EINDELIJK IS ET ZO VER' ielk den rwifgïia TOUR IN CIJFERS [OHAN VAN DE VELDE: rnug ft iiMiiniiiiiiiiiii Langerijs behoudt leiderstrui TE LAAT INLEVER-ADRESSEN r/ujRitö WA muR& rnuRR toURA Tfiuftft lert Oosterbosch: PAGINA SPORT 3 DE STEM.gÉX2^£~ [[ANTES - Peter Post stapte vastberaden op de wagen af, waarin Lan van de Velde had plaatsgenomen, klopte de Rijsbergenaar lp zijn schouder en sprak: „Goed gereden jongen." TEM-5£7Q& IrIJDAG 8 JUL11983 T19 de eerste week steeds iten, omdat wij Ander- li hadden". naar Nantes zijn veel ;n harde waarheid aan- :ies acht dagen komt de tgesproken favoriet, in •snelling. De meeste rloren inmiddels al zo- illeen nog maar zoeken eden om aan een hoog riteriums te komen. euvels zijn in mijn voordeel Van onze speciale verslaggevers Johan van de Velde Verdiende het copmpli- ntnt te volle, want hij «ld een opvallende brestatie geleverd in de jnecialiteit, die hij jaren herwenst heeft. Slechts seconden hoefde hij te geven aan Joop etemelk, een verrich- jig, waarmee niemand tkening zal hebben ge- ouden. erslaggevers camera's op hem gericht ai produceerden, maakte de balans op. Zoetemelk vreden.... - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURr an de Tour. De vraag 's chter hoe zij de bergen ver zullen komen. Dat wij verigens niet zeggen dat t geen rekening houd' iet hen in de cols. Kelly non tenslotte de ronde van .witserland, terwijl nu iog in de opbouwfase ver leerde. En hij zal het nie adeau hebben gekregen egen renners, die net d Jiro achter de rug hadden. tnderson mag ook nie utgevlakt worden. Vorig aar reed hij in zijn tweed Tour al een stuk beter le bergen en de laats ïauphine'liet hij ;oede indruk achter. Tdy rijn er anderen, van wie i neer verwacht in de oe ;en. Van hen heb ik /erder verwijderd. Voo nijn gevoel heb ik dus ee ;oede zaak gedaan." Van de Velde zelf was uiter- Lrd ook zeer content. „Voor Et eerst sinds jaren - in Fran- lorchamps ben ik een keer [erde geworden, maar daar j het over een afstand, die e helft korter was dan hier - kb ik weer een goede tijdrit [treden. Dat is goed voor het weel. Ik kan met goede ed aan het restant van de lour beginnen." Vanwaar echter die plotse- progressie bij de Rijs- fergenaar wat betreft het [jdrijden. Van de Velde: „In e eerste plaats was het par- ers heuvelachtig, hetgeen lea voordeel voor mij is. Ver der ben ik ook gemotiveerder dan in voorgaande jaren. Er staat nu veel meer voor mij op het spel. Als derde punt noem ik het feit dat ik nu meer zelf vertrouwen voor dit soort werk heb. Wat dat betreft heeft de Tour-tijdrit, die vorig jaar beslissend was voor de bezetting van de derde plaats in het eindklassement, veel voor mij gedaan. Na die tijdrit, waarin ik Winnen van de der de plaats verdrong - ik ver sloeg hem royaal - kwam ik tot het besef dat ik dat solorij den ook moest kunnen. Bij dat alles komt dan nog dat ik weer een jaartje ouder en dus ster ker ben geworden en dat ik zo langzamerhand de topvorm te pakken heb. Mijn goede begin in de proloog zei me al dat de topvorm op komst was. Na dien heb ik me wat moeten forceren in de etappe naar Roubaix, maar in die twee lange etappes die volgden, heb ik goed kunnen herstellen. Dat ik nu in goede doen ben, is me vandaag gebleken. Ik ben geen enkel moment in moeilijkhe den geweest en was over de streep ook niet echt aan het eind van mijn latijn." In schrille tegenstelling tot de prestatie van Van de Velde stond het optreden van Peter Winnen, die liefst 2 minuten en 17 seconden verloor op Joop Zoetemelk. Als een hoopje el lende nam de Limburger di- rekt na het overschrijden van de witte kalklijn op de grond plaats tegen een hek. „60 Kilo meter tegen het uurwerk valt niet mee. Zeker niet als het je specialiteit niet is", was het eerste wat hij uitbracht. Weer wat op adem gekomen en voorzien van een jack zei Winnen: „Vorig jaar dacht ik dat er een indicatie was dat ik beter werd in de tijdritten. Als ik het nu bekijk, is dat toch niet waar, Ik zal echter moe ten roeien met de riemen die ik heb." Het vervolg van de ronde ziet Winnen, die na 40 kilome ter een inzinking kreeg, waar hij nooit meer doorheen kwam - „Ik kreeg de cadans nooit meer te pakken" - nu ook een stuk minder optimistisch in. „Het zal nu moeilijk worden om Zoetemelk nog te passeren. Om te winnen zal ik flink uit moeten pakken in de bergen", meldde hij wat timide. et feit dat hij 2 minuten en ,ns Nederlander toch licht- - FOTO ANP lllilHIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIHilllllll11111!] I Van onze speciale verslaggevers [ANTES - Glimmend van stond Bert Oosterbosch k het ereschavot. Als een ve- |tlle zwaaide hij met zijn '«(men naar het publiek. De fudenbosschenaar had er Mht op, want zijn overwin- ing in de 58,5 kilometer tijd- 'I tussen Chateaubriant en ■antes getuigde van grote fisse, liet niets aan duidelijk- ftid te wensen over. Eindelijk is het er van ge- Pmen", vertelde de Ouden- pchenaar. „Eerder was ik fRchillende malen dicht bij 1 tijdrit-zege in de Tour, faar steeds werd ik op het piste moment nog verdron- Pvan de eerste plaats." Aan de basis van de zege fn Bert Oosterbosch stond n perfect opgebouwde race. Pper Post: „De rit van Oos- l'bosch is te vergelijken met r tijdrit van vorig jaar van Jwtemann, toen die Hinault versloeg. Oosterbosch koerste even uitgebalanceerd als Kne- temann toen, met een kalm begin en daarna steeds meer versnellen." Oosterbosch: „Op die wijze rijden ligt mij ook het best. Ik kan niet snel beginnen. Daar door heb ik in de proloog ook een nederlaag tegen Vande- raerden geleden. De afstand was iets te kort voor mij. Ik ga op het laatst steeds harder. Dat een rustig begin goed is, heb je trouwens vandaag wel kunnen zien. Allen die ontzet tend snel van start zijn ge gaan, zijn op het laatst kapot gegaan." Bert Oosterbosch had vrij ontspannen naar de tijdrit toegeleefd, ondanks de grote decepties van de Raleighploeg in de eerste week van de Tour. Oosterbosch: „De tegenslagen, r<'trwtVUm ron^e 1X111 frankrijk (de zeventigste uitgave dit L ..J °°k in het teken van de historie. Op de foto pro- Fr"-nsman Bernard Bourreau een 'race-fiets' anno - FOAP Ü^Frc *«it die onze ploeg hadden getrof fen, hadden mij moreel niet aangetast. Ik ben gewoon po sitief blijven denken. De gro tere druk, die op mijn schou ders lag, omdat wij nog niks hadden gewonnen, deed mij ook niets. Vroeger zou ik het onder dergelijke omstandig heden veel moeilijker hebben gehad. Ik zie het wielrennen nu heel anders dan in het ver leden. Ik heb geleerd van de twee moeilijke jaren, die ik heb doorgemaakt." Zonder een verkenning van het parkoers begon Ooster bosch gisteren aan zijn kar wei. „In tegenstelling tot de mannen voor in het klasse ment had ik daar geen tijd voor. Ik moest toch al om kwart voor zeven uit de veren. Ik had overigens nog een na deel ten opzichte van de hoog geklasseerden, want ik kon mij nergens op richten. Er startte geen enkele tijdrijder voor mij. Het is veel moeilijker zo te rijden. Als je hoort dat je 45 seconden voor ligt op een goeie, geeft je dat extra moti vatie." Bert Oosterbosch vertrok niet op zijn speciale fiets met omgekeerd stuur voor races tegen het uurwerk. „Ik vond de afstand wat te lang voor de lichte fiets. Ik was bang dat ik misschien zou gaan zwabbe ren. Bovendien kun je met die fiets niet eens even de handen bovenop het stuur leggen. Ik reed nu op een wat sterker frame, waarin de remkabels waren weggewerk. En met lichte banden natuurlijk." Vloeiend ging Oosterbosch over het parkoers. „Ik heb geen enkele inzinking gekend en heb weinig hoeven schake len. Steeds heb ik 54x12 gere den. Alleen op het laatste stuk, toen ik verschrikkelijk hard ging, heb ik de 13 gebruikt." Na de finish moest Ooster bosch nog vier volle uren wachten voor hij definitief ze kerheid had over zijn triomf. De tijd, die hij aangenamer had doorgebracht dan bij voorgaande gelegenheden. „Ik wist dat ik met mijn tijd een goede kans zou maken op de eerste plaats. Maar ik had geen zin om bij de streep rond te blijven hangen. Ik ben naar het hotel gegaan, heb daar wat rond gelopen en me vooral be zig gehouden met mijn vrouw Marjan. Zij is gisteravond aangekomen en vertrekt mor gen weer na de start. Kenne lijk heeft zij net zoveel ver trouwen voor deze tijdrit ge had als ik." Peter Winnen tijdens zijn lijdensweg van gisteren in de tijdrit. BODEGRAVEN - Hans Lan gerijs heeft op de vijfde wed strijddag in de zesdaagse wie- Iercyclus De Zes van Rijn en Gouwe de leiding in het alge meen klassement behouden. De zege op het parkoers bij Bodegraven ging naar Piet van Katwijk. Hij won de sprint van een kopgroep, die al vroeg in de wedstrijd was ontstaan. Het vijftal koplopers liep op gege ven moment bijna het peloton van achteren in en moest door de organisatie op een minuut van de achterste rijders wor den gehouden. De uitslag is: 1. Piet van Katwijk (Oploo) 2.16.58 (gem. 44,2 km. p/u) 2. Mario van Vlimmeren (Hoeven) 3. Ad Tak (Oud-Gastel) 4. Fons van Katwijk (Oploo) 5. Co Moritz (Bad hoevedorp) allen z.t. als de win naar 6. Jos Lammertink (Wierden) op 1 minuut 7. Theo Smit (Zwanen burg) 8. Hans Langerijs (Waddinx- veen) 9. Ad Prinsen (Raamsdonk- veer) 10. Aad van den Hoek (Dirks- land), allen zelfde tijd als Lam mertink. De stand na vijf wedstrijddagen is: .1. Langerijs 185 punten 2. Smit 178 3. Tak 160 4. Fons van Katwijk en Jan Jonkers (Oud-Gastel) 152 pun ten 6. Wies van Dongen (Breda) 150 7. Piet van Katwijk 137 8. Lammer tink 135 9. Van den Hoek 134 lO.Johnny Broers (Maartensdijk) 123. Een digitaal quartz-horloge met twaalf functies is ook dit jaar weer beschikbaar voor de deelnemer, die over de he le ronde de etappetijd van een ritwinnaar het dichst be nadert. Wordt bijvoorbeeld de uitslag van de twaalfde etappe op 3 seconden na juist geraden en komt er in het verdere verloop van de Tour niemand dichter in de buurt van een eindtijd dan is het fraaie horloge voor diegene die op die drie seconden na juist zat. Bij gelijk eindigen geldt de voorspelde tijd van de laatste etappe als beslissende norm. De Tour-staf van De Stem wil er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat de kaarten met de prognoses voor de vol gende dag tijdig gepost of ingeleverd moeten zijn. Voor de eerste drie etappes bijvoorbeeld kwamen tientallen kaar ten te laat binnen. Er zaten zelfs zes goede inzendingen bij, die helaas niet meer voor de dagprijzen in aanmer king konden komen. De goede oplossingen, die te Iaat binnenkwamen, zullen wel - bij uitzondering - voor het algemeen klassement meetellen. Op onderstaande adressen kunnen tot 's middags half vijf de kaarten worden ingeleverd voor de etappe van de vol gende dag. Uw voorspelling voor de etappes op zondag dient vrijdagmiddag om half vijf op de genoemde adres sen te zijn. De adressen zijn: Aardenburg: De Ruysscher, Kaai 10; Axel: Galerie Bellemans, Ooststraat 11; Toyota-garage De Tol, Vaartstraat 1; Baarle-Nassau. Reedijk, Nassau- laan 26; Bergen op Zoom: De Stem, Zuivelstraat 26; Bier vliet: Duysserinck, Schoollaan 9; Breda: De Stem, Spin- veld 55, De Stem, Nieuwe Ginnekenstraat 41, Fotosjop Roovers, Prins Hendrikstraat 192, Toyota-garage Van Dorst, Speelhuislaan 156A; Breskens: Verhage, Karei Doormanlaan 5; Chaam: P van Raak, Schuttershofweg 7; Clinge: Plasschaert, Gravenstraat 149; Dinteloord: café Havenzicht, Havenweg 19; Dongen: Van Gorp, Mgr. No- lenslaan 16, Verwij meren, Orionstraat 1; Dorst: Van de Wijngaard, Baarschotsestraat 40; Etten-Leur: De Stem, Markt 28; Fijnaart: Schoonhoven, Boomgaardstraat 7; Geertruidenberg: Graaf Willem I-straat 29; Gilze: Van Mook, B. van Poppelstraat 94; Goes: De Stem, Klokstraat I; 's-Gravenmoer: Toyota-garage, Molendijk 1; Halste ren: De Jong, Jannelandseweg 1; Hank: Laurits, Beatrix- plein 2; Hoofdplaat: Pilaet, Mgr. Luypenstraat 18; Hoo- gerheide: café Centrum, Raadhuisstraat 2C; Hulst: De Stem, Steenstraat 14; Huijbergen: L Verbraak, Gele Helmbloem 15; Kloosterzande: Neve, W Alexanderstraat 4; Klundert: Collijn, Kerkring 23; Koewacht: Roelands, Wouterij 23; Lage Zwaluwe: Van Schendel, Loonsedijk 25; Made: Pais, Antwerpenstraat 4; Nieuw Vossemeer: Schouten, Schoolstraat 5; Oostburg: Roelans, Poolster 58; Oosterhout: De Stem, Arendstraat 14; Ossendrecht: Van Dessel, Molenstraat 47; Oudenbosch: Van de Breughel, Molenstraat 86; Oud-Gastel: Buys, Koelestraat 15; Prin senbeek: Aarts, Pasquelaan 10; Putte: Van Santen, An jerstraat 12; Raamsdonk: Samuels, Heemraadsingel 21; Raamsdonksveer: Van de Elshout, IJzersteeg IA; Roo sendaal: De Stem, Molenstraat 45; Rijen: Van Mook, Steynhof 3; Toyota-garage, Stationsstraat 3; Rijsbergen: Foesenek, Beatrixtraat 22; Sas van Gent: Van de Leem put, Stationsstraat 3; Sluiskil: Saerens, Drostlaan 16; Sint Jansteen: De Kind, Puttingstraat 24; Sint Maartensdijk: Polderman, Molenstraat 14; Sint Willebrord: Severijnen, Rozenstraat 13; Stampersgat: De Bruyn, L.P. van Mal- landstraat 32; Standdaarbuiten: Van de Horst, Dwars straat 3; Steenbergen: Smout, D. van Orlienstraat 10; Terheijden: Wagemakers, Markkant 1; Terneuzen: De Stem, Nieuwstraat 9, Toyota-garage De Tol, L. Rekse- straat 1; Teteringen: De Bruyn, Hoolstraat 25; Tholen: Van Os, M. van Gelrestraat 10; Ulvenhout: Benzine-sta tion Van Hooydonk, Dorpstraat 97; Vlissingen: De Stem, Torenstraat 5; Vogelwaarde: De Dijcker, Wilhelm.straat 1; Waspik: Van de Pol, Kerkvaartstraat 26: Westdorpe: Van de Hurck, Molenstraat 24; Willemstad: Pellis, Kon. Emmastraat 41; Wouw: J Ketelaars, Molensingel 3; IJ- zendijke: Schipper, Noordstraat 2; Zevenbergen: Pleyte, Grote Waard 40, Toyota-garage Andrea, De Hil 2; Zuid- zande: Toyota-garage Van de Velde, Mariastraat 1-5; Zundert: Hereijgers, Azaleahof 1. Inzenden per post kan ook. Zorg dan voor voldoende frankering en als volgt adresseren: Tourstaf De Stem, Postbus 3229,4800 MB Breda. De tijden van de beste tijdrijders met de tussentijden (28,8 km/ 39,5 km/ 58,5 km finish) zijn: 1. Oosterbosch 39.48 54.06 1.18.34 2. Willems 39.25 54.01 1.19.19 39.40 54.21 1.19.41 4. VandenBroucke 39.12 54.06 1.19.42 39.51 54.44 1.20.02 6. Kelly 39.03 54.33 1.20.03 7. Agostinho 39.26 54.29 1.20.36 8. Anderson 39.30 55.00 1.20.41 9. Van Houwelingen... 39.01 55.00 1.20.46 10. Van der Poel 39.08 55.06 1.21.11 39.37 55.02 1.21.14 12. Zoetemelk 39.59 55.31 1.21.19 13. Criquielion 41.00 55.56 1.21.31 39.36 54.45 1.21.32 15. Simon 40.04 55.30 1.21.37 18. Andersen 41.05 55.00 1.22.05 19. Van de Velde 39.55 55.32 1.22.06 40.24 56.02 1.22.36 56.22 1.23.27 57.46 1.25.28 Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll DAGPLOEGEN-KLASSEMENT 1. Ploeg-De Gribaldy 4.00.41; 2. Ploeg-Jossart 4.02.39; 3. Ploeg-Post 4.03.01; 4. Ploeg-Berland 4.03.32; 5. Ploeg-Crepel 4.04.35. TOUR IN CIJFERS NANTES - De uitslag van de zesde etappe is: 1. Bert Oosterbosch (Ned-Post), 58,500 kilometer in 1 uur 18 minuten en 34 seconden (ge middelde: 44,624 km/uur), 2. Daniel Willems (Bel-Jossart) 1.19.19,3. Ju lian Gorospe (Spa-Echevarri) 1.19.41,4. Jean-Luc Va ndenbroucke (Bel-Crepel) 1.19.42, 5. Jean-Mary Grezet (Fra-De Gribaldy) 1.20.02,6. Sean Kelly (Ier-De Gribaldy) 1.20.03, 7. Joaqim Agostinho (Por- De Gribaldy) 1.20.36, 8. Philip An derson (Aus-Berland) 1.20.41,9. Jan van Houwelingen (Ned-Jossart) 1.20.46, 10. Adri van der Poel (Ned- De Bruyne) 1.21.11,11. Stephen Ro che (Ier-Berland) 1.21.14, 12. Joop Zoetemelk (Ned-Danguillaume) 1.21,19,13. Claude Criquielion (Bel- De Kimpe) 1.21.31, 14. Pascal Pois- son (Fra-Guimard) 1.21.32,15. Pas cal Simon (Fra-Berland) 1.21,37,16. Laurent Fignon (Fra-Guimard) 1.21.53, 17. Paul Haguedooren (Bel- De Kimpe) 1.22.04, 18. Kim Ander sen (Den-Danguillaume) 1,22.05,19. Johan van de Velde (Ned-Post) 1.22.06, 20. Jonathan Boyer (VsT- De Gribaldy) 1.22.12, 23. Veldschol- ten (Ned-Post) 1.22.21, 27. Kuiper (Ned-De Bruyne) 1.22.36, 37. Win nen (Ned-Post) 1.23.27, 49. Lubber- ding (Ned-Post) 1.24.10, 52. Pirard (Ned-Poggiali) 1.24.25, 63. Rooks (Ned-De Gribaldy) 1.25.28, 67.De Rooy (Ned-Post) 1.25.35, 76. De Keulenaer (Bei-Post) 1.25.37, 89. Lammerts (Ned-Post) 1.26.46, 102. Van Vliet (Ned-Post) 1.28.17, 129. Manders (Ned-De Bruyne) 1.31.51. ALGEMEEN-KLASSEMENT Algemeen klassement: 1. Andersen (Den-Danguillaume) 24 uur 14 mi nuten 18 seconden, 2. Anderson (Aus-Berland) op 42 seconden, 3. Kelly (Ier-De Gribaldy) op 57 se conden, 4. Zoetemelk (Ned-Dan guillaume) op 1.19, 5. Vanderaer- den (Bel-De Bruyne) op 2.01 ,6. Vandenbroucke (Bel-Crepel) op 2.05, 7. Roche (Ier-Berland) op 2.09, 8. Van der Poel (Ned-De Bruyne) op 2.25, 9. Simon (Fra-Berland) op 2.40, 10. Moreau (Fra-Danguillau- me) op 2.41, 11. Willems (Bel-Jos sart) op 2.42,12. Agostinho (Por-De Gribaldy) op 2.54, 13. Van de Velde (Ned-Post) op 3.22, 14. Poisson (Fra-Guimard) op 3.52,15. Matthys (Bel-Jossart) op 3.54, 16. Kuiper (Ned-De Bruyne) op 4.14, 17. Fig non (Fra-Guimard) op 4.20, 18. Emonds (Bel-De Bruyne) op 4.30, 19. Grezet (Zwi-De Gribaldy) op 4.32, 20. Duclos-Lassalle (Fra-Ber land) op 4.55, 21. Winnen (Ned- Post) op 5.16, 38. Rooks (Ned-De Gribaldy) op 7.43, 45. Van Houwe lingen (Ned-Jossart) op 8.19, 57. Pi rard (Ned-Poggiali) op 10.14, 59. Lubberding (Ned-Post) op 10.26, 67. De Rooy (Ned-Post) op 11.49, 83. Oosterbosch (Ned-Post) op 18.29,84. Lammerts (Ned-Post) op 18.39, 85. Van Vliet (Ned-Post) op 20.14, 90. Veldscholten (Ned-Post) op 21.13, 113. De Keulenaer (Bel-Post) op 28.27,117. Manders (Ned- De Bruy ne) op 31.02, 132 en laatste Claes (Bel-De Kimpe) op 1.12.07. PLOEGEIM-KLASSEMENT 1. Ploeg-Danguillaume 79.55.08; 2. Ploeg-Berland 79.55.35; 3. Ploeg-De Bruyne 79.58.13; 4. Ploeg-Post 79.58.51; 5. De Gribaldy 79.59.15. BERG-KLASSEMENT 1. Duclos-Lassalle (Fra) 12 punten; 2. Laguia (Spa) 8; 3. Pirard (Ned) 7; 4. Dall'Armelina (Fra) 6. Gallopin (Fra) 5; 6. Lubberding (Ned) 4. PUNTENKLASSEMENT 1. Vanderaerden (Bel) 113 punten; 2. Kelly (Ier) 107; 3. De Wilde (Bel) 82; 4. Van derVelde (Ned) 66; 5. De- mierre (Zwi) 51; 6. Pirard (Ned) 49. JONGEREN-KLASSEMENT 1. Vanderaerden (Bel) 24.16.09; 2. Roche (Ier) op acht seconden; 3. Moreau (Fra) op veertig seconden; 4. Matthys (Bel) op 1.53; 5. Fignon (Fra) op 2.19; 6. Emonds (Bel) op 2.29.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 7