijn. „Het is wel fascinerend
om de figuren, die je zelf ge
creëerd hebt te zien leven en
spreken. Ik zou het wel graag
'animeren', maar stripverha
len tekenen is mijn werk. Ik
ben vlak na de oorlog overi
gens wel in de tekenfilmbran
che begonnen in Brussel. Sa
men met onder andere Fran-
quin, de tekenaar van Guust
Flater. Maar toen de Ameri
kaanse tekenfilms kwamen,
was die concurrentie te groot
en dat betekende het einde.
Toen heb ik iets anders moe
ten kiezen, wat verwant was.
Hoewel er tussen stripverha
len en tekenfilms grote ver
schillen bestaan. Het zijn ver
schillende media."
Overigens is De Bevere
Lucky Luke na 35 jaar nog
steeds niet beu. „Er zijn nog
een heleboel onderwerpen in
het Wilde Westen, die ik nog
wil behandelen", zegt hij. „De
mensen vragen me wel eens of
ik geen fanaticus ben van de
Wilde Westen. Ik ben eens 6
jaar in de VS geweest, maar ik
ben helemaal niet teruggeko
men met souvenirs uit het
Westen. Vrienden van mij zijn
allemaal teruggekomen met
het originele zadelkleed van
Buffalo Bill. Die moet er een
Fred Fiintstone verwelkomt Lucky Luke. De Flintstone-studio
de Belgische cowboy op de Amerikaanse tv.»
heel stel gehad hebben. Ik heb
wel veel gelezen over het Wil
de Westen. Literatuur die niet
bestond toen ik begon. De do
cumentatie over Lucky Luke
moest ik vinden in de films en
de foto's daarvan. Ik weet nog
dat ik in het begin filmfoto's
van de bioscoopmuur trok. Dat
was de enige manier om die
documentatie te krijgen. Ik
had nog geprobeerd ze te ko
pen, maar dat ging niet. Toen
heb ik ze maar gestolen. Met
Franquin onder andere. Hij
stond op wacht en ik stal de
foto's.
Maar tegenwoordig is er
geen gebrek meer aan litera
tuur. Toen ik begon was het
ook geen goede periode van de
western-film. Je had alleen de
zingende cowbouys, Roy Ro
gers bijvoorbeeld. Een hele
boel slechte B-westerns. Er
was maar één goede op dat
moment, Stagecoach van John
Ford."
De Bevere zegt ook niet zo te
houden van de zeer realisti
sche westerns van tegenwoor
dig. „Bijvoorbeeld in plaats
van die brede hoeden, de klei
nere bijna bolhoeden. Het is
niet meer zo romantisch. Ik
vind de mythe veel interes
santer dan het realistische
genre. Ik heb ook nooit zo ge
houden van de spaghetti-wes
tern. Dat erg brutale geweld is
niet leuk meer. Hoewel, ik heb
in films van Serge Leoni gags
gezien, waarvan ik vermoed
dat hij ze genomen heeft uit
mijn albums van Lucky Luke.
Maar nee, de echte western is
de Amerikaanse van zo'n 10,15
jaar geleden."
Hij verhaalt ook dat er
plannen zijn geweest om een
film van Lucky Luke, gespeeld
door acteurs te maken. „Een
man belde op vanuit Parijs, hij
was een Chinees of een Japan
ner, dat weet ik niet meer, en
van Hannah en Barbera brengl
- FOTO»
hij wilde zelf de rol spelen van
Lucky Luke. Dat ken natuur
lijk niet. En het leukste was
dat hij in elke scène in de ar
men lag van de mouste film
vedetten van Frankrijk. Alle
scènes waren liefdesscènes.
Daar is natuurlijk nooit iets
van terechtgekomen'.
Voor het feit dat Eelgië zo'n
stripcultuur heeft, kar De Be
vere overigens geer verkla
ring geven. „Of nisschien
toch", zegt hij dan. „Hergé.
Aan veel tekenaars 'an mijn
generatie (De Bevere is van
1923) heeft hij de zin gegeven
dat te gaan doen. Ik was een
groot bewonderaar v;n Hergé.
Zijn eerste boek, Huifje in
Rusland, heb ik, toer ik jong
was, 3 of 4 keer nagetekend.
Hergé was zo'n beetje de weg
Niet dat ik in dezelfde stijl te
ken als Hergé, maar het was
eerder het feit dat dior hem
het stripverhaal au sérieux
genomen werd."
15.30 Filmclub
Het filmprogramma voor de
jeugd heeft vanmiddag
naast de bekende afleverin
gen van 'Scooby Doo', 'Bob
en Bobek', 'Dodo, het ver
haal van een jong hondje' en
'Bamse' een nieuw teken
filmpje in petto over een
wandelaar met dansschoe
nen. 'De stepschoentjes' heet
dit filmpje van Frank Din-
genen en Mil Lenssens. Van
Tsjechische makelij is de
poppenfilm 'King of the sun'
over een prins, die als zijn
ouders weg zijn, zijn zussen
uithuwt aan de zon, de maan
en de wind.
hem dat zijn huwelijk op
springen staat en dat hij een
vriendin heeft. Antony op
zijn beurt vertelt Haines
over zijn haat jegens zijn
vader. Hij stelt voor, dat hij
Haines vrouw zal vermoor
den, in ruil waarvoor Haines
Antony's vader uit de weg
moet ruimen. De geschokte
Haines wijst dit sinistere
plan af, maar Antony laat
hem niet met rust.
19.55
Panagoulis
leeft voort
20.28
It, A
Het loon
van de angst
Voor de derde aflevering
van het VPRO-themapro-
gramma over de angst is Su-
sanne Piët naar New York
getogen, waar zij een ge
sprek had met Donald Spoto,
de biograaf van Alfred
Hitchcock. Hij zal een ana
lyse geven van Hitchcocks
films, die voor de 'master of
suspence' een projectie bete
kende van zijn angsten en
frustaties. Uitspraken en
fragmenten uit zijn films il
lustreren het interview.
Over het leven van de
Griekse dichter en verzets
strijder Alexander Pangou-
lis vervaardigde de Ita
liaanse regisseur Giuseppe
Ferrara een televisiefilm,
getiteld 'Panagoulis leeft
voort'. De film begint in het
jaar 1968, wanneer een
groepje jonge Grieken onder
leiding van Panagoulis een
aanslag voorbereidt op de
leider van de militaire junta.
De aanslag mislukt, Pana
goulis en zijn vrienden wor
den gevangengenomen. Na
een schijnproces wordt hij
ter dood veroordeeld, maar
door internationale druk
komt het niet tot eenuitvoe
ring van het vonnis. De
strijd tegen de militaire dic
tators blijft doorgaan. Pana
goulis komt in het bezit van
zeer belastend materiaal.
Voordat hij tot publicatie
kan overgaan, komt hij bij
een mysterieus auto-onge
luk om het leven.
21.20
Strangers
on a train
21.50
Voor oog
en oor
Detective-schrijfster Patri
cia Highsmith leverde Al
fred Hitchcock de stof voor
zijn thriller uit 1951: 'Stran
gers on a train'. Bruno An
tony (Robert Walker) komt
in de trein van Washington
naar New York in gesprek
met de professionele tennis
speler Guy Haines (Farley
Granger). Haines vertelt
In het muziekprogramma
'Voor oog en oor' van Mi
chael Behrens gaat de aan
dacht op de eerste plaats uit
naar de middelen, waarmee
muziek gemaakt wordt. Het
geeft een overzicht van de
manieren waarop en de in
strumenten, waarmee door
de eeuwen heen muziek is
gemaakt en die ook nog een
lust voor het oog zijn.
Alexander Panagoulis met zijn moeder.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
NOS
09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
VARA
15.30 Filmclub. Voor de jeugd.
16.58 De film van Ome
Willem. Herhaling.
IKON
18.55 Het mitrailleursnest.
Engelse dramaserie voor de
jeugd. Derde aflevering.
19.21 Kenmerk. Actualiteiten.
NOS
19.46 Socutera. Filmpje
Stichting Ned. Vrijwilligers.
20.00 Journaal.
VPRO
20.28 Het loon van de angst.
Over Alfred Hitchcock.
21.20 Strangers on a train.
Amerikaanse thriller van
Alfred Hitchcock (1951).
NOS
22.50 Journaal.
22.55 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.10 Studio sport extra.
Ronde van Frankrijk.
18.15 Studio sport extra.
Samenvatting Ronde van
Frankrijk.
18.40 Sesamstraat.
19.00 Journaal.
19.12 Van gewest tot gewest.
Regionaal nieuws.
19.55 Panagoulis leeft voort.
Italiaanse tv-film van
Giuseppe Ferrara.
21.50 Voor oog en oor.
Programma over muziek.
22.30 Journaal.
22.45 Studio sport extra.
Ronde van Frankrijk.
23.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.10 Ronde van Frankrijk.
18de etappe.
18.00 Appie. Tekenfilmserie
voor de jeugd.
18.05 Belfi en Lillibit.
Tekenfilmserie voor de
kleuters.
18.30 Funnies.
18.35 Circus Rondau. Vlaamse
jeugdserie. Achtste aflevering.
19.00 Tijdrover: Doe-het-zelf.
Zagen zetten. Herhaling.
19.10 De oudste dochter van de
kerk. Portret van de
katholieke kerk.
19.40 Mededelingen. Overzicht
programma's.
19.45 Nieuws en
sportberichten.
20.10 De weerman.
20.15 Van 9 tot 5. Amerikaanse
komische serie. Achtste
aflevering.
20.40 Met Mike in zee.
Praatshow van Mike
Verdrengh.
21.40 De geschiedenis van de
SF-film. Interviews en
filmfragmenten.
22.45 Journaal. Aansluitend:
Coda (poëzie).
23.05 Televox magazine.
20.15 Internationaal
Operafestival. Gala- en
laureatenconcert.
16.10 Ronde van Frankrijk.
18de etappe.
17.25 Cine-vacances.
Vakantieprogramma voor de
jeugd.
18.15 Lollipop.
Kinderprogramma.
18.50 En W allonie et a
Bruxelles en couleurs.
Spelprogramma.
19.08 Ce soir. Actualiteiten.
19.30 Journaal.
20.00 Ronde van Frankrij k.
Samenvatting.
20.10 La chasse aux trésors.
Internationaal
spelprogramma.
21.15 Le temps d'une
république. Historische tv-
serie over de Derde republiek.
Laatste deel.
22.50 Journaal.
12.00 Teletekst.
17.25 Zie Belgie Frans 1.
19.00 La pensée et les hommes.
Interview met Raymond Aron.
19.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
20.00 Zie België Frans 1.
10.00 Journaal.
10.03 De maandagsschilders.
Herhaling.
10.50 Onze kosmos.
11.35 Mozaïek.
12.10 Report.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15 Videotext voor iedereen.
14.45 Videotext voor iedereen.
15.00 Onze kleine farm.
Amerikaanse familieserie.
15.50 Journaal.
15.55 Het vergeten verzet.
Historische documentaire.
16.40 De oude doos. Lachfilm.
16.55 Hé, let op!
Kinderprogramma.
17.25 Koning Rollo. Tekenfilm.
17.30 Ronde van Frankrijk.
17.50 Journaal.
18.00 Actualiteiten. Regionale
nieuwsrubriek.
18.15 Christian en Christiane.
Serie.
18.40 Nieuws van gisteren.
Oude nieuwsberichten.
19.00 Stefan Karwowski's
ervaringen. Serie.
20.00 Journaal.
20.15 Suikerbrood. Tv-film
van Vivian Naefe en Ulrich
Limmer.
21.40 Titels, theses,
temperamten.
22.30 Achtergrondinformatie.
10.00 Zie Duitsland 1.
15.15 ZDF-Uw programma.
15.17 Journaal.
15.20 Captain Future. SF-
serie.
15.45 Het spookhuis. Japanse
jeugdfilm.
16.25 Vakantiekalender.
16.50 Mork van Ork. Komische
SF-serie.
17.15 Enorm in vorm. Aerobic
oefeningen.
17.30 Journaal. Aansluitend:
Nieuws uit de deelstaten.
17.45 Tele-magazine.
18.25 Beelden, die de wereld in
beweging brachten. De orkaan
Agnes.
18.57 ZDF-Uw programma.
19.00 Journaal.
19.30 Consul Móllers
erfgenamen. Tv-serie naar de
roman van Adolph
Wittmaack. Vijfde deel.
20.15 Balans. Economisch
nieuws.
21.00 Actualiteiten.
21.20 Woensdaglotto.
21.25 De Denver-clan
(Dynasty). Amerikaanse serie.
22.10 Een deur is een gat in de
muur. Over psychisch zieken.
22.40 Ik werd door de Duitsers
verborgen. Reportage.
23.00 Het noodlot van Irene
Forsyte. Amerikaanse film
van Compton Bennet (1949).
00.45 Journaal.
19.00 Het actuele uurtje.
20.00 Journaal.
20.15 Op woensdag op III.
Gevarieerd programma.
21.45 Verslaggever
buitenland. Elfriede Gerstl
over Wenen.
22.15 Blonde Venus.
Amerikaanse speelfilm van
Josef von Sternberg (1932). E
23.40 Journaal.
7.02 (VOO) Ook goeiemorgen - 9.03
Muziek terwijl u werkt - 10.30
Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03
Radio Tour de France - 18.06 (EO)
Tijdsein - 18.30 Jongerenprogram
ma - 19.02 Van U wil ik zingen -
19.25 Zomerbijbelschool - 19.45 EO-
metterdaad - 20.03 (NOS) Langs de
lijn - 23.07 Met het oog op morgen -
0.02 (NCRV) Volgspot - 1.02 Metro
polis - 2.02 Nachtexpress - 6.09
Vandaag donderdag.
7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.40
Consumenteninformatie - 9.05
Gymnastiek voor de vrouw - 9.15
De werkbank - 9.33 Teleac - 10.03
Voorbeelden van lokale radio -
10.23 Vrouwen-agenda - 10.33 Hoor
haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg -
12.16 Overheidsvoorlichting - 12.36
Actualiteiten - 13.10 Kinderen een
kwartje? - 14.00 De schuurpapier -
14.33 (NOS) Radiovolksuniversiteit
- 15.32 NOS-wereldwijzer - 16.00
Wat een taal - 16.32 (NCRV) Studio
55 - 17.36 Actualiteiten - 18.30 Hu
manistisch Verbond - 19.00 Leesoe
feningen in de bijbel - 19.15 Zingen
bij het boek Genesis - 19.30 Rond
om het woord - 20.03 Leger des
Heilskwartier - 20.18 De wereld
zingt Gods lof - 21.00 Bij de tijd:
over opvoedingsproblemen. Her
haling - 21.30 Zo is schoolradio ook.
Herhaling hoorspelen - 21.40 (NOS)
NOS-service voor Antillianen -
22.10 Radio-volksuniversiteit
22.40 (NCRV) Nederland en zijn
buren - 23.00 Pianowerken uit de
romantiek - 23.25 Muziek van eigen
tijd.
7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34 Pa
raplu - 10.34 Weg met de genera
tie-kloof - 12.34 Vraag en antwoord
- 13.30 Weeshuis van de hits - 14.34
K-rock - 18.04 De vakantiespits -
19.02 (KRO) Krachtvoer - 21.02 De-
""«n - 22 02 Rocktempel.
18.00 Oeverzwaluwen.
Natuurfilm.
18.90 Sesamstraat.
7.02 (NCRV) Het levende woord -
7.10 Preludium - 8.05 Platennieuws
- 8.45 Musica Sacra - 9.15 Onder de
hoogtezon - 10.00 Bouwmeester-
consort - 10.30 Colin Davis diri
geert (1) - 11.50 Symfonieën van
Mozart (10) - 12.30 Promenade -
13.05 Kerkconcert - 13.30 (AVRO)
Muziek van Dvorak - 14.30 Hon
gaarse kamermuziek - 15.20 Gran
de Messe des morts, Berlioz - 16.45
Gedichtenprogramma - 17.00
Overname Hilversum 2 - 20.00
(AVRO) Kasteelconcert - 21.25
Franz Haselbock en Gert Oost spe
len vierhandig orgel - 22.00 Eigen
tijds.
20.15 Suikerbrood
U
Marie is in de tv-film 'Sui
kerbrood' een tekenares, die
droomt van succes, een
duurzame relatie en een
eigen galerie. Haar vrije tijd
brengt ze in een bar door,
waar ze ook haar vriendin
nen Petra en Eva ontmoet.
Op zekere dag wordt Marie
verliefd op een nuchtere
chemicus, die moleculen be
langrijker vindt van gevoe
lens. Maar Marie houdt aan
en het komt zelfs zo ver, dat
ze bij hem in trekt. Al spoe
dig blijkt dat ze helemaal
niet bij elkaar passen.
ze in financiële moeilijthe-
den zit.
Na verloop van tijd bigint
Irene een steeds grrtere
aversie tegen haar loele,
materialistische man te
krijgen, die haar op zijnna-
nier aanbidt. Ze zoekt léfde
en warmte in een relatiemet
de architect Philip Bcin-
ney, de verloofde van Julia
Forsyte. Als Julia argva-
nend wordt en Soames 01 de
hoogte stelt, is een catastofe
onafwendbaar.
22.15
Blonde Venus
19.30
Consul Möllers
erfgenamen
Na de dood van haar man
John Schmidt begint Lene
met de steun van haar oom
Carsten Drew een familie
pension in een buitenwijk
van Hamburg. Carsten doet
nog meer voor de erfgena
men van het Möller Impe
rium: hij koopt Eler Möller,
die in Londen het koop-
mansberoep heeft geleerd, in
de door hem gesaneerde
oude firma in. Eler trouwt
vervolgens met Elsa
Schmidt, waardoor de fami
lie van zijn vroegere com
pagnon nu ook in de privé-
sfeer verbonden wordt. Bo
vendien wordt Elsa's moe
der Lene verliefd.
In het zomerprogramna
van het derde Duitse n,t
worden in de komende we
ken zeven films met Marie
ne Dietrich uitgezonder,
waarvan zes successen ei
een film, die tot nu toe noi
niet op de televisie te zien i:
geweest: The spoilers.
Vandaag begint de serie met
'Blonde Venus', een film van
Josef von Sternberg uit 1932.
Hierin speelt Mariene Die
trich een vroegere danseres
Helen, die haar beroep weer
opneemt om voor haar man
de kosten van een zieken
huisverblijf in Europa te
kunnen financieren. Tijdens
zijn afwezigheid leeft ze sa
men met een gangster-mil
jonair (Cary Grant). Als
haar man terugkomt en van
de affaire hoort, breekt lij
met haar en eist hun kiid
op. Helen vlucht daarop net
haar zoon half Amerka
door.
Het noodlot van
Irene Forsyte
Vrij naar motieven uit de
trilogie 'De Forsyte Saga'
van John Galsworthy ont
stond in 1949 de Amerikaan
se speelfilm 'That Forsyte
woman' van Compton Ben-
net met Errol Flynn als Soa
mes Forsyte en Greer Gar-
son als Irene Heron.
De rijke Soames, die erg
trots is op zijn positie en zijn
bezit probeert de knappe
pianolerares Irene over te
halen zijn vrouw te worden.
Na lang aarzelen stemt Ire
ne toe, niet in de laatste
plaats ertoe gebracht, omdat
Mariene Dietrich in
„Blonde Venus".
- FOTO ARCHIEF DE STEM
E WERELD
rond in 2600 dé
Zo zou het boek
Piet Schelleker
Wernhout ku:
heten. En als
ook inderdaad zou
den geschreven, zo
minimaal 2600 bic
den tellen. De we
reis van Piet (62),
(43), Zoureena (20
Fauzia (12) Schelle!
Ashruf heeft daai
namelijk voldoende
opgeleverd.
Door Rosé Lokhoff
De reis begon op 2 juni 19
het gezin naar Engeland g
er een camper te kopen. H
kwamen ze terug naar de
Dordrecht, waar ze toen
den, en verkochten de gehi
boedel, inclusief de vloert
king. De camper werd omg
in de 'Free Dutchman' er
vrouw en twee dochters
verder. Dat het een reis rc
wereld zou worden, was
voorzien, maar het kwam
van.
Piet Schellekens: „Na
pensioen heb ik me even
vraagd wat ik moest gaan
Je kunt ook achter je flat
zitten vissen, maar daar
natuurlijk ook snel op uil
ken. Je ziet dan op een ge
moment zo'n camper rijd
koopt er een en je bent weg
dat mijn vrouw moslim is
ons eerste reisdoel Mekka,
als je daar eenmaal bent,
ook wel doorrijden naar
Leuk voor mijn vrouw om<
van Pakistaans/Indiase af
is. En zo ga je verder. Ikze
aan de Birmalijn gewerkt
wilde ik ook wel eens teru
Bovendien heb ik ook 12 j;
Indonesië gezeten, dus daa
we ook maar even gaan
Tja, dan is het ook niet
meer naar Australië. Daa
we maar weer ingescheep
Peru en toen dachten we vo
eerst dat een reis rond de
er wel in zou zitten."
t h<
Piet Schellekens vertelt
ven jaar, een maand en twi
ken na de start alsof het
woonste zaak van de were
zonder enige overdrijving,
toe gooit hij er een Engels
drukking tussendoor die da
als het hele verhaal, wordt v
zeld van een brede glimlach
hij in Indonesië heeft gezete:
diende bij de topografische
van de KNIL, is te zien als
met tabak op tafel komt. De
retjes die hij draait, hebbé
typische vorm die elke 'Indi
ger' verraadt.
Vanuit Peru kwam het ge-
Suriname, het geboorteland
moeder en de twee dochters
wagen was toe aan een
beurt en wij eigenlijk ook.
de tandarts heeft nogal wat
aan ons gehad. Ook hebben
nog even mijn blindedarm i
haald", vertelt Piet Schellei
In Suriname bleven de werel
zigers bijna een jaar. Haast
ben ze namelijk nooit gehad
langste verblijf, in de Veren
Staten, duurde zelfs
maanden.
Eenmaal vertellend, word
snel de chronologische volg
vergeten. Van de route, die o
zijkanten van de camper is te
gen, wordt dan ook voortdui
afgeweken. „In Birma heb ik
hospik 72 doodsverklaringen
de ondertekend en daarom w
ik het kerkhof er nog eens be:
ken", vertelt Piet Schellekens
voorbeeld. Zijn vrouw vult
middellijk aan: „Als je daar
al die Nederlandse leeuwen oj
grafstenen ziet, bloedt je hart
hoor."
Cijf,
Even later komen de ciji
Drie cent per liter diesel in Sa
lij ^rabië, 33 banden versie
144.000 kilometer gereden en i:
kranten over de hele wereld
staan. „Het kleinste dorpje w
We zijn geweest, telde negen
woners. De grootste plaats a
Mexico City met zijn 19 milj
inwoners. Stom natuurlijk
■NGLANU
'CCLE
FRANCE
CHIS6SUTO
BELGIUM
ANTUCHPES
H0LLANU
•■CS3BECMT
BELGIUM
UCST'W.LC'HAN
trance
«EIOUK nnEH0ai.s
tm_Y
VATICANCITY
TURIN-WDMC'VENICE
YUGOSLAVIA SEP 17..
'CVKasfEIT-SKOTJE
GREECE ..21..
«t.tNSTt55FllXNml
TURKEY OCT II..
1 STA'auU- AW «SM SKCNOEBÜN
DE HELE route is op de ca