Voor deze sportauto's heb
ik mijn studie opgegeven"
N I E
CORKS ROUTE
MM t m;,
Aanval
DE STEM
WILD MOSS
Wagenberger Jan Gijzen:
BMW en Argenta
nu ook met
turbo-diesels
Teveel eten
maakt
chauffeur
agressief
Op Weg"
Nieuw
gezicht
vanAlto
Meer krediet
voorauto's
KORT
NIEUWS
KORT
NIEUWS
Stratenboek
VRIJDAG t JUL11983
OP WEG
Autorijden in
zijn
puurste vorm
Vakantie!!!
Schaatsen
Revue
datu de speedstick
Wild Moss deodorant
zuiniger vindt.
vJ
ucky Luke: Daisy Tc
fPpie Happie: Houdt
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Door Ton Roks
ZESTIEN jaar geleden begon
hij voor de aardigheid met
het restaureren van een En
gelse sportwagen. De koorts
kreeg hem te pakken en nu is
hij een van Nederlands be
kendste restaurateurs: Jan
Gijzen uit Wagenberg. De
twee grote schuren bij zijn
boerderij, omgedoopt tot
Sports Car Centre, bieden nu
onderdak aan een collectie
raspaarden: Austin Healey's,
Jaguar XK's, Triumph TR's,
Aston Martins en Morgans.
Gijzen verkoopt gerestau
reerde en ongerestaureerde
auto's en vertoeft geregeld in
Engeland om zijn klanten
kring van nieuwe en ge
bruikte onderdelen te voor
zien. Met het vanaf het kale
chassis weer opbouwen van
zo'n Britse volbloed is Jan
Gij zen gemiddeld een jaar
bezig. De auto is na dat mon
nikenwerk beter dan nieuw
en moet een lief bedrag op
brengen. Maar de nieuwe
eigenaar rijdt dan ook met
een geheide concourswin
naar de loods van Gijzen uit.
Momenteel staan een
lichtblauwe Healey op com
pletering te wachten en een
XK150 op de terugkomst van
zijn zes-cilinder in lijn. Gij
zen wijst naar een donker
groene Healey 3000 Mk III,
het snelste type, waarvan in
'68 de laatste gemaakt werd.
„Deze moet ongeveer 37.000
gulden kosten. Maar ik heb
ook nog een rode staan, een
ongerestaureerde, die goed
loopt, voor 12.000 gulden.
Voor sommige mensen is
juist dat een heel aantrekke
lijke auto. Je kunt meteen al
Big Healey gaan rijden en in
de wintermaanden onderdeel
voor onderdeel restaureren.
Bijvoorbeeld eerst de ver
snellingsbak en motor en la
ter chassis en carrosserie."
Werk heeft Gijzen vol
doende. Verscheidene wa
gens wachten in een van zijn
loodsen op restauratie. Het
duurt nog wel even eer ze
aan de beurt komen, maar de
eigenaren hebben geduld. In
'67, Jan woonde toen in Den
Haag, begon hij met zijn
hobby. „Ik was zo weg van
die Engelse sportwagens, dat
ik er mijn studie bouwkunde
voor heb opgegeven. Ik ben
een liefhebber van vooral
deze auto's. Andere wil ik
niet doen. Daarmee wil ik
niet zeggen dat ik een Ferra
ri geen prachtwagen vind.
Maar daar begin ik niet aan.
De Engelse ken ik door en
door, ik heb alle gereedschap
en alle onderdelen. Hier
houd ik me bij."
Gij zen bestrijdt dat zijn
klanten mensen met een dik
ke portemonnee zijn. „Soms
komt er weieens zo'n figuur
langs. Die wil een Healey om
mee over de boulevard te
scheuren. Weet niets van
zo'n auto, heeft een keer zo'n
ding gezien, de naam ont-
Jan Gijzen in een Morgan Plus Eight van '69. Na een schade over vrijwel de gehele zijkant is de wagen door Gijzen weer
in nieuwstaat teruggebracht. - fotos de stem/johan van gurp
Een blik in Gijzen's loods: een Aston Martin DB5 en
een Jaguar E-type Series I.
Uit dit 'wrak' valt weer een gave Austin Healey op te
bouwen, maar een enorm karwei is dat wel.
houden en wil er nu ook een.
Met zulke klanten ben ik
eigenlijk niet zo gelukkig. Ik
heb liever met de echte lief
hebbers te doen.
Daaruit bestaat gelukkig
het merendeel van de men
sen, die hier komen. Het zijn
mensen, die soms helemaal
bewusteloos van zo'n auto
kunnen worden. Ze hebben
er heel veel voor over, zetten
er alles voor opzij of sparen
er jarenlang voor. De een
legt jarenlang geld weg voor
een volledige restauratie; de
ander laat zijn wagen deel
voor deel weer in originele
staat terugbrengen. Er zijn
er ook veel die alles zelf
doen. Die help ik met onder
delen en adviezen."
Een eigen voorkeur voor
een bepaald type auto heeft
hij niet. „Ik rijd in elke van
deze auto's met evenveel ple
zier. Natuurlijk rijdt zo'n XK
heel wat comfortabeler dan
bijvoorbeeld een Morgan.
Die zijn zo ontzettend stug,
daar moet je niet over een
weg met kinderkopjes rij
den."
Na wat aandringen wijst
hij op het verzamelstuk dat
hem het dierbaarst is. „Die
rode daar. Dat is een Morgan
Plus Four van '52. Een hele
zeldzame, die heeft nog de
oude tweeliter Triumph-mo
tor."
In het begin van zijn loop
baan haalde Gijzen zijn
auto's uit Engeland. Maar
HET BESTUREN van een van
Gijzen's volbloeds is autorij
den in zijn puurste vorm: stug
ge vering, zware bediening,
een hoop vermogen onder de
lange kap en vrij spel voor
wind en regen. Het zijn auto's
gemaakt voor puur rijplezier,
waarvan de Jaguar XK's de
wagens met het meest verfijn
de karakter zijn. Maar het
meeste indruk maken de fraai
gelijnde Healey's, met 150 pk
brute kracht onder de motor
kap, geleverd door een drieli
ter zes-cilinder in lijn, die de
wagen een topsneldheid geeft
van over de 190 kilometer per
uur.
De Morgans zijn een verhaal
apart. „Morgan is springle
vend. In de jaren dertig", zeg
gen cynici soms schamper.
Morgan is nu rustig bezig met
het uitvoeren van bestelllingen
gedaan in '77. Er worden nu
nog wel orders geaccepteerd
voor Plus Fours 1600's en Plus
Eights, maar de klanten krijgen
wel te horen dat ze rekening
moeten houden met een lever
tijd die tot tien jaar kan oplo
pen.
Al ruim achttien jaar is de
vraag naar Morgans groter
dan de produktie. Uit de fa
briek in Malvern Link, waar de
auto met de hand gemaakt
wordt, komen per week onge
veer 10 auto's. Behoefte aan
reclame heeft het familiebedrijf
niet. „Dat verhoogt de vraag
alleen maar en we hebben al
genoeg moeite om aan de
wensen van onze bestaande
klantenkring tegemoet te ko
men", aldus Morgan.
De vering van de Morgans is
zeer stug, het verdient aanbe
veling voor een proefrit een
zeer hard zitvlak te ontwikke
len. Elke model wordt nog
steeds gebouwd volgens me
thoden uit de jaren dertig. In
een Morgan rijd je eigenlijk in
een auto uit 1930, maar met
enorme prestaties (Plus Eight:
3500 cc V8, 155 pk, 195 km/u,
van 0 tot 100 in 6,5 seconden)
en zeer effectieve remmen. De
wagen is zeer traditioneel ge
bouwd: een deel van de op
bouw is zelfs van hout. Pogin
gen tot imitatie zijn altijd op
mislukkingen uitgelopen.
dat doet hij nu nauwelijks
meer. „Veel te duur zijn ze
daar. En bovendien vaak rot.
In de jaren '70 ging ik gere
geld naar Amerika. Aan de
zonnige kant, in Californië
en zo, zijn auto's te halen, die
nog nauwelijks iets van roest
te lijden hebben gehad. Te
genwoordig haal ik ze overal
in West-Europa."
HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIliHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
AMSTERDAM - Over niet al
te lange tijd zullen er twee
nieuwe turbodiesels op de Ne
derlandse wegen verschijnen:
een zescilinder turbo in de
BMW 5-serie en een 4-cilinder
2,5 liter turbo in de Argenta
van Fiat.
Eind juli/begin augustus
komt eerst de BMW met een
automatische versnellingsbak,
gevolgd in oktober met een
handgeschakelde vijf bak. De
Fiat Argenta staat voor sep
tember op het programma.
De vier cilinder van Fiat zal
in de prijsklasse rond
34000.- komen te liggen, ter
wijl voor de 2,4 liter zescilin
der van BMW bedragen van
ƒ50.500.- (handgeschakelde
versie) en 54000.- (voor de
automaat) moeten worden
uitgetrokken.
BONN - Het rijgedrag van de
mens verandert na een over
vloedige maaltijd.
Dat is de conclusie van een
Westduits onderzoek bij een
groot aantal proefpersonen.
De testresultaten wezen uit
dat bestuurders die met een
volle maag achter het stuur
gaan zitten, meer risico's ne
men bij inhaalmanoeuvres en
minder afstand houden. De
rijstijl werd over het alge
meen veel agressiever.
De bestuurders hadden
weinig last van slaap. Een
verhoogde spijsvertering
vraagt wel zoveel energie, dat
de hersenactiviteit daaronder
ernstig gaat leiden. „Een volle
maag leidt tot leeghoofdig
heid", stelt daarom de ANWB.
fj
Dit is voorlopig de laatste pa
gina „Op Weg". Tot en met
vrijdag 12 augustus is de eind
redactie van de pagina zélf
„op weg". De Rubriek „Waar
Naar Toe?" gaat wel gewoon
door en wordt zelfs uitgebreid
tot een dagelijkse rubriek. Tot
de terugkeer van de pagina
Op Weg, op vrijdag 19 augus
tus, verhuist „Waar naar
Toe?" naar de tweede „Gids"
pagina.
Prettige vakantie.
flLIUlMIJJI—
HEINEOORD - De Suzuki Al
to, het Japanse autootje dat de
afgelopen jaren sterk in de be
langstelling van de koper is
komen te staan, heeft voor het
eerst een echte face-lift on
dergaan.
Aan de buitenkant valt
vooral het nieuwe neusje op
met de veranderde grille en de
duidelijk gewijzigde koplam
pen. In het interieur hebben
een aantal zaken een wat for
ser aanzien gekregen en zijn
de ventilatiemogelijkheden,
door verstelbare openingen
aan de linker- en rechterkant
van het dashboard, aanzien
lijk toegenomen. Ook de stoe
len hebben een wat andere
vorm gekregen.
De prijs van de goedkoopste
Alto blijft voorlopig nog pre
cies onder de 10000.-.
De autofinanciering is vorig
jaar met 10 procent toegeno
men. Dit blijkt uit CBS-cijfers
over het verloop van het con
sumptief krediet in 1982. De
stijgende autoverkoopcijfers
zijn ook in de eerste maanden
van dit jaar verantwoordelijk
voor het feit dat de daling in
het consumptief krediet lang
zaam wordt afgeremd.
In '82 werden minder con
sumptieve kredieten verstrekt
dan in het jaar daarvoor, t.w.
3,5 procent. In 1981 daalde dit
krediet al met 12 procent. In
1980 was die daling 7 procent.
k Door een wijziging in het
Wegenverkeersreglement is
men verplicht om ook race
fietsen te voorzien van een
reflector. Als men geen spat
bord of geen bagagedrager
op de fiets heeft, dient de ro
de reflector aangebracht te
worden onder het zadel.
k Fietsers met aanhangwa-
gentje mochten tot voor kort
geen gebruik maken van
fietspaden. Daarin is nu ver
andering gekomen. Wanneer
het aanhangwagentje smal
ler is dan 75 cm, mag men
met deze 'combinatie' op
fietspaden rijden. Voor
bromfietsen met 'aanhanger'
geldt deze wettelijke rege
ling nog niet.
k Na Yamaha en Suzuki,
heeft nu ook Honda een
scooter klaar voor de Euro
pese markt. Honda heeft ge
kozen van een driewieler. De
scooter bestaat uit 2 delen,
welke met een as met elkaar
verbonden zijn. Doordat de
as draaibaar is, kan het voor
ste gedeelte van de scooter
'kantelen', terwijl de twee
achterwielen volledig con
tact met de weg houden. Val
len is daardoor bijna uitge
sloten. Het is nog niet zeker
of deze scooter ook naar Ne
derland komt.
k Benzinebonnen voor Joe
goslavië (maximaal 55 bon
nen welke goed zijn voor
ruim 420 liter en een waarde
hebben van f 704,55) kunnen
in Nederland gekocht wor
den bij Phoenix-vakanties,
Westblaak 1-3 in Rotterdam
en Yugotours, Leidsestraat 68
te Amsterdam.
Met Pre-Sec (afkorting van
Preventive Security) kan
iedereen op erg simpele wij
ze het kenteken van z'n auto
in alle ruiten graveren. Deze
graveerset (prijs f 37,50) is
door Rhiwa-Hartomex uit
Nieuwerkerk a.d. IJssel in het
leven geroepen om het auto
dieven erg lastig te maken.
Na diefstal moet -als men de
auto verkopen wil- niet al
leen meer het nummerbord,
maar ook alle ruiten vervan
gen worden.
Voor dit deel van het land begint
vandaag de vakantie. Weliswaar
heeft iedereen zijn of haar rapport
al gekregen en is er geweend van
vreugde om het overgaan of van
verdriet om het blijven zitten. Maar
de tranen zijn gedroogd en van
daag begint de vakantie 'officieel'.
Prima begin trouwens lijkt het te
worden: de weersomstandigheden
zijn alleraangenaamst. Voor dege
nen, die niet onmiddellijk aan het
kilometers vreten slaat volgt hier
onder een serie tips voor korte
tripjes.
Overigens.
zal deze rubriek vanaf volgen
de week tot half augustus dage
lijks in de krant verschijnen. Er zal
dan ook aandacht besteed worden
aan meer dan alleen autotochten.
De rubriek staat dan ook op een
andere plaats: de tweede pagina
van het GIDS-gedeelte én hij
wordt door zolang door een ander
gemaakt, omdat Hans Lutz zelf op
vakantie is. Theo Gielen is de ver
antwoordelijke man en hij houdt
zich aanbevolen voor bruikbare
tips. Veranderingen te over dus.
Molens
De vereniging 'De Hollandsche
Molen' bestaat zestig jaar en ter
gelegenheid daarvan laten aan
staande zaterdag en op de zater
dagen 6 augustus en 3 september
een dikke driehonderd molenaars
in het hele land feestelijk de wie
ken van hun molens hun slag in de
lucht slaan. Ze zijn herkenbaar
aan een vlag of wimpel.
Eys-pret
Honderd drie en vijftig schutterijen
uit België en Nederland nemen
deel aan het oud-Limburgs schut
tersfeest op zondag 3 juli vanaf 14
uur in Eys, in de Zuidlimburgse
gemeente Wittem.
Zomerfeest
Het Maasstadje Ravenstein tussen
Nijmegen en Oss viert dit weekein
de voor de vijfde keer zijn jaarlijk
se zomerfeest. Het programma
omvat een standwerkersconcours,
polsstokverspringen, volksdansen,
een wagenspel, een braderie en
een kunstmarkt.
Shakespeare
De toneelvereniging Diever heeft
voor haar jaarlijkse openluchtop
voeringen van een spel van Sha
kespeare dit jaar 'Winteravond
sprookje' op het programma ge
zet. Er zijn opvoeringen op 2,6 en
9 juli, 13,17,20, 24,27 en 31
augustus en 3 september, steeds
vanaf 20.30 uur.
Bloemen
Dit weekeinde zijn er op verschil
lende plaatsen activiteiten, die met
bloemen te maken hebben:
■fr De Nederlandse Lathyrusvere
niging houdt tot en met 10 juli haar
jaarlijkse tentoonstelling in kasteel
'Groeneveld' in Baarn (zaterdags
van 12 tot 17 uur, zondags van
10.30 tot 17 uur, overige dagen
van 10 tot 17 uur, 4 en 7 juli geslo
ten);
•fc Honderd examenwerkstukken
van het meesterbindexamen staan
tot en met 3 juli opgesteld in de
Grote Kerk in Breda (zaterdags
van 10 tot 22 uur, zondags van 13
tot 17 uur);
Dit weekeinde zijn in de Neder
lands Hervormde kerk in Nisse (bij
Goes) door mevrouw Van Beunin-
gen gemaakte collages van ge
droogde plantedelen te zien (10.15
tot 17 uur);
fr Vijf Zeeuwse tuinen zijn zater
dag en zondag van 10 tot 17 uur
voor het publiek opengesteld, na
melijk 'De Kempenhof' in Dom
burg, 'De Tintelhof' in Veere, 'Hof
Overwellinge' in Wemeldinge,
'Slot der Nisse' in Nisse en 'Tuin
familie Lenshoek' in Kloetinge.
DOOR HANS LUTZ
Voor de tweede keer in vijfentwin-
tig jaar gaat de Waterpoort in
Sneek tijdelijk open voor het pu
bliek dat er tot en met 31 augustus
een tentoonstelling van rond hon
derdvijftig exclusieve oude schaal-
sen aantreft (zondags van 12 tol
17 uur en de andere dagen van I
tot 12.30 en 14 tot 18 uur).
Veel revue-artiesten hebben in
Rijswijk gewoond (Henri ter Hall,
Johan Buziau, Siem Nieuwenhuy-
zen. Roosje Koehler). Museum
Rijswijk (Tollenshuis) brengt nu Ij
en met 18 september een tentoon-'
stelling over de opkomst van de
revue in Nederland en haar ont
wikkeling in de twintigste eeuw
(zaterdags van 11 tot 17 uur, dins
dags tot en met vrijdags en zon
dags van 14 tot 17 uur).
Groningen
Zaterdag begint in het koor vande
Martinikerk in Groningen een ten
toonstelling rond de daar in de
eerste helft van de zestiende eeu»
aangebrachte muurschilderingen
van fragmenten uit het leven van
Jezus. De tentoonstelling, die tol
en met 24 juli duurt, is georgani
seerd door een werkgroep van
Groninger Instituut voor Kunstge
schiedenis, die aan de hand van
foto's en tekst interessante bijzon
derheden geeft over de vijftien
voorstellingen (zondags van 14to|
16 uur en dinsdags tot en met za
terdags van 12 tot 17 uur).
IJf Blokker e.a.
Tot en met 15 augustus zijn in de
Sheraton Schiphol Inn te Hoofd
dorp beeldhouwwerken van Josi-
ne Croin en pentekeningen bij IJl
Blokker te zien.
Josine Croin, kleindochter van
de kunstschilder Jos Croin, t
haar carrière in Saigon, de toen
malige hoofdstad van Zuid-Viel-
nam. Zij bezocht hier gedurende
twee jaar de kunstacademie. Zij
vervolgde haar opleiding in Lau
sanne en voltooide deze aan de
Koninklijke Kunstacademie in De»
Haag.
De nu in Parijs wonende en
werkende Josine heeft al interna
tionale erkenning gekregen. In
1980 behaalde zij de eerste prijs
voor beeldhouwen tijdens de Sa
lon 'Les arts en Europe' in Brus
sel. Een jaar later won zij op de
Salon d'Arts et d'Esthétique d'Eu-
rope de zilveren medaille voor
beeldhouwen.
Voor IJf Blokker, reclameteke
naar, illustrator en musicus, die
echter vooral bekendheid kreeg
als presentator van radio- en tele
visieprogramma's is deze exposi
tie zijn eerste. De 25 pentekenin
gen van zijn hand hebben alle be
trekking op Nederlandse kerken.
Op vrijdag 12 en zaterdag 13
augustus zal Josine Croin van
14.00 tot 16.00 uur het beeld dat
zij van IJf Blokker heeft gemaakt,
vervolmaken. Het publiek is hierbij
welkom. De toegang tot de expos
tie is gratis.
Prettig weekeinét
'Het 70.000 stratenboek' heet
een deze week verschenen uit
gave die stadsplattegronden
van 107 Nederlandse plaatsen
bevat. Exclusief voor Shell
uitgegeven door Suurlands
Vademecum; voor 9.95 te
koop bij het Shell-pompsta-
tion.
Aardige van het boek is dat
het zelfs de v.'eg wijst naar zij -
straatjes en stegen die niet op
de plattegronden zelf zijn ver
meld. Wat te klein was voor
de kaart, staat in een uitvoe
rig straatnamenregister dat
terugverwijst naar een vakje
op de plattegrond waarin de
straat te vinden is.
Tot de 107 plattegronden
behoren de West-Brabantse
plaatsen Bergen op Zoom,
Breda, Etten-Leur, Ooster
hout en Roosendaal; en de
Zeeuwse plaatsen Goes, Mid
delburg, Terneuzen en Vlis-
singen.
(ADVERTENTIE)
Amerika's speedstick no. 1, nu ook in NedeHand.
NIEUWEN TOTAAL ANDERS.
EXTRA ROYALE 75 GRAMS STICK.
Speedstick Wild Moss deodorant biedt maximale
bescherming aan mensen die van aktie houden.
'Een droge deodorant zonder alkohol en gaat 3x langer
mee dan 'n 100 g spuitbus* Unieke brede vorm en daardoor
gemakkelijk op te brengen Een bescheiden geur,
dus onopvallend een okselfrisse dag
SPEEDSTICK DEODORANT.
VOOR ALS JE OP ZEKER SPEELT
Speedstick
VRIJDAG 1 JUL11983
In de bioscopen is overdui
delijk het zomerseizoen aan
gebroken met een program
ma van veel prolongaties en
vooral reprises. Grand
Theater in Breda brengt
Les uns et les autres" al
weer terug, thans met Dol
by-stereogeluid. Voor dege
nen die deze meeslepende
vertoning over drie genera
ties in vier wereldsteden
van Claude Lelouch nog
steeds niet hebben gezien of
opnieuw willen zien.
Cinesol 1 in Breda komt
zelfs terug met „The Sound
of Music" uit 1965 van Ro-
1^—-
door Ad van Poppel
LEUVEN - De Belgi
sche cineast Robbe de
Hert (o.a. maker van De
Witte) heeft zijn erva
ringen in de Vlaamse
film-wereld in een
boekje doen verschij
nen.
„Het drinkend hert bij
zonsondergang, het Jungle
Boek van de Vlaamse film",
heet het, en heeft als rode
draad de belabberde finan
ciële situatie voor de film
makers, en zijn strijd tegen
de gevestigde film en BRT-
orde. En dat alles in een ver
moeiende toffe-jongens-
aan-de-bar stijl. Echt nieuw
is het allemaal niet wat hij
vertelt/schrijft.
„Na het succes van „De
Witte" waren de poorten
van het aards paradijs voor
ons opengegaan, maar daar
achter bleek een woestijn te
liggen van onkunde, verach
ting voor de kunst en
vriendjespolitiek. Hier ging
men - voor een handvol dol
lars - over lijken". Aldus De
Hert geciteerd op de achter
flap van zijn boek. De Hert
is een filmbeest, staat er dan
verder. „Eerst had je films
als De Bom, de Dood van een
Sandwichman en Le filet
Américain: controverse ge
noeg, publiek te weinig. Dan
met De Witte de commercië
le doorbraak, de doorbraak
naar de woestijn van hier
boven dus. In die woestijn
preken helpt niet: De Hert
verwisselde even de camera
voor de pen en richt zich tot
het publiek met een boek vol
ongenoegen".
Film zit in België in het
verdomhoekje. De eerste de
beste kermiskoers krijgt
meer aandacht in de pers,
dan de prijzen die de cineas
ten in het buitenland win
nen, stelt De Hert. Hij kan
het weten, hij won er toch al
een aantal. Vanaf het begin
van zijn carrière heeft De
Hert eigenlijk geldnood ge
kend. Hij ging werken om
aan geld te komen voor de
film. Twaalf ambachten en j
dertien ongelukken. Kwam
uiteindelijk bij de film-busi- bo
ness in Antwerpen. Hij poet
ste de gevel van de bioscoop. dat
Free Cinema blijkt later doe
de uitkomst te zijn. De Hert: voo
«Men moest dus geen multi- te n
miljonair meer zijn om films dig<
te maken, of relaties hebben ong
in
ide)
te J
cu|
De
exfl
hef
10
eerl
del
'1
van
fei|
Ful
Een MENNEN produk»
Voloens'nonalhankelukonderzoekindeU SA
n§ik' sp wat zit t