„Niet een-twee-drie
weer aan
de salarissen komen"
Italianen sceptisch naar stembus
Donderslag bij niet zó heldere hemel
PLO in di
Alleen het Poolse
volk Is onverdeeld
gelukkig met
de 'pelgrimstocht
van de hoop'
ïGERINGi
Hypotheekrente per 21 juni '83
[Brits Lagerl
herinvoei
ZATERDAG 25 JUN11983
ACHTERGROND
Tii 17&TERPAG 25 JUNI
ZELDZAAM OPENHARTIGE MINISTER DEETMAN:
Afspraak
Openhartig
Werkgelegenheid
Voorwaarde
Kleine scholen
ZWARTGEVERFDE HAREN EN INGEHOUDEN BUIKEN
Macht
SAMENWERKING AGO EN ENNIA:
„De Paus vertrekt, Jaruzelsky blijft"
ALLEEN MOSK(
ZlJN SOBERE le
vensstijl en steile ka
rakterzijn spreek
woordelijk. Hij woont
in een rijtjeshuis in
Gouda. Van origine
CHU-er. Door geest
verwant Gerard van
Leijenhorst de poli
tiek binnengehaald.
Van Leijenhorst is
nu onder hem
staatssecretaris. In
de kamer viel hij
voor het eerst echt
op doorzijn woord
voerderschap in
1979 in de abortus
kwestie, waar hij de
diverse CDA-gele-
dingen opmerkelijk
gesloten hield, wat
valt er verder nog
over Wim Deetman te
zeggen? De kleur
van zijn persoonlijk
heid komt overeen
met de kleur van zijn
colberts, liet iemand
die hem goed kent
zich eens ontvallen.
Twee dingen nog: hij
is integer als een St.
Bernhard en hij had
fractieleider van het
CDA kunnen zijn. Hij
koos voor het minis
terschap mede op
aandringen van Lub
bers.
door Herman Mertens
„Tot de laatste seconde heb ik
gevochten. En met succes.
Uiteindelijk zijn er wijzigin
gen in het regeerakkoord
aangebracht. Desondanks
heb ik het ministerschap
slechts na grote twijfels aan
vaard. De bezuinigingen in
die mate waren niet vanwege
het CDA bepleit."
Wim Deetman verzet zich
op dicteersnelheid tegen zijn
imago, dat hij op een kille
wijze doet wat de kabinetsaf
spraak voorschrijft: schrap
pen. Vertelt, hoe hij op het
laatste nippertje in het ak
koord een passage kreeg op
genomen waarin staat dat
ontslagen leerkrachten tijde
lijk aan het werk kunnen
blijven door gebruik te ma
ken van de wachtgelden die
het rijk anders zou moeten
uitkeren. Dat is heel wat vo
rige bewindslieden van on
derwijs niet gelukt.
Zegt: „Natuurlijk bezuinig
je niet om nobele dingen in
het onderwijs tot stand te
brengen".
En natuurlijk heeft hij zijn
emoties en kent hij de per
soonlijke drama's die het ge
volg zijn van ontslagen. Hij
zei daarover eens: „Maar
moet ik dan zeggen tegen
iemand die ontslagen wordt:
ik loop nu rond... eh... ik
sta op het punt van ontplof
fen dat ga ik toch niet zeg
gen tegen iemand die op dat
moment gans andere zorgen
heeft. Dan zegt-ie toch: kom
nou?
Je lost het probleem niet
op door het onderwijsveld
voor te houden: hier zit een
emotievolle bewindsman,
vindt hij.
En hij is weer helemaal de
uiterlijk onbewogen Deet
man als hij geconfronteerd
wordt met de vraag of het
waar is dat hij begin dit jaar
een geheim telefoonnummer
heeft genomen omdat boze
leerkrachten hem en zijn ge
zin ook thuis niet met rust
lieten. „Ja, ik heb toen een
ander telefoonnummer ge
vraagd. En wat doe je dan.
Dan zet je het niet in het tele
foonboek." Grinnikt even.
Och, zegt hij, je weet dat er
acties zullen komen, dat weet
je als je eraan begint. Dat
kun je inschatten. Het is geen
verrassing.
Maar het regeerakkoord
moet nu eenmaal worden
uitgevoerd. Afspraak is af
spraak.
Dat voorspelt niet veel
goeds voor het onderwijs. Er
zit in de begroting nog steeds
een negatieve Pais-erfenis.
Dat betekent volgend jaar
een bezuiniging van onge
veer 540 miljoen. Plus wat de
minister nog eens moet bij
passen aan de nieuwe ombui
gingsronde. Minister Ruding
heeft onlangs een besparing
van tien miljard gulden aan
gekondigd en ook de departe
menten zullen dus wel weer
zwaar worden aangeslagen.
Het voorbereiden van de
begroting 1984 gaat volgende
maand beginnen. „Wat dat
oplevert kan ik natuurlijk
niet voorzien. Maar inder
daad zit er nog 540 miljoen
oud zeer. Dat bedrag moet
hoe dan ook gehaald wor
den."
Hoe dan ook? Nee, zo be
doelt hij het niet. Want hij
wil ten stelligste bestrijden,
dat hij als een boekhouder
bezuinigt, zoals de onder
wijsorganisaties hem verwij
ten. „De onderwijskundige
uitgangspunten blijven over
eind. Ik probeer duidelijke
keuzes te maken. Kijk maar
bij de vorige maatregelen,
waarbij de invoering van de
basisschool in '85 overeind is
gebleven, de scholen met veel
minderheden zijn ontzien, in
het gehandicaptenonderwijs
geen klassevergroting is
doorgevoerd en het lager be
roepsonderwijs zelfs is ver
sterkt."
Betoogt, dat bezuinigen
soms ook verrassingen ople
vert. „Bij een herschikking
van de bezuinigingen kwam
plotseling zestig miljoen vrij.
Dat hebben we kunnen be
nutten om leerkrachten van
56 j aar en ouder één dag in de
week vrijaf te geven. Daar is
nooit geld voor geweest."
Wim Deetman is zeldzaam
openhartig over de maatre
gelen die hij denkt te treffen.
Zegt weliswaar dat hij liever
geen zaken wil uitsluiten,
omdat hij dan later mis
schien zijn woord moet bre
ken, maar schetst vervolgens
WIM Deetman
bronnen aanboren
in enkele heldere trekken de
begroting onderwijs 1984.
„Het wordt versoberen
over de hele linie", begint hij
aarzelend. Maar na enig aan
dringen:
„De salarissen? Daar wil
ik niet weer één-twee-drie
aankomen. De korting van
1,85 procent is niet voor her
haling vatbaar."
Verder vergroten van de
klassen wellicht? De be
windsman hield dat begin dit
jaar niet voor uitgesloten. „Ik
ben daar niet op uit. Het is
niet wenselijk. De klassever-
groting is een zeer pijnlijk
besluit geweest, een doorbre
king van een jarenlange ont
wikkeling die in tegengestel
de richting ging."
Deetman geeft aan waar
hij het wél wil zoeken. „Ik
denk, dat er niet valt te ont
komen aan maatregelen die
opnieuw arbeidsplaatsen
kosten. De kosten per leer
ling moeten omlaag. En dat
betekent, dat het aantal leraF-
ren ten opzichte van het aan
tal leerlingen verder moet
dalen."
Als tweede bron wil hij
aanboren de eigen bijdragen
zoals schoolgeld, collegegeld.
Met als gevolg, dat het on
derwijs volgend jaar duurder
wordt.
Weer ontslagen. Het lijkt
erop, dat ook de bewindsman
machteloos staat bij de
voortgaande uitstoot van ar
beidsplaatsen in het onder
wijs. De onderhandelingen
met de onderwijsorganisaties
over het behoud van banen
beloven moeizaam te verlo
pen. Deetman heeft geopperd
werklozen in het onderwijs
te laten werken met behoud
van uitkering, maar hij geeft
toe, dat de gesprekken daar
over momenteel vastzitten.
De bonden vrezen het ont
staan van twee soorten leer
krachten, waardoor de rech
ten van degenen die nog
'echt' werk hebben stelsel
matig worden ondermijnd.
En dan de banenplannen.
KOV, PCO en ABOP hebben
er een uitgedokterd en ook
Deetman heeft een voorstel.
Maar dat gaat de bonden niet
ver genoeg.
Deetman: „Laat ik voorop
stellen, dat ik diep respect
heb voor de wijze waarop de
onderwijsorganisaties hun
nek hebben uitgestoken. Tien
procent korter gaan werken
en bereid zijn daarvoor sala
ris in te leveren wil nogal
wat zeggen."
Maar de bereidheid van de
bondsbesturen tot inleveren
is verbonden aan een aantal
voorwaarden.
Zo verlangt men dat Deet
man het wachtgeld en werk-
loosheidsgeld voor zo'n 15.000
arbeidsloze onderwijskrach
ten benut om hen voor de
klas te zetten. Blijvend werk.
Deetman is daar resoluut
over. „Dit kan zo maar niet.
Over besteding van ww- en
wachtgelden valt te praten,
maar dan moet dat een tijde
lijk karakter hebben. Anders
komt vroeg of laat je begro
ting in de war. Het aanwen
den van wachtgelden via na
tuurlij k-verloopregelingen
bijvoorbeeld is alleen be
doeld om de ergste gevolgen
van onmiddellijk ontslag te
voorkomen. Zo iemand hoeft
dank zij wachtgeldbesteding
niet onmiddellijk de straat
op. De regelen van een ge
zonde budgettering laten een
blijvende bestemming van
uitkeringen niet toe."
Wel is de minister bereid
banen te 'kopen' met een deel
van de zogenaamde HOS-op-
brengst. De HOS (herstruc
turering onderwijssalaris-
sen) houdt grofweg in een zo
danige herziening van het
onderwijssalarisstelsel, dat
de onderwijskrachten niet
meer naar leeftijd, maar
naar het niveau waarop ze
lesgeven, naar prestatie dus,
betaald krijgen. Niemand
gaat er in dat systeem op
achteruit, maar de promoties
verlopen trager en dat levert
geld op.
Met de opbrengst wil Deet
man de salariskorting van
1,85 procent in totaal zo'n
265 miljoen) ongedaan ma
ken. De rest wil hij wel in het
banenplan steken. Maar de
HOS-onderhandelingen ver
lopen - het wordt saai -
uiterst traag. Mocht er tegen
het einde van dit jaar geen
akkoord zijn, dan zal Deet
man „zijn verantwoordelijk
heid moeten nemen".
De versobering over de he
le linie waarop de bewinds
man doelt, gaat ook niet
voorbij aan het basis- en
voortgezet onderwijs. Van
Leijenhorst kondigde on
langs aan dat zo'n 1500 kleine
scholen dichtmoeten omdat
ze te klein zijn. En Deetman
zelf hield een rede in Gronin
gen, waar hij kleine scholen
voor voortgezet onderwijs
voor de keus stelde: fuseren
of verdwijnen.
Betekent dit het einde van
het onderwijs in kleine ge
meenschappen?
Deetman: „Nee, beslist
niet. Kijk, je kunt een beleid
voeren waarbij je zegt: die
school heeft zoveel leerlingen
en heeft dus bestaansrecht.
Punt. Maar je kunt ook kij
ken naar een hele regio en
daarbinnen bepalen welke
onderwij s voorzieningen
noodzakelijk zijn zonder dat
de afstand naar school te
groot wordt. Dan beh je bezig
met een spreidingsbeleid en
dat wil ik gaan voeren."
Van ome correspondent
Cees Manders
ROME - De saaiste van na dé oor
log. Zo worden de parlementsver
kiezingen die zondag en maandag
ochtend in Italië plaatsvinden ge
karakteriseerd. En inderdaad, zel
den is er zo weinig te doen geweest
als nu. Verantwoordelijk hiervoor
zijn de politici en hun weinig inspi
rerende programma's, maar ook de
kiezers zelf, die tekenen van over
vermoeidheid beginnen te verto
nen.
Wat in andere Europese landen
voor enig vuurwerk in de verkie
zingscampagnes heeft gezorgd, de
plaatsing van de nieuwe kernra
ketten en de aanwezigheid van een
groene partij, hebben de Italianen
moeten ontberen. De plaatsing van
de kruisraketten is geen 'issue' in
Italië, temeer niet omdat de twee
enige partijen van gewicht die te
gen zijn, de communisten en radi
calen, niet in staat zijn gebleken de
wapens inzet van de verkiezings
strijd te maken. En wat de Groenen
of Verdi betreft: zij hebben te wei
nig saamhorigheid en politiek be
nul om het tot een partij of pressie
groep te kunnen brengen.
Maar dan nog blijven er genoeg
zaken over die een verkiezings
strijd kunnen verlevendigen. Een
enquête toont aan dat de Italianen
zitten met problemen als huisves
ting, geldontwaarding, gezond
heidszorg en veiligheid op straat,
normaal dankbare onderwerpen
voor woordenrijke Italiaanse poli
tici. Maar de kandidaten hebben
het de laatste weken in hun 75 uur
tv-zendtijd, op de duizenden kran-
tepagina's en in de honderden ge
huurde bioscoopzaaltjes, voorna
melijk over zichzelf en over hun
politieke concurrenten gehad.
De verdeling van de macht in de
nieuwe regering, de vraag wie de
nieuwe premier wordt, blijft be
langrijker dan de vraag wat er ge
daan kan worden om de malaises-
temming onder de Italianen weg te
nemen. De campagne is vaak ont
aard in een populariteitswedstrijd
tussen de partijleiders, en soms
zelfs regelrecht in een schoonheids
wedstrijd, waarbij rimpels werden
weggemoffeld, haren zwart ge
verfd en buiken ingehouden. Maar
als de partijprogramma's zo op de
vlakte blijven en elkaar zo weinig
toegeven, moet de strijd uiteinde
lijk wel gaan tussen het uiterlijk
van de glimlachende heren op de
aanplakbiljetten.
Bij dit spektakel is de scepsis van
de kiezers gegroeid. Ze zijn de poli
tiek moe, na zes machteloze rege
ringen in vier jaar, na voortdurend
politiek geruzie, en na talloze poli
tieke schandalen.
Grootste onbekende is dan ook
het aantal blanco-stemmers of
thuisblijvers dit weekeinde. De
verwachtingen zijn enkele weken
terug zeer pessimistisch geweest,
tot 20 procent, maar na enkele
hartstochtelijke oproepen ten gun
ste van het stemrecht, van de kant
van de kerk en van de staatspresi
dent, hoopt men dat de uiteinde
lijke opkomst toch nog mee zal val
len. Italianen, zo wordt opgemerkt,
zullen nu juist naar de stembus
willen om hun ongenoegen over de
gang van zaken tot uiting te kun
nen brengen.
De keuze voor de ene partij dan
wel voor de andere wordt zoals
overal bepaald door sociale bewo
genheid, inkomen, afkomst en ver
mogen, maar in Italië ook door de
mate waarin de partij de kiezer
helpt bij zijn particuliere carrière.
In vele delen van Italië is een loop
baan, een vergunning voor de bouw
van een huis, toelating tot de uni
versiteit, verpleging in een kliniek
of een ambtenarenbaan slechts mo
gelijk met behulp van de bewezen
voorkeur voor de politieke club die
het in dat ziekenhuis, op dat depar
tement of in dat provinciehuis voor
het zeggen heeft. Dit zogenaamde
cliëntelisme, waaraan praktische
alle politieke partijen zich schuldig
maken, bepaalt het stemgedrag
van vele Italianen, vooral die in het
zuiden waar de relatie tussen kie
zer en gekozenen inniger is dan in
het meer zakelijke noorden.
Pas als ze dit traditionele stern-
patroon durven doorbreken kun
nen kiezers dit weekend voor ver
rassingen zorgen maar niemand
rekent daar eigenlijk op. De chris
ten-democraten (DC) kunnen ook
nu weer 35 tot 40 procent verwach
ten; de PCI (de communisten) rond
de 30 procent, de socialistische PSI
tussen de 10 en 15 procent, de repu
blikeinen (PRI) 4 procent, de neo-
fascistische MSI een dikke vijf pro
cent, de PSDI (sociaal-democraten)
ook 5 procent, en de liberalen (PLI)
3 procent. De rest zal gaan naar ge
pensioneerden, radicalen en Mar
xisten.
Theoretisch is de vorming van
een linkse regering van PCI, PSI en
enkele linkse splinters mogelijk,
maar de PSI voelt kennelijk uit
angst voor de communisten naar
het tweede plan te worden verwe
zen niets voor dit 'democratisch al
ternatief'. Voortzetting van de ge
bruikelijke coalitie (DC, PSI, PSDI,
PRI en PLI) staat vast en het hangt
van de winst van de socialisten af
hoe snel deze nieuwe vijf-partijen-
coalitie er na 27 juni kan komen. De
socialistische leider Craxi, ver
maard om zijn doortastendheid
maar ook om zijn onverholen am
bitie, zal moeilijker doen naarmate
hij van de kiezers 1 of 2 procenten
meer krijgt.
En als alles dus weer bij het oude
blijft, rijst opnieuw de vraag waar
om de crisis die tot deze vervroegde
verkiezingen leidde nodig was.
Craxi, de man die de huidige rege
ring van Fanfani ten val heeft ge
bracht, gelooft nog altijd in Italië's
urgente behoefte aan een „demo
cratisch bad", zoals hij dat uitdruk
te. Maandagmiddag weten we of de
kiezers die sanitaire behoefte de
len. Is dat niet zo (en blijkt dat uit
een verlies van de PSI) dan zal
Craxi zoals hij heeft beloofd een
andere werkkring gaan zoeken.
Voor Italië's nieuwe regering kan
dat wel eens de enige garantie zijn
voor haar stabiliteit de komende
vijfjaar.
Door Louis van de Geijn
AMSTERDAM - De verzekeringswereld
schudde deze week even op haar grondvesten.
Na jaren van betrekkelijke rust en voorspoed
is er weer een samengaan op til van twee op
zichzelf al grote maatschappijen. Als Ennia en
AGO het definitief eens worden over samen
werking, zal deze fusie met een gezamenlijke
omzet van ruim 7 miljard al aardig in de
buurt komen van de gigant Nationale Neder
landen 11 miljard).
Hoewel de aankondiging van een fusie tus
sen AGO en Ennia bij verrassing kwam, was
de branche de laatste tijd verre van rimpel
loos. Op een groot deel van de markt is de
groei er uit. Dat is het duidelijkst te zien bij de
autoschade-verzekeringen. Het autopark
groeit nog nauwelijks. Marktaandelen kun
nen dan alleen nog groeien door klanten el
ders weg te halen.
Dit klimaat van stagnatie en verscherpte
concurrentie was kennelijk vruchtbaar voor
een toenadering tussen twee van de grootste
maatschappijen. AGO en Ennia zijn na Natio
nale Nederlanden en Amev qua omzet respec-
tievelij k nummer drie en nummer vier in het
Nederlandse verzekeringswezen. Amev, vorig
jaar goed voor een tweede plaats op de rang
lijst met een omzet van ƒ4,2 miljard, wordt
door het nieuwe koppel ruimschoots voorbij
gestreefd.
Over de motieven van de samenwerking is
de laatste dagen al flink gespeculeerd. In hun
gezamenlijke bericht wijzen de partners op
een aanzienlijke versterking van de positie op
de Nederlandse verzekeringsmarkt en op de
goede spreiding die de buitenlandse activitei
ten van beide maatschappijen vertonen.
AGO heeft zich de afgelopen jaren o.m. in
gekocht in de zeer snel groeiende Amerikaan
se levensverzekeringsmaatschappij Life In
vestors. Vorig jaar overtroffen de buitenland
se leven-premies voor het eerst die van het
binnenlandse bedrijf. Ennia bezit in de Vere
nigde Staten o.m. de levensverzekeringmaat
schappij National Old Line (Little Rock, Ar
kansas) en heeft grote belangen in een inter
nationaal opererend Canadees bedrijf, Crown
Life Insurance. Van het gezamenlijke perso
neelsbestand (eind 1982 7840) is ongeveer één
derde werkzaam in het buitenland.
Gegeven de grotendeels stagnerende bin
nenlandse markt en de groeicijfers met name
in de Verenigde Staten is het aannemelijk dat
de voorgenomen fusie voor een belangrijk
deel wordt ingegeven door de wens om daar
met meer kracht te kunnen opereren.
In commentaren wordt er ook op gezin
speeld dat AGO in het bijzonder er belang bij
heeft aansluiting te zoeken bij een grote con
current omdat deze maatschappij vanwege
haar historie als 'onderlinge' geen beursnote
ring heeft en dus geen beroep kan doen op de
kapitaalmarkt ter vergroting van haar ver
mogen. Ennia is op de Europese beurzen geno
teerd en dat met de nieuwe firma ook zo zijn.
Dat 'onderlinge' karakter van AGO is ove
rigens nauwelijks meer dan een historisch ge
geven. In de praktijk opereert de maatschap
pij net als de concurrentie. Het aandelenpak
ket is echter in handen van de gelijknamige
vereniging, met als handicap dat er geen
beursnotering bestaat. In verband hiermee
wordt er ook gedacht aan een aandelenruil
zodat er geen openbaar bod behoeft te worden
gedaan.
In vakbondskringen is intussen al met de
gebruikelijke reserve gereageerd op de aan
gekondigde fusie. AGO en Ennia bezweren
dat de bundeling van krachten van belang is
voor de toekomst van beide ondernemingen
en de mensen die daar werken. Als het tot een
fusie komt, zal het in elkaar passen van acti
viteiten naar verwachting niet leiden tot ge
dwongen ontslagen, aldus beide maatschap
pijen. Niettemin zijn de bonden er niet gerust
op. Het zou niet voor het eerst zijn als ontsla
gen worden gemotiveerd met een verwijzing
naar de continuiteit en dus de werkgelegen
heid.
Door Pieter Eggen
De paus is terug van zijn
„Pelgrimstocht van de
hoop", zoals hij zijn reis naar
Polen van te voren betitelde.
Het tweede bezoek van de
paus aan zijn vaderland is in
zeker opzicht een hoopvolle
missie geworden.
Miljoenen Polen hebben
de afgelopen week laten zien
dat de heimwee naar vrij
heid, waaraan de vrije vak
bond Solidariteit tussen
augustus '80 en december '81
vorm gaf, niet is weggestor
ven met de binnenlandse
'staatsgreep' van generaal
Jaruzelski. Daarnaast bood
het pausbezoek - net als zijn
vorige pelgrimage in 1979 -
het diepreligieuze Poolse
volk de morele uitlaatklep,
die het communistische regi
me niet kan bieden. De paus
sprak herhaalde malen over
de gerechtvaardigde roep
om de naleving van elemen
taire mensenrechten, die, zo
als de paus het zei, het pro-
dukt zijn van de Poolse
geest.
Die geest kwam de afgelo
pen week met zoveel kracht
uit de fles, dat ook de paus
zich genoodzaakt zag de
laatste twee dagen van zijn
bezoek in zijn toespraken de
nadruk te leggen op pastora
le in plaats van politiek ge
tinte onderwerpen. De open
lijke kritiek van Warschau
op de uitspraken van de
paus zal daar zeker debet
aan geweest zijn. Maar stel
lig speelt ook kritiek uit de
eigen geledingen een rol
daarin.
In het Vaticaan is men
niet onverdeeld gelukkig
met het nadrukkelijk Poolse
karakter van het pauselijke
optreden, omdat het de be
wegingsvrijheid van de kerk
in het internationale bestel
beperkt.
Voor de Polen is dat na
tuurlijk hogere politiek, die
in zijn abstractheid vervaagt
bij het 'eerherstel' van het
volk.
Waar de Polen zich wé]
rekenschap van moeten
zullen geven is de vraag hoé
het nu verder moet. De kort
stondige galm zal nog lang
nagonzen in de gemoederen
maar intussen is de binnen,
lands-politieke situatie door
het bezoek grondiger gewij.
zigd dan door anderhalfjaar
staat van beleg.
Het pausbezoek heeft hst
regime van Jaruzelski niet
de gehoopte 'erkenning' ge.
bracht en kan, aan de andere
kant, het volk niet in een po-
sitie terugbrengen die het tot
partner maakt van de staat
De paus vertrekt, maar Ja
ruzelski blijft, is het nuchte
re en tegelijk bange oordeei
dat in de straten van War
schau de laatste dagen veel
vuldig te horen was. En de
generaal zal moeten laten
zien dat hij degene is die
blijft. De Polen zullen dat de
komende ^maanden nog we]
ervaren; de staat van beleg
blijft van kracht en de veel
gevraagde 'dialoog' met de
samenleving zal op een laag
pitje gezet worden.
Eten andere vrucht van het
pausbezoek is het effect op
de zo breekbare relatie van
kerk en staat. Tussen die
twee wordt al vele maanden
in een commissie gestudeerd
op een soort concordaat,
waarin de positie van de
kerk met meer nadruk dan
in een verdrag uit 1950 veilig
gesteld zou worden als factor
van belang in de Poolse sa
menleving. Poolse gezags
dragers hebben - vooral bin
nenskamers - gedreigd dat
die besprekingen op een laag
pitje worden gezet. Het ver
klaart ten dele waarom het
Poolse episcopaat zo zwijg
zaam de verrichtingen van
zijn 'grootste zoon' heeft ge
volgd.
Het is nog te vroeg om de
precieze effecten van de
pausreis op de ontwikkelin
gen in Polen te taxeren,
maar dat die louter positief
zouden zijn lijkt een veel te
optimistische opvatting.
NAAM BANK
bet.
rente
afsl-
met
zonder
wijze
vast
prov.
gemeentegar.
gemeentegar.
ged.
in
werke
opgave
werke
opgave
bank
lijk
bank
lijk
Annultaitan
hypotheken
ABN
KW/A
1 jr.
1,5
8,3
8,74
8,5
8,95
KW/A
3 jr.
1.5
8,8
9,27
9,0
9,49
KW/A
5 jr.
1,5
9,3
9,82
9,5
10,03
AMR0
M/A
var.
1,5
8,3
8,80
8,5
9,02
HJ/A
2 jr.
1,5
8,8
9,17
9,0
9,38
HJ/A
5 jr.
1.5
9,3
9,70
9,5
9,91
Bondsspaarb.
M/A
var/5j.
1
9.0
9,50
9,0
9,50
Breda
HJ/A
var/5j.
1
9,25
9,70
9,25
9,/I)
Centr. Volksb.
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8,9
9,39
Grenswissel-
M/A
1 jr.
1
8,4
8,85
8,4
8,9
8,85
kant. CDK
M/A
5 jr.
1
8,9
9,39
9,39
HJ/A
1 jr.
1
8,6
8,90
8,6
8,90
HJ/A
5 jr.
1
9,1
9,43
9,1
9,43
Hypoth.fonds
M/A
5 jr.
1.25
10,125
10,87
10,125
10,87
N.-Br. Gem.
M/A
10 jr.
1.25
10,125
10,87
10,125
10,8/
M/A
Renter.
1,5
10,1
10,88
10,1
10,88
v. Lanschot
KW/A
var
1.5
8,3
8,74
HJ/A
2 jr.
1,5
8,8
9,17
HJ/A
5 jr.
1,5
9,5
9,91
M/V
5 jr.
1,5
9,1
9,87
Ned.
KW/A
1 jr.
1,5
8,3
8,82
8,5
9,03
Credietb.
KW/A
3 jr.
1.5
8,8
9,35
9,0
9,6/
KW/A
5 jr.
1,5
9,3
9,89
9,5
10,11
Ned.
M/A
1 jr.
1
8.4
8,85
8,6
9,07
Middenst.
M/A
3 jr.
1
8,7
9,18
8,9
9,39
bank
M/A
5 jr.
1
9,3
9,83
9,5
10,05
Postg./RPS
M/A
2 jr.
1
8,4
8,85
8,6
9,07
M/A
5 jr.
1
8,9
9.39
9,1
9,81
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
8,4
8,88
8,6
9,10
M/A
3 jr.
1,25
8,7
9,21
8,9
9,42
M/A
5 jr.
1,25
8,9
9,42
9.1
9,66
M/A
stabiel
1,25
8,85
9,37
9,05
9,59
HJ/A
var.
1,25
8.6
8,93
8,8
9,14
HJ/A
3 jr.
1,25
8,9
9,25
9,1
9,45
HJ/A
5 jr
1,25
9,1
9,45
9.3
9,6/
HJ/A
stabiel
1,25
9,05
9,40
9,25
9,62
RABO (hypo)
M/A
3 jr.
1,5
8,7
9,24
8,9
9,46
M/A
5 jr.
1,5
8,9
9,46
9.1
9,68
HJ/A
3 jr.
1.5
8,9
9,28
9.1
9,49
HJ/A
5 jr.
1,5
9,1
9,49
9,3
9,70
Westl. Ufr. st.
M/V
2 jr.
2
8,8
9,60
9,0
9,82
M/V
5-10 jr.
2
9,3
10,16
9,5
10,39
M/V
11-15 jr.
2
9,7
10,61
9,9
10,84
nr.
M/V
5 jr.
2
op
aanvr.
op
aanvr.
budg.
M/V
var.
2
8,3
9,04
8,3
9,04
Leven
hypotheken
(tot 70%
executiewaarde)
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
-
9,4
9,74
Levensverz.
KW/A
5/10j.
9,4
9,74
9,4
9,74
aangesl. bij NVL
rentepercentages
M/A maandbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling achteraf
KW/A kwartaalbetaling achteraf
Ondanks alle positieve geluiden over een neerwaartse rentedruk na
de succesvolle 9,5% staatsleniing, hebben slechts de typische hy
potheekbanken zoals de Bouwfondsen, Friesch-Groningse en
Westland Utrecht Hypotheekbank hun tarieven met 0,4% 0,5%
verlaaggd. Na deze verlaging ligt bij deze banken de rente toch nog
boven de tarieven van de spaarbanken. De vooruitzichten op een
velaging over de gehele linie zijn niettemin gunstig.
Copyright „Vereniging Eigen Huis"
Van onze
redactie buitenland
WASHINGTON - Het Ameri-
»anse Congres en presiden
an hebben het aan d<
Ltok over een uitspraak vaJ
tet Hooggerechtshof.
I nat hoogste Amerikaansd
L f iegde donderdag het veto-
echt van het Congres aait
landen. Het pariement mal
niet langer ingrijpen met vel
Ito's in zaken die tot de beslisj,
Ijngsbevoegdheid van de prei
Eident horen.
j] in
van
op
[WARSCHAU-De Pc
op 22 juli mogelijk op|
Op die dag viert Polen
zijn onafhankelijkheids-!
dag. Twee functionaris
sen binnen de communis-
Jtische partij hebben dij
I gezegd.
Als reactie op dit berichl
overwegen verschillende wesl
I terse landen nu op een bijeen!
komst volgende maand in Pa|
IvÓÓR ZOMERREC
Van onze red
I LONDEN - Het onlangs geko
het reces van eind volgende n
van de doodstraf. Dit heeft de
I van de regering-Thatcher,
Hij zei niet wanneer dl
I stemming zal plaatsvinderj
maar in regeringskringeJ
werd vernomen dat het debal
binnen een maand zal begin!
nen. De doodstraf, die ia
Groot-Brittannië met de strop
wordt uitgevoerd, werd in 19
afgeschaft en herhaalde po|
gingen haar opnieuw in
I voeren mislukten.
Conservatieve leden van he.
I Britse parlement hebben een
reeks moties ingediend vool
herinvoering van de doodstral
of voor een referendum ovel
de kwestie. Enkele moties vral
gen de doodstraf weer in tl
voeren met name voor moord
door terroristen en bij moord
op leden van de politie, op gel
vangenispersoneel en kindel
ren. De Conservatieve partij
Van onze
correspondent Rob Si|
BEIROET - Met zijf
bezoek aan Damasc?
Yasser Arafat tensl<
zUn tocht naar Can
maakt. Die moeite ha
achteraf bezien betei
besparen.
Nog geen week geleden h
van de PLO en van de gro<
tvjnse guerilla-organisatie
gezworen geen voet meer ii
te zetten totdat Syrië hun si
atah-rebellen zouden stak
De bijeenkomst van de
revolutionaire raad die be
week in de Syrische hoof
gehouden, vormde al een be
huidige onmacht van Ara
het oog op een mogelijke
binnen de Fatah-gelederei
roepen vergadering van d(
naire raad is op een volled
king uitgelopen.
Veelzeggender is echter
uoor Syrië min of meer wei
gen van zijn voornemen af
om de bijeenkomst van d<
aire raad in de noordelijk
?*v<mstad Tripoli te houd
XX) inwoners tellende
van Noord-Libanon heeft
nti-Syrisch bondgenoot;
ormd van Libanese militie
p. ®che moslims en Arafj
vLO-eenheden. De Libanes
hen keren zich vooral teg
sp.ronkelijk uit Syrië af kor
witische gemeenschap in h
met steun van het Syriscl
an de Libanese Christel
van oud-president Soeleim;
ar positie probeert te vei
yrië steunt het bewind va
afez Assad op de Alawi