9,95 14,75 149)5 mnd 9,75 69.90 19,90 Onderwateraquarium in Grevelingenmeer Rijksbezuinigingen dreigen ZCAD uit reclasseringszorg te manouvreren 995 de 4in1 krant" VRIJDAG EERSTE NIEUWE OP DE MARKT EANWB IARD. Oostburg; Snelweg van Antwerpen naar kust is gereed 5 'Overheid blijft verantwoordelijk voor veiligheid van scheepvaart' NIEUWE TOERISTISCHE ATTRACTIE Oostburger naar beroepen wedstrij d in Oostenrijk CONTINUÏTEIT VERSLAVINGSZORG IN DE STEM Pieter de Boer daagt Lockefeer voor rechtbank issterfte in Heikant Kwallen belemmeren garnalenvisserij :en". Je bent jong en niet in dichterbij met ui on. Daamiee begint even. ndigen verstandig 'Jw parasol staat DONDERDAG 7 JUL11983 II lüiwWHIi PROCEDURE CARILLON START 20 JULI id":groot standaard- una, m ide-boek "Zomer"uit an de snelweg af op aar vind je nog een Mag je naar die cam- e hond meenemen? vakantie een verras- nen geven als u zo iet weet. De ANWB- nst. taarten en gidsen op net alles wat er verder en goed verzorgde en ie. Neem er wat van lig. En 't scheelt vaal; met onderlijk goedkope Heen bijdeRenault5 9. Dat is mooi mee- vlak voor de vakan- vol iaar la na krediet I [fetuursieden van de tóigi- von bijvoorbeeld iihet viswater pacht, waren aalt u 12 x f 833,33. de krediet maar met betaling in 24 of 36 ïden betaalt u slechts f312,08. Dit betekent te lage rente van 8°«. uit 5 en de Renault 9. gewoon zuinig. En be De Renault 5 kent als dat comfortabe Ie, plezierige, snelle baasje vol vrolijke mensen. De Renault 9 als auto van het jaar 1982. Klu in Amerika auto |an het jaar 1983. li 1983 kunt u pr0^ ,it uiterst voordelig® aanbod. Rij dus nub'l ij helpen u stukken op weg dan u o°' [ijk had gehouden. Belgische auto's op elkaar Bestrijding van bacterievuur O-Z-Vlaanderen Ontlasting Zeeuw sch-Vlaandèrën DGSM over privatiseringloodsen 'Draaier4 Benno Hinneman (19) a51 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND VAN ZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 1 AARDENBURG - De hoog bejaarde Pieter de Boer uit Drachten heeft burgemees ter drs. W. Lockefeer van Aardenburg via de deur waarder gedagvaard woens dag 20 juli voor de recht bank te Middelburg te ver schijnen. Via een civiele procedure wil de Fries bewerkstelligen dat de in mei 1979 gesloten overeenkomst met de ge meente Aardenburg over de overdracht van het carillon 'Ons Nationaal Monument' wordt ontbonden. Tevens eist De Boer dat maximaal 30 dagen na het vonnis het carillon in Drachten is terugbezorgd en teruggebracht in de oude staat door de klokkengiete rij Eijsbouts BV uit het Bra bantse Asten. Dit alles uiter aard op kosten van Aarden- burg. Bij niet nakoming wordt een dwangsom gevor derd van 10.000 gulden per dag. Zoals gemeld heeft het nieuwe Aardenburgse colle ge van B en W al laten we ten aan Pieter de Boer,' dat de gemeenteraad op 19 juli zal worden voorgesteld tót carillon terug te geven. Voor het geval de raad dit mocht afwijzen eist De Boer via de rechter dat het gemeentebe stuur dan binnen acht dagen met een voorstel komt om het klokkenspel alsnog naar zijn wens als monument in Aardenburg op te richten. Ook hier wordt bij in gebre ke blijven een dwangsom van tien mille per dag ge vorderd. \\v beboet Van een onzer verslaggevers IyERSEKE - Twintig Zeeuwse mosselvissers [zijn in de nacht van dinsdag op woensdag ver- jbaliseerd op de Noordzee, ten hoogte van Den I Helder. Ze waren met geladen schepen op weg [naar de Oosterschelde. Mosselkotters mogen [echter niet „buitenom" varen zonder speciaal i zeecertificaat. In het verleden zijn hiervoor al I verschillende boetes uitgedeeld. De mosselvissers, het ging kwekers uit Zierikzee, seke en Bruinisse, verkie- n de kortere Noordzee-route Me zomer vaak vanwege het jrarme weer. Normaal vaart Zeeuwse mosselvloot bin nendoor naar de percelen in de isterschelde. Die tocht duurt bngeveer 18 tot 24 uur. Over de loordzee zijn de kotters ech ter al binnen 16 uur in de puiswateren. j Dat kost minder olie en bo- kendien, dat is het belangrijk- lle voordeel, de levende lading js aan minder bederf onderhe- Dat laatste is doorslagge vend bij de hogere temperatu ren van de laatste dagen. Van onze correspondent ilKANT - In het viswater Weel in de Vinkebroekse- Iraat te Heikant zijn de laat- k weken vele vissen dood |tngetroffen. De vissterfte 'I vooral grote aantallen 'asem en in mindere mate kper, baars en voorn. VUI |UUI tui ly im k:e hengelclub uit Stekene, toen niet bereikbaar om visie op de vissterfte te ''ven. f naast de Weel wonende tan Verdurmen vermoedt «r dat de oorzaak moet Wen gezocht in het feit dat !l viswater te dicht bevolkt 'is met allerlei soorten vis. 'Wmaal was er voldoende vis maar toch heeft de 'ngelclub een viertal malen ®gezet, in totaal zo'n 700 Weel is een gesloten wa- r'dat maar door weinigen P de hengel wordt bevist. I'tas Verdurmen is het wa- met meer zo gezond als "gaande jaren. Hij weet f '1 ook nog te vertellen 'jW heel wat beschadigde fis uitgezet, die nu als eersts ntoffers kwamen boven Wen. ijTOl ZUOWEST NEDERLAND iBank. Renault adviseert* i Renault Leasing Neder^ Ihrneuzen, Hulst en Goes. t,.„sen en telefoonnum- r°P Pagina 2. Nactie £"«p: Rein van der 'ie-chef), Jan Jan- el n!' Phef). Prank Dey, Schipper, Cor de som Ton Koomen neist: Eugène Ver- ■Goes: Gé van Ber- 8.fW«?lbur9: Henk Past" cs'burg: Co Meertens. punten ^tzande: mevr. Neve, derstr. 4, 01148- ;entie-expl. &T. Zeeland: C. I-95839. Me- De politie-actie tegen de mosselvissers, vindt plaats aan de vooravond van het nieuwe mosselseizoen. Juist op dit moment is de vraag naar verse mosselen door de hande laren erg groot. Aanstaande vrijdag worden de eerste nieu we mosselen voor de consu ment op de markt gebracht. De voorzitter van de vereni ging van Mosselkwekers te Yerseke P. Boogerd toonde zich gisteren zeer ontstemd over de aetie van de Rijkspoli tie te Water. Boogerd: „ze we ten precies wanneer ze ons moeten pakken, en ze liggen als havikken op de loer. Ze tóbben daar in Den Helder net een nieuwe post van de R.P. te water, dus willen ze zich flink waar maken. En wij moeten maar zien dat we die mossels goed houden. Dat is een rot klus met dit weer". In kringen van mosselkwe kers is men overigens al lange tijd zeer ontstemd over de nautische discriminatie die op de Noordzee wordt toegepast. Boogerd: „heel de wereld mag daar ronddrijven, rubberbo ten, surfplanken en jachtjes, zonder papieren, Dat mag al lemaal, en wij moeten een cer tificaat hebben dat is geba seerd op een wet uit 1909, nota- bene uit een tijd dat we nog niet eens wisten wat een mo tor was. Laten we de zaak voor de rechter komen dan zegt die: ik bepaal alleen de boete. In Den Haag zeggen ze je moet je schip veranderen, maar als we dat doen krijgen we nog geen zeecertificaat omdat we voor de uitoefening van ons ambacht voor minder dan 50 procent op de Noordzee verblijven. Het is een belache lijke zaak". SAS VAN GENT - Bij een bot sing op Rijksweg 252 te Sas van Gent, werden gistermid dag twee Belgische personen auto's aanzienlijk beschadigd. Het ongeval gebeurde door dat de bestuurder van een der voertuigen M. van de E. uit Pinte te laat bemerkte dat een voor hem rijdende personen auto bestuurd door L. van de W. uit Zelzaten, linskaf het terrein van de glasfabriek wilde oprijden. GOES - Vanmorgen beginnen fruittelers en boomkwekers in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen samen met de Plantenziekte- kundige Dienst een oprui mingsactie. Door bacterievuur aange taste delen van Meidoorns en andere bomen en planten die door de Piantenziektekundige Dienst zijn aangemerkt, wor den verwijderd. De opruimingsactie is een resultaat van tót besluit van de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap. Hiermee wil men de kans dat het bacterie vuur zich uitbreidt in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen, beper ken. °P Het onderwateraquarium wordt te water gelaten Van onze correspondent SCHARENDIJKE - „Tja kijk, er is hier meer water dan land", zo wijst uitvinder drs. D. Nauta naar het nog met ochtendnevel bedekte Grevelingenmeer. Even te voren is zijn vinding, het aquadome, te water gelaten. „Omdat er zoveel water is, ben ik ook op tót idee geko men een soort omgekeerd aquarium te bedenken. Dit is de enige plek ter wereld waar de vissen naar de mens kijken, inplaats van de men sen naar een bakje met vis sen". Het aquadome, dat de ge- pensioneerde econoom Nau ta heeft bedacht, lijkt op een buitenmaat tobbe, die door de ballast voor tót grootste gedeelte onder water zweeft. De bezoeker daalt door mid del van een trap in de tobbe af. Onder de waterspiegel zijn er ruiten aangebracht, en daarachter is de flora en fauna van de Noordzee te zien. In een kooi achter het glas komen planten en die ren die normaal vrij in de Noordzee en de Zeeuwse wateren rondzwemmen. De heer Nauta vertelt dat het aquadome in Scharen- dijke, dat op de plaats van het dolfinarium komt te lig gen, niet alleen bedoeld is als toeristische attractie. Eventuele buitenlandse ge gadigden die ook zo'n aqua dome willen hebben worden in Scharendijke rondgeleid. Het onderwateraquarium is bij uitstek geschikt voor de tropen, omdat daar het wa ter heel erg helder is. Intussen heeft een Parijse restauranthouder al een aquadome besteld. Hij wil tót afmeren bij het Franse deel van het eiland St. Maarten (een eiland Van de Nederlandse Antillen) en er een restaurant in beginnen. „Het aquadome in Scharen dijke is 150 vierkante rtieter groot", zo vertelt de heer Nauta, „maar in pfihpipe kan je met hetzelfde systeem een heel voetbalveld onder water aanleggen". Het aquadome in Scha- FOTO WILLEM MIERAS rendijke is bestand tegen windkracht 12 en de kunst stof ruiten zijn 4 centimeter dik. „dat was trouwens nog een heel probleem; die rui ten. Uiteindelijk heeft een Japanse firma die dingen geleverd, want in Nederland kon niemand ze maken". Het aquadome in Scharendijke wordt op dit moment gevuld met de levende have uit de Noordzee. „Het is overigens een moeilijke tijd om vis te vangen en in leven te hou den", zo zei Hans Waarden burg. ze kunnen slecht tegen hogere temperaturen. Zijn bureau, dat in het Grevelingen ook veel onder zoek voor Rijkswaterstaat doet, gaat in de komende weken het levend materiaal voor het aquadome verza melen. Vanaf 15 juli is het aquadome, dat 1,2 miljoen gulden heeft gekost, voor tót publiek geopend. Van onze correspondent SLUIS - Juist voor de aan vang van het drukke zomer seizoen is de weg Antwer- pen-Belgische kust, waar aan jarenlang is gewerkt, volledig voor het verkeer opengesteld. In januari kon men vanaf Antwerpen reeds van deze belangrijke nieuwe verbin dingsweg gebruik maken tot Maidegem. Thans is ook tót laatste stuk tussen Maide gem en de reeds lang aange legde autobaan Maldegem- Knokke in gebruik geno men. Voor de West-Zeeuwsch- Vlamingen, die voorheen via binnenwegen naar Kaprijke gebruik maakten van deze kustweg, betekent dit een belangrijke verbetefiné- Het enige nadeel is, dat deze weg, vanwege de bezui- ningen, nogal wat gelijk vloerse kruisingen met ver keerslichten heeft, zodat men in kilometers enig voordeel heeft, maar in tijd zeker niet altijd. Wel zal tót gereedkomen van deze nieu we wegverbinding tot ge volg tóbben dat de ver keersstroom Belgische kust- Antwerpen en omgeving via de Zeeuwsch-Vlaamse we gen zal afnemen. Voor de Westbrabanders betekent het een recht streekse verbinding met de Zeeuwsvlaamse en Belgi sche kust, zonder dat zij van de veerdiensten over de Westerschelde gebruik moe ten maken. de Noordzee Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN - Het rijk blijft verantwoordelijk voor de veiligheid van de scheepvaart, ook al worden de Ioodsdiensten vanaf 1985 verricht door een of meer particuliere bedrijven. Dat is voorlopig de conclusie van het district Scheldemond van het Directoraat Scheepvaart en Maritieme Zaken naar aanleiding van regeringsplannen om de Ioodsdiensten als rijkstaak af te stoten. De directie van DGSM in Zeeland is overigens nog niet in staat om uitgebreid te rea geren op de plannen van mi nister van Verkeer en water staat Smit-Kroes. „Het enige wat we tóbben is een brief van de directeur-ge neraal Scheepvaart van het ministerie waarin het beleids voornemen van de minister wordt bekend gemaakt, maar ja, de politieke beslissing is genomen. De loodsen gaan er op 1 juli 1985 uit", aldus de J.Waaleman-Bruynzeel, di recteur Scheepvaart van DGSM te Vlissingen. De plannen van Smit-Kroes zijn binnen de loodsensectie van DGSM wel het gesprek van de dag. Hoe de 'privatise ring' van de beloodsing eruit gaat zien weet Bruynzeel nog lang niet. Een beetje filosofe rend zegt hij„Je zou kunnen denken aan een Produktschap Loodsen in een soort bv vorm". De Scheldeloodsen onder brengen in een vrij bedrijf zal volgens hem lang niet zo mak kelijk zijn als het lijkt. Bruyn zeel: „In Rotterdam is de structuur vrij simpel, hier op de Schelde tóbben we een in tegrale samenwerking met de Belgen. Die is gebaseerd op het roemruchte Tractaat van 1839 en zo'n tractaat kun je niet met een simpel wetje opzij schuiven. Dat is een heel apart probleem". Hij maakt ook nog een kanttekening bij de toekom stige rechtspositie van de loodsen: „Nu zijn de loodsen goed beschermde ambtenaren, ze hebben een uitstekend pen sioen en stappen met 55 jaar uit de dienst. In principe ko men al die voorzieningen op de tocht te staan als ze in tót vrije bedrijf terecht komen". OOSTBURG VLISSINGEN - De 19-jarige Benno Hin neman uit Oostburg is uitverkoren de Nederlandse kleu ren te verdedigen tijdens de internationale beroepenwed- strijden in het Oostenrijkse Linz. Benno, leerling van de bedrijfsschool van Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen, wist tijdens de Nederlandse selectiewedstrijden in Soest en Eindhoven het beste resultaat te behalen in zijn vak 'draaien'. Voor deze wedstrijden waren door de Stichting Opleiding Me taal (SOM) aan de bedrijfsscholen van de KMS drie kan didaten gevraagd voor de vakrichtingen: draaien, frezen en constructiebankwerken. Aan de internationale wedstrijden in Linz wordt dit jaar door deelnemers uit 17 (geïndustrialiseerde) landen deelgenomen. Zij vinden plaats van 22 t/m 26 augustus in het Wirtschaftsförderungs Institut. Benno Hinneman, die onlangs 19 jaar werd, kwam na het behalen van zijn mavo-diploma aan de r.-k. scholen gemeenschap Sint-Eloy in dienst van de KMS. Aan de be drijfsschool volgde hij daar de opleiding Machinaal Ver- spaner (draaien), kennelijk met zoveel succes dat hij voor de Nederlandse selectiecommissie voor de internationale wedstrijd als 'hoogst gekwalificeerde' uit de bus kwam. Momenteel geniet de KMS-leerling van een welverdiende vakantie om straks in augustus uitgerust aan het karwei in Oostenrijk te kunnen beginnen. Van een onzer verslaggevers BRESKENS - Garnalenvissers ondervinden momenteel veel hinder van de kwallenexplosie in de Noordzee. Bij het vissen raken de netten vol met de glibberige dieren, en dat verhindert de vrije doorstroming door de mazen. De netten blazen heet dat in visserstermen. Bij de kwallenplaag gaat het vooral om de blauwe kwal, de zogenaamde „kaas" en om „slijmers", ei-gele zeer omvangrijke boterkwallen. Volgens insiders uit vis serijkringen is de kwallenexplosie voor de Nederlandse kust groter dan andere jaren. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Bezuini gingsplannen van het ministe rie van justitie dreigen de con sultatiebureau voor alcohol en drugs (C.A.D.'s) uit de reclas- seringszorg te manouvTeren. Bij het Zeeuws consultatiebu reau is men daarover zeer ver ontrust. Aan de andere kant denkt men goede argumenten te hebben om het tij te kunnen keren. Voorzitter C. Brinkman van tót Zeeuws consultatiebureau zei dit gisteren tijdens de pre sentatie van het jaarverslag 1982. In dat verslag wordt op gemerkt dat de continuïteit van de verslavingszorg door het bezuinigingsplan in ge vaar dreigt te komen. Het bezuinigingsplan komt erop neer dat de regio's voor 99 de reclasseringszorg vergroot worden, zodat volstaan kan worden met een beperkt aan tal reclasseringsteams. Voor organisaties als de C.A.D.'s zou in die teams geen plaats zijn. „Eén van de slechtst moge lijke constructies.", zegt voor zitter Brinkman, „verslaafden worden dan voortdurend van de één naar de andere hulp verleningsinstantie gestuurd en het aantal hulpverleners zal dan terug worden ge bracht." Voor het Zeeuws con sultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD) kan de be zuiniging volgens hem neer komen op een korting van 20 procent. Men vreest dat een dergelijke bezuiniging bij lan ge na niet opweegt tegen de cijfers waarmee dé maat schappelijke schade in geld kan worden uitgedrukt. Het ZCAD ziet de zorg voor verslaafden die met justitie in aanraking zijn gekomen als een „geïntegreerd" onderdeel van de totale hulpverlening. Dat wil zeggen dat de betrok ken verslaafden op precies de zelfde wijze benaderd en ge holpen worden als de andere cliënten. Het enige verschil is dat ook aan justitie rapport wordt uitgebracht. Van het aantal drugsver slaafden en probleemdrinkers dat bij het ZCAD binnenkomt is 47,2 procent afkomstig van justitie. Het ZCAD wordt wel iswaar bekostigd door het mi nisterie van WVC (kosten jaarlijks meer dan 2 miljoen gulden), maar dat ministerie krijgt tot nu toe 40 procent van dat geld vergoed uit de kas van justitie. Het jaarverslag meldt dat het ZCAD in de afgelopen ja ren 50 procent van de Zeeuwse drugsverslaafden en 10 pro cent van de Zeeuwse pro bleemdrinkers bereikt. Het gaat daarbij om een schatting. „Hiermee wordt duidelijk," zo vervolgt het jaarverslag, „dat de verantwoordelijkheid voor de hele verslaafdenproblema- tiek in Zeeland niet uitslui tend bij tót ZCAD kan liggen, al heeft het wel een centrale rol in de hulpverlening. Ne gentig procent van de pro bleemdrinkers en ongeveer veertig procent van de drug gebruikers zoekt geen hulp of vindt die bij anderen als ver wanten, buren, huisartsen en andere instellingen." Het ZCAD schat het aantal probleemdrinkers in Zeeland ruwweg op 25.000 tot 27.000, het aantal drugsverslaafden op 450.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 11