„Niet een-twee-drie weer aan de salarissen komen" Italianen sceptisch naar stembus Donderslag bij niet zó heldere hemel PLO in di Alleen het Poolse volk Is onverdeeld gelukkig met de 'pelgrimstocht van de hoop' ïGERINGi Hypotheekrente per 21 juni '83 [Brits Lagerl herinvoei ZATERDAG 25 JUN11983 ACHTERGROND Tii 17&TERPAG 25 JUNI ZELDZAAM OPENHARTIGE MINISTER DEETMAN: Afspraak Openhartig Werkgelegenheid Voorwaarde Kleine scholen ZWARTGEVERFDE HAREN EN INGEHOUDEN BUIKEN Macht SAMENWERKING AGO EN ENNIA: „De Paus vertrekt, Jaruzelsky blijft" ALLEEN MOSK( ZlJN SOBERE le vensstijl en steile ka rakterzijn spreek woordelijk. Hij woont in een rijtjeshuis in Gouda. Van origine CHU-er. Door geest verwant Gerard van Leijenhorst de poli tiek binnengehaald. Van Leijenhorst is nu onder hem staatssecretaris. In de kamer viel hij voor het eerst echt op doorzijn woord voerderschap in 1979 in de abortus kwestie, waar hij de diverse CDA-gele- dingen opmerkelijk gesloten hield, wat valt er verder nog over Wim Deetman te zeggen? De kleur van zijn persoonlijk heid komt overeen met de kleur van zijn colberts, liet iemand die hem goed kent zich eens ontvallen. Twee dingen nog: hij is integer als een St. Bernhard en hij had fractieleider van het CDA kunnen zijn. Hij koos voor het minis terschap mede op aandringen van Lub bers. door Herman Mertens „Tot de laatste seconde heb ik gevochten. En met succes. Uiteindelijk zijn er wijzigin gen in het regeerakkoord aangebracht. Desondanks heb ik het ministerschap slechts na grote twijfels aan vaard. De bezuinigingen in die mate waren niet vanwege het CDA bepleit." Wim Deetman verzet zich op dicteersnelheid tegen zijn imago, dat hij op een kille wijze doet wat de kabinetsaf spraak voorschrijft: schrap pen. Vertelt, hoe hij op het laatste nippertje in het ak koord een passage kreeg op genomen waarin staat dat ontslagen leerkrachten tijde lijk aan het werk kunnen blijven door gebruik te ma ken van de wachtgelden die het rijk anders zou moeten uitkeren. Dat is heel wat vo rige bewindslieden van on derwijs niet gelukt. Zegt: „Natuurlijk bezuinig je niet om nobele dingen in het onderwijs tot stand te brengen". En natuurlijk heeft hij zijn emoties en kent hij de per soonlijke drama's die het ge volg zijn van ontslagen. Hij zei daarover eens: „Maar moet ik dan zeggen tegen iemand die ontslagen wordt: ik loop nu rond... eh... ik sta op het punt van ontplof fen dat ga ik toch niet zeg gen tegen iemand die op dat moment gans andere zorgen heeft. Dan zegt-ie toch: kom nou? Je lost het probleem niet op door het onderwijsveld voor te houden: hier zit een emotievolle bewindsman, vindt hij. En hij is weer helemaal de uiterlijk onbewogen Deet man als hij geconfronteerd wordt met de vraag of het waar is dat hij begin dit jaar een geheim telefoonnummer heeft genomen omdat boze leerkrachten hem en zijn ge zin ook thuis niet met rust lieten. „Ja, ik heb toen een ander telefoonnummer ge vraagd. En wat doe je dan. Dan zet je het niet in het tele foonboek." Grinnikt even. Och, zegt hij, je weet dat er acties zullen komen, dat weet je als je eraan begint. Dat kun je inschatten. Het is geen verrassing. Maar het regeerakkoord moet nu eenmaal worden uitgevoerd. Afspraak is af spraak. Dat voorspelt niet veel goeds voor het onderwijs. Er zit in de begroting nog steeds een negatieve Pais-erfenis. Dat betekent volgend jaar een bezuiniging van onge veer 540 miljoen. Plus wat de minister nog eens moet bij passen aan de nieuwe ombui gingsronde. Minister Ruding heeft onlangs een besparing van tien miljard gulden aan gekondigd en ook de departe menten zullen dus wel weer zwaar worden aangeslagen. Het voorbereiden van de begroting 1984 gaat volgende maand beginnen. „Wat dat oplevert kan ik natuurlijk niet voorzien. Maar inder daad zit er nog 540 miljoen oud zeer. Dat bedrag moet hoe dan ook gehaald wor den." Hoe dan ook? Nee, zo be doelt hij het niet. Want hij wil ten stelligste bestrijden, dat hij als een boekhouder bezuinigt, zoals de onder wijsorganisaties hem verwij ten. „De onderwijskundige uitgangspunten blijven over eind. Ik probeer duidelijke keuzes te maken. Kijk maar bij de vorige maatregelen, waarbij de invoering van de basisschool in '85 overeind is gebleven, de scholen met veel minderheden zijn ontzien, in het gehandicaptenonderwijs geen klassevergroting is doorgevoerd en het lager be roepsonderwijs zelfs is ver sterkt." Betoogt, dat bezuinigen soms ook verrassingen ople vert. „Bij een herschikking van de bezuinigingen kwam plotseling zestig miljoen vrij. Dat hebben we kunnen be nutten om leerkrachten van 56 j aar en ouder één dag in de week vrijaf te geven. Daar is nooit geld voor geweest." Wim Deetman is zeldzaam openhartig over de maatre gelen die hij denkt te treffen. Zegt weliswaar dat hij liever geen zaken wil uitsluiten, omdat hij dan later mis schien zijn woord moet bre ken, maar schetst vervolgens WIM Deetman bronnen aanboren in enkele heldere trekken de begroting onderwijs 1984. „Het wordt versoberen over de hele linie", begint hij aarzelend. Maar na enig aan dringen: „De salarissen? Daar wil ik niet weer één-twee-drie aankomen. De korting van 1,85 procent is niet voor her haling vatbaar." Verder vergroten van de klassen wellicht? De be windsman hield dat begin dit jaar niet voor uitgesloten. „Ik ben daar niet op uit. Het is niet wenselijk. De klassever- groting is een zeer pijnlijk besluit geweest, een doorbre king van een jarenlange ont wikkeling die in tegengestel de richting ging." Deetman geeft aan waar hij het wél wil zoeken. „Ik denk, dat er niet valt te ont komen aan maatregelen die opnieuw arbeidsplaatsen kosten. De kosten per leer ling moeten omlaag. En dat betekent, dat het aantal leraF- ren ten opzichte van het aan tal leerlingen verder moet dalen." Als tweede bron wil hij aanboren de eigen bijdragen zoals schoolgeld, collegegeld. Met als gevolg, dat het on derwijs volgend jaar duurder wordt. Weer ontslagen. Het lijkt erop, dat ook de bewindsman machteloos staat bij de voortgaande uitstoot van ar beidsplaatsen in het onder wijs. De onderhandelingen met de onderwijsorganisaties over het behoud van banen beloven moeizaam te verlo pen. Deetman heeft geopperd werklozen in het onderwijs te laten werken met behoud van uitkering, maar hij geeft toe, dat de gesprekken daar over momenteel vastzitten. De bonden vrezen het ont staan van twee soorten leer krachten, waardoor de rech ten van degenen die nog 'echt' werk hebben stelsel matig worden ondermijnd. En dan de banenplannen. KOV, PCO en ABOP hebben er een uitgedokterd en ook Deetman heeft een voorstel. Maar dat gaat de bonden niet ver genoeg. Deetman: „Laat ik voorop stellen, dat ik diep respect heb voor de wijze waarop de onderwijsorganisaties hun nek hebben uitgestoken. Tien procent korter gaan werken en bereid zijn daarvoor sala ris in te leveren wil nogal wat zeggen." Maar de bereidheid van de bondsbesturen tot inleveren is verbonden aan een aantal voorwaarden. Zo verlangt men dat Deet man het wachtgeld en werk- loosheidsgeld voor zo'n 15.000 arbeidsloze onderwijskrach ten benut om hen voor de klas te zetten. Blijvend werk. Deetman is daar resoluut over. „Dit kan zo maar niet. Over besteding van ww- en wachtgelden valt te praten, maar dan moet dat een tijde lijk karakter hebben. Anders komt vroeg of laat je begro ting in de war. Het aanwen den van wachtgelden via na tuurlij k-verloopregelingen bijvoorbeeld is alleen be doeld om de ergste gevolgen van onmiddellijk ontslag te voorkomen. Zo iemand hoeft dank zij wachtgeldbesteding niet onmiddellijk de straat op. De regelen van een ge zonde budgettering laten een blijvende bestemming van uitkeringen niet toe." Wel is de minister bereid banen te 'kopen' met een deel van de zogenaamde HOS-op- brengst. De HOS (herstruc turering onderwijssalaris- sen) houdt grofweg in een zo danige herziening van het onderwijssalarisstelsel, dat de onderwijskrachten niet meer naar leeftijd, maar naar het niveau waarop ze lesgeven, naar prestatie dus, betaald krijgen. Niemand gaat er in dat systeem op achteruit, maar de promoties verlopen trager en dat levert geld op. Met de opbrengst wil Deet man de salariskorting van 1,85 procent in totaal zo'n 265 miljoen) ongedaan ma ken. De rest wil hij wel in het banenplan steken. Maar de HOS-onderhandelingen ver lopen - het wordt saai - uiterst traag. Mocht er tegen het einde van dit jaar geen akkoord zijn, dan zal Deet man „zijn verantwoordelijk heid moeten nemen". De versobering over de he le linie waarop de bewinds man doelt, gaat ook niet voorbij aan het basis- en voortgezet onderwijs. Van Leijenhorst kondigde on langs aan dat zo'n 1500 kleine scholen dichtmoeten omdat ze te klein zijn. En Deetman zelf hield een rede in Gronin gen, waar hij kleine scholen voor voortgezet onderwijs voor de keus stelde: fuseren of verdwijnen. Betekent dit het einde van het onderwijs in kleine ge meenschappen? Deetman: „Nee, beslist niet. Kijk, je kunt een beleid voeren waarbij je zegt: die school heeft zoveel leerlingen en heeft dus bestaansrecht. Punt. Maar je kunt ook kij ken naar een hele regio en daarbinnen bepalen welke onderwij s voorzieningen noodzakelijk zijn zonder dat de afstand naar school te groot wordt. Dan beh je bezig met een spreidingsbeleid en dat wil ik gaan voeren." Van ome correspondent Cees Manders ROME - De saaiste van na dé oor log. Zo worden de parlementsver kiezingen die zondag en maandag ochtend in Italië plaatsvinden ge karakteriseerd. En inderdaad, zel den is er zo weinig te doen geweest als nu. Verantwoordelijk hiervoor zijn de politici en hun weinig inspi rerende programma's, maar ook de kiezers zelf, die tekenen van over vermoeidheid beginnen te verto nen. Wat in andere Europese landen voor enig vuurwerk in de verkie zingscampagnes heeft gezorgd, de plaatsing van de nieuwe kernra ketten en de aanwezigheid van een groene partij, hebben de Italianen moeten ontberen. De plaatsing van de kruisraketten is geen 'issue' in Italië, temeer niet omdat de twee enige partijen van gewicht die te gen zijn, de communisten en radi calen, niet in staat zijn gebleken de wapens inzet van de verkiezings strijd te maken. En wat de Groenen of Verdi betreft: zij hebben te wei nig saamhorigheid en politiek be nul om het tot een partij of pressie groep te kunnen brengen. Maar dan nog blijven er genoeg zaken over die een verkiezings strijd kunnen verlevendigen. Een enquête toont aan dat de Italianen zitten met problemen als huisves ting, geldontwaarding, gezond heidszorg en veiligheid op straat, normaal dankbare onderwerpen voor woordenrijke Italiaanse poli tici. Maar de kandidaten hebben het de laatste weken in hun 75 uur tv-zendtijd, op de duizenden kran- tepagina's en in de honderden ge huurde bioscoopzaaltjes, voorna melijk over zichzelf en over hun politieke concurrenten gehad. De verdeling van de macht in de nieuwe regering, de vraag wie de nieuwe premier wordt, blijft be langrijker dan de vraag wat er ge daan kan worden om de malaises- temming onder de Italianen weg te nemen. De campagne is vaak ont aard in een populariteitswedstrijd tussen de partijleiders, en soms zelfs regelrecht in een schoonheids wedstrijd, waarbij rimpels werden weggemoffeld, haren zwart ge verfd en buiken ingehouden. Maar als de partijprogramma's zo op de vlakte blijven en elkaar zo weinig toegeven, moet de strijd uiteinde lijk wel gaan tussen het uiterlijk van de glimlachende heren op de aanplakbiljetten. Bij dit spektakel is de scepsis van de kiezers gegroeid. Ze zijn de poli tiek moe, na zes machteloze rege ringen in vier jaar, na voortdurend politiek geruzie, en na talloze poli tieke schandalen. Grootste onbekende is dan ook het aantal blanco-stemmers of thuisblijvers dit weekeinde. De verwachtingen zijn enkele weken terug zeer pessimistisch geweest, tot 20 procent, maar na enkele hartstochtelijke oproepen ten gun ste van het stemrecht, van de kant van de kerk en van de staatspresi dent, hoopt men dat de uiteinde lijke opkomst toch nog mee zal val len. Italianen, zo wordt opgemerkt, zullen nu juist naar de stembus willen om hun ongenoegen over de gang van zaken tot uiting te kun nen brengen. De keuze voor de ene partij dan wel voor de andere wordt zoals overal bepaald door sociale bewo genheid, inkomen, afkomst en ver mogen, maar in Italië ook door de mate waarin de partij de kiezer helpt bij zijn particuliere carrière. In vele delen van Italië is een loop baan, een vergunning voor de bouw van een huis, toelating tot de uni versiteit, verpleging in een kliniek of een ambtenarenbaan slechts mo gelijk met behulp van de bewezen voorkeur voor de politieke club die het in dat ziekenhuis, op dat depar tement of in dat provinciehuis voor het zeggen heeft. Dit zogenaamde cliëntelisme, waaraan praktische alle politieke partijen zich schuldig maken, bepaalt het stemgedrag van vele Italianen, vooral die in het zuiden waar de relatie tussen kie zer en gekozenen inniger is dan in het meer zakelijke noorden. Pas als ze dit traditionele stern- patroon durven doorbreken kun nen kiezers dit weekend voor ver rassingen zorgen maar niemand rekent daar eigenlijk op. De chris ten-democraten (DC) kunnen ook nu weer 35 tot 40 procent verwach ten; de PCI (de communisten) rond de 30 procent, de socialistische PSI tussen de 10 en 15 procent, de repu blikeinen (PRI) 4 procent, de neo- fascistische MSI een dikke vijf pro cent, de PSDI (sociaal-democraten) ook 5 procent, en de liberalen (PLI) 3 procent. De rest zal gaan naar ge pensioneerden, radicalen en Mar xisten. Theoretisch is de vorming van een linkse regering van PCI, PSI en enkele linkse splinters mogelijk, maar de PSI voelt kennelijk uit angst voor de communisten naar het tweede plan te worden verwe zen niets voor dit 'democratisch al ternatief'. Voortzetting van de ge bruikelijke coalitie (DC, PSI, PSDI, PRI en PLI) staat vast en het hangt van de winst van de socialisten af hoe snel deze nieuwe vijf-partijen- coalitie er na 27 juni kan komen. De socialistische leider Craxi, ver maard om zijn doortastendheid maar ook om zijn onverholen am bitie, zal moeilijker doen naarmate hij van de kiezers 1 of 2 procenten meer krijgt. En als alles dus weer bij het oude blijft, rijst opnieuw de vraag waar om de crisis die tot deze vervroegde verkiezingen leidde nodig was. Craxi, de man die de huidige rege ring van Fanfani ten val heeft ge bracht, gelooft nog altijd in Italië's urgente behoefte aan een „demo cratisch bad", zoals hij dat uitdruk te. Maandagmiddag weten we of de kiezers die sanitaire behoefte de len. Is dat niet zo (en blijkt dat uit een verlies van de PSI) dan zal Craxi zoals hij heeft beloofd een andere werkkring gaan zoeken. Voor Italië's nieuwe regering kan dat wel eens de enige garantie zijn voor haar stabiliteit de komende vijfjaar. Door Louis van de Geijn AMSTERDAM - De verzekeringswereld schudde deze week even op haar grondvesten. Na jaren van betrekkelijke rust en voorspoed is er weer een samengaan op til van twee op zichzelf al grote maatschappijen. Als Ennia en AGO het definitief eens worden over samen werking, zal deze fusie met een gezamenlijke omzet van ruim 7 miljard al aardig in de buurt komen van de gigant Nationale Neder landen 11 miljard). Hoewel de aankondiging van een fusie tus sen AGO en Ennia bij verrassing kwam, was de branche de laatste tijd verre van rimpel loos. Op een groot deel van de markt is de groei er uit. Dat is het duidelijkst te zien bij de autoschade-verzekeringen. Het autopark groeit nog nauwelijks. Marktaandelen kun nen dan alleen nog groeien door klanten el ders weg te halen. Dit klimaat van stagnatie en verscherpte concurrentie was kennelijk vruchtbaar voor een toenadering tussen twee van de grootste maatschappijen. AGO en Ennia zijn na Natio nale Nederlanden en Amev qua omzet respec- tievelij k nummer drie en nummer vier in het Nederlandse verzekeringswezen. Amev, vorig jaar goed voor een tweede plaats op de rang lijst met een omzet van ƒ4,2 miljard, wordt door het nieuwe koppel ruimschoots voorbij gestreefd. Over de motieven van de samenwerking is de laatste dagen al flink gespeculeerd. In hun gezamenlijke bericht wijzen de partners op een aanzienlijke versterking van de positie op de Nederlandse verzekeringsmarkt en op de goede spreiding die de buitenlandse activitei ten van beide maatschappijen vertonen. AGO heeft zich de afgelopen jaren o.m. in gekocht in de zeer snel groeiende Amerikaan se levensverzekeringsmaatschappij Life In vestors. Vorig jaar overtroffen de buitenland se leven-premies voor het eerst die van het binnenlandse bedrijf. Ennia bezit in de Vere nigde Staten o.m. de levensverzekeringmaat schappij National Old Line (Little Rock, Ar kansas) en heeft grote belangen in een inter nationaal opererend Canadees bedrijf, Crown Life Insurance. Van het gezamenlijke perso neelsbestand (eind 1982 7840) is ongeveer één derde werkzaam in het buitenland. Gegeven de grotendeels stagnerende bin nenlandse markt en de groeicijfers met name in de Verenigde Staten is het aannemelijk dat de voorgenomen fusie voor een belangrijk deel wordt ingegeven door de wens om daar met meer kracht te kunnen opereren. In commentaren wordt er ook op gezin speeld dat AGO in het bijzonder er belang bij heeft aansluiting te zoeken bij een grote con current omdat deze maatschappij vanwege haar historie als 'onderlinge' geen beursnote ring heeft en dus geen beroep kan doen op de kapitaalmarkt ter vergroting van haar ver mogen. Ennia is op de Europese beurzen geno teerd en dat met de nieuwe firma ook zo zijn. Dat 'onderlinge' karakter van AGO is ove rigens nauwelijks meer dan een historisch ge geven. In de praktijk opereert de maatschap pij net als de concurrentie. Het aandelenpak ket is echter in handen van de gelijknamige vereniging, met als handicap dat er geen beursnotering bestaat. In verband hiermee wordt er ook gedacht aan een aandelenruil zodat er geen openbaar bod behoeft te worden gedaan. In vakbondskringen is intussen al met de gebruikelijke reserve gereageerd op de aan gekondigde fusie. AGO en Ennia bezweren dat de bundeling van krachten van belang is voor de toekomst van beide ondernemingen en de mensen die daar werken. Als het tot een fusie komt, zal het in elkaar passen van acti viteiten naar verwachting niet leiden tot ge dwongen ontslagen, aldus beide maatschap pijen. Niettemin zijn de bonden er niet gerust op. Het zou niet voor het eerst zijn als ontsla gen worden gemotiveerd met een verwijzing naar de continuiteit en dus de werkgelegen heid. Door Pieter Eggen De paus is terug van zijn „Pelgrimstocht van de hoop", zoals hij zijn reis naar Polen van te voren betitelde. Het tweede bezoek van de paus aan zijn vaderland is in zeker opzicht een hoopvolle missie geworden. Miljoenen Polen hebben de afgelopen week laten zien dat de heimwee naar vrij heid, waaraan de vrije vak bond Solidariteit tussen augustus '80 en december '81 vorm gaf, niet is weggestor ven met de binnenlandse 'staatsgreep' van generaal Jaruzelski. Daarnaast bood het pausbezoek - net als zijn vorige pelgrimage in 1979 - het diepreligieuze Poolse volk de morele uitlaatklep, die het communistische regi me niet kan bieden. De paus sprak herhaalde malen over de gerechtvaardigde roep om de naleving van elemen taire mensenrechten, die, zo als de paus het zei, het pro- dukt zijn van de Poolse geest. Die geest kwam de afgelo pen week met zoveel kracht uit de fles, dat ook de paus zich genoodzaakt zag de laatste twee dagen van zijn bezoek in zijn toespraken de nadruk te leggen op pastora le in plaats van politiek ge tinte onderwerpen. De open lijke kritiek van Warschau op de uitspraken van de paus zal daar zeker debet aan geweest zijn. Maar stel lig speelt ook kritiek uit de eigen geledingen een rol daarin. In het Vaticaan is men niet onverdeeld gelukkig met het nadrukkelijk Poolse karakter van het pauselijke optreden, omdat het de be wegingsvrijheid van de kerk in het internationale bestel beperkt. Voor de Polen is dat na tuurlijk hogere politiek, die in zijn abstractheid vervaagt bij het 'eerherstel' van het volk. Waar de Polen zich wé] rekenschap van moeten zullen geven is de vraag hoé het nu verder moet. De kort stondige galm zal nog lang nagonzen in de gemoederen maar intussen is de binnen, lands-politieke situatie door het bezoek grondiger gewij. zigd dan door anderhalfjaar staat van beleg. Het pausbezoek heeft hst regime van Jaruzelski niet de gehoopte 'erkenning' ge. bracht en kan, aan de andere kant, het volk niet in een po- sitie terugbrengen die het tot partner maakt van de staat De paus vertrekt, maar Ja ruzelski blijft, is het nuchte re en tegelijk bange oordeei dat in de straten van War schau de laatste dagen veel vuldig te horen was. En de generaal zal moeten laten zien dat hij degene is die blijft. De Polen zullen dat de komende ^maanden nog we] ervaren; de staat van beleg blijft van kracht en de veel gevraagde 'dialoog' met de samenleving zal op een laag pitje gezet worden. Eten andere vrucht van het pausbezoek is het effect op de zo breekbare relatie van kerk en staat. Tussen die twee wordt al vele maanden in een commissie gestudeerd op een soort concordaat, waarin de positie van de kerk met meer nadruk dan in een verdrag uit 1950 veilig gesteld zou worden als factor van belang in de Poolse sa menleving. Poolse gezags dragers hebben - vooral bin nenskamers - gedreigd dat die besprekingen op een laag pitje worden gezet. Het ver klaart ten dele waarom het Poolse episcopaat zo zwijg zaam de verrichtingen van zijn 'grootste zoon' heeft ge volgd. Het is nog te vroeg om de precieze effecten van de pausreis op de ontwikkelin gen in Polen te taxeren, maar dat die louter positief zouden zijn lijkt een veel te optimistische opvatting. NAAM BANK bet. rente afsl- met zonder wijze vast prov. gemeentegar. gemeentegar. ged. in werke opgave werke opgave bank lijk bank lijk Annultaitan hypotheken ABN KW/A 1 jr. 1,5 8,3 8,74 8,5 8,95 KW/A 3 jr. 1.5 8,8 9,27 9,0 9,49 KW/A 5 jr. 1,5 9,3 9,82 9,5 10,03 AMR0 M/A var. 1,5 8,3 8,80 8,5 9,02 HJ/A 2 jr. 1,5 8,8 9,17 9,0 9,38 HJ/A 5 jr. 1.5 9,3 9,70 9,5 9,91 Bondsspaarb. M/A var/5j. 1 9.0 9,50 9,0 9,50 Breda HJ/A var/5j. 1 9,25 9,70 9,25 9,/I) Centr. Volksb. M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8,9 9,39 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 8,4 8,85 8,4 8,9 8,85 kant. CDK M/A 5 jr. 1 8,9 9,39 9,39 HJ/A 1 jr. 1 8,6 8,90 8,6 8,90 HJ/A 5 jr. 1 9,1 9,43 9,1 9,43 Hypoth.fonds M/A 5 jr. 1.25 10,125 10,87 10,125 10,87 N.-Br. Gem. M/A 10 jr. 1.25 10,125 10,87 10,125 10,8/ M/A Renter. 1,5 10,1 10,88 10,1 10,88 v. Lanschot KW/A var 1.5 8,3 8,74 HJ/A 2 jr. 1,5 8,8 9,17 HJ/A 5 jr. 1,5 9,5 9,91 M/V 5 jr. 1,5 9,1 9,87 Ned. KW/A 1 jr. 1,5 8,3 8,82 8,5 9,03 Credietb. KW/A 3 jr. 1.5 8,8 9,35 9,0 9,6/ KW/A 5 jr. 1,5 9,3 9,89 9,5 10,11 Ned. M/A 1 jr. 1 8.4 8,85 8,6 9,07 Middenst. M/A 3 jr. 1 8,7 9,18 8,9 9,39 bank M/A 5 jr. 1 9,3 9,83 9,5 10,05 Postg./RPS M/A 2 jr. 1 8,4 8,85 8,6 9,07 M/A 5 jr. 1 8,9 9.39 9,1 9,81 RABO (adv.) M/A var. 1,25 8,4 8,88 8,6 9,10 M/A 3 jr. 1,25 8,7 9,21 8,9 9,42 M/A 5 jr. 1,25 8,9 9,42 9.1 9,66 M/A stabiel 1,25 8,85 9,37 9,05 9,59 HJ/A var. 1,25 8.6 8,93 8,8 9,14 HJ/A 3 jr. 1,25 8,9 9,25 9,1 9,45 HJ/A 5 jr 1,25 9,1 9,45 9.3 9,6/ HJ/A stabiel 1,25 9,05 9,40 9,25 9,62 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 8,7 9,24 8,9 9,46 M/A 5 jr. 1,5 8,9 9,46 9.1 9,68 HJ/A 3 jr. 1.5 8,9 9,28 9.1 9,49 HJ/A 5 jr. 1,5 9,1 9,49 9,3 9,70 Westl. Ufr. st. M/V 2 jr. 2 8,8 9,60 9,0 9,82 M/V 5-10 jr. 2 9,3 10,16 9,5 10,39 M/V 11-15 jr. 2 9,7 10,61 9,9 10,84 nr. M/V 5 jr. 2 op aanvr. op aanvr. budg. M/V var. 2 8,3 9,04 8,3 9,04 Leven hypotheken (tot 70% executiewaarde) Centr. Beheer KW/A 5/10j. - 9,4 9,74 Levensverz. KW/A 5/10j. 9,4 9,74 9,4 9,74 aangesl. bij NVL rentepercentages M/A maandbetaling achteraf M/V maandbetaling vooruit HJ/A halfjaarbetaling achteraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Ondanks alle positieve geluiden over een neerwaartse rentedruk na de succesvolle 9,5% staatsleniing, hebben slechts de typische hy potheekbanken zoals de Bouwfondsen, Friesch-Groningse en Westland Utrecht Hypotheekbank hun tarieven met 0,4% 0,5% verlaaggd. Na deze verlaging ligt bij deze banken de rente toch nog boven de tarieven van de spaarbanken. De vooruitzichten op een velaging over de gehele linie zijn niettemin gunstig. Copyright „Vereniging Eigen Huis" Van onze redactie buitenland WASHINGTON - Het Ameri- »anse Congres en presiden an hebben het aan d< Ltok over een uitspraak vaJ tet Hooggerechtshof. I nat hoogste Amerikaansd L f iegde donderdag het veto- echt van het Congres aait landen. Het pariement mal niet langer ingrijpen met vel Ito's in zaken die tot de beslisj, Ijngsbevoegdheid van de prei Eident horen. j] in van op [WARSCHAU-De Pc op 22 juli mogelijk op| Op die dag viert Polen zijn onafhankelijkheids-! dag. Twee functionaris sen binnen de communis- Jtische partij hebben dij I gezegd. Als reactie op dit berichl overwegen verschillende wesl I terse landen nu op een bijeen! komst volgende maand in Pa| IvÓÓR ZOMERREC Van onze red I LONDEN - Het onlangs geko het reces van eind volgende n van de doodstraf. Dit heeft de I van de regering-Thatcher, Hij zei niet wanneer dl I stemming zal plaatsvinderj maar in regeringskringeJ werd vernomen dat het debal binnen een maand zal begin! nen. De doodstraf, die ia Groot-Brittannië met de strop wordt uitgevoerd, werd in 19 afgeschaft en herhaalde po| gingen haar opnieuw in I voeren mislukten. Conservatieve leden van he. I Britse parlement hebben een reeks moties ingediend vool herinvoering van de doodstral of voor een referendum ovel de kwestie. Enkele moties vral gen de doodstraf weer in tl voeren met name voor moord door terroristen en bij moord op leden van de politie, op gel vangenispersoneel en kindel ren. De Conservatieve partij Van onze correspondent Rob Si| BEIROET - Met zijf bezoek aan Damasc? Yasser Arafat tensl< zUn tocht naar Can maakt. Die moeite ha achteraf bezien betei besparen. Nog geen week geleden h van de PLO en van de gro< tvjnse guerilla-organisatie gezworen geen voet meer ii te zetten totdat Syrië hun si atah-rebellen zouden stak De bijeenkomst van de revolutionaire raad die be week in de Syrische hoof gehouden, vormde al een be huidige onmacht van Ara het oog op een mogelijke binnen de Fatah-gelederei roepen vergadering van d( naire raad is op een volled king uitgelopen. Veelzeggender is echter uoor Syrië min of meer wei gen van zijn voornemen af om de bijeenkomst van d< aire raad in de noordelijk ?*v<mstad Tripoli te houd XX) inwoners tellende van Noord-Libanon heeft nti-Syrisch bondgenoot; ormd van Libanese militie p. ®che moslims en Arafj vLO-eenheden. De Libanes hen keren zich vooral teg sp.ronkelijk uit Syrië af kor witische gemeenschap in h met steun van het Syriscl an de Libanese Christel van oud-president Soeleim; ar positie probeert te vei yrië steunt het bewind va afez Assad op de Alawi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4