Aanval van Robbe de Hert op filmbeleid in België Celine heeft plezier in zijn dodendans VERSCHILLEN itSÊÊssa OPLOSSING haatsen Prettig weekeinde Tweede deel Duitse trilogie vertaald Reis Smaad iicky Luke: Daisy Town Suske en Wiske: De Gouden Ganzeveer gwsereEE EN IM hettelvk Cmima Odtii een trap\ 'op mm hmtiinntf tuin in hél "Boihuiijévertelde de lotelini litn tyxhiedenü aan, 4e beroemde xhryver. Hendrih lonstiente Qi'tn ma nmi inwin TTiin iPpie Happie: Houdt van een lekker toetje Boes T4. lEDAKTIE LEON KRIJNEN JULi 1983 T3 PAGINA GIDS 2 In de bioscopen is overdui- I delijk bet zomerseizoen aan- I «ebroken met een program- I „,3 van veel prolongaties en I vooral reprises. Grand I Theater in Breda brengt [£s uns et les autres" al- I weer terug, thans met Dol- I dy-stereogeluid. Voor dege nen die deze meeslepende vertoning over drie genera- Lies in vier wereldsteden I van Claude Lelouch nog !s niet hebben gezien of I opnieuw willen zien. Cinesol 1 in Breda komt jeifs terug met „The Sound j Music" uit 1965 van Ro bert Wise. Groots opgezette Rodgers and Hammerstein- musical over de Oostenrijk se familie Von Trapp en haar onschuldige gouver nante (Julie Andrews), die het hart van vader (Christ opher Plummer) en kinde ren wint. Goed gezongen en gedanste onzin in fraaie landschappen. Cinesol 2 in Breda gaat verder met „Ghandi" van Richard Attenborough. In Cinesol 3 draait „Sophie's Choice" met Meryl Streep als de Poolse vrouw met een concentratiekamp-verleden nog door. De huiveringwek kende Nederlandse thriller „De lift" wordt geprolon geerd in Casino 3 in Breda, City 2 in Roosendaal, Cine-' m'actueel 3 in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in Hulst. Mignon in Breda gaat verder met de vertoning van „The Dark Crystal", opzien barend uitziend griezel sprookje van de makers van de Muppets. Casino 1 in Bre da vertoont opnieuw „The seawolves" uit 1980 van An drew V. McLaglen over spionage in de Tweede We reldoorlog met o.a. Gregory peck, Roger Moore, David Niven en Trevor Howard. In Casino 2 wordt „An of ficer and a gentleman" met Richard Gere nog steeds ge prolongeerd. Als nachtfilm draait hier „The boys from Brasil" van Franklin Schaf - ner uit 1978 naar het boek van Ira Levin met Gregory Peck als voormalig nazi-lei der en Laurence Olivier als bejaarde nazi-jager. „First Blood" met een agressieve Sylvester Stallo ne is nog te zien in Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Ko ning in Hulst. De horror film „Evil Dead" draait in City 1 in Roosendaal en Ro xy 2 in Bergen op Zoom. Charles Bronson is in Luxor in Terneuzen te zien in „10 to Midnight". De Koning van Engeland in Hulst vertoont „One from the heart", de du re Las Vegas-liefdesge- schiedenis die Francis Ford Coppola arm maakte. OOR HANS LUTZ de tweede keer in vijtentwin- gaat de Waterpoort in tijdelijk open voor het pu- dat er tot en met 31 augustus entoonstelling van rond hon- vijftig exclusieve oude schaat-| lantreft (zondags van 12 tot en de andere dagen van 101 .30 en 14 tot 18 uur). vue revue-artiesten hebben in ijk gewoond (Henri ter Hall, Buziau, Siem Nieuwenhuy- Roosje Koehler). Museum ijk (Tollenshuis) brengt nu tot| et 18 september een tentoon-j g over de opkomst van de in Nederland en haar ont- iling in de twintigste eeuw rdags van 11 tot 17 uur, dins- tot en met vrijdags en zon- van 14 tot 17 uur). oningen rdag begint In het koor van de. nikerk in Groningen een ten- itelling rond de daar in de le helft van de zestiende eeuw jebrachte muurschilderingen ragmenten uit het leven van De tentoonstelling, die tot et 24 juli duurt, is georgani- door een werkgroep van het inger Instituut voor Kunstge- denis, die aan de hand van en tekst interessante bijzon- iden geeft over de vijftien tellingen (zondags van 14 totj r en dinsdags tot en met za- gs van 12 tot 17 uur). Blokker e.a. n met 15 augustus zijn in de aton Schiphol Inn te Hoofd beeldhouwwerken van Josi- oin en pentekeningen bij IJf er te zien. isine Croin, kleindochter van nstschilder Jos Croin, begon j carrière in Saigon, de toen- ie hoofdstad van Zuid-Viet- Zij bezocht hier gedurende jaar de kunstacademie. Zij Igde haar opleiding in Lau- i en voltooide deze aan de klijke Kunstacademie in Den nu in Parijs wonende en inde Josine heeft al inferna le erkenning gekregen. In behaalde zij de eerste prijs beeldhouwen tijdens de Sa- _es arts en Europe' in Brus- !en jaar later won zij op de d'Arts et d'Esthétique d'Eu- de zilveren medaille voor houwen or IJf Blokker, reclameteke- illustrator en musicus, die sr vooral bekendheid kreeg 'esentator van radio- en tele- irogramma's is deze exposi- jn eerste De 25 pentekenin- an zijn hand hebben alle be ing op Nederlandse kerken, vrijdag 12 en zaterdag 13 stus zal Josine Croin van tot 16.00 uur het beeld dat n IJf Blokker heeft gemaakt, ïlmaken. Het publiek is hierbij 3m. De toegang tot de exposi- gratis. door Ad van Poppel LEUVEN - De Belgi- jsche cineast Robbe de I Hert (o.a. maker van De Witte) heeft zijn erva- ringen in de Vlaamse film-wereld in een boekje doen verschij- I nen. „Het drinkend hert bij zonsondergang, het Jungle Boek van de Vlaamse film", heet het, en heeft als rode draad de belabberde finan- ciële situatie voor de film makers, en zijn strijd tegen de gevestigde film en BRT- orde. En dat alles in een ver moeiende toffe-jongens- j aan-de-bar stijl. Echt nieuw is het allemaal niet wat hij vertelt/schrijft. „Na het succes van „De Witte" waren de poorten van het aards paradijs voor ons opengegaan, maar daar achter bleek een woestijn te liggen van onkunde, verach- I ting voor de kunst en vriendjespolitiek. Hier ging men - voor een handvol dol lars - over lijken". Aldus De Hert geciteerd op de achter van zijn boek. De Hert I is een filmbeest, staat er dan verder. „Eerst had je films I als De Bom, de Dood van een Sandwichman en Le filet Américain: controverse ge noeg, publiek te weinig. Dan met De Witte de commercië- I le doorbraak, de doorbraak naar de woestijn van hier boven dus. In die woestijn preken helpt niet: De Hert verwisselde even de camera voor de pen en richt zich tot bet publiek met een boek vol ongenoegen". Film zit in België in het I verdomhoekje. De eerste de beste kermiskoers krijgt meer aandacht in de pers, Jan de prijzen die de cineas- in het buitenland win- I nen, stelt De Hert. Hij kan het weten, hij won er toch al een aantal. Vanaf het begin van zijn carriere heeft De Hert eigenlijk geldnood ge rend. Hij ging werken om aan geld te komen voor de film. Twaalf ambachten en dertien ongelukken. Kwam uiteindelijk bij de film-busi ness in Antwerpen. Hij poet- ste de gevel van de bioscoop. Free Cinema blijkt later Ne uitkomst te zijn. De Hert: Men moest dus geen multi miljonair meer zijn om films '■e maken, of relaties hebben Robbe de Hert: jongensboek. in het filmmilieu om zijn ideeën en overtuigingen vast te mogen leggen op de pelli- cule". In die periode werkte De Hert als bediende op een expeditiekantoor, en kreeg het in zijn hoofd de bazin om 100.000 frank te vragen voor een camera. De dame stem de toe en de eerste kortfilm „Twee Keer Twee Ogen" van Robbe De Hert was een feit. Toen al onder de naam Fugitive Cinema. Vervelend De Hert koos wel de moei lijkste weg van de alterna tieve film, De Hert in zijn boek: „Nu moet ik wel toegeven dat wij vervelend konden doen. We weigerden bij voorbeeld detaxatiefilmpjes te maken; dat zijn onschul dige reisdocumentaires van ongeveer tien minuten, min of meer professioneel ge maakt, die reëel weinig of geen geld kosten, maar op papier des te meer. Nadien kon je dan genieten van een forse tegemoetkoming van het ministerie van economi sche zaken. Er is in dit kleine land al zo weinig geld om films te maken, dat wij jarenlang met lede ogen hebben moeten toezien hoe jaarlijks tientallen miljoe nen door inspiratieloze kort films (en actualiteiten filmpjes) werden opgeslorpt. In tegenstelling tot wat men beweerde, waren deze films helemaal niet arbeidsinten sief, en gaven ze aan de jon geren niet de kans om zich te „ontplooien" of te „manifes teren" zoals men te pas en te onpas beweerde". „In 1981 slorpten deze films zelfs 99% van het film budget van economische za ken op. De langspeelfilms die écht arbeidsintensief zijn, en waarbij men werke lijk moet laten zien wat men kan, blijven in de kou staan", aldus De Hert. Ook van de kant van de producenten moeten de Bel gische cineasten niet te veel heil verwachten. De Hert: „Zeggen dat de producenten aan de basis liggen van de Belgische cinema, dat is wat te veel gevraagd. Na elk (re latief) succes staat iedere gerenommeerde cineast op nieuw voor een muur van fi nanciële problemen. Telkens weer is het de cineast(e) die geld zoekt om een project op te starten, die alle voorbe reidende risico's neemt. Pas als de minister getekend heeft komen de producenten met centen over de brug, en dan nog". In 1976 werd De Hert aan gepord om een remake van „De Witte" naar het boek - FOTOARCHIEF DE STEM van Ernest Claes te maken, en toen de producent, André Thomas, hem vroeg of hij een regisseur voor die rema ke wist, zei De Hert, met een paar borrels achter de kie zen „ik". In 1980 kwam de film uit, en was warempel een commercieel succes. Maar het meeste geld bleef in de distributie-sector han gen. De Hert: „Maar wie nu denkt: dat ons broodje na deze tour-de-force (is De Witte) gebakken was slaat de bal mis". De Hert had dan wel prij zen gewonnen met de film, het was dan wel een finan cieel succes, maar dat bete kende nog niet dat iedereen nu op De Hert afstevende met aanbiedingen. Hij maakte voor de BRT wel „Het leven dat wij droom den" en kon, omdat hij lang genoeg in vaste dienst ge weest was (zes maanden) voor het eerst een werkloos heidsuitkering ontvangen. Samenwerking Voor de toekomst ziet De Hert vooral een uitweg uit de malaise door de samen werking tussen film en tele visie. De Hert: „Alleen het bun delen van krachten en fi nanciële middelen kan de kwaliteit van onze films en tv-programma's verhogen". En: „De beeldexplosie zal nog toenemen. Als de over heid niet wil dat we morgen allemaal overschakelen naar de BBC, Antenne 2 of RTL, omdat die kwaliteit le veren (van welke orde ook) en wij niet, dan zal de over heid in die materie haar verantwoordelijkheid moe ten opnemen en vechten voor het behoud en het ver hogen van de eigen kwali teit. Daarom is een bunde ling van krachten noodzake lijk (via het beeldproduktie- fonds. „Of wil men ons mond dood maken?" besluit De Hert „Dan moeten ze het nu zeggen. En dan wil ik mor gen géén verkeerd woord meer horen over mijn drankcapaciteiten. Ik help mezelf dan wel naar de klo ten. En dan zal het mijn schuld niet zijn dat Van Miert meer en meer op een Bobby Ewing wil trekken, Schiltz op een Blake Car- rington En Tindemans op J.R., om nog enig succes te hebben bij het Vlaamse volk. Een volk, dat met de dag apatischer wordt. Amen". Als je het toffe-jongens- Antwerps-achtige taaltje wegdenkt, dan blijft er een wrang beeld over. Ook niet leuk, maar door de wrang heid wellicht harder overko mend. Zoals het boek er nu is, lijkt het meer een jon gensboek, waarin de held - Robbe de Hert - ondanks zichzelf, en ondanks de te genwerking uit de gevestig de orde, het tenslotte toch maakt en een commerciële succesfilm aflevert. Mis schien zit daar nog wel een scenario voor een nieuwe Vlaamse film in. „Het drinkend Hert bij Zonsondergang, Het Jungle Boek van de Vlaamse Film". Door Robbe de Hert, uitge verij Kritak-Leuken. In Ne derland van Gennep-Am sterdam. Prijs 22,-. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKEABOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK door Henk Egbers „Niet Onze Lieve Heer deelt de lakens uit, maar de duivel. De mens, de natuur is afstotelijk, bekijk het maar eens goed, het leven van vogels, het leven van dieren". Dat zei de roemruchte fran se schrijver-arts LOUIS- FERDINAND CéLINE (1894- 1961), in een interview één jaar voor zijn dood. Zijn boeken, bewonderd en verguisd, ilu- streren deze uitspraak. „NOORD" (Nord, 1960- uitg. Meulenhof 1983- 45,-), het tweede deel van de zogenaam de 'Duitse trilogie', is een on verbloemde zelfrechtvaardi ging bij de ondergang van Hit- Iers' Derde Rijk, waarmee hij zich als rascist verwand voel de. Voor wie van kluiven houdt. Na de vertaling van D'un chateau l'autre (Van het ene slot naar het andere) heeft Frans van Woerden nu ook Nord vertaald. Een intensief en inventief stuk werk, omdat Céline een hijgerig soort proza schrijft, voorzien van puntje puntjes..en daarbij in een directe spreektaal beelden, woordspelingen en associaties "drumt" op het thema dood en verderf. Het derde deel (Rigo- don) moet nog in het Neder lands verschijnen. Céline vol tooide dat op de dag van zijn dood (1 juli 1961) waarvan de commotie door Hemingway werd aangegrepen als dek mantel voor zijn zelfdoding. In deze trilogie heeft hij, ge durende de laatste jaren van zijn leven toen hij terugge trokken leefde in het Franse Meudon, op een apocalypti sche manier beschreven hoe hij vanuit Frankrijk, via Duitsland vluchtte naar Dene marken (het Noorden). Het ligt wat voor de hand om te spre ken van Jeroen Boschachtige taferelen. Céline, de collobora- teur vlucht; maar voor geen enkele partij werkelijk grijp baar. Op weg met zijn nieuwe vrouw, de danseres Lucette, kat Bébert en vriend en ven noot in het kwaad, de filmac teur Le Vigan (Robert Coquil- lard). Als hij in 1945 in Denemar ken aankomt wordt hij bijna anderhalf jaar vastgehouden in een gevangenis in Kopen hagen. Daarna woont hij tot 1951 aan de Baltische zee, waarna hij zich weer vrij in Frankrijk kan bewegen. Om streden tot aan zijn dood. Vooral zijn anti-semitische geschriften (overal, behalve in Nederland, verboden) zetten kwaad bloed. In Noord krijgt bijvoorbeeld de Anne Frank- adoratie een veeg uit de pan. >■1 „In heel oude kronieken dragen oorlogen een andere naam; de reizen der volkeren... een term die nog geheel en al passend is, denk maar aan ju ni '40, het Franse volk en leger maakten toen in één ruk de reis Bergen-Op-Zoom-Pyre- j neeën... stevig in de broek schijtend, volk en leger... bij de Pyreneeën kwamen ze weer bij elkaar, allemaal!... Fritz en Francois!... streden niet meer,dronken, gingen lekker zitten, vielen in slaap... einde reis!... nu breng ik u weer naar Baden-Baden... wanorde, bric- a-brac van gedachten!...". In Baden-Baden verblijven ze temidden van een decaden te nazi-elite, een ondergaande kerk, feestvierenden om Hit- Iers' ondergang, hoeren en geestelijk- en lichamelijk kreupelen. Dat "feest" wordt vervolgens in Berlijn voortge zet, terwijl de RAF met bom men de burgerbevolking uit moordt en de Russen de stad bedreigen. Het is geen reisverslag. Cé line stapelt persoonlijke im pressies op elkaar; haakt in op uiteenlopende literaire gege vens en is voortdurend bezig zichzelf vrij te pleiten, door aan te tonen hoe schofterig al le anderen zijn... „Neem bij voorbeeld mezelf, beschuldigd geld te hebben aangenomen van de Duitsers... fortuinen!... en niet één aanklager, nee honderden, van alle partijen en goed ingelicht!...Cousteau, in dienst van Lesca, Sartre, de verzetstrijder van het Chate- let, mijn vertaler Aragon en duizend anderen! en Vail and Goncourt die zo'n spijt heeft, er maar niet overheen komt... hij had me recht voor de loop van zijn geweer!., ik mag er trots op zijn, ik ben in de lijn, even gehaat aan de ene kant als aan de andere... ik mag wel zeggen, zonder overdrij ving, dat de lijn der Geschiedenis dwars door me heenloopt...". Het boek Nord heeft ver schillende processen wegens smaad aan zijn broek gekre gen. Later zijn er daarom per soonsnamen gewijzigd. De perversiteit, decadentie en be schuldigingen zijn in de tekst niet van de lucht. Zelf vind ik dat zo'n dikke 400 pagina's nogal veel van het "goede"; ta melijk vermoeiend. Als je een literaire vorser bent, die alles wil weten over het wie, wat en hoe dan is het mogelijk om te blijven proeven. Er zijn 25 pa gina's met noten toegevoegd. Céline veegt zowel met de Fransen als de Duitsers de vloer aan. De hele westerse beschaving gaat in Noord naar de bliksem. Het hoeft nauwe lijks betoog dat hij ook naar Nietzsche geluisterd heeft. Dat daardoor ook het theatrale Wagneriaanse effect hem niet vreemd is. Maar de ondubbel zinnige droge mystificatie bij Stendahl had ook vat op hem. Hij wil heroïsch ten onder gaan. „Ik heb plezier in mijn dodendans, alsof 't een gewel dige grap is. Iedere keer als ik het onherroepelijk einde moet uitbeelden hoor je mensen die schaterlachen... De wereld is een grap; de dood is grappig. Daarom zijn mijn boeken hu moristisch en ben ik eigenlik een olijkerd", heeft hij in een interview gezegd. De nar van de ondergang! Ik hou niet van Céline en zijn methode. Het mag alle maal nog zo knap gedaan zijn, ik denk niet dat op dit moment de wereld behoefte heeft aan dit soort mensen. Maar Sartre, die zijn vriend niet was, heeft ook gezegd, dat alle mensen vuile handen hebben. En het is best een teken aan de wand dat Céline juist de laatste ja ren weer zon belangstelling krijgt. Misschien een wat mo raliserende conclusie. Maar dat moet dan maar!... .-y, allebei \maar het bureau «IJteT Bureau \is drie dagen tegen I lopen hier- i mrgeant I vandaan... je voor stelde slu/t/ngs- w&. SM> BOY. WAT ZIT 1 2EE1EKDE- •qjqauuoz uappiui oi4.inap ^uequaAoq 6 's^qoaj aiuq 8 's^qoaj uiq i 's;qoaj uappiui 9 quejq ;aui pueq g 'japuo uappiuqaoA f 'sajj do ïaqqa g 'doqos uba ^eApueq z 'squq qaz i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15