KIIIME SliM üt~\ Rickie Lee Jones dwingt respect af J jrJÊ ijné Italiaanse rock is al volwassen ONTDEK DE VERSCHILLEN eend voor eend. TOUR DE FRANCE popspraak GOED VOOR JE ENGELS Zappa's wens in vervulling ons moeder is niet thuis' een nieuw boek van Guus Kuver Amerikaanse raketten in Woensdrecht: z P /T' Lt»k cfbr U 6'J p (jcmoAk-t s J k'fcy Luke: Daisy Town Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer pe Happie: Houdt van een lekker toetje Boes LOSSING W/jtTERDAG 2 JUL11983 T3 PAGINA GIDS 2 Dp en neer naar Parijs met een bu. Op één dag. Dat zou ik noorftfoeil al was het de laatste mogelijkbejl nog eens naar het buitenland J gaan. Ik heb niets, of in elk ge J niet veel, tegen busreizen. Die mol derne reisbussen lijken me ze2 heel comfortabel, met toilet en kol fiezetapparaat. Aangezien ik echt» een blije rijer ben, dat wil zeggen] meestal met plezier een auto bt stuur, zal ik er niet gauw toe kome. met een bus op vakantie te gak Dat neemt niet weg dat ik er i ge ervaring mee heb want er zijn qi eenmaal reizen die je met de bus l hoort te maken. De jaarlijkse reii naar onze zusterstad in Engelen bi/voorbeeld. Dat gaat altijd met dl bus. Eerst naar Oostende om in f] schepen aan boord van een i sche veerboot. Als je geluk heb blijkt dat niemand het paspoort i igeten is. Ontschepen in Dover waa zich het belangrijkste ongemak m de hele reis voordoet. Allemaal ui^ stappen, koffers uitladen, meteige, koffer paraderen langs douane-b ambten die te beroerd zijn om ooi maar één van ons uit te nodigen fa| koffer, vanzelfsprekend zonder cm trabande (want die zit in de plasti tassen van de taxfree shop) te op ne Na het opnieuw inladen van deze tig a zeventig koffers kan de rit nat het noordwesten beginnen. Als A eenmaal door Londen bent, bi# het gemak van de bus. Je kunt ge woon in je stoel in slaap vallei, Knikkebollende hoofden alom. leen de reisleider op dat gekke lag stoeltje voorin slaapt niet. Hij norb wakker gehouden door de chauffeti die aanspraak wil hebben. In buurt van Birmingham staat ee grote Dunlop-fabriek. Al sinds jat en dag grijpt de chauffeur de micro foon om te vertellen dat daar nu bi bekende tennisballen worden ge maakt, terwijl het net zo goed auto banden kunnen zijn. Niemand hee\ het ooit gecheckt. Routine. Enwa doet het er toe? Of een kathedra nu uit 1150 stamt of uit 1450, dat oud is zie je zó. Explicaties ra chauffeurs moeten dus nooit al ld letterlijk worden genomen, al wili\ graag toegeven dat de microloc met de handige spiraaldraad er i zeker gezag aan verleent Voor de jaarlijkse reis naar de zes terstad is de bus ideaal, maar w een dagtocht naar Parijs niet. Db heb ik ervaren in mijn smalle-beur, vakanties van de jaren vijftig. Je de toch ook wel eens de grotten ra Han zien, of de Cascade de Coo, i Drachenfels en de Dom van Keule, Dat kon voor een habbekrats. Mai dan moest je wel om vijf uur je be uit, drie kwartier fietsen naar het op, stap punt en uren in de buszitlt om, ondanks je jeugdige krachte hondsmoe en in het holst van i nacht weer bij het uitstijgpuntl worden afgezet, waarna nog de wj] enveertig minuten durende liet tocht naar huis wachtl4 Van dat fietsen bleek je eigenlijk i te knappen, gaar en doorgedrag als je was door het getal in de be van mensen die in Altenahr of Mon schau van iets hadden geproefd bi ze thuis nooit kregen. Albert Heiji verkocht toen nog geen wijn en: leen pastoors dronken hem. En i doodenkele misdienaar. Stiekim Hij zou zéker niet begrepen hebt waarom de ééndagstoeristenzic vrijwillig volgoten met spul waarna hij niet beter wist of het was zuur at azijn Een foltering apart, vooral op de rugweg wanneer je dus niet vlugge noeg naar huis kon, waren de laM ze Umleitungen die je toen habit Duitsland. Telkens wanneerdebu net even lekker ging op een nieut stukje Autobahn, kwam er weer zo't Umleitung en begon het trage ge wriemel door nauwe, donken dorpskernen opnieu* Busreizen zijn prachtig. Eéndagsre zen misschien ook, maar dan tien niet verder dan de Zaanse Schat of Manneken Pis. Zéker met heli maal naar Pa"l] Wim Ko Lenden moetje niet aaien. Lie dat? Ik niet.Ikheb 'l "oknooit geprobeerd. Jij wel Penden aaien elkaar niet, zegt Guus Kuyer. En ze vrijen ook „iet zoals mensen vrijen, ze 'aken elkaar bijna niet aan. Waarom niet Omdat ze waterdichte pakken" aan hebben. Veren met 'n laagje et zodat ze lekker licht op het Later kunnen dobberen. Als je «gaat aaien, dan aai je het Let van hun veren en dat is wenqevaarlijk, dan I verdrinken ze. pat kun je lezen in „Eend oor eend", het nieuwste boek ,an Guus Kuyer, die ook de kladeliefboeken" schreef. Dit jjoek is verdeeld in 44 kleine hoofdstukjes die afgelopen jaar in de Taptoe hebben estaan Nu staan ze allemaal jji elkaar en dat is veel leuker: «leest het als één verhaal en Ll is nog spannend ook. Nu zul ie denken: eenden, wat is daar nou aan. Dat dacht lk0ok Eenden, nou ja... Ik „mg nooit 's 'n middag naar .jenden zitten kijken, ik heb Lel wat anders te doen. Maar Lu Als ik nu door het Llhelminapark in Breda loop Lan kijk ik op 'n andere manier Laar de eenden en dat komt LoorGuus Kuyer. Hij heeft jtwee jaar lang naar die Lesten zitten kijken, vlak bij zijn huis. En hij gaf ze namen: Hendrik, Kareltje en Gerdien. En Jaap, die nogal 'n sufferd is en Hennie die hij in Purmerend kocht omdat hij 'n vrouwtje zocht voor Jaap. Al die eenden en hun pullen - hun jonge eendjes - leer je kennen in dit boek, met hun eendenplezier en verdriet. Er gaan heel veel pullen dood - zo is de natuur - maar ook volwassen eenden. Het mooiste hoofdstuk uit het boek vind ik „Plotseling alleen". Je zou het eigenlijk zelf moeten lezen, maar ik zal proberen het in het kort te vertellen. Er is een eend overreden op de snelweg. Een vrouwtjeseend. De woord - de mannetjeseend - zit er urenlang bij en houdt de wacht. Totdat er mannen komen met een plastic zak, daar stoppen ze het dode vrouwtje in. De woerd kijkt op de plek waar hij het vrouwtje het laatst heeft gezien. Ze is weg. Hij snapt er niks van en hij weet niet wat hij moet doen. Hij kent geen enkele regel die zegt wat je moet doen als je vrouwtje in het niets verdwijnt. Plotseling Er staan heel veel mooie en grappige tekeningetjes in „Eend voor eend". Ze zijn gemaakt door The Tjong Khing. rec/a, ICffe; brieven naar. spinveld 55 4815hvbreda alleen, zonder bruikbare regels bij de hand, dat is verdriet. Zo eindigt dat hoofdstukje. Guus Kuyer houdt veel van eenden. Dat merk je als je dit boekje leest. Hij schrijft er net zo boeiend over als over mensen en kinderen. Hoe dat kan Misschien omdat ze 'n beetje op elkaar lijken, eenden en mensen. Maar misschien ook omdat 't Guus Kuyer is die erover schrijft. Hij kan namelijk ontzettend goed kijken. En als je goed naar iets kijkt wordt het boeiend. Ook een eend Marijke Eend voor eend schrijver: Guus Kuyer uitgeverij: Querldo illustraties: The Tjong Khing prijs: f 18.25 leeftijd: voor jong en oud Volgend jaar moet beslist «orden of er in Nederland kruisraketten mogen komen. Als ze mogen komen, dan komen ze in Woensdrecht, bij Bergen op Zoom. Dat heeft minister De Ruiter afgelopen dinsdag gezegd, en het was wor iedereen een verrassing, l/erwacht werd dat het militaire vliegveld De Peel zou worden uitgekozen. Daarom zou daar dit weekend een vredeskamp «orden opgericht. Woensdrecht ligt vlakbij de kerncentrale in Doel (België) en de kerncentrale in Borssele (Zeeland); de Scheldehaven jmet veel scheepvaart is er ook «iet ver vandaan. Een druk stukje land dus en daarom had niemand aan Woensdrecht gedacht. Toch is dit vliegveld het meest geschikt volgens de minister. Er wordt gefluisterd dat óók Woensdrecht is gekozen omdat de mensen daar nogal rustig zijn, niet snel in verzet komen. „Wel interessant een Amerikaans kind in de klas, en goed voor je Engels", zo reageerden veel kinderen. Ook winkeliers zien het wel zitten: 1100 Amerikanse soldaten, met hun gezinnen erbij 2500 mensen, daar valt aan te verdienen I De gemeenteraad kwam wel in verzet. De raadsleden vinden dat „plaatsing van deze wapens in Nederland en dus ook in Woensdrecht ongewenst is". Ook bisschop trnst, de voorzitter van de vredesbeweging Pax Christi, vindt dat: ze moeten er helemaal niet komen. De raketten zullen alleen in vredestijd in Woensdrecht zijn. Als er oorlog uitbreekt, worden ze naar een geheim gehouden plaats gebracht. Daèr worden ze dan door Amerikaanse soldaten afgeschoten, Nederlandse soldaten mogen er helemaal niet aankomen. Het vliegveld wordt ook gebruikt door de opleidingsschool van de rijkspolitie. De ME (mobiele eenheid) oefent er, dat zijn politieagenten die alleen bij rellen optreden. Misschien blijft het deze zomer wel niet bij oefenen alleen. Vredesgroepen zijn al druk aan het denken over acties, vandaag is de eerste. Muriel iTourde France is jonnen en voor sommigen iet nu een maand lang tv- fen. De Tour werd voor het Kt in 1903 gereden en gaat lier een afstand van ongeveer "00 km. De finish is altijd in Ihartje van Parijs op de taps Elysées. Dit jaar doet taiard Hinault niet mee, want (heeft een knieblessure, irom is er een kansje dat 'Nederlander de Tour wint: lp Zoetemelk, Johan v.d. tide en Peter Winnen zijn de jile favorieten. 24 Juli zullen Hiel weten; dan is de laatste ippe over 195 km. LieL/c ju/ U weeu//j i/iNc/cri Ltel U 'N cje KL/95.. J hckhen et* Cke /v/hj Deze tekening wordt aangeboden aan juffrouw Hester door de kleuters van Mariakleuterhof in Etten-Leur. Helaas moetjuffr. Hester weg, want er zijn niet genoeg leerlingen meer. RICKIE LEE Jones debu teerde een paar jaar geleden met een elpee, die in het nummer 'Chuck E.'s in love' een klassieke single had. Rickie Lee zat toen meer aan de rock en minder aan de jazz. Haar tweede elpee 'Pi rates' was meer jazz en daardoor voor velen minder toegankelijk. Op de eerste en de tweede elpee drong de gelijkenis met zowel Tom Waits als met Joni Mitchell zich op. Tom Waits, omdat Rickie Lee ook een voorkeur toonde voor het donkerbruine nachtleven met al zijn prachtige hopeloze figuren. Joni Mitchell, omdat Rickie Lee al evenzeer de stem tot een instrument verheven had en hetzelfde soort vocale uithalen wist te produceren. 'Girl at her volcano' is de derde plaat en dit keer is het een mini-elpee met in totaal zeven nummers erop. Drie daarvan zijn klassiekers. 'My funny valentine' is al heel oud, 'Walk away Rene' was een hit voor de Four Tops en 'Under the board walk' was onlangs voor de zoveelste keer een hit in de versie van de Tom Tom Club. Twee nummers zijn 'live', maar passen niettemin goed in de sfeer van de plaat. Die sfeer is, met uitzondering van 'Under the boardwalk wellicht, weemoedig a la Waits met knappe instru mentale prestaties van mu zikanten als Neil Larsen, Michael Ruff, Victor Feld- man, Dean Parks en Rickie Lee zelf. Dat Waits' 'Rain bow sleeves' op dit plaatje staat, zal dan ook wel niet toevallig zijn. I dlyi mii *fü Rickie Lee Jones:weemoed a la Waits - FOTOWEA 'Girl at her volcano' is een mini-elpee met veel sfeer en is, ondanks de geringe com positorische inbreng van Rickie Lee zelf en de betrek kelijke ouderdom van de meeste nummers, meer dan een tussendoortje. Jones dwingt er bewonde ring mee af en liefhebbers van muziek met én onder huidse én hoorbare emotie moeten er beslist naar gaan luisteren. Voor de fans is er ook nog de cassette 'Some thing cool', die een regsitra- tie is van haar concert van maart 1979 in Carré in Am sterdam. Wim van Leest VORIG JAAR, in zo'n stemming, die je na een zalige vakan tie hebt, heb ik voor de gein een Italiaanse plaat meegeno men bij een bezoekje aan een Hilversumse platenmaat schappij. eindredactie wim van leest Frank Zappa -fotocbs FRANK ZAPPA heeft j aren rondgelopen met het plan zij n instrumentale werk uit te laten voeren door een echt symfo nie-orkest. Daarvoor had ik in Italië al gehoord dat de pop in de eigen taal daar op een hoog peil stond, maar niettemin dacht ik een elpee te hebben met op de Nederlandse markt geënte vino- en amo- re mia-muziek. Dat bleek dus niet het ge val te zijn. 'Strada facendo' heette die plaat en hij werd gemaakt door ene Claudio Baglioni. 'Strada facendo' is de elpee, die het afgelopen jaar het meest op mijn draaitafel belandde en hoe wel mijn Italiaans niet ver der gaat dan 'E pericoloso sporgersi', zing ik de teksten mee zoals een kind van zes Engelse platen meezingt; brabbelend maar onbe schaamd. 'Strada facendo' staat centraal op een onlangs ver schenen dubbele live-elpee van Baglioni, die de spre kende titel 'Alé-Oó' mee kreeg. En ook van die plaat sta ik te kijken. Vooral van de entourage. Want waar Bowie hier twee keer een stadion vol publiek trekt, daar speelt Claudio Baglioni in Italië 43! stadions en hal len vol en trekt hij een mil joenenpubliek. Een toege wijd publiek ook, dat de nummers van buiten kent en waarvan het vrouwelijk deel Claudio begeert, zoals de Nederlandse meisjes Henny Vrienten begeren. Een maand of wat geleden was er op de Duitse tv een Rocknacht met louter Ita liaanse artiesten en daaruit bleek, dat dat land veel ge talenteerde muzikanten herbergt. De muziek kan je met een gerust hart 'soul' noemen. Emoties treden bij voortduring op de voor grond, maar van goedkoop sentiment is hoegenaamd geen sprake. Daarvoor is enerzijds de Italiaanse taal te beeldend en te rijk. An derzijds vloeit het voor een belangrijk deel voort uit het feit, dat er in Italië slecht Engels gesproken wordt en men al in een vroeg stadium begonnen is rockmuziek van Italiaanse teksten te voor- Claudio Baglioni is bo vendien een creatief musi cus. Hij vermengt rockmu ziek met Zuideuropese zwier en zijn teksten, zo vertelt mijn vloeiende Italiaans sprekende vriendin, zijn buitengewoon poëtisch, doch niet wereldvreemd. 'Alé-Oó' is een goed voor beeld van wat er op dit mo ment op de Italiaanse podia gebeurt en dat is niet gering. Voor wie niet tegen live platen kan, kan ik 'Strada facendo' aanbevelen. Die plaat koppelt ingehouden kracht aan uitbundigheid en laat horen, dat de simpele bezetting van een rockband (gitaar, drums, bas en key boards) nog wel degelijk geïnspireerd kan klinken en nieuwe wegen kan vinden. Als ik straks weer naar Italië ga, zal ik dan ook mijn oren open houden om meer van dat moois op te sporen. Een muziekrecensent heeft eigenlijk nooit vakantie. Wim van Leest Even heeft het er naar uitgezien, dat dat hier twee jaar geleden in het kader van het Holland Festival zou gaan gebeuren, maar geld nood stond uitvoering in de weg. Begin dit jaar is het er echter toch van gekomen. Op drie achtereenvolgende dagen in januari speelde het London Symphonic Orche stra (LSO) onder leiding van Kent Nagano werken van Zappa. Het aanwezige pu bliek schijnt daar, naar ver luidt, wat moeite mee gehad te hebben, want in de veron derstelling dat het orkest nog aan het stemmen was, kuchte en rommelde men door de eerste stukken heen. Die uitvoeringen in Lon den zijn nu voor een deel op plaat verschenen. 'The Lon don Symphonic Orchestra, Zappa Vol. r heet die plaat en als alles goed gaat, ver schijnt straks ook nog een 'Vol. 2'. Deze eerste elpee, die voorlopig enkel via de im portkanalen te verkrijgen is, bevat puur orkestrale mu ziek, zoals je die ook aan treft op platen als '200 mo tels', 'Lumpy gravy' en 'Burnt weeny sandwich'. Verwacht geen vloeiende melodietjes, want die staan er op deze plaat niet. De muziek vertoont in vloeden van Zappa's favo rieten Edgar Varese en An ton Webern en heeft vooral aandacht voor het percus- siewerk. Daarvoor is Zap pa's vaste percussionist Ed Mann aan het LSO toege voegd, terwijl ook drummer Chad Wackerman mee speelt. De nummers op de plaat zijn voor een deel al bekend. 'Envelopes' kennen we van 'Ship arriving too late to sa ve drowning witch' en 'Pe dro's dowry' is ook terug te vinden op 'Orchestral fa vourites'. Het 27 minuten durende 'Mo 'n Herb's vaca tion' is als 'Mo's vacantion' bekend van verscheidene bootlegs. Uitgevoerd door een groot orkest als het LSO krijgt de muziek van Zappa iets ge- dragens en stijgt zij boven haar tijdperk uit. Het is net alsof Zappa, die op deze plaat geen noot speelt, al dood is en posthuum geëerd wordt en voor even is hij 'bigger than life'. In januari van het vol gend jaar zal er, als er niks tussenkomt, kamermuziek van Zappa uitgevoerd wor den onder leiding van Pierre Boulez. En wie weet ver dwijnt Zappa wel helemaal naar de 'klassieke' hoek. Voor de popmuziek zou dat een verlies zijn. Of het voor de klassieke muziek een aanwinst is, weet ik niet. Daar heb ik absoluut geen verstand van. Wim van Leest DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit Torhout Werchter met Scabs, John Cale, Eurrhytmics, Warren Zevon, Simple Minds, U2, Peter Gabriel en Van Morrisons, van daag in Torhout en morgen in Werchter. Parkpop met Nick Lowe en Paul Carrack, Mari Wilson, Diamond Head, Marillion en Defunkt, mor gen in Den Haag in het Zuiderpark. John Cale, 4 juli in Amsterdam (Paradiso) Warren Zevon, 5 juli in Amster dam (Paradiso) Aan deze STEM-EXPRBS werkten mee: Tekst: Jan van de Ven Edo Sauren Piet de Bont Toon Kloet Wim Kook Ad Burger Peter Schouten. Paul de SchipPer Foto's: Ben Steffen Dick de Boer Johan van Gurp- Vormgeving: Ad Pertijs Ad Karremans Eindredactie: Peter Schouten- "-„Kss w (S T IS ME OE1.UKT APPIE MEE TE KKIJcSEM SMOEPI6,' Maar A!lé#3=RST, csrtJrT "rMer^bz/ J£ zvrr&z -&/-1ZU. „rp-4 sppaj puBjjio;;oqq oi 'M-ioajooa 6 'japunp 8 'JOiouipjoqqBdsja;uoB i 'joqoui daajfpuBq 9 's^ur apapBiqaS g 'pjoq^Bds do duiBi f 'sqqoaj puBq g '[aim do ja;s g 'uajoq 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23