Voor deze sportauto's heb ik mijn studie opgegeven" N I E CORKS ROUTE MM t m;, Aanval DE STEM WILD MOSS Wagenberger Jan Gijzen: BMW en Argenta nu ook met turbo-diesels Teveel eten maakt chauffeur agressief Op Weg" Nieuw gezicht vanAlto Meer krediet voorauto's KORT NIEUWS KORT NIEUWS Stratenboek VRIJDAG t JUL11983 OP WEG Autorijden in zijn puurste vorm Vakantie!!! Schaatsen Revue datu de speedstick Wild Moss deodorant zuiniger vindt. vJ ucky Luke: Daisy Tc fPpie Happie: Houdt T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Door Ton Roks ZESTIEN jaar geleden begon hij voor de aardigheid met het restaureren van een En gelse sportwagen. De koorts kreeg hem te pakken en nu is hij een van Nederlands be kendste restaurateurs: Jan Gijzen uit Wagenberg. De twee grote schuren bij zijn boerderij, omgedoopt tot Sports Car Centre, bieden nu onderdak aan een collectie raspaarden: Austin Healey's, Jaguar XK's, Triumph TR's, Aston Martins en Morgans. Gijzen verkoopt gerestau reerde en ongerestaureerde auto's en vertoeft geregeld in Engeland om zijn klanten kring van nieuwe en ge bruikte onderdelen te voor zien. Met het vanaf het kale chassis weer opbouwen van zo'n Britse volbloed is Jan Gij zen gemiddeld een jaar bezig. De auto is na dat mon nikenwerk beter dan nieuw en moet een lief bedrag op brengen. Maar de nieuwe eigenaar rijdt dan ook met een geheide concourswin naar de loods van Gijzen uit. Momenteel staan een lichtblauwe Healey op com pletering te wachten en een XK150 op de terugkomst van zijn zes-cilinder in lijn. Gij zen wijst naar een donker groene Healey 3000 Mk III, het snelste type, waarvan in '68 de laatste gemaakt werd. „Deze moet ongeveer 37.000 gulden kosten. Maar ik heb ook nog een rode staan, een ongerestaureerde, die goed loopt, voor 12.000 gulden. Voor sommige mensen is juist dat een heel aantrekke lijke auto. Je kunt meteen al Big Healey gaan rijden en in de wintermaanden onderdeel voor onderdeel restaureren. Bijvoorbeeld eerst de ver snellingsbak en motor en la ter chassis en carrosserie." Werk heeft Gijzen vol doende. Verscheidene wa gens wachten in een van zijn loodsen op restauratie. Het duurt nog wel even eer ze aan de beurt komen, maar de eigenaren hebben geduld. In '67, Jan woonde toen in Den Haag, begon hij met zijn hobby. „Ik was zo weg van die Engelse sportwagens, dat ik er mijn studie bouwkunde voor heb opgegeven. Ik ben een liefhebber van vooral deze auto's. Andere wil ik niet doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een Ferra ri geen prachtwagen vind. Maar daar begin ik niet aan. De Engelse ken ik door en door, ik heb alle gereedschap en alle onderdelen. Hier houd ik me bij." Gij zen bestrijdt dat zijn klanten mensen met een dik ke portemonnee zijn. „Soms komt er weieens zo'n figuur langs. Die wil een Healey om mee over de boulevard te scheuren. Weet niets van zo'n auto, heeft een keer zo'n ding gezien, de naam ont- Jan Gijzen in een Morgan Plus Eight van '69. Na een schade over vrijwel de gehele zijkant is de wagen door Gijzen weer in nieuwstaat teruggebracht. - fotos de stem/johan van gurp Een blik in Gijzen's loods: een Aston Martin DB5 en een Jaguar E-type Series I. Uit dit 'wrak' valt weer een gave Austin Healey op te bouwen, maar een enorm karwei is dat wel. houden en wil er nu ook een. Met zulke klanten ben ik eigenlijk niet zo gelukkig. Ik heb liever met de echte lief hebbers te doen. Daaruit bestaat gelukkig het merendeel van de men sen, die hier komen. Het zijn mensen, die soms helemaal bewusteloos van zo'n auto kunnen worden. Ze hebben er heel veel voor over, zetten er alles voor opzij of sparen er jarenlang voor. De een legt jarenlang geld weg voor een volledige restauratie; de ander laat zijn wagen deel voor deel weer in originele staat terugbrengen. Er zijn er ook veel die alles zelf doen. Die help ik met onder delen en adviezen." Een eigen voorkeur voor een bepaald type auto heeft hij niet. „Ik rijd in elke van deze auto's met evenveel ple zier. Natuurlijk rijdt zo'n XK heel wat comfortabeler dan bijvoorbeeld een Morgan. Die zijn zo ontzettend stug, daar moet je niet over een weg met kinderkopjes rij den." Na wat aandringen wijst hij op het verzamelstuk dat hem het dierbaarst is. „Die rode daar. Dat is een Morgan Plus Four van '52. Een hele zeldzame, die heeft nog de oude tweeliter Triumph-mo tor." In het begin van zijn loop baan haalde Gijzen zijn auto's uit Engeland. Maar HET BESTUREN van een van Gijzen's volbloeds is autorij den in zijn puurste vorm: stug ge vering, zware bediening, een hoop vermogen onder de lange kap en vrij spel voor wind en regen. Het zijn auto's gemaakt voor puur rijplezier, waarvan de Jaguar XK's de wagens met het meest verfijn de karakter zijn. Maar het meeste indruk maken de fraai gelijnde Healey's, met 150 pk brute kracht onder de motor kap, geleverd door een drieli ter zes-cilinder in lijn, die de wagen een topsneldheid geeft van over de 190 kilometer per uur. De Morgans zijn een verhaal apart. „Morgan is springle vend. In de jaren dertig", zeg gen cynici soms schamper. Morgan is nu rustig bezig met het uitvoeren van bestelllingen gedaan in '77. Er worden nu nog wel orders geaccepteerd voor Plus Fours 1600's en Plus Eights, maar de klanten krijgen wel te horen dat ze rekening moeten houden met een lever tijd die tot tien jaar kan oplo pen. Al ruim achttien jaar is de vraag naar Morgans groter dan de produktie. Uit de fa briek in Malvern Link, waar de auto met de hand gemaakt wordt, komen per week onge veer 10 auto's. Behoefte aan reclame heeft het familiebedrijf niet. „Dat verhoogt de vraag alleen maar en we hebben al genoeg moeite om aan de wensen van onze bestaande klantenkring tegemoet te ko men", aldus Morgan. De vering van de Morgans is zeer stug, het verdient aanbe veling voor een proefrit een zeer hard zitvlak te ontwikke len. Elke model wordt nog steeds gebouwd volgens me thoden uit de jaren dertig. In een Morgan rijd je eigenlijk in een auto uit 1930, maar met enorme prestaties (Plus Eight: 3500 cc V8, 155 pk, 195 km/u, van 0 tot 100 in 6,5 seconden) en zeer effectieve remmen. De wagen is zeer traditioneel ge bouwd: een deel van de op bouw is zelfs van hout. Pogin gen tot imitatie zijn altijd op mislukkingen uitgelopen. dat doet hij nu nauwelijks meer. „Veel te duur zijn ze daar. En bovendien vaak rot. In de jaren '70 ging ik gere geld naar Amerika. Aan de zonnige kant, in Californië en zo, zijn auto's te halen, die nog nauwelijks iets van roest te lijden hebben gehad. Te genwoordig haal ik ze overal in West-Europa." HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIliHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII AMSTERDAM - Over niet al te lange tijd zullen er twee nieuwe turbodiesels op de Ne derlandse wegen verschijnen: een zescilinder turbo in de BMW 5-serie en een 4-cilinder 2,5 liter turbo in de Argenta van Fiat. Eind juli/begin augustus komt eerst de BMW met een automatische versnellingsbak, gevolgd in oktober met een handgeschakelde vijf bak. De Fiat Argenta staat voor sep tember op het programma. De vier cilinder van Fiat zal in de prijsklasse rond 34000.- komen te liggen, ter wijl voor de 2,4 liter zescilin der van BMW bedragen van ƒ50.500.- (handgeschakelde versie) en 54000.- (voor de automaat) moeten worden uitgetrokken. BONN - Het rijgedrag van de mens verandert na een over vloedige maaltijd. Dat is de conclusie van een Westduits onderzoek bij een groot aantal proefpersonen. De testresultaten wezen uit dat bestuurders die met een volle maag achter het stuur gaan zitten, meer risico's ne men bij inhaalmanoeuvres en minder afstand houden. De rijstijl werd over het alge meen veel agressiever. De bestuurders hadden weinig last van slaap. Een verhoogde spijsvertering vraagt wel zoveel energie, dat de hersenactiviteit daaronder ernstig gaat leiden. „Een volle maag leidt tot leeghoofdig heid", stelt daarom de ANWB. fj Dit is voorlopig de laatste pa gina „Op Weg". Tot en met vrijdag 12 augustus is de eind redactie van de pagina zélf „op weg". De Rubriek „Waar Naar Toe?" gaat wel gewoon door en wordt zelfs uitgebreid tot een dagelijkse rubriek. Tot de terugkeer van de pagina Op Weg, op vrijdag 19 augus tus, verhuist „Waar naar Toe?" naar de tweede „Gids" pagina. Prettige vakantie. flLIUlMIJJI— HEINEOORD - De Suzuki Al to, het Japanse autootje dat de afgelopen jaren sterk in de be langstelling van de koper is komen te staan, heeft voor het eerst een echte face-lift on dergaan. Aan de buitenkant valt vooral het nieuwe neusje op met de veranderde grille en de duidelijk gewijzigde koplam pen. In het interieur hebben een aantal zaken een wat for ser aanzien gekregen en zijn de ventilatiemogelijkheden, door verstelbare openingen aan de linker- en rechterkant van het dashboard, aanzien lijk toegenomen. Ook de stoe len hebben een wat andere vorm gekregen. De prijs van de goedkoopste Alto blijft voorlopig nog pre cies onder de 10000.-. De autofinanciering is vorig jaar met 10 procent toegeno men. Dit blijkt uit CBS-cijfers over het verloop van het con sumptief krediet in 1982. De stijgende autoverkoopcijfers zijn ook in de eerste maanden van dit jaar verantwoordelijk voor het feit dat de daling in het consumptief krediet lang zaam wordt afgeremd. In '82 werden minder con sumptieve kredieten verstrekt dan in het jaar daarvoor, t.w. 3,5 procent. In 1981 daalde dit krediet al met 12 procent. In 1980 was die daling 7 procent. k Door een wijziging in het Wegenverkeersreglement is men verplicht om ook race fietsen te voorzien van een reflector. Als men geen spat bord of geen bagagedrager op de fiets heeft, dient de ro de reflector aangebracht te worden onder het zadel. k Fietsers met aanhangwa- gentje mochten tot voor kort geen gebruik maken van fietspaden. Daarin is nu ver andering gekomen. Wanneer het aanhangwagentje smal ler is dan 75 cm, mag men met deze 'combinatie' op fietspaden rijden. Voor bromfietsen met 'aanhanger' geldt deze wettelijke rege ling nog niet. k Na Yamaha en Suzuki, heeft nu ook Honda een scooter klaar voor de Euro pese markt. Honda heeft ge kozen van een driewieler. De scooter bestaat uit 2 delen, welke met een as met elkaar verbonden zijn. Doordat de as draaibaar is, kan het voor ste gedeelte van de scooter 'kantelen', terwijl de twee achterwielen volledig con tact met de weg houden. Val len is daardoor bijna uitge sloten. Het is nog niet zeker of deze scooter ook naar Ne derland komt. k Benzinebonnen voor Joe goslavië (maximaal 55 bon nen welke goed zijn voor ruim 420 liter en een waarde hebben van f 704,55) kunnen in Nederland gekocht wor den bij Phoenix-vakanties, Westblaak 1-3 in Rotterdam en Yugotours, Leidsestraat 68 te Amsterdam. Met Pre-Sec (afkorting van Preventive Security) kan iedereen op erg simpele wij ze het kenteken van z'n auto in alle ruiten graveren. Deze graveerset (prijs f 37,50) is door Rhiwa-Hartomex uit Nieuwerkerk a.d. IJssel in het leven geroepen om het auto dieven erg lastig te maken. Na diefstal moet -als men de auto verkopen wil- niet al leen meer het nummerbord, maar ook alle ruiten vervan gen worden. Voor dit deel van het land begint vandaag de vakantie. Weliswaar heeft iedereen zijn of haar rapport al gekregen en is er geweend van vreugde om het overgaan of van verdriet om het blijven zitten. Maar de tranen zijn gedroogd en van daag begint de vakantie 'officieel'. Prima begin trouwens lijkt het te worden: de weersomstandigheden zijn alleraangenaamst. Voor dege nen, die niet onmiddellijk aan het kilometers vreten slaat volgt hier onder een serie tips voor korte tripjes. Overigens. zal deze rubriek vanaf volgen de week tot half augustus dage lijks in de krant verschijnen. Er zal dan ook aandacht besteed worden aan meer dan alleen autotochten. De rubriek staat dan ook op een andere plaats: de tweede pagina van het GIDS-gedeelte én hij wordt door zolang door een ander gemaakt, omdat Hans Lutz zelf op vakantie is. Theo Gielen is de ver antwoordelijke man en hij houdt zich aanbevolen voor bruikbare tips. Veranderingen te over dus. Molens De vereniging 'De Hollandsche Molen' bestaat zestig jaar en ter gelegenheid daarvan laten aan staande zaterdag en op de zater dagen 6 augustus en 3 september een dikke driehonderd molenaars in het hele land feestelijk de wie ken van hun molens hun slag in de lucht slaan. Ze zijn herkenbaar aan een vlag of wimpel. Eys-pret Honderd drie en vijftig schutterijen uit België en Nederland nemen deel aan het oud-Limburgs schut tersfeest op zondag 3 juli vanaf 14 uur in Eys, in de Zuidlimburgse gemeente Wittem. Zomerfeest Het Maasstadje Ravenstein tussen Nijmegen en Oss viert dit weekein de voor de vijfde keer zijn jaarlijk se zomerfeest. Het programma omvat een standwerkersconcours, polsstokverspringen, volksdansen, een wagenspel, een braderie en een kunstmarkt. Shakespeare De toneelvereniging Diever heeft voor haar jaarlijkse openluchtop voeringen van een spel van Sha kespeare dit jaar 'Winteravond sprookje' op het programma ge zet. Er zijn opvoeringen op 2,6 en 9 juli, 13,17,20, 24,27 en 31 augustus en 3 september, steeds vanaf 20.30 uur. Bloemen Dit weekeinde zijn er op verschil lende plaatsen activiteiten, die met bloemen te maken hebben: ■fr De Nederlandse Lathyrusvere niging houdt tot en met 10 juli haar jaarlijkse tentoonstelling in kasteel 'Groeneveld' in Baarn (zaterdags van 12 tot 17 uur, zondags van 10.30 tot 17 uur, overige dagen van 10 tot 17 uur, 4 en 7 juli geslo ten); •fc Honderd examenwerkstukken van het meesterbindexamen staan tot en met 3 juli opgesteld in de Grote Kerk in Breda (zaterdags van 10 tot 22 uur, zondags van 13 tot 17 uur); Dit weekeinde zijn in de Neder lands Hervormde kerk in Nisse (bij Goes) door mevrouw Van Beunin- gen gemaakte collages van ge droogde plantedelen te zien (10.15 tot 17 uur); fr Vijf Zeeuwse tuinen zijn zater dag en zondag van 10 tot 17 uur voor het publiek opengesteld, na melijk 'De Kempenhof' in Dom burg, 'De Tintelhof' in Veere, 'Hof Overwellinge' in Wemeldinge, 'Slot der Nisse' in Nisse en 'Tuin familie Lenshoek' in Kloetinge. DOOR HANS LUTZ Voor de tweede keer in vijfentwin- tig jaar gaat de Waterpoort in Sneek tijdelijk open voor het pu bliek dat er tot en met 31 augustus een tentoonstelling van rond hon derdvijftig exclusieve oude schaal- sen aantreft (zondags van 12 tol 17 uur en de andere dagen van I tot 12.30 en 14 tot 18 uur). Veel revue-artiesten hebben in Rijswijk gewoond (Henri ter Hall, Johan Buziau, Siem Nieuwenhuy- zen. Roosje Koehler). Museum Rijswijk (Tollenshuis) brengt nu Ij en met 18 september een tentoon-' stelling over de opkomst van de revue in Nederland en haar ont wikkeling in de twintigste eeuw (zaterdags van 11 tot 17 uur, dins dags tot en met vrijdags en zon dags van 14 tot 17 uur). Groningen Zaterdag begint in het koor vande Martinikerk in Groningen een ten toonstelling rond de daar in de eerste helft van de zestiende eeu» aangebrachte muurschilderingen van fragmenten uit het leven van Jezus. De tentoonstelling, die tol en met 24 juli duurt, is georgani seerd door een werkgroep van Groninger Instituut voor Kunstge schiedenis, die aan de hand van foto's en tekst interessante bijzon derheden geeft over de vijftien voorstellingen (zondags van 14to| 16 uur en dinsdags tot en met za terdags van 12 tot 17 uur). IJf Blokker e.a. Tot en met 15 augustus zijn in de Sheraton Schiphol Inn te Hoofd dorp beeldhouwwerken van Josi- ne Croin en pentekeningen bij IJl Blokker te zien. Josine Croin, kleindochter van de kunstschilder Jos Croin, t haar carrière in Saigon, de toen malige hoofdstad van Zuid-Viel- nam. Zij bezocht hier gedurende twee jaar de kunstacademie. Zij vervolgde haar opleiding in Lau sanne en voltooide deze aan de Koninklijke Kunstacademie in De» Haag. De nu in Parijs wonende en werkende Josine heeft al interna tionale erkenning gekregen. In 1980 behaalde zij de eerste prijs voor beeldhouwen tijdens de Sa lon 'Les arts en Europe' in Brus sel. Een jaar later won zij op de Salon d'Arts et d'Esthétique d'Eu- rope de zilveren medaille voor beeldhouwen. Voor IJf Blokker, reclameteke naar, illustrator en musicus, die echter vooral bekendheid kreeg als presentator van radio- en tele visieprogramma's is deze exposi tie zijn eerste. De 25 pentekenin gen van zijn hand hebben alle be trekking op Nederlandse kerken. Op vrijdag 12 en zaterdag 13 augustus zal Josine Croin van 14.00 tot 16.00 uur het beeld dat zij van IJf Blokker heeft gemaakt, vervolmaken. Het publiek is hierbij welkom. De toegang tot de expos tie is gratis. Prettig weekeinét 'Het 70.000 stratenboek' heet een deze week verschenen uit gave die stadsplattegronden van 107 Nederlandse plaatsen bevat. Exclusief voor Shell uitgegeven door Suurlands Vademecum; voor 9.95 te koop bij het Shell-pompsta- tion. Aardige van het boek is dat het zelfs de v.'eg wijst naar zij - straatjes en stegen die niet op de plattegronden zelf zijn ver meld. Wat te klein was voor de kaart, staat in een uitvoe rig straatnamenregister dat terugverwijst naar een vakje op de plattegrond waarin de straat te vinden is. Tot de 107 plattegronden behoren de West-Brabantse plaatsen Bergen op Zoom, Breda, Etten-Leur, Ooster hout en Roosendaal; en de Zeeuwse plaatsen Goes, Mid delburg, Terneuzen en Vlis- singen. (ADVERTENTIE) Amerika's speedstick no. 1, nu ook in NedeHand. NIEUWEN TOTAAL ANDERS. EXTRA ROYALE 75 GRAMS STICK. Speedstick Wild Moss deodorant biedt maximale bescherming aan mensen die van aktie houden. 'Een droge deodorant zonder alkohol en gaat 3x langer mee dan 'n 100 g spuitbus* Unieke brede vorm en daardoor gemakkelijk op te brengen Een bescheiden geur, dus onopvallend een okselfrisse dag SPEEDSTICK DEODORANT. VOOR ALS JE OP ZEKER SPEELT Speedstick VRIJDAG 1 JUL11983 In de bioscopen is overdui delijk het zomerseizoen aan gebroken met een program ma van veel prolongaties en vooral reprises. Grand Theater in Breda brengt Les uns et les autres" al weer terug, thans met Dol by-stereogeluid. Voor dege nen die deze meeslepende vertoning over drie genera ties in vier wereldsteden van Claude Lelouch nog steeds niet hebben gezien of opnieuw willen zien. Cinesol 1 in Breda komt zelfs terug met „The Sound of Music" uit 1965 van Ro- 1^—- door Ad van Poppel LEUVEN - De Belgi sche cineast Robbe de Hert (o.a. maker van De Witte) heeft zijn erva ringen in de Vlaamse film-wereld in een boekje doen verschij nen. „Het drinkend hert bij zonsondergang, het Jungle Boek van de Vlaamse film", heet het, en heeft als rode draad de belabberde finan ciële situatie voor de film makers, en zijn strijd tegen de gevestigde film en BRT- orde. En dat alles in een ver moeiende toffe-jongens- aan-de-bar stijl. Echt nieuw is het allemaal niet wat hij vertelt/schrijft. „Na het succes van „De Witte" waren de poorten van het aards paradijs voor ons opengegaan, maar daar achter bleek een woestijn te liggen van onkunde, verach ting voor de kunst en vriendjespolitiek. Hier ging men - voor een handvol dol lars - over lijken". Aldus De Hert geciteerd op de achter flap van zijn boek. De Hert is een filmbeest, staat er dan verder. „Eerst had je films als De Bom, de Dood van een Sandwichman en Le filet Américain: controverse ge noeg, publiek te weinig. Dan met De Witte de commercië le doorbraak, de doorbraak naar de woestijn van hier boven dus. In die woestijn preken helpt niet: De Hert verwisselde even de camera voor de pen en richt zich tot het publiek met een boek vol ongenoegen". Film zit in België in het verdomhoekje. De eerste de beste kermiskoers krijgt meer aandacht in de pers, dan de prijzen die de cineas ten in het buitenland win nen, stelt De Hert. Hij kan het weten, hij won er toch al een aantal. Vanaf het begin van zijn carrière heeft De Hert eigenlijk geldnood ge kend. Hij ging werken om aan geld te komen voor de film. Twaalf ambachten en j dertien ongelukken. Kwam uiteindelijk bij de film-busi- bo ness in Antwerpen. Hij poet ste de gevel van de bioscoop. dat Free Cinema blijkt later doe de uitkomst te zijn. De Hert: voo «Men moest dus geen multi- te n miljonair meer zijn om films dig< te maken, of relaties hebben ong in ide) te J cu| De exfl hef 10 eerl del '1 van fei| Ful Een MENNEN produk» Voloens'nonalhankelukonderzoekindeU SA n§ik' sp wat zit t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 14