9,95
14,75
149)5
mnd 9,75
69.90
19,90
Onderwateraquarium
in Grevelingenmeer
Rijksbezuinigingen dreigen ZCAD uit
reclasseringszorg te manouvreren
995
de 4in1 krant"
VRIJDAG EERSTE NIEUWE OP DE MARKT
EANWB
IARD.
Oostburg;
Snelweg van Antwerpen
naar kust is gereed 5
'Overheid blijft
verantwoordelijk
voor veiligheid
van scheepvaart'
NIEUWE TOERISTISCHE ATTRACTIE
Oostburger naar
beroepen wedstrij d
in Oostenrijk
CONTINUÏTEIT VERSLAVINGSZORG IN
DE STEM
Pieter de Boer daagt Lockefeer voor rechtbank
issterfte
in Heikant
Kwallen belemmeren
garnalenvisserij
:en". Je bent jong en
niet
in dichterbij met
ui on. Daamiee begint
even.
ndigen verstandig
'Jw parasol staat
DONDERDAG
7 JUL11983
II
lüiwWHIi
PROCEDURE CARILLON START 20 JULI
id":groot standaard-
una,
m
ide-boek "Zomer"uit
an de snelweg af op
aar vind je nog een
Mag je naar die cam-
e hond meenemen?
vakantie een verras-
nen geven als u zo
iet weet. De ANWB-
nst.
taarten en gidsen op
net alles wat er verder
en goed verzorgde en
ie. Neem er wat van
lig. En 't scheelt vaal;
met
onderlijk goedkope
Heen bijdeRenault5
9. Dat is mooi mee-
vlak voor de vakan-
vol iaar la na krediet I [fetuursieden van de tóigi-
von bijvoorbeeld iihet viswater pacht, waren
aalt u 12 x f 833,33.
de krediet maar met
betaling in 24 of 36
ïden betaalt u slechts
f312,08. Dit betekent
te lage rente van 8°«.
uit 5 en de Renault 9.
gewoon zuinig. En be
De Renault 5 kent
als dat comfortabe
Ie, plezierige, snelle
baasje vol vrolijke
mensen. De Renault
9 als auto van het
jaar 1982.
Klu in Amerika auto
|an het jaar 1983.
li 1983 kunt u pr0^
,it uiterst voordelig®
aanbod. Rij dus nub'l
ij helpen u stukken
op weg dan u o°'
[ijk had gehouden.
Belgische
auto's op elkaar
Bestrijding van
bacterievuur
O-Z-Vlaanderen
Ontlasting Zeeuw sch-Vlaandèrën
DGSM over privatiseringloodsen
'Draaier4 Benno Hinneman (19)
a51
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
VAN ZEELAND
T20 PAGINA ZEELAND 1
AARDENBURG - De hoog
bejaarde Pieter de Boer uit
Drachten heeft burgemees
ter drs. W. Lockefeer van
Aardenburg via de deur
waarder gedagvaard woens
dag 20 juli voor de recht
bank te Middelburg te ver
schijnen.
Via een civiele procedure
wil de Fries bewerkstelligen
dat de in mei 1979 gesloten
overeenkomst met de ge
meente Aardenburg over de
overdracht van het carillon
'Ons Nationaal Monument'
wordt ontbonden.
Tevens eist De Boer dat
maximaal 30 dagen na het
vonnis het carillon in
Drachten is terugbezorgd en
teruggebracht in de oude
staat door de klokkengiete
rij Eijsbouts BV uit het Bra
bantse Asten. Dit alles uiter
aard op kosten van Aarden-
burg. Bij niet nakoming
wordt een dwangsom gevor
derd van 10.000 gulden per
dag.
Zoals gemeld heeft het
nieuwe Aardenburgse colle
ge van B en W al laten we
ten aan Pieter de Boer,' dat
de gemeenteraad op 19 juli
zal worden voorgesteld tót
carillon terug te geven. Voor
het geval de raad dit mocht
afwijzen eist De Boer via de
rechter dat het gemeentebe
stuur dan binnen acht dagen
met een voorstel komt om
het klokkenspel alsnog naar
zijn wens als monument in
Aardenburg op te richten.
Ook hier wordt bij in gebre
ke blijven een dwangsom
van tien mille per dag ge
vorderd.
\\v
beboet
Van een onzer verslaggevers
IyERSEKE - Twintig Zeeuwse mosselvissers
[zijn in de nacht van dinsdag op woensdag ver-
jbaliseerd op de Noordzee, ten hoogte van Den
I Helder. Ze waren met geladen schepen op weg
[naar de Oosterschelde. Mosselkotters mogen
[echter niet „buitenom" varen zonder speciaal
i zeecertificaat. In het verleden zijn hiervoor al
I verschillende boetes uitgedeeld.
De mosselvissers, het ging
kwekers uit Zierikzee,
seke en Bruinisse, verkie-
n de kortere Noordzee-route
Me zomer vaak vanwege het
jrarme weer. Normaal vaart
Zeeuwse mosselvloot bin
nendoor naar de percelen in de
isterschelde. Die tocht duurt
bngeveer 18 tot 24 uur. Over de
loordzee zijn de kotters ech
ter al binnen 16 uur in de
puiswateren.
j Dat kost minder olie en bo-
kendien, dat is het belangrijk-
lle voordeel, de levende lading
js aan minder bederf onderhe-
Dat laatste is doorslagge
vend bij de hogere temperatu
ren van de laatste dagen.
Van onze correspondent
ilKANT - In het viswater
Weel in de Vinkebroekse-
Iraat te Heikant zijn de laat-
k weken vele vissen dood
|tngetroffen. De vissterfte
'I vooral grote aantallen
'asem en in mindere mate
kper, baars en voorn.
VUI |UUI tui ly im k:e hengelclub uit Stekene,
toen niet bereikbaar om
visie op de vissterfte te
''ven.
f naast de Weel wonende
tan Verdurmen vermoedt
«r dat de oorzaak moet
Wen gezocht in het feit dat
!l viswater te dicht bevolkt
'is met allerlei soorten vis.
'Wmaal was er voldoende vis
maar toch heeft de
'ngelclub een viertal malen
®gezet, in totaal zo'n 700
Weel is een gesloten wa-
r'dat maar door weinigen
P de hengel wordt bevist.
I'tas Verdurmen is het wa-
met meer zo gezond als
"gaande jaren. Hij weet
f '1 ook nog te vertellen
'jW heel wat beschadigde
fis uitgezet, die nu als eersts
ntoffers kwamen boven
Wen.
ijTOl ZUOWEST NEDERLAND
iBank. Renault adviseert*
i Renault Leasing Neder^
Ihrneuzen, Hulst en Goes.
t,.„sen en telefoonnum-
r°P Pagina 2.
Nactie
£"«p: Rein van der
'ie-chef), Jan Jan-
el n!' Phef). Prank Dey,
Schipper, Cor de
som Ton Koomen
neist: Eugène Ver-
■Goes: Gé van Ber-
8.fW«?lbur9: Henk Past"
cs'burg: Co Meertens.
punten
^tzande: mevr. Neve,
derstr. 4, 01148-
;entie-expl.
&T. Zeeland: C.
I-95839.
Me-
De politie-actie tegen de
mosselvissers, vindt plaats
aan de vooravond van het
nieuwe mosselseizoen. Juist op
dit moment is de vraag naar
verse mosselen door de hande
laren erg groot. Aanstaande
vrijdag worden de eerste nieu
we mosselen voor de consu
ment op de markt gebracht.
De voorzitter van de vereni
ging van Mosselkwekers te
Yerseke P. Boogerd toonde
zich gisteren zeer ontstemd
over de aetie van de Rijkspoli
tie te Water. Boogerd: „ze we
ten precies wanneer ze ons
moeten pakken, en ze liggen
als havikken op de loer. Ze
tóbben daar in Den Helder net
een nieuwe post van de R.P. te
water, dus willen ze zich flink
waar maken. En wij moeten
maar zien dat we die mossels
goed houden. Dat is een rot
klus met dit weer".
In kringen van mosselkwe
kers is men overigens al lange
tijd zeer ontstemd over de
nautische discriminatie die op
de Noordzee wordt toegepast.
Boogerd: „heel de wereld mag
daar ronddrijven, rubberbo
ten, surfplanken en jachtjes,
zonder papieren, Dat mag al
lemaal, en wij moeten een cer
tificaat hebben dat is geba
seerd op een wet uit 1909, nota-
bene uit een tijd dat we nog
niet eens wisten wat een mo
tor was. Laten we de zaak
voor de rechter komen dan
zegt die: ik bepaal alleen de
boete. In Den Haag zeggen ze
je moet je schip veranderen,
maar als we dat doen krijgen
we nog geen zeecertificaat
omdat we voor de uitoefening
van ons ambacht voor minder
dan 50 procent op de Noordzee
verblijven. Het is een belache
lijke zaak".
SAS VAN GENT - Bij een bot
sing op Rijksweg 252 te Sas
van Gent, werden gistermid
dag twee Belgische personen
auto's aanzienlijk beschadigd.
Het ongeval gebeurde door
dat de bestuurder van een der
voertuigen M. van de E. uit
Pinte te laat bemerkte dat een
voor hem rijdende personen
auto bestuurd door L. van de
W. uit Zelzaten, linskaf het
terrein van de glasfabriek
wilde oprijden.
GOES - Vanmorgen beginnen
fruittelers en boomkwekers in
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
samen met de Plantenziekte-
kundige Dienst een oprui
mingsactie.
Door bacterievuur aange
taste delen van Meidoorns en
andere bomen en planten die
door de Piantenziektekundige
Dienst zijn aangemerkt, wor
den verwijderd.
De opruimingsactie is een
resultaat van tót besluit van
de Gewestelijke Raad van het
Landbouwschap. Hiermee wil
men de kans dat het bacterie
vuur zich uitbreidt in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen, beper
ken.
°P
Het onderwateraquarium wordt te water gelaten
Van onze correspondent
SCHARENDIJKE - „Tja
kijk, er is hier meer water
dan land", zo wijst uitvinder
drs. D. Nauta naar het nog
met ochtendnevel bedekte
Grevelingenmeer. Even te
voren is zijn vinding, het
aquadome, te water gelaten.
„Omdat er zoveel water is,
ben ik ook op tót idee geko
men een soort omgekeerd
aquarium te bedenken. Dit
is de enige plek ter wereld
waar de vissen naar de mens
kijken, inplaats van de men
sen naar een bakje met vis
sen".
Het aquadome, dat de ge-
pensioneerde econoom Nau
ta heeft bedacht, lijkt op een
buitenmaat tobbe, die door
de ballast voor tót grootste
gedeelte onder water zweeft.
De bezoeker daalt door mid
del van een trap in de tobbe
af. Onder de waterspiegel
zijn er ruiten aangebracht,
en daarachter is de flora en
fauna van de Noordzee te
zien. In een kooi achter het
glas komen planten en die
ren die normaal vrij in de
Noordzee en de Zeeuwse
wateren rondzwemmen.
De heer Nauta vertelt dat
het aquadome in Scharen-
dijke, dat op de plaats van
het dolfinarium komt te lig
gen, niet alleen bedoeld is
als toeristische attractie.
Eventuele buitenlandse ge
gadigden die ook zo'n aqua
dome willen hebben worden
in Scharendijke rondgeleid.
Het onderwateraquarium is
bij uitstek geschikt voor de
tropen, omdat daar het wa
ter heel erg helder is.
Intussen heeft een Parijse
restauranthouder al een
aquadome besteld. Hij wil
tót afmeren bij het Franse
deel van het eiland St.
Maarten (een eiland Van de
Nederlandse Antillen) en er
een restaurant in beginnen.
„Het aquadome in Scharen
dijke is 150 vierkante rtieter
groot", zo vertelt de heer
Nauta, „maar in pfihpipe
kan je met hetzelfde systeem
een heel voetbalveld onder
water aanleggen".
Het aquadome in Scha-
FOTO WILLEM MIERAS
rendijke is bestand tegen
windkracht 12 en de kunst
stof ruiten zijn 4 centimeter
dik. „dat was trouwens nog
een heel probleem; die rui
ten. Uiteindelijk heeft een
Japanse firma die dingen
geleverd, want in Nederland
kon niemand ze maken". Het
aquadome in Scharendijke
wordt op dit moment gevuld
met de levende have uit de
Noordzee. „Het is overigens
een moeilijke tijd om vis te
vangen en in leven te hou
den", zo zei Hans Waarden
burg. ze kunnen slecht tegen
hogere temperaturen.
Zijn bureau, dat in het
Grevelingen ook veel onder
zoek voor Rijkswaterstaat
doet, gaat in de komende
weken het levend materiaal
voor het aquadome verza
melen. Vanaf 15 juli is het
aquadome, dat 1,2 miljoen
gulden heeft gekost, voor tót
publiek geopend.
Van onze correspondent
SLUIS - Juist voor de aan
vang van het drukke zomer
seizoen is de weg Antwer-
pen-Belgische kust, waar
aan jarenlang is gewerkt,
volledig voor het verkeer
opengesteld.
In januari kon men vanaf
Antwerpen reeds van deze
belangrijke nieuwe verbin
dingsweg gebruik maken tot
Maidegem. Thans is ook tót
laatste stuk tussen Maide
gem en de reeds lang aange
legde autobaan Maldegem-
Knokke in gebruik geno
men.
Voor de West-Zeeuwsch-
Vlamingen, die voorheen via
binnenwegen naar Kaprijke
gebruik maakten van deze
kustweg, betekent dit een
belangrijke verbetefiné-
Het enige nadeel is, dat
deze weg, vanwege de bezui-
ningen, nogal wat gelijk
vloerse kruisingen met ver
keerslichten heeft, zodat
men in kilometers enig
voordeel heeft, maar in tijd
zeker niet altijd. Wel zal tót
gereedkomen van deze nieu
we wegverbinding tot ge
volg tóbben dat de ver
keersstroom Belgische kust-
Antwerpen en omgeving via
de Zeeuwsch-Vlaamse we
gen zal afnemen.
Voor de Westbrabanders
betekent het een recht
streekse verbinding met de
Zeeuwsvlaamse en Belgi
sche kust, zonder dat zij van
de veerdiensten over de
Westerschelde gebruik moe
ten maken.
de Noordzee
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN - Het rijk blijft verantwoordelijk voor
de veiligheid van de scheepvaart, ook al worden de
Ioodsdiensten vanaf 1985 verricht door een of meer
particuliere bedrijven. Dat is voorlopig de conclusie
van het district Scheldemond van het Directoraat
Scheepvaart en Maritieme Zaken naar aanleiding van
regeringsplannen om de Ioodsdiensten als rijkstaak af
te stoten.
De directie van DGSM in
Zeeland is overigens nog niet
in staat om uitgebreid te rea
geren op de plannen van mi
nister van Verkeer en water
staat Smit-Kroes.
„Het enige wat we tóbben is
een brief van de directeur-ge
neraal Scheepvaart van het
ministerie waarin het beleids
voornemen van de minister
wordt bekend gemaakt, maar
ja, de politieke beslissing is
genomen. De loodsen gaan er
op 1 juli 1985 uit", aldus de
J.Waaleman-Bruynzeel, di
recteur Scheepvaart van
DGSM te Vlissingen.
De plannen van Smit-Kroes
zijn binnen de loodsensectie
van DGSM wel het gesprek
van de dag. Hoe de 'privatise
ring' van de beloodsing eruit
gaat zien weet Bruynzeel nog
lang niet. Een beetje filosofe
rend zegt hij„Je zou kunnen
denken aan een Produktschap
Loodsen in een soort bv vorm".
De Scheldeloodsen onder
brengen in een vrij bedrijf zal
volgens hem lang niet zo mak
kelijk zijn als het lijkt. Bruyn
zeel: „In Rotterdam is de
structuur vrij simpel, hier op
de Schelde tóbben we een in
tegrale samenwerking met de
Belgen. Die is gebaseerd op het
roemruchte Tractaat van 1839
en zo'n tractaat kun je niet
met een simpel wetje opzij
schuiven. Dat is een heel apart
probleem".
Hij maakt ook nog een
kanttekening bij de toekom
stige rechtspositie van de
loodsen: „Nu zijn de loodsen
goed beschermde ambtenaren,
ze hebben een uitstekend pen
sioen en stappen met 55 jaar
uit de dienst. In principe ko
men al die voorzieningen op de
tocht te staan als ze in tót
vrije bedrijf terecht komen".
OOSTBURG VLISSINGEN - De 19-jarige Benno Hin
neman uit Oostburg is uitverkoren de Nederlandse kleu
ren te verdedigen tijdens de internationale beroepenwed-
strijden in het Oostenrijkse Linz.
Benno, leerling van de bedrijfsschool van Koninklijke
Maatschappij De Schelde in Vlissingen, wist tijdens de
Nederlandse selectiewedstrijden in Soest en Eindhoven
het beste resultaat te behalen in zijn vak 'draaien'. Voor
deze wedstrijden waren door de Stichting Opleiding Me
taal (SOM) aan de bedrijfsscholen van de KMS drie kan
didaten gevraagd voor de vakrichtingen: draaien, frezen
en constructiebankwerken.
Aan de internationale wedstrijden in Linz wordt dit
jaar door deelnemers uit 17 (geïndustrialiseerde) landen
deelgenomen. Zij vinden plaats van 22 t/m 26 augustus in
het Wirtschaftsförderungs Institut.
Benno Hinneman, die onlangs 19 jaar werd, kwam na
het behalen van zijn mavo-diploma aan de r.-k. scholen
gemeenschap Sint-Eloy in dienst van de KMS. Aan de be
drijfsschool volgde hij daar de opleiding Machinaal Ver-
spaner (draaien), kennelijk met zoveel succes dat hij voor
de Nederlandse selectiecommissie voor de internationale
wedstrijd als 'hoogst gekwalificeerde' uit de bus kwam.
Momenteel geniet de KMS-leerling van een welverdiende
vakantie om straks in augustus uitgerust aan het karwei
in Oostenrijk te kunnen beginnen.
Van een onzer verslaggevers
BRESKENS - Garnalenvissers ondervinden momenteel
veel hinder van de kwallenexplosie in de Noordzee.
Bij het vissen raken de netten vol met de glibberige
dieren, en dat verhindert de vrije doorstroming door de
mazen. De netten blazen heet dat in visserstermen.
Bij de kwallenplaag gaat het vooral om de blauwe
kwal, de zogenaamde „kaas" en om „slijmers", ei-gele
zeer omvangrijke boterkwallen. Volgens insiders uit vis
serijkringen is de kwallenexplosie voor de Nederlandse
kust groter dan andere jaren.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Bezuini
gingsplannen van het ministe
rie van justitie dreigen de con
sultatiebureau voor alcohol en
drugs (C.A.D.'s) uit de reclas-
seringszorg te manouvTeren.
Bij het Zeeuws consultatiebu
reau is men daarover zeer ver
ontrust. Aan de andere kant
denkt men goede argumenten
te hebben om het tij te kunnen
keren.
Voorzitter C. Brinkman van
tót Zeeuws consultatiebureau
zei dit gisteren tijdens de pre
sentatie van het jaarverslag
1982. In dat verslag wordt op
gemerkt dat de continuïteit
van de verslavingszorg door
het bezuinigingsplan in ge
vaar dreigt te komen.
Het bezuinigingsplan komt
erop neer dat de regio's voor
99
de reclasseringszorg vergroot
worden, zodat volstaan kan
worden met een beperkt aan
tal reclasseringsteams. Voor
organisaties als de C.A.D.'s
zou in die teams geen plaats
zijn.
„Eén van de slechtst moge
lijke constructies.", zegt voor
zitter Brinkman, „verslaafden
worden dan voortdurend van
de één naar de andere hulp
verleningsinstantie gestuurd
en het aantal hulpverleners
zal dan terug worden ge
bracht." Voor het Zeeuws con
sultatiebureau voor Alcohol
en Drugs (ZCAD) kan de be
zuiniging volgens hem neer
komen op een korting van 20
procent. Men vreest dat een
dergelijke bezuiniging bij lan
ge na niet opweegt tegen de
cijfers waarmee dé maat
schappelijke schade in geld
kan worden uitgedrukt.
Het ZCAD ziet de zorg voor
verslaafden die met justitie in
aanraking zijn gekomen als
een „geïntegreerd" onderdeel
van de totale hulpverlening.
Dat wil zeggen dat de betrok
ken verslaafden op precies de
zelfde wijze benaderd en ge
holpen worden als de andere
cliënten. Het enige verschil is
dat ook aan justitie rapport
wordt uitgebracht.
Van het aantal drugsver
slaafden en probleemdrinkers
dat bij het ZCAD binnenkomt
is 47,2 procent afkomstig van
justitie. Het ZCAD wordt wel
iswaar bekostigd door het mi
nisterie van WVC (kosten
jaarlijks meer dan 2 miljoen
gulden), maar dat ministerie
krijgt tot nu toe 40 procent van
dat geld vergoed uit de kas
van justitie.
Het jaarverslag meldt dat
het ZCAD in de afgelopen ja
ren 50 procent van de Zeeuwse
drugsverslaafden en 10 pro
cent van de Zeeuwse pro
bleemdrinkers bereikt. Het
gaat daarbij om een schatting.
„Hiermee wordt duidelijk," zo
vervolgt het jaarverslag, „dat
de verantwoordelijkheid voor
de hele verslaafdenproblema-
tiek in Zeeland niet uitslui
tend bij tót ZCAD kan liggen,
al heeft het wel een centrale
rol in de hulpverlening. Ne
gentig procent van de pro
bleemdrinkers en ongeveer
veertig procent van de drug
gebruikers zoekt geen hulp of
vindt die bij anderen als ver
wanten, buren, huisartsen en
andere instellingen."
Het ZCAD schat het aantal
probleemdrinkers in Zeeland
ruwweg op 25.000 tot 27.000, het
aantal drugsverslaafden op
450.