Abortus-discussie nu in ziekenhuizen De grenzen aan onze vrijheid van wonen Remco de jarei Mitterrand 'bekent' toch fouten Macaber licht op verkiezingsdebat in 1980 DINSDAG 12 JULM 983 ACHTERGRONDi PAGINA J Dankbaarheid ^SDAG 12 JUL11983 Ziekenfondsraad: Allemaal vergunning aanvragen Noodgevallen Ethiek Kosten Compromis Te vroeg Veranderd Speurtocht Wooncultuur Zu Luke: De Dalton. Pe Pappie En De Bo T11 Dankt Reagan Witte Huis aan dief Door Mare de Koninck MET toenemende ernst zijn journalisten in Ame rika - en met name de le den van het fameuze eli tekorps der White House Press - in de 'Carter- briefingbook'-affaire aan het wroeten. Het is een schandaal waarvan het nog de vraag is of het die naam verdient, dat ook enigszins komische aspecten heeft en waarin niettemin koppen zouden kunnen rollen. Bijvoor beeld de kop van William (Bill) Casey, de directeur van de Amerikaanse in lichtingendienst CIA. Drie weken geleden begon 'Briefing-gate' toen het boek 'Gokken met geschiedenis' uitkwam, waarin de schrij ver-journalist Lawrence Barrett onthult, dat een van de medewerkers van toen malig president Jimmy Car ter in 1980 diens 'briefing- book' voor het televisiedebat met kandidaat Ronald Rea gan heeft gestolen en het heeft gegeven aan de mede werkers van Reagan. De laatste was daarom geheel voorbereid op alles wat Carter zou zeggen, zodat Reagan uiterst doeltreffen de reacties ten beste kon ge ven, als sterkste uit het tv- debat tevoorschijn kon ko men en in theorie dank zij de dief van Carters briefing- book president van de Vere nigde Staten kan zijn ge worden. Het briefingbook was een map met ruim honderd losse bladen, waarin de mensen van de verkiezingscampag nestaf van president Carter over alle denkbare politieke onderwerpen concrete gege vens, populaire slogans en ontwerp-antwoorden op ty- REAGAN ontkent ook maar iets te maken te hebben met nieuwe 'schandaal', dat door het Witte Huis waart. pische Reagan-stokpaardjes hadden genoteerd. Zulk huiswerk voor een presidentskandidaat is in de Amerikaanse verkiezingen heel normaal en Carter wist dat Reagan eveneens door diens medewerkers werd 'gebriefd' over hoe hij Car ter het beste van repliek kon dienen. Wat Democraat Carter echter niet wist, was dat Republikein Reagan - als althans de onthullingen juist zijn - over copieën van het vertrouwelijke brie fingsmateriaal uit het Car ter-kamp beschikte. De beeldband van het tv- debat - dat op 28 oktober 1980 plaats vond - is dezer dagen talloze malen terug gedraaid en inderdaad ziet men Reagan dan vaak met een doeltreffendheid en ac curaatheid, die hem door gaans vreemd is, op de op merkingen van Carter rea geren. Allerlei feitelijke gege vens, bijvoorbeeld over so-i ciale verzekeringen en over energiepolitiek, waarmee 'detaillist' Carter zijn poli tieke tegenstander dacht te kunnen overrompelen, wer den door Reagan weerlegd met cijfers die hij als 'globa- list' normaal gesproken niet paraat kon hebben. Wie het Carter-briefing- book zou hebben gestolen en aan de republikeinse cam pagnestaf zou kunnen heb ben gegeven, is nog volsla gen duister. Maar interes sant is wat over het gebeur de intussen door de toenma lige medewerkers van oppo sitieleider Reagan is toege geven. Want die personen zijn nu nog medewerker van Reagan en dus lid van de presidentiële Witte Huis- CARTER wordt vlak vóór het kandidaat Reagan geschminckt. staf. Met name heeft James Baker, toen campagne-as sistent van Reagan en thans naaste adviseur van de Amerikaanse president en chef van de Witte Huis-staf. verklaard, dat hem in 198C het veelbesproken briefing book in handen is gedrukt door William Casey, destijds hoofd van Reagans campag nestaf. „Ik herinner me het gezien te hebben en dat Cas ey het gekregen had van iemand van de Cartercam pagne", zei Baker. Casey is nu directeur van de CIA. Reagan heeft hem met die functie beloond voor zijn in zet tijdens de verkiezings strijd. En David Gergen, toen public-relationsman van kandidaat Reagan en nu - ook 'uit dankbaarheid' - di recteur voorlichting van het Witte Huis, zegt een „misti ge herinnering" te hebben aan het briefingbook, dat echter geen belangrijke rol zou hebben gespeeld in de republikeinse verkiezings strategie. Intussen heeft Reagan zich vrijgepleit van enige betrokkenheid bij de affaire. Tijdens een rechtstreeks op de Amerikaanse televisie uitgezonden persconferentie werd de president over de kwestie danig onder vuur genomen, maar verklaarde hij: „Ik heb nooit geweten dat dergelijk materiaal heeft bestaan. Natuurlijk werd ik ingelicht over de standpunten van de andere partij, en over hun reacties op onze standpunten. Maar geruchtmakende tv-debat met de toenmalige presidents- Het zou hem niet baten: Reagan 'won' dat debat. - fotoanp en niet de eventuele ontvan ger in het Reagan-kamp. Dat die ontvanger, zoals het er nu naar uitziet, uitge rekend de latere directeur van de Amerikaanse inlich tingendienst CIA, William Casey is geweest, zorgt in Washington voor heel wat cabareteske commentaren. Na het inlichtingenwerk dat Casey toen heeft verricht kon hem de hoogste CIA- post moeilijk worden ont houden. Casey zelf onthoudt zich al een week lang van alle commentaren, hetgeen het nog onvolledige verhaal van het Carter briefingbook alleen maar waarschijnlij ker maakt. Intussen heeft Reagan achtduizend vellen papier, die de verkiezingscam- pagmne betreffen en die op het Witte Huis aanwezig waren, overgedragen aan de Justitie en openbaar ge maakt. Bestudering van die berg teksten zal mogelijk meer onthullen over de wij ze waarop achter de scher men de jongste Amerikaan se verkiezingsstrijd is uitge vochten. Maar nu al zijn er aantij gingen, dat er behalve die achtduizend vellen nog an dere documenten moeten bestaan, die waarschijnlijk op de privé-adressen van de betrokken Reagan-advi- seurs liggen. Als het Carter briefingbook is gestolen en er sprake is geweest van een misdrijf, wordt behalve de vraag wie de dief is geweest, vooral de kwestie interes sant wie er van heling kun nen worden beschuldigd. WILLIAM Casey. - foto ap dat waren allemaal gege vens die in de hele campag ne al openlijk een rol hadden gespeeld. We hebben er nu weer in mijn staf met elkaar over gepraat, maar niemand heeft gezegd, dat hij over dat boek beschikte. En trou wens, het heeft mij in elk geval nooit bereikt, dus wat doet het er eigenlijk toe". Het was een echt Reagan- achtig antwoord, waarin de president geenszins uitsloot, dat zijn medewerkers gesto len materiaal uit het Witte Huis hebben gekregen, en dat -hij daarvan heeft kun nen profiteren. Reagan be vestigde, dat hij het ministe rie van Justitie heeft opge dragen de zaak te onder zoeken en hij legde er opval lend veel nadruk op, dat er mogelijk maar één juridisch aanspreekbare schuldige is: de dief uit het Carter-kamp Door Mick Salet HOE de ziekenfondsen abortus straks gaan ver goeden is nog niet duide lijk. Wel is zeker dat de abortus-wet begin vol gend jaar van kracht wordt. Dat betekent dat ziekenhuizen en klinie ken nu een besluit moe ten nemen: vragen we de benodigde vergunning aan of niet? Zo'n twee jaar geleden nam het parlement, na ja renlange politieke strijd, de abortus-wet (officieel: wets ontwerp houdende regelen met betrekking tot het af breken van zwangerschap) aan. De wet gaat echter pas écht werken als er praktij k- regels zijn opgesteld. Dat ge beurt met een „algemene maatregel van bestuur". Die wordt opgesteld door CDA- minister Brinkman (Wel zijn) en zijn VVD-collega's, minister Korthals Altes (Justitie) en staatssecretaris Kappeyne van de Coppello (Emancipatie). Volgens de maatregel moet het bestuur van een ziekenhuis of speciale abor tus-kliniek binnenkort een vergunning aanvragen voor het afbreken van zwanger schappen. Zonder zo'n ver gunning mag er geen abor tus meer worden uitgevoerd. Gebeurt dat toch, dan kan de.arts die abortus verricht heeft tot een gevangenis straf van maximaal 4,5 jaar veroordeeld worden en het bestuur van het ziekenhuis- zonder-vergunning tot een boete van 100.000. Ziekenhuizen zonder ver gunning kunnen grote prak tische problemen oproepen voor daar werkende artsen. Die kunnen zelfs na bepaal de „levensreddende" abor tus-operaties strafbaar worden gesteld. Het pro bleem voor de arts is extra groot, omdat hij in korte tijd een beslissing zal moeten nemen (abortus of niet?) in een kwestie waarover de wetgever niet erg duidelijk is. De abortus-wet geldt na melijk niét voor het afbre ken van zwangerschappen die het onvermijdelijke ge volg zijn van andere, nood zakelijk geoordeelde medi sche handelingen of opera ties. Dus in noodgevallen mag ook een arts in een zie kenhuis-zonder-vergunning overgaan tot abortus als een andere noodzakelijke medi sche ingreep daartoe dwingt. Bijvoorbeeld bij een bepaalde carcinoomoperatie. "Maar de wet geeft niet precies aan wat die noodge vallen zijn. Daarmee ris keert de arts in „twijfel-ge- vallen" overtreding van de wet en zal de rechter moeten oordelen of de verrichtte operatie nu wel of niet nood zakelijk (voor moeder of kind?) was. Is de arts „bang" voor de strafrechtelijke ge volgen, dan moet hij afzien van de operatie of de patiënt doorverwijzen naar een zie kenhuis of kliniek mét ver gunning. Vraag voor de arts op dat cruciale moment: is dit medisch verantwoord? Kortom: ziekenhuizen die geen vergunning aanvragen (of krijgen) leggen een zwa re verantwoordelijkheid op de schouders van daar werkzame medici. Vooral om deze praktische problemen te omzeilen, pleit de Nationale Ziekenhuis Raad (NZR) ervoor dat alle ziekenhuizen en klinieken een abortus-vergunning aanvragen. Dat betekent niet dat de NZR alle zieken huizen een abortus-praktijk wil opdringen. „Men moet bedenken dat met het aan vragen van een vergunning het beleid van een zieken huis nog niet vastligt. Het is niet zo dat wanneer de over heid een vergunning ver leent, hiermee wordt uitge drukt dat zwangerschapsaf- brekihg in ethisch opzicht „mag"; de overheid drukt hiermee slechts uit dat abor tus in het betreffende zie kenhuis of kliniek niet valt onder de strafbaarstelling". Er is dus, wat de NZR be treft, een onderscheid nodig tussen vragen van recht en ethiek. Oftewel: een zieken huis kan om ethische rede nen het verrichtten van abortus verwerpen, maar hoeft, als men toch een ver gunning aanvraagt, in nood gevallen niet te vrezen voor straffen of medisch 'onver antwoord' gedrag. In de ziekenhuizen en kli nieken moet men binnen kort een antwoord op deze vraag geven. De NZR pleit er daarbij voor dat zowel bestuur als alle medewer kers zich over de zaak uit spreken. „Een ethisch beleid moet kunnen steunen op de gehele breedte van de orga nisatie van het ziekenhuis. Voordat over de keuze van al of niet vergunning aan vragen wordt beslist, moet het ethisch beleid in princi pe eerst zijn vastgesteld". In de praktijk kan het zijn dat het bestuur die vraag, vanuit godsdienstige of le vensbeschouwelijke achter grond, anders beantwoordt dan medewerkers in de in stelling. Daarbij is het voor het personeel belangrijk te weten dat cao noch abortus wet iemand verplicht mee te werken aan de abortus praktijk. Voor medewerkers met gewetensbezwaren moet een sociale oplossing worden gevonden (uitspraak van de rechter). Overigens, maar dat zal duidelijk zijn, gelden na tuurlijk alle eisen en voor waarden van de abortuswet, zoals het voorgaande ge sprek tussen vrouw en arts over de noodzakelijkheid van een abortus, de vijf da gen bedenktijd enzovoorts. In een brief aan de Twee de Kamer schrijft minister Brinkman (WVC, Welzijn, Volksgezondheid en Cul tuur) hoe hij zich nu het ver loop van de procedure voor stelt. Als de algemene maat regel van bestuur dit jaar nog in het Staatsblad komt te staan, kunnen in de loop van het volgende jaar de eerste vergunning verleend worden. In totaal kan die aanvraag-procedure zeven maanden duren. Brinkman: „De beoorde ling van het verzoek tot ver- gunning-verlening zal ge schieden door de Directie Gezondheidszorg, Beroepen en Opleidingen van mijn de partement. Van die zijde zal de vergunningaanvraag ter adviseringen worden over gedragen aan de Genees kundige Hoofdinspectie. De Regionaal Geneeskundig In specteur in de provincie waar het aanvragende zie kenhuis is gelegen, zal een onderzoek instellen naar de vraag of aan de voorwaar den ter verkrijging van een vergunning is voldaan. Na het uitbrengen van een ad vies zal door mij over de verlening van een vergun ning worden beslist". In zijn brief aan de Twee de Kamer vervolgt de minis ter met een politiek belang rijke passage: „Zodra beslist is over bedoelde vergun ningaanvragen doet zich ook de vraag voor of kosten van abortus-ingrepen die vol doen de de abortus-wet, in aanmerking komen voor vergoeding op grond van de Ziekenfondswet. Het kabi net is van oordeel dat uit een oogpunt van rechtsgelijk heid voor ziekenhuizen en zogenaamde abortus-klinie ken gelijke behandeling na gestreefd moet worden". Nu bestaat die gelijke be handeling niet. Abortus die wordt verricht in een zie kenhuis wordt wel vergoed door het ziekenfonds. In de abortusklinieken (zoals Bloemenhove) niet. Het ka binet vindt dat die gelijke behandeling er wel moet ko men. Maar niet nu. Het eer ste is een belangrijke toe zegging aan de WD-fractie in de Tweede Kamer. Het tweede aan het CDA. Kort om: een politiek compromis, dat enige uitleg verdient. Als volgend jaar de ver gunningen aan ziekenhuizen en klinieken worden ver leend, en de abortuswet dus echt gaat werken, moet in middels ook duidelijk zijn wat er met het ziekenfonds pakket gaat gebeuren. Als het aan staatssecretaris Van der Reijden (Volksgezond heid) ligt, wordt het ver- strekkingen-pakket waar alle verplicht verzekerden nu 'gratis' recht op hebben dan kleiner. De rest komt in een vrijwillige verzekering. Als dat eenmaal precies vaststaat, moet besloten worden in welk deel de abortus komt: in het 'gratis' basispakket of in de 'aan vullende' verzekering. Er is een Kamer-meer derheid van VVD, PvdA en een deel van het CDA, die vindt dat de abortus dan in het basis-pakket moet ko men, zodat het voor iedereen „financieel bereikbaar" is. Een ander deel van het CDA wil abortus liever in de aan vullende verzekering, zodat de premie-betaler (in de praktijk vaak de 'kostwin ner' en niet de meisjes of vrouwen die in problemen zouden kunnen komen) zelf kan bepalen of hij mee gaat betalen aan de abortus praktijk. Opmerkelijk voor deze Haagse discussie is dat het financiële aspect nauwelijks een rol lijkt te spelen: door dat de gemiddelde verpleeg- duur na abortus in het zie kenhuis ongeveer 3,5 dag is, kost de abortus daar ook ruim drie keer zo veel als in de speciale klinieken (poli klinisch: binnen 24 uur). Bij zo'n 25.000 abortussen per jaar in ons land scheelt dat zo'n acht miljoen gulden, al dus een berekening van de Ziekenfondsraad. Ook blijkt dat in veel gevallen de Ge meentelijke Sociale Dienst een abortus in een speciale kliniek betaalt, omdat jonge meisjes of vrouwen van bui tenlandse werknemers niet bij vader of man om geld 'durven' vragen of anders zins geen geld hebben voor een abortus. De politieke discussie over de ziekenfondsvergoeding, wordt pas later dit jaar of begin volgend jaar, aan het Brinkman - foto anp Binnenhof afgerond. Daar bij zet de VVD druk op de ketel. Want als de wijzigin gen in het ziekenfondspak ket (de plannen van staats secretaris Van der Reijden) te lang uitblijven, moet ook de vergoeding door het zie kenfonds in de abortuskli- niek-met-vergunning voor eind volgend jaar geregeld worden. De VVD kan daar bij rekenen op steun van de PvdA. Het regeer-akkoord tussen CDA en WD biedt de WD de mogelijkheid om dit samen met de PvdA te rege len. Het is echter nog te vroeg om hier definitieve uitspra ken over te doen. Ten eerst moet blijken wat er met de plannen-Van der Reijden gaat gebeuren. Ten tweede is pas volgend jaar duidelijk hoeveel ziekenhuizen een abortus-vergunning gaan aanvragen. Als blijkt dat in bepaalde gebieden weinig, of misschiën zelfs geen, zie kenhuizen bereid zijn zo'n vergunning aan te vragen en ook krijgen, worden vrouwen in die regio's 'ach tergesteld'. Ze kunnen dan nergens anders heen dan naar een abortuskliniek met-vergunning, die veel minder over het land ge spreid zijn. Dat zou weer een reden extra zijn om ook de kosten in deze klinieken on der te brengen in het ver plichte en 'gratis' zieken fondspakket. Het woord is nu dus aan de ziekenhuizen en de kli nieken: een vergunning, ja of nee? Door Mathieu Kothuis ONDANKS de vele vrijheden waarop we in onze maatschappij kun nen bogen zijn er in de loop der jaren duidelijk nieuwe grenzen gesteld aan onze vrijheid van leven. Op de manier van wonen en de wijze waarop wij onze leefsi tuatie kunnen beïnvloe den, komen die grenzen aan de vrij heid wellicht het duidelijkst naar vo ren. Want welke invloed heb ben we in feite op de inrich ting van onze huurwoning? En welke mogelijkheden hebben we nog als we oud of gehandicapt toch thuis wil len blijven wonen?. En wel ke obstakels moeten niet worden overwonnen wan neer een aantal mensen sa men een huis willen kopen? Wie de vraag stelt of men sen nu meer te zeggen heb ben over hun manier van wonen en leven dan bijvoor beeld honderd haar geleden het geval was, kan een ont hutsend antwoord verwach ten. Dan pas blijkt dat we op de wijze waarop we willen wonen in feite erg beperkt zijn in onze vrijheid. Want wonen in deze tijd is duide lijk teruggebracht tot het hebben van een huis. In de loop der jaren zijn de woonomstandigheden enorm veranderd. De naaste familie die veelal inwoonde, vertrok. Werk in of om de woning verdween. Zieken, bejaarden en gehandicapten wonen in een tehuis en wor den door anderen verzorgd. Kinderen en diegenen die betaald werken verrichten zijn een flink deel van de dag van huis. Werk en on derwijs vinden elders plaats en voor vakantie en ont spanning gaan we eveneens vaak van huis. Kortom de woon- en leefomstandighe den wijzigden drastisch. De winst van die verande ring is bekend. We kregen meer kans tot ontwikkeling, los van familie en traditie. Een grotere rechtvaardig heid werd mogelijk in de verdeling van geld, werk, zeggenschap en waardering. De keerzijde wordt gevormd door de eenzaamheid en ver vreemding door het verloren gaan van die woon- en 1 verbanden. Humanitas maakte een I verslag van een speurtoefc.' naar mensen die in onze sa- menleving proberen meer verband in hun leven en het samenleven te brengen onder de gemiddelde woon. wijze mogelijk is. Het ven slag van deze speurtocht „Sporen van een nieu^ wooncultuur", is een eerste vervolg op de conferentie 'Sporen van de Toekomst' die de Bestuurscommissie Humanitas Welzijn Oudere- in het najaar van 198" niseerde. In het verslag worden tie J voorbeelden gegeven vaj projekten, van woonvormen I die mensen tot stand braeh-i ten ondanks de regelingen I voorschriften, gewoontes ei belangen die zo bepalen, zijn voor de huisvesting igb Nederland. „We zochten I mensen die zich niet wilden! schikken in die beperkingen! en die hun onvrede hebben| omgezet in aktie", aldus d projectgroep die bij elk pr>| ject expliciet de plaats voo de ouderen onderzocht! Want, zo zegt de Humani-I tas-projectgroep: „We heb ben de overtuiging dat o samenleving er slecht doet oudere mensen te isole-: „Sporen van een nieui wooncultuur" wil een i zijn dat inspireert. De pro jectgroep van Humanita wil met haar verslag be leidsmakers, bouwers, in vesteerders en plannen® kers duidelij k laten zien da er vanuit een ander perspec tief naar huisvesting ken kan worden. „De pn jectbeschrijvingen tons concreet aan dat we het nit over dromen en illusies heb ben", aldus de projectgroep „Sporen van een nieui wooncultuur" vormt boven dien een prima documenta tie- en informatiegids vele adressen van woono:| ganisaties, van belang al die mensen die met hu eigen huisvesting bezig zijl „Sporen van een niem wooncultuur", 175 pagina: te bestellen door overmi king van 17,50 op g» 582.000 ten name van Hum: nitas, J. W. Brouwerstal 16, Amsterdam. Do0r Rein van der Helm „0ICKE (België) - Zoals te «vachten viel heeft het van de Zweede radio met oVermacht het Iiedjes- fctival om de Knokke CuP «gewonnen. Nadat de Zwe- „zowel de voorrondes als de Llve finale met de meeste „ten afsloten bleek ook tij- de finale in een stampvol i jno Knokke het punten tal van de zeer professio- *1 „ptredende Scandinaviërs vL de andere teams onbe- Ijkbaar. ■Een opmerkelijke tweede rd met 14 punten aexhter- nd het team van BRT (Vlaa men belui; halve Dat di genstf Remco Campert. Door Henk Egbers Van lieverlede steeg in mij et verlangen om de slap- ick-situatie waarin ik was recht gekomen te ont luchten", verzucht Romke nslotte. Hij heeft dan ook :n nogal ingewikkeld rela- epatroon achter de rug. emco Campert noemt die oor hem getekende verwik- ilingen „een zedenschets t de jaren tachtig". De ro an heet „De Harm Sepje Kurk Story" (uitg. e Bezige Bij -f. 17,50). Het is alsof hij na ruim 20 ar nog zijn conclusies uit n andere roman „Het le- nis verrukkulluk" wil be- stigen: „Iedereen die in luk gelooft, is ongeluk- Ee" slapstick-situatie? Jet helemaal. Er is ook veel (nie en onmacht. Hij be- ipt niet enkel „het leven", 'ar ket leven betrapt hem Hij kan er soms niet *5 ,mee uit de voeten en Bt dit op" door grotesk te '™en- "Het was wonder- r,, lk n°g aan woorden TMe die hun inhoud al- jtg niet meer dekten, lp ,en ik hebben geen T uding, dacht ik, Miepje en ik hebbei Illus ook d< Rudy fotogr in het versch aanslu simisir „Tru| deze d op. Op nieuwe film D waren vriend, Kurk punt. nog ma te het meteen aantrek een var spelen i de supe van H daarin van de ron", ve verhaal heen wordt tu die van tieke Ier van zijn het prir Door Jan Drummen President Mitterrand heeft in een privé-on- derhoud met een voor aanstaande Parijse journalist een aantal „bekentenissen" gedaan over gemaakte fouten, tekortkomingen en ver gissingen en verklaart dat de socialisten na de verkiezingsoverwin ning van 1981 een beetje over het paard getild waren en dat hun hoofd op hol geslagen was. Mitterrand erkent een serie fouten gemaakt te hebben sedert hij in mei 1981 aan het bewind kwam. Om te beginnen had hij meteen in 1981 de franc moeten devalueren; hij had het versoberingsplan een jaar eerder moeten lanceren; hij zei dat hij de ernst en de omvang van de economische wereldcrisis onderschat en daarbij Reagan's hulp overschat heeft. „Wij hebben in 1981 mis schien een beetje ge droomd", erkende Mitter rand, „zoals wij de wereld crisis onderschat hebben, hebben wij de goede wil van de Amerikanen over schat. Ik verwacht niets meer van Reagan." Verder verklaarde hij„Ik was een beetje de kluts kwijt door de overwinning, wij waren in een roes." De gepubliceerde uitla tingen van de president bevestigen in grote lijnen een zekere nieuwe koet van het linkse bewind® nu een streng en strak ver soberingsplan ingevoe» heeft dat sterk afwijktvï de traditionele oorsprW kelijke socialistische ecaj nomische politiek die economie nieuw leven de inblazen door de k .kracht op te voeren geen deels ingegeven wejj door de verwachting datlj wereldeconomie zich reli tief snel zou herstellen Tot dusverre hebbel' socialisten zich hoogst' rughoudend getoond 8 het er om ging vergissi gen, fouten en tekor® mingen te erkennen enk kele vooraanstaande ren van de regering ben altijd tegen alle loffj en tegen de feiten in beerd hun beleid g' praten met soms wat P sierlijke gevolgen. Degenen die maanden voorspellen ®l Mitterrand deze herfst een kabinetshervor gedwongen zal worden dat hij er niet aan zal f' komen enkele cent guren (dus in zekere politici die tot de behoren) daarin op te men, zien in de bekent' sen van de president bevestiging van hun spellingen. Er staat voor velen dat eerste minister Man zal moeten heengaan; stond tot de „bekent'" sen" minder vast dat terrand een hand uitst" naar het centrum. "a-h """"""""IIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIWIIIIJIIIIIIIIIIIIIIUIHIIII 't het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16