ursus voor nderwijzers en formings werkers Medezeggenschap van werknemers kost geen geld Dr. Job de Haan promoveerde op ondernemende werknemers: Vl/2 W3 Wie wil er bij oorlog betrokken zijn? ek andalig Eenzijdig Leed Internationaal Medezeggenschap van werknemers in de onderneming kost geen geld. Hij kost ituurlijk tijd, maar de kosten daarvan worden kennelijk dubbel en dwars terugverdiend via een stijging van de produktiviteit. Anders kunnen die |f>ecIrijven die ik onderzocht heb het niet 20 goed doen als ze het doen". Aldus wetenschapper Job de Haan. aTERDAG 9 JUL11983 III I ^integratie na die sojaarniJ^aarschijnlij/c niemand. Hoe is oorlog te grond is gekomen bevestigenI voorkomen? Anders gesteld: hoe is vrede l en Gerrit Stekelenburg. Ger.B 7 j :t ais hoofd van de openbare! te bevorderen? Door de jeugd in vrede te "anLf j^nk^e"Xe Jnderiüij-zen en op te voedenis de mening itacten tussen de Nederlands* Van OrofeSSOr C. de KeVSer. ;rikaanse jeugd zijn nul kom-P l. Er is bij de komst van i tanen een hoop tam tam st en omliggende plaatse» I gelijks per schoolbus naar <je| op de basis. Sport- en ont-l gsvoorzieningen zijn op chtbasis in ruime mate aarr-l Een eigen Amerikaanse tvj mor de wijk Apollo komt bin!| in de lucht. De Amerikaanse I schap is volledig selfsuppcr. F leen wat individuele Ameri.L gezinnen, veelal zelfstandig I buiten Apollo, ondernemer eens voorzichtige stappen om| ar in contact te komen met del indse omgeving. VREDE op het lesrooster over die noodzaak om contac-| te gaan, maar het klikt niet. 1 school merkt ik dat het nietl Ook Gerrit Stekelenburg js| iceptisch over die behoefte die I ïrikanen daar aan zouden heb-| geven er, afgezien van eenen-l tzondering, volgens hem in het| en ook nauwelijks blijk van. echtpaar Stekelenburg is aetiefl :sterberger Belang", een groe-l die plaatselijke activiteiten! 3eert en de belangen van SoesJ zo goed mogelijk bij het g jbestuur in Soest behartigt. Zo| il en Gerrit sterk gekant tegen! iouw van Apollo, nota bene op| uk terrein dat Soesterberger| eerder in een plan aan het ge-| bestuur had voorgesteld vodr de hoogstnoodzakelijke! van nieuwe woningen. Andere! erreinen zijn er niet in Soester-I Dnder in de directe lawaaizonel vliegbasis te komen. Huizen! ard nodig. De woningnood in! rberg is, evenals de gemiddeldef rijs, erg hoog. Amerikanen zijn! veel huur (1.000 gulden perl i huur is geen uitzondering|| ;n woning te betalen. nadrukkelijke aanwezigheidl Amerikaanse basis komt totl kking in de bedragen die jaar-T loor de basis en het personeel inl derlandse samenleving worden! dt. Volgens een globaal cijfer! lat bedrag worden geschat op40l n gulden. De plaatselijke mid-| ind merkt er echter weinig van| rectie van een plaatselijke le- liddelenwinkel schat dat nogl !0 procent van het luchtmacht-f reel „wel eens" in de winkel| ?rpe kritiek wordt geuit op del eningen voor de Amerikanen,! le nieuwe „store" waar de prij-f schandalig laag" worden 1. Al in het begin is volgens diel ie in Soesterberg de grote foull ikt met het toelaten van dief waar de Hollandse biefstuk, orteerd naar Amerika en ver-I is weer geïmporteerd ten be-| van het Amerikaanse lucht-l personeel, per kilo zelfs vijfj goedkoper is als in de Neder-j winkel. h heeft Soesterberg moeite met de basis. Een grootl l Soesterbergenaren heeft er-f lirect of indirect werk. De mid-1 and verdient er (wat) aan. Del meerderheid merkt er echte!! van. Of zoals de plaatselijke! iresse van een sigarenwinkel! .Amerikanen? Je hebt er weinig" )ok geen last trouwens" wer, terug onder de kap - - een°n orthodoxe liberaal, een vrij zijn boerderij. „Ik ben een' aal, een vrije'1 vrijzinnig man". Hij ze& Door Jan van de Ven Professor De Keyser doceert pedagogie aan de universiteit van Leuven. Samen met Vlamingen en Neder landers werkt hij op dit moment aan een wintercursus over vrede. De cursus is bedoeld als nascho ling van onderwijzers en leraren. Ook vor mingswerkers mogen eraan meedoen. Het groepje dankt zijn samenhang aan de wil om de vrede in de wereld te be vorderen. De eerste ont moeting was een toevallig heid. Er zijn immers zo veel mensen, die over vrede den ken, praten, er actie voor voeren. De mensen achter de vredescursus dragen op hun manier een steentje bij. Pedagoog De Keyser acht de cursus vanuit zijn optiek van wezenlijk belang en ze ker niet op zichzelf staand en in de lucht hangend. Hij voelt zich gesteund door een wereldwijd verlangen, zo als dat bijvoorbeeld is neer gelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Daarin staat te lezen: „Het onderwijs moet gericht zijn op de volle ontwikkeling van de per soonlijkheid en op de ver sterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal begrip, verdraagzaamheid en vriendschap onder alle na ties, rassen, godsdiensten of groepen bevorderen en de werkzaamheden en inspan ningen van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen." Pedagogen zijn het er in toenemende mate over eens, dat in het onderwijs aan dacht aan het onderwerp vrede dient te worden ge schonken. Veel verder dan praten is men overigens niet gekomen. Het eerste leerboek over vrede moet nog worden geschreven. Hoewel, De Keyser mag niet tekort worden gedaan. Hij heeft zijn inzichten aan het papier toevertrouwd. Gezien de omvang van het onderwijs een dapper be gin. Zijn dapperheid gaat ge paard met een heilig gelo ven, zeker niet met angst. Hij gelooft in de behoefte aan vrede bij iedereen en is niet bang, dat zijn werk een eenzijdige uitwerking heeft. In zijn stellingname past de opvatting, dat elk mens -die van noord en zuid; die van oost en west- aan de vrede kan meewer ken door belangstelling voor de ander te tonen, door begrip voor de ander op te brengen, door met inspelen op de ander dienstbaar te zijn. De Keyser laat het ge sprek met een citaat begin nen. Het huidige godsdien stonderricht zou wel eens vervangen kunnen worden door vredesonderwijs. Vre- deleer zou het huidige vak maatschappijleer van het rooster kunnen drukken. Het vraagt nogal wat be grip en aanpassingsvermo gen om de hoogleraar in zijn uitlatingen te volgen. Hij gaat immers uit van een denkpatroon dat afwijkt van het gangbare. Zo kan hij geen waarde ring opbrengen voor de op merking, dat zijn vredespo gingen dwars ingaan tegen de natuur van de mens. Die is van oudsher gewend met wapens om te gaan. Was het niet om te jagen, dan toch om een lastige buur man het zwijgen op te leg gen. Technische ontwikke lingen maakten het moge lijk pijl en boog te wisselen voor wapens, die twee of meer lastige huurlieden te gelijk om zeep helpen. De menselijke agressie is de zelfde gebleven. Nee, hij gaat van andere premissen uit. In het verle den is met wapens veel leed veroorzaakt. Werd niet na de tweede wereldoorlog al gemeen uitgeroepen: Dit nooit meer? De mens heeft de buik vol van oorlog en zit niettemin met een brok agressie, die op grond van een historische bepaaldheid ogenschijnlijk een vernieti gende uitwerking moet hebben. De tegenstrijdig heid heeft een duidelij'k- heicf: de wens om in vrede' oud te worden. Wel, dan de agressie aangepakt. Dat kan via het onderwijs. Tegen deze logica kan al leen worden opgeworpen, dat agressie sterker is dan de wil tot vrede. De Keyser, het hoofd niet in het zand stekend, geeft toe, dat het moeilijk zal zijn om door bestaande structuren heen te breken. Er zal tggen de stroom moeten worden op geroeid, maar het doel is de moeite waard. En zijn er geen voorbeelden uit de De groep Westbraban ders en Vlamingen achter de komende wintercitrsus over de vrede: vlnr. J. Prins, prof. C. de Keyser, wetenschappelijk mede werker J. Magnus en C. Maas. - foto de stem johan van gurp historie om aan te tonen, dat het werken aan vrede zeker geen Don Quichotte- rie is? Neem figuren als Gandi en Martin Luther King. Hun werk heeft een grote uitstraling gekregen. Zo ook het werk van ij ve raars tegen bijvoorbeeld de kruisraketten. In hoeverre zijn de werkzaamheden van De Keyser en de zijnen daarmee vergelijkbaar? De hoogleraar blijkt zich niet te willen vereenzelvigen met acties. Zijn mond pre dikt niet de oorlog tegen de oorlog. De actievoerende mens maakt vaak gebruik van zijn agressie om iets duidelijk te maken. De Keyser gaat in tegen die agressie, ook als die wordt ingezet voor veranderingen in positieve zin. Het bevor deren van medemenselijk heid, de essentie van het vredesonderwijs, zal zonder agressie tot stand moeten komen. Als de werkers achter de vredescursus zich al willen identificeren dan is het met de internationale vredesbe weging. Daarvan komt het idee te werken aan een vreedzame mensheid. Pe dagoog De Keyser stelt zich dan ook op als de Gandi van opvoeding en onderwijs, die inmiddels in eigen land al enige ervaring met vredes- onderricht heeft opgedaan. Hij was onder andere be trokken bij een BRT-uit- zending, die hem leerde dat beste bedoelingen niet al tijd even goed overkomen. De mens in België wierp een wolk van argwaan op tegen vrede als leerstof. Ouders raakten verontrust. Zouden hun kinderen er iets aan overhouden? Was ploselinge slapeloosheid mogelijk een gevolg van vredesonderricht op school? Had het nut kostbare schooltijd te verdoen aan iets ongrijpbaars? Onder tussen ligt er wel een voor stel van decreet om vredes- opvoeding in het onderwijs te bevorderen. Het vijf arti kelen tellende stuk is opge hangen aan de grondwet. Naar zeggen van De Key ser zal in Nederland een soortgelijke regeling ko men. Nederland is voor hem hèt land om zoiets tot stand te brengen. Nederlanders zijn voor de hoogleraar de kampioenen in het streven naar een vrediger wereld. Hij gelooft dan ook dat de wintercursus in Nederland een succes zal worden. De cursus wordt gegeven in het Kees Boeke Instituut te Bilthoven. Bilthoven heeft een centrale ligging en, wat voor De Keyser in teressanter is, dit jaar zou Kees Boeke honderd jaar zijn geworden. Bij leven was Kees Boeke een om streden figuur. Hij ging dwars in tegen structuren, had een eigen vredelieven de levensopvatting. Zijn originele benadering van de mens droeg ertoe bij dat hij op zijn school de kinderen van prinses Juliana als leerling kreeg. De hommage aan Boeke kan een gunstige werking hebben op het aantal cur sisten. Hoewel, meer dan 100 cursisten zijn niet te bergen. Vraag rijst dan of na een wintercursus 100 on derwijsgevende en opvoe dende Nederlanders in staat zijn de medemense lijkheid van 14 miljoen landgenoten te vergroten. Temeer daar over vervolg cursussen nog niet is beslo ten. De Keyser laat zijn ge drevenheid geen deuk toe brengen. Je moet ergens be ginnen en alle begin is moeilijk. Voorlopig leeft men toe naar de cursus van komende winter. Die heeft nu al een jaar van voorbe reiding gekost. Zijn alle af spraken met toonaangeven de docenten gemaakt en is de cursus gegeven, dan zal het des te gemakkelijker zijn de cursus voor een tweede maal te geven. De hoogleraar acht de kans op een tweede cyclus niet uit gesloten, omdat hij tot dus ver nooit voor een maal iets heeft (mede)georganiseerd. Het ligt overigens in de bedoeling, dat de winter- leerlingen na het onderricht van bijvoorbeeld dr. J. de Waart, prof. Röling, prof. Niezing, dr. Waltmans, prof. Boeker, prof. Barna- bey, prof. Nauta, prof. Tin bergen, zich in werkgroe pen verenigen. Daarin zul len zij ervaringen uitwisse len en nieuwe ideeën op doen. Zoals gezegd wordt de cursus gegeven voor men sen die in het onderwijs werken en voor opvoeders uit het vormingswerk. Het liefst ziet prof. De Keyser van een inschrijvende school twee mensen komen. Zij kunnen elkaar in de na zorg behulpzaam zijn. Een greep uit het lessen pakket: physische aspecten van kernbommen, oorlog, bewapening, veiligheid, ge weldloosheid en sociale verdediging, oorlogsdrei ging en angst bij kinderen, vredesbewegingen en acties vanuit humanistisch gein- spireerde bewegingen, wijsgerige bezinning op oorlog en vrede, Irenologie als mogelijkheid. De organisatie verwacht voornamelijk cursisten, die onderwerp gevoelig zijn. Zij dienen gestalte te geven aan een nieuwe beweging, die tot dusver niet verder kwam dan tijdschriften. Volgens De Keyser komen er steeds meer tijdschriften op het terrein van filosofie, theologie en pedagogiek aandragen met de nood zaak om het onderwerp vrede op scholen aan de or de te stellen. Voor de haviken uit de samenleving kan dat een reden zijn om op te merken, dat al vele beschavingen aan vredelievendheid ten onder zijn gegaan. De havi ken vinden geen gehoor bij De Keyser en de zijnen. Zij vinden de vredebrengende medemenselijkheid niet plaatsgebonden. Overal vind je mensen, die aardig voor elkaar willen zijn. Zij zullen elkaar vinden. „De vrede begint thuis al", zegt De Keyser. „Ik noem dat de kleine vrede". Via de kleine vrede wil hij tot de grote vrede komen. Daarvoor spreek je het kind aan, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Zo wil het gezegde. - foto ronald sweei*5 sherry betalen en we een blik geworpen op een t l toonstelling van matte er I sche kunst. Onderweg lu hc[| hij over de schoonheid van land. „Ik ben een politicus va" koude grond", zegt ®e_van| innig tevreden. Geen mens I hem kwaad maken op die dankbare honden na die ve 6 ten zijn dat hij het bTa™J van de VVD op het EuroP^ schip is geweest. „Ik heiD eer en glorie die er te ber waren gehad. Waar zou i J nog druk over maken? Daa 'e. mijn boekerij, beleef ik lukkigste momenten aan J einde van de dag, n»af brandend vuurtje, m'n Pa bjK fels en een glas port. Dan pL vrede met mezelf en dan M ik behagen in het leven zijn rijke momenten aa einde van de dag...". Door Frans van Mowrik Dr. Job de Haan be antwoordt vragen over medezeggen schap met zachte stem. „Dat doe ik al tijd", heeft hij vooraf gezegd, „Als ik na denk, begin ik vanzelf zacht te praten". De uit Pannerden afkom stige wetenschapper heeft inmiddels een proeve van zijn denkwerk afgeleverd. Op 1 juli promoveerde hij op het proefschrift „Onder nemende werknemers" aan de Katholieke Hogeschool in Tilburg, waar hij werkt als wetenschappelijk hoofdmedewerker. Job de Haan baseerde zijn proefschrift op onder zoek bij acht ondernemin gen, vier vennootschappen en vier coöperaties, waar medezeggenschap een we zenlijk onderdeel uitmaakt van dagelijkse bedrijfsvoe ring. Werknemers in deze be drijven beslissen mee of hebben het laatste woord over besluiten, die bij tradi tioneel geleide ondernemin gen alleen op centraal ni veau worden genomen zoals bijvoorbeeld het doen van investeringen. Medezeggenschap dus. Zoals bij schoenfabriek He- lioform in Drunen. Er moest bij deze onderneming een nieuwe montageband komen. De oude, daar was iedereen het over eens, vol deed niet. Maar de door de leiding voorgestelde, nieu we montageband kwam er niet. Daarvan was het tem po niet regelbaar en de werknemers wezen hem op die grond af. En daarom werd er een nieuwe band geïnstalleerd, waarvan het tempo wel te regelen was. Zo werd al in een vroeg sta dium een flink brok werk- onlust voorkomen. Molgens Job de Haan beho ren beleidscentrale beslis singen tot die onderwerpen die niet of nauwelijks in de huidige ondernemingsra den aan de orde komen. Voldoen de wettelijke in spraakorganen dan niet JOB DE HAAN: „Voor de Raad van Commissarissen is het antwoord heel ge makkelijk. Die hoort er vol gens mijn omschrijving van medezeggenschap niet bij omdat er geen werknemers in vertegenwoordigd zijn. Voor de traditioneel wer kende ondernemingsraden geldt dat de resultaten te leurstellend zijn, omdat het merendeel niet functioneert als overlegorgaan. Dat komt omdat de partijen niet actief meedoen. Ofwel de werkgever ofwel de werk nemer laat het afweten, of ze doen allebei niet mee". Een oordeel dat De Haan baseert op een literatuur studie van onderzoeken die op dit terrein zijn verricht. Hoe representatief zijn die acht ondernemingen, die werden onderzocht, voor het Nederlandse bedrijfsle ven JOB DE HAAN: „Ik heb die ondernemingen uitge kozen waarin de stem van de werknemer minstens ge lijk is aan die van de werk gever, dus aan die van het kapitaal. Voor het overige zijn ze, ook qua grootte, ge wone, doorsnee Nederland se ondernemingen. Dat be tekent dat ze winst moeten maken en dat ze ook niet te beroerd zijn om dat te doen. Niet alleen om het winst maken zelf, maar om voort te bestaan. In 1977 werkten er 1384 mensen in die on derzochte bedrijven, op dit moment zijn het er 1380. Maar we praten dan wel over een periode waarin de werkloosheid in ons land vele malen groter is gewor den. Deze ondernemingen hebben hun arbeidsplaat sen toch in stand kunnen houden". Dat betekent dat inspraak in de bedrijfsvoering eigen lijk geen geld kost JOB DE HAAN: „Het kost natuurlijk de tijd dat ze zitten te praten, maar dat komt kennelijk dubbel en dwars terug via een stij ging van de produktiviteit. Je moet je bovendien ook realiseren dat de onder zochte ondernemingen ho ren tot die bedrijfstakken waar het nu niet bepaald florissant gaat: de bouw, de schoenindustrie. In de bouw is de helft van de mensen werkloos, de schoenindus trie is al gehalveerd. Dat betekent dat er bij deze be drijven dus iets extra's ver diend moest worden om de banen te behouden. Nu heb ik nergens willen zeggen dat medezeggenschap de oplossing is voor alles. Maar in Nederland zijn echter nog veel mensen van mening dat het niet zou kunnen. Geen kapitaalver schaffer zou zo gek zijn, de werknemers zouden er geen verstand van hebben, het zou teveel geld kosten. Dat blijkt dus allemaal niet zo te zijn". Hoe ingewikkeld mag de structuur van een onderne ming zijn om die medezeg genschap in praktijk te kunnen brengen JOB DE HAAN: „Die mag niet ingewikkelder zijn, dan de mensen kunnen doorzien om er in de prak tijk mee te kunnen wer ken". En legt vervolgens uit dat zijn uitspraak niet zo beperkend is als ie lijkt. Noemt als voorbeeld Bre- man uit Genemuiden, een van de acht onderzochte be drijven. Breman is een in stallatiebedrijf met 600 man Job de Haan werknemers weten precies waar het over gaat - foto rien siers personeel en een op papier ingewikkelde structuur. Toch neemt daar de onder nemingsraad alle beslissin gen, waarbij het mooie ver haal dat de juristen aan zo'n besluit koppelen, min der belangrijk is. Dat is al leen maar het jasje waarin nu eenmaal ieder bedrijfs- besluit gestoken pleegt te worden. De werknemers bij Breman houden volledig zicht op het investeringsbe leid. Functioneren die acht on dernemingen beter dan an dere JOB DE HAAN: geen vergelijkend ,Ik heb onder zoek gedaan. Dan had ik ook acht traditioneel opge zette ondernemingen moe ten onderzoeken. Wat in ieder geval duidelijk is dat de werkenemers in de door mij onderzochte bedrijven goed weten waar het over gaat. Dat ze aan de bel trekken als er dingen ge beuren die naar hun me ning niet zouden moeten gebeuren. Dat ze zeggen dat een machine niet goed werkt en er in een nieuwe geïnvesteerd moet worden. Dat ze signaleren dat de kwaliteit van het produkt beter kan zijn". De Haan noemt in z'n proefschrift kleine eenhe den binnen de onderneming als een voorwaarde voor het goed functioneren van medezeggenschap. Legt uit dat die kleine een heden of afdelingen als het ware kleine ondernemingen binnen de onderneming zijn. Ze zijn zo opgezet dat ze in principe in hun eentje als zelfstandig bedrijfje zouden kunnen doorgaan. Dat systeem lijkt veel op het in Joegoslavische on dernemingen gehanteerde model. Daarbij gaat het ook om bestuurbaarheid vanuit de basis en niet vanuit de top. JOB DE HAAN: „Bij alle acht werkt dat zo. Bij som migen zelfs heel stringent. De grootte van een onder neming is dan ook geen be perking. Volgens dit sys teem kun je zelfs een struc tuur maken waarin duizen den mensen kunnen wer ken. Het feit dat ik me niet kan voorstellen dat er bij Philips op die manier ge werkt zou worden, zegt meer over mijn voorstel lingsvermogen dan over de toepasbaarheid van het systeem". j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 21